DANKBAAR ZIJN VOOR DE
WENSEN VAN DE JEUGD
Wij weten niet precies
zullen uitkomen
waar we
I
Uw probleem
is het
onze....
Japanse kerken zijn
present op Expo '70
ëmaanden
graU* Je*
Horeca-personeel moet
alcoholist herkennen
L
J
LI
P
BEROEPÏNGSWERK
1
Een woord voor vandaag
Jaarvergadering
commissies van
beheer
Prof. dr. D. Nauta: Men beginne van onderaf
x 20. p. maand
met ons exclusieve
v° -
f.tkmlM*,
Dr. P. H. Esser op HOCRA-congres
de
economie:
Joegoslavische hoogleraar in
mi
U
l
DINSDAG 22 APRIL 19(j
Paulus draagt de christenen van Philippi op zijn hart: „daar
gij allen, zowel bij mijn gevangenschap, als bij mijn verdedi
ging en bevestiging van het evangelie, deelgenoten zijt van de
mij verleende genade".
,Jk ben zo bang voor de dood", klaagde eens een gezonde
huismoeder tegen de oude ds. Hoekendijk, vader van de be
kende professor. Ds. Hoekendijk antwoordde: U hebt geen
stervensgenade nodig. Al wat u nu nodig hebt is aardappel
schilgenade."
Paulus spreekt hier niet over de genade die ons tot een kind
van God maakt, maar over de genade die ons in staat stelt
onder alle omstandigheden te leven als een kind van God.
Paulus ontving „rechtbankgenade".
Maar hij zegt iets merkwaardigs. Terwijl hij juist voor de
romeinse rechter heeft gestaan zegt hij tot de mensen in
Philippi: „U bent deelgenoten van mijn rechtbankgenade."
Maar deze mensen stonden toch niet voor een rechtbank?
Als wij zorg dragen voor elkaar en de gemeente van Philippi
leefde mee met Paulus komt wat God de één schenkt de
ander ten goede. De gemeente deelt in de aan Paulus ge
schonken genade. Door zijn kracht wordt het geloof van de
Philippenzen versterkt. Dat betekent ook dat als wij falen,
anderen om ons heen mede de klap opvangen. Een christen
faalt nooit alleen, maar wordt ook nooit alleen gezegend.
We lezen vandaag: 2 Kronieken 22 1—12.
Brieven die niet rijn voorrien
van naam en adre» hunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder-
lljke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postxe-
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Een door mij verhuurd
winkelpand ligt in een saneringsge-
bied. Het komt binnenkort leeg. Nu
wil de gemeente het kopen voor
taxatiewaarde. Ik vind die prijs veel
te laag. Het kan nog wel een jaar of
vier duren voordat ze aan de af
braak beginnen. Is de gemeente nu
niet verplicht meer te geven dan de
taxatiewaarde?
Antwoord: Het lijkt billijk dat u
de taxatiewaarde voor het pand ont
vangt Maar is het wel de taxatie
waarde? Is de taxatie geschied door
een beëdigd makelaar? Is de taxatie
misschien niet lang geleden
geschied? Ga eerst eens dit nauw
keurig na.
Vraag: Iemand werkt overdag in
loondienst en maakt 's avonds sten
cils voor organisaties en andere
klanten. Hij doet dit zelfstandig en
rekent de gebruikelijke prijzen. Hij
Is wettelijk erkend bij de kamer
van koophandel. Bruto-omzet onge
veer 1000.
Vijf jaar geleden deelde de
inspecteur van belastingen mede dat
omzetbelasting niet verschuldigd
was omdat de omzet niet boven de
ƒ2000 uitkwam. Moet hij nu BTW
in rekening brengen en betalen?
Antwoord: Gezien aard en om
vang van werkzaamheden zal hij
voor de inkomstenbelasting niet en
voor de belasting toegevoegde waar
de wél als ondernemer gelden. In
beginsel moet hij dus zijn prijzen
opnieuw bepalen. Er moet af. wat er
volgens de oude berekening aan om
zetbelasting in zat (via inkopen). Dit
is alleen maar te schatten. En dan
moet de nieuwe BTW erbij, zoals
ook bij zijn inkopen gebeurt.
