Ironisch absurdisme
door het NRT
AMADEUS
Dat nooit
AVRO GAAT DOOR
MET 'T VERKEER
Onder regie van Jules Royaards BBC en ITA kijven
Historie van de
Hollandse tulp
over sport-tv
NCRV brengt wellicht
dokter Finlay terug
door
John Knittel
CAROLINA YES
11
WOENSDAG 16 APRIL 1969
Rist/ademhalen, Carolina, waapom
DAM KOUTER-zo UËINI& -I DOOR&AANC
.HO&6Lrtl< IV CE _A\ y/uS 4CBBCA)
U>»66N! 1HV KANS!
Drie- tot vierhonderdduizend be
jaarden, die alleen van hun AOW
moeten leven, zeggen nog „dat nooit"
tegen de hun wettelijk toekomende
tociale bijstand, die zij als de ver
nederende „steun" van vroeger blij
ven zien, zo leerde ons gisteravond
oud-staatssecretaris Egas in een uit
zending van Achter het Nieuws.
De VARA onderstreepte dat met
enkele gesprekken. Liever leeft men
in kommervolle omstandigheden, dan
de geschuwde tocht naar het post
kantoor te maken. „Maar", zei de
heer Egas, „de overheid gaat op
nieuw proberen, met televisie
spots, hierover betere voorlichting te
geven".
Bij de VARA zagen wij ook het
(helaas) laatste programma met
jonge onderzoekers, waarbij welver
diende prijzen werden uitgegeven.
Dit programma wordt nu al in 16
landen uitgevoerd, sinds Amerika
ermee begon.
Hadimassa, ditmaal gericht op de
grote stad, leed onder gebrek aan
ware humor en geestigheid. De grap
pen waren geforceerd en nogal ge
zocht, hoewel er hier en daar een
lichte tik werd uitgedeeld.
Afwijsbaar vonden wij het toch al
zouteloze doktersliedje bij mis
plaatst gespot met ziekte en dood.
De NTS verving Denkbeeld door
een geïmporteerde documentaire
over het Amerikaanse gevangenis
wezen, dat langzamerhand gemoder
niseerd wordt, terwijl er ook nog
hoogst verouderde toestanden heer
sen. De reclassering staat er nog
steeds in de kinderschoenen, maar
wel is een geslaagd begin gemaakt
met open-gevangenissen, zoals wij
die ook in Nederland kennen.
Heel amusant was het tenslotte te
kijken en te luisteren naar de vir
tuositeit van Victor Borge op het ju
bileum van het Concertgebouworkest.
De NTS had voor Nederlandse on
dertiteling gezorgd, zodat ook de
kostelijke conférence voor niemand
verloren ging.
(Van onze radio en tv-redactie)
HILVERSUM De AVRO is zo
tevreden over de waarderende reac
ties die zij ontving over haar ver-
keers-begeleidend programma op
Tweede Paasdag, dat het voornemen
het voort te zetten op Hemel
vaartsdag en Tweede Pinksterdag
rordt uitgevoerd.
Op Hemelvaartsdag zal zulk een
programma meer zin hebben dan op
de beide maandagen, aangezien de
AVRO dan de gehele dag in de ather
is. Op Tweede Paasdag was het alle
maal erg aardig, maar de grote ver
keersstroom met bijbehorende peri
kelen begon eigenlijk pas toen de
uitzending in verband met het op
houden van AVRO-zendtijd ten einde
was.
Er moest nu te veel tijd worden ge
vuld met onnodige, opvullende ditjes
en datjes, inplaats van met aanwij
zingen en informaties die werkelijk
nuttig effect sorteerden.
ROTTERDAM Er
komt geen vrouw voor in
Arthur L. Kopits spe
cialist in het bedenken van
absurde titels eenacter
„De dag dat de hoeren
kwamen tennissen", even
min als in Mrozeks
„Striptease", die het NRT
dinsdagavond als Kleine
Zaal-productie in het Pic
colotheater in première
bracht. Geen reden dus tot
teleurstelling voor sommi
gen onder ons: het was
een avond van ongekun
steld met een fikse scheut
ironie vermengd plezier en
hoe kan dat ook anders als
Jules Royaards de regie
voert?
