Hearing van „Synoodkreet" leidde tot kortsluiting BKV en IBB voortaan onder één dak „Krotteii'rel bij Lutheranen bezorgde een in stemming JONGEREN STELLEN SYNODE EISEN Breedband Bidstond in Sneek Zondagssclioolwerk is geen stiekeme infiltratii Een woord voor vandaag BZZ22EZ3N Joden sterkste binding tot Jeruzalem Pausin Maria overleden Synode mag aan homofilie niet voorbijgaan BEROEPINGSWERK Beukenhorst in Driebergen service-centrum DINSDAG 13 MEI 19( De vraag die we ons de eerste dagen van deze week stellen is: Hoe krijgen we deel aan de dagelijkse verlossing? Giste ren zagen we, dat Paulus in Phïlippenzen 1 19 een drievou dig antwoord geeft: Gebed, bijstand van de Geest en het eigen vurig verlangen. Gisteren schreef ik al over het belang van de voorbede. Laten we nu eens letten op de bijstand van de Geest. Medechristenen moeten voor ons bidden. Op dat punt zijn we van hen geestelijk afhankelijk. Maar we zijn voor onze verlos sing niet alleen afhankelijk van mensen, maar vooral van God. Hij moet ons helpen. Verlossing is geen vrucht van eigen krachtmaar van Gods almacht. Dat beseffen we meestal heel goedals het gaat om het kind van God te worden. Dan zeggen we: Niet uit eigen kracht maar door genade. Maar we beseffen te weinig, dat we zo ook alleen als kind van God kunnen leven. Niet uit eigen kracht, maar uit genade. Sommige christenen doen zo heel erg hun best om goede kinderen van God te zijn. En het gevolg is, dat ze iets fana tieks krijgen, dat mensen om hen heen afstoot. Het worden van die verbeten beroepschristenen, één en al krampachtig heid. De mens moet dit en moet dat. Wet stapelt zich op wet en regel op regel, totdat die christen er zelf in verdrinkt. Maar ook om dagelijks als christen, als kind van God te le ven, zijn we geheel en al afhankelijk van God. Hij geeft ons daartoe zijn Geest om naar Zijn geest te kunnen leven. We moeten leren dat we afhankelijk mogen zijn. Dat is geen schande. Het is voor een klein kind toch ook geen schande, dat het vader en moeder laat zorgen. Zo mogen wij als kind van God ook de hemelse Vader laten zorgen. We lezen vandaag: 2 Kronieken 34 19-33. (Vervolg van pag. 1) Mr. Van Doorn zei tolledig achter de televisie-uitzending te staan. Hij had de film zondagavond helemaal gezien. Hij „vond het reusachtig boeiend om te zien hoe op deze film wordt gereageerd". De KRO „zal een en ander met zorg bekijken". De heer Th. de Boer, directeur van het bijzonder opbouwwerk in Den Haag. hield mr. Van Doorn echter voor, dat men een gezin als de fa- i milie Van 't Klooster overal in Neder- land kan tegenkomen. De mensen i verwijten de KRO en Koekoek het slechtste gezin te hebben uitgekozen en zich tot dit gezin te hebben be perkt. Mr. Van Doorn meende echter dat I de uitzending positief was. De KRO heeft misschien wel aan tachtig pro cent van de kijkers in Nederland laten zien hoe er ook in ons land wordt gewoond en geleefd. In de nacht begonnen jongelui hier en daar barricaden op te werpen. Maar na het inzetten van het water kanon kwam hier een eind aan. Om half drie kon de balans wor den opgemaakt: twee politiemannen hadden verwondingen opgelopen, vier jongeren waren gearresteerd drie wegens het deelnemen aan samen scholing en een wegens baldadigheid. De Jan de Baenstraat en om geving boden een trieste aanblik door de stukken ijzer, eindjes hout, keien, klinkers en tegels die de buurtbewoners hadden gebruikt om hun misnoegen over de televisie-uitzending en het optreden van de familie Van 't Klooster duidelijk te maken. (Vervolg van