Het verschil tussen de in rekening
gebrachte BTW en de bij inkopen
betaalde BTW moet hij afdragen in
dien dit meer is dan 1200 per jaar.
Is het minder, dan mag hij het als
douceurtje beschouwen. Hij kan aan
de inspecteur vragen vrijgesteld te
worden van administratieve ver
plichtingen.
De afnemers zo deze onderne
mers zijn kunnen dan echter de
door hen aan de betrokkene betaal
de BTW niet aftrekken. Zijn de af
nemers geen ondernemers, dan
maakt dit niets uit, want dan kun
nen zij die BTW toch niet aftrek
ken.
Vraag: Enige maanden geleden
ben ik 65 jaar geworden en nog
altijd heb ik niets gehoord van de
AOW.
Antwoord: Wend u zo snel moge
lijk tot de raad van arbeid en dan
komt het in orde.
Vraag: Een muur van een pand
laat water door. De erfgenamen
blote eigenaars willen deze muur
met vochtwerend materiaal laten
insmeren om hem waterdicht te ma
ken. De erflaatster heeft dit euvel
nooit laten herstellen. Wie draagt de
kosten, de vruchtgebruiker of de
blote eigenaren?
Antwoord: De vruchtgebruiker is
alleen aansprakelijk voor gewone
reparaties. Voor grove reparaties is
hij slechts aansprakelijk indien deze
noodzakelijk zijn geworden door ge
brek aan gewoon onderhoud. Ken
nelijk betreft het hier een grove re
paratie.
Vraag: De verhuurder antwoordt
niet op mijn schriftelijk tweemaal
gedaan verzoek om reparaties te-
verrichten. De gootsteen moet uitge
hakt worden en opnieuw met tegels
ingemetseld Het overdekte balkon
lekt. Het straatje voor mijn huis is
dermate verzakt dat ik door plassen
water moet lopen om bij het portiek
te komen. Kan ik weigeren de huur
verhoging te betalen?
Antwoord: - Niet zo maar
Waarschuw liever de bouwpolitie
der gemeente Die kan de huiseige
naar een aanmaning sturen om de
répara: ies te verrichten en deze
desnoods op zijn kosten uitvoeren. U
kan zich ook tot de Kantonrechter
wenden, maar neem dan goede juri
dische bijstand. Wij nemen aan dat
het straatje voor het portiek bij het
huis behoort en niet openbare weg
der gemeente is.
LUNTEREN Dinsdag 29 april zal
op „De Blije Werelt" de zeventiende
algemene vergadering van het lande
lijk verband van commissies van be
heer der Gereformeerde Kerken wor
den gehouden. Er zal gesproken wor
den over de communicatie-be
vordering in de Gereformeerde Ker
ken. De bespreking wordt ingeleid
door korte inleidingen over actuele
vraagstukken door drs. E. Hazelaar,
T. van der Kooij, dr. P. G. Kunst, A.
M. van der Linden en D. J. van der
Meer.
UTRECHT Donderdag 8 mei
wordt in het gebouw voor kunsten en
wetenschappen aan de Mariaplaats
de jaarvergadering van de Gerefor
meerde Bond gehouden. In de mid-
dagveegadering, die om twee uur be
gint, spreekt ds. L. Blok uit Ridder
kerk over het leven der heiligma
king.
Prof. dr. Nauta
Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT De jeugd wil inspraak in kerkelijke aan
gelegenheden.
Op het pastoraal concilie is in zekere zin hieraan voldaan.
Moeten andere kerken dan de rooms-katholieke dat ook
doen, in casu de gereformeerde?
Wij moeten dankbaar zijn voor deze wensen van de jeugd.
De inspraak moet via de plaatselijke gemeenten, dus van
onderafaan komen en niet direct via de synode.
Dit zijn enkele hoofdpunten uit het
artikel „Meespreken van jongeren in
de kerk", dat prof. dr. D. Nauta, eme
ritus hoogleraar aan de VU, in Cen
traal Weekblad heeft geschreven.
