COGG-conferentie over het schriftgezag Uw melkman heeft ze weer! Einde maken aan onwaarachtigheid Veranderingen nodig in structuur van gereformeerde kerken CONFLICT OM MEDITATIES Geslaagd zangfestijn van Leger des Heils Een woord voor vandaag DS. H. RIJKSEN UIT GOUDA VOORZITTER Uw probleem is het onze.... Gezinsbonden Zuid-Holland BEROEPINGSWERK leeuwezegel Elke dag vers van uw melkman Ondertekening opheffen VRIJDAG 25 APRIL 19 Gisteren hoorden we hoe Paulus de gemeente opriep om „steeds meer overvloedig" in de liefde te worden. Hij zegt er iets hij: „in helder inzicht en alle fijngevoeligheid." Let op de tweevoudige aanvulling: „helder inzicht en fijn~ gevoeligheid" Christenen zijn altijd weer geneigd éénzijdig te zijn. Steeds duidelijker wordt beseft dat er iets ontbreekt in de predikantenopleiding. De theologische studie is een we tenschappelijke studie. Zij richt zich geheel op het verstand. Maar knappe predikanten zijn lang niet altijd predikanten die werkelijk leiding kunnen geven. Het verstand is wel ontwik keld, maar het hart niet. En de mensen die onder hun ge hoor zitten klagen over de kille diensten. Daarom keren veel mensen de kerken de rug toe en gaan naar de vrij evangelische of baptisten gemeenten, de pinksterge meenten of de sekten. Als je hen vraagt „waarom"?" hoor je steeds: ,J)aar is meer warmte." De predikanten zijn veel min der wetenschappelijk opgeleid, maar ze zijn „fijngevoelig". Ze weten contact te krijgen met hun gehoor, omdat ze niet over de hoofden heenpreken, maar zich tot het hart richten, meenten of de sekten. Als je hen vraagt „waarom?" hoor je ook niet blijven. Na een paar maanden komt de klacht: ,flet is altijd hetzelfde." Hun verstand wordt niet gevoed. Fijngevoeligheid" moet gepaard gaan met „helder inzicht". Het hoofd en het hart moeten iets ontvangen. Echte liefde is van beide afhankelijk. Een verstandschristen en een gevoels- christen, beiden zijn geestelijk gehandicapt. We lezen vandaag: 2 Kronieken 24 15-27. (Van een medewerker) WOUDSCHOTEN „Het ge zag van de bijbel in het dage lijks leven" was het actuele on derwerp van de conferentie van het Contactorgaan van de Gere formeerde Gezindte (COGG) die woensdag en donderdag in Woudschoten werd gehouden. Negentig deelnemers waren aan wezig. Sprekers waren dr. R. H. Bremmer, vrijgemaakt gerefor meerd predikant te Enschede en ds. J. Overduin, gereformeerd emeritus predikant te Veenen- daal. De ontmoeting van ambtsdragers en gemeenteleden uit verschillende kerken (van gereformeerde signa tuur) zijn zeer belangrijk op deze congressen. Men denkt, spreekt en schrijft anders over elkaar als men elkaar ontmoet en kent. Dit wordt niet de spectaculaire, maar de posi tieve winst van het COGG genoemd. Brieven die niet zijn voorsten van num en adres kunnen niet ln behandeling norden genomen. Ge heimhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Ik bezit een stuiver uit 1855 met het opschrift Willem III Koning der Ned. G. H. v. L. Wat betekenen deze laatste letters? Wat is de waarde? Antwoord: De letters betekenen groothertog van Luxemburg. De waarde van een stempelnieuw •xemplaar is 1,25, de waarde kan overigens variëren tot enkele dub beltjes. Vraag: We zijn in het bezit van een paar stukjes meteoorsteen. Mooi blauw, zo dik ongeveer als een krielkipei. Waar zou ik meer om trent deze stenen te weten kunnen komen? Antwoord: Laat ze eens zien aan een sterrenwacht. Vraag: Indertijd heb ik