Sociale academie „De Horst"
nu in nieuw eigen gebouw
Boekjes over geloven vandaag
Beslissing valt
op deze synode
Gemengd gehuwden
schrijven kerken
Luthers fonds voor
ontwikkelingshulp
Een woord voor vandaag
Ds. J. M. Lindeijer
(81) overleden
Volgende GOS
in 1972
Lege kerken
in Amsterdam
Bisschoppensynode
zonder celibaat
Een procent van inkomen
Lutherse Kerk
achter
Van Walsum
Kuyper sloeg in op openingsfeest
SERIE VAN YER. TOT VERSPREIDING VAN DE SCHRIFT
Ds. Van Strien over avondmaal j
Twee r.k. in
„Open Deur'
redactie
BEROEPWGSWERK
„Want wie zich voor Mij en voor Mijn woorden schaamt in
dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich
ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid
Zijns Vaders", zegt Christus nog in Marcus 8. Deze woorden
volgen op de uitspraak over de waarde van het menselijk le-
ven, of, zo u wilt, letterlijk: de menselijke ziel.
Wat maakt die ziel of dat leven zo waardevol? Is hij uit zich
zelf zo waardevol? Neen. Iets daarvan zien we al op de eerste
bladzijden van de bijbel. God formeert de mens uit materie.
Maar Hij blaast in hem Zijn Geest. Dat laatste schenkt de
mens zijn waarde.
Hier geeft Christus een verdere uitleg van die woorden. De
ziel ontleent zijn waarde aan de verhouding tot Mij. Hij moet
beseffen en belijden dat hij bij Mij hoort.
Maar schamen wij ons voor Christus, dan zal Hij Zich voor
ons schamen bij Zijn wederkomst. Dan is er geen plaats voor
ons in Zijn rijk, omdat er in ons leven voor Hem geen plaats
was. Dan is er voor ons geen toekomst, maar daardoor ver
liest ons leven zijn zin. want een leven dat ten dode gedoemd
is is zinloos geworden. Ons leven ontleent zijn zin aan Chris
tus.
We lezen vandaag: Mattheus 24 15-31.
We lezen morgen: Mattheus 24 32-51.
ZATERDAG 22 MAART 196»
HOORN Op de leeftijd van 81
Jaar ls te Hoorn overleden ds. J. M.
Lindeijer, emeritus-predikant van de
Lutherse Kerk.
Ds. Lindeijer werd in 1915 predi
kant te Groede en een jaar later te
Pekela. Vervolgens stond hij nog te
Monnikendam en te Purmerend.
Ds. Lindeijer heeft zestien jaar in
Nederlands-Indië gewerkt In 1930
werd hij daar predikant in Cheribon,
later in Semarang, Batavia en Soera-
ba ja. In 1946 kwam hij terug, werd
hulppredikant in Den Haag en later
predikant in Hoorn en Medemblik. In
1953 ging hij met emeritaat.
De begrafenis is dinsdag 25 maart
op de Algemene Begraafplaats om
kwart over drie, na een rouwdienst
in de Lutherse Kerk, die om twee
uur begint
GRAND RAPIDS De zevende
assemblee van de Gereformeerde Oe
cumenische Synode zal gehouden
worden in augustus 1972 in Sydney
(Australië). Evenals vorig jaar in ons
land, zal weer een vijfdaagse zen
dingsconferentie aan de GOS-ont-
moeting voorafgaan.
Bij de Gereformeerde Oecumenische
Synode zijn 35 kerken aangesloten
met samen bijna vijf miljoen leden.
In ons land zijn de Gereformeerde
Kerken en de Christelijk-Gereformeer-
de Kerken lid.
AMSTERDAM Het zielental van
de gereformeerde kerk van Amster
dam-Centrum is in de periode van
1951 tot 1968 gedaald van 14.640 tot
S.550.
Veel sterker is nog de daling van
het aantal kerkgangers. Blijkens tel
lingen, verleden jaar oktober, be
draagt het aantal kerkgangers in de
ochtenddiensten gemiddeld 2.043 of
22,4 procent van het ledental. In de
avonddiensten kwam men op een ge
middelde opkomst van 948 of 10,4
procent
ROME De paus is niet bereid,
om gevolg te geven aan het verzoek
van de Nederlandse bisschoppen om
de celibaats-problematiek te plaatsen
op de agenda van de bisschoppensy
node, die in oktober in Rome gehou
den wordt.
