Duitsland heeft matig bekijks AMADEUS Ps. Boeyinga als adio-evang. pred. bevestigd Graag Bonanza en Sport Zwartkijkers! aangifte formulier Dan kijkt u gerust! Politieke jongeren over concentratie VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN PAASDIENST UIT KEULEN OP TV door John Knittel CAROLINA YES Lappie Loep en de Appelenberg Smidje Verholen en de Knap-Mutator 15 MAANDAG 24 MAART 196? (Van een onzer verslaggeefsters) BLOEMENDAAL In een bijzon- er volle kerk is gisteren ds. L. J. oeyinga bevestigd als radio-evan- disatiepredikant Na de bevestiging oor ds. D. J. Roos uit Overveen met oh. 3 vers 29 en 30 preekte ds. joeyinga. de uit Rijswijk (Z.H.) af- omstige predikant Hij koos als tekst: 2 Tim. 2 vers 15. Bj zei, dat de dienaar van het evan- elie in zijn werk bewust moet zijn an de parmanente ontmoeting tus- en God en de gezondene. Die ver- ntwoording houdt in, dat je je met hoofdzaak bezig moet houden dat het brengen van het Woord van E Waarheid en dus je tijd niet moet erdoen aan klein onbetekenende ingen. De waarheid is niet in een irmule te vatten, maar je ontmoet in Jezus Christus. Aan het eind van de dienst sprak is. C. P. T. Rijper uit Amsterdam g voorzitter van het deputaatschap an de particuliere synode van Noord- olland ds. Boeyinga toe. Zondag wordt om kwart voor elf e dienst uitgezonden door radio- loemendaal. Kijkgeld betalen moeten we allemaal. Dat staat in de wet. Wees verstandig en vraag een aan. Dat doet u zo Schrijf uw naam eö adres achter op een lege envelop en stuur die - zonder postzegel - aan OmnoeplijMMew HmJI (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Nederlandse kijkers, die een of twee Duitse programma's kunnen ontvangen, blijken van die mogelijkheid re latief matig gebruik te maken. Zij kijken ongeveer zesmaal zo veel naar Nederland als naar Duitsland, hebben recente kijk- onderzoekingen van Intomart uitgevonden. Trekpleisters zijn voor nan) elijk programma's bui ten de Nederlandse zenduren en daarbij zijn vooral de serie Bo nanza en sportprogramma's favoriet. Op het ogenblik kunnen de Duitse zenders door ongeveer 40 pet. van het Nederlandse kijkpubliek worden ontvangen. Opvallend is, dat de ge middelde kijkdichtheid wat de eigen programma's betreft, bij personen die wel en niet Duitsland kunnen zien, weinig uiteenloopt, nl. 32 tegen over 36 pet. De gemiddelde kijkdichtheid voor de Duitse programma's beloopt plm. 5 pet. Dit wil niet zeggen, dat slechts 5 pet. van de kijkers die Duitsland kunnen ontvangen, ooit daarop af stemt. Maar. wordt er gekeken, dan gewoonlijk niet meer dan met 5 pet. van alle kijkers tegelijk. Natuurlijk gaat dit voor het grootste deel ten koste van de Neder landse uitzendingen, maar aan deze geringe ontrouw valt geen omroep zich een buil. Dikwijls is het ook de nieuwigheid, die lokt en verder is het kijken paar Duitse programma's altijd iets meer inspannend, vooral voor degenen, die de taal niet vlot beheersen. Dat er relatief veel naar Duitsland j wordt gekeken als de Nederlandse I zenders niet in de lucht zijn, bleek bij gedetailleerd onderzoek naar de kijkersgedragingen in de week van 5 tot 11 januari j.L: voor een Duitse speelfilm op zondagmiddag bestond 17 pet. kijkdichtheid, de sport op za terdag kreeg 11 pet. en „Bonanza" (zondag 5.25 uur op Duitsland 2) haal de 13 pet. j Wel deden zich gevallen voor, waarin de Duitse programma's als duidelijk concurrerend moesten wor- j den beschouwd en dan waren het alleen films en enkele amusements- programma's, die de