Christen proberen te
zijn in zichtbare vorm
Geref. Gemeenten zoeken
derde zendingsterrein
Gereformeerden
op koopje kerk
te lang
geweest
Lescrauwaet en Maltlia
in theologencommissie
Een woord voor vandaag
Modem ziekenhuis geen instituut
Conferentie geref.
evangelisatie te
Lage Vuursche
Kerk vernield
in Djakarta
Gen. F. v. d. Veen
adj. Koningin
BEROEPINGSWERK
Puzzelboek
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
Dr. Kunst tot commissie van beheer
DONDERDAG 1 MEI 196»
Gisteren schreef ik dat gerechtigheid de koers is die God
heeft gezet voor ons leven. Het is niet iets wat wij doen,
maar wat God voor ons doet. Zetten we God overhoord in ons
leven dan gaan we zwalken. Hy moet aan de helm staan.
Maar Paulus spreekt over „de vrucht van de gerechtigheid
welke door Jezus Christus is". Gerechtigheid is Gods zaak,
maar de vrucht van de gerechtigheid is de onze. Gods
gerechtigheid moet vrucht dragen in ons leven.
Wat zou Paulus bedoelen met die vrucht van Gods gerechtig
heid? In ieder geval dat Gods gerechtigheid vn ons geïncar
neerd wordt. Wat wij in. geloof ontvangen moet daad
werkelijkheid worden. Dat wil zeggen, dat als Christus in ons
leven binnenkomt ons leven moet veranderen. Het kan niet
hetzelfde blijven. Wij moeten veranderen.
Paulus spreekt echter van „vrucht" om ons te laten voelen
dat dit niet iets is wat plotseling gebeurt. Een vrucht moet tijd
hebben om te groeien. De knop moet zwellen en kan dan
ineens openspringen. Die groei voltrekt zich in het verborgene,
maar dan ineens wordt de bloem zichtbaar. Dan verwelkt de
bloem en de blaadjes vallen af. Ineens is de aantrekkelijke
pracht verdwenen. Maar dan begint de vrucht te zetten, te
groeien, tot hij rijp is.
Zo gaat het ook met de „vrucht van gerechtigheid". Die
vraagt tijd. Gods gerechtigheid is niet in één dag zichtbare
werkelijkheid. Dat is niet erg zolang er maar groei is.
We lezen vandaag: 2 Kronieken 28 1-15.
Meditaties over
Christuslijden
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Over geen bijbels on
derwerp is zoveel gepreekt en zijn
zoveel boeken verschenen als over
het lijden van Christus. Het be
roemde boek uit de vorige eeuw van
Friedrich Wilhelm Krummacher "De
lijdende Heiland" staat nog altijd op
vele boekenplanken en verscheen en
kele jaren geleden weer in Amerika.
In de angelsaksisdhe wereld was (en
is) "The Crises of the Christ" een
bestseller. En in Nederland vind je
op menige boekenplank "De Man
van Smarten" van ds. E. J. Hoeken
dijk. Geen wonder dat er dus nog
steeds boeken verschijnen over dit
onderwerp.
Kok in Kampen publiceerde tegen
Pasen een klein boekje van ds. L.
Kievit uit Gouda getiteld „Die geleden
heeft". Het steekt de genoemde wer
ken zeker niet naar de kroon, maar
wil op zijn manier nog weer eens
duidelijk maken wat de lijdensge
schiedenis ons te zeggen heeft.
Deze gereformeerde bondspredikant
probeert niet het leven en lijden van
Christus op geheel nieuwe wijze
onder woorden te brengen. Dit
boek is ook niet gericht op mensen,
die niets van het evangelie weten. De
taal is vrij traditioneel en gericht op
mensen die niet ver van de kerk
staan.
Ds. Kievit verdeelde zijn onder
werp in twaalf hoofdstukjes. Hij
volgde geen bepaalde evangelist,
maar koos twaalf teksten waardoor
hij enkele hoogtepunten uit de lij
densgeschiedenis in chronologische
volgorde kon uiteenzetten. Dit boekje
van 68 pagina's kost. 4.95.