Centraal stond de ziel van in
maatschappelijke conventies verstar
de mensen, die, veroorzaakt door ge
beurtenissen buiten henzelf, werd
blootgelegd. Kopits stuk is typisch
Amerikaans, zowel in de milieustel
ling als wat de ongein, de harde spot
en vulgariteit betreft. Maar in het
raam van het spel werkt de onorigi-
naliteit van de grappen dermate
oorspronkelijk dat we soms zelfs een
uitbundig plezier hadden.
Het gaat over het bestuur van een
club dat op een ochtend waarop een
officiële ontvangst zal worden gehou
den, merkt dat er achttien dames van
zeer lichte zeden aan het tennissen
zijn op zijn tennisbanen. En dat nog
deskundig ook. Wat te doen? Geen
der leden durft de vrouwen weg te
sturen. Degene die het tenslotte pro
beert wordt mishandeld en het ein
digt ermee dat de dames een aanval
doen op het clubhuis waarin het
bestuur zich angstig heeft verschanst.
Door deze doorbreking van het le
ven van alledag ontstaat er een ui
terst gespannen sfeer, waarin ieder
het zijne zegt, of uit zijn zichzelf
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Een documentaire
kleurenfilm van Joop Geesink zal ons
op 28 april a.s. in het TROS-televisie
programma laten zien, dat de wereld
vermaarde Hollandse tulp in feite uit
Klein-Azië stamt en dus helemaal
geen origineel-Nederlandse bloem is.
De gezant Busbecq, die in de 16e
eeuw onder de regering van sultan
Suleiman het Oostenrijk v^n keizer
Ferdinand I vertegenwoordigde, ont
moette daar de tulp als „koningin der
bloemen" en nam haar mee naar zijn
land. Later, zo leert ons de documen
taire, was het de Nederlander Caro-
lus Crucius, die de bloem hier impor
teerde, niet dromend van de bollen
velden, die tenslotte over de wereld
de „image" van ons land zouden ver
breiden en zowel burger als buiten
lander naar hun unieke schouwspel
van de lente lokken!
opgelegde rol valt. De ober (Pieter
Lutz) smijt in opperste genoegdoe
ning met citroenen, de penning
meester (Gerard Hartkamp) ziet hoe
belachelijk hij zelf wel is, de voorzit
ter (Robert Sobels) moet toegeven
hoe onbenullig zijn eigen zoon (Jo-
han Ooms) is, de stoere leider van de
sportafldeling (Edmond Classen) komt
in zijn hemd te staan en alleen de
oude seniele secretaris gaat on
verstoorbaar door met het presente
ren van klapsigaren.
Bijna elk van hen maakt dus een
confrontatie met zichzelf door, waar
van de hardheid en triestheid geac
centueerd wordt door de humor, die
Jules Royaards op zijn eigen speelse
wijze vorm gaf.
Striptease
Paul van Gorcum en Pieter Lutz
speelden „Striptease": de ontworte
ling van twee, eveneens in
maatschappelijke zekerheden ingesla
pen mannetjes. We zagen deze eenac
ter reeds door „Studio", die hem
„clean" en strak bracht.
Door een sterkere typering van de
beide mannen, aangegeven door de
regisseur, is het spel in dit geval
genuanceerder en humoristischer ge
worden en heeft het aan levendig
heid gewonnen. Het heeft echter al
lerminst aan scherpte ingeboet
Ook deze eenacter was een uiterst
plezierige belevenis, zodat we na de
ze Nederlandse première van Kopits
stuk waarin de acteurs, die evenals
in „Striptease" naar hartelust en op
niet te overdreven wijze konden type
ren, vergenoegd naar huist mochten
gaan.
