VERONTRUSTEN ZOEKEN MEER SAMENWERKING PÜZZELHOEK I Handelingen '69 nog maar begin VERONTRUSTEN SCHRIJVEN SYNODE Bloedproef nie verplicht en tegelijk progressief' Bankiers Afscheid in Oegstgeest van ds. Kijne en ds. Slump Leraren luiden noodklok Een woord voor vandaag Drs. J. de Koning voor ARP naar Eerste Kamer Hakenkruisen op school Heemstede h Dr. Schelhaas: geen angst voor wetenschap Vrouwelijk synodelid laat afweten NIEUWE LEIDSE COURANT MAANDAG 12 MEIr Vorige week schreven we over het bijbelse begrip „verlos sing" en we zeiden, dat als Paulus in Philippenzen spreekt over „mij tot behoud strekken" hij denkt aan de doorgaande verlossing tijdens ons leven. De aardse banden waarmee wij vastzitten, worden geslaakt, opdat God steeds meer met ons kan doen. Drie dingen, zegt Paulus, werken mee aan die vorm van ver lossing: „uw gebed", „de bijstand van de Geest" en „mijn vu rig verlangen." Geen van drieën kan gemist worden. Het gebed van de ander draagt dus ook bij aan onze verlos sing. Dat is iets dat we goed voor ogen moeten houden. Pau lus rekent op de voorbede, omdat hij daardoor deel krijgt aan die doorgaande verlossing. Iets daarvan zien we in het laatste hoofdstuk van het boek Job. De vrienden van Job, die hem zo verkeerd adviseerden, worden door God gestraft. Dan krijgen ze opdracht om offers te brengen en dan staat er: „Mijn knecht Job moge voor u bidden, want slechts hem zal ik ter wille zijn, zodat Ik u niets kwaads aandoe." De vrienden worden geestelijk van Job af hankelijk. In een wereld waarin een fetisj gemaakt wordt van het woord „onafhankelijkheid", moeten kinderen van God leren, dat ze afhankelijk zijn van God en van hun medegelovigen. De we reld wil de mens altijd zelfvertrouwen inpompen, maar dat is een te wankele basis om op te staan. Het koninkrijk Gods is bovendien gebaseerd op het vertrouwen van de ander. Zijn of haar gebed draagt bij aan uw verlossing. Maar anderen gaan pas voor u bidden als u voor anderen gaat bidden. Dat houdt in dat u heel reëel geestelijke verantwoordelijkheid moet gaan nemen voor mensen om u heen. We lezen vandaag: 2 Kronieken 34 1-18. In zijn openingswoord constateer de voorzitter ds. J. H. Velema uit Apeldoorn (christelijk gereformeerd), dat allerlei figuren uit diverse ker ken elkaar nog al eens zien op aller lei vergaderingen en in allerlei acties: de persstichtingen, de Evangelische Omroep, avonden voor verontrusten, het ICCC-werk en dan nog de bin nenkerkelijke verenigingen. Zijn die ontmoetingen niet teveel versDreid? Moeten we het bestaande niet likwideren en komen tot één grote reveil-vereniging? Ds. Velema vond die vraag begrijpelijk, maar een reveil is nu eenmaal niet te organi seren. Daarom vond hij het riskant het bestaande op te geven, dat op zichzelf genomen waarde heeft, zon der van het bereiken van het doel verzekerd te zijn. Veeleer moet het ons in alle ver banden om het ene doel gaan: een herleving in alle verbanden, kringen, kerken, opdat Gods woord volstrekte heerschappij zal hebben en we ge trouw aan dat woord zullen leven en werken. Ds. Velema zag een geest van ver slapping, ingezonkenheid en aanpas sing over de christenen gekomen. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Naar wij vernemen zal het a.r.