LAGE VUURSCHE Vrijdag 16
en zaterdag 17 mei zal op de Ernst
Sillemhoeve te Lage Vuursche de ge
reformeerde evangelisatieconferentie
worden gehouden met als thema:
„Eeuwig dezelfde.... altijd anders" De
ondertitel is: „Presentatie van het
Evangelie in gesprek, toespraak en
vertelling in onze tijd".
De leiding van de conferentie be
rust bij ds. A. Broek te Enschede.
Sprekers zijn vrijdags: ds. P. B.
Suurmond, de heer H. H. Woudstra
en dr. B. Rietveld, 's Avonds komt
aan de orde: „Wat betekent het
besprokene voor gesprekssituaties",
met rollenspel. Leiding heeft prof. dr.
J. Firet.
Zaterdags zijn er twee afzonder
lijke programma's. Wat kunnen we
doen met wat we bespraken? a. Wan
neer we een toespraak moeten hou
den. Leiding heeft ds. P. A. E. Sille-
viz Smitt b. Wanneer we een vertel
ling moeten voorbereiden? Leiding
heeft ds. B. ter Haar.
's Middags spreken dan nog mejuf
frouw E. G. van Egmond en ds. P. B.
Suurmond.
Aanmelding bij het Evangelisatie
centrum, Amsterdamsestraatweg 37,
Baarn.
DJAKARTA De Indonesische
politie heeft twee mannen gear
resteerd, die ervan verdacht worden
een menigte van vijfhonderd mensen
aangevoerd te hebben, die maandag
een nieuwe protestantse kerk te Sli
pt. aan de rand van Djakarta, ver
nield hebben.
De betogers, die uit verscheidene
kampongs in de buurt kwamen, wier
pen stenen, beschadigden muren en
verbrandden meubilair. Vermoedelijk
bestaat er verband tussen het optre
den van de menigte en de protesten,
die vooraanstaande islamieten in dit
district geuit hebben tegen de bouw
van deze kerk. De gouverneur van
Djakarta heeft aangekondigd, dat de
raddraaiers gestraft zullen worden.
DEN HAAG Tot adjudant in
buitengewone dienst van Hare Ma
jesteit de Koningin is benoemd de
luitenant-generaal buiten dienst F.
van der Veen, die enige tijd geleden
de functie van chef van de Gene
rale Staf neerlegde.
Miljoenenopdracht
voor scheepswerf
DE KAAG De jacht- en scheeps
werf G. C. van Lent en Zn. NV heeft
uit het buitenland orders ontvangen
voor de bouw van vier luxe dubbel-
schroefs stalen motorjachten. Met de
ze opdracht is zes miljoen gulden
gemoeid.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hardinxveld, J. Smit
te Putten (Gld.).
Aangenomen naar Loon op Zand,
W. van Hennekeler te Zwartebroek;
naar Wormerveer, J. Visbeek te Kats;
de benoeming tot leraar g.o. aan de
christelijke scholengemeenschap
Prinses Juliana te Dordrecht, Jac. de
Mars te Dubbeldam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Almkerk, C. H. Appelo
te 's-Gravenhage-Escamp; te Bleis-
wijk, D. C. Firet te Eefde; te Hille-
gersberg-Terbregge (vac. G. W. Rijk-
sen), P. A. E. Sillevis Smitt, evangeli-
8atiepred. te Utrecht-Oost; te Rotter
dam-Zuid (vac. C. M. Boerma), A.
Corporaal te Zeist.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Sliedrecht-Centrum,
M. C. Tanis te Barendrecht.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Wageningen, A. Hoo-
gerland te Werkendam.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt voor Alblasserdam, J.
Pannekoek te Terneuzen.
Paus streeft naar evenwicht
ROME Twee Nederlanders,
prof. dr. J. Lescrauwaet en prof.
dr. A. Maltha, hebben zitting in
de theologische commissie, die
conform de wens van de bis
schoppensynode van 1967 de Ro
meinse curie en speciaal de con
gregatie voor de geloofsleer zal
adviseren.
