Blake
over
pessimistisch
Nabije Oosten
1
VERTROUWENSVOTUM
VOOR HIERONYMOS
Kerk en Islam beginnen gesprek
DINGEN BIJ HUN
NAAM NOEMEN
Katechismus- dossier zet
het Vaticaan te
Een noord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze..
Onderdak
voor 1120 gezinnen
Goed woordje voor
gevangen priester
)tr
Een Noorse kroon
de man voor
Biafra
BEROEPINGSWERK
Gereformeerd
predikant
ontheven
Tweede docent^
aan seminarie
baptisten
Kernvraagstukken
VU in de Doelen
Intercommunie
taboe voor
Engelse r.k.
DINSDAG 18 MAART 1961 EljWÏ
Gisteren schreven we dat het lijden zinloos is. We bedoelden
niet dat de mens niet uit dat lijden iets zou kunnen leren, of
door het lijden geheiligd zou kunnen worden. Het zinloze zit
veeleer in het feit dat het de één aanvalt en de ander pas
seert. Sommigen hebben een uitermate zwaar kruis te dra
genanderen een veel lichter. Er is geen gerechtigheid te
ontdekken achter het lijden.
Het lijden is het voorspel van de dood, schreef ik ook. Maar
lijden en dood zijn ook niet zomaar in de wereld gekomen.
Ze zijn het gevolg van het oordeel Gods over de zonde. Pau-
lus zegt dat door één mens de zonde in de wereld is gekomen
en door de zonde de dood. Maar door de zonde is ook het lij
den in de wereld gekomen. Lees de eerste bladzijden'van de
bijbel maar. Als de mens gezondigd heeft, lezen we van
„smart" en ,^weet des aanschijns".
De zonde heeft ons in de sfeer van de ongerechtigheid ge
bracht. Omdat de mens God de rug toekeerdewerd hij door
God uit het paradijs weggezonden, uit de hof van gerechtig
heid. In het lijden ervaren we wat ongerechtigheid betekent.
Met de zonde is het lijden in de wereld gekomen. Omdat
ieder mens lijdt onder de gevolgen van de zonde, wordt ook
ieder op de een of andere manier getroffen door het lijden.
Wie zich daartegen gaat verzetten slaat met zijn hiel tegen de
prikkels van Gods oordeel. God zegt onderwerpt u aan het lij
den. Wil uw leven verliezen, wil vernederd worden, wil smart
dragen, wil de minste zijn. Dan schenkt God in zijn gerech
tigheid u Zijn leven.
We lezen vandaag: Mattheus 23 1-12.
(Van onze kerkredactie)
ATHENE Aan het einde
van een af en toe stormachtig
verlopende synode heeft aarts
bisschop Hieronymos een una
niem vertrouwensvotum gekre
gen van de bisschoppen van de
Griekse Orthodoxe Kerk.
Nadat de uitslag van deze stemming
bekend werd (65 tegen 0 stemmen(
kwam hij terug van zijn ontslag, dat
hij even tevoren „om gezondheidsre
denen" aangekondigd had.
De bisschoppensynode stond in het
teken van de nieuwe kerkorde.
Oorspronkelijk had de synode deze
moeten goedkeuren, maar nadat
Hieronymos de synode tweemaal had
uitgesteld, liet hij de kerkorde door
de Griekse regering bij decreet pro
clameren.
Deze nieuwe kerkorde bevat op
veel punten verbeteringen, maar het
wordt Hieronymos vooral kwalijk ge
nomen. dat hij de regering een stevi
ge vinger in de pap heeft gegeven bij
de benoeming van nieuwe bisschop
pen.
Voorheen koos de kerk de bis
schoppen zelf, waarna de regering de
benoeming moest goedkeuren. Nu
moet de kerk ermee volstaan, een
drietal voor te stellen, waaruit de
regering de keus doet.
Ook net feit dat de kerkorde bul
ten de bisschoppen om was afgekon
digd, had kwaad bloed gezet. Sommi
gen beschouwden de kerkorde daar
om als onwettig en eisten een artik-
kelsgewijs onderzoek door een com
missie van bisschoppen.
