Zes Duitse kerken tegen belijdenisbeweging Griep? Chefarine „4" doet wonderen! Toenadering in Slowaakse kerkstrijd vrije Groene Kruis geeft naamkaartjes uit Wonen is meer dan dak boven 'f hoofd Groningse studenten week in staking Een woord voor vandaag INSTEMMING VAN ,ALTREFORMIERTEN' Bezwaar tegen werkwijze BEROFPTNGSWERK Hindeloopen niet eens met prof. Fiolet Ds. Smits naar Amerika Ds. K. Welbedacht intrede in Parijs Aftreden geëist van prof. Van Es LEIDERS ROEPEN OP TOT ONDERLINGE VREDE POLEN VELDSLAG Ds. Hugenholtz overleden Uw probleem is het onze.... WOENSDAG 19 MAART 1969 Christus legt uit wat Zijn lijden, sterven en opstaan voor ons betekent en in Markus 835 zegt Hij: ,Maar ieder die zijn leven verliezen zal om, Mijnentwil en om des evangelies wil die zal het behouden." Eerder heeft Hij gezegd, dat wie zijn leven behouden wil, het zal verliezen. Tegenover je leven willen behouden, je eraan vastklampen, het niet willen opgeven, staat: je leven willen verliezen. Maar dat is te simplistisch gesproken. Die tegen stelling wordt wel vaak gemaakt, maar zo zegt Christus het niet. Hij bedoelt niet, dat je je leven van nul en gener waarde moet achten. Christus zegt duidelijk: „Verliezen om Mijnentwil". Eigenlijk bedoelt Hij dat we Hem meer waard moeten achten dan ons zelf. Een mensenleven heeft waarde. Dat mag je niet zomaar op het spel zetten. Maar dat mensenleven ontleent zijn echte waarde aan Christus. Daarom moeten we ons leven voor Hem overhebben. f Sommige mensen zijn levensmoe. Hun leven heeft geen zin meer. Ze willen er wel van af. Dergelijke mensen worden niet geprezen. Zij zullen hun leven verliezen, zonder er iets voor terug te vinden. Christus wil dat wij ons leven aan Hem geven, helemaal. Hij mag ermee doen wat Hij wil. Kost dat onze baan, goed. Kost dat onze positie in de maatschappij, goed. Kost dat ons bloed, goed. Maar dan garandeert hij ons Zijn hulp. We lezen vandaag: Mattheüs 23 13-22. (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Wonen is meer dan een dak boven het hoofd hebben. Op de studiedag van de Nederlandse sectie van de Euro pese Vrouwen Unie, een organi satie waarin de vrouwen van de christelijke politieke partijen in Europa samenwerken, is dit dui delijk gebleken. In Huize Henriëtte Swellengrebel ls hierover met grote animo en dik wijls ook deskundigheid gediscussi eerd na drie inleidingen. Mevrouw ir. N. C. de Ruiter, plano loge bij de Zuiderzeewerken, schetste de ontwikkeling van de ruimtelijke structuren, waarbij naast de volkshuisvesting ook de economische, sociale en culturele aspecten in ge ding zijn. Zij pleitte voor meer voorlichting, waardoor de burger deskundigheid verschaft wordt, noodzakelijk om inspraak to verkrijgen. Meer vrouwen organisaties zouden zich hier ook mee moeten bezighouden. Menselijke aspecten Mevrouw dr. F. T. Diemer-Linde- boom schetste de menselijke aspecten van de moderne stadsbouw, waarbij de lokale gemeenschap opgaat in een naamloze massa. De burenhulp van vroeger moet nu gevonden worden in organisaties en instituten; de gebor genheid van leven en werken in een vertrouwde wijk verdwijnt. De moderne woonwijken, dikwijls in grijze betonkleur, bieden de kinde ren geen gelegenheid meer tot fan tasie voor het spelen; de vrouwen blijven overdag achter en de manne lijke bevolking is afwezig. Het con tact tussen moeder en spelend kind buiten is vrijwel