Krant van
FORMAAT
RADIO
Stakingsdreiging
niet gehonoreerd
OMROEPGIDSEN EN
DE „VRIJE STOF1
AMADEUS
FEEST
NOS zet AVRO voet dwars
VANAVOND TE ZIEN-
VANAVOND TE HOREN
CAROLINA YES
door
John Knittel
m
DONDERDAG 1 MEI 1969
Storm bij Scala geluwd
Aan het feest in de ether heeft
gisteren de radio een veel groter
deel gehad dan de televisie. De NRU
heeft organisatorisch en kwalitatief
zich uitstekend geweerd in het con-
tinu-programma op Hilversum II,
waar 17 uren (onder ogen van wel
kom publiek) onderhoudend en
goed-gevarieerd werden gevuld.
Willem Duys heeft zich daarbij de
sterke en onverschrokken man ge
toond: wat er ook gebeurde in
Amsterdam, waar de NRU-tent
lichtelijk werd gemolesteerd omdat
zij midden in de rellen stond, Willem
hield de zaak stevig in de hand,
bleef zo lang mogelijk koppig spre
ken van „een paar oproerkraaiers"
en zorgde er bewonderenswaardig
voor dat de show kon doorgaan, ook
al sprak Hans Zoet op een steenworp
afstand op een wankele bank gezeten
hoogst bezorgd van „mensonterende
toestanden".
Willem weigerde in paniek te
raken, hoewel hij later op de avond
de rellen niet ontkende. De luiste
raar behield de indruk, dat de
NRU-gezelligheidstent een oase van
rust was te midden van woedende
stormen en dat het elders in het
land koninginnefeest was zonder
afleidende gebeurtenissen.
Een goed stukje werk, al zaten
wij als luisteraars eigenlijk wel te
wachten op meer mededelingen over
de onlusten, vooral toen het NTS-
journaal er om acht uur nog geen
enkel beeld van wist te geven.
Hulde
De NTS was 's morgens paraat met
een levendige kleurenuitzending van
de bloemenhulde op Soestdijk en
legde zich 's avonds toe op tv-amu-
sement, zulks via een Wet-strijd
waarin de burgemeesters het won
nen van de gemeentesecretarissen en
de klucht Robert en Bertram in al
de klungeligheid van het oude
kermistoneel boeiend en rijk aan
sfeer ten tonele werd gevoerd.
Een beetje merkwaardig deed het
aan dat Willem Duys op Nederland
2 in zijn AVRO-rubriek Muziek-
mozaiek was te zien: in zijn radio
conference nodigde hij de kijkers uit
om hem daar niet te vergeten.
Boeiend vooral om het historisch
overzicht en de oude filmbeelden
was de uit 1963 daterende film
„Wederzijds" waarin de figuur van
koningin Wilhelmina herleefde en
die vooral bij oudere kijkers tal van
herinneringen aan barre en betere
tijden opriep.
Bij de beeldbuis was de avond
heel best door te komen, al zal
menigeen zoals wij het oor aan de
radio hebben gehouden om bij ver
beelding en geschiedenis toch de
realiteit in Amsterdam te kunnen
blijven volgen. In actualiteit sloeg
de radio deze avond de televisie met
stukken en daarmee toonde zij een
van haar unieke en onverwoestbare
krachten.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Een groot aantal
medewerkers aan de NTS- rubriek
Scala is boos en ontevreden en heeft
daaraan uiting gegeven in een brief
aan de Raad van Beheer van de
NTS: in verband met de gewijzigde
vorm van het programma ziet men
er niet genoeg kansen meer in. Alter
natief: terug naar een recent verle
den en anders twee dagen staking.
De brief, waarover lang stilzwijgen
is bewaard, is al twee weken oud en
de stakingsdreiging is niet gehono
reerd.
Carel Enkelaar. hoofd van de pro-
grammadienst NTS zegt: „ik neem
aan dat de storm alweer is geluwd.
Ik heb direct nadat de brief was
ontvangen tegen het Scala- team ge
zegd: staking lijkt mij onjuist en niet
de manier om iets te winnen. De
NTS heeft in de eerste plaats reke
ning te houden met de eisen van de
Programmaraad en niet met die van
Scala-medewerkers en -presentato
ren".
