Methodisten voelen weinig voor fusie met Anglicanen PROF. C. VEENHOF BIJ EMERITAAT GEHULDIGD Sheik met zweetvoeten O O O O <D O O O O O O O O O Pastores nu officieel uit orde Een woord voor vandaag Meerderheid leden is tegen Tien procent naar ontwikkeling Ds. L. Floor gepromoveerd Winst Stoomvaartmij. Nederland hoger Menigte in Kongo ziet terechtstelling J. LAANSMA OVERLEDEN BEROEPÏNGSWERK Gratis bloemen- cheques Oecumenische Raad kerk en samenleving gevraagd Zending krijgt 500 gouden tientjes WOENSDAG 9 APRIL 1969 ,JPaülus en Timotheus, dienstknechten van Jezus Christus", zo begint de brief aan de Philippenzen, zagen we gisteren. Maar dat is niet genoeg. Het is een brief „aan al de heiligen in ChristiLS Jezus". Heiligen zijn niet altijd „goede" mensen, of moreel hoog staande personen. Het is geen „ethisch" woord, dat aangeeft dat we de top van de ladder der menselijke moraliteit bereikt hebben. Letterlijk betekent het woord „apart gezet zijn". En in de bijbel zijn heiligen mensen die apart gezet zijn om God te dienen. Pas in het Nieuwe Testament lees je regelmatig over heilige mensen. In het Oude Testament wordt vooral het gereedschap in de tempel heilig genoemd. Dat komt omdat alleen de op standing mensen echt apart kan stellen. Alle mensen, van ieder ras en kleur, zijn één, zonen en dochters van Adam. Wie apart gaat staan, verheft zich alleen maar boven zijns gelijken. Rijken en armen, burgers en boeren, blanken en zwarten zijn van één bloed, onder één zonde, en in de greep van één dood. Maar de opstanding schenkt nieuw leven. Kinderen van Adam worden kinderen van God. Dat nieuwe leven stelt hen apart van de rest van de wereld om God te dienen onder de mensen. Heiligen zijn Gods handlangers in deze wereld, Gods opstan delingen die zich verzetten tegen zonde, dood en hel. We lezen vandaag: 2 Kronieken 111-23. (Van onze kerkredactie) LONDEN De fusie tussen anglicanen en methodisten in Enge land hangt al niet eens meer aan een zijden draad. Er moet een wonder gebeuren als die nog doorgaat. Bleken de anglicanen weinig enthousiast, de methodisten zqn volgens de jongste stemming hele maal niet enthousiast. Het grote struikelblok is niet zozeer de fusie, maar de wijze waarop die tot stand moet komen. Prof. C. Veenhof tijdens zijn slotwoord. Ontwerp-program. van Radicalen: (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Tien procent van de groei van onze welvaart moet jaarlijks bestemd worden voor de ontwikkelingshulp. Bij het failliet gaan van be drijven moeten eerst de lonen worden uitbetaald, voordat de fiscus met het geld gaat strijken. Dat zijn de belangrijkste punten in het nieuwe ontwerp-program van de Politieke Partij Radicalen, dat op het congres op 18 en 19 april in Tilburg zal worden besproken. Het program is op veel essentiële punten ongewijzigd gebleven. Het ontslag voor oudere werkne mers moet aan een nadere studie worden onderworpen, vindt de PPR. Als de partij haar zin zou krijgen, moet het de bedrijven moeilijk worden gemaakt oudere werknemers als eersten te ontslaan. Er moet ook een betere uitkeringsregeling voor hen komen. Vervangen De PPR handhaaft haar standpunt' dat de NAVO en Warschaupact moeten worden vervangen door een Europees veiligheidssysteem, ge steund door Amerika en Rusland. Voorwaarde is de volkenrechtelijke erkenning van Oost-Duitsland en een regeling van de kwestie-Berlijn. Dienstweigeraars moeten in de gelegenheid worden gesteld ontwik- kelingsuhlp te verrichten. De ge wone dienstplichtige zou moeten kunnen kiezen uit de mogelijkhe den