PROF. VERKUYL VINDT
BROSIO VRESELIJK
Erken recht veelvormigheid
van geloofsbeleving in kerk
HISTORICITEIT BIJBEL:
GROOTSTE STRUIKELBLOK
4 Grote meerderheid pastoraal concilie:
Een woord voor vandaag
Eerste Roemeense
bijbel gereed
BEROEPlNGSWERK
NAVO-secretaris dwars tegen Gods wil
Uw probleem
is het
onze....
Ds. B. E. J. Bik
overleden
Pater Hermans
wil er af
Vrije Universiteit in debat
over kernvraagstukken
Vakcentrales
willen eigen
ziekenfonds
Stuur een kaart
naar Koningin
Zendingsdag van
Geref. Gemeenten
Scholier schiet
op voorbijgangers
VRIJDAG 11 APRIL 1969
We denken aan heiligen als aan bijzondere mensendie hoog
verheven zijn boven ieder ander. Daarom doet het zo merk
waardig aan dat Paulus schrijft aan de „heiligentezamen
met hun opzieners en diakenen." Wij hebben van opzieners
ouderlingen gemaakt, maar beter is het eerste woord en dan
moeten we diakenen vertalen met „dienstknechten".
Bij ons zorgen ouderlingen voor de geestelijke en diakenen
voor de lichamelijke noden. Maar zo hebben we eigenlijk een
valse tegenstelling gemaakt. Christus preekte over Gods licht,
maar genas ook blinden.
Om beter te begrijpen wat deze woorden betekenen, zouden
we ze in legertermen moeten vertalen. De ouderlingen zijn
de generaals die de orders geven, die soldaten inzetten, die
opdrachten verstrekken in de strijd tegen de duistere mach
ten. De dienstknechten zorgen voor de aanvoer van alles wat
nodig is in de strijd: voedsel, munitie, wapens, wagens, alles.
Een diaken is dus helemaal niet alleen een „armenverzorger".
Hij is een verzorger van heiligen. Hij moet hen lichamelijk
en geestelijk in staat stellen om de strijd te kunnen voeren.
(Daarom diende Stephanus niet alleen de tafel des Heren,
maar preekte die diaken ook).
En als een ouderling huisbezoek doet, vervult hij in wezen
de taak van de diaken, terwijl hij plannen moet ontwerpen
om het evangelie in de wereld te laten verkondigen door de
gemeenteleden.
We lezen vandaag: 2 Kronieken 13 1 - 14 1.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Het Nederlands
Bijbelgenootschap heeft zojuist uit
Roemenië bericht ontvangen, dat
daar de eerste gedrukte Roemeense
bijbel op het bijbelhuis is ontvangen.
Begin vorig jaar gaf de Roemeense
regering toestemming voor het druk
ken van honderdduizend bijbels op
de staatsdrukkerij. Maar de kerken
hadden geen deviezen om papier en
inkt te kopen. Daarop sprong de we
reldbond van bijbelgenootschappen
in.
Het Nederlands Bijbelgenootschap
beloofde voor tienduizend bijbels te
zullen zorgen en deed daartoe een
beroep op het Nederlandse volk via
de actie „Neem een bijbel voor uw
rekening" (giro 44.000). Wie zeven
gulden stort, betaalt daarmee papier
en inkt voor drie Roemeense bijbels.
Er komt voor deze actie nog steeds
geld binnen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Loon op Zand, W. van
Hennekeler te Zwartebroek.
Bedankt voor Harderwijk (btg. wijk-
gem.; toez.), J. Oskamp te Egmond aan
Zee; voor Lienden, A. J. Mulder te
Ter Aa.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Naarden, K. Bisschop te
Steenwijk.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Baflo-Warffum, (accl.),
kand. D. Grutter te Enschede: te IJs-
selmuiden-B. C. Bakker te OldenzaaL
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT „Vreselijk"
noemde prof. dr. J. Verkuyl gis
teren op de gereformeerde predi
kantenconferentie het televisie
interview de avond tevoren met
secretaris-generaal Brosio van de
NAVO. „Daar kun je onder
vloeken."
