OMROEPEN KOPEN SFEER
VOOR PAASTELEVISIE
AMADEUS
Bankoverval
in het hol
van de leeuw
Wie is er wel wie niet?
KRO maakt zich druk
over de Ajaxkaarten
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
WOENSDAG 2 APRIL 1969
RIO Een gewapende bende
heeft gisteren op klaarlichte dag
een bank in Rio de Janeiro over
vallen. De buit was ongeveer
37.000 gulden.
Wat deze diefstal interessant
maakt, is het feit dat de bank
zich recht tegenover het enorme
hoofdkwartier van het leger be
vindt, terwijl vlak om. de hoek
van de bank het speciale bureau
van politie is gevestigd dat zich
bezighoudt met de bestrijding
van diefstal. En tenslotte nog dat
de bende vluchtte in een auto die
men had gestolen van een
inspecteur van politie.
HILVERSUM Christelijke
feestdagen zijn lastige objecten
voor de omroepen, vooral, waar
het televisie betreft. Natuurlijk
wordt er iets verwacht dat boven
eieren en hazen uitgaat, maar....
als het Pasen wordt is het maar
moeilijk, iets passends op touw
te zetten. Het maken van eigen
kostbare produkties heeft ook
wat voeten in de aarde, want....
wie is er wel op Pasen en wie
niet? Hoeveel kijkdichtheid haalt
een duur programma?
Gelukkig is er dan de internatio
nale tv-markt en waarom dan niet
wat sfeer (gekocht en kalmpjes afge
draaid om de kijkers te gerieven? 't
Is ook dit jaar weer aan de magere
kant, wat er aan werkelijke Paaspro-
HILVERSUM „Kom," ds-cht
KRO's voorzitter mr. H. W. van
Doorn, „de 3000 Ajaxkaarten voor
Tsjechoslowakije zijn nog lang niet
de deur uit, we kunnen nog wat
propaganda gebruiken. Ik beleg een
persconferentie om alles eens goed
uit de doeken te doen".
Deze persconferentie had gerust
achterwege kunnen blijven, want zij
leverde voornamelijk dwaasheid op.
Niettemin waren voorzitter en direc
teur samen aanwezig om vragen te
beantwoorden.
Er was 's morgens weer iets ge
beurd: de Volkskrant had geschre
ven, dat de KRO-leiding erg boos
was over die kaartjes-aanschaf,
waarvoor propaganda werd gemaakt
in het schertsprogramma „Van 12 tot
2", dat zij het vast had verboden als
zij er maar in was gekend en dat zij
nu iedereen die er aan mee heeft ge
daan een schrobbering heeft gegeven.
Mr. Van Doorn was er nu om te
zeggen, dat dit helemaal niet waar is:
hij vindt het juist heel mooi, dat de
KRO door deze stunt propaganda kan
maken en in het nieuws komt. Dat
Ajax boos is, heeft hij wel vernomen,
maar hij begrijpt niet, waarom dan
toch.
„Krijgt een voetbalclub gewoonlijk
dc kaartjes om te verkopen? Ik weet
nergens van, ik heb helemaal geen
verstand van voetbal."
Wel heeft de voorzitter in persoon
gauw een „jury ad hoe" gevormd met
de komische presentatoren van het
pauzeprogramma, om Volkskrants
hoofdredacteur (een goede persoon
lijke vriend van hem!) een „Prix de
joke" voor het bericht, dat de
KRO-leiding stug als „aprilgrap"
wenst op te vatten, aan te bieden.
Al deze kinderlijke pret verhulde
niet, dat mr. Van Doorn het bericht
tegenover de opsteller scherp aanviel.
Verder werd meegedeeld, dat de
Tsjechische staat de kaartverkoop
van Spartak heeft overgenomen en
die commercieel wilde exploiteren:
de Nederlandse supporters moeten
verblijfkosten maken en zelfs een ge
noemd bedrarg aan zakgeld ter verte
ring bij zich hebben. De Tsjechen,
aldus de KRO. hebben nog nooit ge
hoord van 5000 gegadigde buitenlan
ders bij een voetbalwedstrijd: zijzelf
komen voor de returnwedstrijd met
hooguit 80 man naar Nederland.