Dit blijkt uit een brief, die kardi
naal Clcognanl heeft geschreven aan
de voorzitters van de nationale bis
schoppenconferenties.
Alerdinck-weékends slaan in
(Van onze kerkredactie)
LAAG ZUTHEM Maak het
kerkordelijk mogelijk, dat kin
deren uit gemengde huwelijken,
bij hun doop in één van de twee
kerken, in beide doopboeken in
geschreven worden.
Dat vragen kerkelijk gemengd ver
loofden en gehuwden, die kort gele
den bijeen waren op een oecume
nisch contactweekend op het vor
mingscentrum Den Alerdinck, in een
brief, die binnenkort uitgaat aan alle
kerken in Nederland.
Zij dringen er in hun brief ook op
aan, dat de kerken hun viering van
avondmaal of eucharistie openstellen
voor leden van andere kerken. Ver
der vragen zij om de mogelijkheid
van »en dubbel kerklidmaatschap
(door ds. F. H. Landsman juist dezer
dagen afgewezen; red.).
Tot nu toe zijn tien weekends voor1
kerkelijk gemengd verloofden en ge
huwden op Den Alerdinck gehouden,
steeds in samenwerking met Sjaloom,
waaraan door enkele honderden werd
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De Evange-
lisch-Lutherse Kerk overweegt
een fonds te stichten voor de ont
wikkelingshulp. Alle leden zal
dan gevraagd worden, om daarin
elk jaar een procent van hun in
komen te storten.
De synodale commissie (het mode-
ramen) komt met dit voorstel op de
synode, die 12 - 14 mei in Amsterdam
wordt gehouden.
Aan de synode wordt gevraagd, een
bijdrage uit de synodale middelen
vast te stellen als eerste storting.
Verder zal dan een beroep worden
gedaan op de plaatselijke gemeenten
om elk jaar een bijdrage te schenken.
De opbrengst van dit fonds zal dan
in overleg met overheid en kerkelijke
bijstandsorganen worden besteed
voor daadwerkelijke hulp aan arme
landen, zodat de beschikbare gelden
regelmatig doorvloeien.
De synodale commissie stelt de sy
node voor, uit te spreken dat het
streven naar meer sociale gerechtig
heid in de wereld door het oefenen
van druk op de rijke landen als een
kerkelijke zaak gezien dient te wor
den.
Ook wil men bij regering en parle
ment erop blijven aandringen, om
op basis van vaste grondstoffenprij-
zen en andere maatregelen van een
ontwikkelingspolitiek voor de arme
landen mogelijkheden te construeren,
om hun achterstand in ontwikkeling
in te halen.
Aan de synode gaat de generale
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De synodale
commissie van de Evangelisch Lu
therse Kerk heeft zich gisteren ach
ter het rapport van de commis
sie-Van Walsum gesteld, dat pleit
voor ruimere subsidiëring van de
eredienst.
Deze kerk is daarmee de eerste, die
zich over deze materie officieel heeft
uitgesproken. Gelijk bekend wil mi
nister Witteveen de bestaande (kari
ge) subsidiëring beëindigen door een
inkoopregeling.
kerkelijke vergadering vooraf op 12
mei. Hierin zal de relatie tussen jon
geren en ouderen aan de orde komen.
De bespreking wordt ingeleid door
dr. H. Faber, lector in de pastorale
psychologie aan de Leidse universi
teit. Twee jongeren en twee ouderen
zullen korte reacties geven en daar
na is er een open bespreking onder
leiding van een forum.
deelgenomen. Elke weekend werd
besloten met een gezamenlijke eu
charistie/avondmaalsviering onder
leiding van een priester of predikant.
Stijging
De laatste jaren valt er een stijging
van het aantal gemengde huwelijken
te zien. In de jaren 1964 - 1967 ging
13,2 procent van de huwende
rooms-katholieken een huwelijk aan
met een niet-rooms-katholiek. Bijna
de helft van de kinderen uit deze
huwelijken wordt buitenkerkelijk op
gevoed.
Van de kinderen van gemengd hu
wende rooms-katholieken wordt 48.8
procent buitenkerkelijk opgevoed,
38,8 procent rooms-katholiek, 9,3 pro
cent hervormd en 1,3 procent gere
formeerd.
In verband met de grote be
langstelling zijn enkele extra week
ends met open inschrijving georga
niseerd, waarvan die op 20 en 21
september nog niet is volgeboekt.