normale dienstplicht of hulp aan arme landen en dienst te ne men in een strijdmacht van de Verenigde Naties. Formateur De Koningin moet een kabinets formateur aanwijzen, die reeds eer der door de Tweede Kamer is ge kozen, het openbaar vervoer moet worden verbeterd (iedereen moet er zijn auto voor thuis kunnen laten), de gemeenteraad moet ook inspraak krijgen bij het ontslaan van burgemeesters en de Provinciale Staten moeten kunnen meebeslissen over het benoemen en ontslaan van commissarissen der Koningin. POTCHEFSTROOM Ds. L. Floor, missionair predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken In Zuid-Afrika, is aan de universiteit van Potchefstroom cum laude gepro moveerd toi doctor in de theologie. Dr. Floor is 45 jaar oud. In 1950 werd hij predikant. Hij stond in Op perdoes en vervolgens in Almelo. In 1961 vertrok hij naar Zuid-Afrika, waar hij de eerste christelijke gere formeerde zendeling werd in Venda- land (Noord-Transvaal). Thans is hij hoogleraar aan de theologische school voor niet-blanke predikanten te Hammanskraal. AMSTERDAM Hst netto exploi- tatieresultaat van de NV Stoomvaart maatschappij Nederland bedroeg in 1968 12,3 miljoen gulden. In 1967 was dat 11,5 miljoen gulden. De exploita tierekening was groot 53 miljoen gul den tegen 48,6 miljoen in 1967. Het winstsaldo kwam uit op 7,7 miljoen gulden, tegen 1967 6.6 miljoen. De maatschappij verhoogt het dividend van negen tot tien procent. KINSJASA Drie Kongolezen zijn maandag in het openbaar opge hangen wegens moord en gewapende roofovervallen. De terechtstelling werd bijgewoond door de minister van justitie Thomas Loango en een grote menigte. (Van onze kerkredactie) KAMPEN Prof. C. Veen- hof, emeritus-hoogleraar van de Theologische Hogeschool van de (vrijgemaakte) Gereformeerde Kerken, is gisteren in de kring van predikanten van deze ker ken gehuldigd. Prof. Veenhof heeft 22 jaar ambtelijke vakken gedoceerd en hem is om gezond heidsredenen op zijn verzoek emeritaat verleend. Prof. Veenhof wilde zich aanvan kelijk geheel onttrekken aan samen komsten waarbij hij, in verband met zijn emeritering, in het middelpunt van de belangstelling zou staan. Hij gaf van dat gevoelen ook blijk aan curatoren van de school. Doch het gelukte het comité van oud-leerlingen toch hem te bewegen met zijn gezin te verschijnen in een door het comité belegde samenkomst gisteren in een zaal bij de Nieuwe Kerk in Kampen. Een groot aantal predikanten was aanwezig. Zij huldigden prof. Veen hof en zijn vrouw bijzonder hartelijk. De oud-leermeester kreeg van zijn leerlingen een portret, geschilderd door Freek Los te Den Haag, aange boden. Dr. R. H. Bremmer uit Enschede, voorzitter van het comité, schetste in het kort de loopbaan van prof. Veen hof. Hij werkte aanvankelijk bij het onderwijs en studeerde theologie in Kampen. Prof. Schilder maakte grote indruk op hem, doch ook voelde hij zioh aangetrokken tot de mannen van de wijsbegeerte der wetsidee. Hij probeerde de polemische opzet van Schilder en het meer op overtuiging gerichte werk van de wijsbegeerte der wetsidee tot elkaar te brengen. Waardering In 1933 werd hij predikant in Harkstede en op deze gemeente volg den Haarlem en Utrecht In de Utrechtse periode voltrok zich de Vrijmaking. De vrijgemaakte synode van 1945 benoemde hem tot hoogle raar. Dr. Bremmer zei, dat de mede door prof. Veenhof opgeleide predi kanten grote waardering hebben voor hun leermeester. Velen beschouwen hem nog graag als „bijstand in het pastoraat". Da H. van Tongeren uit Maassluis zei, dat 140 predikanten