Krant van FORMAAT Na 40 jaar doorgewinterde Commentaar omroepman op hoogniveau AMADEUS VARA-voorzitter Broeksz jubileert Stap terug CAROLINA YES door John Knltfel VRIJDAG 2 MEI 1969 De VARA wist gisteravond op het scherm de kijkers niet beter te door dringen van haar 1 mei-viering, dan een stap terug te doen in het verle den, toen de eerste vakbonden zich vrij vochten. Het historische verhaal van de Britse staking ten plattelan- de, hetgeen (in 1834) opstand tegen de almachtige landheer betekende, door Meyer Sluyser beschreven en door Willy van Hemert voor tv-op- voering bewerkt, alles onder de titel „De pioniers van Tolpuddle"dien de hiervoor. De voorstelling bleek echter pak kend noch overtuigend te zijn, hoe fraai er ook was gewerkt met echte kitsch-decors. Ina van der Molen maakte nog het meeste van de rol van Betty die zo leek op Marie- Antoinette. Verder werd er vrij slor dig gespeeld: het bleef allemaal bij acteren zonder betrokkenheid bij het ver overleefde gebeuren, waardoor de lange voorstelling nogal verve lend werd. WERKENDE JEUGD Ook de Achter het Nieuws-uitzen ding over werkende jeugd stelde te leur. Men wilde er kennelijk „eens iets aan doen" en dat werd dan ook gedaan, zonder dat er veel uitkwam. Het bleef een matte aangelegenheid waarin de idee om het kleuteronder wijs op vierjarige leeftijd verplicht te stellen ten einde de zesjarigen schoolrijp aan het lager onderwijs te kunnen afleveren, het meest interes sant was. Uitgediept heeft Achter het Nieuws het onderwerp bepaald niet. Herman Wigbold deed zijn best, de houding van Willem Duys, die vertegenwoordigers van de socialis tische jeugd niet voor de microfoon wilde laten komen, als oorzauk nan de Amsterdamse rellen te doodver- fen en verklaarde in één adem, dat deze oproerkraaiende jeugd ..niets heeft te maken met het socialisme". Nogal kinderachtig, vonden ivïj. De VARA opende haar tv-avond met de enthousiaste show, die de Israëlische televisie vertoonde op de onafhankelijkheidsdag en besloot, met een film over de prachtige, sociaal-bewogen zwart-wit kunst van de Belgische schilder-houtsnij der Frans Masereel. Brandpunt besteedde op Neder land 2 veel aandacht aan de toestand op de Tilburgse Hogeschool, er de nadruk op leggende, hoe keurig al les daar is geregeld. Het weer in Enropa (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Dat de VARA helemaal in feeststemming is en dat morgen in een grote bij eenkomst, waarbij ook minister Klompé tegenwoordig is, ruim schoots laat merken, is geen wonder. Niet alleen is het studiocom plex waarvoor in 1939 de plan nen klaarlagen, nu eindelijk ge heel afgebouwd, maar voorzit ter J. B. Broeksz voert meteen zijn 40-jarig jubileum in dienst van deze omroeporganisatie. Johannes Bartholomeus Broeksz, in de wandeling Jan genaamd, is in de Nederlandse omroepwereld een mar kante figuur en bovendien een goede bekende bij de topfiguren van de Westeuropese omroepen. Als bekwaam vakman en doorge winterde omroep-kenner heeft hij Nederland jarenlang vertegenwoor- dingd in het bestuur van de Europese Radio Unie, waarvan hij nu alweer een reeks van jaren voorzitter is. Jan Broeksz, niet zo groot van gestalte, onopvallend van uiterlijk, is een zahctaardige, hoopvolle, soms in eens verrassend-felle man, met wie iedereen terdege rekening houdt. Als het aankomt op het verdedigen van een zachtaardige, hoopvolle, soms in- om kritiek op dingen die hem niet bevallen, kan hij vlijmscherp uit de hoek komen in vernietigende uitspra ken die hij met luide stem verkon digt. Dat hij er dan ooit naast zou zijn, is nog nimmer