De Raad van Beheer zelf tilt ook
niet zwaar aan het schrijven (dat wel
mede- ondertekend was door regis
seurs en scriptgirls, maar niet door
Scala-chef Harry Hagendorn, die
juist in Amerika zat en er na zijn
terugkomst pas van hoorde). Men
heeft de brief rustig laten liggen.
Het is een vervelende zaak met
Scala, dat beschikt over een team
progressieve en ambitieuze medewer
kers en in feite een nogal statische
inhoud moet hebben.
Juist de ambitie van de medewer
kers had in de loop van een reeks
maanden Scala tot een al te leven
dige kwestie gemaakt: men ging zich
steeds meer toeleggen op actualitei
ten en stak daarmee diverse andere
programma's naar de kroon: het
NTS- journaal en de actualiteitenru
brieken van de omroepen.
U zult zich herinneren, dat dit op
zichzelf een andere storm deed opste
ken, namelijk van de zijde der omroep
organisaties. Programmacommissn-
ris Castelijns brak hierop figuurlijk
de nek en trad onverhoeds af, toen
zijn bemiddelingspogingen faalden.
Zijn opvolger, de geroutineerde
Rengelink, vatte de koe nuchter bij
de horens en liet nagaan, welke ad
viezen de NTS- Programmaraad als
hoogste instantie ooit had gegeven
voor Scala.
Het bleek, dat de Programmaraad
samenbundeling van allerlei kleine
reeds bestaande rubrieken had aanbe
volen: agrarisch en gewestelijk
nieuws, toeristische en vakantietips,
Openbaar kunstbezit, verkeersinfor
matie, parlementaire rubriek enz.
Dat alles kon dan gezellig aan el
kaar worden gepraat.
Het Scalateam dikte in de presenta
tie echter de actualiteit dusdanig
aan, dat de rubrieken op de tweede
plaats raakten. Dat was voor de nieu
we programmacommissaris voldoen
de om de knoop door te hakken en
een advies uit te geven, waarbij Sca
la weer tot de oorspronkelijke vorm
werd gereduceerd.
Duidelijk is, dat dit voor het team
en vooral voor de presentatoren, een
stap terug betekende en het program
ma een stuk minder origineel en aan
trekkelijk werd. Dat beviel de dames
en heren niet en zij meenden niet
beter te kunnen doen, dan „vèrwor-
vcn recht" op te eisen door de boze
dreigbrief. Bedoeling van het alterna
tief was, tweemaal wel op te komen,
maar vlak voor de uitzending de boel
erbij neer te gooien, zodat er geen
plaatsvervangers meer konden wor
den opgetrommeld.
Dit dreigement is niet nagekomen,
ook niet, toen de Raad van Beheer
op zijn vergadering dit ingekomen
stuk naar een volgende bijeenkomst
verwees. Carel Enkelaar had toen
echter al met de bozen gesproken en
laten doorschemeren, dat de zomer
maanden wel wat soulaas zullen
brengen: dan staan sommige rubrie
ken stil en is er wat meer ruimte
voor eigen initiatieven van het team.
Staking noemde hij „onverstandig en
nutteloos", omdat de programmaraad
daarvan bepaald niet zal schrikken,
en het programma op zichzelf te ver
van de kijkers af staat dan dat zij
zich onmiddellijk verontwaardigd tot
de NTS zouden wenden. Blijkbaar
heeft dit
werkt.
gesprek kalmerend ge-
De NTS prijst intussen het keurige
stilzwijgen, dat de ondertekenaars
over de brief hebben bewaard: zij
hebben beslist geen sensatie willen
maken en dat verdiept de redelijk
heid van hun teleurstelling en hun
wensen tot verlevendiging van het
programma. Dat er tenslotte toch iets
van is uitgelekt, mag niemand ver
wonderen: in Hilversum een geheim
willen bewaren staat gelijk met in
goed vertrouwen water halen in een
mand.
in?