De wijze waarop Brosio sprak
over het gebruik van kernwa
pens vond prof. Verkuyl een
ontstellende gedachtengang, die
dwars ingaat tegen Gods wil.
Hij vroeg AR-voorzitter dr. A.
Veerman, die voor de gereformerde
predikanten refereerde over „Poli
tiek vanuit de radicaliteit van
het evangelie", of het niet de taak
van de ARP moet zijn, om overeen
komstig de besprekingen van de
Europese kerken in Portschach aan
te sturen naar een nieuwe structuur
van het veiligheidssysteem en het
weren van kernwapenen uit Europa.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adrei kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding U verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Pe»
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Waar kunnen wij de partij
bladen bestellen om ons op de hoog
te te stellen van de binnenlandse
politiek?
Anlwoord: ARP; Dr. Kuyper-
straat 3. CHU: Wassenaarseweg 7,
KVP: Mauritskade 25, SGP: Fran-
kenslag 123. WD: Koninginne
gracht 61, alle ln Den Haag; PvdA:
Tesselschadestraat 31. CPN: Keizers
gracht 324, PSP: Bloemgracht 55,
alle Amsterdam; GPV: Oranjelaan
97, Dordrecht: Vrije Boeren: H. Koe
koek, Bovenweg 18, Bennekom.
Vraag: Een echtpaar met zeer
laag inkomen heeft een hoge premie-
aanslag ontvangen. Kan het onthef
fing krijgen?
Antwoord: Niet op grond van laag
Inkomen, want men kan een groot
vermogen hebben. Als men redelij
kerwijze niet betalen kan, kan men
kwijtschelding vragen bij de direc
teur der rijksbelastingen, waaronder
men ressorteert of aan de op het
aanslagbiljet vermelde ontvanger.
Naar algemene regels wordt dan
een onderzoek naar het betalingsver
mogen van de betrokkene ingesteld.
Er worden geen aanmaningen of
dwangbevelen gezonden zolang op
het verzoek niet is beslist.
Vraag: We wonen in een beneden
huis. Nu wil de vereniging waarvan
we gehuurd hebben, op het stukje
grond dat we achter ons huis ge
huurd hebben, een schuur bouwen
voor de bovenburen om aan de
huurverhoging te komen. Moeten
we dit goedvinden?
Antwoord: Dat hoeft u niet zo
maar. Wel is de huiseigenaar gerech
tigd u een redelijk nieuw huurcon
tract voor te stellen en als u wei
gert, zal het tot een proces komen.
Als het uw enige stukje open grond
betreft, zal de rechter het met uw
standpunt mogelijk eens zijn. Het
beste is met het bestuur van de
vereniging te spreken. Is het een
vereniging, die in nauwe betrekking
tot de gemeente staat, dan kan u
ook inet een raadslid praten.
Vraag: Welke uitgevers of li
chamen geven publikaties betreffen
de vacatures in gemeentebetrekkin
gen?
Antwoord: Het weekblad van de
Ned. bond van gemeente
ambtenaren geeft een wekelijks bij
gehouden lijst Ook komen er veel
advertenties in voor. Het wordt uit
gegeven door Samsom, Alphen aan
den Rijn. Bovendien adverteren vele
gemeenten in plaatselijke en streek
bladen.
Vraag: U meldde dat een Haagse
firma een verhoogde omzet had van
demobilisatiespeldjes KL. Indonesië
in verband met de uitzending van
de heren Wigbold c.s. Wie zijn ge
rechtigd zo'n speldje te dragen? Zijn
deze speldjes indertijd bij de demo
bilisering uitgereikt?