Geen verslag
Ook werd Hieronymos verweten,
dat hij op deze synode geen verslag
wilde uitbrengen van zijn activiteiten
en die van de „permantente synode"
gedurende de 22 maanden, dat hij nu
primaat van de Griekse Kerk is.
Daarop dreigde Hieronymos te zul
len aftreden. Blijkbaar zagen de bis
schoppen in, dat dat geen enkele op
lossing zou brengen.
Overigens boekte de oppositie een
succesje, doordat een van hen, metro
poliet Barnabas van Kitrous, gekozen
werd in de „permanente synode", een
dagelijks bestuur van tien man.
De oppositie bestond uit drie groe
pen. In de eerste plaats was er een
groep, die scheiding voorstaat van
kerk en staat. Hun leider was metro
poliet Chrysostomos van Piraeus.
Dan was er een groep aanhangers
van oecumenisch patriarch Athena-
goras en tenslotte een regionale
groep metropolieten van de Pelopon-
nesos onder leiding van de bisschop
van Korinthe Panteleimon.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen nlel ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verhand staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Raad van lezer: Naar aanleiding
van uw antwoord Inzake c?c reini
ging van een schapevacht: We heb
ben er een al 46 jaar in gebruik,
eerst op de kinderwagen en daarna
op de vloer. De vacht is nog niet
versleten. Zeker al tien keer hebben
we de vacht gewoon in een teil met
goed zeepwater gewassen en
gespoeld, waarna die steeds prachtig
schoon was.
Vraag: In een bloemistenbedrijf
hebben leerlingen van een tuin
bouwschool gewerkt. Onlangs kreeg
de bloemist een rekening van de
Agrarische sociale fondsen te Gouda
van enige tientallen guldens. Moeten
deze leerlingen verzekerd wezen te
gen ziekte, ongeval, enz.? Een
bestuurder van die tuinbouwschool
meende dat de leerlingen geen
werknemers zijn.
Antwoord: De werknemers waar
voor de bloemist een rekening ont
ving. kunnen onderscheiden worden
in stagiaires of praktikanten (gro
tendeels of geheel premieplichtig) en
jeugdige seizoenwerkers (na 1 juli
1967 premieplichtig ten aanzien van
alle sociale wetten). Wat de eerstbe-
d oei den betreft, is aan te raden, bij
de land- en tuinbouwscholen waar
van zij leerlingen zijn te infor
meren of zij officieel door tussen
komst van c?e school tewerkgesteld
zijn. In dat geval behoeft men
slechts voor hen alleen geen premie
krachtens de werkloosheidswet te
betalen, wanneer men dit de ASF
mededeelt. In het andere geval wel.
Ten aanzien van de laatstgenoem
den wordt het waarschijnlijk moge
lijk in plaats van 6 pet. slechts 0,7
pet. premie te betalen voor de werk
loosheidswet, hetgeen zou leiden
tot vermindering van de genoemde
aanslag. Een beslissing wordt bin
nenkort genomen en dan zal de ASF
de betrokkene daarvan wel bericht
geven.
Boodschap van
Tsjechische
synode
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Als de secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken, Eugene Carson
Blake, gehoopt heeft dat hij een bijdrage kon
leveren aan de vrede in het Nabije Oosten, is
hjj teruggekeerd als een teleurgesteld mens. Op
een persconferentie in Londen zei hij zeer
pessimistisch gestemd te zijn over de mogelijk
heid van een snelle vrede tussen Israël en de
Arabische staten.
De secretaris-generaal bezocht in het Nabije Oosten
zowel kerkelijke als politieke leiders. In Jordanië
droeg hij 560 dubbele golfplaathuisjes over ln een
vluchtelingenkamp, die door de Wereldraad zijn ge
bouwd. Daarin kunnen 1120 gezinnen ondergebracht
worden.
In Israël boekte hij een succesje, toen hij het voor
elkaar kreeg, dat een gevangen genomen anglicaan
se priester, de Arabier Elia Khoury, door zijn bis
schop bezocht mocht worden. De Arabische geestelijke
was gevangen genomen, omdat hij twee meisjes die
een bom legden in een warenhuis in Jeruzalem, een
lift zou hebben gegeven.