Nederlandse kij kers weglokten. Hier wordt weer de stelling bevestigd als zou de Neder landse omroep teveel serieuzé pro gramma's bieden voor een publiek dat naar amusement verlangt. Niettemin bereikte op die uitschie tersmomenten de kijkdichtheid voor Duitsland toch nooit meer dan 15 pet. Uit het ondferzoek bleek voorts, dat vooral iongerè» een relatief grote voorkeur hebben voor de Duitse pro gramma's, en ook dat is niet opzien barend. Intussen lijkt het nu wel, alsof Ne derland ineens de Duitse program ma's heeft ontdekt, maar dat is na tuurlijk niet waar. Zo lang Neder land televisie heeft, is er langs de oostgrens druk naar Duitsland geke ken, ook al omdat vooral naar het noorden en zuiden toe de ontvangst van de Duitse programma's lange tijd (en nog wel) beter is dan die van Nederland. Men heeft daar toestellen, die ge makkelijk heen en weer schakelen toelaten. In Limburg en oost- Bra bant krijgt men bovendien nog ui terst gemakkelijk de twee Belgische programma's erbij. In deze delen van het land is het kiezen tussen 4 resp. 6 kanalen al lang gemeengoed en daarover heeft niemand zich ooit bezorgd gemaakt. (Van onze radio- en tv-redactie) Politiek is nog altijd voornamelijk een mannen-aangelegenheid, en bij de jongeren die in volle ernst het voorbereidend spel gestalte geven is het al niet anders: het was moeilijk, een meisje te ontdekken in de gele deren van de jongeren die zaterdag avond deelnamen aan het discussie programma dat de VPRO op de beeldbuis bracht. Het ging hierbij voornamelijk over de beoogde con centratie, waarop de jongeren al riiet minder dan de beroeps-politici hun krachten beproeven. Dat ook zij daarbij struikelen over het opstakel NAVO en de progressi viteit van links tegenover het behou dende rechts is geen wonder, al ge ven zij blijk van wel degelijk krach ten meten en behoorlijk doorden ken. Al hanteerde de VPRO de uitzen ding wat vaderlijk en werd het ver wijt (dat parlementair verslaggever Joop van Tijn formuleerde en de heer Vondeling liet uitspreken) over het gebruik van het parlementaire „jargon" niet ter onrechte aange voerd, toch was het, althans voor in gewijden, een geanimeerde zaak om in de huiskamers eens mee te luiste ren. Echter, te weinig Nederlanders zijn goed georiënteerd in de huidige poli- Film over dichter Gabriël Smit HILVERSUM De dichter - criti cus Gabriël Smit treedt op de voor grond in een film over zijn werk, die CVK/IKOR uitzenden op zondag 13 april a.s. Gabriël Smit, vooral bekend ge raakt door zijn religieuze gedichten en zijn moderne psalmberijming, trekt in protestantse kringen aan dacht o.m. door zijn geloofswisselin- gen. RADIO VAVVVOAD Hilversum I ,402 m. AVRO: I 18.00 Nieuws. 18.16 Radlojour- I naai. 18.30 Stereo: Music in the I air, musical, uitgevoerd door Promenade-orkest. 19.15 I Stereo: Lichte muziek. 19.30 I Nieuws. RVU: 19.35 Zestien I Volkshogescholen één: ant- woord op deze tijd. NRU I 20.05 stereo: Scala internatio- I naai: internationale kunstkro- I ntek. Bond Zonder Naam: I 22.20 In hart en nieren, lezing. I NRU: 22.30 Nieuws. AVRO: I 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 I Stereo: Metro's Midnight Music. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum n, 298 ra. NCRV- I 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Lite- J rama: kroniek over boeken, I schrijvers en toneel. 19.20 1 NCRV-Vocaal ensemble en or- I gel. 19.50 Promenade Orkest en I zangsolist. 20.15 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 20.25 Op 1 de man af, praatje. 