onmogelijk door de hoogbouw. De galerijen zijn vaak te gevaarlijk om te spelen, de ge meenschappelijke tuinen dienen ter verfraaiing en niet om de kinderen ruimte te geven. Allemaal menselijke aspecten, die met het wonen verwe ven zijn. Woongelegenheid eist bijvoorbeeld veilige speelruimte voor kinderen. Een onderzoek van prof. Bladergroen heeft uitgewezen, dat bij een groep 8- en 9-jarige kinderen leermoeilijk heden optraden, doordat deze kinde ren hun zelfrealisatie niet hadden kunnen ontwikkelen door gebrek aan speelruimte. De WAO (Vereniging van Vrou wen met Academische Opleiding) die een wetenschappelijk onderzoek instelt naar de behoefte aan kin derspeelzalen is reeds tot de ontdek king gekomen, dat dit onderzoek niet alleen betrekking moet hebben op kinderen van werkende moeders, maar op alle kinderen van twee tot vier jaar. Mevrouw H. Beijaart-Drost terug gekeerd van een internationale con ferentie van de EVU deelde mede, dat deze problemen zich in alle Euro pese landen voordoen. De saaiheid van de woonwijken; het gebrek aan speelruimte voor de kinderen; het gemis van communicatie met de in het centrum gevestigde overheid; de afwezigheid van de normale leven digheid die door industrie ontstaat. Het zijn maar enkele punten. De noodzaak van crèches, die veel investering en personeel vragen, speelt ook bijna overal een rol. In Pa rijs tracht men door „thuiscrèches" hiervoor een oplossing te vinden. De methode is, dat een jonge moeder bij voorbeeld drie andere kinderen over dag meeverzorgt en daarvoor een vergoeding ontvangt. Dit zou per straat te realiseren zijn. Conclusies Dit is slechts een greep uit de ideeën, die stof tot discussie geven en waaruit aan het einde van de dag enige conclusies werden getrokken, namelijk: Het is wenselijk dat de vrouwen een actiever inspraak geven (krijgen) bij de vormgeving van de ruimtelijke ordening; de nieuwe wij ken zullen meer woon-, werk- en re creatiemogelijkheden moeten vereni gen. Meer dienstverlenende be drijven en instanties, naaste lichte industrie moeten ingepast worden; de gemeentelijke autonomie zal plaats moeten maken voor grotere regionale samenwerking en ten slotte: De een tonigheid en verstarring van de woonwijken moet doorbroken wor den. (Advertentie) (Van onze kerkredactie) WUPPERTAL Het ziet er naar uit, dat het werk van de be lijdenisbeweging „Geen ander Evangelie" in Duitsland een belang rijke terugslag zal ondervinden, nu de „vereniging van evangeli sche vrije kerken" zich van haar gedistancieerd heeft. Op de jaarvergadering van deze vereniging namen de bijna zestig afgevaardigden, met slechts één stem tegen, een resolutie aan, waarin zij zeggen, dat zij de zorg van „Geen ander1 Evangelie" om een bijbelse verkondiging delen, maar het niet eens kunnen zijn met de wijze, waarop de belijdenisbeweging aan deze zorg uitdrukking geeft. De „Vereniging van evangelische vrije kerken" is een werkgemeen schap, waarin de baptistengemeen ten, de vrije evangelische gemeen ten en de methodistenkerk in Duits land nauw samenwerken. De doops gezinde gemeenten, de evangelische broedergemeenten en de kerk van de Nazarener zijn door waarnemers vertegenwoordigd. De grond voor de activiteit van de belijdenisbeweging ligt volgens de resolutie van deze kerken in de theologische situatie van de grote Evangelische Kerk in Duitsland en in de theologische arbeid aan de Duitse universiteiten. De