Pastoraal concilie tegen afschaffing zondagsplicht EINDE CONFLICT ALFRINK PASTORES WIL OM DE WERELD TE VERBETEREN Mondigheid is boerenbedrog Een woord voor vandaag Pater Hermans q „Preek beter voorbereiden ontslag is aanvaard Uw probleem is het onze.... KAMPEN VAN NCSV (maar al te vaak) R.K. KERK Ontmoeting Tockoinst cicit ons ctciJT Bcvriidcii Vein krflinp Baarnse lezingen DOGMATIEK IN ESSAYS GPV betreur! bestaan van NVSH Visum voor dr. Van Riessen BEROEPINGSWERK ZATERDAG 12 APRIL 19 Paulus wenst al de heiligen te Philippi met hun opzieners en diakenen: „genade zij u en vrede van God." Met andere woorden de opzieners en diakenen hebben net zo goed genade nodig als de gewone heiligen. De ambtsdragerszijn niet beter dan de gemeenteleden. Allen hebben „genade" nodig, steeds weer. Dat wil zeggen dat Paulus wenst dat God deze Philippenzen niet doet naar hun daden. Heiligen zijn dus geen volmaakte mensen. Van tijd tot tijd verdienen ze straf. Genade is niet verdiende gave. Meer nog: Genade is niet verdiende gave waar straf verdiend is. Paulus wenst deze heiligen niet alleen genade, maar ook vre de, meer nog: de vrede van God. Vrede is niet alleen maar wapenstilstand. Vrede is het neerleggen van de wapens en elkaar de hand geven. De vrede van God ontvangen is dus door de hand van God gegrepen en geleid worden. Genade van God is dat wij ondanks alles door God worden aangenomen. Vrede van God is dat Hij ondanks alles met ons mee gaat door deze wereld heen. Genade verlost ons van het oordeel en neemt de angst voor de toekomst weg. Vrede schenkt ons de zekerheid dat we vastgehouden worden. We behoeven niet alleen niet bang te zijn voor God, we worden geholpen door God. We lezen vandaag: 2 Kronieken 14 2-15. We lezen morgen: 2 Kronieken 15 1-19. 9? DEN HAAG De provinciaal van de Jezuïeten in Nederland, pater dr. J. Hermans heeft aan de Jezuïeten in ons land laten weten, dat de geruch ten over zijn ontslagaanvrage juist zijn. Hij doet dit in een schrijven, waar in hij tevens meedeelt, dat de alge mene overste van de orde, pater Ar- rupe in Rome de ontslagaanvrage heeft aanvaard. Hij zegt ook, dat zijn besluit reeds vast stond voor de recente gebeurtenissen in Amsterdam rond het ontslag uit de orde van Huub Oosterhuis en Ton van der Stap. Pater Hermans acht het onmogelijk dat de functie van provinciaal nog langer door een man wordt uitgeoe fend over een groep van zeshonderd. Begin december ging pater Arrupe akkoord met het voorstel tot een meerhoofdig bestuur. Een schets werd opgesteld van de taakverdeling voor een tweehoofdig bestuur. Pater Hermans heeft nu van de bestuursreorganisatie gebruik ge maakt om af te treden. ui it navnn milium niet *ljn vooralen van naam en adrei kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar to verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan pol gels te worden Ingesloten. Vraag: Iemand trok in 1968 invali- diteitsrente en kreeg krachtens de algemene bijstandswet vergoeding voor huishoudelijke hulp. Ze heeft telefoon moeten nemen omdat ze aan huis gebonden is, en moet een verpleegster betalen. Ze hoeft geen huur te betalen, omdat iemand haar vrij wonen verleent. Kan ze vermin dering van loonbelasting krijgen? Is ze inkomstenbelasting verschuldigd? Antwoord: Inderdaad behoren de uitkeringen krachtens de bijstandswet en de huurwaarde van het huis tot het belastbaar inkomen. Daartegenover heeft zij recht op af trek wegens buitengewone lasten. Als men wegens ziekte of invalidi teit huishoudelijke hulp en telefoon moet hebben en deze laatste ge zien uw financiële omstandigheden geen normale uitgave zou zijn dan zijn de kosten als buitengewone lasten aftrekbaar, indien deze een zeker minimum te boven gaan. We kunnen niet aan de hand van cijfers nagaan of zij belasting verschuldigd zal zijn, doch het lijkt ons toe dat de lasten zo hoog