Oostduitse synodes
akkoord met seheidin
Zaak-Noord-Holland houdt
de synode nog bezig
EIND VAN DUITSE EENHEI
Revolutie als band in
gezin ontbreekt
Deze
eigen
zomer
bond
in
Promotie ds. Zijlstra
op klinische vorming
Een jvoord voor vandaag
Argentijnse
bisschoppen
verdeeld
Uw probleem
is het
onze....
Doopsgezinden
willen uit
artikel 36
Bij belstudiedag
Gemeentereveil
zaterdag heen, zondag terug
voorslechtsf1.-méér
dan een dagretoun
voordelig uit
met NS
BEROEPÏNGSWE
DONDERDAG 8 MEI
Christus wordt gepredikt door sommigen om te helpen, door
anderen om een zegen te zijn, maar, zegt Paulus in Philippen-
zen1 18 „Wat doet het er toe? In elk geval, hetzij met een
hij-oogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkon
digd en daarin verblijd ik mij en zal ik mij ook verblijden."
Dat is een uitspraak die alle kerkmuren afbreekt. Er loopt
een scheur door de christelijke kerk van Paulus' dagen, maar
Paulus is blij, omdat aan beide kanten het evangelie wordt
gepredikt.
Heeft Paulus dan geen dogmatische bezwaren tegen de mensen
die hem het leven zuur willen maken? Zeker wel. Dat blijkt
uit zijn brief aan de Galaten. Paulus speelt geen „aap, wat
ben je een mooie jongen." Zijn blijdschap over hun predi
king brengt hem er niet toe alle verschillen zonder meer op
zij te schuiven.
Maar het omgekeerde is ook waar. Paulus heeft heel wat op
deze mensen tegen. Op zijn tijd zal hij daar ronduit mee op
tafel komen. Maar zijn afwijzing van bepaalde leerstellingen
ondergraaft zijn blijdschap over de prediking niet.
Paulus laat hier zien wat voor de kerk van Christus het aller
belangrijkste moet zijn. Dat is niet dat eerst volkomen dog
matische overeenstemming moet worden bereikt. Centraal
moet staan de vraag „Wordt Christus verkondigd?"
We lezen vandaag: 2 Kronieken 32 1-15.
BUENOS AIRES De Ar
gentijnse bisschoppen zijn er niet
om tot overeen-
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Is er verschil tussen een
contract van koop en van huurkoop?
Zijn de onkosten eender bij een no
taris? Was dit 7 pet. over de volle
■om in 1962? Heeft men bij huur
koop ook onkosten over het volle
bedrag?
Antwoord: Zeer zeker. Bij huur
koop behoudt de verkoper zich ge
meenlijk de eigendom voor, totdat
het gehele bedrag betaald Is. Pas
dan gaat de eigendom over op de
koper. Bij huurkoop dient nog een
akte te worden opgemaakt waarin
de regeling van de huurkoop wordt
omschreven.
Wij nemen dan ook aan dat in
geval van huurkoop van onroerend
goed de notariskosten iets hoger zul
len zijn. Blijft de koper met de be
taling in gebreke dan kan de gehele
overeenkomst worden ontbonden.
De wet bepaalt echter dat de verko
per van deze ontbinding niet mag
profiteren zodat verrekening dient
plaats te vinden. Het is echter mo
gelijk in de overeenkomst afwijken
de bepalingen op te nemen. Een
verstandig huurkoper bedingt voor
dekking van zijn aflossingen een
hypotheek op het huis.
Hulp van lezer: Uw mededelingen
betreffende de ramp van de Berlin
(21 februari 1907) waren niet geheel
juist. Er kwamen 131 mensen om
het leven en slechts 13 werden van
het achterschip afgehaald. Een der
omgekomenen was de heer Spijker,
autofabrikant. De heet Deterding
was wegens het weer niet meege
gaan.
Het schip was in een orkaan door
«en enorme golf op de noorderpier
gesmakt, brak kort daarna achter de
machinekamer in tweeën. Het
voorschip zonk en het achterschip
bleef vastzitten op de kop van de
pier. Door het zeer ongunstige weer
en het grote gevaar van het gezon
ken deel kon de redding pas na en
kele dagen geschieden.
