modern
maai
kerkyzije
GEHUWDE PRIESTERS GEEN BEZWAAR
JAN WILLEBRANDS
WORDT KARDINAAL
Aangrijpend getuigenis
van Richard Wurmbrand
Ds. Borgdorff wordt
gastpredikant
Een woord voor vandaag
Gevangenisstraf
voor Duitse
beeldenstormers
Nieuwe vondst
bij Dode Zee
BEROEPÏNGSWERK
Amnestie voor
tegenstanders
burgeroorlog
WORT ZAKENKABINET ALS
KERKELIJK TOP-ORGAAN
IN RIJSWIJK BINNENKORT
HOOFDMANNEN OVER 25...
Democratisch Appel
bespreekt congres
Forum van KVP
en ARP
Op de berg der verheerlijking roept Petrus uit: „Laten wij
drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een en voor
Elia een." Hij wil geen onderdak voor zichzelf, noch voor.
Johannes en Marcus. Hij weet wel dat er in de tent van Jezus
plaats zal zijn voor hem en zijn vrienden.
Wat Petrus wil, willen we allemaal. Hei Koninkrijk Gods is
openbaar geworden en Hij wil het vasthouden. Een paar dagen
geleden schreef ik dat Christus hier in Marcus 9 Zijn disci
pelen en ons leert dat in deze gevallen wereld tekenen worden
gesteld van de komende wereld. Gods rijk breekt van tijd tot
tijd door in dit rijk.
Iedere gelovige ervaart dat wel eens in zijn leven. Er zijn van
die momenten dat je je heel dicht bij God voelt. Er zijn van
die wonderlijke gebedsverhoringen. Er zijn ogenblikken dat
je gedragen wordt door een kracht die groter is dan jezelf.
Zo'nbergtopervaring wil je dan vasthouden. Je wilt je altijd
zo dicht bij de Heer voelen. Je wilt dat ieder gebed zo duide
lijk verhoord wordt. Je wilt eigenlijk nu al in hét komende
rijk leven.
Dat kan niet. Christus laat ons van tijd tot tijd iets van de
krachten proeven van de komende eeuw om ons te zeggen:
Dit staat u te wachten. Maar wij mogen niet vooruitgrijpen,
want dan loopt de eeuwigheid als zand door onze vingers.
We lezen vandaag: Mattheus 26 30—46.
We lezen morgen: Mattheus 26 47—56.
ZATERDAG 29 MAART 19#
WOLFENBÜTTEL (West-Duitsland)
Twee studenten in de theologie
zijn wegens „beeldenstorm" en
verstc.ring van een kerkdienst ver
oordeeld tot respectievelijk zes en
drie weken gevangenisstraf.
Dietrich Düllmann (26) had in een
nacht in november in de Grote Kerk
van Wolfenbüttel monumenten voor
gevallenen met rode verf besmeurd
en deels met een bijl vernield. Op de
muren had hij leuzen geschreven te
gen <3e verheerlijking van de oorlog.
Een week eerder had hij samen
met Peter van Riel (21) in een andere
kerk tijdens de dienst gede
monstreerd. Düllmann protesteerde
vanaf de kansel tegen heldenverering
in de kerk, terwijl Van Riel een
spandoek ontrolde en pamfletten van
af een galerij wierp.
De studenten gaven hun daden ten
volle toe. Düllmann zei, dat hij het
weer zou doen, net zo lang tot de
kerk nog alleen maar Gods Woord
van vrede zou prediken.
AMSTERDAM De Confectiefa
briek De Groot en Co. en haar doch
teronderneming Confectie- industrie
„EM.CE.BE", beiden te Amsterdam,
hebben uitstel van betaling aan moe
ten vragen, zo deelde de directie gis
teren mee.
Het in 1919 opgerichte bedrijf legt
zich toe op de confectie van dames
kleding en -mantels. Daarnaast han
delt zij onder de naam „Pelsunie" in
bont en bontwaren.
TEL AV1V Israëlische archeolo
gen hebben bij de Dode Zee de
resten gevonden van een nederzetting
uit de tijd van Christus.