Prof. Nauta meent, dat de oren na
tuurlijk niet mogen worden dicht-
gestopt voor de verlangens van de
jeugd. „En indien wij het zouden
trachten te doen, zal binnen kortere
of langere tijd de harde werkelijk
heid ons wel anders leren."
„Het komt mij voor dat wij er zelfs
nog op een andere wijze tegenover
moeten staan. Wij mogen dankbaar
zijn, dat een drang van de bedoelde
aard onder de jongeren aanwezig is.
Het is een zorgelijk teken, wanneer
het verlangen om te mogen me-
despreken in de beleidskwesties der
(Van onze kerkredactie)
TOKIO De 880.000 pro
testanten en rooms-katholieken
in Japan hebben paus Paulus
uitgenodigd, om in augustus 1970
hun land te bezoeken ter gele
genheid van de wereldtentoon
stelling Expo '70, die dan bij
Osaka gehouden wordt.
Op deze tentoonstelling zullen ook
de godsdiensten vertegenwoordigd
zijn. De rooms-katholieken en de
protestanten van Japan werken sa
men aan een paviljoen, dat in ver
houding tot de anderen klein zal zijn,
maar toch nog begroot is op meer
dan een miljoen gulden. Men ver
wacht dertig miljoen bezoekers.
Het motto van het christelijk pa
viljoen zal zijn „Ogen en handen": de
ogen van geloof, hoop en liefde en de
handen van gebed, dienst en verzoe
ning.
Miljoen
De kerken van Japan hebben zich
tot doel gesteld, om door een groots
opgezette evangelisatiecampagne het
totaal aantal christenen in het land
nog voor het begin van de wereldten
toonstelling de miljoen te laten pas
seren.
Een andere grote manifestatie zal
het Baptistenwereldcongres zijn, dat
een maand voor de Expo, in juli 1970
in Tokio wordt gehouden. Dit congres
zal worden voorafgegaan door evan
gelisatiecampagnes in veertien lan
den in Azië, van Japan tot Pakistan.
kerk blijkt te ontbreken onder de
jongeren. Ik vraag mij af, of er van
die zijde wel drang genoeg bestaat en
aan de dag wordt gelegd om mee
invloed te oefenen."
De schrijver meent, dat vooral in
een kerk van gereformeerde signa
tuur geen twijfel mag bestaan over
de vraag of er wel moet worden vol
daan aan deze wensen van de jeugd.
„Of het zou moeten zijn dat men
erop wil wijzen dat in de Kerk het
beslissend woord toekomt alleen aan
haar Heer.
Wij hebben hier een factor waar
mee in de Kerk als in geen andere
gemeenschapkring behoort rekening
te worden gehouden. Het meespreken
kan er nooit toe leiden dat degenen
die meespreken alles zetten naar hun
hand. Maar dit geldt niet alleen voor
de jongeren."
Concilie
Het meest belangrijke vindt prof.
Nauta het op welke wijze aan het
verlangen om te mogen meespreken
kan worden voldaan. Men kan niet
zonder meer afgaan op de in andere
kerken gevolgde methoden. Sommige
jongeren stellen het pastoraal conci
lie ten voorbeeld. In de Gereformeer
de Kerken zouden de jongeren in na
volging deel moeten nemen aan de
synodes.
Prof. Nauta legt echter uit, dat dan
het verschil in structuur en opbouw
van beide kerken uit het oog wordt
verloren. In de Gereformeerde Kér
ken wordt het beleid in eerste
instantie bepaald in en door de
plaatselijke kerk. Voor wat de
Zo stellen veel jongeren het zich
voor, als op het pastoraal con
cilie. Daar mag de jeugd afge
vaardigd zijn en ook nog zijn
woordje doen. ,^/laar de struc
tuur van de Rooms-katholieke
Kerk ziet er nu eenmaal anders
uit dan die van de Gereformeer
de Kerken", schrijft prof. Nauta.
Rooms-Katholieke kerk betreft moet
men dan denken aan de bisschoppen.
Teveel wordt het zwaartepunt van
de plaatselijke kerk naar de synode
verlegd. Aan de plaatselijke kerk
moet een primaire positie en taak
blijven toegewezen. Beraad moet
plaatsvinden in de plaatselijke kerk.