KIRSTEN EMOUS
(Van.onze radio- en tv-redactie)
LONDEN Af en toe laait
het altijd smeulende vuur van
de tweedracht tussen de Britse
(staats) omroep BBC en de com
merciële ITA hoog op. Dat is ook
nu weer het geval. Er wordt
druk gekijfd over de alleenrech
ten op sportuitzendingen.
Van jaar tot jaar gaan de twee
zendmaatschappijen op de degen
over de uitzending van het internati
onale tennistoernooi in Wimbledon
Tot nu toe deed zich de dwaasheid
voor, dat beide omroepen volledige
uitzendingen 'gaven, want heel Enge
land pleegt dan aan de beeldbuis te
hangen en de BBC exporteert de re
portages via het Eurovisienet. Maar
omdat de commerciële ITA ook dan
reclamespots in haar uitzendingen
doet, prefereren de meeste Britten
het tenniskijken bij de BBC.
Elk jaar weer aan doet de ITA het
voorstel aan de regering, de uitzen
dingen per jaar beurt om beurt aan
de een en de ander toe te wijzen,
maar de BBC wil daarvan nooit ho
ren. Daarom heeft de ITA nu beslo
ten, dit jaar geen Wimbledon te
verslaan, maar de BBC tijdens die
reportages flink met spektakelpro
gramma's te concurreren.
Zij had echter een tegenzet voor
handen, want zij heeft de Britse
rechten op het uitzenden van de
strijd om de wereldbeker voetbal,
volgend jaar in Mexico te houden,
verworven.
Hiertegen heeft de BBC woedend
protest aangetekend, omdat zij zich
hiervoor, gezien haar traditioneel
Eurovisierelais (dat de ITA niet kan
geven), de normale gegadigde acht.
Dit probleem moet nog worden uitge
vochten.
HILVERSUM NCRV's drama
turg David Koning vertelt ons, dat er
kans bestaat dat de veelbekeken se
rie „Memorandum van een dokter" in
het winterseizoen 1970/'71 zal worden
hervat. „Indertijd moest men van
verdere vertoningen afzien, omdat de
schrijver van de oorspronkelijke ver
halen bijzondere eisen ging stellen
betreffende de herkenbaarheid van
de plaats van handeling."
„Indien wij aan deze eisen hadden
moeten voldoen", zegt David Koning,
„zouden wij telkens met een groot
aantal acteurs en actrices met een
filmploeg naar Schotland moeten rei
zen. De financiële middelen laten
dergelijke expedities niet toe".
De NCRV is nu in onderhandeling
met de schrijver A. J. Cronin, om
verandering in deze condities te krij
gen. Lukt dat, dan zou het mogelijk
zijn tot veler kijkers vreugde het
Memorandum nog eens terug te
brengen. De eisen van de heer Cronin
zijn nogal stringent. Het is gemakke
lijker Caroline Kaart op een reis
door Schotland voor een serie uitvoe
ringen op tv te filmen, dan om cou-
RADIO
VANAVOND
Hilversum I. 402 m. Vara:
10.00 Nieuws. 18.16 Actualitei
ten. 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. VARA: 18.30
Stereo: VARA's Popshow. 19.05
Stereo: Licht vocaal en instru
mentaal ensemble met zangso
list. 19.30 Nieuws. 19.35 Buiten
lands weekoverzicht. 19.45
Beethovens Reis naar Neder
land, muzikaal klankbeeld.
20.10 Liedjes van overal. 20.40
Vragenvuur. 21.00 Plaats Ge
vonden regionaal amuse
mentsprogramma. 22.00 Licht
gevarieerd platenprogramma.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin
gen. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Modern strijkkwartet
(opn.). 23.15 Stereo: Bariton en
piano. 23.30 Stereo: Moderne
kamermuziek (opn.). 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum II 298 m. NCRV
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10
Gastcollege: De stad van de
mens. Morele herbewapening:
19.50 Belgische ervaringen en
visie, vraaggesprek. NRU: 20.00
Onze vriend - De vijand,
klankbeeld. 20.25 Voetbal
wedstrijd Nederland Tsje-
choslowaklje te Rotterdam.
