Pier Angeli
Mammoet wordt wel een filmt in
uiterst lastig huisdier Nederland
AMADEUS
India 6000 kilometer
noordwaarts „gelopen"
WÏLKËRÜËr
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
ri:i.i:v isie
LERAREN ZIJN GEEN SCHILLENHOEREN
Lappie Loep en de Appelenberg
Luchtaanval op
Biafraanse post
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
CAROLINA YES
11
WOENSDAG 9 APR11 1969
ONS M0&
v AJOÖlT IN DB
STEÊt A
De oeun is J wanner
toéeu/m/,
-ze kAd.GW
OWS )N
MAAR
HET lS-
W&L 6flJ
grote
AfSTANO
De heer De Wit heeft ook een kan
toor in Rome en blijkt verder familie
van de vrouw van Roel Bos.
„Nee, een echte Nederandse film
zie ik niet. Vooral de taal is een
barrière", zei Glenn Saxon ons giste
ren. „Wel zie ik veel in co-produk-
ties, omdat Nederland een zeer film-
geniek land is".
Waarom Rotterdam? „Omdat de
film handelt over drie Italianen die
ver van huis geïsoleerd zitten. Het
had dus ook een ander land kunnen
zijn, maar niet Italië".
De heer De Wit heeft nog een an
dere reden. „Ik reis veel in het bui
tenland en overal hoor je dan, u
komt uit Holland, uit Amsterdam ze
ker? Nou, dan krijg je weleens de
pest in. Ik ben een Rotterdammer. En
nu krijg ik de kans Rotterdam op
een internationale film te laten zien".
MAAND
De kosten zijn drie ton. De opna
men duren bijna een maand. De villa
in Wassenaar is van iemand van Bui
tenlandse zaken die nu op safari is in
Afrika. Het duo De Wit-Saxon hoopt
Ned. 1 NTS
7.07 uur Scala.
8.30 uur speelfilm met Elvis Presley: „Kid Galahad".
9.55 uur Inburgeren: „Overheidsdienst, waarheen?"
Ned. 2 VARA
7.03 uur Coronation Street.
8.20 uur Achter het Nieuws.
8.45 uur operaconcert door het Omroeporkest en de
sopraan Marina Krilovici, Russische muziek.
9.25 uur eenakter „De geldspin".
Hilversum I VARA
8.10 uur optreden van Ina van Faassen en Ton van
Duinhoven.
9.00 uur Bij Dorus op visite.
10.15 uur Nederlandse chansons.
11.20 uur jazzmagazine.
Hilversum I NRU
8.00 uur concert door het Radio Filharmonisch orkest.
10.00 uur rubriek School en thuis.
10.40 uur radiomagazine Iks, een sprong in het
duister.
(Een wereld in wording)
ItAlllO
VANAVOND
Hilversum 1, 402 m. VARA
18.00 NWS. 18.16 Actualit. 18.20
Ultz. v.d. CPN. 18.30 Stereo:
VAR A's Popshow. 19.05 Stereo:
Kinderkoor met pianobegel.
19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverz. 19.45 Stereo: Twee
plano's. Z0.10 Ina en Ton. sa
men - alleen, cabaretprog.
20.40 Stereo: Lichte
gramm.muz. 21.00 Bij Dorus op
visite, cabaretpro gr. 21.25
Country en Western muz. 21.45
Vrouwen en drank: gesprek
ken. 22.15 Stereo: Ned.'
chansons. 22.30 Nws. 22.38 Me
dedel. 22.40 Actualit. 22.55 Ste
reo: Mod. planoconc. (gr). 23,20
Radio Jazz Magaz. 23.55 - 24.00
Nws.
Hilversum 2, 298 m. NCRV
18.30 Nws en weerpr. 18.46 Ac
tualit. NRU 19.00 Openb.
kunstbez. 19.10 Gastcoll:
Mensen ln de stad van de
Mens. .20.00 Stereo: Radloph.h.
ork. en solist. In de pauze:
plm. 20.40 20.50 Spelen met
taal. 22.00 School en huis. le
zing. NVSH 22.20 Sextant. 22.30
Nws. 22.40 Stereo: X. een
sprong in het duister. 23.55 -
24.00 Nws.
v VNWOM»
Nedterland I, NTS 18.50 In
kleur: De Fabeltjesk. STER
18.56 Reel. NTS 19.00 Journaal
STER 19.03 Reel. NTS. 19.01
Scala: Inform, prog. STER
19.56 Reel. NTS 20.00 Journaal
STER 20.16 Reel. 20.20 Ultz.
van de CPN. NTS 20.30 In
kleur: Kid Galahad. speelfilm.