Zwaartepunt
Prof. Nauta merkt hierbij op, dat
de synodes „in onze kerkinrichting"
ook een belangrijke functie vervul
len. Deze functie is in de loop der
jaren toegenomen en versterkt, maar
het gevolg is, dat het zwaartepunt uit
de plaatselijke kerk wordt verlegd
naar de synode.
„Ik meen echter nog altijd dat een
dergelijke opvatting niet in over
eenstemming is met de bestaande
structuur en inrichting van onze ker
ken."
In de plaatselijke kerk behoort er
beraad te zijn over de vraag hoe de
jongeren gelegenheid kunnen ontvan
gen om invloed uit te oefenen op het
beleid. Hiermee wordt tevens herin
nerd aan een regel, die te veel werd
veronachtzaamd, namelijk de in
vloed van de gemeenteleden in het
algemeen op de gang van zaken.
„Het was onder ons een goede zaak
dat de gemeenteleden mochten
meespreken in het beleid. De kerke-
raad behoort niet alles op eigen gele
genheid te bedisselen. Hoe meer aan
de leden der gemeente de gelegen
heid wordt gegeven om mee te leven
en zich betrokken te gevoelen bij de
behandeling der kerkelijke aangele
genheden, des te beter floreert het
kerkelijke leven.
Het zal daarom zaak zijn dat men
plaatselijk aan het bedoelde verlan
gen zoveel mogelijk tracht tegemoet
te komen. Het kerkelijk leven kan er
niet anders dan wel bij varen. En
wanneer men de zaak plaatselijk
aanpakt, zullen de vruchten van dat
vernieuwde en versterkte leven ook
openbaar worden in het werk van de
classicale en synodale vergaderingen.
Men beginne van onderaf," aldus
prof. Nauta.
Veel voorstanders
van celibaat
DETROIT Ongeveer de helft
van de priesterstudenten in de Vere
nigde Staten heeft geen bezwaar te
gen het priestercelibaat.
Dit blijkt uit een onderzoek, dat in
april 1967 aan 95 seminaries (7200
seminaristen) is verricht.
Op de vraag, of zij ernstig zouden
overwegen om te trouwen, als de
kerk dat zou toestaan, antwoordde
veertig procent, dat zij dat
waarschijnlijk niet of beslist niet
zouden doen.
Eveneens veertig procent ant
woordde bevestigend of waarschijn
lijk. De rest wist het nog niet.
De nieuwste
WurliTzér
GAWINA
ELECTRONISCHE ORGEIS
SPAAR-terwijl Uspeelt-SYSTEEM
Bij Van Urk de grootste keus:
meer dan 150 instrumenten van
alle vooraanstaande merken.
Prijzen vanaf 995.- tot 28.000.-
Ook in HUUR met recht van koop
Sinds 1898
Dagelijks geopend van 8.30 tot
18.00 uur. Vrijdagavond tot 9 uur.
Westtrslnfltl 42-44. R'dam. lel. (010) 136400, 8 li>
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Dr. P. H.
Esser, consulent voor alcoholis
me heeft tijdens het HOCRA-
congres dat maandag, dinsdag en
woensdag in Rotterdam is en
wordt gehouden, gesproken over
alcohol-patiënten en hoe zij zijn
te herkennen door horeca-per
soneel. Hij sprak over de sociale
en hygiënische verantwoorde
lijkheid in de horeca-bedrijven.
Dr. Esser stelde dat hoewel
drank veel goede eigenschappen
heeft er ook gevaren zijn. Bij die
goede rekent hij het verbeteren
van een neerslachtige stemming,
het vergemakkelijken van opper
vlakkig contact met anderen, het
versterken van een saamhorigheids
gevoel, het verlichten van spannin
gen en leed en het wegnemen van
angstgevoelens, onzekerheid en ver
moeidheid. Het is, aldus dr. Esser,
len.
een mooie en goede taak de mens
daartoe in de gelegenheid te stel-
„Maar", zo ging hij verder, „veroor
zaakt het bevrijdingsmiddel om zich
te kunnen ontspannen echter door
een te grote dosering en een te fre-
1
3
5
6
7
8
E
9
,0
Vul horizontaal in: 1. onbep. voor-
naamw., 2. trotse, 3. onderricht, 4.
bestelling, 5. kleur, 6. visnet, 7. afzon
derlijk, 8. meertje, 9. vertrouwelijk
10. zuster.