Veel mannen en een enkèle vrouw spelen rollen in
het tv-spel „De pioniers van Tolpuddle", vanavond
bij de VARA te zien. Een historisch verhaal, dat zich in
1834 afspeelde in het Engelse dorp Tolpuddle, waar
landarbeiders in staking gingen omdat zij door hun
„heer" schandelijk laag werden betaald. Zij delfden het
onderspit: zij worden in het ongelijk gesteld en hun
aanvoerders worden voor 7 jaren naar een onherberg
zaam eiland verbannen.
Een eenvoudig, geweldloos spel met toch een ge
lukkig slot, zoals het honderd jaar na de gebeurtenis
door Meyer Sluyzer werd te boek gesteld. Hier een
scène, waarin de ,fitanden" tegenover elkaar staan.
IqnJpasla
Behoud van Uw tanden
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Ten behoeve van
de omroeporganisaties en hun discus
sie over „beperking van vrije stof in
hun programmabladen", is artikel 20
van de NOS- statuten duidelijker ge
formuleerd. Gesteld wordt, dat de
vrije stof ten hoogste 5 pagina's van
het blad ofwel 10 pet. van de lees-
kost buiten de programmavermel
ding om, mag bedragen. Hiermee
kan de NOS straks de AVRO de voet
dwars zetten.
Het verschil is gemaakt, omdat het
formaat van de programmabladen
nogal uiteenloopt. Bij de 5 pagina's is
gedacht aan het formaat van bijv. de
NCRV- gids. Het formaat van het
TROS- kompas is veel kleiner, Tele-
vizier veel groter van bladspiegel.
De beperking is gemaakt op ver
zoek van de minister, die wel de
familieweekbladen de complete pro
grammavermelding wil onthouden op
dat zij de omroepbladen niet nabij-
streven (gezien het feit dat de omroe
pen afhangen van hun aantallen le
den- abonnees), maar dan ook de
weekbladen beschermen door de om-
roepgidsen te beletten het karakter
van een familieblad te worden.
De AVRO lapt echter zowel het
verzoek van de minister als de statu
tenwijziging aan haar laars en gaat
met Televizier gewoon door, wat het
plaatsen van vrije leesstof betreft,
zoals zij heeft laten weten.
Intussen heeft zich ook een andere
wijziging voorgedaan. Totnutoe zon
den alle omroepen hun programma
mededelingen in bij het Centraal Bu
reau voor de Omroep. Dit bureau
wordt echter opgeslokt door de NOS
en van 28 mei a.s. af zullen de mede
delingen worden ontvangen én over
de gegadigde bladen gepubliceerd
door deze NOS- afdeling.
Het NOS-bestuur zou dus gerech
tigd zijn een blad, dat zich niet aan
de statuten houdt, uit te sluiten van
programmaberichten. Een opmerking
in deze richting is reeds gemaakt
door voorzitter Schüttenhelm. Dit
zou dus, indien alles op haren en
snaren komt, kunnen betekenen, dat
Televizier opnieuw zonder program
mamededelingen komt te zitten.
Of de AVRO het tot zulk een oor
logsvoering zal laten komen, is zeer
de vraag. De NOS zal door de mani
pulatie met de statutenwijziging ech
ter heel sterk komen te staan.
Ned. 1 VAR.4
7.07 uur Israëlische amusementsshow.
8.20 uur Achter het Nieuws: werkende jeugd.
8.45 uur tv-spel „De pioniers van Tolpuddle".
10.25 uur film van Frans Masereel.
Ned. 2 KRO
7.30 uur De Flintstones.
8.20 uur aflevering De reporter.
9.10 uur Brandpunt.
9.40 uur concert door het Kunstmaandorkest en de
violiste Vera Beths.
10.07 uur reportage creatie nieuwe kardinalen.
Hilversum I NCRV
8.00 uur James Last Band op klompen.
8.20 uur Steravond, amusement.
9.50 uur orgelconcert door George Stam in Doetinchem.'
10.45 uur Onvoorzien, actueel magazine.
Hilversum II VARA
8.00 uur discussie over „De solidariteit voorbij Zeve
naar".
8.45 uur rebelse liedjes over onvrijheid.
9.15 uur hoorspel „De oorlog werd een Spaans lied".
10.05 uur Liesbeth List zingt de Mauthausenliederen.
11.00 uur lichte platen.