pag. .1) Zoals bekend had minister Veld kamp de Breedband-miljoenen al leen willen bestemmen voor premië- ring van effectenbezit. De heer Rool- vink wenste bevordering eigen wo- ningbezit. maar onder druk van de vakcentrales is nu dit compromis uit de bus gekomen, waarbij nog niets beslist is over de verdeling van de 120 miljoen gulden. De bewindslieden gaan ervan uit dat het bedrag van 120 miljoen gul den voldoende is om in de eerste acht jaar renteloze leningen van f 2.000 te verstrekken aan 20.000 aan vragers. in de eerste jaren en iets minder in latere jaren, terwijl daar na de premiëring van spaareffecten nog tien jaar kan voortduren. Minister Roolvink: „Eigenlijk is het zo: hoe eerder het fonds uitgeput is. hoe beter. Dan kunnen we ons érop gaan beraden hoe we aan nieu we fondsen moeten komen." Een moeilijkheid is dat de prijzen van huizen in de Randstad en de rest van Nederland zo verschillend zijn (minister Schut denkt aan huizen tus sen 20.000 en 30.000 gulden), dat deze hulp van de overheid misschien een ongelijke behandeling zou inhouden ten nadele van de bewoners van de Randstad. Daarom hebben de bewindslieden de premie op het effectenbezit in het wetsontwerp ingebouwd teneinde ook de Randstadbewoners aan hun trek ken te laten komen. Ds. C. E. F. Giesberts overleden BILTHOVEN Na een langdurige ziekte is overleden mevrouw ds. C. E. F. Giesberts. geestelijk verzorgster van het psychiatrisch ziekenhuis Wil lem Arntzhoeve te Den Dolder en als zodanig als predikante aan de her vormde gemeente aldaar verbonden. Zij is 61 jaar geworden. De crematie heeft in Ockenburgh in Den Haag plaatsgehad. AMERSFOORT Ds. J. Goumare gaat het gereformeerd jeugdwerk verlaten. Hij heeft een benoeming aanvaard tot studiesecretaris bij de protestantse geestelijke verzorging van de landmacht. Sinds 1965 was hij sis staffunctionaris verbonden aan het centrum voor gereformeerd jeugdwerk speciaal voor het „open jeugdwerk". Hoe fijn is 't in de natuur te zijn. De vogels zingenhet zonnetje schijnt En dan opeens die kouwe klap in je nek. Daar helpt maar één ding tegen: ISOPON Da.ISOPON.de pasta die ALLE gaten.scheuren en deuken opvult. Even uitsmeren en een hal F uur laten bikkelgranietstaalhard In alle doe-het-zelF,ijzerzaken en grossiers in automaterialen. v.a. A.IO IVOOR 1000 EN 1 KLUSJES 1 VAN DER STRAATEN N.V. Gori nchem-Amsterdam - E i ndhovwn Prof. Boertien: (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Gisteren j heeft prof. dr. M. Boertien zijn inaugurele oratie gehouden aan de universiteit van Amsterdam. Sinds 1 oktober is hij gewoon hoogleraar in de Hebreeuwse taal- en letterkunde vanaf de derde eeuw na Christus. Onder de titel „Het vers. dat niet bedierf' (ontleend aan Gerrit Ach terberg) besprak prof. Boertien een Hebreeuws gedicht van de Spaans- Joodse dichter Jehoeda Hallevi (om streeks het jaar 1100), getiteld „Sion, vraagt ge dan niet". In Hallevi's tijd was er een sterke chiliastisch gekleurde toekomstver wachting onder het Joodse volk, dat zich tussen de hamer van opdringen de christelijke rijken en het aam beeld van moslimse mogendheden bevond. Hallevi wordt dan de Joodse dichter en filosoof, die de droom van de weerkeer onder woorden brengt. Hallevi's gedicht is uitgangspunt geworden tot een genre. Een citaat komt voor in een Israëlisch lied. dat sinds het voorjaar van 1967 populair werd. De wortels van de Joodse binding aan Sion liggen in de Joodse exis tentie zelf. Daarom komen zij in de gehele Hebreeuwse literatuur tot uitdrukking. Deze binding is veel sterker dan