De vondst werd gedaan ongeveer
zeventien kilometer ten zuiden van
de overblijfselen van Kumran. Aange
nomen wordt, dat men het centrum
gevonden heeft van de woestijnsekte,
welker schriftgeleerden de rollen
geschreven hebben, die in 1947 ge
vonden werden (de „Dode-Zeerol
len").
In een van de twintig ge
vonden graven ontdekte men een
scherf met een Hebreeuws schrift,
dat sterk overeenkomst met dat op
de Dode-Zeerollen. Ook werden mun
ten gevonden uit de periode van 37
tot 46 na Crhristus.
Onder de nu gevonden nederzetting
werden nog oudere resten gevonden.
Men vermoedt, dat die van de
Zoutstad (Ir Hammelach) zijn, die in
Jozua 15 62 genoemd wordt.
NED. HERV. KERK
Beroepen te DinteloordP. Vermaat
te Ooltgensplaat; te De Kaag: kand.
C. M. van Endt te Utrecht; te Zaan
dam (vac. K. H. Reerds): G. Lijzen-
ga te Bergum; te Zoetermeer: (v$k-
gem. 2, vac. H. K. van Wingerden)*
T. Langerak te Veenendaal.
Bedankt voor Tholen: G. C. Post
te Giessendam.
Emeritaat verleend aan G. van
Haasen te 's-Gravenhage (per 31 au
gustus) en aan D. T. Los te Poortu-
gaal (per 1 mei).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gerkesklooster: H. J.
Swierts te Enkhuizen.
Aangenomen de benoeming tot tij
delijk gastpredikant te Baarn: W.
Borgdorff, vrijgemaakt-gereformeerd
predikant aldaar.
GEREF. KERKEN
(vrijgemaakt)
Beroepen te Zuidbroek-Veendam
H. Mostert te Harderwijk.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Schiedam: J. van Am-
«tel te Middelburg.
ROME Paus Paulus heeft
een tweede Nederlander tot kar
dinaal benoemd. Het is de 59-
jarige mgr. Jan Willebrands, se
cretaris van het Vaticaanse se
cretariaat voor de eenheid der
christenen.
Hierdoor is het waarschijnlijk ge
worden, dat Willebrands wijlen kar
dinaal Bea zal opvolgen als hoofd van
het secretariaat.
Met mgr. Willebrands zijn nog 34
andere kardinalen benoemd, zodat het
kardinalencollege nu gegroeid is tot
136, het hoogste getal in de historie.
Jan Willebrands werd op 4 septem
ber 1909 in Bovenkarspel geboren. Na
zijn priesterstudie en wijding op 26
april 1934 studeerde hij verder te
Rome. Daar promoveerde hij cum
laude op de Engelse negentiende-
eeuwse theoloog, die van anglicaan
rooms-katholiek werd, J. H. Newman.
Van 1937 tot 1940 was hij kapelaan
in Amsterdam, van 1940 tot 1945 pro
fessor in de filosofie aan het semina
rie te Warmond en na 1945 directeur
van het philosoficum daar. -
Zijn grote belangstelling voor de
oecumene leidde in 1958 tot zijn be a
noeming tot bisschoppelijkgedele
geerde voor het oecumenisch werkl
Hij was voorzitter van de Sint-Willi-
brordvereniging.
In 1960 benoemde paus Johannes
hem tot eerste medewerker van kar
dinaal Bea in het zojuist opgerichte
secretariaat voor de eenheid der chris
tenen.
Contacten
In deze functie ontwikkelde mgr.
Willebrands zijn grootste kracht. Hij
onderhoudt zeer levendige contacten
met protestanten, orthodoxen, oud
katholieken en anglicanen. Hij woont
allerlei oecumenische studieconferen
ties bij en leidde vorig jaar de rooms-
katholieke delegatie in Uppsala.
In 1964 werd hij tot bisschop gewijd.
Onder de 34 andere nieuwelingen
Russische moeder elke dag bad voor
de officier, die haar zoon had laten
ombrengen.