Prof. Lescrauwaet is voorzitter van
de concilieraad van het Nederlands
pastoraal concilie en specialist op het
terrein van de oecumenische theolo
gie. Prof. Maltha is meer dan eens
opgetreden als woordvoerder van de
meer behoudende Nederlandse
rooms-katholieken.
Een analyse van de dertig namen
van commissieleden, die dinsdag door
het Vaticaan werden bekendge
maakt, laat zien, dat de paus
gestreefd heeft naar een zorgvuldig
evenwicht tussen vooruitstrevenden
en behouden met een vermijden
van beide uitersten.
De meest bekende leden van de
commissie zijn de Fransen Yves Con-
gar en Henri de Lubac, de Duitsers
Karl Rahner en Joseph Ratzinger en
de Zwitser Hans Urs von Balthazar.
Het Vaticaan besloot tot voortijdige
publikatie van de lijst, omdat het
Franse dagblad La Croix dinsdag een
lijst van namen publiceerde. Deze
lijst was praktisch gelijk. Opmerke
lijk is, dat in de lijst van La Croix in
de plaats van prof. Lescrauwaet de
naam van prof. Grossouw voorkwam.
Onder de benoemden is één bis
schop, de persoonlijke theologische
adviseur van de paus, bisschop Co
lombo. Men neemt aan, dat hij voor
zitter zal worden.
Staatssecretaris
Paus Paulus heeft verder de 63-ja-
rige Franse curiekardinaal Jean Vil-
lot benoemd tot staatssecretaris. Deze
functie is te vergelijken met die van
minister van buitenlandse zaken. Hij
volgt kardinaal Cicognani op, die we
gens zijn hoge leeftijd (86) is afgetre
den.
Villot is aartsbisschop van Lyon
geweest. Tijdens het Vaticaans conci
lie bekleedde hij de belangrijke func
tie van ondersecretaris van dat con
cilie.
Hij staat bekend als iemand van
gematigde opvattingen en als
voorstander van meer zeggenschap
van de nationale bisschoppenconfe
renties.
(Van een onzer verslaggevers)
AMERSFOORT Het moderne ziekenhuis is gelukkig geen
instituut meer, dat gezonden gelegenheid geeft goede werken te
doen, barmhartigheid te bedrijven. Wel degelijk is er hij christe
nen oog voor de betekenis van „heil" in dit verband, dat is: he
ling, gezondmaking naar lichaam èn ziel.
Maar dat betekent bepaald
niet, dat we klaar zijn met het
christelijk en ethisch aspect. Daar
komt nog bij, dat de stormach
tige medische ontwikkeling zo
zeer de aandacht voor het licha
melijk genezen vraagt, dat de
diepere drijfveren op de achter
grond kunnen geraken. Vandaar
dit gemeenschappelijk beraad.
Zo vatte voorzitter A. W. Voors
van de (organiserende) Bond der Ne
derlandse diakonessenhuizen dinsdag
In het Kupersoord de bedoeling sa
men van een bezinningsconferentie,
waarvoor als referenten prof. mr. I
A. Diepenhorst (jurist en theoloog) en
dr. C. Aalders (ethicus en theoloog)
waren uitgenodigd.
De VU-hoogleraar, die eerst in de
historie dook, markeerde enkele ge
volgen van die storm. Omstreeks de
eeuwwisseling kreeg de wetenschap
vaste voet in het ziekenhuis en was
het tenslotte een inrichting waar men
genezing kon verkrijgen. Verpleeg-
prijzen 1,80 per dag. Nu 74 tot 76
(en meer) gulden.
POEDEROYEN Op slot Loe-
vestein houdt de hervormde gemeen
te aanstaande zondagmiddag de
eerste kerkdienst van deze zomer. De
diensten worden gehouden op de
eerste zondagen van de maanden mei
tot en met oktober, steeds 's middags
om twee uur.
Horizontaal: 1. baan voor balspel,
3. traag van begrip, 6. groente, 9.