de islaamse of de chris telijke relatie tot Jeruzalem. Bestudering van het gedicht draagt ertoe bü, dat w(j eigentijdse gebeurtenissen in en rondom Jeruza lem leren verstaan, aldus prof. Boer tien. MERANO (ITALIë) De 70-jarige Maria Staffier, die zichzelf tot pausin uitriep en beweerde door haar gebed in maart de ondergang van de wereld te hebben afgewend, is zaterdag in een ravijn gevallen en overleden. In februari kwamen haar volgelin gen bijeen in een berghut om te wachten op de vliegende schotels, die hen naar het woord van Maria naar een nieuwe planeet de „planeet van Maria" zouden brengen, als de wereld op 20 februari zou vergaan. Toen het 20 februari geweest was en niemand een vliegende schotel had gezien, zei Maria dat de ondergang van de wereld was uitgesteld tot 17 maart om meer mensen dg gelegen heid te geven met de vliegende scho tels naar de nieuwe planeet te gaan. Maar op 17 maart gebeurde er weer niets. Daarop zei de vrouw dat het laatste oordeel niet doorgegaan was door haar gebed en dat van haar volgelingen. (Van een onzer medewerkers SNEEK Groot was gisteravond de belangstelling voor de samenkomst, die de Amster damse jongeren-actiegroep Synoodkreet" georganiseerd bad met het oog op de komende synode. Maar velen zullen zich na afloop onbevredigd hebben gevoeld. Want het verloop van deze hearing of hoe men het ook noemen wil was bepaald niet geslaagd te noemen. Twee uur lang kregen de jongeren gelegenheid, voor een synodaal forum hun mening te geven over actuele on derwerpen. die op de agenda van de synode staan. In het forum hadden zit ting de synodeleden dr. C. Gilhuis uit Den Haag en dr. A. Kruyswijk uit Enschede, synode-adviseur prof. dr. II. M. Kuitert. dr. P. J. Boukema en prof. dr. J. Verkuyl. Via overal in de kerk opgestelde mi crofoons werden scherpe vragen gesteld over de taak van de kerk inzake ont wikkelingssamenwerking. het oorlogs- vraagstuk, de rassendiscriminatie en de homofilie. Gesteld werd. dat de synode aller hoogste prioriteit moet geven aan het vraagstuk van de steeds breder wor dende kloof tussen rijke en arme lan den en dat de synode moet uitspreken, dat niet „een redelijk percentage" voor ontwikkelingssamenwerking moet wor den gegeven, maar „dat wat nodig is". Scherpe kritiek hadden de jongeren op het rapport „Gerechtigheid en barmhartigheid", dat naar hun mening lang niet concreet genoeg is. Ook vond men, dat het rapport niet duidelijk stelt, SNEEK Een minder vrijblijvende houding van de gereformeerde synode ten aanzien van het probleem van de homofilie. Daarop hebben twaalf pre dikanten in een schrijven aan de sy node aangedrongen. Ze maken deel uit van de Interkerkelijke wèrkgroep zielzorgers voor pastorale hulp. De synode daarentegen had eerder in een vertrouwelijk schrijven aan de predikanten verzocht „de homofilie of de homofielen niet publiekelijk ter sprake te brengen, ook niet in de pre diking". De twaalf predikanten hebben ech ter berekend, dat naar schatting in de gereformeerde kerken 42.500 ho mofiel-gerichte leden zijn. Ondeskun dig van pastors heeft velen van hen in nog groter nood gebracht, zeggen de twaalf. Daarom pleiten zij ervoor, dat een of meer predikanten geheel of ge deeltelijk kan worden vrijgesteld voor pastoraat onder homofielen. Zij zien ook graag dat de synode een commis sie instelt, die aan een volgende sy node deskundige adviezen uitbrengt. dat men er met geld alleen niet komt. maar dat er een verandering in de structuren van de internationale sa menleving nodig is. De jongeren vroegen de synode