Pastorale indeling in codes
Commentaren
Nieuwe stadswijk
wordt bewerkbaar
BIAFRANEN STELLEN
EEN BESTAND VOOR
Gastarbeiders minder
misdadig dan de
Vlaardingers zelf
ga
Meer
van
aandacht
bijzondere
voor integratie
wijkgemeenten
Synode,
de
Voorstellen van
ds. Jongeboer
Wereldraad
Een woord voor vandaag
Klein kerkje tussen hoge flats
SGP en GPV tegen
subsidie van
rijk aan kerken
Stichtster van
Zakbijbelbond
overleden
BEROEPINGSWERK niet in
Senaat onderzoekt
moord op ds. King
DONDERDAG 13 MAART 19é»
Als Petrus de Here Jezus zegt, dat Hij helemaal niet zal
behoeven te lijdenkeert de Heiland zich om en zegt: „Ga weg
achter Mij Satan; gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar
op die der mensen."
De overgang is wel plotseling. Volgens Mattheüs is Petrus net
door Christus zalig gesproken. En volgens Marcus spreekt hier
de satan door hem. Als er ergens een tx)orbeeld is, dat ons
waarschuwt voor geestelijke zelfverheffing, dan is dit het wel.
De goede belijdenis en de valse verloochening liggen heel dicht
bij elkaar. Nooit is het dal zo diep, dan na de hoogste berg.
Een geestelijke bergtop-ervaring wordt maar al te vaak gevolgd
door een in de put zitten.
Wij zijn niet zulke goede christenen of we kunnen God in de
weg staan. Dat moeten we goed door hebben. Wie zichzelf
geestelijk op de borst slaat, heeft deze les niet geleerd en kent
zichzelf eigenlijk niet.
Petrus bedoelde het zo goed. Petrus had het beste voor met
Zijn Heer en Heiland. Maar Petrus begreep nog niets van het
evangelie. Denk niet dat wij beter zijn dan anderen. Hoe goed
onze belijdenis ook is, we kunnen een spreekbuis van satan
worden, als we niet luisteren naar Christus woorden.
We lezen vandaag: Mattheüs 2118-32.
Ds. T. VAN T VELD
Over het werk in zo'n parochie met extra problematiek geeft ds. T. van 't Veld
verslag in een praktisch boekje, dat bij de Hervormde Bond voor Inwendige Zen
ding op Gereformeerde Grondslag uitkwam en „Een klein kerkje tussen hoge
flats" heet. Daaruit blijkt in geen geval een naar binnen gerichte instelling van
deze dominee en zijn gemeente, maar een constant pogen als kerk(je) een huis
voor alle hervormden te zijn. Hoe men dat probeert te realiseren en ook langs
welke methodische lijnen wordt hieronder uiteen gezet.
Er is een hervormde gemeente met een gereformeerde-bondssignatuur. Die ge
meente breidt zich snel uit, omdat ze centraal in de randstad ligt en een grote
„import" krijgt te verwerken. Hoe reageert zo'n wordende nieuwe wijkgemeente
daar nu op?
Experiment I
TAE rooms-katholleke bisschoppen
hebben zich achter kardinaal
Alfrink gesteld en het Utrechtse ex
periment afgekeurd. Naar hun me
ning is de tyd er nog niet ryp voor,
dat predikanten de mis bedienen.
Niemand had een andere uitspraak
verwacht.
Belangrijker is evenwel wat in de
verklaring van de bisschoppen niet
gezegd wordt. Ze reppen met geen
woord over een verbod van di
diensten, noch spreken zy over sanc
ties die genomen zullen worden als
de diensten doorgaan.
Er moet niet te gauw gezegd worden,
dat de bisschoppen een dergelijk ver
bod niet durven riskeren omdat dan
vele jonge intellectuelen de kerk de
rug toe zullen keren. De bisschoppen
weten maar al te goed, dat een derge
lijk progressief experiment uiteinde
lijk dezelfde gevolgen kan hebben. Als
de studenten zich ergens in het land
gaan vestigen en terecht komen in
een kerkelijk klimaat dat aan oecu
mene nog maar nauwelijks toe is,
zullen ze zich ook niet thuis voelen
en geruisloos verdwijnen.