De staat zag er dus brood in en
verkocht alle 5000 kaartjes aan het
Rotterdamse reisbureau Tjsecho Tra
vel Service, als beloning voor het feit
dat het zo moedig heeft volgehouden
met het organiseren van toeristische
trips naar het door Russen bezette
land.
TTS was toen zo lief om 1000
kaartjes af te staan voor Amster
damse reisbureaus. Vanwege de con
nectie met de KRO, waarvoor TTS
o.a. de Romereizen verzorgt, bood di
recteur Waas de KRO de exploitatie
van de reizen aan. Later schonk hij
goedhartig nog 1000 kaartjes aan an
dere bureaus weg.
„En waarom." a-ldus mr. Van
Doorn, „zouden wij dat aardige aan
bod niet aannemen? Waarom mogen
wij geen reisje organiseren? We mo
gen alles doen om ledenbinding te
krijgen en deze kaartjes zijn net zo
goed beschikbaar voor niet-KRO-le-
den. Neen, ik begrijp niet, waarover
enige Ajax-supporter zich zou bekla
gen. Ze kunnen allemaal met ons
mee".
De vraag, of de KRO dit nu in de
toekomst blijft doen, of dat het al
leen maar voor een stunt
voor-één-keer is, werd beant
woord in de geest van „Wij weten
gramma's op 't scherm komt, al wil
len wij bepaald niets afdoen aan de
kwaliteit van de gekochte uitzendin
gen.
KRO en NTS maken echter op zon
dagmiddag een goed begin. De KRO
zendt om 12.30 uur op Ned. 1 een
middeleeuws Nederlands Paasdrama
uit. waarin de drie Maria's worden
begeleid op hun gang naar het graf
van Christus. Tekst en muziek zijn
pas kort geleden teruggevonden en
nu hebben KRO en BRT samen de
traditie van de 13e tot de 15e eeuw
hersteld en het zangspel nog eens
laten opvoeren in de O.L. Vrouwe-
kerk in Maastricht. Het duurt een
half uur.
De NTS op haar beurt maakte op
namen van de 40 minuten durende
uitvoering van de Johannes Passion
van Heinrich Schütz, kortgeleden ge
geven in de Hervormde kerk van
Loppersum, door de Groningse Can-
torij Nieuwe Kerk en de organist
Wim van Beek. De uitzending ziet U
om 2.20 uur.
Om 4.30 uur sluit de NTS bij Mati
nee aan met een vrolijke show „Ro
meo en Julia '70" getiteld. Hierin
wordt de wereld van de jaren '60
omvat, en stellen Romeo en Julia
overal de vraag, of in deze tijd liefde
nog bestaansmogelijkheid heeft.
Tot de optredenden behoren zowel
president Nixon (het is een Duits/
Amerikaanse produktie) en de konin
gin van Thailand als Frank, Nancy
en Christina Sinatra, professor Bar
nard, Hubert Humprey, de
Kessler-tweeling en vele andere ar
tiesten.
Voor de avond kocht de NCRV een
muziekprogramma dat de Ameri
kaanse televisie twee jaar geleden
maakte en waarin Duke Ellington
met zijn big band gewijde muziek
speelt.
„Niemand hoeft zich hierover te
verbazen", zegt de NCRV, „Edward
Kennedy Ellington (duke is zijn bij
naam) is een diep-religieus man en
heeft daarvan in zijn geniale loop
baan al dikwijls getuigenis afgelegd".
Voor het tweede programma-on
derdeel houdt de NCRV de sollicita
tierubriek „Gevraagd" aan (ditmaal
een modeontwerper(ster) en als
hoofdschotel wordt een Duitse
spel-produktie vertoond: „Pasen" van
Aug. Strindberg (waarover wij U in
ons blad van zaterdag a.s. informe
ren).