bewezen. Eigenlijk is de datum van zijn om- roepjubileum al enkele maanden voorbij. Op zijn eigen wens is de herdenking van zijn komst bij de j VARA uitgesteld tot het feest van de opening van het voornaamste nieuwe studiodeel: de grote concertzaal, de j ontvangsthal en de bezoekersfoyer. J. B. BROEKSZ jubilaris van formaat feilbaar persoon is? Weineen. Hij heeft natuurlijk ook zijn moeilijke kanten en het waait hem allemaal heus niet aa-n. Maar hij is in de om roepwereld een krachtige, alom ge respecteerde, hoogst-bekwame figuur en dat mag bij een jubileum van formaat wel eens onomwonden wor den gezegd, zonder mooimakerij. Een uitlating van de heer Broeksz in de feestelijke VARA-gids van deze week willen we u niet onthouden, omdat die hem zo typeert: „Ik ben een verklaarde tegenstander van de smartlap, omdat ik het Jordaanlied vanouds ken als het bedellied. Een onafhankelijk mens met een zere fierheid zingt die dingen niet: het zijn afschuwelijke, over-sentimentele dingen, die passen bij een onderdrukt volk. Ik verbind die liedjes nog altijd aan die maatschappij, waarin voor armen geen waardigheid bestond of mogelijk was." Dat is jubilerende VARA-voorzitter Broeksz ten voeten uit. GUUS WEITZEL MET PENSIOEN jaren „van alles" deed bij de omroep, maakte hem een allround-radioken ner. In 1940 had hij het al tot een plaats in het bestuur gebracht, maar toen kwam de oorlog roet in het eten gooien. J. B. Broeksz verliet de VARA zodra de bezetter er binnenkwam, maar bleef gedurende de oorlog op hoog niveau overleg plegen over de toestand die bij de omroep zou ontstaan als de vrijheid zou zijn her wonnen. Geen wonder, dat hij bij Herrijzend Nederland een stuwende werd. Zodra de VARA weer in de in hf,rion£>ri„0A* (Van onze radio- cn tv-redactie) HILVERSUM „Luisteraars, ik sla hier prachtig!" Dat is een van de kreten, waarmee radioverslaggever Guus Weitzel door de jaren heen is geplaagd door collega-journalisten van de schrijvende en sprekende pers. Een uitroep, die hem volkomen markeert en die niemand nu meer zal horen, want voor Guus zit het er op. Lang voor de oorlog begonnen bij de AVRO als omroeper, heeft hij er weer nax.temp. neer gisteren slag Amsterdam geh. bew. 13 Brussel zw. bew. 15 2 Frankfort onbew. 11 0 Genève 1. bew. 16 0.1 Innsbruck onbew. 21 0 Kopenhagen regen 10 2 Locarno geh. bew. 18 2 Londen geh. bew 15 0 Luxemburg zw. bew. 11 0.5 Madrid motregen 16 3 Majorca zw. bew. 19 0 Miinchen mist 14 0 Nice onbew. 19 0 Parijs onbew. 16 0 Rome mist 21 0 Wenen 1 bew. 26 0 Zürich mist 12 0 alles Bijna 23 was hij (zijn verjaardag valt op 12 februari), toen hij op 1 i nu jS vice-voorzitter vé januari 1929 bij de Vara binnenkwam zamenlijkheids-organisatie. in de functie van „chef de bureau". 1 -- Die functies stelden toen nog niet zoveel voor, want de omroep stond in de kinderschoenen en er werd ver wacht dat iedereen overal handjes zou toesteken als dat nodig was. Natuur lijk kwam de nood aan de tnan en zo trad Jan Broeksz in die prille jaren nu en dan ook op als radioverslagge ver. Als zoon van een Amsterdamse diamantslijper was hij een socialist van de oude stempel en tevens een vooruitstrevende persoonlijkheid die altijd met zijn tijd is meegegaan. In zijn eerste omroepjaren studeerde hij staathuishoudkunde, een wetenschap die hem later best van pas kwam. j o.m. in de lange periode van zijn i Hilversumse raadslidmaatschap (na de oorlog) en zijn huidige lid- j maatschap van de Eerste Kamer voor I de PvdA. ether kwam, werd Broeksz benoemd tot omroepsecretaris: een hoge func tie die gelijkstaat met die van pro grammaleider