Vele malen hebben de bisschoppen
bewezen het kerkelijk heil niet van
sancties te verwachten. Ze hebben
het pastoraal concilie georganiseerd
om het gesprek binnen de kerkge
meenschap op gang te brengen. Ken
nelijk willen zc ook in Utrecht nog
verder praten. Sanctie zouden een
gesprek onmogelijk maken.
Experiment II
JN rooms-katholieke kring is dit
Utrechtse experiment al met heel
wat minder sympathie ontvangen dan
het Amsterdamse, waar een gehuwd
priester voorlopig mag blijven pre
ken.
De Amsterdamse studentenpastores
hebben van te voren de kaarten open
op tafel gelegd. Het was een uitda
ging aan bisschop Zwartkruis, waar
over iedereen van te voren kon mee
denken en meespreken.
De Utrechtse pastores en predikanten
zijn eenvoudig hun gang gegaan
zonder zich om hun kerken te be
kommeren. Zij hebben de kardinaal
en de kerkelijke vergaderingen niet
uitgedaagd, maar zich van hen niets
aangetrokken.
In wezen hebben de Utrechtse pas
tores zich in een geestelijk ghetto van
gelijkgezinden teruggetrokken. Er is
In hun experiment geen plaats voor
de achterban, noch voor enig kerke
lijk gezag.
Utrecht is zo beland in een kerkelijke
wereld waarin een ieder doet wat
goed is in zijn ogen en waarin voor
het gesprek en het elkaar vasthouden
nauwelijks plaats Is.
Rapport Van Walsum
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG De Tweede-Kamer
leden Jongeling (gpv) en Van Dis (sg)
hebben het denkbeeld van voortge
zette subsidie van staat aan de ker
ken van de hand gewezen. Zij zijn
het niet eens met de conclusies uit
het rapport-Van Walsum en stellen
zich achter minister Witteveen, die
de subsidies wil afkopen.
De heer Scholten (ch) was daar
niet zo van overtuigd. Hij zei, dat
zijn fraktie nog geen definitief stand
punt had bepaald, omdat de kerken
hun mening nog niet hebben kunnen
geven. Overigens achtte hij de af
koopsom (zestig miljoen gulden)
beslist te weinig.
WADDINXVEEN Een Gereformeerde Bondsdominee in een
gloednieuwe parochie. Acht jaar geleden nog maagdelijk polder
land en nu Oranjewijk geheten. Bewoond door overwegend jonge
gezinnen, die afkomstig zijn uit steden als Rotterdam en Den
Haag en ook wel uit Waddinxveen-zelve. Zijn schaapjes, althans
op papier: 2600 hervormden, die bij elkaar een heterogeen gezel
schap vormen.
Hoe in zo'n gemeente zinvol te
werken? Men heeft alle Oranjewij-
kers die op het gemeentehuis als her
vormd staan ingeschreven als het
ware gecatalogiseerd, in vijf catego
rieën ingedeeld, elk met een eigen
codenummer. Zodat kerkeraad en
werkende kerkleden nu gemakshalve
spreken van eentjes, tweetjes, drie
tjes, viertjes en vijfjes. Men noemde
code 1 de meelevenden (een jaar ge
leden vormde die groep ongeveer een
kwart van de wijkgemeente). Code 2
de half-meelevenden die wel huisbe
zoek willen maar niet of sporadisch
in de kerk komen (13 pet.). Code 3 de
randkerkelijken, die geen ambtelijk
huisbezoek meer wensen. Code 4, de
niet bewerkbaren, en code 5 de onbe
kenden (nieuw ingekomenen) die nog
moeten worden ingedeeld.
LAGOS De Biafraanse lei
der, luitenant-kolonel Ojoekwoe,
heeft voorgesteld de wapens een
maand te laten rusten om de
twee partijen in de burgeroorlog
gelegenheid te geven, het eens
te worden over de bepalingen
van een langduriger bestand.
Volgens Racïio Biafra dat dit giste
ren bekendmaakte, heeft Oejoekwoe
dit voorstel gedaan in een boodschap
aan de ministers van buitenlandse
zaken van de zes landen van de EEG
Frankrijk, West-Duitsland, Italië,
Nederland, België en Luxemburg.