20.30 Ste- I reo: Oude gewijde muziek I (gr). 21.40 Gesprek ter gelegen- I held van het 90-Jarlg bestaan I van de AR-parUJ. 22.00 Stereo: I Lichte grammofoonmuziek. I 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tekens bij de cultureel programma. I 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE - iVANAVÖtfÖ: Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. KRO: 19.07 In kleur: De Waauw-Show. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 In kleur: Politie New York. TV - feuilleton. 20.45 Brandpunt Speolal: Nlgerlë en Biafra. 21.20 In kleur: De Drie-Sterren Show: Gladys Knight and the Pips. 22.00 ..2000": een programma over kleding in de toekomst. NTS: 22.20 Journaal. 22.25 - 22.55 Te- leac: Nieuw systeem voor om zetbelasting - BTW (les 14 herb). 23.00 - 23 30 Teleac: Ex port (les 16 - herh). Nederland n. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: In formatief programma. VARA 19.30 Coronation Street, tv-feullileton. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Koning Klant: consumenten rubriek. 21.00 Fanfan la Tuli- pe. speelfilm, (alle leeftijden! NTS: 22.40 In kleur: Wereld kampioenschap IJshockey: Zweden Rusland. 23.10 - 23.15 Journaal. BELGIë Nederlands, kanalen 2 en 10: 18.30 Guten Tag: Duitse les (25). 18.55 Zandmannetje. 19.00 Zorro. jeugdfeuilleton (67). 19.25 Jonger dan je denkt. 19.50 Hier spreekt men Nederlands. 19 55 Mededelingen en weerbe- rtcht. 20.00 Journaal. 20.25 Josef von Sternberg - re trospectieve: Blonde Venus, speelfilm (1932) met Mariene Dietrich en Cary Grant. 22.00 Gastprogramma: De Socia listische gedachte (3). 22.31 Journaal, met: Eurovisie: re portages wereldkampi oenschappen ijshockey te Stockholm. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND van 18-20 uur I Robert Schumann, Sym fonie nr. 4 in d kl. t. op. 120; 2. Concert voor cello en orkest in a kl. t. op. 129: II. Richard Strauss. Symphonia domestica op. 53; III. Ernest Bloch, Sche- lomo. Hebreeuwse rhapsodle voor cello en orkest. Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws en ochtendgym. 7.20 Lichte gramm.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 Lichte gramm.muz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. NRU: 9.00 Een nacht tot 6 uur nul..., klankbeeld. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renais sance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Stereo: Pianorecital. 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Kiass. en mod. kamermuz. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.29 V. d. landb. AVRO: 1239 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. NRU: 13.30 Muz. en nws. v. onze zuiderburen. 14.00 De lichte (opn). AVRO: 15 00 Wijs (XII): Joodse wijsheden m. Israëlische en Jlddlsje wijsjes. 15.05 Stero: Viool, cello en pla no. 15.40 Weerklank uit het verleden: stemmingsbeeld ron dom een muz. onderw. 16.00 Nws. 16.02 Lichte muz. uit La- tljns-Amerika. 16.30 Kunst- kron. 17.00 Stereo: Big Band Beat: mod. muz. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Meded. Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte muz. m. nws en act. 8.00 Nws. 8.11 Geestelijke liederen (opn). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: V. d. hulsvr. (9.00-9.10 Gymn. v. d. hulsvr.). 9.35 Schoolradio. 10.00 Kantte keningen bij het lijdensver haal naar Mattheus, lezing. 10 15 Stereo: Seml-klass. ope rafragmenten (gr). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me ded. KRO: 12.00 Gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.: 12.30 Nws: 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...: quiz). 14.00 Conciliepostbus. 14.05 School radio .14.30 Muz. middagmaga zine. (16.00-16.02 NWS). 16.30 Verheug u. begenadigde, godsd. lezing. 17.00 OVER HEIDSVOORLICHTING. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 18.00 Volkslledjesprogr. 18.19 Ultz. v. d. PSP. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes v. d. pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Licht ge- var. platenprogr. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Gevar. platen progr. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Licht platenprogr. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Licht platen progr. (17.00-17.02 Nws). TELEVISIE mobgi:\ België: Nederlands progr kan. 2 en 10. 14.05-16.00 School-tv? tieke vraagpunten en daarom haid de VPRO er goed aan gedaan, een rui mere inleiding te geven. Willekeurige luisteraars zullen zich teveel in vraagtekens hebben verward bij het besprokene. Hoewel er een uur was uitgetrok ken voor de discussie, bleek deze tijd nog te kort om de overladenheid re delijk aanvaardbaar te maken, want behalve vertegenwoordigers van de 8 jongerengroeperingen die al een reeks van 18 gezamenlijke vergade ringen achter de rug hebben, waren er ook nog fractievoorzitters en andere parlementariërs, plus een drietal journalisten uitgenodigd om hun zeg je te zeggen, en dat onder leiding van twee presentatoren, die zich ook niet onbetuigd lieten. Dit gaf een tikje kleur aan het programma, zo van „de jongeren mo gen wel, maar volstrekt niet alleen en niet zonder supervisie van oude ren", omdat die ouderen niet werke lijk in de discussie werden betrok ken, maar meer hun aparte mening konden zeggen. Frits van der Poel was er als par lementaire verslaggever van Het Vrije Volk, maar gebruikte zijn spreektijd voornamelijk om een van zijn eigen scherpe grappen op mr. Idenburg los te laten en aan het slot van de uitzending mocht dr. Vonde ling het verlossende woord spreken: „We hebben vanavond teveel gespro ken over wat ons niet samen brengt...." alsof volwassen politici daar wars vanzijn! De KRO zendt vanavond op Ned. 1 een lange reportage over het conflict NigeriaBiafra uit. Er werden, door twee Brandpunt-teams, xrragen gesteld aan twee kanten van het front. Hier redacteur Aad van den Heuvel in gesprek met de Biafraanse leider Ojukwu, die hem o.a. inlicht over de voorwaarden waaronder Biafra zou zijn geneigd tot onderhandelen. Ned. 1 KRO 7.07 uur jongerenprogramma Waauwshow. 8.20 uur serie Politie New York: de laatste haven. 8.45 uur Brandpunt-special: de Biafraanse oorlog. 9.20 uur Drie-sterrenshow: Gladdys Knight and The Pips. 10.00 uur serie 2000: kleding van de toekomst. Ned. 2 VARA 7.20 uur Coronation Street. 8.45 uur Koning Klant: moderne voeding. 9.00 uur speelfilm met Gina Lollobrigida: Fanfan la tulipe (alle leeftijden). Hilversum 1 NRU 8.0510.20 uur Scala internationaal, groot kunst programma. 10.55 uur lichte muziek. Hilversum 11 NCRV 8.3010 uur Mattheus Passion van Heinrich Schütz in Duitse uitvoering. 