De AVRO houdt het op Ned. 2 die
avond op opera: ook alweer een aan
koop uit Duitsland. U ziet Mozart's
„Die Entführung a us dem Serail" met
Anneliese Rothenberger als Constan-
r.iet of er nog wel eens een voetbal
club naar 't buitenland gaat, er is
toch nog niets besloten? En we weten
niet of we dan weer zo'n mooi aan
bod krijgen". Hiervan werd niemand
iets wijzer.
Naar het verloop van de kaartver
koop mocht geen journalist vragen.
Hilversum I, 402 m. Vara:
18.00 Mws. 18.16 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de Boe
ren Partij. VARA: 18.30 Ste
reo: VARA's Popshow. 19.05
Stereo: Vocaal en Instrumen
taal ensemble met zangsolist.
19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Program
ma rond Albert Roussel (opn.).
20.10 Rebelse ltledjes van altijd
en overal. 20.40 Vragenvuur.
21.00 Plaats Gevonden: regio
naal amusementsprogramma.
22.00 Stereo: Jazz-ensemble.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin
gen. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Moderne muziek
(opn.). 23.55 - 24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10
Gastcollege. 20.00 Stereo: Om
roeporkest en solist. In de
pauze: plm. 20.45 - 20.55 Spelen
met taal. 22.00 School en huls,
lezing. NVSH: 22.20 Sextant.
22.30 Nieuws. 22,38 Parlemen
tair overzicht. 22.45 Stereo: X,
een sprong in het duister. 23.55
- 24.00 Nieuws.
van 18 - 20 uur
El Millionario. A string of
trumpets. Ain't that just like
a woman. I've been around.
Softly as in a morning sun
rise. Ma. he's making eyes at
me. Dance everyone dance.
I'm nobody's baby. Hoots
mon. The Squelch. Castin' my
spell. Telephone baby, 's Won
derful. Yes, we have no bana
nas. Pretty baby, Petite fleur.
Smoke gets in your eyes,
Mumblin' Mosie. "D" in love.
Man of mystery, F.B.I.Let's
live again. On Green Dolphin
Street, Dellcado, Portuguese
washerwomen. Walk right
back. So sad, Guadeloupe.
Manhattan spiritual.
Summertime - A woman is a
sometimes thing - My man's
gone now - It takes a long
pull to get there - I got plenty
o' nuttin' - Bess, you is my
woman now - It ain't necessa
rily so - Minor themes: Pray
er, Strawberries. Honey man,
Crab man - I loves you Porgy
- Clara. Clara - There's a boat
dat's leavin' soon for New
York - Oh Bess, oh where's
my Bess - Oh Lawd. I'm on
my way.
TLI.LVISII.
V A N VVOM)
Nederland I. NTS: 18 50 In
kleur: De Fabeltjeskrant
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NTS: 19.07 Scala: infor
matief programma. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
20.20 Uitzending van het GPV.
20.30 Uitzending Stichting So-
cutera. NTS: 20.35 Wet-Strijd.
21.00 Die Brücke, speelfilm.
(Rijkskeuring: 18 jaar). 22.40
Eigentijds: Van A-Z: moderne
muziek met gesproken tekst
en dans. 23.25 Journaal. 23.30 -
23.45 Openbaar Kunstbezit.
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. AVRO: 19.03 In
kleur: De Monkees. TV-feuil-
leton voor de Jeugd. 19.27 In
kleur: Een nieuwe kijk op de
berg Fuji. documentaire.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. AVRO: 20.20 Literaire
ontmoeting met Gerrit Kou-
wenaar. 21.00 Peyton Place.
TV-feuilleton. 21.45 AVRO's
Televizler. NTS: 22.20 - 22.25
Journaal. 22.25 - 23.10 Teleac:
Universiteit en Hogeschool
(biochemie herh.).
België: Nederlands progr.
kan. 2 en 10: 18.55 Zandmanne
tje. 19.00
Israëlisch-godsdienstige uit
zending. 19.30 Sportkroniek.
19.50 Hier spreekt men Neder
lands. 19.55 Mededelingen en
De Weerman. 20.00 Nieuws.
20.25 Frans-Vlaarideren. docu
mentaire van Walter Geerts.