bij andere omroepen. Samenwerkiii" O Altijd is de heer Broeksz een grote voorstander geweest van samenwer king tussen de omroepen. In 1947 werd hij bestuurslid van de NRU (die hij heeft helpen groot maken), nu is hij vice-voorzitter van deze ge- Twaalf jaar was hij lid van het NTS-bestuur en zijn belangstelling voor culturele aangelegenheden kwam o.m. tot uit drukking in zijn bestuurslid maatschap van de Raad voor de Kunst en het Holland Festival. Op 1 mei 1966 volgde hij, volkomen naar ieders verwachting, mr, Burger op als voorzitter van de VARA. Bij dit alles is de heer Broeksz socialist in hart en nieren gebleven, maar geheel bereid tot openheid en samenwerking ook op dit terrein. Het losmaken van de VARA van de PvdA heeft hij toegejuicht: mogelijk ontstaat er een splitsing in de partij, en waar zou de VARA dan blijven? Zijn vooruitziende blik was er op ge richt dat de VARA ook op politiek terrein eigen vormen van openheid en samenwerking zou kunnen zoeken. in zijn herinnering teruggaan tot de primitieve radiojaren toen de micro foon nog een zwaar stuk materiaal was dat stevig verankerd op een les senaar was gemonteerd en de omroe per dienst deed tussen de piano, het orgel en de sprekerskatheder in, ie= dereen elkaar bij de voornaam kende en het heel groots was, wanneer je stem in de ether werd gehoord. Later ging hij de reportage in en zijn stem werd een begrip voor luisterend Ne derland. Altijd betoogde hij. hoe goed hij van zijn kijkpost uit alles kon zien en zijn woordenstroom haperde zelden of nooit. Voor Guus Weitzel. die de laatste jaren bij de Wereldomroep werkte, is het nu allemaal voorbij: hij wordt luisteraar in plaats van spreker: de eerste mei bracht hem zijn pensioen. Hoewel Ansje van Brandenberg het druk heeft gehad zodat zij voorlopig het optreden in haar Rotterdamse ..Winkeltje" moet staken, is zij van avond bij de NCRV toch nog in volle actie te ai en. De NCRV maakte de opnpmen voor dit programma, toen zij zich nog tegen de vermoeienissen opgewassen voelde. Daarom is het extra fijn voor haar fans, dat zij vanavond Ansje fris en vrolijk kunnen horen en zien in vlot te liedjes van Peter Jaspers, Annie Schmidt, Alexander Pola en anderen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 AVRO 7.07 uur jongerenprogramma Doebiedoe. 8.20 uur actualiteiten. 8.50 uur nieuwe rubriek: Vakantietips. 9.30 uur Voor de vuist weg. Ned. 2 NCRV 7.30 uur studentenquiz Tweekamp: tweede finaleronde. 8.20 uur 2e deel documentaire De Spaanse burgeroor log. 10.00 uur Farce Majeure. 10.20 uur Ansje van Brandenberg zingt in haar Win keltje. VANAVOND TE HOREN Hilvei i NCRV on TROS nieuwer, 8.15 uur muziekprogramma In. 9.05 uur hoorspel „Ëen kwestie van vingerafdrukken". 10.00 uur Trio Pim Jacobs speelt. 10.30 uur amusementsprogramma Nieuw, nieuwst. Hilversum II VPRO 7.35 uur rubriek Kriterium. 8.00 uur Revolutie, onmogelijk, nodig. 9.00 uur concert door het Omroeporkest. 10.55 uur Prettig weekend: lichte platen. Moet uit dit artikel blijken, dat J. Het feit dat hij in die vooroorlogse I B. Broeksz een allesweter en een on- {Een wereld in wording) 173 Het was bijna negen uur voor de levensredder van Genève kwam. Hij bleef ruim een half uur in Tessli's kamer, waarna hij te kennen gaf, dat men een verpleegster en medische apparaten, o.a. een oxygencilinder moest laten komen. Hij schreef de patiënte absolute rust voor en gelastte, dat men haar wat champagne moest geven. Hij was een van die geschikte praktizerende geneesheren uit Genève, die zijn tijd niet aan iedereen kon geven, maar die Tessli reeds menig jaar