Dankzij de aanmoedigingen van
prins Hendrik (die zelf meeging) om
vol te houden, zagen de redders ein
delijk na vele vruchteloze pogingen
hun werk met succes bekroond. De
Prins is hierdoor zeer populair ge
worden. Bij de herdenking op 22
februari 1932 op de begraafplaats te
's-Gravenzande bevestigde de Prins
dat er 13 mensen gered waren
(waarvan 9 toen nog in leven).
In het geïllustreerde blad „De
Prins" staan vele foto's, ook van de
Engelse steward aan wiens zorgen
het alleenreizende kind was toever
trouwd. Hij spoelde later aan met
het kind geklemd in zijn armen. Ik
meen mij te herinneren dat zij geza-
ipenlijk begraven zijn.
Vraag: Iemand koopt rozen a
1,45 het stuk. Het totale bedrag
werd verhoogd met 12 pet. BTW. Is
dit juist? Waar kan men inlichtin
gen krijgen over de BTW?
Antwoord: Het is onder strafbepa
ling verboden aan particulieren
prijsopgave te doen met zodanige
bepaling dat de BTW niet in de
prijs zou zijn begrepen. Als aan u
dus een prijs is opgegeven, mag u
aannemen, dat de BTW daarin be
grepen was. Dan behoeft u dus niet
meer dan het opgegeven bedrag te
betalen. Is geen prijs opgegeven,
dan kan u er zich niet op beroepen.
In dat geval maakt het niets uit of
de verkoper de BTW al dan niet
apart op de rekening vermeldt
Het tarief is inderdaad 12 pet. Er
zijn vele artikelen wellicht zelfs de
meeste, waarop het tarief van 12
pet van toepassing is. Dit is het
normale tarief. Daar de BTW in de
plaats komt van de vroegere omzet
belasting. zou het logisch zijn dat de
oude omzetbelasting eerst op de
prijzen in mindering komt, en dat
dan pas de BTW erbij wordt bere
kend. Dit is in vele gevallen ook
gebeurd. In ^ndere gevallen niet of
ïlechts ten drie. Wanneer de prijzen
Biet zijn vastgesteld of voorgeschre
ven, in de handelaar daarin vrij.
stemming te komen. Integendeel,
de conferentie, die zij van 21 tot
26 april hebben gehouden, lijkt
de tegenstellingen alleen maar
te hebben verscherpt.
Na afloop van de conferentie had
men nog ruim een week nodig, om
een document op te stellen, dat pu
bliek kon worden gemaakt.
Jonge priesters komen steeds meer
in verzet tegen de leiding van hun
kerk. Zij willen voor zich volledige
vrijheid, om de strijd tegen honger,
ellende en analfabetisme aan te bin
den. Met name in de arme suiker
streek in het noordwesten heeft dit
geleid tot het organiseren van demon
straties, waarbij ook het kerkelijk ge
zag niet werd ontzien. Zij hebben de
steun van enkele bisschoppen gekre
gen.
In het document van de bisschop
penconferentie staat, dat de kerk
moet meewerken aan de maatschap
pijhervormingen. Ook wordt gezegd,
dat de bezittende klasse door luiheid
en gebruik van geweld het sociale
onrecht in stand houdt.
Vastgesteld wordt, dat de bisschop
pen eindelijk de dialoog met de pries
ters moeten beginnen, maar tegelijk
staat daar achter, dat het gezag in de
kerk ten volle gehandhaafd moet
worden.
Vrij gem. geref. vrouwen in Scheveningen
(Van een onzer verslaggevers)
SCHEVENINGEN De revo
lutie is geboren uit het ontbre
ken van een gezinsverband en
gezinstucht. Kinderen hebben
thuis te leren wat gezag is. Eert
uw vader en uw moeder is een
gebod van de hoogste orde. Wan
neer thuis het gezag niet wordt
geleerd, hoe zal het kind dan op
school tegenover de onderwij
zer, op straat tegenóver de po
litie en later op de universiteit
tegenover de curatoren en recto
ren staan?
Deze woorden sprak ds. M. K.
Drost uit Dalfsen gistermiddag in zijn
referaat „Het gezag in de crisis" op
de bondsdag van de Bond van Vere
nigingen van Gereformeerde Vrou
wen (vrijgemaakt) in het Kurhaus te
Scheveningen.