21.10 Het gelukkige kind III.
In dit programma wordt het
kind van 3 tot 6 jaar gevolgd.
21.55 Snarenspul (2e reeks) -
kleinkunstprogramma III. 22.30
Fragmenten uit de nieuwste
film, voorgesteld door Jo
Röpcke. 23.00 Nieuws,
ICAIMO
Hilversum 1. 402 m. AVRO
7,00 Nws en ochtendgymn. 7.20
Stereo: Lichte grammmuz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.41 Rad.journ.
8.20 Stereo: Lichte
gramm.muz. (8.30 - R.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Modern
strijkkwartet (gr). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Stereo: BBC -
Symf.-ork. (gr.). 10.00 Voor de
kleuters. 10.40 Arbeidsvit. (gr).
(Om 14.00 - 11.02 Nieuws). 14.30
Pianorecital. 11.55 Beursber.
12.00 De Kapel der Koninklijke
Marine. 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.29 Modern platte
land. 12.34 Toppers van toen
(gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-
journ. 13.30 't Muzikantenuur:
I. Klein Radiokoor met orgel
II. Stereo: Kamermuz. 14.30 't
Is Historisch: over gesch. en
archeologie. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16 02 Prog.
In een Notedop. 17.00 Ama
teurs musiceren: Harmo-
nle-ork. Oranje Nassau uit
Heerlen. 17.30 Vor de jeugd.
17.55 Mededel.
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klass.
en mod. gramm. muz. (7.30
Nieuws: 7.32 Actualit.;
7.50 Overweging .8.00 Nieuws.)
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
hulsvrouw. (9.00 - 9.10 Gymn.
voor de hulsvrouw.) NRU:
10.00 Wat heeft dat kind?, pe-
dagog. lezing. 10.20 Muz. uit de
Barok en Prae-Klass. Periode
(opn). KRO: 11.00 Nieuws. 14.02
Voor de zieken. 14.55 Mededel.
NCRV: 12.00 Meditatie. 12.05
Los-vast: gever. prog. (12.15
Boekbespr.12.26 Mededel.
t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws; 12.4-1 Actualit.) 14.00
Stereo: Lichte gramm.muz.
14.30 Oude en moderne kamer
muz. 15.00 Geref. middag-
dienst. NRU: 15.30 Meer in
form. over mensen en dingen
die minder op de voorgrond
treden. (16.00 Nieuws) NCRV:
17.45 Sportactual. 18.00 Tijd
vrij voor muz. in vrije tijd:
koorzang en koperorkest: ge
wijde muz.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Voor de zieken.
9.40 Instr. prog. 10.00 Nieuws.
10.03 Licht platenprog. (11.00
Nieuws.) NRU: 18.00 Nieuws.
12.03 Felix Meurders. KRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualit.
13.08 Licht platenprog. 14.00
Nieuws. 14.03 Pop-in. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: Pop- en
countrymuz. 15.00 Nieuws. 16.03
Hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02
Actualit. 17.07 - lfl.OO
Verz.pl.prog.
-TELEVISIE
HOIH,E\
België. Nederlands progr.
Kan 2 en 10. 16.00 plm. 17.30
Namlddagprog.
Om 5 uur zenden CVK/IKOR, ook
op Ned. 2. een reportage uit van de
Eurovisie-kerkdienst, 's morgens ge
houden in de 12e-ecuwse Anthoni-
uskerk in Keulen. Er zullen Neder
landse ondertitels zijn.
Op de radio (die het met veel mu-
ziekmogelijkheden altijd iets gemak-
kerlijker heeft) kunt U 's morgens
(Hilversum 2) bij de NCRV al om 7
uur luisteren naar een Paasgetuige-
nisdienst uit de Utrechtse Domkerk,
waar het Marcuskerkkoor het Evan
gelie van de Paasdag zingt.
„Wü zjjn blij", aldus de NCRV, „dat
dit jaar voor het eerst een r.k.
geestelijke, nl. kapelaan A. W. C.
Nühn aandeel heeft in de getuigenis.
