Krant van FORMAAT ZONDER HUISBEZOEK GEEN GOEDE PREEK Chefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep! Vrijgemaakte geopend en synode uiteen Pocket dringt de kerk binnen Vrouwen komen ook op voor hun rechten Een woord voor vandaag „Rotterdam" maakt kandidatenlijst voor bisschop Dr. D. Jacobs (90) overleden Grafbezoek in Indonesië Ook in Venezuela priesterprotest H. Götzen uit Oorlogsgraven- comité BEROEPÏNGSWERK Wat is taak van diaken Vergadering CNV vrouwenbond Geen schriftelijk eindexamen geschiedenis Paulus dankt God voor de gemeente van Phïlippi. Maar hij zegt erbij: Immersin al mijn gebeden bid ik telkens voor u allen met blijdschap." Velen zitten in onze tijd met het gebed „in hun maag." Wat de mens vroeger God moest afsmeken, kan hij nu zelf vol brengen. En laagdunkend wordt gezegd: „Een asperientje werkt beter tegen hoofdpijn dan een gebed." Toen een moe der zei: „O, dokter, God heeft ons kindje genezen", antwoord de de arts: „Dat deed God niet, dat deed ik." De grote vergissing is te menen dat we alleen op God zijn aangewezen ten aanzien van de dingen die we zelf niet kun nen. Dat is niet waar. Israël moest in Palestina ploegen, zaaien en oogsten. Maar de zegen des Heren bepaalde hoe groot de oogst was. Gebed moet onze eigen werkzaamheid omringen. Gebed en persoonlijke verantwoordelijkheid staan niet los van elkaar. Het feit dat de men zoveel meer kan dan vroeger, houdt niet in dat dus minder gebed nodig is, maar meer gebed. Juist om dat het gebed ontbreekt zijn razendknappe technici zo vaak ethische debielen. Bidden wil zeggen ons werk en onze verantwoordelijkheid aan God aanbevelen om het tot Zijn werk en verantwoorde lijkheid te maken. Dat doet Paulus. Hij bidt voor de wer kende gemeente en legt deze in de handen van God, opdat God haar zal zegenen. We lezen vandaag: 2 Kronieken 18 1-11. WOENSDAG 16 APRIL lfl (Van een medewerker) DELFT De diocesane pastorale raad van het bisdom Rotterdam zal voor het kapittel een lijst met kandi daten opstellen voor de Rotterdamse bisschopszetel. Deze komt vacant om dat bisschop M. A. Jansen in 1970 wil aftreden, als hij 65 is. Het kapit tel zal geen andere kandidaten naar voren brengen. Besloten is, dat er twee commis sies zullen komen, die de kandidaat stelling zullen voorbereiden. De ene zal zich bezighouden met het geven van informatie over de bisschop en zijn ambt en de ander zal de feitelij ke organisatie van de kandidaatstel ling moeten voorbereiden. Daarbij denkt men ook aan het inwinnen van de meningen van de gelovige uit het bisdom. Teleurgesteld is de Rotterdamse de legatie, ddie het pastoraal concilie in Noordwijkerhout heeft bezocht, dat geen aandacht is besteed aan de door werking naar het grondvlak toe van de concrete voorstellen van de Rotter damse delegatie wat betreft de ver kiezingsprocedure. De behoudende kapelaan dr. Si- monis noemde het concilie „de zit ting van de positieve twijfel". Hij meende dat het concilie een impasse vertoont en dat het niet meer dan een debatingclub is geworden. De vraag of het concilie ketters was be antwoordde hij ontkennend. Advertentie) Zondigen Veel in de beschouwingen van de heer P. H. Verseveldt (weergegeven in een gesprek met Huib Goudriaan) zijn schriftuurlijk verantwoord, maar ik vind het jammer dat de heer Verse veldt zijn opvatting, dat zondigen met gedachten niet mogelijk is, niet aan rechtzinnige theologische commenta ren heeft getoetst. Dari zou hij de uitspraak van de Heer dat „wie een vrouw aanziet om haar te begeren in zijn hart al overspel heeft bedreven" niet krachte loos willen maken door de opmerking, waar geen reële grond voor is, dat dat „als feit is geconstateerd". Het stoelt op de door God gegeven wet, waarvan niet alleen de geboden luiden: „gij zult niet...." (daden), maar ook: „gij