vrije ker ken hebben daar niet direct mee te maken, omdat zij hun eigen predi kantsopleidingen hebben. Daarom wordt gezegd, dat het werk van de belijdenisbeweging ook niet direct de vrije kerken raakt. Maar het is niet alleen, omdat de vrije kerken de kwestie van de leer- tucht als een interne aangelegenheid van de grote kerk zien, dat zij zich zo beslist van „Geen ander evangelie" gedistantieerd hebben. Dat blijkt uit het feit, dat zij de belijdenisbewe ging hebben uitgenodigd voor een ge sprek over „zekere publikaties en openbare uitlatingen" van deze groep. Ter conferentie werd de vrees ge- NED. HERV. KERK Beroepen te Harderwijk (b.g. wijk- gem.; toez.), J. Oskamp te Egmond aan Zee. Aangenomen naar Maassluis (vac. K. M. Vogel; wijkgem.2), C. B. Schuur man te Vollenhove, die bedankt voor Leiden (vac. J. Poort; wijkgem. Kooi). Bedankt voor Brakel, J. van Root- selaar te Barneveld; voor Wierden (vac. B. A. van Donkersgoed), B. J. Zaal te IJsselmuiden. Emeritaat verleend per 1 mei aan P. Lugtigheid en dr. J. Schoneveld, beiden te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN Beroepen te Loppersum, H. Hazen berg te Grijpskerk (Gr.); te Onstwed- de, C. Kamper te Garijp; te Stads kanaal (vac. J. J. Lamme), G. Haaks- ma te Nieuw-Amsterdam. Aangenomen naar Scherpenzeel (Gld.), kand. J. P. Bos te Harderwijk, die bedankt voor Schipluiden en voor Sint-Pancrass. Préparatoir geëxamineerd, maar i.v.m. stage nog niet beroepbaar, kand. A. van Vliet, Valkstraat 21, Utrecht. GEREF. KERKEN (vrüg.) Beroepen te Haulerwijk, G. Boersma te Middelstum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Alphen aan den Rijn, M. Baan te Zeist. Aangenomen naar Clifton (VS- Free Reformed Church), C. Smits te Sliedrecht-Centrum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Leiden, D. Hakkenberg te Dordrecht. uit, dat het missionair elan van de kerk in eigen land te lijden heeft van acties als van „Geen ander evan gelie". „Wij kunnen ons niet permi- teren, om onze beperkte krachten te verbruiken voor polemieken", zo werd gezegd. BLIJDSCHAP BENTHEIM De synode van de Altreformierte Kirche in Nedersaksen heeft juist onlangs uitgesproken, dat het haar een reden tot blijdschap is, dat er in Duitsland een beweging is onstaan, die zich, tegenover een Schriftonderzoek en een theologie, die aan de kerk en aan de wereld het evangelie van Jezus Christus ont- (Van onze kerkredactie) HINDELOOPEN Naar wij ver nemen hebben de moeilijkheden in de gereformeerde kerk van Hindeloo pen betrekking op een lezing, die ds. J. M. Mulder vorige maand op een gemeente-avond heeft gehouden. Op deze avond gaf ds. Mulder ge dachten door uit het nieuwste boek van de Nijmeegse hoogleraar prof. dr. H. A. M. Fiolet „Vreemde verlei ding". In dit boek, door prof. Fiolet zelf getypeerd als „overwinning van de God-is-dood-crisis door de ontdek king van de aardse werkelijkheid als ruimte voor de ontmoeting met God", gaat de hoogleraar in op de traditio nele voorstelling van God als Schep per en zoekt hij aansluiting van de theologie bij het evolutiedenken van de moderne natuurwetenschappen. De kortsluiting, die van deze ge meente-avond het gevolg was, heeft er toe geleid, dat ds. Mulder tijdelijk (tot de komende vergadering van de classis Workum) geen ambtelijke werkzaamheden in Hindeloopen ver richt SLIEDRECHT Ds. C. Smits, een bekende figuur in de Christelijke Ge