Dit is de bezegeling \ran een stuk
dapper oecumenisch ploeteren". De
andere voorganger is dr. A. Dronkers,
hervormd evangelisatiepredikant in
Utrecht.
Het IKOR verschijnt op Hilversum
I om 10.30 uur met een kerkdienst uit
de nieuwe aula van De Horst in
Driebergen. De NCRV vult de mid
dag verder met gewijde muziek,
koorzang en Paaspoëzie en om 5 uur
laat het CVK een gereformeerde
kerkdienst uit Hilversum, waarin dr.
Okker Jager voorgaat, horen.
Om 7.30 uur laat de NCRV, vooraf
gaande aan de Zondagavondzang uit
Spakenburg, impressies horen van de
Paasviering in Praag.
Op Tweede Paasdag is wat de
beeldbuis betreft de Paasviering bij
na verdwenen. De NTS komt om 3
uur op Ned. 1 met het spel „Wat doe
ik voor de kost" en het tweede deel
van de Romeo en Julia '70 show. 's
Avonds biedt de VARA een gewoon
maandagavondprogramma met het
Dickens-feuilleton, de quiz en wat
muziek, om te besluiten met een spe
cial van Achter het Nieuws over
„Ter beschikking stelling".
De VPRO zendt op Ned. 2 een fraai
cultureel programma uit met „De
Vuurvogel" van Stravinsky, gedanst
door het Nationaal Ballet, een show
met Yves Mon tand en een portret
van regisseur Averty.
Nog 20 minuten reserveert de
VPRO na 10.10 uur voor het
Paasfeest. In een programma „Men
laat Hem verrijzen" komen prof. J.
Sperna Weiland (bestuurslid VPRO),
W. van Dooren en Dolf Coppes (uit
getreden en gehuwde r.k. priester)
aan het woord.
Op Hilversum I is het deze dag een
„gewone maandag", alleen zal de
AVRO, zoals gemeld, van 3.15 tot 7.30
uur de automobilisten in het ver
keer begeleiden, en maakt de NRU
er na 8 uur een vrolijk avondje van.
De NCRV zorgt op Hilversuln II
voor re: 'iederen en een opstan-
dings-studio.".;. ..il (5 uur, ds. F. Ober
man) en tussen klassieke en lichte
muziek om 9 uur voor het hoorspel
(naar het opstandingsevanigelie) „De
man, die niet in zijn graf bleef"
alsmede de avondoverdenking.
Daarmee wordt Pasen in de ether
weer besloten.
In de Duitse speelfilmindustrie heerst malaise, zoals
Hïldegard Knef onlangs in een interview zei, maar de
tragedie „De brug", die de NTS vanavond vertoont,
stamt uit 1959, toen de ene oorlogsfilm nog na de andere
verscheen en de Duitse cineasten er niet genoeg van
konden krijgen aan te tonen hoe verschrikkelijk de
oorlog onder Hitier wel is geweest. Vooral ook, hoeveel
het Duitse volk zelf in die tijd „niet heeft geweten".
„De brug" was het regiedebuut van de acteur Ber
nard Wicki en speelt zich af in het voorjaar van 1945,
toen Hitiers rijk al was ingestort, een feit waarvan
bepaald niet alle Duitsers op de hoogte waren.
Zeven jongens krijgen het bevel, een brug te bewa
ken. De oprukkende Amerikanen naderen. Eerst maken
de zeven van die bewaking een naïef en stoeiend spel
letje, maar als het ernst blijkt te worden neemt de
barre tragiek afschuwwekkend toe. Op de foto: een
van de hoofdrolspelers met zijn vriendinnetje.
Ned. 1 NTS
7.07 uur Scala.
8.35 uur Wet-strijd tussen afvaardigingen van minis
teries.
9.00 uur speelfilm over de 2e wereldoorlog „De brug".
10.40 uur Eigentijds programma van muziek, dans en
mime „Van A-Z".
Ned. 2 AVRO
7.03 uur aflevering The Monkees, daarna film over
oud en nieuw Japan.