10.42 uur Tekens bij de tijd: programma over culturele verschijnselen. Er was deze avond ook veel muziek op de buis en de VARA trok kijkers met haar spannende quiz en met een vrij geslaagd clownsprogramma, waarin de Zwitser Galetti de be^te kaarten in het spel bracht, maar ook door gevarieerd optreden de meeste kansen kreeg. Er was heel veel goed werk te zien en de programma-opzet was origineel onder goede leiding van Ben de Jong. HILVERSUM Op de middag van le Paasdag zullen CVK/IKOR tussen 5 en 6 uur een Eurovisiedienst relayeren die 's morgens is gehouden In de 12e-eeuwse Antoniuskerk in Keulen. Aan de liturgie wordt meegewerkt door het koor van de kerk en door studenten uit Griekenland, Korea en Polen. Predikant is dr. Eberhard Bethge vriend en biograaf van Dietrich Bon- hoeffer, de protestantse theoloog die in het verzet tegen de nazi's het le ven liet. Aangezien deze ochtenddienst di rect over het Eurovisienet komt, is er voor de zendgemachtigden nog tijd, de uitzending van Nederlandse ondertitels te voorzien, (Een wereld in wording) r-c* 142 „Zou u nu misschien een andere afdeling willen bezichti gen?" vroeg ze. „De volgende is heel instructief. Komt u maar mee. Deze tekeningen en schilderijen spreken voor zichzelf." Ze maakte tegenover de beide heren een gebaar om hen uit te nodigen de volgende afdeling binnen te treden. Beiden volgden haar. Hier zagen ze vier grote gekleurde tekeningen op de muren. Eén stelde Europa in de verschillende stadia van zijn geschiedenis voor. „Levensruimte, bevolking en techniek" stond er met grote letters op de muur geschreven. Op iedere tekening was de „levensruimte" voorgesteld door een glazen huis, dat men op het territorium van Europa had opgericht. Binnenin dat huis zag men de bevolking, de techniek was aangegeven door een vuur onder dat glazen huis. Van onder de fundamenten kwamen rode vlammen te voorschijn. De eerste tekening vertoonde Europa in de tijd van Christus' geboorte. Er woonden daar toen tien miljoen mensen. De techniek was niets dan een witgolvend vlamme tje onder het glazen huis. De twee mensen in het glazen huis, die ieder vijf miljoen mensen voorstelden waren half naakte paupers, die blijkbaar maar heel weinig afwisten van de hulpbronnen van de wereld. Een soortgelijke glazen huis van het jaar 1350 toonde een honderd miljoen bewoners. Er waren nu hele rijen van mannen en vrouwen, iedere gestalte stelde vijf miljoen mensen voor en het witgloeiende vlam metje, dat de techniek voorstelde, was. tot een vuurtje uitge groeid. Om de menigten in het glazen huis vertoonden zich reeds kleine vlammetjes. Hun „levensruimte" was dezelfde gebleven als in het jaar 1. Welk een verandering vertoonde het jaar 1914! Het glazen huis was omgeven door reusachtige lekkende vlammen en door een donkere rook; dit glazen huis was nu volgepropt met zeshonderdzestig miljoen mensen. Wagens, trolley's, au tomobielen, oorlogs- en vredesmachines van iedere soort, vliegtuigen, schepen en dynamo's barstten uit de vlammen los, terwijl de ongelukkige volkeren nog nauwer op elkaar zaten, dan de bijen in een zwerm. In deze ongemakkelijke situatie moesten ze vechten en worstelen. Reusachtige legers, ontelbare bajonetten stonden tegenover elkaar. Wanhopige individuen die ieder een menigte van vijf miljoen vertegen woordigde, gooiden ruiten in, sommigen hunner staarden waanzinnig door telescopen, alsof ze op een verre afstand een gelukaanbrengende ster in het universum wilden ont dekken. Miljoenen stikkende mannen, vrouwen en kinderen wierpen zichzelf over de muren van het glazen huis in een bevrijdend Nirwana. Temidden van deze elkaar verplette rende wezens werden weer nieuwe miljoenen geboren. De hitte van het vuur „techniek" had de honderden mil joenen menselijke wezens, die in dat nieuwe glazen huis gevangen zaten, in een smorende hopeloze massa veranderd. Nog enige graden hitte, dat betekende dus een