-Eerste-Kamerlid A. A. van Eeten na het zomerreces niet meer in de Senaat terugkeren. In zijn plaats is eerste geworden op de kandidaten lijst van Brabant, Limburg, Utrecht en Zeeland drs. J. de Koning uit Voorschoten. De heer De Koning is secretaris van de CBTB. Op de noordelijke lijst staan prof. mr. P. J. Verdam en drs. S. van Tui nen, burgemeester van Dokkum op verkiesbare plaatsen. (Vervolg van pag. .1) Verder wordt verwacht dat de maatregelen zullen neerkomen op' verscherping van die welke in no vember zijn getroffen. Hierbij wer den de heffingen op de uitvoer ver hoogd, terwijl voor de invoer gun stiger regelingen gingen gelden. Op dit moment overtreft de uitvoer ech ter nog altijd de invoer. Contact Uit het communiqué van de cen trale bankiers blijkt verder dat in de naaste toekomst overleg zal worden gepleegd ovér maatregelen die al op een vroeger tijdstip de strijd tegen de toevloed van specu latief geld kunnen aanbinden. De presidentent van de centrale banken zullen constant met elkaar in con tact blijven en zich beraden over nieuwe maatregelen zo die nodig mochten blijken. Dit vooral met het oog op de verwachte terugvloeiing van kapitaal naar wisselmarkten de komende dagen. Dit geld sommigen noemen een bedrag van vijf miljard dollar was in allerijl naar West-Duitsland overgemaakt in de twee weken die volgden op het aftreden van presi dent de Gaulle. De eigenaars hoop ten op een snelle winst door de ver wachte revaluatie van de mark. Maar vrijdag kondigde de Westduit- se regering aan dat de mark ,,voor eeuwig" op de huidige koers zou worden gehandhaafd. Niettemin geloven vele bankiers en handelaren dat de mark toch zal worden gerevalueerd en wel na de Westduitse verkiezingen op 28 september. Het Deense bankdisconto is za terdag van zeven procent op negen procent gebracht (het hoogste in Europa) en de regering heeft mee gedeeld dat zij deze week krachtige maatregelen zal nemen om de bin nenlandse bestedingen te beperken. De Deense monetaire reserves wa ren als gevolg van de jongste inter nationale valutacrisis drastisch ver minderd. DOORN Op het terrein van het conferentie-oord 't Brandpunt zal op Hemelvaartsdag weer de gebruike lijke Wereldwijde Zendingsdag wor den gehouden. Vele zendelingen zullen vertellen van hun werk. De belangrijkste spre ker is zendeling Spronk uit Opper Volta. De samenkomsten worden ge houden om half elf. twee uur en vier uur. Voor kinderen worden speciale samenkomsten gehouden. Het weer in Fnropn Brussel Frankfort Genève Innsbruck Madrid Majorca München Nice Parijs Rome Wenen ZUrich weer max temp. neer gisteren slag half bew. 17 0 vrijwel onbew. 21 0 half bew. 23 0 onbew. 22 0 onbew. 24 0 geh.bew. 17 1 onbew. 23 0 mist 18 0 vrijwel onbew. 20 0 hailf bew. 28 0 licht bew. 23 0 onbew. 21 0 vrilwel onbew. 18 0 licht bew. 23 0 licht bew. 24 0 licht bew. 23 23 mist 22 0 Ruim 45 jaar in dienst van zending OEGSTGEEST Met ge schenken, bloemen, vele hand drukken en woorden van dank werd zaterdagmiddag tijdens een drukbezochte receptie in het zendingshuis afscheid genomen van twee zendingspredikanten tegelijk, ds. F. Slump en ds. I. S. Kijne. Beiden hebben zich ruim 45 jaar in dienst gesteld van de zending, terwijl ook hun echtgenotes zich aktief met het werk van hun man nen bezighielden. Onder degenen die zaterdagmid dag het woord richtten tot de beide predikantenechtparen waren prof. dr. E. Jansen Schoonhoven als rec tor van de Nederlandse Zendings hogeschool te Oegstgeest, dr. G. P. 1 2 3 1 2 3 BE m Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben: 1. schoeisel, 2. dichtbij komen, 3. jon gensnaam. Oplossing vorige puzzel: 1. satan, 2. manie, 3. patat, 4. Pa rijs, 5. traan. 6 Zweed. 