Commissie constateert kortsluitin tussen kerk en samenleving Aspirientje voor ernstige kwaal Schorsing vóór zondag opheffen BIDT MORGEN MET ONS MEE Liefdadigheid houdt rechtswaarborgen in Paus Paulus: Ik ben ook een ongelovige J Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.. Gereformeerde Synode krijgt te maken met structuurvernieuwing DRUK OP KARDINAAL Yoorbededienst Amsterdam vraagt: BEROFPïïvr-SWKRK VRIJDAG 28 MAART li De drie discipelen beleven iets van de komende heerlijkheid. Voor de ogen van Petrus, Johannes en Jacobus verandert Christus van gedaante. En dan zien zij ineens ook Mozes en Elia. Vergeet even de namen. Marcus vertelt dit verhaal om onder meer te laten zien dat Christus in Zijn heerlijkheid niet al leen is. Meestal zijn de muren van een paleis dik en staat er een schildwacht voor de deur. Die moeten de mensen buiten houden. Aardse machtigen en rijken willen alléén genieten van hun heerschappij en bezit. Daarom zijn het ook zo vaak eenzame mensen. Christus echter komt tot ons, omdat Hij Zijn rijkdom wil de len. Hij wil niet alleen van Zijn heerlijkheid genieten, niet hoog verheven staan op een balkon. Hij wil Zijn mensen om Zich heen vergaderen. Maar welke mensen zijn bij Christus in Zijn heerlijkheid? Mozes en Elia, twee mensen uit het Oude Testament die Christus zijn voorgegaan, die Hem uitbeelden, die Zijn stem pel droegen. Christus is gekomen om ons nieuw leven te schenken, Zijn leven. Een geestelijk lied zegt: „Maak mij een beeld van U!" Dat wil Christus doen: ons herscheppen naar Zijn beeld en gelijkenis. Dan kunnen we Zijn heerlijkheid delen. We lezen vandaag: Mattheus 26 17-29. D. W. Dondorp voor conferentie van diakenen (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Als teken van een nieuwe tijd zaten giste ren twee vrouwelijke diakenen tussen hun veertig manlijke collega's op de provinciale dia- konale conferentie van Zuid- Holland. Deze werd aan het eind van de middag en 's avonds in gebouw Atrium te Rotterdam gehouden. Voorzitter de heer J. de Boer uit Den Haag herinnerde aan vroeger toen niet minder dan zeshonderd man dergelijke bijeenkomsten be zochten. De huidige opkomst weet hij aan de uitstekende brochures van het Algemeen Diakonaal Bureau. Zodat de dikanenen niet meer jaarlijks mon deling worden bijgespijkerd, maar door middel van deze boekjes. Interesse Ds. De Boer meende vooral, dat de interesse voor het werk bij de diakenen niet vermindert. Bijzondere aandacht schonk hij aan de heer Bakker uit Zwijndrecht. die 25 jaar diaken is geweest. Deze kreeg een boekenbon. De heer D. W. Dondorp, staffunc tionaris van de Protestants Christe lijke Vereniging ter bevordering van Sociale en Paedagogische Zorg te Utrecht hield een lezing over: De zorg voor de geestelijk gehandicap ten. Hij somde de rechten van deze mensen op naar aanleiding van een internationale conferentie, die niet lang geleden in Jeruzalem is gehou den. De voornaamste is, dat ze de zelfde rechten hebben «Is andere burgers van hetzelfde land. Enkele andere zijn: het recht op econo mische zekerheid, behoorlijke levens standaard, productieve arbeid, zin volle bezigheid, enz., enz., maar bo venal recht op respect! De conferentie in Jeruzalem was getiteld: Van Liefdadigheid tot recht. De heer Dondorp meende, dat de kerk niet mag voorbijgaan aan het recht, maar in zekere zin ook niet aan de liefdadigheid. Lief doen Liefdadigheid is vaak „lief doen" geworden, een tegemoetkomen aan de medemens met voorbijzien van zijn rechten. Als uitgangspunt voor de dlakonia zag hij als waarborgen voor het recht het dienstbaar zijn. Is Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres hunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen dl* niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan - gels te worden Ingesloten. Verzoek van lezer: Wie kan me melden waar de gedichten „Het sterfbed in de hut" en ..Daar is de lijve zondag weer" te vinden zijn? Verzoek van lezeres: Wie kan me Inlichtingen geven over schrij- ver(-fster), uitgever en verkrijgbaar heid van het boek „Begeerte des harten"? Verzoek van lezer: Kan Iemand me zeggen, waar het boekje „Fransje en haar dominee" te krij gen is? Hulp van lezer: In verband met uw antwoord inzake schelpen museum wil ik erop wijzen dat er in de verzameling van Raamsteeg 2, Leiden, sinds jaar en dag geen rond leiding meer is, voorzover ik heb kunnen nagaan. Voorts is er het achelpenmuseum van de heer B. En- trop, Zuid-Hollandlaan 5, Den Haag, telefoon 243689. rondleiding woensdag en zaterdag. het woord diakonia niet het meest op zijn plaats als „dienaar"? Er zijn 300.000 deelnemers aan onze samenleving zwakzinnig een lood zwaar woord. Per dag worden er 25 geboren. Zwakzinnigheid strekt zich uit van een onopvallend tekort tot diepgestoorde patiënten. Negentig procent is lichtzwakzinnig. Ze kun nen slechts de stof voor de eerste drie klassen van de lagere school, in dubbele tijd, bevatten. In een interessante dia-reeks liet de maker, de heer F. Strumpf, die bij de rooms-katholieke zorg voor geeste lijk gehandicapten is betrokken zien, dat deze lichtzwakzinnige mensen zich veel handvaardigheden eigen kunnen maken. Ze kunnen zich in de maatschappij in een werkkring of als huisvrouw uitstekend handhaven. Ook de Gereformeerde Kerken gaan zich bezinnen op structuurvernieuwing. De deputaten voor de evangeli satie kregen reeds vier jaar geleden opdracht om in een rapport te laten zien, hoe de kerk weer echt een open lemeenschap kan worden. De commissie kon in twee jaar niet klaar komen met leze studie. De vorige synode ontving een kort interim rapport. De synode van Sneek, die in mei voor het eerst bijeenkomt zal de resultaten van deze studie nu be spreken. (Door Jan J. van Capelleveen) DEN HAAG Een gereformeerde studiecommissie komt tot de diagnose dat „er momenteel sprake is van een kortsluiting tussen de kerk en de rest van de samenleving." De commissie, die zich bezint op de structuren van de kerk schrijft ter genezing weinig meer voor dan een „structureel aspirientje". Per tien adressen moet een contactpersoon benoemd worden om te zien waaraan die tien gezinnen behoefte hebben. „Kerk in perpectief" luidt de titel van dit rapport, dat is opge steld voor de komende gereformeerde synode. Rapporteurs van de commissie zijn dr. G. Dekker en mejufrouw E. G. van Egmond. Het rapport geeft een studie van de bijbelse gegevens, maar laat dan zien, dat de kerk zich in de loop der geschiedenis steeds weer heeft aange past aan de situatie. Dat wil niet zeggen dat de situatie normerend is, maar „dat de vormen die het kerke lijk leven heeft aangenomen niet bui ten de toen bestaande situatie tot stand zijn gekomen". De kerk richtte zich naar de situatie om op de best mogelijke wijze haar bijbelse roeping te vervullen. Geen geloof in stad van Harvey Cox ROME „Ik ben ook een on gelovige en ik ben ook een rebel." Dat zei paus Paulus gis teren op een audiëntie voor de deelnemers aan een symposion over de cultuur van het onge loof. „Ik geloof bij voorbeeld niet, dat de ontwikkeling van het moderne denken noodzakelijk leidt tot looche ning van God. Ook geloof ik niet, dat de moderne godloochening de voor uitgang en het geluk van de mensheid bevorderen." De paus noemde zich een rebel, omdat hij zich tot taak gesteld heeft, het godsbegrip weer tot leven te brengen onder de mensen. Nadat de paus ook gezegd had, niet te geloven dat de secularisatie de echte aardse stad zal brengen, was een van ^e eersten die hij de