reformeerde Kerken, heeft een be roep aangenomen naar de Verenigde Staten. Ds. Smits, die in december 70 jaar geworden is, staat al sinds 1934 in Sliedrecht met twee onderbrekingen: van 1942 tot 1952 werkte hij in Dor drecht en in Driebergen en van 1954 tot 1956 in Grand Rapids. Naast ziin werk in Sliedrecht was hij van 1956 tot 1958 bovendien lid van de Eerste Kamer. De gemeente waarnaar hij nu be roep heeft aangenomen, de Free Re formed Church van Clifton (New Jersey), behoorde oorspronkelijk tot de Gereformeerde Gemeenten, maar trad in 1920 uit dit kerkverband. Sinds enkele jaren leeft deze ge meente, die 177 zielen telt, in ver band met de Free Christian Refor med Churches, de zusterkerk in Ca nada en de Verenigde Staten van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. neemt, inzet voor de verkondiging van Jezus Christus naar de Schrift. Deze Altreformierte Kirche is aan gesloten bjj de Gereformeerde Ker ken in Nederland en zendt afgevaar digden naar de generale synode in Lunteren. Zij kwam tot haar oordeel over de belijdenisbeweging naar aan leiding van een rapport van ds. K. G. Idema te Bentheim (tot 1957 in Oud- Bejjerland). De Altreformierte synode ont hield zich van een oordeel over al wat door „Geen ander evangelie" ge sproken, gedaan en geschreven wordt, maar verklaarde zich eensgeestig met het motief van deze beweging. De synode erkende de noodzaak van het wetenschappelijk historisch bijbelonderzoek. Zij nam er met vol doening kennis van, dat dit ook in de belijdenisbeweging wordt erkend en dat deze hier een taak ziet voor de theologen binnen en buiten de belij denisbeweging, die een zijn in het zelfde motief. Tenslotte stemde de synode van harte in met het verlangen van de belijdenisbeweging naar een nieuw reveil „in de ootmoedige belijdenis, dat de Altreformierte Kirche met an dere kerken voor het eigen leven voor het inzicht in de waarheid en voor de vervulling van haar christelijke roe ping in deze tijd dringend de ver lichting en de werking van de Heilige Geest nodig heeft." (Van een onzer medewerkers) PARIJS De gereformeerde kerk van Parijs heeft na drie maanden weer een eigen predikant. Onder gro te belangstelling vonden zondag be vestiging en intrede plaats van ds. K. Welbedacht, laatstelijk studentenpre dikant te Delft. De zendingskapel op de geweldige Boulevard Arago was geheel gevuld en sommigen moesten de dienst staande meemaken Uit de zusterker ken Sens en Chatillon-Coligny waren onder leiding van ds. A. L. Janse de Jonge verschillende afgevaardigden gekomen, evenals uit Delft on derscheiden vrienden, alsook enkele deputaten voor de arbeid in Frank rijk uit Nederland. Bevestiger was dr. N. J. Hommes van Rotterdam-Hillegersberg. De teksten voor bevestiging en intrede waren genomen uit 1 Petrus 4:10 en 11, waarin de apostel de diensten met centraal het predikambt beschrijft. Als officieel vertegenwoordiger van Nederland in Parijs woonde consul-generaal Thibackx de plech tigheid bij. Na de dienst volgde een geanimeerd onofficieel samenzijn en een druk bezochte receptie. -tJ- Het aantal moslims in stad Toronto bedraagt al meer dan vijf duizend. Dezer dagen namen zij hun eerste moskee in gebruik. Vier middelen In één tablet - waaronder het betrouwbare maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen t De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nog beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. UTRECHT Het Groene Kruis gaat volgende week gratis identi teitskaartjes uitgeven. Op in plastic hoesjes gestoken kaartjes kan men aan de ene kant naam, adres, woon plaats, geboortedatum en godsdienst invullen en aan de andere zijde de naam en telefoonnummer van de huisarts en ook de naam van de naaste familie. Het is de laatste maanden, vooral in de grote steden, nogal eens voor gekomen dat ouderen, die bij ver keersongevallen ernstig werden ge wond of op straat onwel werden, niets bij zich hadden waaruit bleek wie zij waren. In Utrecht bijvoor beeld overleden in één week twee verkeersslachtoffers zonder dat de politie op de dag van het ongeluk kon achterhalen wie deze mensen waren. Hoewel het Groene Kruis het iden titeitskaartje in de eerste plaats uit geeft voor ouderen, meent men dat tegenwoordig iedereen iets bij zich behoort te hebben waarop zijn (haar) naam en adres voorkomen. (Van onze correspondent) GROlNGEN Tot en met vol gende week woensdag gaan de stu denten Nederlands in Groningen in staking om kracht bij te zetten aan hun eisen voor de democratisering van het onderwijs. In twee gister- Hor. 1. rangtelwoord, 4. mannelijk dier, 7. een plant met bittere blaren en bloemen, 9. slot, 11. lusthof, 13. stad in Italië, 15. koor van zangers, 16. eerste boek van Mozes (afk.), 17. gewicht, 18. deel van het oor, 20. meisjesnaam, 22. onbep. voornaamw., 24. eetgerei. 25. gelijkenis, 28. krijgsmacht. 29. oogvocht, 30. bloem. Vert 1. stellig. 2. jongensnaam, 3. priem, 4. Chinees in Indië, 5. water in N. Brab, 6. oorzaak, 8. tot kleine stukken verbrijzelde natuursteen, 9. steen, 10. plomp, 12. geestelijke, 14. lengtemaat, 18. schoenvorm, 19. deel van de mond, 20. pret, 21. stuk bouw land. 23. hoffeest, 24. gedicht, 26 kip penloop, 27. meisjesnaam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. belet, 5. baars, 10. olie, 12. alom, 13. ei, 14. kapel, 17. de, 18. ras, 20. las. 21. bel. 22. Lt, 24. ha., 25. paar, 26. kerk, 28. as, 30. To, 32. kap, 34. mis, 36. nat, 38. kl. 39. oever, 41. re, 42. eden, 44. edel, 46. ratel, 47. klant. Vert 1. boers, 2. Elia, 3. li, 4. eek, 6. aal, 7. al, 8. rode, 9. smelt, 11. spar, 15. al. 16. es, 19. slaap, 21. baron, 23. tas, 24. het, 27. akker, 29. diva, 31. atelt, 33. Alda, 34. me, 35. se, 37. aren, 19. one, 40. rel, 43. et, 45. da. (Van onze kerkredactie) PRAAG De orthodoxe en de geünieerde bisschoppen in Oost-Slowakije hebben een gezamenlijke verklaring opgesteld, waarin zij hun gelovigen oproepen tot onderlinge vrede in een land, dat bij al zijn politieke moeilijk heden ook nog door een godsdienstoorlog ge teisterd dreigt te worden. In een poging om de strijd tussen de geünieerden en de orthodoxen bij te leggen.herinneren zij aan besluiten van het Tweede Vaticaanse concilie en aan het streven van paus Paulus en oecumenisch patriarch Athenagoras naar toenadering tussen Rome en de Oosterse orthodoxie. Ook wordt gezegd, dat de Rooms-Katholieke Kerk in het gebied zich bereid verklaard heeft, mee te werken aan een oplossing door zo nodig haar kerken beschikbaar te stellen voor de eredienst van andere christenen. Om plaatselijke twisten te beslechten, is er een gemengde commissie gevormd. De verklaring is ondertekend door drie orthodoxe bisschoppen, de enige geünieerde bisschop met twee van zijn priesters en door een vertegenwoordiger van de Rooms-Katholieke