Krant van FORMAAT RADIO Stakingsdreiging niet gehonoreerd OMROEPGIDSEN EN DE „VRIJE STOF1 AMADEUS FEEST NOS zet AVRO voet dwars VANAVOND TE ZIEN- VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES door John Knittel m DONDERDAG 1 MEI 1969 Storm bij Scala geluwd Aan het feest in de ether heeft gisteren de radio een veel groter deel gehad dan de televisie. De NRU heeft organisatorisch en kwalitatief zich uitstekend geweerd in het con- tinu-programma op Hilversum II, waar 17 uren (onder ogen van wel kom publiek) onderhoudend en goed-gevarieerd werden gevuld. Willem Duys heeft zich daarbij de sterke en onverschrokken man ge toond: wat er ook gebeurde in Amsterdam, waar de NRU-tent lichtelijk werd gemolesteerd omdat zij midden in de rellen stond, Willem hield de zaak stevig in de hand, bleef zo lang mogelijk koppig spre ken van „een paar oproerkraaiers" en zorgde er bewonderenswaardig voor dat de show kon doorgaan, ook al sprak Hans Zoet op een steenworp afstand op een wankele bank gezeten hoogst bezorgd van „mensonterende toestanden". Willem weigerde in paniek te raken, hoewel hij later op de avond de rellen niet ontkende. De luiste raar behield de indruk, dat de NRU-gezelligheidstent een oase van rust was te midden van woedende stormen en dat het elders in het land koninginnefeest was zonder afleidende gebeurtenissen. Een goed stukje werk, al zaten wij als luisteraars eigenlijk wel te wachten op meer mededelingen over de onlusten, vooral toen het NTS- journaal er om acht uur nog geen enkel beeld van wist te geven. Hulde De NTS was 's morgens paraat met een levendige kleurenuitzending van de bloemenhulde op Soestdijk en legde zich 's avonds toe op tv-amu- sement, zulks via een Wet-strijd waarin de burgemeesters het won nen van de gemeentesecretarissen en de klucht Robert en Bertram in al de klungeligheid van het oude kermistoneel boeiend en rijk aan sfeer ten tonele werd gevoerd. Een beetje merkwaardig deed het aan dat Willem Duys op Nederland 2 in zijn AVRO-rubriek Muziek- mozaiek was te zien: in zijn radio conference nodigde hij de kijkers uit om hem daar niet te vergeten. Boeiend vooral om het historisch overzicht en de oude filmbeelden was de uit 1963 daterende film „Wederzijds" waarin de figuur van koningin Wilhelmina herleefde en die vooral bij oudere kijkers tal van herinneringen aan barre en betere tijden opriep. Bij de beeldbuis was de avond heel best door te komen, al zal menigeen zoals wij het oor aan de radio hebben gehouden om bij ver beelding en geschiedenis toch de realiteit in Amsterdam te kunnen blijven volgen. In actualiteit sloeg de radio deze avond de televisie met stukken en daarmee toonde zij een van haar unieke en onverwoestbare krachten. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Een groot aantal medewerkers aan de NTS- rubriek Scala is boos en ontevreden en heeft daaraan uiting gegeven in een brief aan de Raad van Beheer van de NTS: in verband met de gewijzigde vorm van het programma ziet men er niet genoeg kansen meer in. Alter natief: terug naar een recent verle den en anders twee dagen staking. De brief, waarover lang stilzwijgen is bewaard, is al twee weken oud en de stakingsdreiging is niet gehono reerd. Carel Enkelaar. hoofd van de pro- grammadienst NTS zegt: „ik neem aan dat de storm alweer is geluwd. Ik heb direct nadat de brief was ontvangen tegen het Scala- team ge zegd: staking lijkt mij onjuist en niet de manier om iets te winnen. De NTS heeft in de eerste plaats reke ning te