NVSH: 22.20 Sextant. NRU:
22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X,
een sprong in het duister.
23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATEN-
PEOGRAMMA
DRAADOMROEP VAN
AVOND
G'schlchten aus dem Wiener-
Wald. Sel. „Die Rose von
Stambul". Charleston, Western
rose. Dob's cha cha cha, Wenn
du gehst, Donna Vatra. Ese
beso, My blue heaven, Ieh bin
wie ein Schilf, Klarinetten
blues, Mary Rose, Mona Lisa,
La Montanara, Red River
rook, I'll never be the same,
You're blasé, I wished on the
moon, How long has this be
going on. Like someone in lo
ve. My melancholy baby, Hea-
ddn' south, Summertime, Low
down, The song is ended.
VANAVOND!
Nederland I. NTS: 16.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NTS: 19.07 Scala: infor
matief programma. STER:
1956 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
20.20 Uitzending van de PPR.
TROS: 20.30 In kleur: Pel
grimsvaart naar Mekka, film.
20.55 De eerste Mevrouw
Fraser, blijspel. NTS: 22.40
Uitzending Stichting Socutera.
22.55 Journaal. 23.00-23.15 Open
baar Kunstbezit.
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. NCRV: 19.03 Uit
Zelfbehoud. gesprekken.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NCRV: 20.20 Bureau
Bristol, TV-feuilleton. 21.10 In
kleur: Programma rond de
Mexicaanse kunstschilder Ru-
fino Tamayo. 21.40 Actualitei
tenrubriek. 22.05 Rembrandt.
NTS: 22.10-22.15 Journaal.
BELGIë
Kanalen Nederlands: 2 en 10.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Ate
lier. 19.25 Arena. 19.50 Hier
spreekt men Nederlands. 19.55
Mededelingen en De Weerman.
20.00 Nieuws. 20.25 Verover de
aarde. 21.15 Cabaret nu, afle
vering zes van een serie over-
zi chtsprogramma's van het
Nederlandstalige cabaret. 21.50
Vertel me iets nieuws over de
regenwormenTelevisiespel
door Yvonne Keuls. 22.35
Nieuws.
RADIO
MORGEN 1
Hilversum I. 402 m. AVRO;
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO:
7 54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muzlek. (8.30 - 8.33 De groente
man). 8.50 Morgen wijding. 9.00
Stereo: Weens Filharmonisch
Orkest (gr.) 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws)
11.30 Stereo: Klankjuwelen
(gr.) 11.55 Beursberichten. 12.00
Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Modern platteland. 12.34 Top
pers van toen (gr.) 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal.
13.30 Stereo: t Muzikantenuur:
I. Beiaardconcert; II. Sopraan
en piano; III. Viool en piano.
14.30 't Is historisch: over
geschiedenis en archeologie
15.00 Voor de zieken. 16.00
Nieuws. 16.02 Programma in
een Noted op. 17.00 Amateurs
musicerenFanfare-orkest.
7.30 Voor de jeugd. 17.55 Me
dedelingen.
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nieuws. .710 Het levende
woord. 7,15 Stereo: Badlnerie:
klassieke muziek (gr.) (7.30
Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten;
7.50-8.55 Overweging; 8.00-8.10
Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw).
NRU: 10.00 Wat heeft dat
kind? Pedagogische lezing. 10.20
Stereo: Muziek uit de Barok
(opn.) KRO: 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen. NCRV: 12.00 Los-vast:
gevarieerd programma. (12.15
Boekbespreking: 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuin
bouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten). 14.00 Lichte gram
mofoonmuzlek. 14.25 Stereo:
Strijkkwartet. 15 00 Gerefor
meerde middagdienst. NRU
15.30 Meer informatie over
mensen en dingen die minder
op de voorgrond treden. (16.00
Nieuws). NCRV: 17.45 Sportac-
tualitelten. 18.00 Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd: koorzang
en fanfare-orkest.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Voor de zieken.