een uitge breide reportage gelezen over doel en werk van een vereniging van en voor gescheiden vrouwen. Ook voor vrouwen, die zo maar door hun man in de steek gelaten zijn. Is het mo gelijk mij het adres te geven? Antwoord: Het adres van Divorti- um, de bond van gescheiden vrou wen, is Dr. H. Colijnlaan 142, Uit hoorn (tel. 02975 - 1452 's avonds). Vraag: Hoeveel mag een gehuwde vrouw bijverdienen zonder dat ze belasting moet betalen? Antwoord: Dat is afhankelijk van zoveel factoren, dat men daarmee een klein boekje zou kunnen vullen. Een loontrekkende krijgt een aanslag wanneer: a) zijn brutoloon (of zijn bruto-lonen samen) hoger is (of zijn) dan 15.000, b) zijn netto belastbaar inkomen hoger is dan 15.000 of c) zijn netto-nevenin komsten (inclusief spaarbankrente) meer dan ƒ400 bedragen, d) als hij langer dan een maand meer dan twee lonen naast elkaar heeft geno ten. Dit laatste geldt weer niet als hij naast het hoofdloon een klein loon heeft genoten, dat samen met de overige neveninkomsten niet bo ven de 400 uitgaat. Het loon van de vrouw wordt evenals al haar andere inkomsten aan de man toegerekend, evenals de vermogensinkomsten van de kinde ren. Van de arbeidsinkomsten van de vrouw uit tegenwoordige arbeid Is de eerste ƒ500 vrijgesteld. Boven dien mag zij eerst (voor de aftrek van die ƒ500) 5 pet. of tenminste 1240 verwervingskosten aftrekken. Vraag: Graag zou ik in het bezit komen van een langspeelplaat waar op in een uitvoering voor harp en orkest, het Engelse volkslied wordt gebracht. Ik weet de titel van deze plaat niet. Mijn handelaar heeft verschillende firma's opgebeld, maar niemand wist de titel. Naar mijn mening is dit werk door Handel ge componeerd, maar helemaal zeker ben ik niet. Antwoord: Voorzover wij konden nagaan, bestaat er geen langspeel plaat met uitvoering van het En gelse volkslied voor harp en orkest Wel is er een plaat waarop o.a. voorkomt het bekende „Greenslee- ves" voor harp en orkest. His Mas tera Voice A.S.D. 521 1 24,50. (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN In de Stadsge hoorzaal te Vlaardingen hebben don derdagavond zo'n 700 mensen uit ge heel Zuid-Holland meegedaan aan het eerste songfestival van het Leger des Heils voor en door de gezinsbon den. Bij het woord „songfestival" denkt men meestal aan het wedstrij delement, maar het was een muziek feest in de eigenlijke betekenis van het woord met aan het slot de pre mière van een musical door dames van de gezinsbond uit Den Haag. Het is een bijzonder geslaagde - avond geworden. Met groot enthousi asme luisterde men nara het massale koor, <lat gevormd was uit koren uit Den Haag, Delft, Dordrecht, Rotter dam-noord, Rotterdam-zuid, Overachie en Vlaardingen. Onder lei ding van mevrouw brigadier C. J. Ie Roy-Vos brachten zij vele liederen. Mevrouw brigadier N. Pauwels, die de leiding had, sprak een speciaal woord van welkom tot commandant en mevrouw Kaare Westergaard. De heer Westergaard noemde de ge zinsbond een van de meest waarde volle takken van het Leger des Heils. Mevrouw Westergaard reikte nieu we gezinsbondvlaggen uit Luitenant S. v. d. Meer nam het dundoek na mens Sliedrecht in ontvangst en zuster A. W. Boon deed hetzelfde na mens Zwijndreoht. Voor haar bijzon dere activiteiten op de buitenpost van Den Haag ontving zuster A. Pan- huyzen van de gezinsbond Loosdui nen een gift. Zuster Minnebreuker e Timmer kregen de eervolle „Presi dents badge" voor hun activiteiten