De leuze „ik laat mijn kinderen
vrij" voedt op tot ongeloof en een
ongebondenheid waarin niets te dol
is. De gezinstucht mag daarentegen
ook niet ontaarden in het slaan met
handen die niet bedwongen kunnen
worden. In de bijbel staat ook
geschreven „Vaders verbittert uw
kinderen niet. maar voedt hen op in
de tucht en in de terechtwijzing des
Heren" De tucht en vermaningen
moeten worden toegepast zoals God
het zou doen.
In net ontbreken van een ge
zinsverband zag ds. Drost de oorzaak
van veel van de huidige revolutionai
re uitingen. Schoppen tegen het ge
zag dat van God is gegeven is de
gewoonste zaak van de wereld ge
worden. Men neemt geen genoegen
meer met de bestuursstructuur. In
Amsterdam rukte een bezeten horde
de straatstenen los; in Tilburg wordt
de hogeschool bezet. Bij dit alles
leeft als diepste verlangen zich los te
maken van alle van bovenaf opgelegd
gezag. Het gezag moet weg omdat
men zelf wil beslissen. Daarbij wordt
een soort guerrillataktiek gevolgd:
door leach- en sit-ins en geweld
wordt druk uitgeoefend en de mi
nister gedwongen veranderingen in
de maatschappij aan te brengen.
Maatregelen
Ook in de kerk zouden ingrijpende
maatregelen nodig zijn. Harveu Cox
zegt in dit verband, aldus ds. Drost,
dat ieder dienaar moet zijn en dat dit
ambt niet aan een bepaalde elite toe
behoort De bestaande orde moet
worden omgekeerd. Geen God luidt
de theologie van God is dood, geen
meester verkondigt de theologie van
de revolutie.
Wie zich tegen de overheid verzet,
wederstaat een Instelling Gods. Onze
troost kan zijn. aldus de spreker in
zijn referaat dat hoog boven dit
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Van doopsgezin
de zijde is al herhaalde malen de
wens uitgesproken, dat de hervormde
en gereformeerde kerken in ons land
die passage uit de Nederlandse Ge
loofsbelijdenis veranderen, waarin
gespmken wordt over „wederdopers
en andere oproerige mensen" (in het
overigens toch al omstreden artikel
36).
Thans heeft het dagelijks bestuur
van de Doopsgezinde Broederschap
deze zaak aanhangig gemaakt bij de
Raad van Kerken.
Het dringt aan op wijziging van
„die. belijdenisgeschriften, waarin op
uiterst negatieve wijze wordt gespro
ken over het geloofsleven van andere
ch:-ls tenen."
woeden van de revolutionairen Jezus
Christus staat, die de grote revolutio
nair, de duivel, van de laatste wereld
zal vernietigen
Dat het onderwerp door ds. Drost
behandeld zeer sterk leefde onder de
bondsdagbezoeksters bleek uit de cir
ca vijftig vragen die gesteld werden.
De tijd was echter te beperkt om
uitgebreid te antwoorden.
Tijdnood trad ook in de morgen-
vergadering op. Na de jaarverslagen
werd langdurig gediscussieerd over
de plaats waar volgend jaar de 25ste
bondsdag gehouden moest worden.
Toen uiteindelijk besloten werd naar
Zuid-Laren te gaan, constateerde
presidente mej. I. Sennema dat de
tijd ontbrak voor de causerie over
Ontspanning.
De bondsdag, die gesloten werd
door ds. Drost, werd door circa 1700
personen bezocht.
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN De Bond van Evangelische Kerken in Oost-Duitsland kan nu worden opgericht.
Zoals wij gisteren meldden, heeft de synode van de kerk van Thuringen als laatste van de acht
dinsdag haar fiat gegeven.
Dat betekent tegelijk de definitieve losmaking van de Oostduitse landskerken uit de Evan
gelische Kerk in Duitsland, waardoor het enige pan-Duitse contact van betekenis, dat nog bestond
formeel is beëindigd. In de praktijk had de Oostduitse regering de contacten reeds in 1961 na de
bouw van de Berlijnse muur onmogelijk gemaakt.
Men verwacht, dat de oprich
ting van de Oostduitse bond nog
voor de zomer een feit zal kun
nen zijn en dat in september de
eerste synode zal worden gehou
den. Tot deze bond zal dan tach
tig procent van de 17 miljoen
Oostduitsers behoren.