Tenslotte deed ds. Wurmbrand een
beroep op zijn gehoor, om mild te
zijn en geld te geven voor de nagela
ten betrekkingen van de martelaars.
Geld om hen nog liever dan een bij
bel het brood te geven, dat hen ont
houden wordt
Dit was de enige spreekbeurt van
ds. Wurmbrand op zijn huidige tour
nee door Europa. De bijeenkomst was
georganiseerd door Protestants Ne-
lerland. De Delftse predikant ds. G.
H. van Kooten sprak, een inleidend
woord over het beest uit de zee uit
het laatste bijbelboek.
Frapse theoloog Jean Daniélou. Hij is
valt het meest op de naam van de
de énige van de nieuwe kardinalen,
die geen bisschop Is.
Er zijn maar acht Italianen bij. Ver
der acht niet-Ittaliaanse Europeanen,
vijf uit Latijns-Amerika, vier uit de
Verenigde Staten, een uit Canada, vier
uit Azië, twee uit Afrika en een uit
Nieuw-Zeeland.
Twee namen zijn niet bekend ge
maakt. Men veronderstelt, dat dit
sen uit Oost-Europa zijn. Ook paus
Johannes heeft destijds drie kardina
len benoemd, wier namen nooit be
kend zijn gemaakt.
MADRID Het Franco-regime
heeft gisteren een algemene amnestie
afgekondigd voor zijn tegenstanders
uit de burgeroorlog van 1936-'39. Zij
die hoopten op vrijlating van huidige
politieke gevangenen zijn evenwel
teleurgesteld.
De maatregel werd gisteren be
kendgemaakt door de minister van
voorlichting Fraga Iribarne. Deze
verklaarde, dat de amnestie geldt
voor „alle tenlasteleggingen, die
voortvloeien uit daden, welke voor 1
april 1939 zijn begaan. Hiertoe iö
besloten ter gelegenheid van het feit,
dat het dinsdag 30 jaar geleden zal
zijn. dat de burgeroorlog eindigde.
Er gingen de laatste dagen in Ma
drid geruchten, dat de regering bij de
viering van de dertigste verjaardag
van de dictatuur een uitgebreider
amnestie zou afkondigen, die ook van
toepassing zou zijn op momenteel in
de cel zittende politieke gevangenen.
(Van een onzer medewerkers)
DELFT Zelden is de Nieu
we Kerk zo vol geweest als gis
teravond tijdens het onroerend
en aangrijpend getuigenis van de
bekende Roemeense predikant
Richard Wurmbrand.
De mensen zaten niet alleen tot
aan het praalgraf van Willem van
Oranje, maar ook de gangpaden en
zijbeuken waren afgeladen met
mensen, die van heinde en verre wa
ren gekomen om deze vurige apostel
van een waarachtig christen zijn
waarvoor hij persoonlijk veertien
jaar wreed gekweld is het evange
lie te horen verkondigen.
Ds. Wurmbrand, die vertaald werd
door ds. George Brucks uit Zeist,
sprak over de schreeuw van pijn, die
Christus gegeven moet hebben op
Golgotha nadat hij drie uur lang
meester geweest was van zichzelf.
Deze schreeuw heeft geklonken in al
le eeuwen van het christendom en
klinkt nu nog in China, als de
mensen zes dagen en zes nachten
achtereen duldeloze pijnen lijden tot
ze sterven.
„Dit geschreeuw dient u dag en
nacht te horen. Laat nu eens even
uw mooie liederen en gezangen ach
terwege en weent met de wenenden.
Komt tot berouw en leeft daadwer
kelijk mee met de lijdende leden van
het lichaam van Christus."
Vervolgens gaf hij een indringend
verslag van gebeurtenissen in China.