bijdragen stuurden voor het huldeblijk. Hij deelde tevens mee, dat prof. H. J. Jager, eveneens emeritus-hoogleraar, in een besloten bijeenkomst een blijk van waardering zou worden aangebo den. Prof. Jager heeft zich steeds verzet tegen een huldiging bij zijn afscheid, maar kon niet voorkomen dat men hem gisteren in een infor meel samenzijn na afloop van de hul diging van prof. Veenhof een envelop met inhoud in de hand drukte. Ds. O. Mooiweer uit Enschede, die in Utrecht woonde toen prof. Veen hof daar predikant was, zei dat prof. Veenhof tot het uiterste heeft ge poogd de eenheid in de Gereformeer de Kerken te bewaren. De schorsing door de Utrechtse kerkeraad trof hem diep. Prof. Veenhof, die de spreker dankte voor hun woorden en de pre dikanten voor het aangeboden geschenk, vertelde onder diepe stilte over hoogtepunten en dieptepunten uit zijn leven. Tot de hoogtepunten rekende hij het werk in Harkstede, zijn eerste gemeente. Anders Ook de vriendschap met de profes soren Schilder. Holwerda en Greljda- nus memoreerde hij met grote dank baarheid. „Ik heb weieens gedacht: als prof. Holwerda was blijven leven, zou het anders zijn gegaan in de vrij gemaakte kerken". Met betrekking tot hedendaagse ontwikkelingen in de theologie zei prof. Veenhof: „Wij moeten onwrik baar vasthouden aan de heilsfeiten". Over prof. Schilder: „Hij heeft het denken over de kerk uit de verstar ring gehaald. Schilder beoogde de eenheid der kerk en op zijn verzoek is op zijn grafsteen gezet: Opdat zij allen een zijn." Prol Veenhof zei in de jaren veer tig geschrokken te zijn van de wijze van tucht oefenen. Men deed dat vaak op juridische wijze, anders dan Christus wil. „Ik heb een grote af keer van ruzie en disharmonie, maar ik ben er heel vaak bij betrokken", zei prof. Veenhof. „De Vrijmaking was voor mij een kwelling. Die strijd was niet nodig, Christus wilde het niet. Ik ben toen echter wel beslist mijn weg gegaan." Met betrekking tot de huidige moeilijkheden in de (vrijgemaakte) Gereformeerde Kerken zei prof. Veenhof: „Er is geen werkelijke grond om uiteen te gaan. Ik géloof niet dat de Here dat wil". De Methodistenkerk is verdeeld in „circuits", districten. Wij zouden zeg gen: classes. Deze hebben zich in de afgelopen weken uitgesproken. Alle uitslagen zijn nog wel niet binnen, maar toch voldoende om de bezorgde groeven op de gezichten van kerke lijke gezagsdragers nog dieper te doen worden. Op het ogenblik hebben 543 classês zich uitgesproken. Terwijl onder de classes een kleine meerderheid te vinden is voor fusie, blijken de leden in meerderheid afwijzend te staan te genover het huidige plan. Dit is nog niet de laatste stemming. Deze is slechts bedoeld om een voorlopige in druk te krijgen. De definitieve stem ming vindt plaats tijdens de jaar lijkse assemblee. Uitslag Van de 543 classes stemden er 271 voor de fusie en 261 tegen. In 11 classes staakten de stemmen, daar waren dus evenveel leden voor als tegen. Als de individuele stemmen alle maal bij elkaar worden geteld komt de fusie echter onder de tafel terecht. In totaal stemden 20.733 methodisten tegen en 20.403 voor het fusieplan. Definitief zijn deze cijfers nog niet omdat nog 296 classes zich moeten uitspreken. Maar kerkelijke ge zagsdragers zitten al behoorlijk met de uitslag van deze stemming in hun maag. Deze is allerminst een stimu lans om verder te gaan. Maar het aantal leden voor fusie is toch ook weer niet zo gering dat ze kunnen zeggen: We stoppen met onze plan nen. Schotland De Schotse methodisten voelen he lemaal niet voor fusie