Kerk. Geünieerden zijn orthodoxen, die het primaat van de paus van Rome erkennen en zich dcarom van de orthodoxe kerken hebben afgescheiden en een ei gen kerkelijk leven opbouwden. Overal waar de communisten aan de macht kwamen, zijn zij met geweld opnieuw ingelijfd bij de orthodoxe kerk. In het oostelijk deel van Tsjechoslowakije, waar zij bijzonder talrijk waren, gebeurde dat In 1950. Vele priesters en bisschoppen verzetten zich en werden naar Rusland gedeporteerd. Toen vorig jaar het bewind in Tsjechoslowakije liberaler werd, organiseerde de enige bisschop die nog in leven was, Basile Gopko, op 10 april een samenkomst van overgebleven priesters. Het waren er 135. Zij besloten, de regering te vragen de Geünieerde Kerk weer toe te laten en ervoor te zorgen, dat deze kerk haar eigendommen, die ze in 1950 bezat, terug zou krijgen. Op 13 juni gaf de regering haar fiat. De gevolgen waren funest voor de Orthodoxe Kerk van Tsjechoslowakije. Van haar ruim drie honderd parochies eisten de geünieerden er 246 op. Welke toestanden hierdoor in Slowakije ontston den, wordt duidelijk uit een brief van een ortho doxe priester, die dezer dagen gepubliceerd wero' door de Russische bisschop van Parijs. „De geünieerden verdrijven ons uit de pastorieën. Vele van onze priesters zijn zonder pastorie. De geünieerde en de katholieke priesters worden on dersteund door verschillende organisaties en door het Vaticaan. Hiervan wilden er maar twee orthodox blijven. Alle 204 anderen stemden voor de geünieerden. De politieke leiders zijn niet gerust over deze gang van zaken. Eeuwenlang is de geschiedenis van de geünieerde kerken in Oost-Europa al be heerst door politieke hartstochten. Daarbij waren de geünieerden steeds de dragers van westers-ge- oriënteerde, anti-Russische, nationalistische ge voelens In hun gezamenlijke verklaring vermanen de bisschoppen hun gelovigen nu, om elke priester die met kerkelijke volmacht tot hen gezonden wordt, te aanvaarden als iemand die door God gezonden is. Zij mogen priesters en gemeentele den, die tot de andere kerk behoren, niet hinde ren. Aangedrongen wordt op zo snel mogelijke overeenstemming over het gebruik van de kerk gebouwen en pastorieën. In de Kerstnacht was er een veldslag, die duurde tot de morgen, 's Nachts moest ik mijn familie verlaten om naar een ander dorp te gaan. Vanuit het veld keek ik, of ze intussen niet mijn tuin in brand gestoken hadden. Zo leven we hier. Nu dreigen ze me ondanks de winter op straat te zetten. Maar op de stra ten kan zich hier geen orthodoxe priester ver tonen. Hij wordt nageroepen. De mensen noe men ons scheurmakers. Straks moet ik een baan zoeken. Zo is de toestand hier." Kerkelijke en politieke leiders in Slowakije kwamen overeen, dat in elk van de 246 betwiste parochies een stemming zou worden gehouden. Dat is inmiddels In 206 gemeenten gebeurd. De orthodoxen in Polen volgen de ontwikkeling in Slowakije met bezorgdheid. Bij de inwijding onlangs van een nieuwe kerk in Biala Podlaska herinnerde metropoliet Stefan van Warschau er met nadruk aan, dat deze kerk gebouwd was op de plaats van een kerk, die In 1938 verwoest was. Dat gebeurde tijdens een massale hetze, waarbij de rooms-katholieken in Polen meer dan twee honderd orthodoxe kerken verwoestten. Nog altijd is de verhouding tussen rooms-ka tholieken en orthodoxen in Polen zeer gespannen. In 1967 werden alle