Oriënt-expresse (afk), 10. begrip, 12.
bekende afkorting, 13. specerij, 15.
vettige zelfstandigheid, 17. kever, 19
boom, 21. rond gebouw, 25. bedorven,
26. nauw, 27. iedereen, 31. streling, 32.
gravin uit het Holl. Huis, 34. plaats
in Drenthe, 36. vogel, 38. oude lengte
maat, 39. wijzer van een kompas, 41.
voorzetsel, 42. gravure, 43. mak, 44.
afsluiting.
Vertikaal: 1. hoogste punt, 2. nau
we opening, 3. schraal, 4. jon
gensnaam, 5. verkeerd, 7. taaie
aardsoort, 8. bloeiwijze, 10. Rom. kei
zer, 11. drietenige struis, 14. deel van
een huis, 16. rampzalige toestand, 18.
bekende afkorting, 20. vogel, 22.
zandheuvel, 23. water in Utrecht, 24.
Turks bevelhebber, 28. meisjesnaam,
29. maanstand, 30. karakter, 31. koe
mestvocht, 33. hoekpijler, 34. rivier in
Engeland, 35. doorweekt, 36. bergwei
de, 37. scheepsvloer, 40. water in N.-
Brab.
Oplossing vorige puzzel.
Hor/Vert. 1. donkerte, 2. opinie, 3.
Nimes, 4. knel, 5. eis, 6. re, 7. even
eens, 8/12. hé, 9/11. men. 10. vele, 11/0.
melde, 12/8. helden.
Kwart miljard
Vroeger kon je voor een half mil
joen een redelijke kliniek bouwen.
Nu is de prijs al 40.000 tot 60.000 gul
den per bed en in academische zieken
huizen een ton. Door de verdere ont
wikkeling moet rekening worden ge
houden met straks 2 Vz ton per bed, het
geen inhoudt, dat een ziekenhuis met
1000 bedden straks een kwart miljard
zal gaan vergen.
Het ziekenhuis met zijn specia
lismen, super-specialismen, zijn ex
ploitatie, zijn verbinding met zieken
fondsen is een instituut met ingewik
kelde verhoudingen geworden. In de
VS (onze toekomst) vraagt een mo
dern ziekenhuis met 1000 bedden een
personeelsbestand van 4000 mensen
in 70 verschillende functies. Men is
van ziekenhuiswetenschap, met tal
rijke kennisterreinen, gaan spreken.
In dit verband veroorloofde prof.
Diepenhorst zich de opmerking dat
directies adviesen van efficiencybu-
reaus over hun ziekenhuis niet al te
bindend moeten opvatten. Deze bu
reaus dienen geenszins het laatste
woord te hebben met hun we
tenschap die ze in het... bedrijfsleven
hebben opgedaan.
Christelijk
Over het christelijk karakter zei
hij: zomin je een christelijke school
kunt duiden door te zeggen dat er
gebeden en gedankt wordt, alsmede
bijbelse geschiedenis wordt gegeven,
zo kun je dat ook met het christe
lijke ziekenhuis niet doen. Enige no
ties: er kan sprake zijn van een stil
getuigen van menselijke liefde in Je
zus Christus. Daar waar niemand
helpt, kan de christen inspringen.
Een zieke is kwetsbaar en kan moei
lijk in een ander geestelijk verband
opgenomen worden, dan dat waarin
hij „thuis" is. En geldt dat tenslotte
ook niet voor de functionale samen
werkingsverbanden?
De patiënt in het ziekenhuis wordt
veelal teruggeworpen op de grond van
het menselijk bestaan. Daar is dus
meer te doen dan lichamelijk te he
len. Bij alle gebrokenheid mag je
zeggen: een christelijk ziekenhuis is
aan appèl op het christelijk geweten.
Er wordt iets heel bijzonder gepro
beerd. Het bestaansrecht is er ten
volle.
Een principieel pleidooi voor het
christelijk ziekenhuis achtte de twee
de inleider, dra. C. Aalders, nodig.
Dat lijkt ouderwets, maar is in feite
hyperactueel tegen de achtergrond
van de hedendaagse ethische ontwik
keling.
De romantiek van doorbraak en
conformisme is achter de rug; we
zijn nu wat realistischer geworden.