met de angli canen. Zij zijn sterk beïnvloed door hun presbyteriaanse omgeving en zijn te Schots om niet een aangebo ren afschuw van bisschoppen te heb ben. Bovendien is er voor hen nau welijks iets aantrekkelijks in de hoogkerkelijke anglicaanse parochies in hun omgeving. In de districten Plymouth en Exe ter staakten de stemmen, Leeds stemde voor de fusie, evenals Chester en Stoke-on-Trent. Cornwall verzet zich. Toch is niet de fusie zelf het grote struikelblok, maar de wijze waarop die tot stand moet komen. Laag- kerkelijke anglicanen en evange lische methodisten vinden dat het plan getuigt van onzindelijk denken. Successie Het grootste probleem was bij de besprekingen niet de bisschop. Al kennen de Britse methodisten zelf geen bisschoppen, elders in de wereld zijn methodistische bisschoppen vol op aanvaard. Zonder moeite aan vaardden de methodisten het episco pale karakter -van de nieuwe een- heidskerk. Het grote struikelblok was de „apostolische successie". Vele angli canen staan er op dat hun priesters bevestigd worden met handoplegging door bisschoppen. Zo alleen wordt het apostolisch ambt van generatie tot generatie doorgegeven. Deze ang licanen weigerden de methodistische predikanten als priesters te aanvaar den. Die moesten eerst opnieuw be vestigd worden. Verzet Laagkerkelijke anglicanen verzetten zich tegen deze gedachten evenals de methodisten. Maar toch hebben de methodistische gesprekspartners uit eindelijk de knieën gebogen voor de hoogkerkelijke anglicanen. Uit de bus kwam een plan voor een dienst die zo was opgezet dat de anglicanen te vreden naar huis konden gaan, omdat naar hun mening de metho disten-predikanten gewijd waren en de methodisten konden zeggen dat zij zonder meer waren geaccepteerd. Het gevolg is dat de meningen verdeeld zijn. Sommigen leggen zich bij dit plan neer, omdat zij (Door Jan Filius) NAIROBI Hij zat naast me, aan de andere kant van het gangpad, in de Fokker Friend ship die me van Kigali naar Nairobi moest brengen. Hij zag eruit als een man die zich 's morgens verslapen had, niet zo gauw zijn kleren kon vinden en toen zijn lichaam maar in lakens en zijn hoofd in het kussensloop had gewikkeld. Een man in een dergelijk kostuum, breng ik altijd in het hokje „sheiks" onder. Zijn schoeisel was van een maat die bij ons te lande onder de bin- nenscheepvaartwet valt, maar hem ikennelijk toch nog te klein was. Want met een bijna wellustig grom men ontdeed hij zich van zijn lan dingsvaartuigen en, wat nog erger was, van zijn sokken. De lucht die daarbij vrij kwam, kon zelfs door de airconditioning van het vliegtuig niet worden ge neutraliseerd. Tevreden grijnzend keek hij om zich heen, volkomen meester van de situatie, als ware hij in zijn tent ergens in- de woestijn. Eten Zijn zelfverzekerdheid werd ech ter wat minder, toen de stewardess hem het dienblad bracht, waarop het samenraapsel van prefabrica ted hapjes bijeengebracht was, dat luchtvaartmaatschappijen met „maaltijd" betitelen. Mijn goede sherk, vermoedelijk gewend zich te voeden met wat steviger in de maag liggende gerechten, zoals ge braden kameeldarmen en gesmoor de geite-ogen, bekeek met enig wantrouwen wat hem hier aan culi naire prestaties werd voorgezet en nog wan trouwender het erbij gele verde gereedschap. Met dezelfde zorg waarmee hij I thuis het wapen koos waarmee hij zijn rivalen overhoop stak (een dolk bijvoorbeeld, die niet op de ribben afgleed, maar er precies tussen paste) koos hij uit het etui een vork, hief die een halve meter op en stak toe... mikkend op het