Rusland en Roemenië, waar hij zelf
jarenlang, tien meter onder deirorid, |nee( vvai samenstelling oeireit weiu geiei up. uiauuui, um-
op de mees wirde en verfijnde wijze leeftijd en geslacht. De vragen werden alleen ge-
gemarteld werd en waar hij de - - - -• --
schreeuw van Christus leerde
Interesse
(Van een onzer redacteuren)
RIJSWIJK Een gereformeerde kerk, die zeer nijver aan een andere kerkstructuur sleutelt om
tot een beter functioneren van de gemeente te komen is die van Rijswijk. Sinds kort heeft men daar
iets wat op een echt management lijkt, ofschoon men nog wel met de vertrouwde naam Kerke-
raad Algemene Zaken (KAZ) werkt. Deze KAZ hestaat uit louter specialisten, zoals een financieel
expert, een econoom, een socioloog, een organisatiedeskundige en (uiteraard) een pastoraal
deskundige.
Zoiets als een zakenkabinet dus, dat het beleid bepaalt en een
commissie van beheer overbodig maakt. Het is de bedoeling, dat
de voorzitter van deze KAZ bij voorkeur niet een dominee zal zijn.
De ambtsdragers-specialisten zijn vrijgesteld van de gebruikelijke
ouderlingendiensten.
Deze beleidstop wordt bijgestaan
door commissies en subcommissies,
die diverse deeltaken voor hun reke
ning nemen. Ze kunnen wel enigszins
vergeleken worden met de werkgroe
pen, die in sommige hervormde ge
meenten bezig zijn en onder meer
door een man als prof. dr. H. Berk
hof worden verdedigd.
ALLERLEI GEDACHTEN
Rijswijk heeft zo een commissie
geestelijke taken, die zich onder
meer oriënteert op: Wat is kerk-zijn
in deze tijd? Men weet dat er in deze
overwegend jonge gemeente, gemid
deld met een meer dan middelmatig
intellectueel niveau, allerlei gedach
ten leven over eigentijds kerk-zijn.
Ds. M. T. Minnema: dit filosofietje
zit nu bij ons in het achterhoofd, dat
we alles willen opvangen wat uit de
gemeente opkomt, dat we steeds be
ter gaan zien: daar en daar zitten
leemten in het functioneren en dat
dan vervolgens ook te „verwerken".
Want hoezeer we ook centraal mo
gen weten dat de kerk niet goed
functioneert, dat het niet goed zit
met de communicatie en informatie,
we weten ook, dat over het „hoe dan
anders?" zeer verschillend in de ge
meente gedacht wordt.
SAMEN OP WEG
We willen samen veel bewuster
zoeken. In dat kader moeten onze
„vernieuwingspogingen" (zo'n groot
woord) worden gezien. Ik wil maar
zeggen: we hebben geen enkele pre
tentie.
Behalve de commissie geestelijke
taken is er een sociaal-diaconale, een
zakelijk-financiële, een Voorlich
tingscommissie. Subcommissies bui
gen zich weer over deelproblemen
zoals liturgie, tweede kerkdienst,
technische zaken. Alles staat nog
maar aan het begin.
Een lid van de technische commis
sie, de heer C. Keijzer, vertelde: in
Rijswijk is er nu geen centrale evan
gelisatiecommissie meer en ook geen
zendingscommissie. Dit zijn, naar on
langs zeer nadrukkelijk op een ge
meente-avond is uitgesproken, ty
pisch (wijk)kerkeraadszaken, omdat
het hier gemeente-opdrachten be
treft, die toch eigelijk niet mogen
worden overgedragen aan (afgescho
ven op) een beperkt aantal mensen.
De wijkkerkeraden moeten gaan
bepalen hoe zij bijvoorbeeld in eigen
contreien het evangelisatiewerk wil
len aanpakken. Onze technische com
missie kan daarbij dan de nodige
bijstand verlenen.
Wij proberen een plan uit te wer
ken hoe we de gemeente in dit op
zicht Kunnen activeren. Er zal met
nadruk moeten worden geappelleerd
aan het christen-zijn van de gemeen
te en wat dat inhoudt. Want in feite
is het toch zo, dat de meerderheid
der gemeenteleden aan die opdracht
pleegt voorbij te gaan.
Voor het hoe van die activering
hebben we tal van 'gesprekken met
landelijke deskundigen gehad. Zo be
zochten wc prof. Schillebeeckx in
Nijmegen, majoor Krommenhoek van
het Leger des Heils, ds. C. B. Ba-
vinck van het Evangelisatiecentrum.