houden met de eisen van de Programmaraad en niet met die van Scala-medewerkers en -presentato ren". De Raad van Beheer zelf tilt ook niet zwaar aan het schrijven (dat wel mede- ondertekend was door regis seurs en scriptgirls, maar niet door Scala-chef Harry Hagendorn, die juist in Amerika zat en er na zijn terugkomst pas van hoorde). Men heeft de brief rustig laten liggen. Het is een vervelende zaak met Scala, dat beschikt over een team progressieve en ambitieuze medewer kers en in feite een nogal statische inhoud moet hebben. Juist de ambitie van de medewer kers had in de loop van een reeks maanden Scala tot een al te leven dige kwestie gemaakt: men ging zich steeds meer toeleggen op actualitei ten en stak daarmee diverse andere programma's naar de kroon: het NTS- journaal en de actualiteitenru brieken van de omroepen. U zult zich herinneren, dat dit op zichzelf een andere storm deed opste ken, namelijk van de zijde der omroep organisaties. Programmacommissn- ris Castelijns brak hierop figuurlijk de nek en trad onverhoeds af, toen zijn bemiddelingspogingen faalden. Zijn opvolger, de geroutineerde Rengelink, vatte de koe nuchter bij de horens en liet nagaan, welke ad viezen de NTS- Programmaraad als hoogste instantie ooit had gegeven voor Scala. Het bleek, dat de Programmaraad samenbundeling van allerlei kleine reeds bestaande rubrieken had aanbe volen: agrarisch en gewestelijk nieuws, toeristische en vakantietips, Openbaar kunstbezit, verkeersinfor matie, parlementaire rubriek enz. Dat alles kon dan gezellig aan el kaar worden gepraat. Het Scalateam dikte in de presenta tie echter de actualiteit dusdanig aan, dat de rubrieken op de tweede plaats raakten. Dat was voor de nieu we programmacommissaris voldoen de om de knoop door te hakken en een advies uit te geven, waarbij Sca la weer tot de oorspronkelijke vorm werd gereduceerd. Duidelijk is, dat dit voor het team en vooral voor de presentatoren, een stap terug betekende en het program ma een stuk minder origineel en aan trekkelijk werd. Dat beviel de dames en heren niet en zij meenden niet beter te kunnen doen, dan „vèrwor- vcn recht" op te eisen door de boze dreigbrief. Bedoeling van het alterna tief was, tweemaal wel op te komen, maar vlak voor de uitzending de boel erbij neer te gooien, zodat er geen plaatsvervangers meer konden wor den opgetrommeld. Dit dreigement is niet nagekomen, ook niet, toen de Raad van Beheer op zijn vergadering dit ingekomen stuk naar een volgende bijeenkomst verwees. Carel Enkelaar had toen echter al met de bozen gesproken en laten doorschemeren, dat de zomer maanden wel wat soulaas zullen brengen: dan staan sommige rubrie ken stil en is er wat meer ruimte voor eigen initiatieven van het team. Staking noemde hij „onverstandig en nutteloos", omdat de programmaraad daarvan bepaald niet zal schrikken, en het programma op zichzelf te ver van de kijkers af staat dan dat zij zich onmiddellijk verontwaardigd tot de NTS zouden wenden. Blijkbaar heeft dit werkt. gesprek kalmerend ge- De NTS prijst intussen het keurige stilzwijgen, dat de ondertekenaars over de brief hebben bewaard: zij hebben beslist geen sensatie willen maken en dat verdiept de redelijk heid van hun teleurstelling en hun wensen tot verlevendiging van het programma. Dat er tenslotte toch iets van is uitgelekt, mag niemand ver wonderen: in Hilversum een geheim willen bewaren staat gelijk met in goed vertrouwen water halen in een mand. in? Veel mannen en een enkèle vrouw spelen rollen in