mi- niscule stukje kip in het bakje voor I hem. Helaas was dit bakje niet van vlees en bloed (de stoot zou dode lijk geweest zijn) maar van plastic Zodat de vork afgleed en in zijn vaart de inhoud van het bakje een luchtreis deed maken naar de mooi zwarte jas van zyn buurman, wiens stropdas en pochette meteen schuilgingen onder de aardappelen en doperwtjes. Buurman was kenne lijk een ondergeschikte van de sheik want hij mompelde zoiets van „niks aan de hand", althans woorden van gelijke strekking» waarop hij „Wie verre reizen doet, kan niet alleen veel verhalen, hij moet het ook", schrijft Jan Filius. Deze perschef van de actie Kom over de Brug is op fofo- en verhalen-safari, om straks te vertellen wat er al lemaal gedaan is met de mil joenen die vorig jaar aan de actie gegeven zijn. De se rieuze verhalen moeten nog komen, maar zijn vrienden heeft Filius per brief reeds een aantal reisbelevenissen verhaald die ook door een grotere kring geapprecieerd zullen worden. haastig deze extra voedselvoorraad van zijn kostuum schraapte. Ik kon er niets meer aan doen. mijn zelfbeheersing liet me in de steek ik lachte hard en lang. De sheik keek me aan, vermoedelijk zag hij me nu voor het eerst. Toen lachte hij ook, bulderend. „You jol ly good fellow" zei hij tussen twee laohdreunen door. Zo raakte ik be vriend met hem. Toen de maaltijd weggeruimd was (hij had zijn eten naar binnen gekregen door het hele blad op kinhoogte te brengen en alles met een lepel naar binnen te werken, wat alleen moeilijkheden opleverde toen hij het driehoekje kaas met zilverpapier en al in zijn mond stak) wilde hij net als de neeste anderen een tukje doen. Maar zijn pogingen om de stoel in - :en wat meer horizontale positie te brengen hadden geen succes. Hij trok en duwde overal aan, maar er gebeurde niets. Toen hij na een bij zonder heftige ruk het asbakje uit de armleuning had getrokken, keek hij me hulpeloos aan. Wat kon ik anders doen dan hem in dit gevecht tussen mens en mate rie bijstaan? Dus boog ik me naar hem toe, drukte op het juiste knop je, en ziedaar: de sheik zeeg achter over. Niet echter zonder mij en passant een dankbare klap op de schouder te geven (het heeft drie weken geduurd voor de blauwe plekken weg waren) en nog eens te zeggen: You jolly good fellow! Waarop hij insliep. Zijn snurken was van een dusdanige intensiteit dat het leek alsof de Friendship er plotseling twee motoren bij had ge kregen. CD-plaat Vlak voor Nairobi maakte de ste wardess hem wakker. De ogen waarmee hij haar aankeek, verrie den duidelijk dat zijn vrouwen thuis hem dat niet hoefden te flik ken. Zwijgend trok hij zijn rijnaken aan, trok lakens en slopen recht en schreed waardig de vliegtuigtrap af, gevolgd door zijn aktentasdrager. Ik zag hem voor het laatst bij de douane. „You jolly good fellow!" zei hij nog eens. „You visit me!" Het leek mij het type dat je huis en harem volledig ter beschikking stelt als je zijn gast bent. Helaas kon ik hem niet om zijn adres ^vragen. Terwijl de doua ne-man nog in mijn koffer wroette zag ik mijn sheik wegrijden. In een zwarte limousine. Met een zwarte chauffeur. En een witte CD-plaat Nuntius Het toeval wilde, dat ik de vorige dag ook al 'n man in het wit ont moet had. Dat was de pauselijke nuntius in Kigali, op een receptie van de Nederlandse ambassadeur. Dit ter gelegenheid van het feit dat onze excellentie aldaar zijn ge loofsbrieven kwam aanbieden (hij was protestant, bleek me). Een van de zendingsarbeiders had die dag verteld dat de oecume nische verhoudingen ten plattelande (en dat