(Een wereld in wording)
172
Hier vertelde Goethe Eckermann,
dat onze geest een onverwoestbare structuur heeft, die van
eeuwigheid tot eeuwigheid zijn werkzaamheid voortzet. Hij,
die geest, is als de zon, die alleen maar voor onze aardse
ogen ondergaat, iets, wat in werkelijkheid helemaal niet
gebeurt, daar zij onophoudelijk schijnen blijft. Tessli, de
fataliste, had die passage onderstreept. Wat was zij toch een
bewonderenswaardige vrouw! Waar had zij al die levensken
nis. al die wijsheid vergaard? Welke vreemde, machtige
stimulans in haar bloed had haar in staat gesteld een nieuw
leven voor zichzelf te veroveren? Hij vond het schier onmo
gelijk om al die jaren in gedachten terug te gaan en haar
tegenwoordige ernst en sereniteit vast te koppelen aan die
donkere.- stormachtige levensperiode, die iedere andere
vrouw in de allergrootste duisternis zou hebben gestort. Was
't haar verwoestende trots, die haar gered had? Was 't de
liefde voor haar zoon? Hij had 't niet kunnen zeggen. Ze was
een raadsel voor hem. Had Goethe geen gelijk? In alle
perioden ligt zoveel ongeuit leed, zoveel geheime ontevre
denheid, zoveel taedium vitae verborgen. Er zijn in het leven
zoveel tegenstrijdigheden, zoveel conflicten tussen de indivi
duen en het universum, dat de sterkste naturen gedurende
hun hrle leven worstelen om een veilig stukje grond te
vinden, waarop zij een laatste weerstand kunnen bieden.
Deze vreemde vrouw bewees als het centrum van haar
universum onboetvaardige hulde aan zichzelf. Zij leefde als
een koningin in ballingschap. Er was iets van aristocratie in
dat alles, wat de oude Berner patriciër, zonder dat hij 't zelf
precies wist, ten zeerste toesprak.
Met een gemoed vol vrede dook hij onder in de uitspraken
van de schepper van Faust.
De klok van Exchallens sloeg net zeven. Jeanne kwam
aanlopen. Ze keek zo ontsteld, dat de oude man snel uit zijn
dromerijen werd gerukt. Nauwelijks stilhoudend om adem te
halen, vertelde ze hem, dat haar meesteres gedurende de
nacht verschillende hartaanvallen had gehad. Ze was er zo
slecht aan toe geweest, dat ze zelfs in haar benauwdheid
haar nachtjapon van haar borst had gerukt en dat ze zonder
ophouden om haar zoon had geschreeuwd.
Von Breitenwyl voelde, hoe zijn ge'aatsspieren trilden.
„O, monsieur, wat moeten we beginnen?"*
„We moeten dadelijk de dokter hal( n."
„Ik heb hem al opgebeld, monsieur," sprak Jeane.
„Denk je, dat mevrouw me zou willen zien?"
„Wilt u maar alstublieft met me meegaan?"
Hij vond Tessli reet vop in haar bed zitten met tal van
kussens achter haar rug. Haar handen en gezicht waren
krijtwit en ze opende de ogen met een vermoeide uitdruk
king. Ze gaf hem een wenk dat hij moest plaatsnemen,
waarna ze de ogen weer sloot.
„Mijn pillen schijnen niet meer te werken," fluisterde ze
met een afgematte stem. „W»t moet ik nu beginnen?"
„De dokter komt dadelijk. Wees nu maar niet ongerust,"
sprak hij.
Hij hief Tessli's hand op. Haar pols klopte hard en onre
gelmatig.
„Ik heb vroeger ook al zulke aanvallen gehad," hijgde ze,
„die gaan wel over. Alleen op mijn leeftijd.... En Ami is
zover weg. Ik wil hem niet voor niets laten komen. Ik heb
dat vroeger al eens gedaan. Ik maakte toen nodeloos alarm."
Ze bracht haar hand naar haar borst en haar gezicht
kromp ineen toen ze weer door een stuiptrekking overvallen
werd. Ze sloot de ogen en haar hoofd viel zijwaarts. Hij
wachtte enige ogenblikken tot haar adem wat kalmer werd,
daarna stond hij op, verliet, zonder een woord te zeggen, de
kamer en gaf Jeanne een wenk om hem te volgen. Hij vroeg
haar om hem te wijzen, waar de telefoon was. Ze liep naar
beneden en bracht het toestel naar boven en verbond het
met een schakelaar achter een antiek geweven behangsel.