hand drukte, de bekende Amerikaanse so cioloog en schrijver van het boek „De stad van de mens", Harvey Cox. De paus zei tegen hem: „Wij vechten tegen u, maar wij lezen u met grote belangstelling". Aan het symposion, dat georga niseerd was door het Vaticaanse se cretariaat voor niet-gelovigen, heb ben vooraanstaande theologen, socio logen, filosofen en psychologen bin nen en buiten de Rooms-Katholieke Kerk deelgenomen Hypocrisie Harvey Cox hield een felle rede, waarin bij zei dat de voornaamste reden voor het ongeloof in onze tijd niet zozeer Is dat de mensen het evangelie ongeloofwaardig vinden, maar dat zij de kerk ongeloofwaardig vinden. „Toen ik naar Rome ging, zei een vriend tegen mij, dat het beste secre tariaat dat ze hier konden oprichten, een secretariaat voor hypocrisie zou zijn. Want niet ongeloof, maar hypo crisie is het voornaamste godsdiensti ge probleem van onze tijd." De Rooms-Katholieke Kerk werkt volgens Cox het opgeloof in de hand. „Een kerk die niet in staat is een krachtig s+andpunt in te nemen tegen de oorlog een kerk, die armoede predikt, m3ar haar bezit aan onroe rende goederen blijft uitbreiden, is het niet waard, geloofd te worden." De commissie toont via tal van voorbeelden aan, dat de samenleving grondig is veranderd. De kerk echter is nauwelijks veranderd en ervaart vaak de veranderingen ten onrechte als ongunstig. Het gevolg is een „de fensieve houding". Na een aantal voorbeelden wordt gezegd: „Uit deze gegevens kunnen we de conclusie trekken, dat de kerk kennelijk minder contact heeft met hen die intensief aan de samenleving en de samenlevingsontwikkeling deelnemen dan met hen die dat in geringere mate doen." De conclusie is „dat er momenteel sprake is van een kortsluiting tussen de kerk en de rest van de samenleving". SUGGESTIES Verspreid in het rapport lezen we interessante en vaak vergaande sug gesties. Met betrekking tot het ambt ko men we dan voor de vraag te staan of te allen tijde uitgesloten moet worden geacht tot „bo- ven"-plaatselijke of liever „in- ter"-plaatselijke ambten te ko men. Prediking als zodanig behoeft im mers niet aan de predikant voor behouden te blijven. Ten aanzien van verschillende ge- meentevormen en in het belang van „verstrooiden in het buiten land" dient onzes inziens de vraag opnieuw bezien te worden of het terecht is, dat de sacra- ments-bediening met name de bediening van het Heilig Avond maal uitsluitend aan het ambt gebonden is. In de kerkdienst voor heel de ge meente kan de op de situatie af gestemde prediking niet voldoen de tot haar recht komen. De commissie stelt een prediking voor die gericht is op „categoria le groepen" (jongeren, bejaarden, vrouwen, mannen, werkgevers etc.). Het sterke accent op de kerk als plaatselijke kerk, zoals de Gere formeerde Kerken in Nederland dat kennen, is niet de enige mo- geliikheid en geen bijbels norma tief gegeven. Gezien de verscheidenheid van ga ven die Christus aan Zijn ge meente geschonken heeft en schenkt... kunnen ook andere charismata, ook andere gaven dan tot nu toe het geval was, in ambtelijke structuren een be paald accent krijgen. Op pagina 66 wordt de volgende diagnose gesteld: „Samenvattend kunnen wij echter zeggen, dat de huidige structuur te zeer naar binnen gericht is: ze is te weinig open naar niet-kerkleden; ze heeft en biedt te weinig zicht op de samenleving en op de vragen die daar aan de orde zijn; ze is te weinig gericht op de taken die de kerk heeft te vervullen en de gemeente wordt te weinig als draagster van alle bedoelingen van de kerk ernstig genomen." De commissie komt tot de volgende conclusie: „Daarom zullen verschil lende dingen nodig zijn: een relative ring van de zelfstandigheid van de plaatselijke kerk, eventueel het vor men