betekent praktisch in heel Rwanda) hier niet direct van. bij belse broederschap getuigden.' Om het wat directer te zeggen: de meeste paters hadden nog goed de pest aan protestanten. Ik stelde me voor monseigneur hierover toch eens te interpelleren. Hij ontwapen de me echter door zijn mildheid. Over Nederland: „Uw land gaat niet alleen vooraan in de theologie, maar ook in de hulpverlening..." Over de verhouding katholiek protestant: „Ik zeg altijd maar te gen die al te vurige jongens: Als de Duitsers in 1918 niet de oorlog ver loren hadden, was Rwanda nu pro testants, dus we hebben geen enke- !e reden om cms op de borst te slaan." Over het onderontwikkelde Rwanda: „Och. ik kom uit Toscane, daar rijden politieagenten altijd met z'n tweeën. Dat moet wel, want de één kan lezen, jnaar niet schrij ven, en de ander kan wel schrijven, maar niet lezen." lat de fusie niet willen torpederen. Anderen en nu blijkt niet weinigen willen liever de fu sie uitstellen om eerst werkelijk elkaar op dit dogmatisch punt te vinden. DEN HAAG Ten gevolge van een verkeersongeluk is om het leven gekomen de heer J. Laansma, oud-di recteur van het brailleonderwijs in Bartimeiis te Zeist. De heer Laansma was ridder in de orde van Oran- je-Nassau. Hij begon zijn loopbaan als onder wijzer te Serooskerke op Walcheren, maar aangezien zijn hart uitging naar het b.l.o. in het bijzonder aan blinden, solliciteerde hij bij Barti- meüs. Later werd hij hoofd en door hard werken en een grote liefde voor de blinden wist hij de inrichting groot te maken. Door het aanknopen van nauwe contacten met de verschillende diaco nieën en gemeenteraden door heel Nederland is Bartimeüs zo uitgebreid, dat vele blinden en slechtzienden er een plaats hebben gevonden. De heer Laansma heeft nog mogen beleven, dat thans ook voor de gehandicapte blinden wordt gezorgd. De begrafenis heeft zaterdagmid dag voor Pasen in alle stilte plaatsge vonden. NED. HERV. KERK Beroepen te Kesteren: S. de Jong te Houten (U.); te Neerlandbroek: R. C. Cuperus te Ede; te 'sGrevel- duin-Capelle: T. Langerak te Vee- nendaal. Bedankt voor Rijsoord: P. C. Klijns- ma te Harlingen; voor Woudrichem: G. J. Wisgerhof te Daarle; voor We- zep: C. v. Schoonhoven te Vreeswijk. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Meliskerke: kand. Th. de Kok te Waddinxveen, die be dankte voor Nieuw Weerdinge (Dr.), voor Marrum (Fr.) en voor Meeuwen en Dussen (N.B.). Bedankt voor Onstwedde: C. Kam per te Garijp. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Leek: T. Dekker te Goes. Aangenomen naar Haulerwijk: G. Boersema te Middelstum. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West: M. C.- .Tanis te Barendrecht Inwisselbaar bij alle Fleurop bloemisten 2 3 U S 7 8 10 11 12 13 Vul horizontaal in: 1 jongensnaam, 2 dwingeland, 3 scheidingslijn, 4 langzaam (muziek), 5 tinne, 6 leger (Fr), 7 stok met voet trede, 8 verfstof, 9 kieskeurig, 10 brandstof, 11 duurzaam, 12 gezond heid (Fr), 13 schittering. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes drie namen van voertuigen. Oplossing vorige puzzel: Horizon taal 1 oker, 4 reep, 7 To, 8 baret. 