zullen uitvallen, dat er haast geen of geen belasting betaald zal moeten wor den. Ook vermindering van loonbe lasting lijkt waarschijnlijk. Het beste is de inspecteur te raad plegen. Mocht zij inkomstenbe lasting verschuldigd zijn, dan kan zij een beroep doen op de bijstandswet Vraag: Hoeveel mogen de kosten zijn bij premiebouw? Antwoord: Maximaal ƒ64.000. Vraag: Ik las over mogelijke op richting van een bank van kerken. Ik meende dat een dergelijke bank reeds in plm. 1924 gesticht was met de naam Onesiforusbank (te Utrecht). Bestaat die niet meer? Antwoord: Sinds 20 jaar niet meer. De Boazbank te Sneek draagt een soortgelijk karakter. Vraag: Een vrouw heeft door mid del van een advocaat een echtschei dingsvordering aanhangig gemaakt tegen haar man, wegens overspel. De man wil geen moeilijkheden ma ken mits de vrouw de schuld op zich neemt. Antwoord: Niet doen. Ten eerste zou zij iets moeten verklaren wat niet waar is. Ten tweede verspeelt zij haar alimentatie. Vraag: Vallen de spaargelden van de langstlevende echtgenoot in de nalatenschap van de andere echt genoot? Beiden zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. Antwoord: In dit geval vallen de spaargelden in de gemeenschappelij ke boedel van de overleden echt genoot en van de langstlevende (ook al heeft de sparende echtgenoot de beschikking over dit spaargeld.). De ze gelden worden dus bij de verde ling van de boedel en van de nala tenschap In rekening gebracht. De langstlevende echtgenoot heeft recht op de helft van de gemeen schappelijke boedel en een kindsdeel van de nalatenschap. De langstlevende kan voorlopig niet boekje vasthouden en eisen dat hij of zij alleen daarvan afdraagt, als dit oij de verdeling van de nalaten schap nodig is. Meestal zal dit wel onnodig blijken. Vraag: Wij hadden een aanrijding met onze auto. De tegenpartij is schuldig. Onze schade is 525. De schade-expert van de verzekering der tegenpartij wil ƒ350 betalen, daar onze auto 8 jaar oud is en niet meer waard zou zijn dan 500. Voor ons is de auto veel meer waard, want deze heeft slechts 35.000 km gelopen en is in prima staat. Vol gens de expert is de auto total loss (wat niet waar is), uitkering ƒ350, restwaarde i 150. Antwoord: U heeft niet met de wensen van de verzekeringmaat schappij te maken. U heeft tegen over de tegenpartij een aanspraak op algehele vergoeding, waardoor u in de toestand van voor het ongeluk komt te verkeren (wat de financiën betreft). De rest moet uw tegen partij maar met de verzekeringsmaa schappij uitvechten. Dat is zijn zaak, niet de uwe. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De mededeling van vicaris drs. H. Ruygers, gis teren op het pastoraal concilie, dat de schorsingen van de Utrechtse studentenpastores naar alle waarschijnlijkheid vol gende week zullen worden op geheven, heeft velen verrast. Pastoor J. Oostvogel met vakan tie in Gent vertelde „geweldig op gelucht" te zijn. „Ik ben bijzonder blij, dat het de bedoeling is de oecu mene te rehabiliteren. Door de stu dentenpastores theologisch verdacht te maken, is aan de oecumene grote schade toegebracht." Hij zei, dat er voor Pasen al een voorstel was gedaan, de schorsingen op te heffen. De pastores zouden dan hebben moeten beloven, geen refor matorische ambtsdragers in de eucha ristievieringen meer toe te laten. De pastores hadden dit voorstel afgewe zen. Op korte termijn ziet pastoor Öost- vogel de mogelijkheid, oecumenische eucharistievieringen door te zetten op de wijze zoals dat in het zuiden des lands tijdens het vakantieseizoen gebeurt Daar vorzorgt de priester de woorddienst en wordt de rooms— katholieke, dan wel de protestantse liturgie gevolgd. Dit zou het minste zijn, dat als een voorlopige formule zou kunnen dienen, aldus pastoor Oostvogel. Aangepast Drs. U. M. Titulaer, voorzitter van de Utrechtse studentenparochie, toon