zult niet begeren iets dat van uw naaste is". Niet de kerk wijkt daarmee af van wat Christus leerde, maar de heer Verseveldt, die zegt te rug te willen naar wat Christus leer de. Voor Christus was niet slechts de zondige daad zonde, doch ook de zon dige gedachte, de wortel van de daad: de begeerte. In Romeinen 7 vs 7 zegt Paulus: „immers ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben (dat zij zonde is), indien de wet niet zei: gij zult niet begeren". En niet alleen de actieve gedachten vallen onder het ge bod. Jesaja 55 vs 7 zegt: „de ongerech- tige man verlate zijn gedachten en hij bekere zich". In Marcus 7 vs 21 zegt de Heer: „uit het hart komen voort kwade gedachten". En in Romeinen 2 vs 15 lezen wij„immers zij (de heide nen) tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten mede getuigt en hun gedach ten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen". Ten slotte Efese 2 vs 3: „wij allen hebben vroeger ver keerd in begeerten van ons vlees, doende de wil van het vlees en der gedachten". Den Haag H. Dommisse Zondige (2) De stellingen van de heer P. H. Verseveldt (blijkens het artikel „Blijf in Zf}n Liefde") zijn: 1. behandel je naaste zoals je zelf behandeld wilt zijn, dan ben je geen zondaar meer en 2. in gedachten kun je niet zondigen. Naar mijn mening zijn deze theo rieën bijbels gezien onwaar en on houdbaar. Als christenen hebben wij van Christus wel degelijk de opdracht ontvangen de heer V. ontkent dat) in de allereerste plaats God lief te heb ben boven alles. Als geen „aardse" vader zijn kinderen gebiedt hem lief te hebben, is dat bij onze „goddelijke" vader nu juist wel het geval. Wij zullen ons nooit kunnen beroe pen op al het goede dat wij voor an deren deden, als we het niet doen uit liefde tot God. En als ik in gedachten niet kan zondigen, kan ik in gedachten ook geen goed doen. De talloze gesprekken tussen de mensen en God, zo in het volle dagelijkse leven en in de drukte van het verkeer, waar zeer velen al fietsende, lopende en autorij dende hun zorgen en dankbaarheid aan God vertellen, zouden dus waar deloos zijn? Als de koninklijke vrijheid naar de mening van de heer Verseveldt hierin bestaat, dat de christen naar eigen geweten zijn naaste priesterlijk kan behandelen dan weet hij wellicht niet hoe ontzettend moeilijk het kan zijn om in het dagelijkse leven de naaste goed, laat staan priesterlijk, te behandelen. Daar hebben we 'aller eerst de liefde van God en tot God heel hard bij nodig. Een liefdeloze daad jegens de naaste is een zonde, niet de zonde. Dè zonde moet men zoeken in het hart van de mens, waar hij steeds weer opnieuw tracht uit te denken hoe hij God op de tweede plaats kan krijgen om zichzelf centraal te kunnen stellen. Noordwijk P. Verhoef (Advertentie) V/er middelen In één tablet waaronder het betrouwbare maagmiddel Chcfarox helpen snel en... doen wonderen l De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nog beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Waar koinoonia (gemeenschap) aan het kerugma (verkondiging) voorafgaat en een ware pastor de kansel be klimt, daar zal de kerk verande ren. Dan krijgt ze werfkracht. Aldus dr. F. O. van Gennep, een van de nieuwe rectoren van Hydepark, gisteren op de her vormde predikantenvergadering. Hij hield daar een referaat, waarin hij inging op de /gezonde ruzie" tus sen het kerugma en de dialoog in de prediking. Het kerugma is autoritair, houdt de waarheid aan één kant; de heraut spreekt met het gezag van zijn Koning. De dialoog is solidair, gaat uit van de mondigheid van de gesprekspartner, ziet de waarheid aan twee kanten. Een goede predi king roept de dialoog op en verzet zich tegelijk tegen de dialoog. BREDA In de leeftijd van ne gentig ,iaa is te Breda overleden dr. D. Jacobs, hervormd emeritus