10 om, 12 ris, 14 sik, 15 Ena, 16 tr, 18 nn, 19 Maria, 22 leges, 24 Noorwegen, 25 kapok, 26 kelen, 28 el, 30 re, 31 aar, 33 bis, 35 non, 37- kr, 38 kalis, 40 na, 41 mark, 42 Maas. Verticaal: 1 ooi, 2 eb, 3 ras, 4 rek, 5 et, 6 pon, 7 tram, 9 ris, 11 mars; 13 stroper, 15 Engelen, 17 riool, 18 neger, 20 ana, 21 ark, 22 lek 23 ene, 25 klak, 27 nona 29 til, 32 arm, 33 bak, 34 sim, 36 ons, 38 kr, 39 sa. AMSTERDAM De contactraad van het landelijk bedrijfsapostolaat heeft' 'de leden van het pastoraal con cilie een discussienota doen toeko men, gewijd aan de „kerk in een geïndustrialiseerde samenleving". De kerk kan haar eigen malaise alleen overwinnen, als ze zichzelf be keert en haar zwaarte- en uit gangspunt verlegt naar de samenle ving en zo dicht mogelijk bij de mensen en hun vragen staat, aldus deze nota. Gevraagd wordt om de oprichting met haastige spoed samen met an dere kerken en geestesstromingen van een officiële „Raad van Kerk en samenleving". Vanuit deze raad zullen door be kwame deskundigen telkens weer in jecties gegeven moeten worden, zo wel naar de gelovige gemeenschap (inclusief de kerkelijke leiding) als naar de maatschappij toe, om attent te blijven op de werkelijke vragen van de samenleving. Kortom: naast de sociaal-economische raad een soci aal-ethische raad. Om de uitdagingen van thans te kunnen beantwoorden, zal de kerk mensen en geld moeten investeren in een breed opgezette ontwikkeling van het vormingswerk, dat erop gericht is zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de onvervreemdbare ge meenschappelijke verantwoordelijk heden, die in de veranderende maatschappelijke situatie besloten liggen. De bereidheid om hierin te investeren is graadmeter voor de ernst die de kerk maakt met de zo fundamentele notie van „verant woordelijke samenleving", aldus de nota. ROME De Amsterdamse studen tenpastores Huub Oosterhuis en Ton van der Stap zijn nu officieel uit de orde der Jezuïeten ontslagen. Pater J. Hermans, de provinciaal van de orde der Jezuïeten in Nederland heeft na zijn gesprek in Rome met pater Ar- rupe, de algemeen overste van de orde verklaard zich niet langer tegen diens bevel te verzetten. Omdat hij nog enige dagen in Italië is gebleven heeft pater H. van der Meer de ontslagbrief ter onderteke ning aan de beide studentenpastores voorgelegd. Deze wilden dat de kwestie zo snel mogelijk werd afge wikkeld. Het provincialaat van de Jezuïten deelt over de ontslagkwestie mee, dat pater Arrupe van harte bereid was om een nieuw gesprek met de beide pastores te voeren. Aangezien dezen echter uitdrukkelijk hadden ver klaard dat zij alleen bij een funda mentele wijziging in optie bij pater Arrupe er prijs op zouden stellen om zo'n gesprek te voeren, is dit niet meer gebeurd. Pater Arrupe heeft een brief geschreven aan de Nederlandse Je zuïeten, waarin hij onder andere zegt „Dit ontslag betekent niet, dat ik hun persoonlijke gewetensbeslissing ver oordeel, men mag er ook niet uit begrijpen, dat hun hele werk ge diskwalificeerd wordt. Integendeel: ik heb oprechte bewondering voor veel van wat zij hebben gedaan. Het kan zijn, dat nu bij sommigen de vrees opkomt, dat de generaal het streven naar vernieuwing in de Ne derlandse provincie wil afremmen. Deze vrees is ongegrond. De generaal heeft de plicht om de orde naar de toekomst heen te leiden." Ofschoon pater Hermans het be treurt, dat de beslissingen aan beide kanten zo snel genomen zijn heeft hij gemeend de ontslagprocedure formeel juridisch af te wikkelen. Hetgeen reeds is gebeurd. Pater Hermans zag geen reden om naar aanleiding van deze kwestie ontslag te vragen als provinciaal. (Van onze kerkredactie) ZEIST Twee dames, die onbekend wensten te blijven, kwamen vijfhon derd gouden tientjes brengen op het bureau van de Gereformeerde Zendings- bond. De GZB heeft de bestemming van deze vorstelijke gift nog niet bepaald. De waarde kan geschat worden op circa 28.000 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2