(Rljksk. 14 jr). 21.55 Inburge
ren: Overheidsdienst waar
heen?: Inform, prog. 22.20
Journaal. 22.25 22.40 Openb.
Kunstbez.
Nederland 2, NTS 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskr. STER
18.56 Reel. NTS 19.00 Journaal.
VARA 19.03 Coronation Street.
TV-feuill. STER 19.56 Reel.
NTS 20.00 Journaal. STER 20.16
Reel. VARA 20.20 Achter het
nieuws 20.45 Omroep ork. en
zangsoliste. 21.25 De Geldspin.
TV-film. NTS 21.50 21.55
Journaal. KRO/RKK 22.10 -
22.30 Pastoraal Concilie Noord-
wij kerh.
België, Kanalen Nederlands
2 en 10. 18.55 Zandmannetje
19.00 Atelier 19.30 Horizon:
kron. van wetensch. en techn.
19.50 Hier spreekt men Ned.
19.55 Mededel. en de Weerman
20.00 Nws. 20.25 Magesien 21.05
Panorama 22.10 Gastprog. Het
vrije woord 22.40 Nws.
RADIO
MORGEN
Hilversum 1. 402 m. AVRO
7.00 Nws en ochtendgym. 7.20
Stereo: Lichte gramm.muz.
VPRO 7.54 Deze dag. AVRO
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte
gramm.muz. (8.30 - 8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijd.
9.00 Stereo: Semi-klass. en
mod. ork.werken (gr). 9.35 Wa-
terst. 9.40 Paasvak: voor de
jeugd. 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arb.vitam. (gr). (11.00 -
11.02 Nws) 11.30 Lichte muz.
(opn). 11.55 Beursber. 12.00 Ste
reo: Licht instr. ensem. met
zangsol. 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.29 Liedjesprog.
13.00 Nws. 13.11 Rad.journ.
13.30 Stereo: Semi.klass.
kam.muz. (opn) 14.30 't is
historisch: over gesch. en ar
cheologie 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.02 Inl. tot muz.
begrip, muz. lezing 16.25 Stere-
o: Meesters op de cel (V):
Klass. en semi-klass. muz. 16.53
Stereo: Klavecimb. ree. (gr)
17.00 Muz voor de jeugd. 17.30
Voor de jeugd. 17.55 Mededel.
Hilversum 2, 298 m. KRO 7.00
Nws 7.10 Het lev. woord. 7.15
Stereo: Badlnerie: klass. muz.
(gr) 7.30 Nws. 7.32 Actualit.
7.40 Badlnerie (verv.) 7.50 O-
verweging. 7.55 Badlnerie
(verv.) 8.00 Nws. 8.11 Badinerie
(vervolg) 8.30 Nws. 8 32 Voor
de huisvrouw. (9.00 - 9.10
Gymn. voor de huisvr.) NRU
10.00 Wat heeft dat kind? Pe-
dagog. lez. 10.20 Stereo: Muz.
uit de praeklass. periode (opn)
KRO 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.55 Mededel. NCRV
12.00 Los-vast: ge var. prog.
(12.15 Boekbespr.: 12.26 Mede
del. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30
Nws) 12.41 Actualit.) 14.00 Ste
reo: Lichte gramm. muz. 14.30
Planorec. 15.00 Herv. studio-
dienst. NRU 15.30 Meer inf.
over mensen en dingen die
minder op de voorgrond tre
den (Om 16.60 NWS.) NCRV
17.45 Sportact. 18.00 Tijd vrij
voor muz ln vrije tijd: Koor
zang met hobo en orgel en
harm-ork.
Hilversum 3. 240 m en
FM-kan. NCRV 9.00 Nws 9.02
Voor de zieken 9.40 Instr. prog.
10.00 Nws. 10.03 Muz bij de
koffie. (11.00 Nws) NRU 12.00
Nws. 12.03 Fellx Meurders
KRO 13.00 Nws. 13.03 Actualit.
13.08 Licht pl.prog. 14.00 Nws.
14.03 Pop-in. 15.00 NWS. 15.03
Pop- en countrvmuz. 16.00
Nws. 16.03 Hitparade 17.00 Nws.