predi kant. Dr. Jacobs werd in 1919 kandidaat in Friesland, waarna hijhet volgende jaar predikant in Nijkerkerveen werd, daarna in Hoogmade, Krimpen aan de IJssel, 't Waal en van 1933 tot 1944 toen hij met emeritaat ging in Boskoop. Vervolgens was hij nog drie jaar hulppredikant in Sirjansland en zes jaar in Altforst. De laatste vijf tien jaar woonde hij in Breda. Dr. Jacobs was gepromoveerd lot doctor in de theologie op het proefschrift: „De verhouding tussen de plaatselijke en de algemene kerk in de eerste drie eeuwen". Enkele werken schreef de overle dene, waarvan we noemen „Katho- liserend protestantisme", commentaar op de brief aan de Romeinen in de korte verklaring van de Heilige Schrift en het evangelie naar Johan nes in de reeks De bijbel toegelicht voor het Nederlandse volk. Zaterdag zal de begrafenis zijn in Leerdam op de Algemene Begraaf plaats, om half twee. (Van een medewerker) HOOGEVEEN Gisteren is de generale synode van de Ge reformeerde Kerken-vrij ge maakt te Hoogeveen geopend en tegen de opzet in weer voor twee weken uiteen gegaan. Reden was de aanwezigheid van twee depu taties van het „verscheurde" Noordholland. De voorzitter van de kerke- raad der roepende kerk, ds. Joh. Francke, was door ziekte ver hinderd de synode te openen. Daarom deed drs. D. Deddens te Leeuwarden, die praeses van de vorige synode is geweest, dit. Hij las de rede van ds. Francke voor. By het nazien der credentiebrieven, deed zich direct de moeilijkheid voor dat door de twee particuliere synodes van Noordholland ook twee afvaar digingen waren gezonden. De kerkeraad van Hoogeveen had het advies gevraagd van deputaten voor de voorbereiding van de synode en dezen hadden aangeraden de sy node functioneel te maken door de verkiezing van een moderamen en daarna de zaak van de beide afvaar digingen uit Noordholland onder lei ding van dit moderamen te behan delen. Ds. D. van Houdt uit Uithuizer- meeden (Fr.) zou zich wel bij het DEN HAAG Te beginnen met september zullen zes groepsreizen met tekens 25 personen naar erevel- den in Indonesië en Thailand ge maakt worden. Dit grafbezoek voor nagelaten betrekkingen, verzorgd j door de Oorlogsgravenstichting, wordt ten dele door betrokkenen zelf betaald. Voor het overige is tot een bedrag j van acht ton een beroep op het Reis- j fonds Verre Oosten gedaan, dat zijn gelden betrekt van bijdragen uit de particuliere sector en van bedrijven alsmede instellingen. Het reisfonds roept opnieuw op tot steun. Het gironummer is 304000 (Reisfonds Verre Oosten, Den Haag). CARACAS Ook in Venezuela zijp priesters in opstand gekomen. Tweeëntwintig priesters in Merida hebben te kennen gegeven, dat zij niets moeten hebben van hun nieuwe aartsbisschop, omdat hij volgens hen een standpunt inneemt, dat in strijd is met het Tweede Vaticaanse conci lie. voorstel van de kerkeraad van Hoo geveen kunnen neerleggen maar wil de eerst een ander voorstel doen. Hij voelde ervoor de afvaardiging van de synode waarvan ds. J. Rijneveld uit IJmuiden scriba is, te aanvaarden en de andere niet, omdat op de vorige synode ds. B. J. F. Schoep niet werd aanvaard vanwege zijn ondertekening van de Open brief. Dat besluit geldt ook nu nog als vast en bondig. Op de vorige synode had ds. Van Houdt een loyale medewerking van Noord holland gemist. Op de vorige synode is de afvaar diging van Noordholland ook tot het einde toe verminkt geweest. Ook de gebeurtenissen op de synode van Rotterdam-Delfshaven waren ds. Var. Houdt een rede om nu al te beslissen de zogenaamde eerste afvaardiging van Noordholland te aanvaarden. Geen risico De arbeid van de synode was hem te waardevol dan dat hij het risico zou willen lopen dat de gebeurtenis sen van de vorige synode zich zouden herhalen. Ds. G. Jansen uit Amsterdam-Slo- termeer, afgevaardigde van de