Antwoord: Iedere militair die in
„Indië" geweest was. ontving bij te
rugkeer in Nederland als blijk van
waardering een verzilverd insigne
en oorkonde Dit insigne (helm op
gekruiste palmtak en zwaard) was
bestemd om gedragen te worden in
het knoopsgat in het rever. Later
werden er speldjes verkocht met het
zelfde embleem, van dezelfde
grootte en uitvoering, maar dit zijn
dus speldjes en geen insignes voor
de knoopsgaten, zodat er geen vaste
regels zijn te geven, behalve die van
fatsoen.
Vraag: Waar zijn de bruine pleis
ters nog te krijgen? Voorheen kon
men ze in Rotterdam kopen. Ze heb
ben ons meermalen goed geholpen.
Antwoord: Wij weten niet het
merk of het gebruik van deze pleis
ters. Bedoelt u mosterdpleisters of
een bruinachtig gekleurd pleister te
gen reuma, dat in apotheken te
koop ls? Graag nadere inlichtingen.
Vraag: kan u bijzonderheden ge
ven over het Vrijheidsbeeld te New
York?
Antwoord: Het is ontworpen door
Frédéric Bartholdy, en in 1886 door
de Franse regering aan het Ameri
kaanse volk aangeboden ter gelegen
heid van de honderdste verjaardag
▼an Amerika's onafhankelijkheid.
Van een medewerker
NOORD WLJKERHOUT Het
pastoraal concilie erkent in gro
te meerderheid het goed recht
van veelvormigheid van ge
loofsbeleving binnen de kerk.
Het wil in gesprek blijven met
degenen die zich sterk op de tra
ditie baseren, met hen die zich
bekennen tot een religieus agno-
ticisme en met de groepen die
geloven verstaan als eerbied
voor het mysterie of als inzet
voor de medemens. Ieder die zich
katholiek wil blijven noemen,
dient welkom te zijn in de kerk."
De commissieleden Maltha en Den
Ottolander onderschreven dit stand
punt niet en dienden een minder
heidsnota in. Maltha noemde het con
cilie ,het partijcongres van de pro
gressieven". Voor een christendom
boven geloofsverdeeldheid voelde hij
niets.
„Men wil iedere vorm van geloven
binnen de kerk recht van bestaan
geven. Die mogelijkheid is in strijd
met de Schrift. Zijn wij hier vertegen
woordigers van de katholieke kerk
of van een christelijk getint humanis
me, zei dr. Van Dijk, die zich achter
Maltha opstelde.
De bisschoppen hielden zich al van
het begin van het congres een tikje
afzijdig, hetgeen niet door de verga
dering werd genomen. Mgr. Ernst
reageerde evenwel op de uitdagende
houding van vele afgevaardigden. De
vraag waar de bisschoppen staan
vond hij een vraag naar de bekende
weg. Mgr. Ernst achtte het niet juist
dat de vergadering probeerde het
episcopaat uit de tent te lokken.
„Kent u de bisschoppen dan zo wei
nig", vroeg hij, „dat u niet weet waar
wij staan in de huidige ontwikkeling".
Vragen
Op de middagzitting werd het epi
scopaat bestookt met vele vragen.
Wat denken de bisschoppen straks in
Chur en in Rome te gaan doen. Welk
standpunt zullen zij daar innemen?
Zullen zij er vechten voor de ontkop
peling van priesterschap en celibaat?
Of zullen zij zich met een kluitje in
het riet laten sturen?
Enkele afgevaardigden, onder wie
vicaris Ruygers, hechtten weinig waar
de aan de oproep van kardinaal AI-
frink inzake de bisschoppelijke colle
gialiteit. Velen menen dat deze op
roep een nieuwe slogan dreigt te
worden, die remmend werkt op de
ontwikkeling en de geloofwaardig
heid van het episcopaat ondermijnt.