de zich verrast door het nieuws. Hjj zei dat de eucharistievieringen, die worden geleid door reformatorische geestelijken, waarschijnlijk zullen worden „aangepast". Dat is geen kwestie van concessies doen, voegde hij daaraan toe. „Wij hebben altijd gesteld dat de studentenparochie „achter het hek" wilde gaan staan, als zij de door de jaren verworven oecumenische ge meenschap zou moeten opgeven", al dus de heer Titulaer. De mededeling van vicaris Ruygers was het gevolg van een gesprek, dat donderdagavond in Noordwijkerhout heeft plaatsgehad. Aan dit gesprek namen onder meer deel kardinaal Alfrink, studentenpastor dr. J. Kamp huis en prof. J. Groot, voorzitter van de bemiddelingscommissie. Vicaris Ruygers voegde als persoon lijke opmerking nog aan zijn mede deling toe, dat hij het een bemoedi gende ervaring had gevonden, de schorser en de geschorste samen aan het ene concilie te hebben zien deel nemen. (Van een onzer medewerkers) NOORDWIJKERHOUT Het concilie lieeft er in zijn slotzitting niet toe kunnen besluiten, de zondagsplicht af tc schaffen, zoals door de commissie was aanbevolen. Als voorwaarde voor een levende eucha ristieviering had de commissie genoemd „de vervanging van de zondags plicht door een geïnspireerde uitnodiging". pastoor, die de boodschap niet meer kan overbrengen, en die er niets aan doet om zich te laten bijscholen, moet kunnen worden afgezet. Si- monis daarentegen waarschuwde voor een overschatting van de preek: „Wij moeten oppassen, dat we geen woordkerk worden. Hij citeerde een parochiaan die gezegd zou hebben: „Onze oastoor preekt slecht maar ik ontvang goddank toch altijd Christus. De aanbeveling van de commissie, dat priesters die niet meer kunnen instemmen met de kernwaarheden van het katholieke geloof, de uitoefe ning van hun ambtelijke functies die nen op te schorten, stuitte bij zeer velen op heftig verzet. Men vond de ze eis te hard en te ongenuanceerd, men vreesde dat zij door behoudende elementen zou worden misbruikt als stok om progressieve priesters te slaan. Kardinaal Alfrink wees op de toch altijd nog zeer grote deelname aan de zondagsmis en zag daarin een be wijs, dat velen aan de eucharistie een echte behoefte hebben. Het af schaffen van de verplichting vond hij geen doelmatig middel om tot vergroting van de belangstelling te komen. „Men moet de mensen aktive- ren door hun het mysterie te verkla ren en door hun de eucharistie te laten zien als een herdenking van Christus' lijden, dood en verrijzenis". Prof. Snijders, .voorzitter van de commissie die het rapport had voor bereid, erkende dat men van de Ne derlandse bisschoppen niet kon vrè- gen, dat zij de zondagsplicht zouden afschaffen. Wel moest er rond de zon dagsmis een klimaat van geestelijke vrijheid worden geschapen. „De let ter doodt", zo besloot hij zijn betoog, maar de geest maakt levend. Namens alle delegaties kwam toen afgevaar digde Martin verxlaren, dat het con cilie van een stemming over de aan beveling wilde afzien. Preek Ook over de verkondiging werden behartenswaardige dingen gezegd. Algemeen leefde de overtuiging, dat er veel harder op de preek moet worden gewerkt dan doorgaans ge beurt. Ook dat de gelovigen in de voorbereiding betrokken moeten wor den. Joop Reinboud vond, dat een bureau", zei Griepink uit Groningen. Er ontspon zich nog een interessan te discussie over de vraag, of men in het geloof onderscheid kan maken tussen kernwaarheden, die men per se moet aannemen, en perifere waar heden, waar mer. vrijer tegenover staat. Afgevaardigde Van Dijk meen de, dat dit niet kon. Hij kreeg bijval van Schillebeeckx. „Dit onderscheid" aldus de Nijmeegse theoloog, „riek naar de erote ketterij,- die het chrii tendom vanaf het begin heeft be- dreigd, de Gnosis. Wij moeten ht Kerugma, de blijde boodschap, fc zijn geheel op ons laten afkomt Maar dan wel zo, dat iedere