met klem volle medewerking, ook finan cieel, te geven aan de vredesweek. Zij vroegen om een landelijke kerkedag over de vredesactie. Inzake het rassenvraagstuk eisten zij concrete uitspraken over de apartheids politiek in Zuid-Afrika. De uitspraken van de Gereformeerde Oecumenische Synode hebben huns inziens regelmatig tot verwarring aanleiding gegeven. Verder pleitten zij voor een synode uitspraak voor gelijke berechtiging en behandeling van homoseksuelen. Zij wilden hiervoor een of meer predikan ten aanstellen. Tenslotte vroegen de jongeren om al deze vraagstukken in samenmerbing met de Wereldraad van Kerken en met de andere Nederlandse kerken te be handelen. Ook vroegen zij de synode vergaderingen open te stellen voor stu diegroepen, jeugdorganisaties en actie kernen met recht van inspraak. De bedoeling van deze hearing was ongetwijfeld goed, maar het verloop was in veler ogen ongelukkig. De men sen van Synoodkreet hadden bijna steeds de microfoons in handen. Ande ren kregen nagenoeg geen gelegenheid aan het woord te komen. Bovendien bleek dat de harde men taliteit. waarmee de Amsterdammers hun vragen stelden, velen in de kerk niet lag. Daarbij bleek, dat als anderen ook eens kans zagen om hun visie naar voren te brengen, zij met boe-geroep werden onderbroken. Het gevolg was, dat vele Friezen zich mateloos erger den. Velen liepen boos weg, toen prof. Verkuyl zeer absoluut stelde, dat de lGereformeerde Kerken niet langer kerken van Jezus Christus zouden zijn. als de synode niet een bepaald stand punt inzake het oorlogsvraagstuk zou innemen. Het lag in de bedoeling, dat de sa menkomst twee uur zou duren, maar na anderhalf uur vond discussieleider ds. E. Pijlman uit Amsterdam het tijd worden om er een punt aan te draaien. „Het is nu mooi geweest", zei hij. Maar het was niet mooi. Het was een mis slag aan uilwerking en presentatie. AMSTERDAM De bestaansmogelijkheid van een kleine Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland was de zorgwekkende achtergrond van overigens geanimeerde besprekingen op de lu therse synode, die gisteravond werd geopend, en de generale ker kelijke vergadering, die overdag aan de synode vooraf was ge gaan. NED. HERV. KEERK Beroepen te Blericum: S. Euverman te Warffum: te Gasselternijveen: A. J. Overbeek te Overkinkel; te Wier den: G. C. Post te Giessendam-Har- dinxveld;; te Badhoevedorp-Lynden: jhr. M. A. de Savornin-Lohman, eer vol ontslagen pred. te Brussel (Ned. Evang. Gem.). Aangenomen naar Doornspijk: A. Vlietstra te Waarder. die bedankte voor acht andere beroepen: naar IJ- zendijke: kand. F. C. G. van Anrooy te Utrecht. Bedankt voor Besoyen en voor Me teren en Eist: H. Stroeve te Lopiker- kapel; voor Winterswijk: J. H. A. Doeschot te Coevorden. GEREF. KERKEN (vrügem.) Bedankt voor Capelle a.d. IJssel: J. Strating te Hattem. CHRIST. GEEREF. KERKEN Aangenomen naar 's Gravendeel: kand. B. Witzier te Apeldoorn, die bedankte voor verschillende andere beroepen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Waardenburg en voor Middelharnis: A. Hoogerland te Wer kendam. EVANG. LUTH. KERK Aangenomen naar Bussum: H. J. A Haan te Amsterdam. De strijd om het bestaan drukte een stempel op de discussies. Bij som migen was van strijd geen sprake meer. Men bespeurde gelatenheid naast oecumenisch elan. maar beiden hadden ais achtergrond, dat de Evan gelisch - Lutherse kerk in het Konink rijk der Nederlanden, zoals ze nu reilt en zeilt, geen lang leven meer zal hebben. Bij de opening van de GKV wijdde synodepresident drs. P. H. G. C. Kok