andere particuliere synode van Noordholland, kon zich wel voorstellen dat de ker keraad van Hoogeveen met dit voor stel was gekomen, maar meende dat de afgevaardigden hebben op te ko men voor het recht van de kerken die hen hebben afgevaardigd. Ds. Van Houdt vond geen steur voor zijn voorstel en de synode be sloot eerste het moderamen te kiezer en daarna de zaak van de credentie brieven te behandelen. Voorzitter werd ds. J. Kok van Amersfoort-Centrum, assessor ds. O. J. Douma te Assen, eerste scriba ds. W. Vreugdenhil van 's-Hertogenbosch en tweede scriba ds. P. Lok te Zuid- horn. Commissie Het moderamen stelde voor, de kwestie van de twee credentiebrieven voor te leggen aan een apart te be noemen commissie. Dat zou kunnen betekenen dat de synode voorlopig uiteen zou gaan. Ds. Van Houdt had geen bezwaar, behalve tegen het uit eengaan van de synode. De synode be sloot dat echter wel te doen. In de commissie hebben o.a. zit ting ds. H. J. de Vries uit Mariën- berg en dr. J. Douma te Brunssum. Als streefdatum heeft men zich voor gesteld op 29 april weer bijeen te komen. Mogelijk zal de synode, wan neer ze de kwestie van de afvaar diging heeft behandeld, het werk verdelen over commissies en dan weer voor enige tijd uiteengaan. HILVERSUM De heer H. Göt zen, vanaf 1946 voorzitter van hel Nederlands Oorlogsgraven comité zal in verband met zijn vergevorderd! eeftijd deze functie op 18 april neer eggen. Zijn opvolger is mr. W. H Enklaar, burgemeester van Holten die nu nog vice-voorzitter en secre taris van NOGC is. De heer Götzen was ook organisator van de z.g. IKOR- kindervoeding in de bezettingstijd. Kerugma en dialoog hebben elkaar nodig, aldus dr. Van Gennep. Het kerugma vindt in de dialoog zijn toe spitsing en kan daardoor als het we zenlijk andere of nieuwe functione ren. De dialoog vindt in het kerugma het verbazingwekkend nieuwe, dat de dialoog /boeiend" en „bevrijdend" maakt. Of kort gezegd: dialoog zonder ke rugma wordt geleuter en kerugma zonder dialoog gelal. De tijd van de preektijgers is voor bij, maar toch is de eigentijdse predi king nog te weinig dialogisch inge steld. Dr. Van Gennep meende hier achter angst voor de dialoog te zien en ook onderschatting van het eerlijk onvermogen bij zovele miljoenen, om in de levende God te kunnen ge loven. Maar hoe moet dat dialogische er nu inkomen? Door experimentele diensten, gezamenlijke preekvoorbe- reiding, verbeterde liturgie, kennis van psychologie, sociologie, litera tuur, filosofie? Dat kan allemaal wel zijn nut hebben, maar dr. Van Gen nep vond dat nog niet van essentieel belang. KLIMAAT Primair moet zijn, dat de predi kant een goede pastor is. In zijn pas toraat vindt de predikant de inspira tie en het natuurlijk levensklimaat voor zijn prediking. Via het pasto raat komt de gemeente in de predi king aan het woord. In het pastoraat vindt de prediking haar adres. Zon der huisbezoek geen goede preek. Tot het pastoraat behoort ook poli tieke en maatschappelijke stellingna- me, die dus ook in de prediking doorklinkt. Maar noem de predikant dan geen „profeet", zei dr. Van Gen nep. Dat is veel te pretentieus. Hij is ook dan gewoon pastor. En dan is het goed, dat als ik over de „225 miljoen" heb gesproken, prompt na de preek de majoor al bij mij is. Dat is koinoonia. Op deze wijze kan het dialogisch kerugma ingaan op de problematiek van deze tijd, die dr. Van Gennep vooral in deze twee punten zag lig gen: aan de ene kant de onmacht om nog langer in de levende God te ge loven; aan de andere kant de gesple tenheid tussen geloven op zondag en in de week. EXEGESE Tenslotte maande dr. Van Gennep zijn collega's, om hun uitgangspunt voor de preek bepaald in de tekst te kiezen („het is niet overdreven, om dat nog eens te zeggen"). Wie bij het leven begint, blijft bij het