genen, tie hem opnieuw interpreteert. ES geslacht van christenen moet eigen evangelie schrijven". Krasse eis Verschillende afgevaardigden ble ven het een te krasse eis vinden. De priester deelt in de geloofscrisis van de hele gemeente. Als hij de kern waarheden van het geloof niet helder meer voor ogen kan krijgen, moet hij niet meteen opstappen, wel de no dige bescheidenheid betrachten. Hij moet uit zijn studeerkamer komen en de „doop van het leven" ondergaan. „Je kunt geen preek maken achter je Maar geen plan de campagne (Van een onzer medewerkers) NOORDWIJKERHOUT Een overmaat aan goede wil om zich voor de verbetering van de we reld in te zetten, en een gebrek aan vermogen om op deze ma terie enige greep te krijgen, dat was het beeld dat het pastoraal concilie gisteren, de laatste dag liet zien. De ene suggestie na de andere vloog door de lucht, ten bate van de vereenzaamden, de ex-gevangenen, de ongeschoolde arbeiders en de zwak maat- schappelijken. Maar er was nie- rheen de brochure: „KERK, WAARHEEN?" door C. van der Haagen Allen die het Woord Gods liefhebben en de gevaren der Bijbelkritiek willen onderken nen, zij deze brochure hartelijk welkom. Prijs 1,plus porto (bij aantallen reduktle) Te bestellen bij de uitgever EVANGELISCHE PERS - Dieren Gld. Postbus 30 - TeL 08330 - 4214 en 4898. mand, die zo iets als een plan de campagne wist te ontwerpen. Afgevaardigde Slooven uit Breda zet- de vergadering meteen midden in de realiteit, door de situatie in de groot industrie te schetsen: arbeiders die wer ken in een fabriek die wapens voor Ni geria vervaardigt, buitenlandse gastar beiders die op straat worden gezet, con- tinu-arbeiders die hun gezin moeten verwaarlozen. Hij vroeg begeleiding van de kerk, niet van een of ander bedrijfsaalmoezeniertje of van een goedwillende theoloog. Geweld Jan Kampschreur, priester-arbeider uit Amsterdam, vond dat het naief was te menen dat men de situatie in de industriële wereld zou kunnen verbe teren „zonder maeht op te bouwen", zoal^ de commissie in haar rapport had gesuggereerd. Hij stelde dat structureel geweld al leen door machtsvorming overwonnen kan worden. „Onze samenleving ver keert beslist niet in staat van genade", meende hij. Hij pleitte ervoor, dat jon ge mensen zichzelf zouden wagen aan een volledig engagement met het le ven van de ongeschoolde arbeider en de zwak maatschappelijke. „Wij zijn nog teveel een burger- kerk", merkte hij op. „Als velen zich daarvan distanciëren, is dat niet pri mair een religeus. maar een sociolo gisch verschijnsel." De noodzaak van een politiek enga gement kwam bij herhaling op de plan ken. Goddijn wees op het gebrek aan informatie, waardoor het engagement ZEIST Het jeugdwerk van de Nederlandse Christen Studenten Ver eniging (NCSV) organiseert komende zomer weer kampen voor middelbare scholieren (zeil-, sport-, cabaret-, wadloop-, huifkar-, roei-, strand-, werk-, Alpen-, en nog enkele andere kampen (o.m. in Tsjechoslowakije). De binnenlandse kampen duren acht dagen. Het aantal deelnemers vari eert van 20 tot 50. De leiding bestaat uit studenten. werd afgeremd. „Ik weet absoluut niet, op welke partij ik zou moeten stem men", zei hij. De heer Kortink van de Rotterdam se delegatie wist het wel. „Ik mis hier elke verwijzing naar de katholieke vak beweging en de katholieke partij. Het lijkt wel of we er niet over mogen praten", zei hij. „Bij alle feilen die eraan kleven, zijn het instrumenten die goed kunnen werken". Pater Van Iersel stelde voor. bij de volgende zitting alle politieke partijen uit te nodigen, zodat iedere afgevaar digde zich bij een van deze partijen zou kunnen aansluiten. Zijn suggestie vond weinig gehoor. Machteloos Tenslotte werd door velen gewezen op de kleine noot in het persoonlijke vlak en op het vele goede dat ieder in eigen omgeving zou kunnen doen. Velen getuigden van hun