het tv-spel „De pioniers van Tolpuddle", vanavond bij de VARA te zien. Een historisch verhaal, dat zich in 1834 afspeelde in het Engelse dorp Tolpuddle, waar landarbeiders in staking gingen omdat zij door hun „heer" schandelijk laag werden betaald. Zij delfden het onderspit: zij worden in het ongelijk gesteld en hun aanvoerders worden voor 7 jaren naar een onherberg zaam eiland verbannen. Een eenvoudig, geweldloos spel met toch een ge lukkig slot, zoals het honderd jaar na de gebeurtenis door Meyer Sluyzer werd te boek gesteld. Hier een scène, waarin de ,fitanden" tegenover elkaar staan. IqnJpasla Behoud van Uw tanden (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Ten behoeve van de omroeporganisaties en hun discus sie over „beperking van vrije stof in hun programmabladen", is artikel 20 van de NOS- statuten duidelijker ge formuleerd. Gesteld wordt, dat de vrije stof ten hoogste 5 pagina's van het blad ofwel 10 pet. van de lees- kost buiten de programmavermel ding om, mag bedragen. Hiermee kan de NOS straks de AVRO de voet dwars zetten. Het verschil is gemaakt, omdat het formaat van de programmabladen nogal uiteenloopt. Bij de 5 pagina's is gedacht aan het formaat van bijv. de NCRV- gids. Het formaat van het TROS- kompas is veel kleiner, Tele- vizier veel groter van bladspiegel. De beperking is gemaakt op ver zoek van de minister, die wel de familieweekbladen de complete pro grammavermelding wil onthouden op dat zij de omroepbladen niet nabij- streven (gezien het feit dat de omroe pen afhangen van hun aantallen le den- abonnees), maar dan ook de weekbladen beschermen door de om- roepgidsen te beletten het karakter van een familieblad te worden. De AVRO lapt echter zowel het verzoek van de minister als de statu tenwijziging aan haar laars en gaat met Televizier gewoon door, wat het plaatsen van vrije leesstof betreft, zoals zij heeft laten weten. Intussen heeft zich ook een andere wijziging voorgedaan. Totnutoe zon den alle omroepen hun programma mededelingen in bij het Centraal Bu reau voor de Omroep. Dit bureau wordt echter opgeslokt door de NOS en van 28 mei a.s. af zullen de mede delingen worden ontvangen én over de gegadigde bladen gepubliceerd door deze NOS- afdeling. Het NOS-bestuur zou dus gerech tigd zijn een blad, dat zich niet aan de statuten houdt, uit te sluiten van programmaberichten. Een opmerking in deze richting is reeds gemaakt door voorzitter Schüttenhelm. Dit zou dus, indien alles op haren en snaren komt, kunnen betekenen, dat Televizier opnieuw zonder program mamededelingen komt te zitten. Of de AVRO het tot zulk een oor logsvoering zal laten komen, is zeer de vraag. De NOS zal door de mani pulatie met de statutenwijziging ech ter heel sterk komen te staan. Ned. 1 VAR.4 7.07 uur Israëlische amusementsshow. 8.20 uur Achter het Nieuws: werkende jeugd. 8.45 uur tv-spel „De pioniers van Tolpuddle". 10.25 uur film van Frans Masereel. Ned. 2 KRO 7.30 uur De Flintstones. 8.20 uur aflevering De reporter. 9.10 uur Brandpunt. 9.40 uur concert door het Kunstmaandorkest en de violiste Vera Beths. 10.07 uur reportage creatie nieuwe kardinalen. Hilversum I NCRV 8.00 uur James Last Band op klompen. 8.20 uur Steravond, amusement. 9.50 uur orgelconcert door George Stam in Doetinchem.' 10.45 uur Onvoorzien, actueel magazine. Hilversum II VARA 8.00 uur discussie over „De solidariteit voorbij Zeve naar". 8.45 uur rebelse liedjes over onvrijheid. 9.15 uur hoorspel „De oorlog werd een Spaans lied". 