leven ste ken, maar wie trouw blijft aan de Bijbel zal ervaren, dat het leven de tekst binnenstroomt. Hoe beter de exegese, hoe beter de dialoog. Noteren we uit de discussie nog de vraag van Open-Deur-dominee G. P. Klijn, „wat we nu aan moeten met al die niet-'kerkelijke mensen." Hij vreesde, dat bij dr. Van Gennep de apostel in de pastor was onderge gaan. Jeugd wil kritisch de geref. synode begeleiden (Van een medewerker) AMSTERDAM Een werkgroep van jongeren uit Amsterdam heeft het initiatief genomen de komende generale synode van de Gereformeer de Kerken kritisch te begeleiden naar aanleiding van het onlangs ver schenen rapport van het deputaat- schap over het oorlogsvraagstuk. De werkgroep meent, dat de Gere formeerde Kerken zich vrijwel steeds onttrekken aan stellingname ten aan zien van actuele problemen van we reldbelang en zich zo klakkeloos op stellen als verdedigers van de status quo. De structuur van de synode, al dus de werkgroep, brengt dat met zich mee. De groep is van plan maandag avond 12 mei in Sneek, waar de sy node de volgende dag wordt ge opend, een hearing in aansluiting op de bidstond te houden, waarbij de mogelijkheid zal bestaan met de syno deleden in discussie te treden. Later, wanneer de synode in Lunte- en vergadert, zal men trachten door -liddel van kerkeliike bulletins, hea- :ngs, individuele discussies en an- 'ere activiteiten ..het de synodeleden nmogelijk te maken zonder concrete 'ellinsmame ook deze synode uit te >tten." De actie start onder de naam „sy- noodkreet". Dr. Van Gennep zei eerlijk, niet tc weten, hoe hij zijn volslagen buiten kerkelijke vrienden kan aanspreken, als er niets gemeenschappelijks meer is. Daarvoor zal eerst weer een basis moeten worden opgebouwd. BESCHOUWING Synodepraeses dr. G. de Ru stond in zijn openingswoord onder meer stil bij de veronachtzaming van de contemplatieve factor in deze tijd. Niet de activiteit bepaalt de grootte van een cultuur, zei hij, maar de beschouwing, de integratie van de activiteit in het leven zelf. Zolang contemplatie beschouwd wordt als een vlucht uit de werkelijkheid, is er iets mis meLpnze cultuur. Het leven zelf. is mysterie en Gods bemoeienis met ons is een mysterie Beroofd van dat mysterie blijft er van ons leven niets over dan verduis tering en verdierlijking. Prof. dr. H. G. Hubbeling refereer de over theologie en analytische filo sofie. De domineespreek van ds. W. E. Verdonk uit Oegstgeest handelde over Job 16:21 (de driehoeksverhou ding tussen God, de mens en zijn medemens; genade kan niet zonder recht en recht kan niet zonder ge nade). NED. HERV. KERK Beroepen te Muiden (toez.): M. Ra venhorst te Nes en Wierum (Fr.). Bedankt voor Neerlangbroek: R. C. Cuperus te Ede. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwolle: G. A. Westerveld te Alphen a. d. Rijn. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Bedankt voor Bunschoten-Spakenburg (vac. R. Timmerman): W. Triemstra te Vrouwenpolder. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravendeel: kand. B. Witzier te Apeldoorn. Bedankt voor Hoogeveen: A. W. Drechsler te Den Haag-Zuid. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Bussum (vac. dr. J. P. Boendermaker): H. J. A. Haan te Am sterdam-Noord. RECTIFICATIE „KERK, WAARHEEN?" door C. van der Haagen Allen, die het Woord Gods liefhebben kU, gevaren der Bijbelkritiek willen onderk; nen, zij deze brochure hartelijk aanbevo!" Prijs 1,- plus porto (bij aantallen reduktjj Te bestellen bij de uitgever EVANGELISCHE PERS - DIEREN (Gij Postbus 30 - Tel. 08330-4214 en 4898. (Van een onzer verslaggevers) AMERSFOORT „Wat heeft dt diaken nu nog te doen?". Op den vraag gaf vandaag de heer H. W. y d. Brink uit Harderwijk antwoori tijdens de diakenconferentie van di Christelijke Gereformeerde Kerk« De heer Van de