Het gaat om geest en vorm. gezind
heid en levenswijze, ethos en mores.
Ethos, gezindheid zou geformuleerd
kunnen worden zoals een oudere dia-
kones het eens deed: Mijn loon is,
dat ik mag! Welnu, als die gezindheid
er is, hoe zou deze vandaag vorm
kunnen krijgen?
We hebben tot voor kort gedacht,
dat de geest het wel zou redden,
maar daardoor ontstond juist de hui
dige verwarring. We moeten name
lijk christen proberen te zijn in
zichtbare, tastbare, misschien ook
vaak wel aanvechtbare levensvor
men.
't Kost strijd
Er zijn structuren nodig, waarin de
mores, de vormen, zich kunnen ont
wikkelen. Dat gaat met strijd (de va
der aller dingen) gepaard. Het
christelijk ziekenhuis kan daarvan
een stukje werkelijkheid worden.
Het gaat om de confrontatie van de
geest van Christus met de geest van
deze tijd. De mogelijkheden van het
christen-zijn dienen op een nieuwe
manier beleefd te worden. Werken
we darar niet aan, dan missen we de
kans een stuk moraal op te bouwen,
waar we jaren plezier van kunnen
beleven.
Om welke gebieden gaat het onder
meer? Om de grenzen van de me
dische verantwoordelijkheid. Om de
erkenning van de religieuze functie
en de pastorale rol. Om een systema
tische evaluatie tussen de rangen.
Om een kritische doorlichting van
het geheel.
We moeten daarbij maar liever
niet van absolute mores spreken.
Eerder zal sprake zijn van het com
promis. Bij de bezinning hierop en
discussie hierover zal men ook de
ethicus (inclusief zijn felle inbreng in
de samenleving van morgen) toe
moeten laten. Met liefde dienen we
het met elkaar te wagen.
Erzljn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht.
Een aantal daarvan it zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijdon.
(Van een onzer medewerkers) I voor de zendingsprojecten op West-
Irian en in Nigeria.
HILVERSUM Er bestaan I Binnen zeer korte tijd zal drs. Chr.
plannen in de Gereformeerde £?hner uit Nunspeet naar West-
Gemeenten om een tweede zen
dingsterrein in Afrika te ont
sluiten. Het mag tot dankbaar
heid en ootmoed stemmen, dat
het zendingswerk zich onder ons
in een toenemende belangstel
ling mag verheugen.
Dit zei ds. A. Vergunst uit
Rotterdam, secretaris van het
zendingsdeputaatschap, op de
jaarlijkse zendingsdag van de
Gereformeerde Gemeenten, die
gisteren in de Expohal te Hilver
sum werd gehouden.
Het was de dertiende maal dat een
dergelijke zendinesdag werd georga
niseerd. De belangstelling neemt nog
elk jaar toe: dit jaar waren er niet
minder dan ruim achtduizend bezoe
kers.
Ds. Vergunst vond het een verblij
dend teken, dat de offervaardigheid
niet te wensen had overgelaten. In
1968 werd er 750.000 bijeengebracht
Irian worden uitgezonden om de zen-
dingspost te versterken. Hij zal voor
al tot taak hebben de Bijbel in de
taal van de inheemse bevolking, de
jali's, over te zetten.
Ook de zendingspost in Nigeria is
onlangs uitgebreid. Nu zijn daar elf
zendingsarbeiders werkzaam in ver
schillende funkties die door 70 inlan
ders worden bijgestaan.
Gemeentevorming
Ds. H. Rijksen uit Gouda, voorzit
ter van de zendingsdeputaten. zei in
zijn openingswoord dat hij tot zijn
vreugde mocht constateren, dat er op
het zendingsterrein in West-Irian
een begin van genmeentevormlng was
waar te nemen. Iedere zondag komen
er 300 mensen getrouw onder het
Woord.
Zuster L Breedveld, één van de
zendingsverpleegsters, die met verlof
uit Nigeria is, vertelde over haar er
varingen tijdens haar dagelijks werk
en las enkele brieven voor van haar
medearbeiders op de zendingspost.