op het gebied van de ledenwerving. Het muziekkorps en de zangbriga de van het Leger des Heils te Vlaar dingen brachten enkele vocale en instrumentale nummers, die van hoog gehalte waren. De leiding hiervan had kapelmeester Alewijn van Gulik. Uiteraard waren ook mevrouw en majoor H. Andrée van het Vlara- dingse korps aanwezig. Na de pauze dus de première van de musical. „Wij richten een zang groep op" onder leiding van me vrouw Pauwels. Hieruit bleek op nieuw dat het Leger des Heils niet laleen een groot gevoel voor humor heeft, maar ook met haar tijd mee gaat. Het was een zeer geslaagd zangfestijn, kleurig en vlot over het voetlicht gebracht. De twintig dames mochten aan het slot een ovationeel applaus in ont vangst nemen. Deze musical, met een knipoog naar het Leger des Heils en een, ondanks de humor, duidelijke Zwitserse bisrehop verbiedt dubbele eucharistieviering FREIBURG Bisschop Charriere heeft de „dubbele eucharistie-vierin- gen" in «Je oecumenische parochie van Lausanne verboden, omdat zij tegen de rooms-katholieke leer in gaan. De protestantse avondmaalsopvat- ting is onverenigbaar metde rooms-katholieke eucharistieleer* De scheiding is een schandaal, aldus bis schop Charriere, maar we kunnen om de verlangde eenheid te krijgen niet opgeven of minimaliseren wat tot de onveranderlijke leer van de Rooms-Katholieke Kerk behoort. boodschap, al was het alleen maar de reclame voor de gezinsbonden, zal hopelijk nog vele malen in vele ste den worden gebracht Het songfestival van gisteravond was een experiment. De bedoeling was een grotere eenheid tussen de diverse gezinsbonden tot stand te brengen door middel van inspiratie bron bij uitstek „de muziek". Gezien het grote enthousiasme van het pu bliek mag men aannemen dat dit „songfestival" elk jaar zal worden herhaald. Op het muziekfeest van het Leger des Heils werd ook een musical opgevoerd „Wij richtten een zanggroep op". Het probleem van de uniformkeuze komt hier voor het voetlicht. De leider van de eerste conferen tiedag, ds. G. Janssen uit Amster dam-West zei het zo: „We voelen ons als gereformeerde gezindte aan elkaar verbonden. We hebben elkaar nodig, we kunnen elkaar nog niet vinden en toch of juist daarom kun nen we elkaar niet loslaten". Onbevangen Dr. R. H. Bremmer begon met aan dacht te vragen voor de onbevangen heid, waarmee de Nederlandse Ge loofsbelijdenis over het schriftgezag spreekt, geheel in de geest van Cal- vijn, die rustig in zijn Institutie schreef over de dwalingen van de bijbelschrijvers. Hij ging uitvoerig in op de jongste opvattingen over het schriftgezag. De visie van Bultmann dwong tot nieu we bezinning. De achtergrond is: hoe komt God ter sprake in de twintigste eeuw. Bij Kuiterts opvattingen over Ge nesis 1 tot 3 in zijn jongste geschrift stelde dr. Bremmer veel vragen. Waarom mag de wetenschap zich niet bezighouden met de opstanding en wel met het ontstaan van de mens en Gods scheppingsweek? Als Genesis 1 tot 3 geen openba ring is, waar kwam het verhaal dan vandaan? Uit de natuurlijke theolo gie? Maar die heeft sinds Karl Barth afgedaan. Leermodel Als deze hoofdstukken vrucht zijn van de wereldvisie van de schrijver, zijn Noach en Abraham dan histo risch? Waarom zou Adam wel en Christus geen leermodel zijn in Ro meinen 5 en in 1 Corinthe 15? Waar mee moeten we het schepper-zijn van God dan vullen? Prof. Lever stopt de hele evolutie in het schepper-zijn van God. Moet dat de inhoud