Medewerkers zijn ds. A. Klamer,
Bruno de Roeck, pastoor H. Kroon en
E. Pruim.
BRUMMEN Op de Corten Oe-
verseweg in Brummen is gisteravond
de 6-jarige Jople Teunissen door een
auto aangereden en zwaar gewond
naar een ziekenhuis gebracht. Hij
overleed enkele uren later.
(Van een onzer verslaggevers)
DRIEBERGEN „Tot voor kort gold een sociale academie als
een opleiding waarin het hoofdaccent lag op hulp aan mensen bin
nen een bestaand bestel. Het bestel zelf stond niet of slechts ter
loops ter discussie. Dit stemde overeen met wat überhaupt in ons
land de hoofdtendens was: wel verbeteringen binnen, maar niet
radicale vernieuwing van de bestaande maatschappelijke orde. Het
is duidelijk dat dit niet langer zo kan. Wij kunnen er als sociale
academies niet omheen de maatschappelijke orde zei kritisch te
wegen. Wij kunnen als sociale academies niet nalaten de sociale
kwestie zelf aan de orde te stielen", aldus dr. F. Boerwinkel, direc-
tuer van de Sociale Academie De Horst te Driebergen, gisteren bij
de opening van het nieuwe gebouw van dit hervormde opleidings
instituut.
Wat nu aan de sociale academies
aan de orde is, illustreerde dr. Boer
winkel met woorden, die Abraham
Kuyper in 1891 op het eerste sociale
congres uitsprak: „Dat er ernstige
twijfel is gerezen aan de deugdelijk
heid van het maatschappelijk ge
bouw waarin we wonen. Voor wie dit
niet erkent en denkt dat het kwaad
te bezweren is door 't kweken van
vromen zin en vriendelijkheidsbe
jegening of milder liefdegave, moge er
een religieuze en moge er een philan-
tropische kwestie bestaan, maar een
sociale kwestie bestaat voor hem
niet". Bij de aanwezigen gisteren
oogstten Kuypers woorden ook nu
nog veel bijvaL De Academie De
Horst, die is voortgekomen uit de
stichting Kerk en Wereld, leidt se
dert 1953 een volledig zelfstandig
bestaan. Wel zijn banden met Kerk
en Wereld gebleven omdat de acade
mie tot voor kort was gehuisvest in
gedeeltelijk van dit instituut gehuur
de ruimten. Pas sedert januari van
dit jaar beschikt de academie over
een eigen gebouw, dat qua ruimte en
inrichting is aangepast aan de eisen
van deze tijd.
Studenten
Vooral de laatste jaren is het aan
tal studenten met sprongen omhoog
gegaan, waardoor de behoefte aan
een eigen gebouw steeds sterker
werd gevoeld. In oktober 1960 telde
de Academie De Horst 77 studenten;
nu is dat getal verachtvoudigd tot
630 cursisten. In dezelfde periode
steeg het aantal docenten van 6 tot
42: 30 full-time stafleden en 12
part-time docenten.
De Academie De Horst leidt be
roepskrachten op voor vier studie
richtingen: cultureel werk,
maatschappelijk werk, personeelwerk
en inrichtingswerk. Voor al deze
richtingen bestaan een dag- en een
part-time opleiding. Bovendien is er
een speciale cursus voor het kinder
beschermingsdiploma B.
Het nieuwe gebouw, gelegen op een
terrein aan de Horstlaan te Drieber
gen, is niet alleen modern, maar ook
ruim van opzet. Rondom een grote
hal met foyer is een aantal
dienstruimten gegroepeerd, terwijl
daar ook een deel der docentenka
mers is te vinden. In de lesvleugel
bevinden zich o.a. een grote sportzaal
met ruime kleedkamers en douches,
een filmzaal, een zaal voor creatief
spel, een handenarbeidsafdeling, een
muzieklokaal en 23 les- en werkgroep
lokalen. Bovendien beschikt men in
hetzelfde complex nog over twee ver
gaderzalen en een grote bibliotheek.
De eerste plannen dateren van
1961. Sedertdien steeg het aantal stu
denten zo sterk dat nog tijdens de
bouw besloten moest worden op de
lesvleugel een extra verdieping te
zetten. De bouw en inrichting hebben
in totaal circa 3.000.000 gekost.