voortzetting van het misbruik der techniek en de onvermijdelijke ex plosie zou plaats vinden, de verwoesting van Europa, een hevige, alles verwoestende catastrofe, waardoor de mens, die erfgenaam van al het geestelijke in het heelal, waardoor die denkende-voelende mens in een stukgereten, nutteloze vleesmassa zou worden veranderd. Het was een troost om zich tot de laatste der tekeningen te wenden. Het glazen huis omvatte nu Afrika en Europa. Daarin bewogen zich ordelijk bevolkingsgroepen. Er was ruimte tussen hen en rondom hen, de verterende vlammen der techniek waren onder controle gesteld. Een milde, constante gloed was voldoende om behaaglijkheid en voorspoed te verlenen aan iedereen in dat glazen huis. Onder de tekening stond geschreven: „Atlantropa is de economische eenheid van Europa en Afrika door technische ontwikkeling. Het betekent leven in plaats van zelfmoord, ruimte in plaats van gevangenschap, werk in plaats van werkloosheid." (Wordt vervolgd) 52. ..Weet je wat. Jonas", begon Lappie. „we plaatsen een advertentie in alle kranten van het land. Iedereen komt dan appels halen en zo komen we van de rest af... is dal ïeen goed idee7' Jonas knikte. Bij een straatsplitsing koos hij dan ook de richting Meeuwenoord en een uurtje later stopte ze voor het ge bouw van de landelijke krant. Het opnemen van de adver tentie was een zaak van enkele o-enblikken zodat Lappie niet lang behoefde te wachten. „Nu gaan we eerst een glaasje limonade drinken op de goede afloop, Lappie", stelde Jonas voor. Bij een klein koffiehuis, dat aan de weg lag, stopte Jonas zijn auto en daar genoot het tweetal van een heer lijke frisse dronk. Het schilderij lag op de zeebodem, schuin tegen een spits rotsblok, en het scheen dat de storm enigszins bedaarde... 1176: Smidje Verholen en Sjeems Pond keken el kaar verbaasd aan. Wat had dat nu weer te bete kenen, het gouden boekje hoofdstuk 3. sub 2 Het zou echter tamelijk gauw duidelijk worden, want om te beginnen gaf Koning Antonyc ze vrien delijk toestemming om van tafel op te staan. „Wilt U zo goed zijn de heer Bravhencky te volgen?" zei hij. „Deze zal enkele noodzakelijke veranderin gen in uw kleding aan brengen. En mogen wij U dan verzoeken morgen middag, precies 4 uur, weer hier te zijn?" Verrast •olgden de twee geheime agenten de heer Bravhencky, die hen voorging naar een groot vertrek, waar allerlei staatsuniformen en keurige, zwarte gelegenheidscostuums opgeborgen waren. De hofkleermaker stond daar al te wachten met de nodige werktuigen in de hand. Met vakmansoog keek hij naar de smid, glimlachend zeggende: „Een fraai figuur een mooie A-3 zou ik zeggen, ietwat ruim over de huik. Hier past U dit jasje maar eens. Nou wat zeg ik? Het zit als gegoten, nietwaar?" Intussen richtte de heer Bravhencky het woord tot Sjeems Pond en vroeg, enigszins ont hutst: „Waarom loopt U toch voortdurend op klompen, mijnheer Pond. Het lijkt me niet de juiste dracht voor het Koninklijk Paleis." „Zeg maak het nou een beetje," antwoordde 009. „Toen Polnyck's onderzeeër in de huurt van de haven was gekomen, dook hij op. Ik zag de kans overboord te springen en zwom naar land." „Aha, ik begrijp het!" zei Bravhencky. „En zwemmen met de schoenen aan, dat wil wat moeilijk gedaan zijn. Vandaar. „Precies, ouwe jongen," vervolgde Sjeems Pond. „Op kousevoeten en drijf nat kwam ik bij de Graaf van Lmborg Strom binnen. Hij leende mü deze klompen, want iets anders had-ie op het moment niet r£RDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15