SAIGON De leider van de Zuid-
vietnamese militante boeddhistische
Vredesjeugdbeweging, Thien Minh,
moet terechtstaan voor een militair
tribunaal. Hij wordt ervan beschul
digd onderdak te hebben verschaft
aan procommunistische jongeren en
wapens te hebben verborgen. Hij kan
ter dood worden veroordeeld.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
HORIZONTAAL: 1. groen - Nero,
2. rood - eisen, 3. ami - ets -Lee, 4.
temet - rode, 5. Irene - oost. 6. slegel
- kus. 7. gesel - kano, 8. ante - salie,
9. la - Est - meer.
VERTICAAL: 1. gratis - gal, 2. ro
mer - Lena. 3. ooi - mees - te. 4. Ede
- Engels, 5 nette - Eist, 6. nis - rol
kam.. 7. eslook - ale, 8. reeds - unie,
9. one - ets - oer.
HORIZONTAAL: 1. voorzetsel, 3.
latwerk. 6. groente, 9. rund, 10. dwaze
gewoonte, 12. bekende afkorting, 13.
ransel, 15. bode aan een universiteit,
17. plat ovaal vat, 19. keurig, 21. ver
telling, 25. soort van hond, 26. stok,
27. een vijandelijk schip aan boord
klampen, 31. steensoort, 32. holte in
een muur, 34. rivier in Rusland, 36.
deel van een circus, 38. voorvoegsel,
39. langzaam, 41. voegwoord. 42. Eu
ropeaan, 43. gewicht, 44. vaartuig.
VERTICAAL: 1. sporeplant, 2. zij
tak Douro. 3. draad van een spinne-
web, 4. voegwoord. 5. hoenderachtige
vogel, 7. ovenkrabber, 8. vis, 10.
kaasworm, 11. zwemvogel, 14.
aalschaar, 16. medelijden, 18. muziek
noot, 20. vaarwel. 22. opening. 23. ge
vangenis, 24. boom, 28. klinknageltje.
29. maanstand. 30. onbep. voor-
naamw. 31. leeg, 33. hemellichaam,
34. gesloten. 35. radio omroep vereni
ging (afk), 36. stap. 37. bouwland, 40.
meisjesnaam.
Hij deed voorts een beroep op hen
om Engeland te bewegen tot staking
van de wapenleveranties aan Nigeria
en te streven naar een totaal verbod
op het leveren van wapens aan beide
partijen.
De federale regering in Lagos heeft
vorige week nog een Biafraans plei
dooi voor een bestand van de hand
gewezen. Zij vindt dat een
staakt-het-vuren het resultaat van
onderhandelingen moet zijn.
In zijn boodschap aan de EEG-lan-
den sprak Ojoekwoe zich opnieuw uit
voor het houden van een volksraad
pleging in wat hij omstreden gebie
den noemde. Een neutraal orgaan zou
de bevolking moeten vragen, aan
welke zijde zij zich wil scharen.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Op 92-jarige leeftijd is
in Engeland mevrouw Helen
Dixon-Cadbury overleden. Als jong
meisje stichtte zij in Engeland de
Zakbijbelbond, die uitgroeide tot een
wereldorganisatie. Doel van deze be-
|j weging is de christenen te leren al
tijd een bijbel bij zich te dragen.
Helen Cadbury was de dochter van
Richard Cadbury, de stichter van de
grote chocoladefabriek Bourneville.
Zij stichtte de Zakbijbelbond op
12-jarige leeftijd. Later huwde zij de
zanger-evangelist Alexander die sa
men met R. A. Torrey geweldige
evangelisatiesamenkomsten hield in
Engeland en Australië. Na zijn over
lijden huwde zij de predikant Dixon.
Bij haar dood was zij nog steeds
presidente van de Zakbijbelbond.
De werkverdeling is nu als volgt:
ouderlingen code 1, 2 en 5, d.w.z.
meelevenden, half-meelevenden en
onbekenden. Evangelisatiewerkers
doen ten dele code 2 (alleen lectuur)
en 3, de randkerkelijken, die met lec
tuur èn bezoek worden benaderd.