worden van de predi king van God als schepper? Als het kwaad ons altijd heeft aangekleefd, hoe is de mens te verlossen? Het goddelijk gezag van de bijbel in het dagelijkse leven is de predi king van zonde en genade. Als Gene sis 1 tot 3 niet historisch zijn, dan hebben we geen boodschap aan de mens in zijn verlorenheid. We mogen bijbel en prediking niet uithollen door haar fudamentele begin te ont kennen. Samenhang „Alles hangt met alles samen", zei dr. C. A. Tukker uit Kinderdijk in de bespreking op het referaat van dr. Bremmer. Als we gaan afwijken van het klassieke gevoelen van de kerk wordt de ene steen na de ander los gewrikt. De na-oorlogse ontwikke ling van de Hervormde Kerk laat zien waar het heen gaat als men zelfs gaat heersen over de Schrift. Nu is de theologie van het ambt aan de orde, straks komt de leer van de laatste dingen, daarna nog het geloof in God de Vader. Donderdagmorgen kwamen de COGG-conferentie de zeven rappor teurs van de secties aan het woord De eerst was prof. dr. H. van Riessen. De vragen van zijn sectie bleken ook in de andere secties grotendeels aan de orde te zijn geweest. Een greep uit de vragen: wat bedoelt u met de onderscheiding tussen inhoud en in spiratie. De referent had namelijk gesteld, dat het gezag van de Heilige Schrift volgt uit haar inhoud en niet uit haar inspiratie. In deze sectie was grote eenstem migheid met betrekking tot de histo riciteit van Adam en Eva. Als wij ontkennen dat zij hebben geleefd, dan willen wij het beter weten dan de Schrift. Uit een andere sectie kwamen de vragen: hoe is de verhouding we tenschap en Schrift. We moeten kie zen of delen. De Schrift is betrouw baar of niet. Dr. Bremmer ging breedvoerig op ve le vragen in. De Heilige Geest be dient zich van het Woord Gods om tot geloof te brengen. Het gaat om de verkondiging van Christus. Er is in de bijbel een christologische concen tratie. Zondag 6 antwoord 19 belicht vanuit dit gezichtspunt de bijbel. De wetenschap mag geen kritische te- geninstantie worden. In een tweede ronde kreeg dr. Bremmer kritiek van prof. dr. N. H. Ridderbos die meende dat aan Kui- tert onrecht werd aangedaan. Prof. Van Genderen vond daarentegen dat het standpunt van dr. Bremmer niet zo sterk is als zij onderscheid maakt tussen inhoud en inspiratie van de bijbel. De een verstaat onder de in houd meer dan de ander. Domineespreek De emeritus-predikant van Vee- nendaal ds. J. Overduin hield 's mid dags een boeiende domineespreek in haar toespitsing op de praktijk, op de wijze en op de werking van Gods Woord in het hart en geweten van de mens. Als nieuwe voorzitter zal in de ko mende periode gaan fungeren ds. H. Rijksen, predikant van de gere formeerde gemeente te Gouda. Hij is de vierde voorzitter van het COGG. Hoewel de gereformeerde gemeenten niet officieel zijn aangesloten bij het COGG bestaat er juist in deze kring veel belangstelling voor de arbeid. Het aantal deelnemers van de gere formeerde gemeenten was groot, en juist uit de kring van deze deelne mers werd gevraagd om voortaan niet om de twee jaar maar elk jaar de COGG-conferentie te houden. Overigens werd erop aangedron gen om meer te zijn dan een ont moetingsplaats. De grote opdracht is om de kerken in beweging te krijgen en dichter bij elkaar te brengen. De COGG-conferentie van 1969 heeft de deelnemers gestimuleerd op blijven de bezinning, zowel op het gezag van de Bijbel als op de eenheid van de gereformeerde belijders. NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Zuid (wijk- gem. Slotboom 1: H. Brons te Weesp. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Ommen (vac. J. A. A. de Boer): J. Jellema te Blokzijl, die bedankte voor IJmuiden. vW Die verfijnde, porseleinen, rijk gedecoreerde kopjes, die u krijgt bij Leeuwezegel. Voor niet meer dan vijf entwintig rode leeuwtjes en twee gulden tachtig brengt hij deze drie feestelijk verpakte kopjes bij u thuis. Zo maar, omdat u alleen met de fijnste marga rine tevreden bent. Met Leeuwezegel. (Van onze kerkredactie) GRONINGEN „AI met al zitten onze kerken dus met het probleem, dat enerzijds dominees voortgaan met een zwaar ondertekeningsfor mulier te ondertekenen en dat ander zijds dominees (en professoren) voortgaan met dingen te Ieren en te propageren, die met die belijdenis en de ondertekende binding in strijd zijn. En het wordt hard tijd, dat onze kerken aan deze onwaarachtigheid een einde maken." Aldus hoofdredacteur ds. W. Reeskamp uit Ten Post in de (gerefor meerde) Groninger Kerkbode. „Bedoeling" Ds. Reeskamp schrijft, dat men een tijdlang geprobeerd heeft de kwestie vart de binding te redden door te zeggen, dat men alleen te maken had met „de bedoeling" van de belijdenis, bijvoorbeeld „Iemand, die de histori citeit van Adam ontkent, komt niet met de bedoeling van zondag 3 en 4 in conflict." Hij vindt het begrijpelijk, dat ve len hierop reageerden met: Zo kan je alles goedpraten. Op die manier blijft er van de bedoeling van de belijdenis niets meer over. Gelukkig hoor je dat geschutter met „de bedoeling" niet zo meer. Tweesprong De Gereformeerde Kerken staan op een tweesprong, waar dus gekozen moet worden, schrijft ds. Reeskarej en hij vervolgt: „Hoe? Zal men in de lijn van 4 synode van Dordt het on der tel ningsformulier radicaal gaan handl ven? Daar zijn er onder ons, die ni liever zouden zien. Het antwoord mijns inziens kort zijn: Dit zou einde inluiden van de Gereformeei Kerken in Nederland. De ontwil ling in theologische opvattingen oi der de predikanten dezer kerken is ver voortgeschreden, dan dat het m( gelijk is om de klok terug te draaiei Dit zou verwarring, scheuring, ki lijke verhuizingen en ambtsneerlej gingen ten gevolge hebben. Men make zich geen illusii „Terug naar Dordt" is geen haalba re zaak. Dan staat alleen de andere weg open: Opheffing van de onder tekeningsformule. Tussenweg (Van onze kerkredactie) FLENSBURG In het Noord- duitse stadje Flensburg is een con flict uitgebroken tussen de redactie van het Flensburger Tageblatt en een groep predikanten, die zorgt voor de wekelijkse meditatie in deze krant De redactie wil niet, dat de medita tie „een aan de redactionele verant woordelijkheid onttrokken enclave wordt tot propagering van bepaalde politieke ideeën." De predikanten eisen, dat hun me ditaties integraal geplaatst worden, eventueel met een bijschrift, dat dui delijk maakt dat de redactie niet verantwoordelijk is voor de inhoud. Aanleiding tot het conflict was een meditatie, waarin gesteld werd, dat erkenning van Oost-Duitsland „een voor christenen positief voorbeeld van overwinning van de angst" is. De redactie plaatste deze meditatie toen als ingezonden stuk. UTRECHT De gereformeerde kerken kunnen hun roeping in de wereld niet goed vervullen wanneer zij geen veranderingen aanbrengen in hun kerkelijke organisatie. Tot deze conclusie komt een studiecommissie van acht sociologen, theologen