goede wil en van hun besef van machteloosheid. Bis schop Jansen van Rotterdam waar schuwde ervoor, dat men de zaak niet al te somber mocht zien: „Er gebeurt heel veel", zei hij, „misschien niet zo deskundig en niet zo goed georgani seerd en misschien ook niet voldoen de, maar alles bij elkaar mag het er toch best wezen". (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Utrechtse theoloog prof. dr. A. A. van Ruler voelt er niet voor om in koor met angelsaksische collega's de „mondigheid van de mens" te bejubelen. Voor hem bestaat die mondigheid „centraal in zijn zondaar zijn". Er wordt tegenwoordig veel gesproken over de mondigheid. Jon gere theologen maken enthousiast ge bruik van deze term. Prof. Van Ruler eerbiedigt daarin een poging om met het vraagstuk van de kerk in een zich mondig noemende wereld in het reine te komen. Maar hij klaagt: „Men past het evangelie aan aan de ideologie van de mondigheid". Deze theo'ogen eisen te veel voor zich op en vertroebelen de situatie. In deze iresentatie van de kerk zit een enorm stuk boerenbedrog. Prof. Van Ruler zegt dit in een lang artikel (van 16 pagina's) in een speciaal nummer van het blad Wapenveld, dat geheel gewijd is aan het thema „Vrijheid, blijheid". Je kunt niet volstaan met de ge dachte dat Jezus de echte vrije en mondige mens is. Zelf had hij heel andere pretenties, zegt de hoogleraar in zijn artikel over „De kerk in een zich mondig noemende wereld". Zijn conclusie is dat de zondaar de ten volle mondige mens is, en vraagt dan: „Is de mens als zondaar niet een softenon-babv?" De kerk heeft tot taak de zich mondig noemende wereld attent te maken op het feit dat zij „de zonde (trouwens ook de dood) verdonkere maant en daarom over de eigenlijke problematiek heendartelt". IV/ET SCHRAPPEN De noogleraar wil dit woord niet schrappen uit de theologische voca bulaire van onze tijd. Bij de recht vaardiging tr°edt het moment van de mondigheid op, zegt hij. In de bevin delijkheid ligt het summum van de mondigheid. Later 'egt hij uit wat hij bedoelt: „Men is e^neied te zeggen: zo komt het pas tot de echte en volle mondig heid. Alleen wanneer de dingen voor het aangezicht van de Schepper staan, worden ze pas echt belangrijk. Het welbehagen van God rust eropDe mens is daarvan de ver woordende samenvatting. Pas als hij Een boek over het Neder landse rooms-katholicisme kun je niet een paar maanden op bespreking laten wachten. Dat blijkt weer met „Kerk van Nederland contra Rome?" van de Duitser Erwin Kleine. Er is sinds de eerste verschij ning zoveel gebeurd, dat er al een heel nieuw boek geschre ven had kunnen worden. Deze vooraanstaande rooms-katholieke journalist in Duitsland komt de Neder landse kerkprovincie te hulp. Hij beschrijft de ontwikkeling met een zekere jaloersheid. De uitgever H. Nelissen uit Bilt- hoven maakte er een verta ling van, opdat Nederlanders ook eens een goed woord uit het buitenland horen over de beweeglijke Rooms-Katholie- ke Kerk in ons land. Hoezeer zending en evange- «J JT Hoezeer zending en evange lisatie elkaar naderen, blijkt uit een boek Evangeliever kondiging in wereldperspec tief. Prof. dr. J. Blauw schrijft over de ontmoeting met de oude religies en dr. C. Aalders over die met de moderne mens. Beiden zeggen, dat de kerk die ontmoetingen niet moet vrezen. Beiden waarschuwen, dat het evangelie niet aange past mas worden, noch aan de oude religie noch aan het mo derne denken. Beiden wijzen op het unieke karakter van het evangelie. Prof. dr. C. A. van Peursen schreef het inleidende hoofdstuk van dit boek, dat bestaat uit lezingen, die vorig jaar voor de NCRV-microfoon werden uitgesproken. Het is een uitgave van Kok in de serie Gemeentetoerusting. Dr. J. J. Buskes over opstanding Dr. J. J. Buskes moge dan emeritus zijn. maar hij is geen rustend predikant Hij preekt en pent onvermoeibaar ver