Bij juiste oplossing vormen de be
ginletters een zegswijze.
Oplossing vorige puzzel.
1. vervolg. 2. gelegen, 3. termiet, 4.
drempel, 5. serpent, 6. mortier, 7. por
tier.
BELGRADO De linkervleugel van ons
I gezelschap beziet het Joegoslavisch stelsel
;met onverholen twijfel. Dit is geen socialis
me. Het is kapitalisme onder een andere
vorm. Zij worden versterkt in die overtui
ging, door de betrekkelijk grote inkomens
verschillen, door de Coca-Cola en de duizen
den Fiats. Aan de Joegoslavische gastheren
worden Mao's China en Castro's Cuba ten
voorbeeld gehouden. Daar doet men een be
roep op solidariteit en idealisme in plaats
van op de typisch kapitalistische geldprikkel.
De Joegoslaven vragen of men wel eens werke
lijk geprobeerd heeft miljoenen mensen te laten
werken, gedurende langere perioden, louter op
grond van idealisme en solidariteit. Moet in zulke
gevallen geen beroep gedaan worden op dwang?
„Marktsocialisme" heeft volgens de Joegoslaven in
sterke mate de voorkeur boven het plansocialisme,
zoals dat elders te zien is.
Inmiddels komt dit markt-socialisme wel zeer
dicht bij ons Westers economisch stelsel. Uiteraard
zijn er twee belangrijke verschillen: eigendom en
beslissingsrecht voor de werknemers. Eigendom be
tekent zeggenschap en delen in de winst. Waar ligt
in Joegoslavië de zeggenschap en waarheen gaat de
winst?
Bij ons ligt de zeggenschap vooral bij de directie
en haar staf, voozover die weer niet afhankelijk
zijn van houders van grote aandelenpakketten. De
werknemers delen slechts mondjesmaat in de
winst, maar daar staat tegenover, dat hun.inkomen
vast is, en niet (sterk) onderhevig is aan de schom
melingen van de markt. De winst gaat, voorzover
niet besteed aan belasting, naar nieuwe investerin
gen en naar de aandeelhouders.
Arbeidsraad
In Joegoslavië ligt de beslissingsbevoegdheid bij
de arbeidersraad. Hierop is echter wel iets af te
dingen. De stem van de directie en de deskundige
staf weegt ongetwijfeld zwaar.
Zonodig zullen Economische Kamer en vakvereni
ging en niet te vergeten de communistische liga de
I arbeidersraad nog wel onder druk kunnen zetten
jom al te „wilde" besluiten tegen te gaan.
Wat de winstdeling betreft, moet worden opge-
I merkt, dat hier een no^al gevoelige verliesdeling
tegenover staat. De mogelijkheid om een bedrijf
met lage inkomens (en dus verliesdeling) te verla
ten, door naar beter renderende te gaan, is beperkt
door werkloosheid en in sommige gevallen doordat
de onderneming over flats voor hoog gekwalificeer
de krachten beschikt, die er over kunnen beschik
ken, mits zij een vijf- of tien-jaars contract met
het bedrijf afsluiten. (Een vakbondsleider sprak in
dit verband van „flatslavernij" en was van mening
dat zulke contracten dienden te verdwijnen).
Toch blijft als positief element, dat de leiding
van de onderneming moet berusten op voortdu
rende overreding, en niet op directe dwang („voel
je er niet voor, dan zoek je maar een andere
baan"). Een andere zaak is natuurlijk of dit sys
teem buiten een bedrijfsleven, dat nog voorname
lijk uit middelgrote ondernemingen bestaat, zal
kunnen functioneren.