In maart keurde de synode van
Saksen als eerste de oprichting van
de bond en daarmee de afscheiding
van de Westduitse kerken goed. Daar
op volgden Mecklenburg Görlitz pro
vincie- Saksen en Anhalt. Deze week
sloten Oost-Berlijn, Greifswald en
Thuringen de rij.
In de meeste kerken was het aan
tal tegenstemmen verdwijnend klein.
Maar in Oost-Berlijn scheelde het
maar weinig, of het voorstel had niet
de vereiste tweederde meerderheid
gehaald.
Van de 154 stemmen waren er 105
voor, 43 tegen, terwijl zes zich van
stemming onthielden.
DEN HAAG Zaterdag 10 mei
wordt in „De Morgenster" aan de
Melis Stokelaan een regionale bij
belstudiedag gehouden van „Gemeen
tereveil".
Prof. dr. ir. H. van Riessel zal spre
ken over „Christus en deze wereld"
en ds. W. Glashouwer over „Pinkste
ren en de gemeente". Aanvang mor
gensamenkomst tien uur, voortzetting
half twee.
Profiteer ervan. Elk weekend kunt
u extra voordelig reizen met NS.
Op een weekendretour.
De beslissing was daarom voor de
Oost-Berlijners zo moeilijk, omdat
het ook een breuk betekent van de
op papier nog altijd bestaande ene
Evangelische Kerk van Berlijn-Bran-
denburg.
GEMEENSCHAP
Hoe de zaak zich nu zal gaan ont
wikkelen. is nog niet duidelijk. In
artikel 4,4 van de kerkenordening
van de nieuwe Oostduitse bond
wordt vastgehouden aan de „bijzonde
re gemeenschap van de protestantse
christenheid in Duitsland".
Gezegd wordt, dat de bond in
„vrije kameraadschappelijke samen
werking" door middel van haar orga
nen zal samenwerken met de West
duitse kerken in zaken, die de ker
ken in Oost- en West-Duitsland ge
meenschappelijk betreffen.
Oostduitse politici laten er echter
geen twijfel over bestaan, dat pan-
Duitse betrekkingen in welke vorm
dan ook niet zullen worden getole
reerd.
Gerald Gotting, de voorzitter van
de Oostduitse CDU, zei vorige maand
nog op een vergadering van zijn par
tij: „Elk vasthouden aan zogenaamde
pan-Duitse bindingen zou die men
sen van de Westduitse kerk in de
hand werken, die onder de leus „een
heid over de politieke grenzen heen"
zich ook in de toekomst in de Oost
duitse kerken willen roeren en deze
willen misbruiken in de zin van de
nieuwe Oost-politiek van Bonn."
AANVAL
Ook de (kleine, Ulbricht welgeval
lige) Oostduitse predikantenbond
heeft een aanval gedaan op artikel
4,4. In een brief aan de bisschoppen
beweert deze bond, dat met dit ar
tikel geprobeerd wordt de oude bin
dingen in gewijzigde vorm overeind
t'e houden.
„De kerk zal schade lijden, als zij
tegen het evangelie in een politiek
blijft bedrijven van oneerlijkheid en
pseudo-diplomatie, die de Westduitse
machtspolitiek steunt", aldus deze
bond.
Merkwaardigerwijs zijn deze aan
vallers van links deze week in de
kaart gespeeld door de Westberlijnse
bisschop Kurt Scharf. Op een pers
conferentie zei hij, dat de structuren
van de Evangelische Kerk in Duits
land en van de Evangelische Kerk
van Berlijn-Brandenburg door de
stichting van de Oostduitse bond niet
zouden worden aangetast.
Ook als de bestuursorganen van de
Evangelische Kerk in Duitsland
straks voor wat betreft Oost-Duits
land op non- actief zullen worden
gesteld en hun functies door organen
van de nieuwe bond zullen worden
waargenomen, is dat nog te vereni
gen met het voortbestaan van de
oude rechtsordening.
En toen zei Scharf en dat zullen
de Oostduitse kerkelijke leiders hem
zeker niet in dank afnemen „Ar
tikel 4,4 spreekt over een ..bijzondere
gemeenschap van de protestantse
christenheid in Duitsland". Dat is
een synoniem voor de naam, die deze
gemeenschap tot nu toe gedragen
heeft en verder dragen zal."