Zij kregen tegenwind uit de hoek
der verontrusten. Den Ottolander
vond dat dat de bisschoppen in tal
van kwesties niet collegiaal waren
geweest tegenover Rome. Afgevaar
digde Simonis meende, dat de pu
blieke opinie tegen het celibaat voor
een groot deel het resultaat was van
een hersenspoeling welke de publici
teitsmedia op katholiek Nederland
hadden toegepast.
Doodzwijgen
En pater Maltha stelde enkele re
gels op voor de dialoog met Rome,
waarvan de eerste luidde, dat men
de paus niet mocht doodzwijgen en
hem niet lelijk mocht behandelen.
Ineke Meester, één van de jongste
afgevaardigden, diende hem terstond
van repliek. „U zegt, dat wij niet
lelijk mogen doen tegen de paus,
maar de paus doet lelijk legen ons.
Het enige dat ons dan rest, als wc
tenminste niet lelijk willen doen, is
hem doodzwijgen".
Kardinaal Alfrink meende, dat in
de discussie verwarring heerste over
het begrip collegialiteit. „Men stelt
het ongeveer gelijk aan solidariteit.
Maar dat is heel iets anders dan het
concilie bedoelt De collegialiteit
waarover het concilie spreekt vraagt
ons, dat wij binnen het college van
de bisschoppen naar een oplossing
zoeken voor moeilijke kwesties. Het
stuit mij tegen de borst, dat men dit
etiketteert als diplomatie. Het heeft
er weinig mee te maken, wel met
liefde".
Te diplomatiek
Wat de bisschoppen in Chur pre
cies gaan doen wilde hij niet zeggen.
T~
K
2
3
5
6
7
Uit de woorden van de eerste rij
moeten de woorden van de tweede
rij worden gevormd. De beginletters
van de woorden uit de eerste rij vor
men de naam van een provincie van
Nederland.
1. taaie aardsoort - bakt men brood
van
2. hetzelfde - dienstbode
3. kaasworm - juffrouw
4. landman - japon
5. plaats in N.Brab. - straatwijsje
6. overschot - hemellichaam
7. kan men uit drinken - klap
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. d, 2, ark. 3. stier, 4. gemet, 5.
stemmig, 6. noest, 7. kelen, 8. sen, 9.
n. DRIMMELEN.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In de leeftijd van
64 jaar is te Laren overleden ds. B.
E. J. Bik, predikant van de Hersteld
Evangelisch Lutherse Kerk in de
hoofdstad. De begrafenis vindt mor
genmiddag op Rustoord te Diemen
plaats.
Ds. Bik werd in 1904 te Leiden ge
boren en in 1930 proponent in de
Hersteld Evangelisch Lutherse Kerk.
Hij aanvaardde in dat jaar het ambt
van predikant in Enkhuizen, ln 1938
deed hij zijn intrede in Amsterdam.
In 1947 brak er een ernstig conflict
uit, dat een jaar later tot afzetting
van ds. Bik leidde. Een van de rede
nen was, dat ds. Bik, destijds voor
zitter van de algemene kerkelijke ver
gadering en van de algemene kerke
lijke commissie, zich verzette tegen
een vereniging van hersteld-luthera
nen en lutheranen.
Na zijn afzetting stichtte ds. Bik
met een deel van de Amsterdamse
gemeente de Vrijgemaakt Hersteld
Evangelisch Lutherse Kerk. Toen in
1952 de hersteld-lutheranen zich met
de lutheranen herenigden, liet ds. Bik
het „vrijgemaakt" in de naam van
zijn kerk weer vallen. Hij was in zijn
gemeenschap de enige predikant.
Het verband van evangelisatlecom-
missies van de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) houdt zijn jaarlijks con
gres zaterdag 7 juni in de Martuskerk
te Amersfoort. Ds. W. G. de Vries uit
Groningen spreekt over „Wat beweegt
de moderne mens?"
Het weer In Fnrnpn
weer
max.temp.
gisteren
neer
slag
Amsterdam
mist
17
O.S
Brussel
geh.bew.