7. kreet, 8. meter, 9. stand 10. pekel, 11. deren, 12. dingo, 13 store. SATIJN - TWEED - SERGE. Van onze kerkredactie) UTRECHT Een pleidooi om als verontrusten uit de ver schillende kerken meer met elkaar samen te werken, „bijkom stigheden opzij te schuiven, om aaneengesloten slag te kunnen leveren in het centrale" (ds. J. B. van Mechelen) was de teneur van de jaarvergadering van de Nederlandse organisatie ter be- vordring van het werk van de internationale aad van christelijke kerken (ICCC). „We zijn geïnfecteerd door de bacil len van de geest van de tijd. We gaan relativeren en akkoorderen. We pro fiteren van alles en profeteren is een zonderlinge, antieke zaak geworden. Er behoort vandaag moed toe, om tegen te zijn, om bezwaren in te brengen, om niet met de stroom mee te gaan". Berkhouwers nieuwe boek „Ver ontrusting en verantwoordelijkheid" noemde ds. Velema een machteloos en triest document. Er is vandaag wel veel aan de hand, maar ten diepste is er geen reden tot veront rusting die hout snijdt, meent Ber- kouwer. Maar, zo vroeg ds. Velema, is het woord Gods dan werkelijk richtsnoer over de gehele linie? Staat Jezus Christus dan werkelijk centraal in de hedendaagse theologie? Is de zonde dan een levend heden en is de genade werkelijk noodzaak voor de mens van vandaag? Is Gods eer werkelijk het doel van mens en maatschappij? Ds. J. B. van Mechelen, gereformeerd predikant te Heinenoord, herinnerde aan de Duitse inval, precies 29.jaar geleden. Ook vandaag moet er front gemaakt worden en wel tegen de geest van de Wereldraad. Maar zij die die geest afwijzen, staan niet aan de frontlinie. Er heerst onder ons ver deeldheid, moedeloosheid en ook een negeren van de grote vragen, zei hij. Wat er in de Gereformeerde Ker ken is gebeurd, moet voor de mensen van andere kerken een levensgrote waarschuwing zijn. De gevèl kan nog overeind staan, als het gebinte al is aangetast. Het is bij ons als een la wine gekomen, zei ds. Van Mechelen. Hij spoorde de bestaande organisa ties als de Gereformeerde Bond, Waar heid en Eenheid, de ICCC, het Ant werps bijbeldagcornité aan, de kop pen bij elkaar te steken. Vooral op het punt van de predikantsopleiding moet er hoognodig wat gedaan wor den. De jongeren worden geïnfecteerd, zei ds. Van Mechelen en hij ver telde van een gemeente, die het beroepingswerk heeft stopgezet, om dat de kerkeraad geen jonge predi kanten meer kan vinden die de oude belijdenis nog onverkort handhaven. Samen moet er ook iets gedaan worden aan de onderwijzersoplei ding, die bedreigd wordt door de geest van het evolutionisme. Studiekringen moeten er worden opgezet, die met publikatiés kürinen komen over de evolutieleer (ds. Van Mechelen beval over deze materie de literatuur van de Jehova's getui gen aan), de hulpverlening, de nieuwe liturgie. Er moeten congres sen komen. Het is indrukwekkend. Overal waar ik kom, schreeuwt en roept men om hulp, aldus ds. Van Me chelen. ICCC-secretaris ds. J. C. Maris vertelde, dat er alleen al in Neder land per maand zo'n 20.000 gulden bijeenkomt aan spontane giften voor het werk van ds. Wurmbrand. Wurmbrand steunt hiermee de ondergrondse kerk achter het ijze ren gordijn door hulp aan gezinnen van gevangenen, literatuurversprei ding en radio-uitzendingen. Ook doet hij aan literatuurverspreiding in lan den, die door het communisme be dreigd worden, zoals India en Pa kistan. Over het bericht dat er in Roe menië bijbels gedrukt worden, was dr. Maris erg wantrouwend. ,,Er moet een bepaalde reden zijn dat ze dit doen, want communisten zijn