Hij vroeg het nummer van het bureau van de Rossmer-wer-
ken. Het lukte hem niet aansluiting te krijgen met Amadeus,
maar hij gaf een boodschap, die men Amadeus onmiddellijk
moest doorgeven.
„Jij moet nu bij mevrouw blijven," sprak hij tot het
dienstmeisje. „Madame houdt blijkbaar veel van je en stelt
vertrouwen in je. Maar je mag niet tegen haar spreken. Blijf
nu kalm in de kamer zitten tot de dokter komt."
(Wordt vervolgd)
ItADIO
VVVAVOM)
Hlversum I, 402 m. NCRV.
16.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Act. 19.05 Spektruim:
nieuws uit de protestants
christelijke organisaties. 19.20
Stereo: Muz. van Het Leger
des Heils (gr.). 19.35 Country
en western-muz. 20.00 Stereo:
Lichte orkestmuz. (gr.). 20.20
Stereo-steravond: gevar. progr.
21.35 Jazzkwartet (gr). 21.50
Kerkorgelconcert. 22.20 Avond-
overdenking. 22.30
22.36 Part. dagoverzicht.
Onvoorzien!: de sluitpost
de dag. 23.55-24.00 Nieuws.
TEM-AISIL
V V\V\OM»
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS::
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. VARA: 19.07 Oelpan A-
gol. amusementsprogramma v.
de Israëlische t.v. STER: 19.56
Reclame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.45
De pioniers van Tolpuddle.
TV-spel. 22.25 Film over de
Belgische houtsnijder Frans
Masereel NTS:
journaal.
Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. (11.00 - 11.02
Nieuws.) 11.30 Poolse.
Russische en Spaanse lie
deren. 11.55 Beursberichten.
NRU: 12.00 Blik op de wereld:
programma over ontwikke
lingswerk. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Overheldsvoorl. Voor de land
bouw. 12.39 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 12.49
Recht en slecht, praatje. 13.00
KRO: Nieuws. VARA: 13.11 Actuali-
10 Het levende telten. 13.20 Stereo: Moderne
muziek (gr.). 14.00 Wikken en
wegen: consumentenrubriek
14.10 Stereo: Licht instrumen-
ensemble. NRU: 1430
VRIJDAG 2 MEI
Hilversum
7.00 Nieuws
woord. 7.15 Badinerie: klassie
ke en moderne grammofoon- wegen:
muziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten; fiBlf
8.00 Nieuws)
n, Overweging: ------ -----
30 Nieuws. 8.32 Zeeuwse scholieren bezochten
ssjHjcttijSÏf patiënten.
Klein
Voor'de hupsvrouw. (9.00 - 9.10 psychiatrische
Gvmnastiek voor de huis- kiankheeiri
23.15-23.20 vrouw). 9.35
Hilversum II, 298 m. VARA:
18.00 Nieuws.' 18.16 Act. 18.20
Ultz. van de ARP. 18.30 Vrij
Entree, cabaretprogr. 19.30
Nieuws. 19.35 Stereo: Metropo-
le orkest. 20.00 De solidariteit
voorbij Zevenaar; pol. disc.
20.45 Het oproer kraalt: re
belse liedjes. 21.15 De oorlog
werd een Spaans Hed
hoorspel. 22.05 Aan de overle-
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: Dc Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: in-
Nieuws. formatief progr. KRO: 19.30 In
kleur: De Flintstones teken
film. STER: 19.56 Reclame.
NTS: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 De
Reporter. TV-feuill. 21.10
Brandpunt. 21.40 Amsterdams
Kunstmaandork. met soliste.
KRO/RKK: 22.07 In kleur:
Nieuwe Kardinalen, samenvat
tende rep. van de plechtigh. te
Rome. NTS: 22.40-22.45 Jour
naal. 23.00-23.30 Teleac: Groen
teteelt onder glas (les is -
herh.).
Festival van Vlaanderen. 17.40
Informatie: achtergronden en
commentaar.