22
0
Frankfort
regen
23
0.6
Genève
zw.bew.
21
0
Innsbruck
zw.bew.
21
0
Kopenhagen onbew.
16
0.9
Locarno
h.bew.
19
0
Londen
geh.bew.
16
0.1
Luxemburg
motregen
22
Madrid
onbew.
20
0
Majorca
onbew.
19
0
München
geh.bew.
20
0
Nice
onbew.
16
0
Parijs
geh bew.
23
0
Rome
onbew.
17
0
Wenen
zw bew.
20
0
Zürich
geh.bew.
21
0
„Het is niet goed nu al de kaarten op
tafel te leggen. Wij vragen uw ver
trouwen en menen daarop aanspraak
te kunnen maken". Hij zei in Chur
niet te zullen spreken, hoewel hij
daartoe was uitgenodigd, zulks om
niet nader te noemen redenen, die
naar hij aannam de vergadering wel
zou begrijpen.
Prof. Haarsma nam daar geen ge
noegen mee. Het klonk hem met alle
respect ,och te diplomatiek en te po
litiek in de oren. Hij suggereerde, de
kaarten wel op tafel te leggen in de
hoop, dat er buiten de vergaderzaal
niet over zou worden gesproken. Kar
dinaal Alfrink ging op deze suggestie
niet nader in.
Dr. Veerman zei een beetje het
gevoel te hebben, dat prof. Verkuyl
naar de bekende weg vroeg. Voor
de ARP geldt heel duidelijk, dat
oorlog zonde is. Maar, zei hij, we
moeten oppassen dat we de radi
caliteit van het evangelie niet ver
absoluteren en gaan opbouwen uit
een blanco situatie. We moeten uit
gaan van het machtsevenwicht, zo
als dat er vandaag is.
Dat evenwicht is geen einddoel,
hoogstens beginpunt, van waaruit
we moeten werken naar een nieuwe
situatie, een systeem van internatio
nale rechtsorde, waarin de NAVO
en het Pact van Warschau niet
meer nodig zijn.
De AR-voorzitter had het inter
view met Brosio niet gezien, maar,
zei hij, niet de mensen van de
NAVO maken de dienst uit, maar
de politici van de verschillende
landen.
V eranderingen
In zyn inleiding stond dr. Veer
man stil bij drie punten, waarin de
veranderingen in de ARP zijns
inziens gemarkeerd werden.
1. Tegenover de vroegere gehecht
heid aan historisch gegroeide ver
houdingen is er nu veel meer een
kritische stellingname vanuit het
evangelie tegenover de bestaande
structuren.
2. Vooral door Kuyper hebben de
AR geleerd, sterk stelselmatig,
systematisch te denken. Dat heeft
nu plaats gemaakt voor een doel
gericht denken. We hebben ge
leerd, dat christelijke politiek niet
een statische, maar een dynamische
zaak is, een weg die we moeten
gaan. (Dr. Veerman noemde als
voorbeeld de gezagsopvatting: vroe
ger vroegen we naar het wezen
van het gezag nog in de Indië-
kwestie nu naar het doel van het
gezag). Vroeger spraken we meer
uit het ideaalbeeld, nu uit de wer
kelijkheid.
3. We hoeden ons voor vereenzel
viging. We verbeelden ons niet, het
monopolie van goede en waarde
volle mensen te hebben. Ook bui
ten de christelijke partij zijn men
sen met bijzondere verdiensten voor
de samenleving.
den van de Verenigde Staten, van
uit de negergetto's in de grote ste
den, op King is gekomen.
Deze kritiek gaat er vanuit, dat
de Amerikaanse neger enkele
eeuwen lang zo vertrapt en verbrij
zeld is, dat hij zijn identiteit is
kwijtgeraakt, en het vriendelijke,
goedlachse wezen is geworden, dat
men nu ziet. Geweld (Black Power)
is alleen al daarom nodig, om de
neger zijn identiteit te hergeven.