17.02 Actualit. 17.07 - 18.00
Vcrz.pl.prog.
TELEVISIE
ÏIORGEA
België: Nederlands progr.
kan. 2 en 10. In de loop v.d.
middag Wielrennen: Ronde v
België.
64— Stevige mannen waren druk bezig bij de appelen-
berg. De veldwachter had begrepen dat er steeds meer
appelen het land in zouden rollen als hij er niets tegen zou
doen. De goede man haalde ideeën in zijn hoofd, en rilde
reeds bij de gedachte aan de eventuele gevolgen voor het
burgemeester. „D't is een ernstige zaak. Een belangrijke
dorp. „We moeten ons barricaderen", zei hij beslist tegen de
zaak." En omdat de veldwachter niet vaak belangrijke
zaken te behandelen kreeg ging hij met frisse moed aan
het werk. Hij trommelde stevige mannen bij elkaar en liet
(Van een onzer verslaggevers)
ze zakken vullen. Die gevulde zakken werden voor de
appelenberg neegelegd en zo probeerde hij de appe-
lenstroom te stuiten. De veldwachter stond op de eerste
appelzakken en zwaaide met zijn sabel. „Vlugger werken,
mannen!" riep hij, „Straks worden we nog bedolven door
deze vreemde appels." De journalisten waren weggegaan.
De nieuwgierigen ook. En alle mannen uit het dorp werk
ten hard. Eensgezind werkten ze aan de appelzakkenbarri-
cade....
(Van onze onderwjjsredacteur)
SITTARD „Als de overheid het bij haar voorzieningen zo laat
liggen als thans gebeurt, zijn wij niet langer bereid de kwaliteit van
het onderwijs te laten voorgaan op de kwaliteit van ons bestaan.
De leraren wensen in geen geval voor schillenboer van de Mammoet
te spelen.
De overheid zal moeten begrijpen
dat de lijn die de organisatieleiders
volgen, harder moet worden, niet het
minst omdat ze gestuwd wordt door
jongere, realistischer en radicaler do
centen, die eerder bereid zijn tot
handelen dan tot onderhandelen".
Dit zei drs. H. L. C. Michielsen in
zijn openingsrede op de jaarvergade
ring van de katholieke lerarenvereni
ging Sint Bonaventura.
De voorzitter hield een uitvoerig
betoog dat bijna geheel gevuld was
met kritiek. Uitgangspunt: „Het gaat
niet best met de Mammoet. Het met
kloppend hart verwachte monstrum
is zich aan het ontwikkelen tot een
uiterst lastig huisdier".
Hoewel de wet op het voortgezet
onderwijs ontworpen werd in een
tijd van economische expansie, is er
van de extra Mammoet-kosten nooit
meer dan een ruwe schatting ge
maakt Nu de Onderwijsbegroting
astronomische hoogten bereikt en de
economische hemel licht betrokken
raakt, staan we voor bezuinigingen
die een redelijke uitvoering van de
wet belemmeren.
Met rust laten
De leerling zou tussen vele verlie
zers de grote winnaar moeten zijn,
maar de eerste resultaten van Mam
moet-experimenten wijzen uit dat
het aantal zittenblijvers maar heel
weinig vermindert
Met deze opmerkingen wilde de
voorzitter van Bonaventua over de
Mammoet niet officieel de staf bre
ken: om een duidelijk beeld te krij
gen van wat de wet betekent, zal
men het onderwijs eerst zeven of
acht jaar gewoon met rust moeten
laten. De docenten moeten de nodige
faciliteiten krijgen en er moeten niet
elke maand nieuwigheden aangedra
gen worden waar zij niet om vragen.
Op papier bestaan er schone toe
komstbeelden van enorme scholen
conglomeraten, die alle leerlingen op
vangen en niemand zonder goudom-
CONCLUSIE VAN GEOLOGEN:
UTRECHT De oude theorieën
over het niet-stabicle bestaan van de
continenten zijn opnieuw actueel ge
worden door een wetenschappelijk
onderzoek in India door dr. H. VVen-
sink en drs. C. H. van Klootwijk van
het geologisch instituut van de
Utrechtse universiteit. Nu al zou
vaststaan dat India zeventig miljoen
jaar geleden ruim zesduizend kilo
meter zuidelijker lag en wei ten
zuiden van de evenaar. In de loop van
vele miljoenen jaren is India jaar
lijks circa tien centimeter naar het
noorden „gelopen".