uit Weesp goede woorden aan de stille werkers in de kerk, de krantjes- rondbrengers en kaartsysteembijhou- ders, de bidders voor anderen. Daar na zette men zich aan de bespreking van het vacuüm tussen ouderen en jongeren en de ontmoediging, die zich van beide meester maakt. Dr. H. Faoer, lector in de pastorale psychologie aan de Leidse univers iteit, leidde het gesprek in. Een con servatieve reactie van bepaalde oude ren en ook jongeren bepaalt op het ogenblik de re'atie tussen ouderen en jongeren, zei hij. Het weinig constructieve van vele voorstellen van de kant van de jonge ren komt voleens dr. Faber 'nu aan het licht. „Aan de positieve kant is bereikt, dat allerlei problemen duidelijk zichtbaar geworden zijn en dat een noodzakelijk stuk ontmythologisering van allerlei heilige huisjes is bereikt. Aan de negatieve kant moeten we opmerken, dat zich een zekere ont moediging begint af te tekenen, waar door bepaalde machtsstructuren zich gaan verstevigen en geen werkelijk vernieuwingsproces op gang komt." VACUÜM Er bestaat van nature een span ning tussen ouderen en jongeren. Naast meningsverschillen over con crete problemen en naast het snel groeien van de afstand tussen de ge neraties is th?.ns echter tussen oude ren en jongeren een vacuüm ontstaan door het vervagen van de traditionele, paternalistische structu ren. Dit vacuüm veroorzaakt een moeilijk te verdragen en niet gemak kelijk te overwinnen onzekerheid, die tot allerlei verschijnselen leidt. Een daarvan is de provocatie, waar in dr. Faber een negatief gekleurd en ondanks alles contact zoeken ziet. Een ander gevolg van de onzekerheid is een meestal niet diepe groepsvor ming. gericht op actie. En dan is er ook de poging tot constructief den ken, dat zich gaat afzetten tegen de establishment en dat vaak aanslui ting zoekt bij verweg liggende ont wikkelingen (Cuba. China), doch dat in de concrete uitwerking dikwijijls tekort schiet. Wat moeten de ouderen doen? Zij dienen voigens dr Faber bereid te zijn in het vacuüm te treden. Dat wil zeggen, dat. zij vertrouwen schen ken, meedenken en kritisch construc tief weerwerk geven. Er is, zo zei hij, een kameraadschappelijke relatie no dig, waarin beide van elkaar kunnen leren. Dr. ^aber ontmoette verzet, toen hij de jeugd verweet dat haar bij drage niet constructief en overtui gend was geweest, noch in Frankrijk vorig jaar, noch in Uppsala, noch op het pastoraal concilie. Dat de oude ren ontmoedigd zijn, komt volgens hem doordat zij in hun hart te grote verwachtingen van het jeugdprotest hadden gekoesterd. In de discussie, die zich toespitste op het eigen kerkelijk leven, kwa men enkele punten herhaaldelijk naar voren. Men pleitte voor demo cratisering van de kerkeraden, die als ze eenmaal democratisch gekozen zijn, niet democratisch ter verant woording kunnen worden geroepen. Drs. Kok zegde toe, dat de synoda le commissie zal bezien of in de kerk orde de leeftijd waarop men sy node- en kerkeraadslid kan worden, moet worden verlaagd tot achttien jaar, de minimumleeftijd voor het volledige Kerklidmaatschap. CELLEN Opmerkelijk was de belangstelling die de aankondiging van een nog niet uitgewerkt Haags plan voor ker kelijke communes wekte. Ze werden in de samenvatting van de bespre king omschreven als „cellen van ge meenteleden op basis van solidariteit en met een gerichte doelstelling." Door die cellen mocht men overigens de gemeente als geheel niet uit het oog verliezen. Dat wil men ook niet, maar dan moet die gemeente toch wel gedemocratiseerd worden. In het gesprek weerklonk