Prof. Schulte Nordholt was het
met deze gedachtengang niet eens,
omdat ze eigenlijk geen rekening
houdt met de waarde van de indi
viduele mens.
De Amerikaanse negers zijn door
enorme diepten gegaan, maar eruit
gekomen. De figuur van Martin
Luther King zelf is daar een spre
kend voorbeeld van.
ROME (DEN HAAG) De pers
chef van het Vaticaan, Fausto Vallainc,
heeft gisteren meegedeeld, dat pater
Jan Hermans bij de generaal van de
jezuïetenorde, pater Arrupe, zijn ont
slag heeft ingediend als provinciaal van
de orde ln Nederland.
Hij legde er de nadruk op. dat pater
Hermans zijn verzoek al had ingediend
voor de kwestie rond het ontslag van
de twee Amsterdamse studentenpaters
Oosterhuis en Van der Stap.
Vanuit het Nederlandse hoofdkwar
tier van de jezuïeten in Den Haag
wordt de mededeling van Vallainc
„hoogst onwaarschijnlijk" genoemd.
Het KNP verneemt echter van de
ziide van jezuieten in Rome, dat pater
Hermans zijn verzoek om ontslag on
geveer vier tot vijf weken geleden heeft
ingediend. Hij was zeer vermoeid en
zou gezegd hebben, de last van zijn
functie niet langer te kunnen dragen.
Pater Hermans is zelf „ergens in
Italië" en niet te bereiken.
Normaal wordt een provinciaal voor
drie jaar gekozen. Pater Hermans
oefent zijn functie al meer dan twee
jaar uit.
M. L. King
's Middags sprak prof. dr. J. W.
Schulte Nordholt over Martin Luther
King. Hij ging daarbij vooral in
op de kritiek, die vanuit het noor-
Op de forumavond van de Vrije
Universiteit, gisteravond in De
Doelen, zat dit vijftal achter de
tafel: (van links naar rechts)
J. de Wit, prof. dr. R. Schippers,
voorzitter ds. P. N. Kruyswijk,
prof. dr. C. Augustijn en ds. J. C.
Hagen.
ROTTERDAM „Wat wil de
Bijbel ons dan zeggen. Elke bij
belschrijver laat zien het gezag
van God in de boodschap, dat
God de mensheid wil redden en
dat Hij tenslotte in Jezus Chris
tus de volkeren heeft laten zien
wie Hij was. Wij moeten ons niet
druk maken over menselijke
woorden zonder het appèl meer
te zien in deze woorden."
Prof. dr. C. Augustijn, hoog
leraar in de algemene kerkge
schiedenis aan de Vrije Univer
siteit te Amsterdam, raakte met
deze opmerking een van de
kernvraagstukken, waarover
hoogleraren aan de VU donder
dagavond in De Doelen discus
sieerden met een groot aantal
toehoorders uit allerlei plaatsen
in Zuid-Holland.
Vooral de betekenis van de Bijbel
blijkt alom een discussienoderwerp
te zijn. Ook gisteren nam de behan
deling van dit kernvraagstuk het
grootste gedeelte van de avond in be
slag. Ruim duizend mensen hadden
zich verzameld om na gebed en
psalmgezang twee hoogleraren in de
theologische faculteit te horen en
desgewenst te ondervragen. Of, zoals
een man uit Hoogvliet wilde „het
pistool op de borst te zetten".
Het driekoppige forum onder voor
zitterschap van VU-curator ds. P. N.
Kruyswijk en verder bestaande uit
prof. dr. R. Schippers en prof. Augu-
tijn, kreeg het dan ook niet gemakke
lijk. De eerste vraagsteller viel di
rect al in klare bewoordingen prof.
Augustijn aan. Hij verweet hem, dat
deze onder meer de historiciteit van
Adam in twijfel trok en het „aardig
kon vinden" met de Rooms katholie
ke kerk.