ruiten van een orthodoxe kerk in Tarnogrod ingegooid. Er zijn tekenen, dat ook in de aangrenzende delen van Rusland de verboden Geünieerde Kerk weer opleeft Eind februari werd in Lwof (het oude Lemberg, vanouds een brandpunt van de geünieerden) bisschop Basil Welyckofski gear resteerd, toen hij een kamer inging om een zieke de biecht af te nemen. Het kaartje van het Groene Kruis biedt deze mogelijkheden. Bovendien is het zo klein (4,5 bij 7 centimeter) dat het in een portemonnee kan. worden opgeborgen. Het lijkt ook; zeer bruikbaar voor huisvrouwen die vaak hun woning verlaten zonder: enig identiteitsbewijs bij zich te heb ben. Het is overigens niet de opzet het Groene Kruiskaartje als officieel bewijsstuk dienst te laten doen. ZEIST Op 79-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeri tus-predikant ds. G. W. K. Hugen- holtz. De begrafenis is zaterdagmiddag op de nieuwe algemene begraafplaats te Zeist na een rouwdienst in de aula, welke dienst om twaalf uur begint. Ds. Hugenholtz was aanvankelijk onderwijzer te Axel, waar zijn vader predikant was. Nadat hij in Utrecht zijn theologische studie volbracht had, werd hij in 1929 door prof. dr. A. H. de Hartog tot predikant bevestigd in de hervormde gemeenten van Ransdorp en Schellingwoude. Vervol gens diende hij de gemeenten Klaaswaal. Woubrugge en Niikerker- veen. Na zijn emeritaat in 1955 ver richtte hij nog hulpdiensten in Zeist, Driebergen en Utrecht. Een geïllustreerde Calvjjn-kalender is op het ogenblik een best-seller van de kerkelijke boekproduktie in Honga rije. De oplaag is 45.000 exemplaren. avond aangenomen moties zijn het heengaan geëist van prof. G. A. van Es als hoofd van de sectie Neder lands van de faculteit der letteren en als hoogleraar. Een deel van de studenten meende dat kon worden volstaan met zijn aftreden als sectiehoofd. Dit werd unaniem aanvaard. Een meerderheid meende echter dat prof. Van Es nog te veel invloed zou kunnen uitoefe nen als hij uitsluitend als hoogleraar gehandhaafd bleef. Met 100 tegen 72 stemmen werd toen tenslotte een motie aangenomen, waarin ook zijn aftreden als hoogle raar werd geëist. De studenten zullen verder brieven sturen aan minister Veringa en naar diverse instanties. Met hun staking willen ze met name hun onderlinge solidariteit aantonen (van de 220 stu denten Nederlands waren er gisteren 170 aanwezig). Gistermiddag reeds waren de stu denten tijdens de college-uren gaan discussiëren hoewel prof .Van Es hun dit had verboden. Ook de stafleden namen aan de discussie deel. Tussen prof. Van Es en zijn dertien man tellende wetenschappelijk staf is ook een tweespalt ontstaan. De hoog leraar en zijn staf konden het niet eens worden over de wijze waarop het conflict moet worden opgelost. De staf heeft in verband hiermee prof. Tans, hoogleraar Frans en voor zitter van de subfaculteit, gevraagd om bemiddeling. Prof. Tans heeft hierin toegestemd. ROTTERDAM De diocesane pastorale raad in het bisdom Rotter dam wil een gesprek organiseren met gehuwde priesters. In dit gesprek zal het dan gaan om de rpenselijke problematiek van hun uittreden en de verwachtingen, die er liggen omtrent een mogelijk opnieuw uitoefenen van hun ambt als gehuw- I den. De sectie Leiden had om zo'n j gesprek gevraagd. Men wil hierbij profiteren van de resultaten van een I dergelijke bijeenkomst, die al in het bisdom Den Bosch heeft plaats ge- I