Blake bezocht vijf landen. In Egypte had hij een
gesprek met Nasser, in Jordanië werd hij door koning
Hoessein ontvangen en in Israël bezocht hij de plaats
vervangende minister-president Yigal Allon.
Nergens weigerden de politieke leiders met hem
te spreken over de politieke situatie, maar de „ex
treme eisen die van beide kanten gesteld worden
hebben een situatie geschapen die weinig hoop biedt".
In de eerste plaats wilde de secretaris-generaal van
de Wereldraad echter de kerkelijke leiders ontmoeten.
Zijn bezoek is van grote waarde ge
weest voor de „wat geïsoleerd" leven
de christenen, zei Blake.
(Van onze kerkredactie)
PRAAG Het ernstigste
teken van de groeiende crisis
Tsjechoslowakije is, dat
waarheid ophoudt waarheid
te zijn en dat de dingen niet
genoemd worden bij hun eigen
naam.
Dit zegt de Tsjechische Evangeli
sche Kerk in een boodschap van
haar synode, die 18 - 22 februari
vergaderd heeft.
Deze boodschap, die aansluit op
de verklaring van de predikanten,
die wij zaterdag publiceerden, be
vat een dringende oproep aan het
Tsjechoslowaakse volk, om „de din
gen te zien, zoals ze werkelijk zijn
en waarheid van leugens te onder
scheiden."
De synode schrijft de crisis toe
aan „interventie van buiten, die
het houden van verkiezingen onmo
gelijk maakt, het handhaven van
autoritair georiënteerde politici
van gisteren, die hun onbekwaam
heden verbergen achter hun
vriendschap met Rusland, de onze
kerheid over het vertrek van
vreemde troepen en het bestaan
van hun garnizoenen, vooral in de
steden."
Wij kunnen en willen geen men
sen als onze vertegenwoordigers
kiezen, in wie wij geen vertrouwen
hebben, en wij verwerpen elke on
derdrukking van objectieve kritiek,
aldus de synode.
Verdeeldheid
In een tweede boodschap, die spe-1
ciaal gericht is tot de kerken in
Tsjechoslowakije, betreurt de sy
node van de Tsjechische Evangeli
sche Kerk de kerkelijke verdeeld
heid.
De synode dringt aan op een ver
nieuwing van de Raad van Kerken
als middel om de interkerkelijke
samenwerking te intensiveren.
'él
l£
Protest
In Israël zou Blake voorgaan in een
anglicaanse kerkdienst. Maar toen de
dienst zou beginnen, hadden dertig
Arabische christenvrouwen de eerste
banken bezet voor een protestsamen
komst. Ze zongen geestelijke liederen
en wilden in de kerk blijven tot ds.
Elia Khoury was vrijgelaten.
Het kostte ds. Edward Every enige
moeite om de vrouwen zo ver te krij
gen, dat ze andere plaatsen innamen
en de eerste banken bezet konden
worden door diplomaten die als ere
gasten de dienst bijwoonden.
Dank zij de interventie van Blake
mocht de anglicaanse bisschop Najib
Cuba'in ds. Khoury bezoeken. De man
is nog steeds niet in staat van be
schuldiging gesteld. De aartsbisschop
van Canterburry heeft al tegen zijn
gevangenneming geprotesteerd. On
dertussen hebben anglicaanse advo
caten zich tot de Israëlische regering
gewend om de priester te kunnen ver
dedigen, maar zij werden door Israël
niet erkend.
Vluchtelingen
In Jordanië ontving dr. Blake uit
handen van koning Hoessein de hoog
ste onderscheiding van dat land. Hij
besprak met de kóning de situatie
waarin de Arabische vluchtelingen
verkeren. Na dit gesprek zei hij tegen
kerkelijke leiders in Jordanië dat het
gesprek hem een „duidelijker beeld"
had gegeven van het vluchtelingen
probleem.
Jordanië telt op het ogenblik 775.000
vluchtelingen. Van hen wonen 350.000
vluchtelingen al sedert de oorlog van
1948 in Jordanië. De zesdaagse oorlog
van 1967 vermeerderde hun aantal met
425.000 vluchtelingen. Slechts 90.000
van hen wonen in georganiseerde
kampen, de anderen wonen in tenten
en grotten in het Jordaanse gebergte.