9.40 Lichte instrumentale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Licht
platenprogramma. (11.00
Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws.
12.03 Feliix Meurders. KRO:
l.OO Nieuws. 13.03 Actualitei
ten. 13.08 Licht platenprogram
ma. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In.
5.00 Nieuws. 15.03 Pop- en
countrymuziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Hitparade. 17.00 Nieuws.
Verzoekplatenprogramma.
TELEVISIE
MORGEN
Nederland I. NTS/NOT:
10.35 - 11.50 en 14.00-14.50
Sohool-tv.
leur lokale op de beeldband vast te
leggen voor een serie in Nederlandse
bewerking gespeelde verhalen.
Dat de NCRV zelf odk het stoppen
van de serie die in Engeland lustig
doorloopt, betreurt, is geen wonder:
het was een van de spelen-in-reeks,
die de grootste kijkdichtheid onder
vond. Helaas had de omroep bij de
laatste twee afleveringen ook te
genslag in de bezetting. Bram van
der Vlugt, door de kijkers vereenzel
vigd met de aardige jonge dokter,
kon geen tijd meer vinden om die te
spelen. Een ander gezicht is dan al
tijd heel moeilijk te plaatsen.
Ook met deze perikelen hebben de
omroepen te kampen. Nederland
beschikt over een veel kleiner arse
naal acteurs dan Engeland, waar de
televisie zo nodig een volledige cast
voor een lange serie kan engageren
of uitkopen. Bij ons hebben de
meeste acteurs verplichtingen aan
het gezelschap, waaraan zij zijn ver
bonden, en die moeten zij uiteraard
nakomen.
Enny Meunier en Pim Dikkers zijn vanavond te
zien in een stuk over huwelijksmoraal: „De eerste me
vrouw Fraser", dat het Nieuw Rotterdams Toneel speelt
en de TROS op Ned. 1 in tv-adaptatie vertoont.
Meneer Fraser heeft na een 20-jarig huwelijk zijn
eerste vrouw, vijf jaar geleden, verlaten om een piep
jong fotomodel te trouwen, maar daarvan heeft hij nu
spijt als haren op zijn hoofd, want de tweede mevrouw
Fraser is niet zo lief als zij er destijds uitzag.
Gevolg: hij komt (zoals hier op de foto) bij zijn
eerste vrouw terug om zijn beklag te doen en misschien
nog wat te redden. Ook mevrouw twee, zonen en
schoondochter komen op de proppen en het geheel
is een blijspel met goede afloop. St John Ervine schreef
het, Anty Westerling maakte de Nederlandse bewer
king.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 TROS
7.07 uur (NTS) Scala.
8.30 uur film over bedevaarten naar Mekka.
8.55 uur blijspel „De eerste mevrouw Fraser" van St.
John Ervone.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur laatste aflevering „Uit zelfbehoud": natuur-
vervuiling.
8.20 uur aflevering Bureau Bristol: „Een vrouw in het
spel".
9.10 uur portret van de Mexicaanse kunstschilder
Rufino Tamayo.
9.40 uur actualiteiten.
VANAVOND TE HOREN
i VARA
8.10 uur liedjes van overal.
8.40 uur Vragenvuur.
9.00 uur amusementsprogramma, daarna nieuws van
de platenmarkt.
10.55 uur gevarieerd programma van moderne muziek.
Hilversum II NCRV
8.00 uur klankbeeld over Israël.
8.25 uur reportage voetbalwedstrijd NederlandTsje-
choslowakije in het Feyenoordstadion.
10.45 uur Iks, een sprong in het duister.
(Een wereld in wording)
160
Hij zou zichzelf als een wezen van een lager ras
beschouwen, als een nuchtere slechts aan de feiten hangen
de barbaar, als hij niet een weinig kunst in zijn werk kon
leggen. Het was dan ook geen wonder, dat hij en zijn
landgenoten een lichte verachting hadden voor het consciën
tieuze slechts op doeltreffendheid gerichte werken zijner
Zwitserse kameraden, die gespeend blek g te zijn van di«
lichte innerlijke vreugde, die een artistieke vleug doet ople
ven zelfs bij het optrekken van een muur uit ruwe stenen.