Ook zochten we contact met tal van
buitenkerkelijken. Centrale vraag:
Waar blijft de kerk volgens u in ge
breke?
VERNIETIGEND
De uitspraken die we noteerden
komen neer op een vernietigend oor
deel. We verzamelden uitspraken die
een schokkend geheel vormen. Het
plan Ts een „activerings-slag" te voe
ren die een jaar in beslag neemt,
waarbij de gemeente elke week In de
kerk voortdurend met haar opdracht
wordt geconfronteerd.
Uitgangspunt zal elke week een
andere uitspraak zijn, die als thema
van de preek zal gelden. Wellicht dat
elke week andere schokkende
uitspraken tijdens de dienst op de
kerkmuur zullen worden geprojec
teerd.
Het gaat om de bewustmaking van
de taak, die iedere christen heeft te
genover een niet-christen. De ge-
loofsblijdschap moet via dienstbaar
heid en voor-leven verwoord worden
door iedere stem, met als zeer duide
lijk bijbelwoord op de achtergrond
Mattheus 25 vers 31 tot 46: „Want ik
heb honger geleden en gij hebt mij
(niet) te eten gegeven" en verder.
INVENTARISATIE
Een van de wijkgemeenten is al
begonnen met een voorlopige inven
tarisatie van krachten. Daar reageer
de een kwart van de gemeente op, een
redelijk cijfer, dat moed geeft. Om te
beginnen kwamen daar al bijna der
tig huisbezoekers uit, die voorlopig
binnenkerkelijk gericht de band met
een aantal gezinnen willen gaan on
derhouden naast de ambtsdragers.
Getracht zal worden dat steeds zo'n
gemeentelid de zorg zal hebben over
vier tot zes gezinnen. Een soort
hoofdman over 25...
Behalve deze huisbezoekers - zon
der - officiële status bleek er be
schikbaarheid te zijn voor vervoer,
reparatie, advies financiën, buren
hulp, bijstand inzake verzekeringen,
bemiddeling sollicitaties, boodschap
pen doen, oppas, bezoek eenzamen.
Het zal niet bij inventarisatie blij
ven: de aangeboden diensten zullen
zo snel mogelijk in het kerkewerk
worden ingepast. De heer M. H. von
Meyenfeldt, die met deze wijk-
enquête druk bezig is geweest: het
Overzicht van een deel van
nieuw-Rijswijk met in het hart
het winkelcentrum In de Boo
gaard. Het hoge gebouw huis
vest de ambtenaren van Cul
tuur, recreatie en maatschappe
lijk werk. Daarachter, maar mis
schien moeilijk te ontwaren, de
ei-vormige Licht der Wereld
kerk van de gereformeerden.
is de eerste stap om de communicate
te verbeteren. Voor we geladei
woorden als „opdracht" en zo in d
mond nemen, moeten we eerst ma®
eens proberen iets van een band fe
vormen, iets, wat je gemeenscha)
kunt noemen.
STUIF ES IN
De gemente moet ook weten wa
er allmaal gebeurt. We weten
weinig van elkaar af. Informatie viab'
kerkblad of misschien wel eiget
wijkbladen kan daaraan tegemoe!
komen.
De communicatie blijkt ook zeal
gediend met gemeentelijke instulf-a K
vonden. Althans de eerste ervaringeim
met zo'n instuif, die op veler verzoekTi
gehouden werd, zijn succesvol. ,f
Dat ging zo. In het Licht der We
reldkerk kon je tussen acht en el
komen wanneer je wilde en wee"
gaan wanneer je wilde. Er was
bespreking van de enquête. Maar jtgi
kon in een andere zaal ook naar Fon!
Jansen luisteren (via de plaat). Of ii vi
weer een andere zaal een film vai p<
Bert Haanstra zien. Wie daar zin It"
had kon in de volgende ruimte eer dc
dansje maken, of zo maar in de ha la
een kop koffie drinken. Er*hoii«'»sia
allerwegen. Ook van de predikant
die ongedachte contacten legde. Da te
wil men kennelijk: informeel bijeefit
zijn van tijd tot tijd.