en andere deskun digen in een rapport „Kerk in perspectief", dat bestemd is voor de generale synode van de gereformeerde kerken, die op 13 mei te Sneek wordt geopend. Opdracht tot deze stu die over de structuur van de gemeente gaf de synode vier jaar geleden. Het rapport stelt dat de huidige structuur te zeer naar binnen gericht is. Ze is te weinig open naar niet-kerkleden en n iet-gereformeerde kerkleden. Ook biedt ze te weinig zicht op de samenleving en op de vragen die daar aan de orde zijn. Ze is te weinig gericht op de taken die de kerk heeft te vervullen en de gemeente wordt te weinig gezien als draagster van alle bedoelingen van de kerk. Veel plaatselijke gemeenten zijn, aldus het rap port, te klein voor een goede taakvervulling. Grote re verbanden in de vorm van streekgemeenten en groot-stedelijke gemeenten bieden meer mogelijk heden tot een gevarieerde aanpak van het werk. De huidige wijksgewijze indeling der pastorale werk zaamheden zou moeten veranderen in meer op de diverse groeperingen en leefsituaties afgestemde in delingen. Behalve voor het pastoraat zou ook voor de kerkdiensten naar een meer gedifferentieerde aanpak moeten worden gestreefd. Er laten zich, aldus het rapport, heel wat specia lisaties ten aanzien van de verschillende bedoelin gen van de kerk denken; naar diakonaat en naar pastoraat als geheel of naar bepaalde probleemge bieden; naar het onderricht, ten aanzien van de pre diking en ook ten aanzien van verschillende samen levingsverbanden: industrie, gevangenissen, zieken- huiswerk; eveneens ten aanzien van speciale taken van de kerk als bijvoorbeeld de evangelisatie en ten aanzien van vraagstukken die in de samenle ving aan*de orde zijn. Specialisatie Met de toeneming van de specialisatie zal bij de gemeenteleden in zekere mate behoefte aan vrije pastor-keuze, catecheet-keuze enz. ontstaan. Tenge volge van de specialisatie zal deze vrije keuze op de duur minder op voorkeur voor een persoon dan op zakelijke gronden gebaseerd raken. Het spreekt vanzelf dat dergelijke wijzigingen in de werkverde ling van de ambtsdragers uitvoerig overleg met de gemeenten noodzakelijk maken alvorens ze in een bepaalde plaats of streek worden ingevoerd. Niet alleen echter dient in het werk van de predikanten, ouderlingen en diakenen specialisatie aangebracht te worden. Ook dient de vanuit het dagelijks beroep van de gemeenteleden beschikbare deskundigheid de gemeente in het vervullen van haar bedoelingen zoveel mogelijk ten goede te ko men. Allerlei gemeenteleden zijn immers deskundi gen op hun terrein en kunnen in prediking, onder- •icht, pastoraat en dienstbetoon van dienst zijn. Deze dienst moet niet alleen de vorm krijgen doordat ten aanzien van bepaalde levengebieden aan de ambtsdragers informatie verstrekt wordt waarover zij zelf niet beschikken, maar zal als dat van belang is ook rechtstreeks haar eigen inbreng in de prediking bij voorbeeld moeten kunnen rea liseren. Dat dit tot nieuwe predikingsvormen (fo- rumprediking, dialogische prediking, prediking door gemeenteleden enz.) kan gaan leiden, is onmisken baar en behoeft niet betreurd te worden. Prediking als zodanig behoeft immers niet aan de predikant voorbehouden te blijven, als het zijn specialisme niet is of als hij door onvoldoende kennis van bepaalde zaken niet de meest aangewezen persoon is om het woord van God dienaangaande te ontvou wen. Gespecialiseerde ouderlingen en diakenen zouden, waan