vonden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen Ge- helmhouding Is verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een kruidenier heeft zijn zaak aan zijn zoon verkocht en werkt nu reeds 5 jaar in de zaak van ziin zoon. Hij is nog geen 65 jaar. Hij verdient netto ƒ110 in de week en heeft nog nooit opslag ge had. Klopt dat? Antwoord: Voor groep C (waarin werknemers ingedeeld zijn met een volledige verkoopfunctie) is het mi nimumloon in een tweede klas- ge meente 117,50, voor groep D (plaatsvervangend winkelchef) f 137,50. Onder minimumloon wordt verstaan het totale in een week ver diende bruto- loon (met inbegrip van mogelijke provisie) doch met uitzondering van overwerkvergoe dingen. vakantietoeslagen, winstde- iinguitkeringen en andere uitkerin gen in welke vorm ook. Vraag: Voor ik ga slapen, neem ik een lepel levertraan of abdijsiroop. In het oude jaar kostte abdijsiroop 2,75 de fles, thans ƒ3,25. Mag men er 50 cent BTW op leggen? Antwoord: De belasting toege voegde waarde bedraagt 12 pet. van de nieuwe prijs of wel 34 cent. De rest is dus een prijsverhoging uit anderen hoofde. Deze is groter dan het zo lijkt, want voordat de BTW erop komt. moet de oude omzetbe lasting er nog af. Het is een wijd verbreid misverstand dat alle Drijsverhoging geheel veroorzaakt wordt door de BTW. De rest is af hankelijk van andere soorten, om. hogere lonen en hogere winstmar- Vraag: Gaarne inlichtingen over het baljuwschap: 1581 Hillegom- Lisse- Voorhout. Hoofdzetel Noordwijker- hout. Onder welk baljuwschap stond Sassenheim van 1500 tot 1800? Antwoord: De naam Sassenheim werd tot niet zo lang geleden af geleid van Saxenheijm. wat beteke nen zou woning of omtuining der Saksers. Men onderstelde toen, dat de Saksers daar in die niet- Saksi sche streek een nederzetting zouden hebben gehad. Tegenwoordig leidt men de naam af van een eigennaam (zoals met zo veel plaatsnamen het geval bliikt te zijn) en niet meer van de Saksers. Sassenheim was een heerlijkheid, die in de 19de eeuw aan het domein behoorde, d.w.z. de Staten van Hol land. Het ressorteerde van ouds on der het hoogbaliuwschap van Riin land. De rechters moesten we^ebo- ren en vrije luiden zijn, omdal er zowel over vriien als onvrflen recht gesproken werd. In 1285 werd het door Floris V geïnstituteerd. Sedert 1613 werden zowel lijfstraf felijke als burgerlijke zaken behan deld. Oudtiids regelde een bijzonde re baljuw in Sassenheim, Noordwiik en Voorhout -de criminele zaken, waarna de baljuw van Riinland de criminele jurisdictie uitoefende. Hierbij kan worden opgemerkt, dat de luitenant- houtvester van 's-Gra- venmoer. Adam Adriaan van der Duvn, tevens ambachtsheer van Sas senheim en kastelein van het Huis te Tevlinsen was. Voor 1581 ressorteerden de am- oachtsheerlijkheden Voorhout, Noord- wijkerhout, Lisse en Hillegom on der het baljuwschap Rijnland, daar na maakten zij onder een haliuw onder de naam van Riinlandsaevolg gebruik van de keuzen van Ri in land. terwijl de zetel van de hoge vierschaar in 1614 gevestigd werd in Noordwiikerhout Vraag: Wanneer werd het rode 'achterlicht voor fietsen vernlicht? Antwoord: Op 1 januari 1938. Vraag: Is er eer. vereniging van kamneerterre-nhouders? Antwoord: Twee adressen zijn ons bekend: ORKAVA. Parkstraat 24. Arnhem, en Organisatie VAKO, Postbus 1, 't Harde, landgoed De Haere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2