Op deze wijze zijn de taken over
zichtelijker geworden. Ouderlingen
zijn in twee jaar en evangelisatie
werkers in een jaar rond. De predi
kant heeft in beginsel de begeleiding
van alle bewerkbare categorieën, dus
1, 2, 3 en 5.
In de Oranjewijk houdt men de
vijfjes, de onbekenden dus. zo klein
als het maar kan. Zo spoedig moge
lijk wordt aan nieuw ingekomenen
een bezoek gebracht, nadat geduren
de enkele weken het kerkblad is be
zorgd. Van de bezoeken wordt een
rapportje gemaakt dat op een kaart
systeem wordt overgenomen. De ge
gevens van alle nieuwelingen zijn op
die manier drie weken na vestiging
pastoraal bekend. Via gespreksgroe
pen, het „kopje koffie na de kerk
dienst" wordt integratie in de ge
meente nagestreefd.
Viertjes, of onbewerkbaren, komen
praktisch alleen nog maar in aan
merking voor wat de Oranjewijk
noemt het „adoptiesysteem": nage
gaan wordt of er wellicht familiele
den of kennissen zijn, die kerkelijk
meeleven. Aan hun de taak door te
geven wanneer er misschien wèl en
tree is voor de kerk: bij ziekte, onge
val en dergelijke.
Randkerkelijken
Randkerkelijken, drietjes, worden
door predikant en evangelisatiewcr-
kers benaderd. Laatstgenoemden
doen dat niet eerder dan nadat er de
nodige training is geweest (praktijk-
gesprekken, test-eases derhalve, wor
den nauwkeurig nagespeeld en
besproken). Men tracht daadwerke
lijk mee te leven in vreugde en ver
driet en probeert ook in bepaalde ge
vallen een gesprek over de doop, om- vend geloof.
men tot een zo intensief mogelijke
nazorg te komen.
Gemakkelijk?
Rest categorie een: de meeleven
den. De gemakkelijkste categorie?
Integendeel, als men weet dat in zo'n
nieuwe wijk de hele hervormde kerk
in al zijn schakeringen vertegen
woordigd is. De leeftijdsopbouw, im
mers jong, en de algemene ontwikke
ling van de meeste bewoners gaan
gepaard met een veel kritischer
inslag dan in oudere wijken.
De kerkdienst dient voor deze cate
gorie centraal te staan. Men wil een
concrete boodschap, eigentijdse be
woordingen, maar, zo is vastgesteld,
aanvaardt dan grif een „eenvoudige,
schriftuurlijke gereformeerde predi
king". Ondanks verschillen is in de
jonge gemeente een grote mate van
openheid en een êlkaar-willen-vast-
houden merkbaar. Men wil ook actief
zijn. Vandaar dat het kerkewerk over
het algemeen niet aan een tekort aan
krachten te klagen heeft. Toerusting
tracht men behalve via prediking, ca
techese en huisbezoek door middel
van gesprekskringen te geven. Men
wil ook meer gebedsgroepen die vra
gen om getrouwheid, inspiratie, le-
dat het ongedoopt blijven van kinde
ren vaak uit een soort bijgeloof
in de gezinnen nogal eens als een 1
onbevredigende situatie wordt erva
ren.
Confrontatie met de bijbel
geschiedt in deze groep doorgaans via
de kinderbijbel, waarvan verscheide
ne uitgaven worden gebruikt.
Gesprekskringen zijn wel gevormd in
het begin, maar bleken niet aan te
slaan.
De categorie van de tweetjes, de
half-meelevenden, wordt op tweeërlei
manier benaderd. Door ouderlingen
(in eerste instantie), door de predi
kant en door de evangelisatiewerkers
die hier alleen regelmatig lectuur be
zorgen.