van grote verbanden (we kun nen hier denken aan streekpemeen- ten) en/of het erkennen van bo- ven-plaatselijke of beter in- ter-plaatselijke ambten en ambtsdra gers: ambtsdragers die niet alleen binnen de gemeente waarvan zij lid zijn, maar ook in andere gemeenten nuttig en nodig zijn." Inspraak benoeming president-curator Leidse universiteit LEIDEN Een commissie van drie curatoren en de pro-rector van de Leidse universiteit heeft aan de onderscheidene geledingen van de universitaire gemeenschap gevraagd hun opvattingen kenbaar te maken omtrent de eisen waaraan de opvol ger van de president-curator zal moeten voldoen. Deze, dr. E. H. Reerink, zal in de loop van het vol gende academiejaar wegens het be reiken van de leeftijdsgrens aftre den. In een brief aan het bestuur van de Senaat, de lectorencommissie, het stafconvent, de technische en administratieve staf en het bestuur van de Algemene Leidse studenten vereniging vraagt de commissie per sonen te noemen, die de bekwaam heid bezitten de functie van presi dent-curator op zich te nemen. Het rapport van prof. dr. H. Berk hof over het ambt voor de hervorm de synode was totaal anders van op zet. Maar de suggesties van dit rap port komen zeer nauw overeen met het hervormde rapport. Berkhof ein digde met een appendix waarin hij ingrijpende wijzigingen voorstelde om de kerk bij de tijd te brengen. Het merkwaardige is dat alle ingrij pende suggesties van dit rapport niet terug te vinden zijn in het slot hoofdstuk, „Naar een nieuwe vorm geving". VOORSTELLEN In wezen bevat dat hoofdstuk niet meer dan twee practische voorstellen. Het eerste geldt de middagdienst. Terwijl de morgendienst moet blij ven zou het „een practische moge lijkheid zijn de zondagmiddag en zondagavond vrij te houden voor de verschillende gedifferentieerde bij eenkomsten". In de tweede plaats wordt voor gesteld om op iedere tien gezinnen een contactpersoon aan te stellen. „Ze zouden door de kerkeraad be noemd dienen te worden." Via deze contactpersonen moet een inventa risatie opgemaakt worden van „de nu reeds aan te geven taken". Bepaalde nieuwe taken kun nen ..onmiddellijk en vrij een voudig worden aangepakt. Ten aanzien van de andere taken zul len vrioriteiten bepaald moeten worden door de kerkeraden." Het rapport suggereert echter geen nieuwe structuren om die taken beter aan te kunnen pak ken. Voor de kanker van de kortsluiting wordt dus uiteinde lijk niet meer dan een aspirientje aanbevolen in de vorm van een soort kerkelijke korporaal als functionaris binnen de bestaande structuren. Horizontaal: 1. plaats in Rusland,f vrucht, 7. slede, 8. wapen, maanstand, 12. opstootje, 14. zetsel, 15. ingewand van haring, i oude lengtemaat, 18. bijwoord, wijnsoort, 22. hellend (ZN), 24. I in Europa, 25. broeikas, 26. niet t zelfde, 28. water in Friesland, 30. I woord, 31. voorzetsel, 33. stok, steensoort, 37. vreemde munt (afk; 38. planeet, 40. voegwoord, 41. I 42. zwemvogel. Verticaal: 1. vreemde munt, boom, 3. viervoetig dier, deksel, 5. oude lengtemaat, 6. buite haven, 7. oorlogsgod, 9. schel, 11. s' 13. geesten der doden bij de Rom nen, 15. schuifbout, 17. rivier I Frankrijk, 18. herkauwer, wel, 21. sociëteit (afk.), 22. groente, plaats in Gelderland, 25. kruipi dier. 27. zuiver, 29. kever. 32. I chaamsdeel, 33. wiel, 34. plaats plechtige gelofte, 1 39. water Gelderland, meisjesnaam, Friesland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. mest, 5. stom, 9. 