Brink, die dir«. teur is van de Stichting tot ontwik keling van de Noord-West Veluwe e> tevens ambtsdrager van de Chr. Ge Kerk in Harderwijk, stelde dat d< diakenen ertegen te waken hebben dat zij te lang blijven hangen aar vormen van hulp- en dienstverlening die eens hun waarde hebben gehai Te traditioneel werken heeft vaal niet alleen de diaken maar ook dt kerk in opspraak gebracht. Hij vroeg zich af of de diakena zich vandaag misschien niet te druk bezig houden met zaken, die we voo: een veel groter deel aan anderei kunnen toevertrouwen. Er zijn van daag wellicht taken, waar we nauwe lijks of niet aan toekomen, omdat wt teveel tijd besteden aan onderwer pen, die voor ambtsdragers al- thans al weer tot de historie be- ginnen te behoren, aldus de heer v. d Brink. „Zien we de nood wel aankfr men, die morgen onze aandacht opeisen?" De heer Van de Brink citeerde uil een nota van een chr. geref. depu- taatschap, dat in de chr. geref. ker ken slechts bij 29 diakonieën „een grote diakonale bewogenheid zowel als een ruime kennis van diakonale zaken" aantrof. Er zou naar het oor deel van de heer Van de Brink een program opgesteld moeten worden, dat zo mogelijk door het gehele land bruikbaar is. (Van onze soc.-econ. redactie! DRIEBERGEN „Ook de vrouwen willen meepraten als het over de inrichting van de maatschappij van morgen gaat. Het gaat om de aangepaste werk tijden voor de werkende gehuw de vrouw, om een pensioen op 60-jarige in plaats van op 65- jarige leeftijd, om het meepraten over de inrichting van de huizen, over de problemen van de re creatie, de speelplaatsen van de kinderen enz. De vice-presidente van de CNV-vrouwenbond, mevrouw G. C. Borstlap-Lagendijk, sprak deze woor den vanmorgen in haar openingsrede in de werkvergadering van de bond. „De CNV-vrouwenbond wil de huisvrouw helnen de weg te vinden in tal van vraagstukken, waarmee zij vandaag op sociaal gebied geconfron teerd wordt, aldus mevrouw Borst lap. „Wij, vrouwen", zo vervolgde zij, „hebben eèuwenlang weggestopt ge zeten achter de huisdeur, maar krij gen nu gelegenheid mee te denken en mee te beslissen als het gaat om het bouwen aan een maatschappij, die voor ieder leefbaar is". De presidente vond het een mach tige tijd, naar betreurde het, dat zo veel vrouwen de kansen nog niel aangrijpen. Vrouwenbonden vond zij vandaag nodiger dan vroeger. De ou ders niet alleer de vader heb ben de olicht op de hoogte te zijn van de hedendaagse problematiek Ook moeder moei antwoord kunnen geven. Nieuwe presidente Veel waardering SDrak mevrouw Borstlap uit aan het adres van het CNV-bestuur en de verbondsraad van het CNV dic than' pogingen in het werk stellen een gesalarieerde vrouwelijke k'ach. aan te stellen, die haar tijd zal gaan wijden aan het vrouwenwerk "an het vakverbond en die daarnaast ook beschikbaar d zijn voor de vrouwenbond. Zij zaLè1 vertegenwoordigingen van de boni kunnen waarnemen, voorbereidend werk kunnen cloen voor de oprichting van nieuwe afdelingen en als op volgster van mevrouw Gordeau de bond kunnen leiden. Het bestuur van de vrouwenbond verwacht hiervan goede resultaten, een uitbreiding en versterking van de bond en een bete re representatie naar buiten. Het bestuur zou graag betrokken worden bil de benoeming van deze nieuwe functionaresse. Het afgelopen najaar zijn op de Talma-hoeve twee 3-daagse cursus sen voor kaderleden van de vrou wenbond gehouden, geleid door de heer Pel. vormingsleider van het Slo- temaker ie Bruine Instituut. In het najaar vin 1969 komen er geweste lijke vormingsdagen, die per afdeling door drie dames bezocht mogen wor den. Deze vorming neemt slechts één dag in besiag, zodat de duur voor niemand een bpzwaar behoeft te zijn. Als plaatsen voor deze vormingsda gen zijn uitgekozen Leeuwarden, Zwolle, Utrecht en Zoetermeer