Alle opleidingen hebben hun eigen
staf en hun eigen docenten. Op die
wijze is concentratie op het eigene
van elke beroepsopleiding gewaar
borgd. Zowel de dag- als de part-ti
me opleiding hebben een sterke groei
doorgemaakt. De sterke professiona
lisering van de sociale beroepen is
daarop van invloed geweest. Velen
die al in deze beroepen werkzaam
zijn, hebben de behoefte aan een
meer gefundeerde opleiding in hun
werk gevoeld. Voor hen zijn de
part-time opleidingen bedoeld. De
lesuren zijn voor hen zodanig
gespreid dat het mogelijk is deze op
leidingen naast een volledige werk
kring te volgen.
Alle dag- en part-time-studies du
ren vier jaar. Voor de dagcursisten is
het derde jaar een stagejaar dat
wordt doorgebracht bij instellingen
en op afdelingen van bedrijven waar
zij praktijkervaring in hun studie
richting kunnen opdoen. Tot de dagop
leiding worden jongeren toegelaten
vanaf 18 jaar, met een middelbare
opleiding. Cursisten voor de part-ti
me opleidingen dienen tenminste 25
jaar te zijn en eveneens een middel
bare opleiding te hebben gevolgd.
De Academie De Horst is een
Instelling van de Nederlandse Her
vormde Kerk. Bij de opening van het
nieuwe gebouw was dan ook dr. G.
de Ru, praeses van de Hervormde
synode, aanwezig. De feestelijke in
gebruikneming werd voorts bijge
woond door een groot aantal geno
digden en door studenten en afgestu
deerden van de Academie De Horst.
De formule tot plezieriger studeren is King.
Elke King pepermunt is namelijk een «rondje energie'
waardoor nèt iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
AMSTELVEEN „Zoveel is duidelijk dat de
hoop gericht staat op God, op de toekomst, op
de mens-in-zijn-wereld, als het ware in één greep
en in één visie. En dit niet onder afzien van het
eigen ik. maar juist met dit „ik" erin betrokken.
Met de blik van dit eigen ik afgericht alle
religieus egoïsme wordt in deze hoop weggebrand
- maar wel in de hoop (in bruiloftstrant gezegd)
,er lang getuige van te mogen wezen".
Terwijl het geloof in desnoods blinde hardnek
kigheid zich aan God vastklemt, klimt de hoop in
het kraaiennest, houdt de horizon in het oog en
bepaalt de koers. De hoop is een trillende kom
pasnaald, die nooit geheel tot stilstand komt en
soms wijd uitslaat, maar altijd weer de ene richting
hervindt, de richting van Gods toekomst."
Zo schrijft de helaas gestorven dr. J. M. de Jong
in, naar ik meen. het laatst verschenen geschrift
van zijn hand: De hoop, die leven doet.
En even verder: „Wij concentreren ons op één
punt. In de boodschap van het Nieuwe Testament
is de opstanding van Christus allereerst het nieuwe
begin dat God maakte toen het einde gekomen was.
Dat was het einde door wat mensen elkander nan-
doen, leugen, wreedheid, moord. Het was ook het
einde van de dood, de grote leegte, het zwarte gat.
Nu voor Jezus, straks voor eenieder, tenslotte voor
ieder en alles."
Juweeltje
Dit boekje ik mag zeggen een juweeltje is
één van de serie die is uitgegeven onder de titel:
Geloven vandaag, uitgegeven door de Vereeniging
tot Verspreiding der Heilige Schrift, prijs ƒ1,50 per
exemplaar. De eerste acht boekjes van deze serie
zijn nu verschenen.
Het ontstaan van deze serie heeft een kleine
geschiedenis. Enige theologen waren in een kleine
kring bijeen: de lectuurcommissie, die erop uit is
de uitgaven zoveel mogelijk bij de tijd te doen zijn.
Het ging in het gesprek over de aanvechting waar
aan het geloof blootstaat in onze tijd, een aanvech
ting, die niet van één kant komt, maar van vehe
kanten.
Genoemd werden de ontwikkeling van de we
tenschap en de techniek die zoveel oude voorstel
lingen die wel niet wezenlijk zijn voor het geloof,
maar er altijd zo nauw mee verbonden zijn ge
weest, op z'n zachtst gesproken onzeker hebben
gemaakt.
Weggraven
Genoemd werd ook de invloed van de nieuwe
theologie die veel verder en dieper geïnfiltreerd is,
niet alleen in het denken van sommige theologen,
maar ook in het leven en denken van de gemeente.
En dan, in de derde plaats, de wijziging en de
beschouwing van de Bijbel, die overal in discussie
is en waardoor velen zich de grond onder hun
„geloofsvoeten" weggraven.