De heren Wensink en Van Kloot
wijk hebben tijdens paleo-magne-
tische onderzoekingen gedurende vijf
maanden in India vijftienhonderd
monsters Van vulkanische gesteenten
verzameld. Zij hebben twee jaar no
dig om alle monsters op hun magne
tische richting te meten. Daarna zal
nauwkeurig kunnen worden bepaald,
waar India vele miljoenen jaren te
rug op de aardbol heeft gelegen.
Volgens dr. Wensink is het zuide
lijk continent ruim driehonderd mil
joen jaar geleden één geheel geweest,
DOTTIKON Bij de ontplof
fing die zich dinsdagmorgen vroeg in
een fabriek in de Zwitserse plaats
Dottikon waar ontplofbaar materiaal
wordt vervaardigd, heeft voorge
daan, zijn mogelijk 17 mensen om
het leven gekomen. Tot nu toe zijn
negen lijken geborgen. Acht mensen
worden nog vermist.
maar later uiteengedreven in
verschillende continenten. Met be
hulp van het paleo-magnetisch on
derzoek kan worden nagegaan op
welke wijze dit uiteendrijven van het
gesteente is gebeurd. De meegenomen
monsters variëren in ouderdom van
tweehonderd tot vijftig miljoen jaar.
OEMOEAHIA Drie mensen wer
den gedood en eenentwintig gewond
bij een aanval van vier Nigeriaan?e
straalvliegtuigen op een bestuurscen
trum in Oemoedike, acht kilometer
van de Biafraanse hoofdstad Oemoe-
ahia. Verscheidene gebouwen werden
beschadigd.
In Lagos is meegedeeld dat een di
visie op minder dan twintig kilome
ter van Oemoeahia, het laatste bol
werk van de Biafranen, is genaderd.
Het Nigeriaanse onafhankelijke
blad De Tribune heeft gemeld dat
zijn directeur Lateef Jakande vorige
week woensdag is gearresteerd en
naar onbekende bestemming ver
voerd. Het blad heeft onlangs in een
serie artikelen aangedrongen op
beëindiging van het militaire bewind
in Nigeria.
rand document naar huis laten gaan.
De praktijk kan echter ook zijn dat
men luie, goedgeschoolde consumen
ten kweekt, die nooit aan eisen hoef
den te voldoen en ingesteld zijn op
gemakkelijk discussiëren.
Uitzondering
Drs. Michielsen maakte bij zijn
kritiek een uitzondering voor de
ideeën over „ongedeeld VWO" (Het
samengaan van gymnasium en athe
neum). De Mammoetmakers hebben
de vier categorieën van voorberei
dend wetenschappelijk onderwijs
(atheneum-A en -B, gymnasium-A en
-B) gehandhaafd. Zij gaven hiermee
de voorkeur aan de beproefde tradi
tie en de herkenbaarheid van de di
ploma's boven de vrijheid van de
leerling en misschien ook de doelma
tigheid van de studie. Het ongedeelde
VWO moet onbevooroordeeld bestu
deerd worden, vrij van vakbelangen
en zonder dat men een bepaald
schooltype wil redden.
De nieuwe rechtspositieregels heb
ben in de lerarenkamers irritatie ge
wekt. De Mammoetwet geeft veel ex
tra werk. Onze salarissen liggen ach
ter bij die van vergelijkbare acade
mici bij overheid en bedrijfsleven,
aldus de voorzitter.
Hij hekelde ook de veelheid van
voorschriften: noch de beroepsadmi
nistrateurs, noch de inspecteurs, noch
de rectoren, noch de ambtenaren zelf
komen er meer uit.
Inspraak
Hij behandelde ook het probleem
van de „inspraak". Omvangrijke le-
rarencorpora tot 100 en 150 docen
ten i zullen hanteerbaar moeten
worden. Er is vrij gemakkelijk een
oplossing te vinden in benoemde of
misschien gekozen sectiehoofden, die
een plaats krijgen in de directielijn.
Verder kan gedacht worden aan
een gekozen lerarenraad, die contact
onderhoudt met schoolbestuur en staf
over externe problemen en die vooral
inzicht krijgt in de besteding van
gelden.
Wil inspraak van scholieren zin
hebben, dan moeten hierbij bekwame
leerlingen aantreden, die institutio
neel gekozen worden. Hun streven
zal zich moeten beperken tot onder
werpen waarmee zij in hun school te
maken hebben. De leerlingen dienen
hun wensen zelfstandig en vrij van
buitenschoolse bevoogding op meer
derheidsbasis te formuleren.