18.55 Zandmannetje. 19.00
Tienerklanken. 19.35 Prof-vis:
satirische filmfantasie van
venden: zang en voordr. 22.30 Philippe de Poix. 19.50 Keurig
Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57
Nws. 22.40 Act. -3.00 Stereo. Mededeilngen. 20.00 Nieuws.
Lichte gramm. 23.5a-24.00 20.25 De Forsyte Saga. feuille-
Nieuws. ton (18). 21.15 1 mei-program-
werken (gr.). 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Gevarieerd
programma. (12.22 Wij van het
land: 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws: 12.41 Actualiteiten:
13.00 Raden maar....). 14.0:
Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht "o-nou A^nThno ia
gevarieerd muziekprogramma. JS'euws. 12.03 Agent 000. 13.
TROS: 15.00 Stereo: Profiel
van een volk: Armeniërs. 15.30
Spotlight op Juliette Greco.
16.00 Nieuws. 16.02 Film-Memo.
16.30 Pop-show. 16.55 Stereo:
Nieuws over underground en
westcoast music. 17.15 Sport-
komoas. 17.45 Actualiteiten.
NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang:
amusementsmuziek. 18.10 Uit
zending van de CHU.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. (8.30 - 8 33 De groente
man.) 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Stereo: Moderne en
Hilversum III. 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Klink Klaar, zon-
der nonsens. (10.00 Nieuws.)
140^ NRU: 1100 Nieuws. 11.03 Mi-
----- "-o-notitles. VPRO: ,0
euws. 12.03 Agent 00
Nieuws. 13.03 Hans Kemna.
13,30 Help. TROS: 14.00
14.03 Lynx (of Los).
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu
ziek boetiek. (16.00 - 16.02
Nieuws.) 17,00 Nieuws. 17.02
Actualiteiten. 17.05 - 18.00 Ver-
zoekplatenprogramma.
België.
WÊ kan. 2
klassieke muziek. AVRO: 10.00 School-tv.
en 10: 14.0:
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1206: Toen de boekhan
delaar G. van Uylen het
pleintje voor de smidse
zag, keek hij getroffen rond.
Hij stapte uit zijn auto,
dribbelde nerveus een paar
passen naar rechts, liep
toen weer terug naar links,
en mompelde: „Verbazing
wekkend! Er lijkt vrijwel
niets veranderdvrijwel
nietsMaar toch scheen
er iets te zijn, dat hem niet
beviel. Misschien doen we
er zelfs beter aan te zeg
gen, dat er iets NIET was,
wat hem niet beviel. „De
trapgevel ontbreekt
mompelde Gozewijn. Om
deze constatering te toet
sen, haalde hij een oude
gravure uit zijn zak, die hij voorzichtig openvouwde. „Juist.zéi hij toen.
„Dit is het huis. Het huis Uylenborgh. Maar de trapgevel ontbreekt. En wat is
het huis Uylenborgh zonder trapgevel?" Deze vraag kunnen wij onmogelijk
beantwoorden, en daarom volgen wij de heer G. van Uylen maar liever naar
binnen. Het is duidelijk, dat de boekhandelaar zichzelf had opgevijzeld tot een
staat van hevige opwinding. Hij rende tenminste lawaaiig de smidse binnen
en riep: „Wel sakkerloot! Wat heeft u met mijn trapgevel gedaan?" Smidje
Verholen kreeg er bijna pijnlijke oorsuizingen van en antwoordde: „Uw trap
gevel? Weet ik veel van uw trapgevel! Breek me de mond liever niet open
over de trapgevel hier, want.Als ik déér nog aan denk!"
82 Iedereen keerde zich in de richting waarheen de
veldwachter had gewezen. „Het schilderij!" herhaalde de
menigte en als één man stoven ze op de beide onthutste
duikers af. Floor kromp ineen van schrik. „Kommee!"
schreeuwde Lappie. „Wegwezen!" en hij trok Floor aan
rijn arm van het schilderij weg, dat door de schrik op de
grond gevallen was. Dat was nét op tijd, want nog geen
seconde later, dook de bevolking met inbegrip van burge
meester en veldwachter, op het schilderij. Ze verdrongen
elkaar en schreeuwden lelijke dingen, het was een
verschrikkelijk tumult.»