dat gewenst is, ook erkenning moeten hebben in andere gemeenten. Daardoor zou de figuur van een „interplaatselijke" ambtsdrager ontstaan. Pre dikanten zijn dat al, zodra ze in een andere dan hun eigen gemeente preken. Contactpersonen Voor een nauwkeurige registratie van de zorgen en noden ook binnen de gemeente stelt het rapport de inschakeling van contactpersonen voor. Per 10 gezinnen zou er een contactpersoon moeten zijn, die nagaat wat er leeft onder de mensen en die de vragen kan verdelen over de daarvoor geschikte ambtsdragers en gemeenteleden. Daarbij mag het niet alleen gaan om individuele noden, maar ook algemene, b.v. de plotselinge sluiting van een be drijf, de zorgen van buitenlandse werknemers, of de vestiging van een bejaardencentrum of een zie kenhuis in het eigen gebied. Woon- en werkgebied komen voor steeds meer mensen uit elkaar te liggen. Ook de onderlinge relaties, de kennissenkringen zijn steeds minder gebonden aan de wijk of het dorp waarin men woont. Dit heeft tengevolge dat „de plaatselijke gemeente" minder betekenis krijgt voor de ge meenschapsvorming. Toch is de organisatie van het gereformeerde kerkelijke leven nog geheel ge baseerd op deze territoriale indeling. Deze verre gaande plaatselijke zelfstandigheid zal, aldus het oordeel van de commissie veel „betrekkelijker" moeten worden. De gehele studie wordt sterk bepaald door de gedachte, dat de gemeente in haar verscheidenheid van gaven de draagster is van alle bedoelingen. Dat wil zeggen dat de bedoelingen van de kerk primair door de gemeenteleden gerealiseerd dienen te wor den. Het ambt is een van de gaven, die deze rea lisering door de gemeente ten dienste staat en mede mogelijk maakt. Het rapport „Kerk in perspectief" is verkrijgbaar a 3,25 per exemplaar bij het Evangelisatiecen-1 trum, Postbus 71, Baam. Giro 525310. Misschien zijn er onder ons, die een tussenweg zien: de belijdenis aan een herziening onderwerpen.! Maar dit is een doodlopende weg. Men moet een belijdenisgeschrift laten staan, zoals het is. Het is ook niet hel bezit van onze kerken alleen! Boven dien: dit geeft aanleiding tot einde loos geharrewar. Moet dit gewijzigd? Dat ook? En dan daarna de zaak vastzetten? Voor hoelang? Onze kerken staan voor een grote opdracht. Wij moeten dit probleem spoedig in behandeling nemen. Wat niet wil zeggen, dat wij een snelle beslissing moeten forceren. Opheffing van de ondertekening alleen zou ook fout zijn. Niemand wil een kerk waarin men maar raak kan leren. Heel het probleem van de leertuc'nt komt aan de orde. Wij zullen er wel uitkomen. Als Gods Geest ons leiden zal. Anderen En wij dienen er meteen andere kerken mee. De symptomen in vrij gemaakte en christelijke gerefor meerde kring zijn er al, dat men ook daar met dezelfde kwestie komt te zitten," aldus ds. Reeskamp. -#■ De Wereldraad heeft de aangeslo ten kerken om 72.000 gulden ge vraagd voor nieuwe huizen voor'l driehonderd mensen die eind maart I in Ethiopië werden getroffen door een aardbeving. CO 2 O 3 O U O 5 O 5 O 7 O 8 0 9 d Horizontaal woorden invullen die betekenen: 1. behalve dat, 2. koop man, 3. geloofsheld, 4. groots, 5. wrat- meloen, 6. bovenkant, 7. het tegeno vergestelde, 8. melk, ontdaan van de boterdelen, 9. «Je maand Juli. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een plaats in Gelderland. Oplossing vorige puzzel: 1. brak, 2. Rome, 3. Amor, 4. kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2