Biografie Eisenhower
NEW YORK De Amerikaanse
uitgeverij Doubleday zal een autobio
grafie publiceren, die door generaal
Eisenhower is geschreven. Wanneer
dit zal gebeuren is niet bekendge
maakt. De autobiografie telt meer
dan 20.000 woorden.
154.
„Wat ik antwoordde? Ik zei: „een gelukkig begin in het
huwelijk eindigt gewoonlijk met een mislukking. Laten we
er dus geen illusie op nahouden. Laat ons zo beroerd moge
lijk beginnen en laten we elkaar iedere denkbare tekortko
ming tonen. Laten we vrij blijven van iedere huichelarij die
verliefden er gewoonlijk op nahouden en die zijn oorsprong
alleen vindt in een lichamelijke begeerte. Laten we absoluut
eerlijk zijn."
„En wat antwoordde hij daar weer op?"
„Hij antwoordde: „Eugenie, jouw zin voor realiteit over
treft zelfs de dromen van de dichters in zijn uitwerking op
mijn ziel."
„Bij dat gesprek wandelden we langs de Aare en daar er
geen levend wezen te zien was, behalve dan een familie
wilde eenden, kusten we elkdar. En het spreekt vanzelf, dat
we ons op die plek met elkaar verloofden. Ik vertelde hem,
dat ik zonder bril nauwelijks iets kon zien en we begonnen
toen beiden zo te lachen, dat de wilde eenden in een pa
niekstemming in het riet wegvlogen. „Geen kinderen voor
ms," sprak ik, „dat is verboden." „Geloof me," antwoordde
hij, „dacht je dat ik het ellendige ras, waartoe we behoren,
zou willen bestendigen?"
Pauline voelde een doffe pijn, toen ze dat hoorde. Wat was
het leven anders dan een ononderbroken strijd om aan de
eenzaamheid te ontkomen? Waarheen ze haar blik ook richt
te, ze zag overal dezelfde krachten, die de wereld staande
hielden.
„Wees maar gelukkig," sprak ze tot Eugenie.
En ze voelde een lichte bevrediging in de druk van de
dunne armen, die Eugenie om haar heensloeg. Ze gaf haar
zuster een vriendelijk tikje op haar wang.
„Wat komt al 't andere er eigenlijk op aan, zolang je
gelukkig bent?"
Ze nodigde Eugenie uit een tochtje met haar te gaan
maken.
Ze reden naar Morat, waar ze in een kleine achtertuin
thee dronken. Ze keken naar het meer en naar de donker
groene heuvels van de Jura tussen de hoge populieren.
Op een nabije helling was een oude vrouw bezig onkruid
te wieden tussen de groene slakroppen. De hemel scheen
zich tot in het oneindige verten uit te strekken met zijn
wolkenmassa's, die op elkaar stapelden als majestueuze
sneeuwbergen. Een leiblauwe wolkenlaag daaronder, vormde
een gewelf en het meer in zijn onbeweeglijke rust kaatste
het spiegelbeeld van dit wonder terug.
Op deze plaats speelde zich iets in Pauline af.
„Ik ga van Gusti af", sprak ze. „Ik wil absoluut met mijn
tegenwoordig leven breken. Ik ben, zoals de dingen nu staan,
hem toch van generlei nut. Ik moet een nieuw leven voor
mezelf scheppen. Ik heb deze laatste weken steeds maar
geweifeld, omdat ik er met mezelf iliet eens over kon wor
den, of ik eerst alles met hem zou bespreken."
„Hem om toestemming vragen misschien?" merkte Euge
nie verontwaardigd op.
„Wat weet jij nu van de duizend en één banden, die een
vrouw aan haar man binden? We hebben toch ook nog
samen de kleine Gottfried gehad. Het is geen heldhaftige
daad van een vrouw van karakter om van haar man weg te
lopen. Maar", ze aarzelde en vervolgde toen, „maar, toch ga
ik dit doen. Ik ben vast besloten. Ik heb altijd veel van je
gehouden en ik heb je vertrouwd. Daarom vertel ik je nu
mijn besluit."
Er heerste een lange gespannen stilte tussen de zusters,
slechts de hijgende ademhaling der oude vrouw, die nu
vlakbij hen wiedde, was hoorbaar. Pauline keek afwezig
naar de oude gebogen gestalte. „Ik zal mezelf terugvinden,
en dat zal tenminste de moeite waard zijn", mompelde ze.