10.05 uur Liesbeth List zingt de Mauthausenliederen. 11.00 uur lichte platen. (Een wereld in wording) 172 Hier vertelde Goethe Eckermann, dat onze geest een onverwoestbare structuur heeft, die van eeuwigheid tot eeuwigheid zijn werkzaamheid voortzet. Hij, die geest, is als de zon, die alleen maar voor onze aardse ogen ondergaat, iets, wat in werkelijkheid helemaal niet gebeurt, daar zij onophoudelijk schijnen blijft. Tessli, de fataliste, had die passage onderstreept. Wat was zij toch een bewonderenswaardige vrouw! Waar had zij al die levensken nis. al die wijsheid vergaard? Welke vreemde, machtige stimulans in haar bloed had haar in staat gesteld een nieuw leven voor zichzelf te veroveren? Hij vond het schier onmo gelijk om al die jaren in gedachten terug te gaan en haar tegenwoordige ernst en sereniteit vast te koppelen aan die donkere.- stormachtige levensperiode, die iedere andere vrouw in de allergrootste duisternis zou hebben gestort. Was 't haar verwoestende trots, die haar gered had? Was 't de liefde voor haar zoon? Hij had 't niet kunnen zeggen. Ze was een raadsel voor hem. Had Goethe geen gelijk? In alle perioden ligt zoveel ongeuit leed, zoveel geheime ontevre denheid, zoveel taedium vitae verborgen. Er zijn in het leven zoveel tegenstrijdigheden, zoveel conflicten tussen de indivi duen en het universum, dat de sterkste naturen gedurende hun hrle leven worstelen om een veilig stukje grond te vinden, waarop zij een laatste weerstand kunnen bieden. Deze vreemde vrouw bewees als het centrum van haar universum onboetvaardige hulde aan zichzelf. Zij leefde als een koningin in ballingschap. Er was iets van aristocratie in dat alles, wat de oude Berner patriciër, zonder dat hij 't zelf precies wist, ten zeerste toesprak. Met een gemoed vol vrede dook hij onder in de uitspraken van de schepper van Faust. De klok van Exchallens sloeg net zeven. Jeanne kwam aanlopen. Ze keek zo ontsteld, dat de oude man snel uit zijn dromerijen werd gerukt. Nauwelijks stilhoudend om adem te halen, vertelde ze hem, dat haar meesteres gedurende de nacht verschillende hartaanvallen had gehad. Ze was er zo slecht aan toe geweest, dat ze zelfs in haar benauwdheid haar nachtjapon van haar borst had gerukt en dat ze zonder ophouden om haar zoon had geschreeuwd. Von Breitenwyl voelde, hoe zijn ge'aatsspieren trilden. „O, monsieur, wat moeten we beginnen?"* „We moeten dadelijk de dokter hal( n." „Ik heb hem al opgebeld, monsieur," sprak Jeane. „Denk je, dat mevrouw me zou willen zien?" „Wilt u maar alstublieft met me meegaan?" Hij vond Tessli reet vop in haar bed zitten met tal van kussens achter haar rug. Haar handen en gezicht waren krijtwit en ze opende de ogen met een vermoeide uitdruk king. Ze gaf hem een wenk dat hij moest plaatsnemen, waarna ze de ogen weer sloot. „Mijn pillen schijnen niet meer te werken," fluisterde ze met een afgematte stem. „W»t moet ik nu beginnen?" „De dokter komt dadelijk. Wees nu maar niet ongerust," sprak hij. Hij hief Tessli's hand op. Haar pols klopte hard en onre gelmatig. „Ik heb vroeger ook al zulke aanvallen gehad," hijgde ze, „die gaan wel over. Alleen op mijn leeftijd.... En Ami is zover weg. Ik wil hem niet voor niets laten komen. Ik heb dat vroeger al eens gedaan. Ik maakte toen nodeloos alarm." Ze bracht haar hand naar haar borst en haar gezicht kromp ineen toen ze weer door een stuiptrekking overvallen werd. Ze sloot de ogen en haar hoofd viel zijwaarts. Hij wachtte enige ogenblikken tot haar adem wat kalmer werd, daarna