verklaarde vijanden van de Bijbel." Die reden zag ds. Maris liggen in het feit dat volgens informatie van Wurmbrand ieder die een bijbel wil- dehebben, zijn naam en adres moest opgeven. „Zo staan ze nu allemaal bij de autoriteiten geregistreerd." Ds. Maris hield het voor mogelijk, dat het bijbelgenootschap weer in Roemenië zou kunnen werken. Dat zou dan te danken zijn aan de in vloed van de boeken van Wurm brand. Noteren we nog uit ds. Maris' H. Locher als secretaris van de raad voor de zending van de Nederland se Hervormde Kerk, prof. dr. J. van Baal als oud-gouverneur van voormalig Nederlands Nieuw-Gui- nea en de oud-zendingspredikanten J. Eijgendaal en J. Bijkerk. Het ge schenk van de gezamenlijke zen dingsarbeiders werd aangeboden door dr. F. C. Kamma. Uiteraard werden er heel wat her inneringen aan de voorbij gegane jaren opgehaald. De twee predikan ten werden in 1923 door de Utrechtse zendingsvereniging voor het eerst uitgezonden. Ds. Slump werkte tot 1939 op Nieuw-Guinea, kwam de oorlogsjaren door als hulpprediker (jeugdwerk) in Apeldoorn, vertrok in 1946 weer naar Nieuw-Guinea en keerde in 1950 naar Oegstgeest terug. Hier reorganiseerde hij het in de oorlog totaal overhoop gehaalde ar chief van de Zendingsraad (dat te ruggaat tot 1797). Van 1955 tot 1963 trad hij op als mentor voor Papoese jongelui die door de kerk van Nieuw- Guinea naar Oegstgeest waren ge zonden. Mevrouw Slump maakte zich sinds 1951 vooral verdienstelijk op het terrein van het vrouwen zen dingswerk in Oegstgeest. Ook ds. en mevrouw Kijne brachten een groot deel van hun loven op Nieuw-Guinea door. Van '23 tot '41 hield ds. Kijne zich bezig met de opleiding van onderwijzers en evangelisten. Na de oorlog kreeg hij een taak bij de zelfstandigwor ding van de kerk van Nieuw- Guinea, van 1948 tot 1953 en na zijn verlof van 1955 tot 1958 als rector van de Theologische Hogeschool (opleiding van Papoese predikan ten). In 1958 repatrieerde hij, in 1959 trad hij in Oegstgeest op als docent sociologie van Nieuw-Guinea en van 1965 tot in mei van dit jaar als bibliothecaris. HEEMSTEDE Onbekenden heb ben vorige week hakenkruisen en leuzen op de Bronsteeschool voor Mavo in Heemstede gekalkt. Hier in werden de burgemeester van Heemstede en het betrokken school hoofd voor nazi's uitgemaakt. Het schoolhoofd had de leerlingen een strafmaatregel opgelegd omdat zij op Bevrijdingsdag 's middags en block waren weggebleven. mond, dat 85 procent van de chris tenen in Pakistan achter de ICCC staat. Bij zijn bezoek aan dit land in maart had hij geconstateerd, dat niet alleen presbyterianen, maar ook methodisten en anglicanen zich bij de ICCC komen melden. NED. HERV. KERK Beroepen te Alphen aan den Rijn (vac. W. Verwey), M. Fokkema te Nieuwleusen; te 's-Grevelduin Capelle, A Vlietstra te Waarder; te Nieuwkoop, G. van Doorn te Aarlanderveen; te ezep (vac. A. Gooijer), G. C. Post te Giessendam: te Zeddam, J. W. Albers te Midsland. Aangenomen naar Rotterdam-Zuid (wijkgem. Slotboom: vac. K. W. Slik), H. Brons te Weesp. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Almkerk, C. H. Appelo te 's-Gravenhage-Escamp: naar Hilleger^jerg-Terbregge (vac. G. W. Rijksen), P. A. E. Sillevis Smitt, evan- gelisatiepred. te Utrecht-Oost; naar Hoogersmilde, kand. S. B. van de Molen aldaar. Beroepbaar kand. A. Dekkers, Haar lemmerstraat 21, Zandvoort en kand. Th. Weerstra, Verlengde Schrans 121c, Leeuwarden. Préparatoir geëxamineerd, maar nog niet beroepbaar kand. J. Mak, Hendrik Burgerstraat 64, Beverwijk. GEREF. KERKEN (Vrjjgem.) Beroepen te Hoek, kand. M. H. Slig- gers te Haarlem. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Klundert, D. J. Klein Onstenk te Siegerswoude. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuw-Beijerland: J. C. Weststrate te Meliskerke, die bedankt voor Gorinchem. Bedankt voor Apeldoorn, P. Blok te Dirksland. MIDDELBURGSE COMMISSARIS PROPAGEERT IN PROEFSCHRIFT: MIDDELBURG Het is niet noodzakelijk in Nederland een bloedproef verplicht te stellen. In ons land kan thans heter de verplichte ademtest worden in gevoerd met daaraan gekoppeld de vrijwillige bloedproef. Als men aan die verplichte ademtest dan gevolgen verbindt analoog aan België (rijverboden in pre ventieve zin), dan is er geen reden om nog langer té talmen. Dit is het standpunt van de heer D. van Ooijen, commissaris van politie te Middelburg, in zijn proefschrift Vérkeer en alcohol, een criminolo gische studie over deelneming aan het verkeer onder invloed van alco hol, waarop hij vanmiddag aan de rijksuniversiteit in Gent is gepromo veerd tot doctor in de criminologie. De heer Van Ooyen propageert in zijn proefschrift de volgende preven tieve maatregelen voor de ver keersveiligheid: De overheid moet proberen het aantal drankgelegenheden te vermin deren en veel aandacht schenken aan de persoon van de café-houder. Het vooraf weren van kandida- (Van een onzer medewerkers) EINDHOVEN Op de derde tevens laatste dag van de Unievergadering van de Baptis tengemeenten kwam de voorlo pige bezinning op gang over de evangelisatieactie „Handelingen 69". Aan deze actie is twee jaar voorbereidend werk voorafge gaan. Het hoogtepunt vormden de vele activiteiten in maart, toen in vrijwel alle gemeenten bijzon dere bijeenkomsten voor allerlei groepen plaatsvonden. „We hébben het gevoel, dat we nog maar net begonnen zijn", zei ds. H. P. de Boer (Enschede), voorzitter van de Landelijke Plan Commissie, die de actie organiseerde. „Nieuwe moge lijkheden om het evangelie te ver breiden, zijn ontdekt, maar ook weer nieuwe problemen. De actie heeft on ze gemeenten hier met de neus op gedrukt en veel losgemaakt." De vergadering sprak dan ook uit, dat de Evangelische Commissie zou streven naar een „landelijke strate gie" om de krachten verder te bun delen en de nieuwe kansen te benut ten. Een andere vrucht van deze actie was de beslissing, om op gezette tij den een grote landelijke ontmoeting in een mooie omgeving te beleggen. De actie was in september 1968 ge start met een zeer geslaagde toogdag te Epe, waar 5000 bezoekers bijeen waren. Men wenste zulke inspirerende dagen vaker. Intensief hield de vergadering zich bezig met het evangelisatiewerk on der de hier levende Spanjaarden. De baptisten zijn het enige kerkge nootschap in ons land, dat een Spaanse evangelist in volledige dienst heeft, de heer J. Parraga te Enschede. Als voorzitter van de Evangelisatie Commissie- is gekozen ds. W. Harke- ma te Musselkanaal. T oer ustings werk Het voorstel om het werk van toe rusting en vorming van gemeentele den toe te vertrouwen aan de Com missie voor de Opleiding van voor- (Van onze kerkredactie) UTRECHT De gereformeerde synode, die morgen in Sneek wordt geopend, krijgt nog een stuk uit de kring van bestuursleden van de vereniging van verontrusten Schrift en Getuigenis en van de pers vereniging Waarheid en Eenheid. Dit stuk, dat door minstens tien predikanten zal zijn ondertekend, stelt de synode de vraag, wat men nu gaat doen met het derde