De wetenschap, dat la Sora nog steeds naar hem stond te
kijken, inspireerde Salvatore. Hij begon ritmisch met zijn
troffel in de lucht te slaan en zette toen opeens met zijn
prachtige tenor een lied in. Niet voor niets had men hem de
bijnaam van Caruso gegeven, want zijn stem had een grote
kracht en een natuurlijke warmte. Hij kon tal van aria's van
Verdi, Puccini en Mascagni zingen. Hij had ze lang geleden
uit het hoofd geleerd en ze gingen hem nooit vervelen. Hij
had ze thuis gezongen, in zijn geboortedorp, in de velden, in
de wijngaarden, aan de kusten der blauwe zee. Hij had ze
gezongen in Tripoli, in de barakken der soldaten, onder
Afrikaanse palmen, in de woestijn en op schepen, die de
zeeën doorploegden. En nu zong hij ze voor la Sora, de
nieuwe padrona, wier benen helaas in een afschuwelijke
mannenbroek staken en wier zachte boezem door leer omslo
ten was. O, maar haar grote blauwe ogen konden door
iedereen bewonderd worden.
Pasquale spitste de oren. Ook hij was een artiest, een
maestro van de zang en hij wachtte niet lang op een gele
genheid, maar hij barstte los met zijn geweldige bariton, hij
deed de noten in de morgenlucht vibreren, terwijl hij liefde
rijk met de ritmische bewegingen van zijn troffel de metsel
kalk rond -de stenen streek. Met zijn diepe fraaie tonen
garneerde hij Salvatores aria.
Toen hun lied uit was, klonken hun van alle kanten
bravo's en bravissimo's tegemoet; met een nieuwe kracht
dompelden allen nu hun troffels in de metselkalk.
Pauline kreeg een steeds duidelijker besef van het gewel
dige van dit technische werk; met een gevoel van eerbied,
ja, zelfs van ontzag realiseerde zij zich vaak de ingewikkelde
structuur van,een geest, die in staat was zulk een rijkdom
van de kleinste details te concipiëren en die in werkelijkheid
om te zetten. Zonder enige twijfel was hier hetzelfde revolu
tionaire mysterie in betrokken als dat, wat de symfonieën
uit de geest van een Beethoven had doen ontspringen; hier
stond men voor dezelfde eindeloze wijding en scheppingslief
de, welke zo overvloedig ontsproten was in het brein-hart
van Johan Sebastiaan. En waar ongetwijfeld alle grote
kunstwerken in de eerste plaats geschapen zijn om de
mensen beter en gelukkiger te maken, daar zou die geweldi
ge synthes van metselkalk en van die ontelbare stenen ook
tenslotte tot resultaat moeten hebben, dat de mensen beter
en gelukkiger werden. Dit was niet een bruut ingrijpen in de
schepping van God, maar een liefderijke imitatie van de
schepping. Dit was geen poging om de ongeziene krachten
der natuur te beheersen, maar het tot stand brengen van een
vriendschappelijk contact met die krachten. Deze ongeziene
krachten waren overal in de natuur, waar of niet? Waarom
zou de mens niet hand in hand met ze werken? Waarom zou
hij geen vriendschapsverdrag met ze sluiten? Was dat niet
de beste manier om de harmonie in het heelal op te bouwen?
Mensen, die heden de Rossmerdam aan het construeren
waren, zouden morgen Atlantropa kunnen tot stand brengen.
Op dit ogenblik versperde een man haar de weg. Het was
een reus met geweldige schouders. Hij keek haar met zijn
donkerblauwe ogen zo pal in het gezicht, dat zij er zich
enigszins onbehaaglijk onder gevoelde. Hij wilde weten
waar ze naar toe ging. Ze deelde hem mede, dat ze verlof
had gekregen een tocht door de werken te maken en dat ze
de hoofdingenieur wilde spreken.