stond hij op, verliet, zonder een woord te zeggen, de kamer en gaf Jeanne een wenk om hem te volgen. Hij vroeg haar om hem te wijzen, waar de telefoon was. Ze liep naar beneden en bracht het toestel naar boven en verbond het met een schakelaar achter een antiek geweven behangsel. Hij vroeg het nummer van het bureau van de Rossmer-wer- ken. Het lukte hem niet aansluiting te krijgen met Amadeus, maar hij gaf een boodschap, die men Amadeus onmiddellijk moest doorgeven. „Jij moet nu bij mevrouw blijven," sprak hij tot het dienstmeisje. „Madame houdt blijkbaar veel van je en stelt vertrouwen in je. Maar je mag niet tegen haar spreken. Blijf nu kalm in de kamer zitten tot de dokter komt." (Wordt vervolgd) ItADIO VVVAVOM) Hlversum I, 402 m. NCRV. 16.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Spektruim: nieuws uit de protestants christelijke organisaties. 19.20 Stereo: Muz. van Het Leger des Heils (gr.). 19.35 Country en western-muz. 20.00 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr.). 20.20 Stereo-steravond: gevar. progr. 21.35 Jazzkwartet (gr). 21.50 Kerkorgelconcert. 22.20 Avond- overdenking. 22.30 22.36 Part. dagoverzicht. Onvoorzien!: de sluitpost de dag. 23.55-24.00 Nieuws. TEM-AISIL V V\V\OM» Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS:: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. VARA: 19.07 Oelpan A- gol. amusementsprogramma v. de Israëlische t.v. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 De pioniers van Tolpuddle. TV-spel. 22.25 Film over de Belgische houtsnijder Frans Masereel NTS: journaal. Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 - 11.02 Nieuws.) 11.30 Poolse. Russische en Spaanse lie deren. 11.55 Beursberichten. NRU: 12.00 Blik op de wereld: programma over ontwikke lingswerk. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheldsvoorl. Voor de land bouw. 12.39 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 KRO: Nieuws. VARA: 13.11 Actuali- 10 Het levende telten. 13.20 Stereo: Moderne muziek (gr.). 14.00 Wikken en wegen: consumentenrubriek 14.10 Stereo: Licht instrumen- ensemble. NRU: 1430 VRIJDAG 2 MEI Hilversum 7.00 Nieuws woord. 7.15 Badinerie: klassie ke en moderne grammofoon- wegen: muziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten; fiBlf 8.00 Nieuws) n, Overweging: ------ ----- 30 Nieuws. 8.32 Zeeuwse scholieren bezochten ssjHjcttijSÏf patiënten. Klein Voor'de hupsvrouw. (9.00 - 9.10 psychiatrische Gvmnastiek voor de huis- kiankheeiri 23.15-23.20 vrouw). 9.35 Hilversum II, 298 m. VARA: 18.00 Nieuws.' 18.16 Act. 18.20 Ultz. van de ARP. 18.30 Vrij Entree, cabaretprogr. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Metropo- le orkest. 20.00 De solidariteit voorbij Zevenaar; pol. disc. 20.45 Het oproer kraalt: re belse liedjes. 21.15 De oorlog werd een Spaans Hed hoorspel. 22.05 Aan de overle- Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: Dc Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in- Nieuws. formatief progr. KRO: 19.30 In kleur: De Flintstones teken film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 De Reporter. TV-feuill. 21.10 Brandpunt. 21.40 Amsterdams Kunstmaandork. met soliste. KRO/RKK: 22.07 In kleur: Nieuwe Kardinalen, samenvat tende rep. van de plechtigh. te Rome. NTS: 22.40-22.45 Jour naal. 23.00-23.30 Teleac: Groen teteelt onder glas (les is - herh.). Festival van Vlaanderen. 17.40 Informatie: achtergronden en commentaar. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Tienerklanken. 