8.20 uur literaire ontmoeting met Gerrit Kouwenaar.
9.00 uur Peyton Place.
9.45 uur actualiteiten.
Hilversum I VARA
8.10 uur rebelse liedjes tegen het gezag.
8.40 uur Vragenvuur.
9.00 uur amusementsprogramma uit Hoogeveen.
10.55 uur Kontrasten: muziek voor kenners en liefheb
bers.
Hilversum II NRU
8.00 uur Omroeporkest en violist Chris Braam con
certeren
10.00 uur rubriek School en thuis.
10.45 uur Iks, actueel magazine (stereo).
(Een wereld in wording)
150
„Nee, ook dat niet. Ik heb het geld werkelijk niet nodig.
Misschien later wat, zo van tijd tot tijd, om me voort te
helpen. Op het ogenblik kom ik wel uit met wat ik nog heb".
Eugenie richtte zich kaarsrecht op en klopte met haar stok
op het plaveisel.
„Je hebt beslist iemand nodig, die je belangen behartigt
Werkelijk waar, lieveling, je hebt gedurende al die jaren
hier rustig geleefd en je hebt minder ervaring in de smerige
zaken opgedaan dan ik, die al die tijd op mijn rug heb
gelegen. Ik veronderstel, dat al dat betalen van doktersreke
ningen me voor de rest van mijn leven voldoende financiële
training heeft gegeven."
Eugenie zweeg plotseling en keek naar een man, die al een
tijdje naast haar had gelopen.
„Als die maar niet geluisterd heeft!" sprak ze op luide
toon, met de heimelijke bedoeling, dat de man 't zou horen,
„wat een brutaliteit!
„Goedemorgen", sprak de man, die zich naar haar toe
wendde, terwijl hij zijn hoed afnam.
Hij had een enigszins verwilderd gelaat, met een paar
vriendelijke ogen. Zijn tanden waren hagelwit en zijn bo
venlip werd versierd door een kleine snorretje. Zijn kleren
waren afgedragen en zijn zakken puilden uit door opgevou
wen kranten.
„Misschien herinner jullie je niet meer? Mag ik jullie
helpen? Lützikon! Een kerk! Een klein huisje! Een groot
huis. Een nieuw orgel. Twee kleine meisjes met zijden
strikken in haar krullen. Hè?"
„Franz! riepen ze als uit één mond.
„Ja," antwoordde hij en hij schudde haar de hand, Franz
in al zijn glorie."
„Je bent magerder geworden, nietwaar?" vroeg Eugenie
onvervaard en ze keek naar hem met een goedgunstige blik
in de ogen.
„Ja, zeker het nijlpaard is een gazel geworden."
Bij deze woorden gaf hij zich een paar flinke slagen op de
buik.
„Werkmansspieren, zie jullie!"
„Wat voer je tegenwoordig uit?"
„Ik ben op zoek naar gunstige gelegenheden".
Eugenie begon te giechelen. „Ik heb me vaak genoeg
afgevraagd, wat er wel van jou geworden is," zei ze.
„Dank je. Dat is vriendelijk van je. Hoe mag ik jullie
tegenwoordig noemen? Ben jullie sinds die lange tijd, dat we
elkaar niet gezien hebben, van naam veranderd?
„Ik ben nu mevrouw Elfenau", antwoordde Pauline, die
werkelijk schik had in de onverwachte ontmoeting.
„Zo, zo, dus je bent nu een waardige Bernse dame. En
jij?"
Hij keek Eugenie met een enigszins peinzende uitdrukking
in de ogen aan. „Ik ben nog altijd Geeny en nu alsjeblieft
geen tierelantijntjes". „Ook getrouwd?"
„Nooit van mijn leven."
Opeens viel 't haar op, dat hij iets ongelukkigs in zijn
wezen had, ze voelde een vreemde sympathie voor hem, een
wens, neen een heel sterk verlangen om iets meer van hem
te weten.
„Laten we in een confiserie gaan", stelde ze voor. Ze
liepen samen verder door de zijstraat en gingen een lunch
room binnen.