Prof. Augustijn: „De hele Bijbel
leert ons dat wij zelf helemaal aan
sprakelijk zijn voor onze eigen da
den. Genesis 1 is de mooiste manier
om dat te vertellen en dat is ook de
bedoeling."
Historiciteit
Hiermee was het vraagstuk van de
historiciteit van Adam en eigenlijk
van de gehele Bijbel, niet afgedaan.
Het begrip historiciteit bleek vele
vragen los te weken. Zoveel zelfs, dat
prof. Schippers retorisch uitriep:
„Waar komt het hele begrip historici
teit eigenlijk vandaag? Hebben wij
u dat dan geleerd?" Waarop iemand
uit de zaal onverwacht en tot grote
hilariteit „Ja" riep.
Dit plotselinge antwoord bracht
prof. Schippers tot de verklaring:
„Geschiedenis, historie moet je uit
de buurt van de hele boel houden. Als
je met maatstaven van historisch on
derzoek de Bijbel gaat lezen, wordt
het véél te moeilijk."
De hoogleraar merkte op: „Je moet
niet met een soort van wijsheid als
met een bulldozer door de Bijbel heen
willen. Je moet niet altijd vragen,
hoe zit dat met Adam? Ik zeg u. spe
culeer er niet mee, sla er elkaar niet
mee om de oren. Wccst niet al te
eigenwijs. Denk aan Romeinen 5."
Rooms-katholiek
Bij de vragen over de historiciteit
van de Bijbel vielen andere proble
men eigenlijk ln het niet Zo stelde
iemand schriftelijk: „Rome is feite
lijk niets veranderd wat de leer be
treft." Deze vraag wekte verontwaar
diging op bij prof. Augustijn, die zei,
het er helemaal niet mee eens te zijn.
„Momenteel zit e rond de tafel en
probeer e met elkaar te praten op
grond van de Bijbel. Ook de Rooms-
katholiek ge'ooft in de leer van Jezus
Christus en wil op dezelfde manier
UTRECHT De drie vakcentralen
(CNV, NW en NKV) willen samen
één groot ziekenfonds stichten, waar
schijnlijk met inschakeling van de
Bond van r.k. ziekenfondsen en de
Centrale bond van onderling beheer
de ziekenfondsen, waarin NVV en
CNV een (bestuurlijke) stem hebben.
Deze beide fondsgroepen omvatten
al ruim 30 procent van alle zieken
fondsverzekerden in Nederland.
Aan het plan liggen drie overwe
gingen ten grondslag. In de eerste
plaats uitbreiding van de dienstverle
nende taak der vakbeweging voor
haar leden. Voorts willen de vakcen
tralen op grotere (en dus effectievere)
schaal betrokken zijn bij de uitvoe
ring van de ziekenfondswet en achten
zij grotere centralisatie noodzakelijk
in de zeer verdeelde opbouw van de
ziekenfondsorganisatie.
UTRECHT Met medewerking
van de Oranje-organisaties houdt het
Nationaal Jeugdzorg Fonds ter gele
genheid van de 60ste verjaardag van
de Koningin een jeugdfelicitatie-
briefkaartactie.
In een oplage van twee miljoen
worden de kaarten verzonden naar
alle Oranjeverenigingen en alle lagere
scholen. De bedoeling is, dat de kaar
ten naar de Koningin persoonlijk
worden gestuurd.
De mogelijkheid bestaat daarbij
extra postzegels op te plakken om
op die manier het fonds te steunen.
Uit elke provincie worden een jon
gen en een meisje uitgekozen om de
kaarten, in albums geplakt, aan de
Koningin aan te bieden.
HILVERSUM Op Koninginnedag
zal in de Expohal weer de zen
dingsdag van de Gereformeerde Ge
meenten worden gehouden.