De laatste spreker in de morgenver
gadering was ds. C. Harinck uit
Utrecht, die opmerkie dat er ver
wachting voor de zending is, omdat
de macht van de goddelijke genade
zo onuitsprekelijk groot is.
Levensroeping
Tijdens de middagvergadering
wees ds. G. J. van de Noort uit Ca-
pelle aan de IJssel er met klem op,
dat zending een levensroeping van
de gemeente is, die zij ondanks de
tegenstand van de mens en zijn ideo
logieën met Gods hulp heeft te ver
wezenlijken. Er is een schreiende zie-
lenood van de heidenen, die ons
roept tot zending- bedrijven. Want
buiten Christus kan niemand zalig
worden. Daarom moet de liefde tot
God en de liefde tot het zielebehoud
van de heidenen ons dringen.
Op deze zendingsdag. waarop ook
de Geref. Zendingsbond en de christe
lijke gereformeerde zending vertegen
woordigd waren, brachten de gehou
den collecten 29.000 op
De actie ,,de hand aan de ploeg",
die door verschillende jeugdverenigin
gen georganiseerd was. werd met een
prachtig 'Indresultaat afgesloten. De
gelden niervan komen ten goede aan
landbouwwerk in Nigeria en een te
vormen veestapel op West-Irian.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Wij zijn als Gereformeerde Kerken te lang
op een koopje kerk geweest. Dat zei synodepraese6 dr. R. G.
Kunst dinsdag op de algemene vergadering van het landelijk
verband van commissies van beheer van de Gereformeerde
Kerken.
En de algemeen secretaris van de Gereformeerde Kerken,
drs. E. Hazelaar, rekende de vergadering voor, dat gerefor
meerden gemiddeld twee procent van hun inkomen voor de
kerk gegeven. Hij vond, dat dat nog wel voor verhoging vatbaar
was.
De stijging van de kerkelijke
inkomsten houdt geen gelijke tred
meer met de stijging van de uit
gaven. In de kring van de commis
sies van beheer wordt dan nog al
eens geklaagd, dat de kosten voor
de algemeen kerkelijke arbeid te
veei worden opgevoerd.
„We zitten plaatselijk soms op
zulke zware lasten, dat het onver
antwoordelijk zou zijn, onze gemeen
teleden ook nog met die landelijke
aanslagen te bezwaren", is een veel
gehoorde klacht En op de vergade
ring van het landelijk verband werd
ook geklaagd over de „bureadcratie"
bij de landelijke kerkelijke organen,
'de formulieren en rappelletjes, die
men maar toegestuurd krijgt Is dat
nu allemaal nodig?
We moeten van die volgorde „eerst
de eigen kring, dan de anderen" af,
betoogde dr. Kunst. Als het om zen
ding gaat, redeneren we toch ook niet
zo? Hij beschreef het kerkverband
als een ellips met twee brandpunten:
de plaatselijke kerk en de gemeen
schap. Een kerk, die alleen haar
plaatselijke horizon ziet en haar
gemeenschapsverplichtingen laat val
len, omdat het wat duur wordt houdt
het niet
De synode heeft heus wel oog
voor de moeilijkheden, zei dr. Kunst
De laatste synode kortte alle begro
tingen met tien procent Maar plaat
selijk neemt men soms ook te grote
verplichtingen op zich, met name
voor de bouw van kerken. Pasto
rieën van meer dan een ton z(jn
echt niet nodig, vond. dr. Kunst
A rbeidsintensief
Drs. Hazelaar was niet optimis
tisch over de mogelijkheden, om de
uitgaven te verlagen. Kerkewerk is
nu eenmaal zeer arbeidsintensief.
Verdere kostenstijging als gevolg van
voortgaande specialisering is onver
mijdelijk.
Als onze kerken mee willen blijven
gaan in de maatschappelijke ontwik
keling, zullen ze ook in de appara
tuur moeten meegaan. Hoeveel waar
dering we ook hebben voor alles, wat
vrije-tijdwerkers doen, we kunnen
niet meer met hen volstaan.
De term bureaucratie wilde drs.