het hele gamma tussen „de kerkeraden moe ten alles doen. je krijgt er niemand voor" en „de hele kerk moet opgehe ven worden." De GKV wordt gevormd door de synodeleden en de preadviseurs, alle predikanten, een afgevaardigde van elke gemeente en vertegenwoordigers van alle lutherse raden, commissies, instellingen en organisaties. De synode, die gisteravond begon en zich voornamelijk bezighield met (her-) verkiezingen en benoemingen, discussieerde laat in de avond nog ferm over de waarde van een centra le ledenadministratie. Elk jaar blij ken er tientallen leden zoek te zijn geraakt. Als dat zo doorgaat, zei de heer W. G. Brugge uit België (wiens naam men meer zal horen, omdat een com missie onder zijn leiding een active- ringsvoorstel heeft ingediend), is er over enige tijd geen lutherse kerk meer. Anderen vonden administratie maar lastig. Zorgelijk wisselde de synode van gedachten over de kleine vacante ge meenten, waarin blijkens het verslag over de *taat van de kerk de avond maalsvieringen steeds minder fre quent worden en catechisaties verlo pen. Hoe men kerkeraden van vacante gemeenten kon activeren was niet duidelijk. Prof. dr. J. P. Boenderma ker riep vertwijfeld: „Wat zijn wij toeh een domineeskerk", toen men uitkwam bij de consulenten, die hier werk van moesten maken. Maar pre sident Kok hield de synode voor, dat dominees n:et voor niets een dagtaak aan hun werk hebben. Dat kunnen kerkeraadsleden in hun vrije tijd niet overnemen. Horizontaal: 1. land in Europa. 2. verzekeringsbrief - opera van Verdi. 3. plaats in de schouwburg - voeg woord (Fr). 4. abtskleed meisjesnaam. 5. rivier in Duitsland - briefje van 100 gulden (barg). 6. lid woord (Fr) - spoorrichel - optelling. 7. stad in Gelderl. - rivier in Enge land. 8. water in Z.H. - meisjesnaam - zijtak Donau. 9. plaats in N H. - keurig. Verticaal: 1. stijloefening - berg. 2. wilde haver - rivier in Duitsland - water in Friesl. 3. mannelijk beroep - keurig. 4. plaats voor duiven - vogel - klein paard. 5. zijtak Douro - mu zieknoot - plaats in Gelderl. 6. voor zetsel -man van adel. 7. reeks - plaats in Limburg, 8. trotse plaats in Gelèderl. 9. mannelijk dier - ge bruikt men voor het land. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. Sandaal 2. naderen 3. Maarten. Commissies geref. synode benoemd (Van onze kerkredaktie) SNEEK De synode van de gen formeerde kerken heeft vandaag i agenda vastgesteld en de verschi lende commissies benoemd. Als i rapporten gereed zijn komt men ein augustus weer bijeen in het confi rentie-oord De Blije Werelt te Lunti ren. Men vergadert dan tot ma< 1970 elke maand een week. Gisteravond werd in de Noordei kerk in Sneek een bidstond gehoudi voor het werk van de synode. Er een enorm grote belangstelling. V( ganger was dr. P. G. Kunst, prai van de vorige synode. Hij hield e korte preek naar aanleiding v Handelingen 15 1-21. In de gemeen van Antiochië bestonden m ningsverschillen, maar de gemeen werd voor ogen gehouden dat er ge< enkel lid op zichzelf kan en m staan. Allen zijn met hun ondersche den gaven leden van de ene gemeei te. Sommige leden identificeren hi spreken met het woord van de Heil I ge Geest. Hun getuigenis is dè we menen zij. Niet alle emotie is geijkt met h profetisch werk van de Heilige Gee zei dr. Kunst. Wij moeten de diei van alle delen leggen aan de voet van de Heiland, die met onze bro ken wil bouwen. Dr. Kunst herinw de aan belangrijke zaken, die de i node krijgt te behandelen. Daar mi concreet voor worden gebeden. Wij zien veel tegen het werk op daarom