Verslag
Na zijn bezoek aan het Nabije
Oosten reisde dr. Blake naar En
geland, waar afgevaardigden van
kerken die bij de Britse Oecumenische
Raad zijn aangesloten zich door hem
lieten voorlichten. Zij zijn bezig een
memorandum op te stellen voor de
volgende nationale vergadering.
Van Londen reisde dr. Blake door
naar de Verenigde Staten, waar hij
de Amerikaanse regering verslag uit
bracht van zijn reis.
GENÈVE Een volk, dat ook zeer
meeleeft met de Biafranen is het
Noorse. De beslist niet zo rijke Noren
hebben met elkaar vijf miljoen Noor
se kronen voor Biafra bijeenge
bracht. Dat wil zeggen ongeveer een
kroon een halve gulden per
Noor. Noorwegen telt 5 miljoen inwo
ners.
De Noorse regering heeft 6000 ton
stokvis aan Biafra geschonken. Ni
geria was vroeger al een grote af
nemer van deze vis.
Joint Church Aid; de hulp van de
kerken, heeft onlangs een record aan
tal vluchten in een nacht kunnen
uitvoeren, namelijk 24. Er werd toen
263 ton aan levensmiddelen overge
vlogen, waaronder veel Noorse
stokvis.
De Anglicaanse Kerk heeft 22 theo
logen benoemd, die dit najaar een ge
sprek met de oosterse orthodoxie zullen
beginnen.
Horizontaal: 1. verhindering, 5. vis,
vette vloeistof, 12. overal,
voedsel.
18. soort, 20. tussenzetsel; 21. schel,
22. luitenant (afk.). 24. uitroep, 25.
tweetal. 26. bedehuis, 28. spil van een
wiel, 30. meisjesnaam, 32. bedekking
van een gebouw, 34. verkeerd, 36.
doorweekt, 38. klasse (afk.), 39. kant
van een stroom. 41. muzieknoot, 42.
lusthof, 44. nobel 46. houten klepper,
47. vaste koper in een winkel.
Verticaal: 1. lomp, 2. profeet, 3.
munt in China, 4. eikenschors, 6. vis,
7. telwoord, 8. ontgonnen land, 9.
zandaal, 11. boom, 15. telwoord, 16.
boom, 19. zijde van het voorhoofd, 21.
adellijke titel, 23. stapel, 24. lidwoord,
27. stuk bouwland 29. gevierde zan
gers, 31. stok met voettrede, 33.
meisjesnaam, 34. voornaamw., 35.
scheik. element (afk.), 37. palmboom,
39. telwoord (Eng.) 40. opstootje, 43.
voegwoord (Fr), 45. kindergroet.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. Thorn-demi. 2. Ro
me-oever. 3. Eem-L.K.-Ee-si. 4. ide-
aal-ras. 5. nol-Aar-die. 6. gras-linde.
7. Adam-barak. 8. Ger-iedere. 9.
er-das-gems.
Verticaal: 1. trein-gage. 2. hoed-or
der. 3. Ommel-aard. 4. relaas-Mia. 5.
nok-aalbes. 6. deel-Ria-dg. 7.
ever-dn-ree. 8. mes-a.i.-darm. 9.
iris-eek-es
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maassluis (toez. vac. H.
bedehuis. 17. lidwoord, F. Meijer; wijkgem. een): W. Goed
hart te Emmen: te Besoyen: A. Tromp
te Goudriaan-Ottoland: te Buren (Gld.):
kand. H. de Bie te Arnhem: te Bloe-
mendaal (toez.): dr. L. G. Wagenaar te
Leeuwarden.
Aangenomen naar Leiden (jeugd-
pred.; vac. A. J. Lamping): C. H. Bijl
te Wormer: naar Eist (Gld.)-(vac. J.
Ribbink): W. Vons te Schiedam (Ke-
thel): naar Vriezenveen (vac. H. Bin-
nekamp - toez.): J. Groenenboom te
Muiden: naar Vroomshoop (toez.): J.