Wat moeten we doen, was de vraag. Ligt hier
niet een taak voor ons? Waar zo het geloof van
intellectuelen en van het gewone gemeentelid
wordt bedreigd, moeten we dan niet wat doen om
te trachten weerstand te bieden en steun te geven
waar dat nodig is? Neen, niet door te doen alsof er
niets aan de hand is. En ook niet door de oude
waarheid in de oude vorm met de oude voorstel
lingswijze zonder meer te verdedigen.
Maar door in te gaan op de vragen, die door de
moderne wetenschap en door de nieuwe theologie
worden gesteld; ook door te luisteren naar wat aan
nieuw geluid bij de beschouwing van de Bijbel
naar voren wordt gebracht; om bij dat alles het kaf
van het koren te scheiden en vast te houden wat
echt en wat waar is het oude geloof in de
Bijbelse boodschap.
En het uiteindelijk resultaat van dit gesprek is er
nu. Acht werkjes van ongeveer 28 bladzijden zijn
gereed en op het ogenblik zijn er nog zestien ge
pland.
Liefhebben
Het eerste boekje, dat gereed kwam was van
prof. Roscam Abbing en heet: Wat is liefhebben?
Dr. De Jong volgde spoedig met „De hoop, die
leven doet, waarna dr. Graafland met Wat is gelo
ven? de trits vol maakte van geloot hoop en liefde.
Van prof. Van Niftrik is op komst: Het einde van
het conventionele christendom, evenals Is God af
wezig? van dr. G. Ubbink.
Dr. Buskes heeft geschreven: Ik geloof wel in
Jezus, maar niet in God, waarin hij op zijn bekende
heldere wijze de nieuwe theologie bestrijdt.
Op andere wijze kwam ook ds. Overduin naar
voren, die behalve dat hij het werkje: Kan het
Christendom verouderen? geschreven heeft, ook de
richtlijnen gaf voor de andere boekjes. Hij keert
zich in zijn boekje tegen hen, die poneren dat we in
een post-christelijke tijd leven en ook willen aan
vaarden en tegen hen, voor wie het christendom
een verouderde zaak is, die we als afgedaan kun
nen beschouwen.
Ds. Overduin stemt toe, dat er in de historische
gestalten van het christendom veel is, dat niet
bestand is tegen de tijd. Dat er onzuivere elemen
ten In en onzuivere gestalten van dat christendom
zijn. Maar „naarmate nu het wezenlijke van
Christus' bestaan beleefd werd, naar die mate
hebben wij te doen met het blijvende, het altijd
geldende, het nooit verouderende, het altijd nieuwe
en urgente.
Lozen
Ten slotte is er het boekje: De Bijbel, wat is dat
voor een boek? waarvan ondergetekende de schrij
ver is. Er is de laatste tijd heel wat over de Bijbel
geschreven. Er is heftig gediscussieerd over de
vraag hoe we de Bijbel moeten lezen. Dus bevat dit
boekje weinig nieuws. Het hoofdmotief, dat door
alles heen klinkt is: We moeten de Bijbel nemen
zoals hij is en niet zoals wij menen dat hij moet
zijn.
Het slot luidt: „We hopen dat dit geschriftje iets
mag betekenen zowel voor degenen, die zich geen
raad meer weten met de Bijbel waarbij ze opge
voed zijn, omdat ze een groot en diep conflict zien
tussen wat ze als wetenschappelijke waarheid zien
en wat ze als bijbelse waarheid meenden te moeten
aanvaarden, alsook voor degenen, die in hun geloof
zijn geschokt door allerlei „nieuwigheden" van deze
tijd.
Moge de Bijbel voor beiden weer zijn het boek
der waarheid waarin de Goddelijke Waarheid met
overweldigende kracht op ons afkomt, het boek
waarin zij horen woorden van eeuwig leven, het
boek van de ontmoeting met God."
Dr. H. J. LANDMAN
Morgen zal op feestelijke wijze de gerestaureerde Hervormde Kerk
Monnickendam, de Sint Nicolaaskerk, in gebruik worden genomen. Op dit
foto wordt de laatste hand gelegd aan het uit de vijftiende eeuw daterende
wandorgel. De Sint Nicolaaskerk, een hallenkerk, werd gebouwd van 14001
tot 1640.
(Van onze kerkredactie)
WOUDENBERG De kwestie
van de avondmaalsgemeenschap
tussen de Nederlandse Hervorm
de Kerk en de Gereformeerde
Kerken zal op de komende gere
formeerde synode in elk geval
tot een beslissing komen. Het
wordt nu ja of nee.