De korte wandeling en de onderbreking van het gesprek
hadden Franz enigszins doen veranderen. Hij zat daar als
een dodelijk vermoeid man en maakte opeens een heel
verstrooide indruk.
„Het spijt me, dat jullie me hier hebben gebracht", begon
hij, „ik heb geen geld bij me. Ik dacht daar niet aan, maar
ik kan julie consumptie niet betalen."
„Maar wij hebben jou hierheen gebracht," sprak Eugenie
met een geruststellende blik.
„Nu, dan zal ik terwille van de oude vriendschap hier
blijven en me op een paar sandwiches en een groot glas
melk laten trakteren."
„Ik geef je carte blanche," sprak Eugenie, die bijna niet in
staat was om het trillen van haar stem te verbergen.
„Dank je wel hoor. Zie je, een mens is altijd blij, iets voor
niets te krijgen."
„Wil je misschien iets anders hebben?" moedigde Pauline
hem aan, „een omelet? Of zullen we ergens naar toe gaan,
waar je een biefstuk kunt krijgen?"
(Wordt vervolgd)
60-4.
1184: Terwijl veldwachter
Eelco zo vreselijk zat op
te snijden, reed de taxi met
kolonel Plimmp het park
van het Koninklijk Paleis
binnen en stopte voor het
grote bordes. Daar stond de
overste von Msklkraftn al
te wachten in de bekende
stoere en krijgshaftige hou
ding van een adjudant in
buitengewone dienst. „Volgt
u mij naar de balconkamer,
heren. Zijne Majesteit wacht
daar reeds op u", zei hij.
„In de balconkamer heeft
de Koning zijn werkkamer
ingericht, ziet u. Daar kan
hij een blik werpen over
zijn park en zijn stad. U
begrijpt natuurlijk, dat
Zijne Majesteit reeds met regeren is begonnenNu, qlat was voor de
bezoekers van de balconkamer duidelijk zichtbaar, want zóveel paperassen
en staatsstukken, documenten en acten hadden ze nog nooit bij elkaar gezien.
Enkele staatssecretarissen deden pogingen wat orde op zaken te stellen, maar
naar hun gelaatsuitdrukking te oordelen, leek dat voorlopig een uitzichtloze
bezigheid. Koning Antonyc echter was vol goede moed en liep blij op zijn
gasten af met een kartonnen doosje in de hand. „Kolonel Plimmp deelde ons
njede, dat hij u zo spoedig mogelijk wenst terug te brengen naar uw eigen
vaderland", zei hij. „Wij wilden u echter niet laten vertrekken voor het
Koninkrijk Nicolagonië u zijn welgemeende en grote dank had betoond. Kijk
eens wat wij hier hebben?" Verheugd haalde de vorst een fraaie ridderorde
uit de doos en toonde deze aan zijn gasten. „Wij gaan u tot ridder slaan in
de blazoenorde van Ubsackée", sprak hij plechtig
60. De reden der onrust in het dorpje was te zien aan de
kust. Drommen mensen stonden samengepakt in een grote
kring om een bepaalde plaats en praatten. „Hebbie nou
wel eens zo iets gezien?" zei een dikke heer tegen een
ander met een bolhoed. „Dat is een WONDER, mensen!"
riep een oude visser. „Ik heb in mijn zeemansleven HEEL
wat meegemaakt, maar zoiets.... neen, dat is zeker weer
iets van de tegenwoordige tijd!" ,,'t Is affreus!" mopperde
een vroege vakantieganger die door het nieuwtje zijn
ontbijt en middageten was misgelopen. „Opzij mensen!"
riep een dikke politieagent, terwijl hij zich door de menigte
begon te wringen. Hij had zijn zakboekje en potlood reeds
voor gebruik gereed. „Opzij mensen, in naam der wet,
opzij.... mars! Ik zeg toch OPZIJ!" Langzaam deden de
mensen wat de agent, die een heel hoge positie in het dorp
had, hen vroeg. Met vragende ogen keken ze hem aan, als
verwachtten zij van hem het antwoord op de grote
vraag....
FERDNAND