Weernekers te Wommels: naar Coe-
vorden: J. H. Israël te Holten.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuw-Weerdinge (Dr.),
te Marrum (Fr.), te Meeuwen en Dus-
sen (N.B.) en te Meliskerke: kand. Th.
de Kok te Waddinxveen.
Bedankt voor Werkendam: G. Oppe-
dijk te Delft; voor Overveen (vac. F.
H. Veenhuizen): J. Th. Heemskerk te
Axel.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Haarlem-A: W. Triem-
stra te Vrouwenpolder.
Beroepbaarstelling: kand. D. Grutter,
S. L. Louwestraat 98, Enschede.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-zuid: H.
Biesma te Stadskanaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Almelo en te Boskoop:
i A. W. Verhoef te Barneveld.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het theologiseren laten de Italianen graag aan
het Vaticaan over. Maar toen het „Mondadori-dosier" verscheen,
was het al spoedig een bestseller. In enkele weken waren er 40.000
exemplaren van verkocht en de verkoop steeg nog toen de Ita
liaanse bisschoppenconferentie het boek afraadde voor priesters
en seminaristen. Het merkwaardigste was echter dat dit dossier
handelt over een Nederlands boek: De Nieuwe Katechismus.
Het dossier is nu in het Nederlands
verschenen, hier en daar wat be
werkt, aangevuld en soms herschre
ven door dr. Leo Ailing von Geusau,
zodat ook de laatste ontwikkelingen
erin verwerkt zijn. In zekere zin is
het een tragisch boek, want Rome
staat er wel in te kijk; zo althans
voelt een protestant het aan.
Aan het slot is een brief opgeno
men van kardinaal Ottaviani,
geschreven op 11 december 1967 aan
de voorzitter van de Spaanse bis
schoppelijke commissie voor de ge
loofsleer wat vroeger de Spaanse
inquisitie was bisschop Laureano
Casta Lacoma. De brief gaat over
twee priesters die in een Spaans blad
de Katechismus prezen.
Voor straf moeten ze twee weken
in retraite gestuurd worden „voor het
feit dat zij op lovende wijze over
onaanvaardbare zaken geschreven
hebben en met hun artikelen schan
daal verwekt hebben onder de gelo
vigen." In Manilla is zelfs de Nieuwe
Katechismus hetzij in het Nederlands
of in vertaling „verbannen".
BESPREKING
Maar dat is nog maar de kerkelijke
folklore. Interessanter is het officiële
verslag dat is opgenomen van de
besprekingen te Gazzada tussen een
Nederlandse delegatie en een Vati
caanse. Het gesprek is volkomen
vastgelopen op het Romeins onbegrip
en de Nederlandse onwil om daar
voor uit de weg te gaan.
Rome gaat handig te werk. Als
aangevallen wordt wat gezegd is over
de eucharistie als offer, wordt de Ne
derlandse protestant dr. C. P. van
Andel (niet wordt gezegd welke van
de twee hervormde C. P. van Andels
bedoeld is) te hulp geroepen. Hij
heeft geschreven dat de Katechismus
bijna niet over het offer spreekt.
Toch blijkt telkens weer, hoe ver
het Romeinse en Nederlandse denken
van elkaar staan. Met verbazing
constateren de Nederlandse theologen
bijvoorbeeld, wat Rome uit de Kate
chismus peurt dat er nimmer in zat.
Zo wordt op een gegeven ogenblik
verbaasd gezegd: „Het is een ieder
duidelijk dat alleen een soort psycho
logische angst, ingegeven door de be
zorgdheid om de „autoriteit" te red
den. een zo ondeugdelijke interpreta
tie van de Katechismus heeft doen
ontstaan."
WIJZIGINGEN
Het slot van dit boek geeft een
overzicht van wat er allemaal veran
derd is om de Nederlandse tot een
Romeinse Katechismus te maken. Op
98 plaatsen zijn veranderingen aan
gebracht. Soms is een woord
geschrapt of bijgevoegd, soms zijn
hele pagina's weggelaten. Het is jam
mer dat dit dossier niet al die veran
deringen bevat, omdat we nog altijd
niet precies weten wat er veranderd
is. Dit boek geeft daardoor commen
taar op veranderingen die nog gepu
bliceerd moeten worden.