bezocht. In de bibliotheek beneden had hij een tamelijk lang gesprek met Von Breitenwyl, die hij mededeelde, dat hij maar weinig hoop kon geven. Haar hart bonsde en trok samen; men moest natuurlijk rekening houden met haar leeftijd en met de toestand van haar .aderenstelsel. „Ik ben heel bang, dat ze 't niet haalt. Maar we zullen alles doen, wat in ons vermogen ligt. Vanmiddag kom ik terug. Ik vind, dat haar zoon bericht moet krijgen." „Ik heb me al in verbinding met hem gesteld." „Uitstekend. Daar ben ik blij om. Ik geloof, dat ze 't zeer op prijs zou stellen, als u hier bleef tot haar zoon komt, monsieur le Conseiller Fédéral. (Hij accentueerde die titel met een beleefde Franse intonatie). Uw tegenwoordigheid schijnt haar rust en vertrouwen te geven, uw tegenwoordig heid heeft in het verleden menieeen rust en vertrouwen gegeven." Von Breitenwyl bracht hem naar zijn auto. Louis stond al bij zijn wagen om naar Genève te rijden, teneinde de medische ingrediënten te halen. Hij vertrok onmiddellijk na de dokter, haalde hem buiten het doip in. In minder dan een uur was hij terug en bracht het pakje van de apotheker zelf naar Tessli's slaapkamer. Amadeus kwam die avond aan. De verpleegster, die in de middag van Genève was gekomen, kwam hem in de gang tegemoet. Ze deelde hem mede, dat zijn moeder sliep. De dokter had haar een injectie gegeven. Hij trok zijn schoenen uit en sloop op zijn tenen naar de ziekenkamer. In het vage schijnsel van een afgeschermde kaars zag hij zijn moeders gezicht in de kussens. Haar ogen waren dicht; haar adem tochten waren kort en snel. Hij boog zich over haar heen en drukte een tere kus op haar voorhoofd. Hij meende een glimlach over haar lippen te zien glijden, alsof ze zich vaag bewust was van zijn tegenwoordigheid. Hij bleef heel stil staan en wachtte een geruime tijd, maar haar ogen bleven dicht. Eindelijk verliet hij met een gefronst voorhoofd het vertrek en ging naar beneden. Von Breitenwyl was in de bibliotheek. Hij sloot Amadeus vaderlijk in de armen. „Ik ben blij, dat je gekomen bent, mijn zoon. Haar toestand lijkt heel ernstig." „Arme Tessli! Haar laatste brief gaf me een vreemd voor gevoel. Daar lag iets van de nadering van de dood in haar woorden. Ze vertelde me, dat ze licht bij het verre einde van een lange tunnel zag. Het werd zo langzamerhand schemerig om haar heen. Onbewust moest ze dat gevoeld hebben." „Ik had ook, vreemd genoeg, een voorgevoel daarvan," sprak Von Breitenwyl. „Ik weet zelf niet, waarom ik zo'n sterke aandrang voelde, om naar haar toe te gaan. Ik hield er nooit van om haar te verontrusten, want ze had een streep door het verleden getrokken, waartoe ik helaas be hoor". Ze bleven nog een uur met gedempte stem met elkaar praten, waarna Von Breitenwyl naar zijn kamer ging. „Ik ga op mijn gemakkelijke divan rusten," sprak hij. „Geneer je niet om me te roepen, als je me nodig hebt." Amadeus bracht hem naar zijn kamer en wenste hem wel te rusten. Daarop ging hij naar boven, naar zijn eigen slaapkamer, die vlak naast de kamer van zijn moeder lag. De verpleegster drong er bij hem op aan, dat hij n.a die lange tocht dadelijk naar bed moest gaan, maar hij bleef op een stoel bij het open venster zitten, waar hij naar de sterren staarde. „Roept u me maar, als ze wakker wordt," zei hij tot de verpleegster. (Wordt vervolgd) RADIO VANAVOND RADIO MORGEN Hilversum I. I0Ï m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 We reldpanorama. 19.15 Stereo: Lichte orkestmuziek en zangso liste. 19.45 Internationale oriëntatie in kerk. zending en oekumene. 19.55 Lichte muziek (opn). 