Wel, we gaan hier voorlopig me^i
door. Elke maand zo'n instuif. Ni
meer naast en langs elkaar leven re
Samen wat doen. Misschien worda
we zo nog eens op de uur voorlo iti
pers in plaats van achteraan-kruk- m
kers. Da's namelijk wel nodig. Aldu«|dc
de heer Von Meyenfeldt.
Kort en goed, er rommelt heel wat 1;
in gereformeerd Rijswijk. Een hoop- ti
vol geluid.
DEN HAAG Democratisch
Appèl in de PvdA heeft gisteravond
besloten op zaterdag 19 april bijeen
te komen in Amsterdam. Op die bij
eenkomst zullen drie referaten wor
den besproken. Deze zullen worden
ingeleid door de voorzitter van de
Eerste Kamer, prof. Mazure.
Sprekers zijn het Tweede-Kamerlid
F. J. Goedhart, en de heren A. G.
van Oorschot en Pors uit Capelle aan
den IJssel.
Voor de bijeenkomst zijn uitgeno
digd dr. Vondeling, het partijbestuur,
de Kamerfractie en alle adhesiebetui-
gers. Doel van de vergadering is de
„resultaten" van het PvdA-congres te
bespreken.
Proeftijd voor hereniging
(Van onze kerkredactie)
BAARN De vrijgemaakt-
gereformeerde ds. W. Borgdorff
heeft met toestemming van zijn
kerkeraad een benoeming aan
vaard tot gastpredikant van de
gereformeerde kerk. Op 14 april
zal hij zijn arbeid aanvangen.
De gemeente van ds. Borgdorff (161
zielen) werd verleden jaar buiten het
kerkverband van de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) geplaattst.
De gereformeerde kerk van Baarn
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Van de rooms-katholieken in ons
and vindt 72 procent dat het aan priesters moet worden
toegestaan te trouwen. Toch gelooft maar 53 procent, dat
binnen een jaar zoiets mogelijk is en 21 procent meent
dat het een breuk met Rome waard is. Vervolgens heeft
38 procent vertrouwen in de Nederlandse bisschoppen.
Dit zijn enkele gegevens, die we ontlenen aan een enquête,
die het NIPO voor Elseviers Weekblad onder 1200 rooms-katho-
lieken in ons land heeft gehouden. De resultaten staan in -het
laatste nummer van EW.
De groep die is ondervraagd wordt representatief genoemd
voor de Nederlandse rooms-katholieke bevolking in haar ge
heel. Wat samenstelling betreft werd gelet op: bisdom, ont
wikkeling. leeftijd en geslacht. De vragen werd
I steld aan mensen die zelf zeiden katholiek te zijn.
verstaan en begrijpen.
Vergeving
Toch vinden dc christenen in deie
landen de kracht, om voor hun beu
len te bidden als Christus „Vader,
vergeef het hun. want zij weten niet
wat zij doen". Een gebed, zoals een
De geïnteresseerdheid van hen bleek groot. Het percentage,
dat geen mening had was steeds erg klein.
Op de vraag: Zou in het algëmeen aan priesters toegestaan
.moeten worden om te trouwen of niet? kwamen de meeste
I bevestigende antwoorden uit de bisdommen Rotterdam, Haar
lem en Breda. Uit het bisdom Den Bosch het minste. Het
verschil is nogal groot. In totaal reageerde 72 procent, zoals
gezegd positief op deze vraag.
De leeftijd speelt in de antwoorden een grote rol, maar bij de
ondervraagden tot 34 jaar bleek ongeveer 83 procent met „ja"
te antwoorden en boven vijftig jaar nog altijd 59 procent.
Voor zeventig procent zou het nu al aanvaardbaar zijn als
een gehuwde priester in de eigen parochie het priesterlijk ambt
volledig bleef uitoefenen. Voor 69 procent zou het aanvaardbaar
zijn als in de toekomst in de ene parochiekerk ongehuwde
priesters en tegelijk in de andere een of meer gehuwden het
ambt zouden uitoefenen.