Hazelaar niet gebruiken. En gelet op
alles, wat de mensen op de landelijke
kerkelijke bureaus allemaal doen, zou
een particulier bedrijf daar zeker
anderhalf maal zoveel mensen voor
nodig hebben. We doen echt nog wei
wat meer dan rappelletjes sturen,
aldus drs. Hazelaar.
De inkomsten moeten dus omhexg.
Maar hoe? Drs. Hazelaar vertelde
dat de opbrengst van de federale
collecten (uitgeschreven door de ge
nerale synode), die tot 1967 nog elk
jaar een langzame stijging vertoonde,
in 1968 niet onbelangrijk, gedaald is.
Hij weet dit aan de algemene stijging
van de kosten van levensonderhoud,
de vele charitatieve acties en o#k aan
de toenemende randkerkelijkheid.
Aan de andere kant wordt er bijra
geen actie tot verhoging van de vrij
willige bijdrage gehouden, of .lij
slaagt. Er zijn dus nog wel mogeljk-
heden.
Waardevast
Evenals de nieuwe voorzitter val het
landelijk verband, de heer L. Vuyk
uit Voorburg, pleitte drs. Hazelaar
voor een systeem van waanèvaste
vrijwillige bijdragen als middelom de
tekorten als gevolg van de jairlijkse
geldontwaarding te bestrijder.
De kerkleden zullen daabij be
reid moeten zijn, om een tornemend
deel van hun netto inkomt bij te
dragen, anders komt de kek nog te
kort. Want als er een looritijging is
van bijvoorbeeld zes ppcent, dan
krijgt het kerklid netto ma r vier pro-
cent meer, terwijl de kerk misschien
wel acht protiznt meer kosten heeft.
Drs. Hazelaar spoorde de kerkera
den en de commissies van beheer aan,
zich zoveel mogelijk op de hoogte te
stellen van de algemeen kerkelijke
arbeid, om de leden goede voorlich
ting te kunnen geven. Als men maar
weet, waarvoor het nodig is, komt het
geld er wel. Zie maar naar zending,
evangelisatie en werelddiakonaat.
De voorstellen van de commissie-
Van Walsum kwamen ook ter sprake.
De heer Vuyk pleitte er voor, dit
probleem niet te veel van dc prin
cipiële kant te benaderen. Het zou
een geweldige zorg minder zijn, als
de landelijke kosten uit de overheids
bijdrage zouden kunnen worden be
streden.
Dr. Kunst liet echter zwaar zijn
vrees wegen, dat overheidsinmenging
ir de interne gang van zaken in de
kerk bij subsidiering onvermijdelijk
jou zijn. De kerk zou niet meer vrij
zijn.
Kerkbouw
De heer A. M. van der Linden uit
RUswtfk, administrateur van de
stichting Steun Kerkbouw (SSK) gaf
enige informal**: over de nieuwe
kerkbouwactie, die dit najaar zal
worden gehouden. De komende v|jf
jaar zullen er naar schatting tachtig
gereformeerde kerkcentra gebouwd
moeten worden, waarvoor 65 hulp
nodig zullen hebben van SSK. Daar
voor is vijf tot zes miljoen nodig. De
kas is op twee ton na leeg.
Sinds 1954 heeft SSK ruim twin
tig miljoen ontvangen. Hiermee is
door giften en leningen geholpen bij
de bouw van 171 kerkcentra, 61 uit
breidingen en vergrotingen, de bouw
van 79 vergaderaccommodaties en tien
noodkerken.
Bij de komende SSK-actie komt een
speciaal accent te liggen op de jeugd.
Bergbeklimmers in
Nepal omgekomen
WASHINGTON Volgens onbe
vestigde berichten zijn zeven bergbe
klimmers vijf Amerikanen en
twee Sjerpa-gidsen bij een ongeluk
m de bergen van Nepal omgekomen.
De Amerikaanse ploeg deed een po
ging de Dhaulagiriberg in het westen
van Nepal f8000 meter hoog) te be
klimmen. Veertien dagen geleden
was men vertrokken voor de eerste
etappe van de tocht.