BEROEP
Bepaald anders had daags tevoren
de synode van Oost-Berlijn gespro
ken in een „woord aan de gemeen
ten". Deze synode deed een beroep
op de Westduitse kerken, om de
Evangelische Kerk in Duitsland op te
heffen en nu een soortgelijke bond te
stichten als de Oostduitse. Zo zullen
wij de „vrije kameraadschappelijke
samenwerking" kunnen verwezenlij
ken, zei deze synode.
De reorganisatie heeft nog enkele
kleinere veranderingen ten gevolge
gehad. De Westduitse kerken van
Hannover en Brunswijk hadden nog
altijd twee enclaves op Oostduits ge
bied met respectievelijk 18 en 20 ge
meenten. Met ingang van 1 april zijn
die nu overgegaan naar de keri
de Oostduitse kerken van Thür 1
Saksen.
Ook de kerk van Kurhessen
deck heeft negentien gemeente
Oost-Duitsland. Omgekeerd hi
en Mecklenburg enkele gemeent
West-Duitsland.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bergen op Zoom (t
A. Pijnacker-Hordijk te Zevenaai
Willemstad: C. A. v. Harten te
graven: te Fijnaart (N.B.) toe»
M. Pannekoek te Alblasserdam; te
langbroek H. N. v. Hensbergi
Dirksland.
Aangenomen naar Akkerwoud
Murmerwoude (toez.): D. R. Jonk
Buurse (O.).
Bedankt voor Harkstede H. de
te Donkerbroek.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-centra
v. Haaren te Amersfoort; te Rotter
Zuidwijk, c.a.: H. Ligtenberg te
muiden; te Rijssen: G. A. Zijderv
Middelburg.
Bedankt voor Zoetermeer: H.
sen te Gouda.
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Zevenbergen: kan
Grutter te Enschede; te Utrecht
trum (vac. G. A. Hoekstra): C.
lik te Bunschoten-Spakenburg.
GEREF. GEMEENTEN
Berocnen te Dirkshorn (N.H
P. v. Dijk te Lisse, die dit neeft
genomen.
(Van een medewerker)
UTRECHT Vanmiddag is aan de
R.U. te Utrecht gepromoveerd tot
doctor in de theologie ds. W. Zijlstra,
als predikant voor buitengewone
werkzaamheden verbonden aan de
stichting „Zon en Schild" te Amers
foort op een dissertatie getiteld: „Kli
nische pastorale vorming", waarin
een voorlopige analyse van het leer-
en groepsproces van zeven cursussen
gegeven wordt. Als promotor trad op
prof. dr. H. Jonker terwijl als para-
nymfen fungeerden ds. A. D. Zijlstra
en dr. M. J. Sparnaay.
Wijbe Zijlstra werd 1 januari 1921
te Enrekang (Indonesië) waar zijn va
der zendingspredikant was, geboren.
Hij studeerde aan de R.U. te Utrecht
en werd in 1947 kandidaat in Drente.
Na eerst werkzaam te zijn geweest
als hulpprediker werd dr. Zijlstra in
1952 te Kollum als predikant voor
bijzondere werkzaamheden in het
ambt bevestigd. In 1954 vertrok hij
naar Wyckel om in 1961 als geeste
lijk verzorger van de stichting „Hulp
en Heil" te Leidschendam op te tre
den.
Deze standplaats verwisselde^, hij
verleden jaar met Amersfoort waar
hij aan de stichting .;Zon en Schild"
werd verbonden. Hij is lid van de
Raad voor kerk en ziekenzorg en pu
bliceerde bijdragen in „Woord en
Dienst", „Soteria" en in het Pasto
raal Psychologisch Bulletin. Ook is
dr. Zijlstra redacteur van het tijd
schrift voor pastorale psychologie.
Niemandsland
In zijn dissertatie wijst de promo
vendus er op dat het een hachelijke
onderneming is zich te wagen in een
soort niemandsland, in een terrein
waar verschillende vakgebieden aan
elkaar grenzen. Een onderzoek naar
het leer- en groeiproces raakt de
dieptepsychologie, de leerpsychologie,
de groepsdynamica en last but not
(Van een medewerker)
HOOGEVEEN Ook gisteren
heeft de generale synode van de
Gereformeerde Kerken-vrij ge
maakt zich beziggehouden met
de moeilijkheden, die zijn ont
staan doordat twee afvaardigin
gen uit Noord-Holland zich bij
haar hebben gemeld. Vanwege
de scheuring in deze provincie
zijn er namelijk in dat ressort
twee particuliere synoden ont
staan.