der. Een dokter kan hem wel wat afremmen, maar niet tot stoppen dwingen. Dat blijkt uit het nieuwe boekje Opstan ding. Dit boek is geen dogma tische verdediging, wel een dankbaar getuigenis. Het is geen voer voor theologen, maar wel geestelijk voedsel voor gewone gemeenteleden. Eens was zijn prediking een aanvulling op een eenzijdige prediking in de Gereformeer de Kerken. Nu is het veeleer een aanvulling op de eenzij digheden van de hedendaagse theologische slogans. Buskes De Haagse hervormde predikant ds. A. J. Jörg schreef in ons Kerstnummer over de toekomst. Nu is bij Boekencentrum in Den Haag een boek van hem verschenen over hetzelfde onder werp. Wat gaat ons de toekomst aan? noemde hij het. En het antwoord op die vraag is: Alles. Ds. Jörg schrijft over de robot, de veredelde mens, kernener gie en „een wereld yol wolken". Maar hij gelooft allerminst dat de knappe deskundige mens de wereld van zichzelf zal verlos sen. Zijn oordeel blijkt uit de volgende zin: „Een mensheid die zich uitrust met ABC-wapens, is niet alleen stom. Zij is op het minst ziek. Geestesziek." De mensheid wordt, meent hij, bedreigd door de dictatuur van de deskundigheid en de vooringenomenheid van de geleer den. Tragisch is daarbij dat de kerk echter ook voor beide problemen is bezweken. Ook in de domineeskerk overheerst de dictatuur van de deskundigheid. En de kerkelijke vooringenomenheid van de geleerden blijkt uit het feit dat theologie nog altijd beschouwd wordt als een wetenschap die min of meer volgens natuurwe tenschappelijke methode bestudeerd kan worden. Ds. Jörg noemt dat een misvatting. De toekomst gaat de kerk aan. Maar dan zal zij wel moeten veranderen. Ds. Jörg geeft geen revolutionaire nieuwe opzet voor de kerk. Wel zegt hij dat zij haar gebrokenheid moet overwinnen, de meelopers in eigen kring moet activeren, de samenleving en Gods Woord moet kennen. In de alinea over Gods Woord waarschuwt hij dat kennis daarvan meer is dan bijbelkennis. Dit boek van 336 pagina's is geen wereldschokkend werk en toch is het hartveroverend. Het confronteert ons met een toekomst vol problemen, waarin gelukkig niet de „technische vooruitgang" oppervlakkig optimistisch in jubelende termen wordt beschreven. Maar evenmin is ds. Jörg zwartgallig pessi mistisch. Hij gelooft dat de kerk ook dan nog een taak heeft. is nog altijd een inspirerende non-conformist met een bij belse boodschap. (Zomer en Keuning, Wageningen; 110 pa gina's, 5,90). De lezingen, die vorig jaar werden gehouden op de Baarnse zendingsconferentie, zijn nu in druk verschenen. Ze werden gepubliceerd door het International Reformed Bulletin, het kwartaalblad van het internationaal refor matorisch verbond. De belangrijkste redes zijn ongetwijfeld die van Robert Recker uit Grand Rapids over de zendingsopdracht van de kerk en die van prof. dr. D. C. Mulder over wereldzending en syncretisme. Verleden jaar waarschuwde prof. dr. ir. H. van Riessen de leden van Waarheid en Een heid voor de huidige ontwik keling in de Gereformeerde Kerken. Zijn rede is nu door de Amsterdamse uitgeverij Buyten en Schipnerheijn in samenwerking met Waarheid en Eenheid uitgegeven onder de titel Verschuivingen in het gereformeerde leven. (44 pag.; ƒ2.50) Prof. Van Riessen wijst geen nieuwe weg. Hij is ver ontrust, maar over het beleid voor de toekomst zegt hij: „Ik moet eerlijk bekennen, dat ik dat niet weet, dat ik geen weg zie om te gaan." Maar, 'vervolgt hij, die „on zekerheid kan ons bevrijden van de kramp, dat wij tot el ke prijs moeten strijden voor het behoud van de Gerefor meerde Kerken en het gere formeerde leven.... en dat wij met name menen, dat het voortbestaan van ons af hangt." Het Boekencentrum heeft de „Dogmatische Verkenningen", die jarenlang in het maandblad Wending verschenen, gebun deld. Deze dogmatische essays proberen de werkelijkheid van het