Ze schudde haar hoofd.
„Maar neen. Het zou nutteloos zijn om daar met Gusti
over te praten. Hij zou 't nooit begrijpen. Maar jou moest ik
't vertellen. Zie je, Geeny, dat is de zaak. De laatste jaren
heb ik mezelf met die man geprostitueerd. Ik wil nu weer
rein en gezond worden. Dat moet ik. Ik hoop, dat ik mezelf
zal kunnen vinden, wat er ook gebeuren moge."
(Wordt vervolgd)
WASHINGTON Edward C.
Nixon, een broer van de Amerikaanse
president, heeft een functie bij de
ontwikkelingsdienst van Alaska,
waarvoor hij ruim ƒ100.000 per jaar
zou krijgen, om persoonlijke redenen
geweigerd.
de Graaf van Lmborg
Strom en ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor hun veiligheid. Kijk
hun speciale vliegtuig staat daar al gereed." „In orde, rijdt U maar
door," zuchtte de wacht, die nog even wennen moest aan al die B.P.'s,
adellijke personen en R.G.'s
„Mooi zo," zei kolonel Plimp. „Onze regerings-Kaduca staat klaar om
te vertrekken- Gauw naar binnen, mannen. Over een paar uur zijn we
thuis." De grote trap werd tegen de romp van het vliegtuig geschoven en
kwiek en jongensachtig liep de kolonel naar boven, op de voet gevolgd
door Sjeems Pond en smidje Verholen. „De groeten aan de Koning!" riep
Sjeems Pond „Welthuis en goede reis!" riep de Graaf en weemoedig
keek hij de vertrekkenden naIn het vliegtuig wachtte dit tweetal
trouwens nog een grote verrassing, „Een koel drankje, heren?" kirde deze
verrassing verleidelijk. „Of een sigaretje misschien?" Het was agente
X-03, die gekleed was in een flatteus uniformpje en blijkbaar dienst deed
als stewardess
ROTTERDAM Een villa in
Wassenaar is gereserveerd voor
de binnenopnamen en Rotter
dam is „studio" voor de buiten
shots van de nieuwe Italiaanse
speelfilm „Addio Alexandra",
waarvoor vandaag de opnamen
beginnen. Addio Alexandra
krijgt in de hoofdrol de Italiaan
se Pier Angeli, die sinds vorige
week, toen zij de opnamen van
een film in Madrid beëindigde,
in het Rotterdamse Atlantahotel
logeert.
Het klinkt allemaal erg Italiaans,
maar er zit meer Nederlands in. De
nieuwe maatschappij, voor wie het
de eerste film is, heet Intercontinen
tal Arts en is gevestigd in Rome.
Maar de twee mannen van deze
maatschappij zijn weer Nederlanders.
De zakelijk leiding berust bij de
Rotterdamse assurantie-makelaar N.
J. de Wit, de artistieke leiding bij de
filmster Glenn Saxon (is Roel BoS).
Saxon is een van de overige hoofd
rolspelers, de derde is het Franse
sterretje Colette Descombes. Saxon
heeft de Arnhemse toneelschool
doorlopen. Vijf jaar geleden, toen
hem was beloofd dat hij bij de to
neelgroep Centrum kon komen en
dat niet doorging, stapte hij in zijn
auto en reed naar Italië.
de film voor het nieuwe seizoen uit
te brengen in Nederland, Italië, Ame
rika, België. Misschien zelfs op het
Venetiaanse filmfestival, in ieder ge
val in de Arnhemse filmweek.
Risico's? „Nee", zegt de heer De
Wit, „twee namen, die van onze pro
ducer en van Colette Descombes, zijn
op het ogenblik zeer bekend in Italië
met twee films. Die namen zijn ook
aan onze film verbonden." De opna
men in Rotterdam worden gemaakt
bij de Spido, op de Euromast, op de
Lijnbaan, in Delfshaven en vermoede
lijk ook bij het riviertje De Vlist.
De derde Nederlander van belang
bij Addio Alexandra is de Neder
landse cameraman Jan Oonk. Regis
seur is de Italiaan Enzo Battaglia.
Hij kreeg daar succes. Eerst als
speler in de zogenaamde fotoromans,
later ook als filmster in vooral het
ruige werk, zoals Westerns. Dit
wordt voor hem zijn eerste artistieke
film.