Dit vertelt ons ds. P. van Strien.
Hij vindt het plezierig dsrt het her
vormd moderamen en ds. F. H.
Landsman deze zaak nog weer eens
aan de orde gesteld hebben. Dat ds.
Landsman de gedachte van het dub
bele lidmaatschap afwijst, vindt ds.
Van Strien volkomen juist. „Dit is
een oplossing, die geen oplossing is".
Ds. Van Strien is samenroeper van
het deputaatschap, dat door de vorige
gereformeerde synode is ingesteld ter
bestudering van het vraagstuk van
de gemeenschappelijke avond
maalsviering.
Het rapport, dat dit deputaatschap
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN „De Open
Deur/Onderweg", het bekende her-
vormd-luthers-gcreformeerde cvan-
gelisaticblad, gaat zijn redactie uit
breiden met twee rooms-katholieken.
Dit deelt dr. J. M. van Veen mee in
zijn Brief van Kerk 'en Wereld in het
blad „Woord en Djenst".
Op het ogenblik bestaat de redactie
uit ds. G. P. Klijn en Jac. Roos (her
vormd), ds. E. Pijlman (gereformeerd)
en ds. J. Blase (luthers). Wie de
rooms-katholieke redactieleden zul
len worden, is nog niet definitief be
kend. Incidenteel (bij de Kerst- en
Paasnummers) werkte „De Open
Deur/Onderweg" reeds op deze brede
basis.
Met deze oecumenisering van het
blad houdt die van het plaatselijke
Open-Deurwerk gelijke tred.
TAIZÉ De communiteit van
Taizé organiseert van eind juni tot
november een onafgebroken serie in
ternationale jongerenontmoetingen.
Het hoogtepunt zal van 28 tot 31 au
gustus zijn, als men 1600 jongeren
verwacht. Voor nadere informatie
wende men zich tot International
Youth Meetings, 71, TaizéèCommuni-
ty, Frankrijk.
gaat uitbrengen, is nog niet helemal
klaar, maar het zal er wel op gerich
zijn, om nu een beslissing te force
ren, aldus ds. Van Strien.
De vorige synode gaf nog geen j
toestemming tot avondmaalsge- 1
meenschap gezien de bezwaren, dit
er nog bij velen leven. Deze bezwa- i
ren betreffen de situatie binnen de r
Nederlandse Hervormde Kerk. Voor
de toelating tot en het toezicht op het
avondmaal functioneren daar andere
normen dan in de Gereformeei
Kerken.
De zaak werd niet afgesnedi
maar om vooral op goede gronden een
beslissing te nemen, werd het studi
deputaatschap ingesteld.
Intussen is de situatie nu zo, dat er
op allerlei wijzen toch al
meenschappelijke avondmaalsvierii.
gen zijn, ondanks de houding van de h
synode. Deze situatie kan niet blijven
bestaan, meent ds. Van Strien.
Vandaar dat het deputatenrapport
de zaken zo op de synode zal bren
gen, dat de synode ja of nee zal moe
ten zeggen tegen de voorstellen. D«
beslissing kan niet nog eens uit
gesteld worden.
Voorwaarden
Indien de synode ja zegt, dan zul
len er naar het oordeel van ds. Van
Strien duidelijke voorwaarden gefor
muleerd moeten worden, zoals die et
ook zijn bij gemeenschappelijke
kerkdiensten (zoals een consensu! f
binnen de gemeente en toestemming J
van de classis).
Het moderamen van de gerefor
meerde synode wilde nog geen com
mentaar geven, omdat de brief van
het hervormde moderamen formeel
nog niet binnen is.
Wel hebben de beide moderamina
donderdag gezamenlijk vergaderd,
maar de brief is toen niet (behalve
zeer terloops) ter sprake gekomen.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Dinteloord en voor
Nunspeet (vac. J. Wieman): G. C.
Post te Giessendam-Neder-Hardinx-
veld.
Beroepbaarstelling: E. M. Top. do
cent a. d. Near East School of Theo
logy, P.O. Box 235, Beiroet, Libanon.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Overschie
(accl.-vac. H. Moll): J. Jellema te
Blokzijl.
Aangenomen naar Musselkanaah
kand. R. Hassefras te Lobith, die be
dankte voor de andere beroepen,
die op hem werden uitgebracht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Klaaswaal: J. C. Welt
strate te Meliskerke.