Vandaag zou de afvaardiging van
de particuliere synode Wormer de
gelegenheid krijgen het woord te
voeren en zal de rapporteur de ge
maakte opmerkingen beantwoorden.
Daarna krijgen de synodeleden de
gelegenheid de amendementen in te
dienen voordat de synode haar defi
nitieve besluit zal nemen.
Dr. J. Douma verklaarde gisteren,
dat de. commissie haar arbeid in on
partijdigheid had willen verrichten.
Maar het ging tenslotte om een zaak
waarin de commissie toch partij
moest kiezen en ook al gekozen heeft.
Dat is echter wat anders dan partij
dig zijn. Wij hebben gekozen tegen
de particuliere synode van Noord-
Holland (Wormer) en voor de particu
liere synode van Noord-Holland (IJ-
muiden).
Dr. Douma zag vier grote kwesties
namelijk de functie van het rapport
en de opbouw van het besluit, ten
tweede het feitenmateriaal in het
rapport, ten derde de plaats van de
kerkenordening en de confessie in
het rapport en ten vierde de diepte
peiling in het rapport.
De commissie zou er wel voor voe
len dat er van de synode drie stuk
ken zouden uitgaan, namelijk een
appèl op kerken en gelovigen in
Noord-Holland, bij voorbeeld in de
vorm van een brief, in de tweede
plaats het rapport en in de derde
plaats het besluit. Wanneer de syno
de het rapport inderdaad zou publi
ceren dan zouden de feiten goed
weergegeven moeten worden.
Ds. G. Janssen, afgevaardigde van
de particuliere synode Wormer, had
de vorige dag gezeg- dat de commis
sie een onjuiste - oorstelling van za
ken had gegeven. Dat moet dan goed
worden uitgezocht. Wat de dieptepei
ling in het rapport betreft herinnerde
de rapporteur aar. wat ds. J. C. Janse
dinsdag had gezegd.
Ds. Janse had het rapport opper
vlakkig gevonden. Veel van wat hij
had gezegd had de commissie aan
gesproken.
Gevaar
Ds. Janse had het gevaar gesigna
leerd van de wetenschap maar daar
mee raakte hij slechts een klein ge
deelte van de zaak. Er is meer aan de
orde. De synode moet oppassen voor
het begraven van kwesties die onder
ons volkomen duidelijk moeten zijn.
De achtergrond is het schenden van
het gebod van de liefde.
Daarna hield de synode de tweede
ronde. In de discussie werden nogal
bezwaren naar voren gebracht tegen
het laten uitgaan van een appel. De
synode moet, zo zei ds. D. van Houdt,
niet meer doen dan van haar ge
vraagd wordt.
Ds. Janse handhaafde wat hij ook
de vorige dag had gezegd, de diepere
oorzaken moeten worden nagespeurd.
De strijd tegen de geest der eeuw
moet men goed voeren. Men moet die
ook gezamenlijk voeren. Het gaat er
maar niet om dat men nu een van de
twee afgevaardigden wegzendt, want
men zal dan ook gemeenten verlie
zen.
Wanneer er een gemeente scheurt
is dat een ernstige zaak. Men spreekt
wel van tolerantie. Dat is een woord
uit het humanisme. De Biibel ge
bruikt andere woorden. Zij vraagt
dat men in het verkeer met de broe
ders zachtmoedigheid, lankmoedig
heid en wi ikheid zal betrachten.
Men mag niet aanmatigend zijn,
men moet vriendelnk ziin. De beslis
singen die de svnode nu neemt zijn
buitengewoon belanerijk.
Aan zijn voorstel om een onder
zoek in te stellen naar de diepere
oorzaken voegde ds. Janse een twee
de voorstel toe. dat een ODlossine uit
de praktische moepükheden inzake
de beide afgevaardigden zou kunnen
betekenen.
Hij deed de suggestie dat men aan
de beide afvaardigingen van
Noord-Holland zou verzoeken eikaars
plaats niet te betwisten, maar beide
deel te nemen aan de beraadslagin
gen totdat na verkregen inzicht on
der Gods leidïne de weg zou gevon
den worden tot heling van de gesla-
bpn h'-euk.