„Zo, zo, zo! U wilt die mijnheer Mtiller spreken! Zo, zo, zo.
Nu, die is beneden," en hij wees met zijn geweldige vingel
naar de diepte.
„Hoe kom ik naar beneden?" vroeg ze.
„Gaat u deze treden maar af."
Ze keek naar de ver verwijderde houten treden, die zig-
zagsgewijze een steile weg naar de vallei vormden.
„Wat is dat een lange weg! Daar breek ik mijn nek nog
over."
(Wordt vervolgd)
Lappie Loep en de Appelenberg
E DRIE ONDERWATER-VAAXWI&EN
KOMEAJ W ACTIE
6"/v BOORMACHINES.
WERKEN Z/CU DOOR DG KIEL
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1194: Kolonel Plimmp
had met plezier geluisterd
naar de vinnige conversa
tie tussen zijn twee ge
heime agenten 009 en X-03.
„Bewaren jullie je vuur
werk maar voor betere
gelegenheden," grinnikte
hij. „Kijk, jongens, we zijn
thuis. Dat had je niet ge
dacht, hè Verholen, dat de
grote staalhandel van
„Meyer en Vijfderibbe"
een dekmantel vormde
voor een der hoofdkwartie
ren van de Bijzonder Ge
heime Dienst?" „Nee,
ik mag een boon zijn, als
ik dat ooit geweten heb,"
antwoordde de smid en hij
keek verbluft naar de vei
ligheidsofficier, die de bejaarde auto bekwaam naar binnen loodste. „Ik
wil nu liever naar huis gaan, kolonel," zei Theodora X-03. „Uw secretaresse
Is aanwezig, en zij zal wel zorgen voor een kopje koffie voor de heren."
„In orde, lieve kind," zei kolonel Plimmps, die meteen begreep wat Theodora
nu weer van plan was. „Komen jullie intussen mee naar mijn werkkamer,
heren, en maak het je gemakkelijk. Dan kunnen we de allerlaatste fase van
de KNAP-mutator-zaak nog even bespreken. Jullie begrijpen wel, dat ik de
regering van A tot Z heb ingelicht." En ik begrijp nog veel méér," zei
de smid, die een lekkere sigaar opstak. „Koning Antonyc II heeft de KNAP-
mutator en de werktekeningen vernietigd. Maar wat gebeurt er nu met het
stel, dat zo kundig door Sjeems Pond gefotografeerd is?" Intussen was
Theodora Dubbelsnuf naar de keuken gegaan. Ze verwisselde haar uniform
voor een leuk jurkje, verwijderde haar foeilelijke maskertje en naaide de
Kam door haar glanzende, goudblonde haar. Toen begon ze lekkere, sterke
koffie te zetten.
/ERDNAND
70 De volgende morgen, Lappie en Jonas hadden in het
lorpslogement geslapen, ging het tweetal met de duiker
naqr de plaats, waar de appelen-berg uit de zee omhoog
kwam. „Dus U hebt het..." „Ach meneer, noem mijn gerust
maar Floor. Ik voel me bij die naam het beste. Nog nooit
heit er iemand meneer tegen mij gezegd... ehe... of ik het
begrepen heb? Ach ja," viel Floor Jonas in de rede. Die
wa» echter niet te verstoren. „Aan de voet van die appe
lenberg ligt het schilderij. Misschien liggen er een paar
appels op, maar dat is niets voor een kerel als U... ehe jij."
Floor knikte. Toen deed Jonas hem de helm op. Vervol
gens liepr Floor langzaam, voetje voor voetje langs de
rotsachtige glooiing naar omlaag. De zee klotste tegen de
rotsen. Floor bewoog zich gemakkelijk in het dikke rubbe
ren pak, dat hem volkomen onherkenbaar maakte. Na een
korte tocht van struikelen en glijden bereikte Floor de zee
en niet lang daarna was hij in het zilte nat verdwenen...