Denk aan het voorbeeld van een chemische fa
briek met een zeer hoge investering per hoofd. Is
het redelijk, dat de werknemers, die in zo'n bedrijf
werken met zo'n groot maatschappelijk kapitaal
beslissen wat daarmee gebeurt? Dat zij onderling
de winst maar verdelen? Zou, in een socialistisch
land, dan toch de staat geen vinger in de pap
behoren te hebben, zelfs in een kapitalistisch land
zal daaraan op den duur nauwelijks te ontkomen
zijn.
Door prof. W. Albeda
Maar juist hier wringt een schoen. Joegoslavië
neemt de theorie van het Marxisme over de „afster
vende staat" serieus. Men wil geen machtige staat,
die het economisch leven leidt. Eigenlijk wil men,
dat zo veel mogelijk functies vervuld worden door
„zelfbesturende bedrijven" zonder tussenkomst van
buitenaf.
Daarom moeten bedrijven zelf zoveel aan sociale
zorg doen, aan woningbouw enz. Sommigen zien,
behalve de staét, ook de vakvereniging en op den
duur ook de communistische liga verdwijnen.
Dan besturen de communes zichzelf, terwijl zelf
besturende productie-organisaties in onderling
overleg het economisch leven regeren. Deze opvat
ting komt merkwaardig dicht bij anarchistische
utopiën. Het is dan ook moeilijk er iets anders dan
één utopie in te zien, die men pas over generaties
verwezenlijkt ziet als door verregaande mechanise
ring en automatisering het fundamentele schaarste
probleem zal zijn opgelost.
Een hoogleraar in de economische organisatie zei
het zo: „Wij weten niet precies waar we zullen
uitkomen. Duidelijk is wel, dat we niets voelen van
een centraal geleide planeconomie met zijn inhe
rente dwang en verstikking van het initiatief.
Evenmin voelen we voor het Westers systeem
dat weliswaar ruimte laat voor initiatief en gede
centraliseerde beslissingen, maar in die beslissin
gen de massa der werknemers niet wil laten partici
peren.
Zij kunnen zich tevreden stellen met de consump
tie, die uit dit stelsel voortvloeit".
Zo gezien worstelt men in Joegoslavië met een
probleem, dat ook ons beroert. Met het vraagstuk
van markt en zeggenschap in het sociaal
economisch bestel. Het getuigt van moed dat men
bij de aanpak van deze problematiek durft te experi
menteren en direct klaar staat met correctie als
bet niet zo loopt als men gedacht had.
Alternatief
Als alternatief voor het Russische systeem is het
Joegoslavische zeker zeer aantrekkelijk. Of het dat
ook voor ons systeem is, moet betwijfeld worden.
Hoezeer ook een aantal elementen te waarderen
zijn, met name valt daarbij te denken aan de grote
mate van inspraak Van onderaf, de grote vraag is
of men bijvoorbeeld een Philipsconcern of een Uni
lever zou kunnen organiseren volgens de Joegosla
vische beginselen.
Moet niet veeleer geconcludeerd worden, dat het
systeem past, en niet onredelijk werkt in de hui
dige fase van Joegoslavië als ontwikkelingsland,
maar dat ook wij een „eigen weg" zullen moeten
volgen, beter wetend waar we niet, dan waar we
vel willen uitmonden?
Naar mijn overtuiging is het systeem van de
mdernemingsgewijze produktie veel meer plastisch
lan men wel eens denkt-,
Joegoslavië toont aan. dat het, onder bepaalde
omstandigheden, mogelijk is het stelsel te „vullen"
met ondernemingen, met verregaande medezeggen
schap.
De vorm van eigendom, die wij kennen in de
\.V. biedt ongetwijfeld mogelijkheden om zowel
het streven naar grotere inspraak der werknemers
als de behoefte aan een meer planmatig omgaan
met onze nationale schaarse goederen als ruimte,
hygiëne, schoon water en lucht e.d. op te vangen.
Ongetwijfeld zou de neiging tot experimenteren, de
bereidheid om reeds ingeslagen wegen te verlaten,
zoals die in Joegoslavië te zien zijn, daarbij van
grote waarde zijn.
N1EUN
quent gebruik dusdanige veranderin-
gen in het lichaam dat een ziekelijke
behoefte aan et middel ontstaat,
dan wordt het tijd het te laten
staan." Een gevaar ziet hij in de re
clame die het alcoholgebruik tot ve
buiten de grenzen van het oorspron
kelijke doel stimuleert.