punt van het besluit, waarmee de vorige synode „Assen 1926" terzijde heeft gesteld (de „zekering"). In de praktijk blijkt, dat velen in de Gereformeerde Kerken zich aan dit derde punt niet houden. Dit werd meegedeeld door de voorzitter van de verontrusten, de heer H. Langeveld uit Hilver sum, op de landelijke vergadering, die zijn vereni ging zaterdag in de gereformeerde Oosterkerk te Utrecht georganiseerd had en die circa zeshon derd mensen trok. Dr. J. Schelhaas Hzn uit Amsterdam was de referent. Hij sprak van droefheid, omdat hij zich zou moeten keren tegen zonen van hetzelfde huis. Er wordt telkens gezegd, dat niet de Schrift in het geding is, maar een bepaalde schriftbe schouwing, maar volgens dr. Schelhaas gaat het wel terdege om de Schrift. Het is het Woord van God in volstrete zin betrouwbaar, onfeilbaar en feiloos. Dat zijn maar geen abstracte begrippen, integendeel, zo pretendeert de Schrift zelf te zijn. Er wordt nu veel gesproken over tegenstrijdig heden in de Bijbel, maar Herman Bavinck, had daar in zijn tijd al mee te maken. Dr. Schelhaas kon zich dan ook bij Bavinck's oordeel aanslui ten, dat men van vermeende tegenstrijdigheden niet mag uitgaan in zijn schriftbeschouwing. Want dan heeft men al teveel toegegeven aan de kritiek van de mens. Overal zijn cruces in de wetenschap, waarom hier dan niet? Deze moei lijkheden zijn er alle eeuwen door geweest. De voorbeelden, die dan ook nu gegeven worden in de Cahiers voor de gemeente vond dr. Schelhaas voor een belangrijk deel zonder enige waarde en kracht. Dr. Schelhaas vroeg zijn gehoor, om niet bang te zijn voor de wetenschap. Daar ligt het niet in. De wetenschap moet alles onderzoeken wat ze kan. Maar hij verweet een man als prof. Lever, dat hij ten aanzien van de evolutie- theorie het terrein van de wetenschap verlaat en zich op voor- wetenschappelijk terrein begeeft. Ten slotte wees dr. Schelhaas er op, dat het onderscheiden van literatuur- genres in de Bijbel geoorloofd is. Een gedicht moet anders worden zelf, dat het symbolisch en niet letterlijk moet worden verstaan. „Men zegt vaak, dat wij zouden willen, dat de hele Bijbel letterlijk moet worden benaderd dan proza. Het laatste bijbelboek zegt opgevat. Wij nemen alleen letterlijk, wat de schrijver zelf toont, dat letterlijk moet worden opgevat. Alles wat als gebeurtenis wordt verteld, aanvaarden wij ook als gebeurtenis. Wil men zich aan de Schrift onderwerpen, dan zal men moeten aanvaarden wat de Schrift zelf over zich zelf zegt." In de discussie bleek, dat twee theologen van de Vrije Universiteit, drs. Tj. Baarda en drs. H. Leene, met verschillende studenten de reis naar Utrecht ondernomen hadden. Hoe zit dat nu met het dochtertje van Jatrus? wilde drs, Baarda weten. Bij Mattheus staat, dat ze zojuist gestorven is en bij Marcus, dat zij nog op haar uiterste ligt, als haar vader tot Jezus gaat. Dat moet voor het geloof van Jairus toch wel verschil hebben gemaakt. Dr. Schelhaas vond, dat hier geen moeilijkheid lag. Mattheus geeft het verhaal wat beknopter. Wel gaf hij toe, dat er andere punten waren in de Bijbel, waar hij er niet uit kwam, maar dan moeten we eenvoudig zeggen, dat we daar nog geen licht over hebben. Nooit mogen we zeggen, dat wat in de Schrift staat als echt gebeurd niet betrouwbaar is. Applaus Verontrusten houden niet van applaudisseren als het over zulke ernstige vragen gaat, als deze middag besproken werden. Maar ja, toen de VU-studenten een bescheiden applausje waagden aan drs. Baarda, toen