In een van de laatste hoofdstukken
schrijft dr. Leo Alting von Geusau:
„Het probleem opgeworpen door de
Nieuwe Katechismus schijnt biina
onoplosbaar te zijn. Twee mentalitei
ten staan hier tegenover elkaar en de
vraag rijst onontkoombaar of hier
nog bruggen geslagen kunnen wor
den, bruggen om de steeds groter
wordende kloof in beleving en uit
drukking op christelijke wijze teniet
te doen...."
Hij vervolgt: „De autoriteit van
enkele Vaticaanse organismen werd
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Het ge
sprek tussen christendom
en jodendom komt maar
moeizaam op gang. Veel
moeilijker nog is de dia-
iloog tussen christenen en
I moslims. Begin van deze
I maand hebben echter
twintig vertegenwoordi-
igers van kerk en islam
luit tien verschillende lan
den elkaar ontmoet in
Cartigny, Zwitserland.
Unaniem spraken zij uit
dat vertegenwoordigers van
de twee godsdiensten met el
kaar in gesprek moeten ko
men om elkanders geloof be
ter te kunnen begrijpen. Tij
dens deze eerste ontmoeting
werd een agenda van onder
werpen opgesteld die in de
nabije toekomst besproken
moeten worden.
Beide godsdiensten, zo
werd gezegd, moeten om
verschillende redenen met
elkaar in gesprek komen. In
een persbericht werden er
vijf genoemd:
1. De beide religies hebben
gemeenschappelijke histo
rische wortels.
2. Eeide godsdiensten moeten
zelfkritiek leren beoefenen.
Ze moeten luisteren naar
de vragen en misverstan
den van de ander.
3. De stammen en volkeren
zijn in beweging gekomen.
Het gevolg is dat mensen
die verschillende geloven
belijden nu naast elkaar
leven. Omdat iedere groep
eigen gewoonten en wetten
heeft, ontstaan er allerlei
misverstanden (bv. op het
gebied van de huwe
lijkswetgeving).
4. Beide godsdiensten hebben
een verantwoordelijkheid
voor de problemen die in
Palestina ontstaan zijn.
Hun gemeenschappelijke in
teresse legt de verant
woordelijkheid op hen om
mee te werken aan een
vreedzame en rechtvaardi
ge oplossing.
5. De beide godsdiensten
eisen van hun gelovigen,
dat zij zich inzetten voor
ontwikkelingswerk, gerech
tigheid en vrede.
De bijeenkomst van Car
tigny werd geleid door de
Zwitser dr. Lukas Vischer,
die het secretariaat van Ge
loof en Kerkorde (Faith and
Order) leidt.
kennelijk van meer belang geacht,
dan die van de Nederlandse bis
schoppen." Een vernietigender zin
van een rooms-katholiek over het
Vaticaan is niet denkbaar.
Het dossier van de Nederlandse
Katechismus, documentatie verza
meld door Aldo Chiaruttini. Met een
inleiding en historische en theolo
gische aantekeningen van dr. Leo Al
ting von Geusau, secretaris-generaal
van het IDO-C en dr. Fernando Vit-
torino Joannes. Uitgegeven door A.
\V. Bruna en Zoon te Utrecht. Prijs
13, 304 pagina's.
Conflict om Bijbel
(Van onze kerkredactie)
HINDELOPEN Tussen de
kerkeraad van de gereformeerde
kerk van Hindelopen (107 zie
len) en ds. J. M. Mulder zijn
moeilijkheden ontstaan, die er
toe hebben geleid, dat de predi
kant van zijn ambtelijk werk is
ontheven.
Deze moeilijkheden vinden hun
oorzaak in de theologische opvattin
gen van de predikant, met name zijn
visie op het gezag van de Bijbel.
Er ontstond onrust in de gemeente
over zijn preken. Dit leidde ertoe,
dat de kerkeraad overeenkomstig de
kerkorde het advies van de gena-
buurde kerk van Koudum gevraagd
heeft.
Op grond van artikel 112 van de
kerkorde is ds. Mulder daarop van
zijn ambtelijke werk ontheven. Deze
procedure betekent geen schorsing,
maar moet gezien worden als een
poging om tijd te scheppen voor
broederlijk overleg in een wat
rustiger sfeer.