In de ochtendbijeenkomst (van half
elf tot twaalf uur) spreken de voor
zitter, ds. H. Rijksen, de secretaris,
ds. A. Vergunst, en ds. C. Harinck en
zal zuster Lenie Breedveld de groe
ten van het zendingsteam in Nigeria
overbrengen.
's Middags (twee uur tot half vier)
spreken ds. G. J. van de Noort en ds.
J. van Vliet en vertelt mevrouw Van
Ree-van Delft een zend ingsverhaal
De Gereformeerde Gemeenten be
reiden een bijbelvertaling in de Da-
ni-taal (West-Irian) voor. Zodra hij
een visum ontvangen heeft, zal drs.
Fahner naar West-Irian vertrekken
voor het vertaalwerk. Reeds zijn con
tacten gelegd, die het mogelijk zuilei
maken de Bijbel in de Dani-taal tel
drukken.
(Vervolg van pag. 1)
Het eerste schot trof het verlichte
raam van het ziekenhuis. Vlak
achter het raam lag een patiënt.
Had deze patiënt in bed gezeten,
dan zou hij dodelijk zijn getroffen,
dacht de politie.
Met het tweede schot heeft de da
der opzettelijk gewacht totdat de
beide vrouwen, die gearmd over
straat liepen, onder het licht van
een straatlantaarn waren. Het wa
ren de 55-jarige R. Huizinga—
Bruinsma en de 42-jarige mevrouw
G. Boelens.
Mevrouw Huizinga werd eerst ge
troffen in de linker bovenarm. De
zelfde kogel drong door in de rech
ter bovenarm van mevrouw Boe
lens en schampte daarna langs de
huid in haar kleren.
De laatste kogel moest een af
stand van ongeveer honderd meter
afleggen om de voetgangers te tref
fen. De draagwijdte van de munitie
van dit kaliber en afgevuurd uit
een flobert-geweer bedraagt 1600
meter.
Twintig minuten na de schietpartij
was de politie ter plaatse. Zij begon
onmiddellijk met het onderzoek, dat
gistermiddag tot resultaat had dat
S. werd gearresteerd.
zalig worden. Wij kunnen ons niet
permitteren in eigen christelijk huis
ruzie te maken over vraagstukken
die de kern niet raken. Wij hebben
allemaal dezelfde opdracht. Iets in
de wereld te laten zien wat Christus
is en bedoelt."
Even ook dreigde de affaire-Geel
kerken in de discussie gemengd te
worden. Maar prof. Augustijn kapte
het snel af met de opmerking: „Dit is
vragen om de beroemde duidelijk
heid. Alsof iemand dat nodig heeft
voor zijn geloof."
Op de vraag waarom er geen jon
geren aan het woord waren geweest,
gaf. prof. Augustijn als antwoord:
„Jongeren hebben wat minder moei
lijkheden. Zc zijn grootgebracht in
een tijd met andere ideeën."
De jongeren zouden dan ook met
minder moeite de nieuwe theologie
kunnen accepteren. De nieuwe theo
logie, waarvan een man uit Rotter
dam zich afvroeg of zij wel bestaans
recht had. „In de Bijbel staat nergens
wat over een nieuwe zienswijze. Is
die nieuwe theologie wel goed en
moeten wij ons niet richten op de
eindtijd?"
Nieuwe theologie
Volgens prof. Augustijn raakte de
ze vraagsteller het wezenlijke van de
op deze avond behandelde zaak. „U
moet gQed begrijpen, dat de curatoren
Jezus echt niet willen corrigeren.
Jezus heeft er inderdaad niet over
gesproken. Maar het is allemaal niet
zo nieuw. In onze kringen helaas nog
wel, maar dat komt omdat er nog te
weinig over is nagedacht."
De forumavonden van de VU moe
ten uist de kerkleden aan het denken
zetten. Het is ze wel gelukt, getuige
het grote aantal mensen, dat tot nu
toe deze avonden al heeft bezocht, te
weten twintigduizend in totaal.