waren ze niet meer te houden. Een geweldig applaus beloonde dr. Schelhaas om zijn repliek. Dr. Schelhaas tot de studenten: „U hebt ap plaus uitgelokt. U hebt het dubbel en dwars teruggekregen." gangers èn hiervoor een vrijgestelde te benoemen, vond geen genade in de ogen van de vergadering. Deze vrij gestelde zou tevens belast worden met de praktische vorming van de aanstaande voorgangers. De noodzaak van een extra kracht aan het semina rium van de Unie („De Vinkenhof" te Bosch en Duin) zag men wel, maar men deinsde nog terug voor de finan ciële consequenties. Ook waren meer gemeenten niet gelukkig met de combinatie van de beide taken in één functie. De poging, om toch tot een principiële uitspraak te komen, mislukte, omdat de stem men staakten. Een vérder beraad döor de verschillende commissies moet het' komende jaar worden ge houden over de wijze, waarop in de dringende behoeften van deze beide stukken werk moet worden voorzien. In een vlot tempo passeerden de verslagen van vele commissies de re vue: zangbundelcommissie (aan een heruitgave van de bundel wordt ge werkt) stichting „Tabitha" (met ver pleeg- en bejaardenhuizen in Amsterdam, Stadskanaal, Schoonloo en Scheveningen), Unie-Bouw-Stich- ting (voor kerkbouw). Ten slotte aanvaardde de vergade ring alle begrotingen, wat betekent, dat de gemeenten buiten hun eigen plaatselijke arbeid voor het landelijk werk ruim drie ton 32,50 per lid maat) zullen moeten opbrengen. Het nieuwe dagelijks bestuur van de Unie zal het komende jaar bestaan uit: ds. C. Mostert (Winscho ten), voorzitter; ds. H. van der Werf ('s-Gravenhage), vice-voorzitter; S. W. Vis (Hengelo), algomeen adjunct; F. Bos (Zeist) en A. Bosma (Arnhem), leden. In 1970 zal de 90e Unievergadering gehouden worden in Amsterdam. (Van onze kerkredactie) SNEEK Het enige vrouwelijke lid van de gereformeerde synode, die morgen begint, mevrouw B. de Boer- Walstra uit Hoensbrock, heeft zich teruggetrokken. Zij was als primus-diaken afge vaardigd door de kerken van Noord- Brabant en Limburg, maar door haar werk (zij is directrice van een be jaardencentrum) is het haar onmo gelijk, om aan de synode deel te nemen. Er zijn overigens nog enkele mo gelijkheden, dat vrouwen als lid van deze synode zullen optreden. Noord- Holland wees als secundus-diaken voor dit resort aan mevrouw W. F. van de Stelt te Haarlem. Utrecht be noemde tot tertius-ouderling me-' vrouw M. Korthals-Pas te Baarn en Zuid-Holland-Oost tot tertius-diaken mej. W. S. Burggraaff te Woubrugge. UTRECHT De voorzitter van de Vereniging van leraren b(j het chris telijk onderwijs VWO, drs. W. E. de Jong, heeft scherpe kritiek geleverd op staatssecretaris Grosheide, die een wets wijziging voorbereidt waarbij de stich tingsnormen van nieuwe scholen dras tisch omhoog zullen gaan. „Je kunt pas een lyceum met HAVO stichten als je garandeert dat je ten minste 1025 leerlingen hebt. Nog even en de opheffingsnormen zullen ook wel gewijzigd worden. Dan kunnen we tien tallen christelijke lycea gaan sluiten". Drs. de Jong sprak op een demonstra tieve vergadering van de leraren aan de christelijke scholen in het Christe lijk Lyceum te Utrecht, die was belegd III ten-rijbewijsbezitters, die lische criminaliteit pleegden. Q Verkeersonderwijs als leervak instellen op scholej voortgezet onderwijs. De heer Van Ooyen lid] standpunt over het niet no< verplicht stellen van de bloe< Nederland nader toe. Het is zaak slechts die verb] te leggen of die verplichtingeï leven te roepen, die