Prof. J. Kamphuis ging in op de
passage uit de open brief die spreekt
over het fundament van de kerken.
Hij sprak van een valse profetie van
de open brief. De kerken worden van
hun eigen belijdenis beroofd.
Prof. Kamphuis
Wat uit genade kenmerkend voor
de Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt is, aldus prof. Kamphuis,
wordt terzijde geschoven. Dat deze
kerken beroofd werden van hun be
lijdenis heeft de kinderen Gods
gesmart. Zij zijn getuchtigd, terwijl
ze getroost hadden moeten worden.
Men heeft hooghartig gelopen over
wat de kerken lief is.
De open brief en de 07.steller daar-
least de theologie. De keerzijde i
het iets heeft van een ontdekk
reis, een avontuur vol verrassi
De dissertatie van dr. Zijlstr
rond 300 pagina's beslaat,
bij Van Gorcum en
N.V. te Assen van de pers en v
drie delen uiteen. Deel I h;
over ontstaan en ontwikkeling
de Clinical Pastoral Training i
Verenigde Staten, alsmede ove
directe en indirecte invloed die
beweging op de huidigé verj
wingstendenzeri in de theologisch
leiding van de voornaamste der
naties in Amerika heeft Het
met een beschrijving van een ci
Clinical Pastoral Training di<«
auteur in het Mental State Hoi 1
van Topeka, Kansas, volgde.
In deel II worden de curso
bovengenoemd zoals deze, gede
lijk afwijkend van de Amerika*
in ons land gegeven worden bei
ken waarbij stilgestaan wordt bi
zet en structuur waarbij bijzor
aandacht besteed wordt aan de si
visie waarmede de training staa
valt. Deel III tenslotte is een pt
tot theologische verantwooi
waarbij de verhouding van theo
tot psychologie ter sprake komt v
na de vooronderstellingen van
begrip „leren" in deze training
het bijbelse mensbeeld wordt
toetst. Een aantal wegen naar de
komst worden tenslotte uitgestip
Een samenvatting, rapporten en
literatuurlijst completeren het
heel.
Dr. Zijlstra voegde aan zijn di
tatie veertien stellingen toe. We 1
melden er daarvan vier: 9. De
chese zou aan vruchtbaarheid
nen als de predikant de groepsd
mische factoren in zijn onderwijs
verdisconteren. 11. Gezien het te
aan gefundeerde geloofskennis ii
gemeente zal de leerdienst zi
in andere vorm weer in ere i
steld moeten worden. 13. Wil de
kenhuispastor beschikbaar zijn
alle leden van de ziekenhuisgem
schap, dan zal hij daarin een gei
greerde plaats moeten hebben,
dien verstande echter, dat hij
wordt opgenomen in de hiërai
sche structuur. 14. Psvchiaters.
geen belangstelling hebben voor
ologische vragen, kunnen hun psv
therapeutische taak niet naar b
ren vervullen. Na de promotie, w
aan prof. Jonker een hartelijk w<
■"an gelukwens verbond, volgde
drukbezochte receptie.
van werden beschermd. Het is m
liik afscheid te nemen van broei
maar toch zal de synode de weg
het raDoort wees. moeten gaan.
zou nog erser zijn als men afscl
moest nemen van broeders die
'aten vergaderen door de g<
boodschan van de drie formulii
van enigheid.
Aan het eind van de dag kreei
afvaardiging van de PS IJmui
nog gelegenheid ziin standpunt
een te zetten. Ds. S. S. Cnossen
in op de vraag wat de oorzaken
van de breuk. Dat zijn naar zijn
ning confessioneel relativisme
kerkrechtelijk indeoendentisme.
Ds. J. H. Veefkipd had de vo
avond gesproken van kerkelijk sta
recht. Maar ds. Cnossen meende
de kerken, vertegenwoordigd in
particuliere synode IJmuiden, tel
over Broek op Langedijk zich scl
dig hadden gemaakt aan kerke
standrecht.
Ds. J. Rijneveld, eveneens a
vaardigde van de particuliere svn
van IJmuiden, meende dat
grootste moeite niet zit in de p
katie van de o^en brief, maar
bescherming die men na ueze
brief had geboden. Men "rilde
zekere vrijh"id en daar ligt de
zaak van veel ellende.
1 pu