De ondervraagden bleven bij de beantwoording over de ge
huwde priesters bij hun mening ook wanneer het hun eigen
priester betrof.
Geen breuk
Op de vraag: Vindt u, als Rome het traditionele standpunt in
de kwestie met het celibaat handhaaft dit een breuk met Rome
waard? antwoordde 21 procent positief. Ook hier speelden de
leeftijden een belangrijke rol.
Van de Nederlandse rooms-katholieken heeft 88 procent ver
trouwen in de Nederlandse bisschoppen. Maar: Spreken deze
zich op het juiste moment en op de juiste wijze uit? werd door
34 procent positief beantwoord; 55 procent zei „nee". Vijf pro
cent meende, dat de bisschoppen zich te veel uitspraken over
actuele vraagstukken. Vijf procent had geen mening.
Of het Nederlandse episcopaat de juiste houding aanneemt in
het contact met Rome beantwoordde veertig procent met „ja":
42 procent vindi een krachtiger en moediger houding gewenst.
Dertien procent is overtuigd, dat dit episcopaat te weinig eer
bied heeft voor het opperste gezag.
De vraag: Heeft u in het algemeen vertrouwen in uw eigen
bisschop? beantwoordde 86 procent positief.
Vertrouwen
In de afzonderlijke bisdommen bleek het vertrouwen in de
eigen bisschop nogal te verschillen. Het hoogste percentage
scoorden kardinaal Alfrink (Utrecht) en bisschop Ernst (Breda)
met 90 procent. Daarna volgden bisschop Bluyssen (Den Bosch)
met 87 procent en bisschop Zwartkruis (Haarlem) met 83 pro
cent
Het laagst genoteerd stonden: bisschop Jansen (Rotterdam),
bisschop Nierman (Groningen) met 77 procent en bisschop
Moors (Roermond) met 76 procent.
Eenenveertig procent vindt dat er de laatste jaren zoveel
overhoop is gehaald in de kerk, dat het hoog tijd is voor eer,
rustperiode: 55 procent is voor radicaal doorgaan. Beantwoor
ding hield natuurlijk weer verband met de leeftijden.
Moreel verantwoord, dat katholieke gehuwde vrouwen de pil
gebruiken vindt 76 procent. Vrouwen en mannen dachten in dil
geval gelijk.
(2488 zielen) telt twee predi
kantsplaatsen, waarvan er op het
ogenblik een vacant is. Het beroë
pingswerk is nu opgeschort en ds
Borgdorff zal zijn werk speciaal doei
in de noordwijk. Reeds eerder had dl
classis Amersfoort toestemming gege
ven tot kanselruil tussen de beide
Baarnse gemeenten.
De kerkeraad van ds. Borgdorfl -
heeft wel laten aantekenen, dat deze J
regeling niet meteen de belofte van
hereniging inhoudt. Ds. Borgdorfl
vroeg er begrip voor te hebben, dat
zijn gemeente, na alles wat zij mee
gemaakt heeft, een ingewortelde
angst heeft voor kerkverbanden, wel
ke dan ook.
De benoeming geldt tot 1 juli 10":
In de plaatselijke gereformeerde
kerkbode schrijft ds. D. Krijger, dat
de overeenkomst duidelijk gericht h
op hereniging.
„Wij leven naar een datum toe.
Wat ons dwingt tot het peilen van de
stand van zaken, tot de vraag: gaat
het of gaat het niet En als het niet
gaat," dan moeten wij onze overeen
komst beëindigen, hoe verdrietig dat
dan ook zijn moge."
AMSTERDAM De Kamercentra
le Amsterdam van de ARP belegt
maandagavond een openbare forum
bijeenkomst van KVP en ARP, in
verband met de ontwikkeling in de
PvdA en de recente partijraad
de KVP.
In het forum hebben zitting de
voorzitter en vice-voorzitter van de
KVP, mr. Van der Stee en drs E'sefti
en namens de ARP dr. Bou'-ema er
mr. J. N. Scho'ten. beiden lid van het
centraal comité, en mr. Idenb'irg, db
als exponent van de radicale stro
ming wordt beschouwd.