De horeca-ondernemer zal volger;
dr. Esser het tijdig moeten onderken
nen en de moed moeten hebben om c?
een gegeven ogenblik de man onds
invloed niet meer te tappen. Heti
in het belang van individu en
meenschap dat de drinker die
maat kan houden op dieet komt i
zich aan zijn dieet houdt." Dr. Ess
gaf de Hocra-congressisten tien put
ten voor herkenning van de alcohol
patiënt.
ONDING
Hoewel ook dr. Esser het rijden
onder in vloed afkeurt, waarsohuwde
hij het niet te overschatten. Slechts
twaalf procent van alle dodelijke on
gelukken is veroorzaakt door mensen
die hadden gedronken. Zo vindt hij
het door de justitie vastgestelde pro
millage een wetenschappelijk onding,
evenals de bloedproef. Er zijn vol
gens hem genoeg apparaten die de
toestand van iemand veel beter kun
nen weergeven. Hij demonstreerde er
enkele op het congres.
Volgens dr. Esser verdient het aan
beveling in kleine horeca-bedrijven
te beschikken over testbuisjes of, in
grote horeca-zaken over zogenaamde
breathalyzers zodat automobilisten
zelf kunnen controleren of zij
strafbaar zijn als zij gaan autorijden
Vooral omdat de meeste controles
door de politie 's nachts worden ge
houden. Hij zei „Als je 's nachts om
half twee rijdt ben je eigenlijk al
verdacht."
Acht verraders in
Malawi opgehangen
BLANTYRE In de hoofdstad
van de Afrikaanse staat Malawi zijn
maandag acht mensen opgehangen
bij een poging tot moord op presi
dent Banda. Zij zouden hebben be
hoord tot een groep van 17 mannen
die in september 1967 onder leiding
van oud-minister Chisiza het land
binnendrongen met het doel de presi
dent te vermoorden.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zevenhuizen: A. G. v. d.
Linden te Nijega; te Tholen: A. Vliet-
stra te Waarder (Z.H.); te Baambrugge
(toez.): W. oerman te Aalsmeer; t<
Waspik (toez.): D. C. v. Wijnen
Goedereede.
Aangenomen naar Bloemendaal
(toez.): dr. L. G. Wagenaar te Leeu
warden; naar Barneveld (buitengew.
wijkgem.): A. Stegenga te Vianen.
Bedankt voor Nijverdal (toez.): J.
Folkertsma te Apeldoorn; voor Eder-
veen: G. C. Post te Giessendam; voor
Nieuw Vennep-Abbenes: C. v. d. Bosch
te Gorkum; voor Driel (in past. verband
met Eist): A. v. d. Ban te Kamperland:
voor Oude Mijnstreek: mej. A. A. v.
Leeuwen, vic. te Gorssel; voor H. I.
Ambacht (bij nadere beslissing): S. W.
Verploeg te Leerdam.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Waddinxveen (vac.
J. Snoey): D. J. Modderaar te Voor
schoten: naar Ermelo (4e pred.pl.): drs.
R. v d. Berg te Bodegraven.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Capelle a.d. IJssel: J.
Strating te Hattem.
Bedankt voor IJsselmuiden-Grafhorst
(B): C. Bakker te Oldenzaal-Glaner-
brug: voor Zuidbmek-Veendam: H.
Mostert te Harderwijk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Nunspeet: H. C. v. d.
Ent te Katwijk a. Zee.
Het wppr in F"»*«nn
Amsterdam l.bew.
Frankfort zw bew.
Genève regen
Innsbruck zw bew.
Kopenhagen zw.bew.
Locamo regen
Londen onbew.
Luxemburg rw bew.
Madrid zw bew.
Majorca zw.bew.
München geh bew.
Nice regeu
Rome geh.bew.
Wenen h.bew.
Ztirich regen
Li
rest
slis:
met
pari
uit!
Ei
puni
vooi
N.
ke
zijn
de
keei
Woi
vooi
behi
net
Lev
N
keld
moe
deel
die
kies