christelijk geloof opnieuw onder woorden te brengen. Ze zijn geschreven door prof. dr. H. J. Heering, prof. dr. J. Spei- na Weiland en ds. W. P. ten .'Zate. De onderwerpen (zoals de persoon van God, een Christus- geloof zonder God, de kerk, de hoop die leven doet) werden gekozen om hun actualiteit. Ze worden lichtvoetig, maar niet lichtzinnig beschreven. Hier en daar zijn ze bij de tijd ge bracht omdat de ontwikkeling van het denken doorgegaan is. Het is een zware pocket van 248 pagina's voor 9,50. VAN RIESSEN in dit tegenover met God staat is hi; volledig mondig". CHRISTELIJKE POLITltl Drs. G. van Leyenhorst schrijft e« tweede groot artikel in dit februari maartnummer van Wapenveld, he maandblad van de RRQR (academie uit vooral de Gereformeerde Bond de Chris'elijke Gereformeerde Ker ken en He Gereformeerde Gemeen ten). Van Leyenhorst schrijft over mon digheid .--n onmondigheid in de poli tiek en omschrijft christelijke poli tiek ten slotte in vijf punten. Uitgangspunt is de volledige bijbel In het Dolitieke handelen moet b bijbelse gerechtigheid gestalte knj- gen. Het gaat niet alleen om recht vaardige verhoudingen tusa mensen, maar ook om de rechte ve houding van de mens tot zijn Scha per. De overheid moet gezien words als Gods dienaresse, door haar iJ God ons regeren. De kerk moet fsr- geren als het eeweten van overi/ en volk. Het vijfde punt is i christenen geen uitzonderingsposii mogen 'nnemen, Gods geboden i beloften richten zich op het he. volk. Andere artikelen in dit special*, nummer werden geschreven doo: prof. dr. H. Jonker, ds. J. Overduii en ds. S. Gerssen. DORDRECHT De NVSH heeft vb een enquête in brede kring de reactie gevraagd over haar ideologie, zoals die verwoord is in de afscheidsrede van de pas teruggetreden voorzitster, mevrouw dr. M. Zeldenrust-Noordanus. Daar o? heeft het GPV in een officiële verkla ring in zijn blad Ons Politeuma gerea geerd. Het GPV is onder meer getroffea door de uitspraak als zou de samen werking tussen sexualiteit en liefde geen eis zijn, zij meent niet in detail te kunnen antwoorden en volstaat mei een aantal algemene opmerkingen. Een er van is, dat het GPV het be staan van de NVSH en het blad Sex tant betreurt vanwege de doelstelling Want: „U eist publiek wat de God va: hemel en aarde in de bijbel verbodes heeft. Deze God zal Zijn versenrikke- lijke toorn doen losbarsten over het goddeloze gedrag dat u propageert. De bijbel leert, dat hoereerders, overspe- Iers, schandjongens en knapenschen ders het koninkrijk Gods niet zullec beërven. Wie zich aan die leefregel' niet houdt, wordt buiten het Konink rijk van Christus en God geplaatst Door een goede wetgeving en een cor rect bestuursbeleid moet zorg worde: gedragen, dat het naleven van de» normen niet wordt bemoeilijkt." Dit houdt o.a. in, aldus de GPV-ver- klaring, het niet publiek goed prates of aanvaarden van homo-erotische prak tijken en het publiek in ere houdes van de heiligheid van het huwelijk. HILVERSUM Mejuffrouw dr. I van Riessen .heeft een visum gekre gen voor Indonesië. In dienst van de zending van de Christelijke Gerefor meerde Kerken zal zij in Toradjaland (Celebes) de leiding van een zieken huis op zich nemen. BELGRADO Vier mensen kwa men gisferen om het leven en elf werden bedwelmd bij een krachtige aardgasuitba.sting bij de stad Becej, in de Zuidslavische provincie Vojvo- dina. Een deel van de bevolking h geëvacueerd. NED. HERV. KERK Bedankt voor Maassluis (vac. H. F. Meijer: wljkgem. 1; toez.), W. Goed hart te Emmên. GEREF. KERKEN (VRIJC-.) Beroepen te Leens. T. De'sker te Goes: te Rotterdam-Zuid, H. Scholte te Bodegraven - Alphen aan den Rijn. CHR. GEREF. KERKEN Beroepbaar kand. B. Witzier, Prins Mauritslaan 30, Apeldoorn GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rhenen, C. Wisse te fi- speet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2