voor functionc-ren van de gemetj strikt noodzakelijk zijn. Dit uitgangspunt geldt te i een gedeelte van de bevolking!" Iigieuze of andere gronden I tegen een verbod of heeft. Vaak mannen De Middelburgse néémt in zijn proefschrift de) invloed van alcohol rijdende a; bilist onder de loep. Zowel in Nederland als in zijn de volgende punten op he toepassing: het gaat bijna alt sch een man, die jonger is dan 4 De betrokkene is in ruim zesti im< cent van de gevallen reeds vo[V) ernstig delict met de politie erjndi justitie in aanraking gewee del ruim dertig procent van de g^jnli staat hij reeds gesignaleerd voivol alcoholdelict. Hij bezit in 62 procent van j vallen voor Nederland en in 8 cent der gevallen voor T*~1 bloedalcoholgehalte, dat doet rijzen of men te doen hejÉj een alcoholist; hij heeft in a: lijk hogere mate een gestrand lijk dan de bevolking in het meen. In de meeste gevallen komt uit de gemeente waar het delic gepleegd of uit de directe om daarvan. Vaak is hij ervan ove dat hij zonder meer in staat vt naar behoren te rijden. Herhaling °s Bij het bespreken van maab 'c meent de heer Van Ooyen dat e nen, die voor de eerste maal v|j, rijden onder invloed worden houden, een zodanige straf krijgen, dat het gevaar voor ling zo gering mogelijk is. Z< te bevelen lijkt hem een admj tieve benadering van recif een aanpak dus waarbij de misbruiker in de eerste plaats tiënt wordt gezien. Het nemen van admitf tief-rechtelijke maatregelen caféhouders, die hun bezoekers alcoholhoudende drank plegr schenken, dat laatstgenoemd^, aanmerking komen voor een ces-verbaal, vindt de heer Val jen ten slotte een zeer goed pm ;;M Hervormd-gereL zondagsscholen ..'00 Van een onzer medewerkf^' UTRECHT Progressie is de hoogste wijsheid in tijd. Als men niet mee wordt men niet meer meegf jk Stelt men zich conservatief dan verliest men de achting de mens. Dat stelde ds. W. Vroegindetifar Katwijk vast in zijn openings n 1 als voorzitter op de goed be V1 jaarvergadering van de herv zondagsscholenbond op gerefor ®rJ de grondslag. Het is beslist geen eervolle vi erl ding, als conservatief bestemp P& worden. Toch hebben beide stan I ten, hoe verschillend ook, volge Vroegindewey een ding gemeen 't is er in alles op uit, om eigen zoeken. Als daarentegen ons s er op gericht is. God te erkeni te eren en zijn geboden in a nemen, dan is er geen sprake van progressief of conservatief de geest van onze tijd, noch he nin derne levensgevoel, maar het ipubj van God moet ons richtsnoer zijn tot En dan dacht 0 toch nog even aan het woord O jj( vatief. Conserveren betekent ren. Wij moeten boven de tege ling conservatief - progressief maar tegelijk het evangelie naiTa] zet bewaren. Die prediking God ons toebetrouwd en wij h( er voor te zorgen, dat boodschap goed overkomt. Op wijze willen wij progressief zijl e wil zeggen in rechte lijn in spoor gaan. Dat geeft de koel s ook voor het zondagsschoolwerk. Op deze vergadering werd afs *le *dpc genomen van twee bestuursled* H. van Slooten en de heer horst. Uit het jaarverslag van de se< fs ris de heer Jac. van den Ber Qgi Ede, noteerden we, dat bij de es zijn aangesloten 157 scholen, I72i to ders en leidsters en 200 kerker de ter bespreking van de circulaire 'rij het ministerie over het aantal 1« sen lessen. d De Leidse rector Steenkamp lev kritiek op de ministeriële circv 'ni over de bevordering van de inter Jbe van verschillende vormen van or hui wijs. bet tot voi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2