Onder leiding van ds. D. Middel
koop uit Workum Koudum is
vacant is er onderling overleg
geweest. Dat heeft echter nog niet
tot resultaat geleid.
Ds. Mulder is ook predikant van
de gereformeerde kerk van Staveren.
Beide kerken zijn voor de dienst des
Woords gecombineerd. In Staveren
verricht de predikant normaal zijn
ambtelijke werk.
De gemeente Hindeloopen (die
voor de komst van ds. Mulder bijna
twintig jaar vacant was) telt 107
zielen, de gemeente Staveren 203.
Ds. Mulder is 34 jaar. In 1965 stu
deerde hij af aan de Vrije Universi
teit. Staveren en Hindeloopen zijn
•zijn eerste standplaats.
Commissievoorstel
(Van onze kerkredactie)
ARNHEM De baptisten overwe
gen, aan hun opleidingscentrum „De
Vinkenhof" in Bilthoven een tweede
kracht aan te stellen naast drs. J.
Reiling.
Deze tweede man zou dan speciaal
belast worden met het werk van vor
ming en toerusting van gemeentele
den en tevens met de praktische vor-
ming .ran de aanstaande voorgan
gers.
De commissie der unie en de com
missie voor de opleiding hebben hier-j
toe een voorstel ingediend op de alge-'
mene vergadering 1969, die van 7 tot
9 mei in Eindhoven zal worden ge
houden.
Een r-nder voorstel van de commis-J
sie der 'nie betreft de instelling vai
een werkgroep voor theologisch be
raad. Daarbij tekent de commissie
aan, dat bij de samenstelling reke
ning gehouden zal moeten worden
met de theologische ligging der kan
didaten, opdat verschillende opvattin
gen in deze werkgroep vertegenwoor
digd zullen zijn
De huidige adviescommissie theolo
gisch beraad is er niet in geslaagd
vruchtbare gesprekken over actuele
theologische vragen binnen de Neder
landse baptistengemeenschap
gang te brengen, omdat de commis:
(tegen de zin van de leden zelf) theo
logisch te eenzijdig was samenge
steld.
ROTTERDAM Donderdag 10
april -.al de Vrije Universiteit om
acht uur in de Doelen te Rotterdam
een vergadering beleggen over kern
vraagstukken.
Het onderwerp is ditmaal theolo
gie.
Voorzitter is ds. P N. Kruyswijk.
Sprekers zijn: prof. dr C. Augustijn
en prof. dr. R Schippers.
Gratis Kaarten kunnen worden aan
gevraagd bij de VU, landelijke orga
nisatie, postbus 7161, Amsterdam-
Zuid.
Kijken mag n el
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De oecumenische
commissie van de Rooms-Katho-
lieke Kerk in Engeland en Wa
les heeft zich uitgesproken tegen
intercommunie.
Samen bet avondmaal ontvangen
veronderstelt een eenheid in het ge
loof. Iedere communicant geeft daar
mee te kennen, dat hij hetzelfde ge
looft als zijn mede-communicanten
en als de kerk aan wier communie
hij deelneemt. Maar onze tragische
situatie is thans, dat wij in het geloof
gedeeld /'in. aldus de verklaring van
de commissie
De jommissie heeft er geen be
zwaar tegen, als rooms-katholieken
bij bijzondere gelegenheden, zoals
oecumenische bijeenkomsten, de
„avondmaalsvieringen vdn onze
gescheiden broeders" bijwonen, mits
zij niet aan het avondmaal zelf deel-
Verleden laar heeft de Anglicaanse
Kerk een rapport uitgegeven over de
verhouding Lussen de kerken, waarin
gezegd wordt, dat intercommunie
niet alleen vrucht van bereikte een
heid, maar ook middel om eenheid
tot stand ie brengen kan zijn.
Pater John Coventry zei overigens
met klem, dat het rooms-katholieke
rapport niet bedoeld is als reactie op
het anglicaanse
Friedrich Müller. bisschop van dt
Lutherse Kerk in Roemenië, is over
leden. Hij werd 84 jaar.