20.15 Licht gevarieerd platenprogramma. 21.00 Een kwestie van vingerafdrukken, hoorspel. TROS: 22.00 Jazzmu ziek. 22.30 Nieuws. Nieuwer, Nieuwst: gevarieerd program ma met om pim. 22.40 Nieuws. 23.55 - 24.00 Nieuws. Hilversum II, '98 m. VPRO: 18.00 Nieuws. 18.10 Berichten. De Vrije Gedachte: 18.20 Vrij heid. Spreker: Drs. Ger Harmsen. VPRO: 18.30 Hee: voor onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 STER. Kunst nader beschouwd. 20.00 Revolutie, onmogelijk, nodig, klankbeeld. VARA: 21.00 Ste reo: Omroeporkest met zangsollste. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Licht geva rieerd platenprogramma. 23.55 - 24.00 Nieuws. Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19 00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. AVRO: 19.07 In kleur: Doebldoe: tienershow. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televi- (ZATERDAG 3 MEI» Nieuws. Aansluitend: Van de voorpagina. 8.15 Z O. 135: ge varieerd programma. 10.30 Voor nu en later, lezing. 10.45 Draaiorgelmuziek (gr.). 10.50 Tips voor trip6 en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Harmonieorkest (gr.). 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Lichte grammofoonmuzlesk. Hilversum I. 402 m. NCRV: 12.1a s,ere°v Accordonmu:ziek 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte muziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Muziek van Het Leger des Hells (opn.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor 22.45 Journaal. 23.00 - 23.30 Teleac: En France avec Nicolas huisvrouw. 9.50 Klassieke (les 24). (gr.). 12.26 Mededelingen t.b. land- en tuinbouw. 12.29 Actu eel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-varla. 13.15 Stereo: voor teenagers. 13.50 Voor twintigers. 14.25 Stereo: Voor de Jeugd. 14.45 Reportage van milSiBH! HSL—.»..- de opening van de nieuwe den. 9.40 Gymnastiek voor de studio. 15.00 Radiophilharmo- Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in formatief programma. NCRV: 19.30 Tweekamp: een quiz tus- geniwm w:k!-:.?lingssamen werking: sociale vraagstuk van dc - eeuw. lezing. 11.15 Solistenka- mer: muzikaal vraaggesprek. 11.55 Mededelingen. KRO:l 2." 12.26 Mededelingen t.b.v 10.20 De Spaanse Burgeroor- og: documentaire film. (deel JI). 22.00 Farce Majeure, sati- Us?h programma.22.20 brlek over missie en zending. Café-chantant 't Winkeltje. 22.40 Kerkorgelspel. NTS: 22.45 - 22.50 Journaal. België. GR.PL.PROGR. DRAADOM ROEP VANAVOND van 18 - 20 uur 17. II. Benjamin Britten. ..War van William Shakespeare. kanalen Nederlands: 18,55 Zandmannetle 19.00 Protestants-godsdienstige uitzending. 19.30 Overzicht van JJ9 de tv-programma's t/m vol- Gasten' van de week. gende week vrijdag. 19.50 Hier - - spreekt men Nedelands. 19.55 Mededelingen en De Weerman 20.00 Journaal. 20,25 Twelffh Nlght, romantisch komedie nisch orkest en solist. NRU: kunst- en 16.00 Nieuws. 16.02 Publiciteit egwerk: tcntoonstellingsa- over psychiatrische patiënten, nda. 11.00 Nieuws. 11.02 Ont- VARA: 16.30 Groot omroep: - - -- ig- het koor en omroeporkest. 17.2a dé 20ste Radloweekjournaal. 17.55 Mede delingen. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djlnn: gevarieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws.). NRU: 12.00 Nieuws. -. 12.03 Informatie over nieuwe tuinbouw. 12.30 Nieuws, langspeelplaten. NCRV: 13.00 Actualiteiten. 12.50 Ru- Nieuws. 13.03 Licht muzlekpro- gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Licht platenprogramma met verzoeknummers. (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 Gevarieerd muziekprogramma 17.00 Nieuws. 