ook bidden wij om goe moed, want van U is het Koninkri de Kracht en de Heerlijkheid. In d ze dienst werd een collecte gehoud voor het Werelddiakonaat JAARBOEK DORDRECHT Het jaarboek val® de Christel <ike Gereformeerde Keio ken. datwij enkele dagen gelede bespraken, is eenuitgave van D. van Brammen. Groenmarkt 14. Do e drecht. DRS. A. BROEK TOT JACHIN (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Ons zon dagsschoolwerk is geen oneer lijke of stiekeme infiltratie in een onschuldig, weerloos kinder- bestaan. Aldus drs. A. Broek, de directeur van de christelijke I jeugdraad, op de jaarvergade ring van de gereformeerde zon dagsschoolvereniging Jachin. Kinderevangelisatie schijnt bij sommige mensen associaties op te roepen aan geestelijke hersenspoe ling, die hen voor de rest van hun leven ongeschikt maakt om zindelijk te denken. Mogen wij jonge kinderen wel lastig vallen met denkbeelden en geloofsopvattingen en moraalverha- len, die niet alleen nog zo helemaal DRIEBERGEN De presentatie van het evangelie vandaag is on losmakelijk verbonden met onze re presentatie daarvan. Vaak vindt het Woord van God geen werklank. om dat men achter de presentatie de re presentant ziet en dan slaat het neer. want ze lusten ons niet. Wij zijn slechte doorgevers en kapselen het Woord vaak met onze presentatie in. Aldus ds. J. H. Sillevis Smitt, voor malig hoofvlootpredikant sprekende over de presentatie van het evangelie vandaag. Gisteren werd „De Beukenhorst" als service-centrum voor de kerk van Christus in gebruik gesteld. De Bijbel Kiosk Vereniging, die tot dusver haar kantoren in Amsterdam had (direc teur de heer H. Prins) en de Interna tionale Bijbel Bond, die vanuit Doorn, onder leiding van directeur J. Schriek, werkte, hebben nu een ge meenschappelijk onderkomen gevon den in het grote witte huis aan de Hoofdstraat (no. 55) te Driebergen. Behalve deze twee bekende, dienst verlenende organisaties hebben nog twee stichtingen dit pand betrokken. Het recreatiewerk, dat tot dusver door de BKV werd gedaan is in een nieuwe „Stichting ten dienste van het recreatiewerk i.o." ondergebracht Directeur is de heer L. A. C. van Ginkel. Tenslotte huist er de Stich ting creatieve recreatie en vorming, die zich onder leiding van de heer Pier van Brakel toelegt op het assis teren bij een tijdsbesteding. creatieve vrije- Vuur Ds. Sillevis Smit wees verder op het gevaar van een te sterke betrok kenheid op vandaag. Wij moeten wel bij de tijd maar niet van deze tijd zijn. Onze tijd staat in het teken van de crisis. Het vuur dat loutert ver brandt veel. Gelukkig maar. Twee onveranderlijke dingen zijn: het Woord dat vlees werd en het Woord dat hier en nu is. Op deze twee moe ten we ons steeds weer terugtrekken: het luisteren naar het Boek en het kiiken naar Jezus Christus. Ds. A. van der Most, schipperspre- dikant te Rotterdam en voorzitter zo wel van de BKV als de IBB zei in zijn openingswoord dat beide orga nisaties de Bijbel in hun naam dra gen. omdat die orioriteit in haar acti viteiten heeft. De andere twee stich tingen passen zich daarbii aan. De bundeling van organisaties op De Beukenhorst is een illustratie van de kracht van de Bijbel, die we niet als een centrifugale maar als centripeta le, geen middelpuntvliedende, maar middelpuntzoekende kracht, willen ervaren. Naast het woord presentatie, van 1 de Bijbel, kwam het woord recreatie, van de mens, aan de orde. Hierover sprak de heer C. Egas, oud-staatsse cretaris van het Ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Wij hebben bij recreatie