19.35 Prof-vis: satirische filmfantasie van venden: zang en voordr. 22.30 Philippe de Poix. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57 Nws. 22.40 Act. -3.00 Stereo. Mededeilngen. 20.00 Nieuws. Lichte gramm. 23.5a-24.00 20.25 De Forsyte Saga. feuille- Nieuws. ton (18). 21.15 1 mei-program- werken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. 12.00 Gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar....). 14.0: Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht "o-nou A^nThno ia gevarieerd muziekprogramma. JS'euws. 12.03 Agent 000. 13. TROS: 15.00 Stereo: Profiel van een volk: Armeniërs. 15.30 Spotlight op Juliette Greco. 16.00 Nieuws. 16.02 Film-Memo. 16.30 Pop-show. 16.55 Stereo: Nieuws over underground en westcoast music. 17.15 Sport- komoas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang: amusementsmuziek. 18.10 Uit zending van de CHU. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon muziek. (8.30 - 8 33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Stereo: Moderne en Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Klink Klaar, zon- der nonsens. (10.00 Nieuws.) 140^ NRU: 1100 Nieuws. 11.03 Mi- ----- "-o-notitles. VPRO: ,0 euws. 12.03 Agent 00 Nieuws. 13.03 Hans Kemna. 13,30 Help. TROS: 14.00 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu ziek boetiek. (16.00 - 16.02 Nieuws.) 17,00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 - 18.00 Ver- zoekplatenprogramma. België. WÊ kan. 2 klassieke muziek. AVRO: 10.00 School-tv. en 10: 14.0: Lappie Loep en de Appelenberg Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh 1206: Toen de boekhan delaar G. van Uylen het pleintje voor de smidse zag, keek hij getroffen rond. Hij stapte uit zijn auto, dribbelde nerveus een paar passen naar rechts, liep toen weer terug naar links, en mompelde: „Verbazing wekkend! Er lijkt vrijwel niets veranderdvrijwel nietsMaar toch scheen er iets te zijn, dat hem niet beviel. Misschien doen we er zelfs beter aan te zeg gen, dat er iets NIET was, wat hem niet beviel. „De trapgevel ontbreekt mompelde Gozewijn. Om deze constatering te toet sen, haalde hij een oude gravure uit zijn zak, die hij voorzichtig openvouwde. „Juist.zéi hij toen. „Dit is het huis. Het huis Uylenborgh. Maar de trapgevel ontbreekt. En wat is het huis Uylenborgh zonder trapgevel?" Deze vraag kunnen wij onmogelijk beantwoorden, en daarom volgen wij de heer G. van Uylen maar liever naar binnen. Het is duidelijk, dat de boekhandelaar zichzelf had opgevijzeld tot een staat van hevige opwinding. Hij rende tenminste lawaaiig de smidse binnen en riep: „Wel sakkerloot! Wat heeft u met mijn trapgevel gedaan?" Smidje Verholen kreeg er bijna pijnlijke oorsuizingen van en antwoordde: „Uw trap gevel? Weet ik veel van uw trapgevel! Breek me de mond liever niet open over de trapgevel hier, want.Als ik déér nog aan denk!" 82 Iedereen keerde zich in de richting waarheen de veldwachter had gewezen. „Het schilderij!" herhaalde de menigte en als één man stoven ze op de beide onthutste duikers af. Floor kromp ineen van schrik. „Kommee!" schreeuwde Lappie. „Wegwezen!" en hij trok Floor aan rijn arm van het schilderij weg, dat door de schrik op de grond gevallen was. Dat was nét op tijd, want nog geen seconde later, dook de bevolking met inbegrip van burge meester en veldwachter, op het schilderij. Ze verdrongen elkaar en schreeuwden lelijke dingen, het was een verschrikkelijk tumult.»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 17