17.02 - 18.00 Sportshow met lichte grammo foonplaten. TELEVISIE MORGEN _.59 Radio-Rally. NRU Grammofoonplatenprogramma voor onze militairen. KRO: 14.00 Stereo: P.M een week blad met veel plaatjes. (16.00 Nieuws). NRU: 16.30 Bezig met muziek, muzikale lezing. Hi- RO: 17.00 HIRO-Magazine. 17.15 Gasten van de week. KRO: 17.30 Informatie en muziek voor twleners. 18.19 Uitzending ■an de PPR. Requiem" op. 66. III. Ralph Nieuws. 22.20 visie-uitzending Liederen door Angeles, sopraan. 23.10 Hilversum II. 298 m. VARA: Euro- 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nederland I. NTS: 10.00 11.30 Teleac: 10.00 Levende Wl9kunde (les 6): 10.30 Film kunde in het voortgezet on derwijs (les 3); 11.00 - 11.30 En France avec Nicolas (les 24 herh.). 16.00 Journaal. KRO: 16.02 In kleur: Daktarl, TV-feullleton. 16.50 - 17.45 Voor de kinderen. Lappie Loep en de Appelenberg Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh 1207: „Aha!" riep Goze- wijn van Uylen triomfante lijk. „Het bestaan van mijn trapgevel is u dus bekend!" „Wat kletst u toch over MIJN trapgevel?" riep smidje Verholen korzelig uit. „Ik weet alleen, dat de ze oude smidse ooit eens een trapgevel had! Maar de smidse is van MIJ! Hou daar alstublieft rekening mee!" „Neem me niet kwalijk", zuchtte Gozewijn. „Mag ik dan misschien vragen hoe u weet, dat dit oude pand ooit een trapge vel heeft bezeten?" „Man..., schei uit", probeer de smidje Verholen uit te leggen. „Ik krijg nóg het koude angstzweet, als ik aan het ongelofelijke avontuur denk, dat me een paar jaar geleden is overkomen. Ik was namelijk in bezit geraakt van een geheim zinnig oud uurwerkje..., de stopklok zogezegd... En de hele'avontuur is be gonnen met die rare, excentrieke Engelsman Humphrey Puckelton. Die kwam op een goeie dag hier met een oude auto en een boot er bovenop. Met die boot ging-ie vissen en toen ving-ie een zeemeermin.„O juist", zei Gozewijn. die een belezen man was. „Dat verhaal heeft in alle kranten gestaan. Toen kreeg u moeilijkheden met Neef Teunis, de vorst van de zee, want zeemeerminnen iff f TVan f Teunis zoals iedereen weet." „Precies", vervolgde de d' f Teunis kwam boos hier om dat kind weer op te halen. Maar ze wou Sin VÏ5 mee' gaLhu e?ons de st°Pklok voor in ruil- Maar dat dingetje Hf?,. meer. Toen zou Humphrey hem wel even repareren..." „Ja ja ik zei Gozewijn. «Maar de ezel zette de wieltjes er anders 'opi herinner het me", zelfs in de mlddeleeüwën op br^üpeMV recht. Ik krijg het er nog warm van, als ik eraan terugdenk. 83 „Het lijkt mij," begon Floor aarzelend, „dat is maar een bescheiden mening, hoor, maar het lijkt mij, dat ze het schilderij stuk zullen maken.... zo'n dollemansbewe ging kan niets overleven." Jonas knikte en Lappie grinnik te. „Dat is ook maar het beste," mompelde Lappie tevre den. Terwijl Lappie en Floor bezig waren hun zware duikerpakken uit te trekken, vochten en kibbelden de dorpsbewoners fel door. Het leek wel of ze ieder voor zich de eer wilden hebben, het schilderij uit de wereld te helpen. „Ik begrijp er nog niet veel van," zei Floor, „Maar ik geloof dat het maar beter is, dat dat schilderij kapot gaat, want nu begrijp ik, hoewel ik niet begrijp hoe het' kan, waar al die appels vandaan kwamen." Jonas knikte. „Je hebt groot gelijk, m'n goede man, jij hebt groots; inzicht en je bent zeer vlug van begrip. Dat doet me aani mezelf denken en dat strekt me tot eer." Plotseling werdj hij onderbroken door een kreet van pijn, die uit hel j wriemelende volk omhoog kwam. „Auuuuuuwwww!" I FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 21