te veel ge dacht aan een uitblazen na het werk, een inactief bezig-zijn. We hebben te veel vergeten dat recreatie betekent: nieuw maken. Vernieuwing van li chaam pn geest beide. De arbeid is teruggevallen tot een smal deel van .het leven. De vrije tijd is toegenomen. De vraag is: wat doen wij in deze wereld met'de mens in de recreatie? In een mooi weekend zoe ken 4 5 mllioen mensen naar recre atie. De helft van de Nederlanders gaat met vakantie. Wat hebben wij ze te bieden in het kader van de recreatie? Evenals in de Biibel is de mens in de recreatie een mens met moeiliikheden. die behoefte heeft tot zichzelf te komen en tot God. Ik hoop dat velen via kerk en creatie zullen profiteren van wat u hier in combinatie met de Bijbel biedt. Al dus de heer Egas. De toespraken werden afgewisseld met zang van Sonja Berd't, die Israëlische volksliedjes ten gehore bracht. Voorafgaande aan de officiële ope ning was er een liturgische wij- dingsdienst voor de medewerkers en bestuursleden van genoemde orga nisaties, waarin ds. Van der Most voorging. Vele vertegenwoordigers van kerkeliike en andprp in(prVPrke- liike organisaties maakten de ope ning mee. buiten hun kinderlijke horizon li Se", maar bovendien levensvreen c zijn in het leefklimaat van hun g Cj, zin? Mogen wij hen indoctrinen met een boodschap, waartegenover als kinderen nog geen bewust ve'e weer hebben? Drs. Broek wees de beschuldigi af. als zou het zondagsschoolwe f/1 langs slinkse wegen en met gebrui fV, making van misleidende manoeuvr r1 in werkelijkheid wat anders op hj, oog hebben, dan het voorgeeft: e* dansje en een liedje, een weekend een speurtocht fungeren als het lo 1111 aas, waarmee 'inen de argeloze to >r happers wil vangen in de fuik v 33 het evangelie. Zo is het niet. '1' We hebben geen andere bedoelii dan deze kinderen te brengen bij bron van alle blijdschap en geluk, daarover spreken we en daarvan ve tellen we vanuit het evangelie in a eenvoud en openhartigheid. We heL.. ben niets te camoufleren, aldus d Broek. Geen infiltratie dus. Maar d^Ll Broek wees ook de mogelijkheid vi ea pure informatie af. De zondagsscho ub is geen VVV-kantoor, dat vrijbli èn vend inlichtingen verschaft zont ook maar de minste aandrang om ir( kiezen. Wij willen meer dan alle rei maar boeiende verhalen vertellen, d: kinderen laten rondwandelen in h..j" joodse wonderland en hen kennis 1 ten maken met Jezus van Nazarel Het evangelie is juist alles behal een vrijblijvende informatie. Het li 4 de Heiland niet onverschillig of v 1 de ene of eventueel de andere w willen gaan. rp Al: I ussenweg a Daarom koos drs. Broek voor jei weg, die ergens tussen de inform;: tei en de infiltratie geleeen is: de kind ren laten weten waarom het ga in zonder hen te dwingen die ene w te gaan; een stukje doorgeven van \J blijdschap die men zelf gevondi heeft, zonder de kinderen angst ai1"11 te jagen als ze aan dart aanbod voo bij zouden gaan; ze helpen zodat uit vrije wil kunnen kiezen. Voorzitter ds. J. p. Dondorp i Amsterdam zei in zijn op ?d< ningswoord, dat het werk van Jacl IÖ€ steeds nodiger wordt naarmate roe rso mensen in ons land totaal vervreei le" raken van het evangelie. Naast alle woorden van 's morgl r' was er 's middags aandacht voor li verwerken van het bijbelverhaal 1 1 de mogelijkheid van allerlei haft vaardigheid. Al werkend bleek, 0r1 zo'n vergadering opvallend gezel! *8' en enthousiast bezig Icon zijn cn 101 werden concrete mogeliikheden geg ven voor het plaatselijk zondag schoolwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2