of Leiden. Volgend jaar hoopt de bond zijn tienjarig bestaan te vieren. (Van onze kerkredactie) HILVERSUM - Handboeken zijn niet langer in leer gebonden werken die de eeuwen moeten trotseren. De mens is bescheidener ge worden. Dat blijkt ook uit zijn leerboeken. Het pocketboek is ook de theologische collegezalen binnengedrongen. Het Woord van God heeft nog steeds eeuwigheids waarde, het menselijk denken erover is in de ban van het tijdelijke. Daarom leven we niet in een tijd van stoere ingebon den handboeken, maar van samengeplakte pocketboe ken. Wat vandaag verschijnt is morgen verou derd en overmorgen verge ten. We zijn niet langer in de ban van het eeuwige, maar gebiologeerd door hef tijdelijke, dat blijkt ook uil onze boeken. Een voorbeeld is hel rooms-katholieke „Hand boek van de pastoraal-theo- logie," een uit het Duits vertaald, grondig werk, dal echter als een serie pocket boeken door Paul Brand in Hilversum werd uitgegeven. Het vierde deel is zojuisi verschenen. Het is geheel ge wijd aan het probleem van de „Secularisatie ideolo gieën" waar de kerk in on ze tijd mee te maken krijgt. Aan dit deel gingen maar liefst drie delen inleiding vooraf, waarin de kerkelijke fundering werd gelegd voor de pastoraal-theologie. Pas na dit vierde deel zullen de delen volgen die de eigen lijke pastoraal-theologie uit eenzet. Drie beroemde rooms-ka- •holieke theologen schonken hun medewerking aan dit deel. Karl Rahner onder zoekt de mogelijkheden van olanning, centralisatie en decentralisatie. Johan nes-Baptist Metz schrijft over de secularisatie, die hij in verband brengt met de menswording van Christus en dus positief waardeert. Daarna laat Karl Lehmann zien, hoe de kerk moet staan tegenover de ideolo gieën. Opheffen Wat in dit boek weer op valt is, dat hedendaagse rooms-katholieke theologen een vraagteken zetten ach ter allerlei kerkelijke initia tieven. Zo schrijft Karl Rahner bijvoorbeeld: „Zo zou het bv. in de toekomst minstens in vele landen zo kunnen zijn dat een katho lieke universiteit niet meer de geschikte plaats is voor natuurwetenschappeb'ik on derzoek op grote schaal en dat deze daarom tijdig op geheven zou moeten wor den." Een dergelijke oproep tot „ontzuiling" klonk twintig jaar geleden bij ons in pro testantse kring. Opmerkelijk is dat nu weer geheel ande re klanken gehoord worden. Op de laatste zitting van de hervormde synode verdedig de bijvoorbeeld ds. F. H. Landsman het bestaansrecht van christelijke organisaties, juist omdat de secularise ring zich steeds verder doorzet. Wat Rahner aankondigt als de laatste visie is in re formatorische kring al weer de voorlaatste. Daarom is het maar goed dat dit „Handboek" is uitgegeven als pocketboek. Het is een trede op de trap van voort- saande bezinning. Om de cijfers, te beginnen bij en in de richting van de pijltjes, woor den invullen die betekenen: 1. tal men, 2. verborgen, 3. sneuvelen, 4 plaats in Utrecht, 5. delfstof, 6. even mens, 7. zeflkant (meerv.), 8. stad in Z.H., 9. meisje (Ind.). Oplossing vorige puzzel Hor. "Vert. 1 1 kameraad; 2 2 akelig; 3 3 meest; 4 4 Eist; 5 5 rit; 6 6 Ag; 7 donkerte; 8 12 An; 9 11 ork; 10 10 Vere; 11 9 oever; 12 8 arrest. Leraren aanvaarden motie UTRECHT De Vereniging van geschiedenisleraren heeft in Utrecht een motie aangenomen waarin zij de invoering van schriftelijke eindexa mens voor geschiedenis en staatsin richting aan scholen voor vwo, havo en mavo onaanvaardbaar acht. De leraren ziin van oordeel dat de invoering van een dergelijk examen afhankelijk moet worden gesteld van een 'angdurige experimentele fase aan geselecteerde scholen en dat ver anderingen in de examens afhanke lijk moeten worden gesteld van gron dige onderzoekingen en het resultait van de experimenten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2