10. vel, 11. ere, 12. slag, 14. beet, gebogen, 19. Laren, 21. keper, 22. Ve ne, 23. gebed, 26. Meteren, 29. tien, 3 nota, 33. Ede, 34. den, 35. oor, f part, 37. pret. Verticaal: 1. mist. 2. eel, 3. slag. tenor, 6. teen, 7. ore, 8. Metz, i gelegen, 14. beneden, 16. baret, I gever, 18. pet, 20. ons, 24. beker.ij step, 26. meer, 27. Noor, 28. har} Ida, 32. toe. ker i DS. G. F. CH. GOSLINGA (Van onze kerkredactie) UTRECHT De rooms-ka tholieke studentengemeente heeft kardinaal Alfrink in een brief gevraagd de schorsing van de drie pastores nog voor zon dag op te heffen. Verder willen zij een commissie van goede diensten, die niet alleen zal bemiddelen in het conflict, maar ook naar een blijvende verbetering van de situatie zal moeten zoeken. In verband met de urgentie van de opheffing van de schorsing ziet de studentenparochie „uw antwoord vóór zondag tegemoet. Anders hoopt zij uw standpunt zondag tijdens on ze diensten in de aula, of daarna in het parochiehuis of op de stoep van uw paleis te vernemen", aldus de letterlijke tekst van de brief. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Wilt u morgen, zater dag 29 maart, met ons meebidden? Dat is het simpele, niettemin veel zeggende verzoek aan alle lezers van de Kwartet-bladen, dat de Voorbededienst „Amsterdam voor Chris tus" ons verzocht door te geven. Wie vormen deze voorbededienst en wat wordt ermee beoogd? Daarover heeft ds. G. F. Ch. Goslinga, werk zaam in evangelisatieverband bij de gerefor meerde kerk van Amsterdam (Osdorp), ons na der Ingelicht. Het is een oecumenische gebeds groep die vijf jaar geleden met drie mensen startte en nu ongeveer 45 christenen omvat Zij vormen een kerkelijk heterogeen gezelschap (r.-k., herv., geref., chr. geref., vrijgemaakt ge ref.. geref. bond en pinkstergemeente), maar zijn door het gebed één in Christus. Zij hebben geen moeite met de vraag: Wat is de allereerste opdracht voor elke Christen? Ds. Goslinga: Dat is het gebed. Voorbede en aanbid ding, stil-zijn voor God, zodat Hij dan de moge lijkheden krijgt ons aan te zeggen wat te doen en hoe te doen. Uit die overtuiging wordt te weinig geleefd en geloofd. Uitdragen nisgeschriften besteden er weinig aandacht aan. Vandaar dus die oproepen. Vandaar ook de bin ding met „Vuur" die de Pinkstergeest weer in de kerk wil doen ontwaken. Daarom gaf God ons in het hart die gedachte in enkele advertenties, ook in uw blad, al eer der uit te dragen. De predikant haalt ze tevoorschijn en we lezen onder meer als moti vering: ...vanwege onze zwakke gestalte als gemeente van Jezus Christus onder ons volk en in ons land. Vanwege ons gebrek aan vurige liefde voor het volk, waaruit de Messias is geboren. Vanwege onze geringe verwachting van Zijn komst En: ...God te vragen om inzicht, waaraan hel ons ontbreekt. Om zicht op het kruis, waaraan Zijn Zoon onze schuld verzoent. Om uitzicht op Zijn komst en de weg, die wij, als gelovigen in Nederland, hebben te gaan. Voor ons volk en land, de wereld en met name Israël... Waarom die advertenties, waarom nu deze oproep? „Omdat God ons heeft laten zien dat we niet in onze beslotenheid mogen blijven. Het moet worden: gevouwen handen boven heel ons land, boven heel de wereld!" De predikant vertelt dan, dat de groep zelf duidelijk heeft ervaren hoe de Heilige Geest, die vaak als een onbekende in je leven opereert, door aanhoudend gebed een bekende voor je gaat worden. Maar zoals de oude Bavinck al zei: de Geest wordt in de kerk maar weinig plaats gegund; ook de reformatorische belijde- In de nacht De groep in Amsterdam, die inmiddels is uit gebreid met een aantal christenen elders in den lande komt regelmatig bijeen om met name die bijbelgedeelten te onderzoeken, die het werk van de Heilige Geest naar voren brengen Ook houdt zij onder meer elke maand een gebeds nacht, waarbij steeds andere noden centraal worden gesteld: de eigen gemeente, de oecume ne, de plaats waar men woont, het land, de wereld, het Joodse volk. De groep komt daarvoor niet bijeen, maai bidt op een tevoren vastgesteld uur thuis: een aantal van zeven tot acht, een ander aantal van acht tot negen en zo vervolgens tot 's morgens acht uur. Waarom op die manier? Omdat de avond en de nacht zich lenen tot stil-zijn. En ook omdat men ervaren heeft, dat een echt gebedsleven pas kan opbloeien vanuit de gemeenschap. Ds. Goslinga: Daar gaat een bemoedigende invloed van uit, die je als zwak mens maar al te zeer nodig hebt. Je komt aan die zwakheid tegemoet, als je je s a m e n richt op het gebed. Voor morgen, zaterdag de 29ste, zijn de the ma's Israël en de verhouding tussen de refor matorische en rooms-katholieke broeders en zusters. Als „richtlijnen" lezen we onder meer in het rondschrijven: Klop op deur „De Heer klopt op de deur van onze wereld. Het herstel van de staat Israël, een terugkeer na eeuwen, is een teken daarvan. Het is de vervulling van een belofte van God. Gods voetstappen zijn hoorbaar. Hoe treft Hij ons aan: slapend of wakend? Is er olie in uw lamp? Laat u Zijn Geest Zijn gang gaan in uw leven? Zijn onze lampen wel in orde? Branden we van verlangen en liefde, of zijn er remmingen?" En over de verhouding tot de rooms-katholie ke broeders en zusters: „Is er een verleden dat aan het licht moet komen? Is er in de kerk nog oud zeer? Staan we vol liefde tegenover elkaar? Kunnen we vergeven, waar vergeving nodig is? Wordt uit ons midden weggedaan wat wegge daan moet worden? Komt, laten we ons buigen voor de Heer, Die de zonden der wereld weg draagt." Van de christenen buiten de groep wordt niet gevraagd 's nachts te bidden cn ook niet gedu rende een uur, dat overigens door de groep ook bybellezend en mediterend, of zonder meer stil voor God wordt doorgebracht. Wel door deze dag „de gebedsfakkel brandende te houden" en in het algemeen het gezamenlijk gebed meer te beoefenen, omdat elk individueel gebedsleven tenslotte vanuit de gemeenschap gevoed moet worden. Het adres van dc voorbededienst is: Petmolen 19, Amsterdam. Gisteravond vergaderden de stu denten vele uren. Hun bijeenkom» stond onder leiding van mejuffrouw I. Dales, directrice van het instituut Kerk en Wereld te Driebergen. Van verschillende kanten werf benadrukt dat van een schisma gee: sprake is noch kan zijn. „Wij wille kerk zijn en blijven. Wij erkennfl het gezag. Maar dat gezag moet tt discussie kunnen staan." Pastoor dr. J. H. Kamphuis P loofde dat een periode van ru ruimte zou scheppen voor wede zijds begrip. „Misschien dat de von van deze diensten, die wij nu l waardevol hebben leren waarden volgend jaar wel kan worden toeg( staan." Dr. Buskes Dr. J. J. Buskes heeft in een bril aan kardinaal Alfrink zijn telel stelling over diens handelen baar gemaakt. „Al is het uw bedoeling niet weest een terugslag op de oecum te veroorzaken, u hebt die terugi in feite wel veroorzaakt," aldus i Buskes. „U hebt ons in uw beroep op b wetboek niet een beker koud wat gereikt die ons verkwikt, maar e emmer koud water over ons uit| stort, dat ons hart, dat zo langzame hand wat warm was geworden, weer koud maakt. Daardoor hebt u niet alleen at het gebeuren in onze dagen een scha de berokkend die niet zo gemakte lijk te herstellen zal zijn, maar od ons. rooms-katholieken en protestan ten. die zich met vrezen en bevd maar ook met dankbaarheid s blijdschap inzetten om elkaar te Ie ren kennen en als Gods volk same! op weg te gaan, heel erg teleurge steld." Dr. Buskes vraagt kardinaal Al frink dan ook dringend om zijn bi roep op het kerkelijk wetboek gedaan te maken. GEREF. KERKEN Beroepen te Ommen (vac. J. A. A- de Boer)J. Jellema te Blokzijl. Aangenomen naar Ten Boer (Gr.): H. J. Spier te Rijswijk (Z.H.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gorkum: J. C. West- trate te Meliskerke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2