Belangrijk aspect is hier de pasto
rale zorg in verband mex de doop. Zo
ruim mogelijk voor de doopaangifte
probeert men contact te leggen over
dit zo belangrijke gebeuren, waarbij
de motieven uiteraard het thema
zijn. Is de doopaangifte er eenmaal
dan wordt het doopformulier samen
doorgenomen en na de doop tracht
Samenvattend: hier is een gemeen
te wervend en niet in zichzelf ge
keerd bezig. Zoekt welbewust contac
ten met alle hervormden. Dit moge
blijken uit vragen waar men mee
bezig is, zoals: Schrikt de sfeer en
liturgie van onze kerkdiensten mis
schien mensen af, die uit andersoor
tige gemeenten afkomstig zijn? En:
wat kunnen we eraan doen om nader
tot die meelevende hervormden in
Waddinxvecn te komen, die we als
niet bewerkbaren (categorie 4) moe
ten beschouwen?
Over deze hervormden van de z.g,
buitengewone wijkgemeente in Wad-
dinxveen merkt ds. T. van 't Veld op:
zij hebben zich aan ons pastoraat
onttrokken. Dit is een bijzonder nare
situatie, waar je elke dag weer op
stuit. Ik dacht ook: een beslist onbij
belse situatie. Voor nieuw ingekome
nen is het vaak een onbegrijpelijke
zaak. dat er zoals ze vaak zeggen
twee hervormde kerken zijn. Ge
volg: velen stellen zich vrijblijvend
op en dubiëren lange tijd met wie ze
zullen leven. Mogen we daarin be
rusten?"
WADDINXVEENwordende gemeente
(Van een onzer verslaggevers)
VLAARDINGEN De heer L. van
Slooten, hoofdinspecteur van politie,
heeft een onderzoek ingesteld naar de
criminaliteit onder de in Vlaardingen
wonende gastarbeiders. Hy is tot de
conclusie gekomen dat verhoudingsge
wijs minder buitenlandse arbeiders
dan Vlaardingers zich aan misdrijven
schuldig maken.
Het onderzoek strekt zich uit over
een periode van tien jaar. Gedurende
die tijd kwamen zeventien gastarbei
ders in aanraking met de politie. Het
aantal Vlaardingse delinquenten be
droeg over hetzelfde tijdvak 2295. Om
een goed inzicht te krijgen dient men
deze cijfers te vergelijken met de ge
middelde aantallen Vlaardingers en
gastarbeiders in die tien jaar.
Dat geeft antwoord op de vraag of
de criminaliteit onevenredig is toege
nomen met de komst van vreemde
lingen. Dit blijkt niet het geval te
zijn. Van het in die tien jaar gemid
delde aantal Vlaardingers heeft 0,32
procent zich aan een misdrijf schuldig
gemaakt tegen 0,24 procent van de in
Vlaardingen gemiddeld wonende bui
tenlanders in tien jaar.
VIER GROEPEN
De misdrijven zijn onderverdeeld in
vier groepen met de volgende crimi
naliteitscijfers voor Vlaardingers en
buitenlanders: gekwalificeerde dief
stallen 372 Vlaardingers en geen bui
tenlanders, eenvoudige diefstallen 442
en 2, zedenmisdrijven 318 en 6, overi
ge misdrijven 1163 en 9.
De studie van de heer Van Slooten
strekt zich uit over de jaren 1958 tot
en met 1967. Gedurende die tijd is het
aantal in Vlaardingen wonende bui
tenlandse gastarbeiders enorm toege
nomen, namelijk van 430 tot 1156. Vo
rig jaar steeg het aantal ingeschreven
vreemdelingen tot 1456, hetgeen bete
kent dat twee procent van de Vlaar
dingse bevolking uit vreemdelingen
bestaat.
Haagse verontrusten
NED. HERV. KERK
Bedankt voor 's Grevelduin-Capelle: i
B. J. Zaal te IJsselmuiden.
Benoemd tot vicaris te Ouderkerk a.d.
IJssel: S. Evers. kand. te Utrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Veldhausen. Duitsland:
H. Alsmeier te Laar, die dit beroep ook I
heeft aangenomen; te St. Pancras: J. P.
Bos. kand. te Harderwijk.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Beroepen te Harlingen: J. Oldekamp
te Uithuizen, die dit beroep ook heeft j
aangenomen.
WASHINGTON De Amerikaanse Senaat gaat onderzoeken of de ver
moorde dominee Martin Luther King niet het slachtoffer is geworden van
een samenzwering.
Senator James Eastland zei gisteren dat James Earl Ray. die maandag
in Memphis tot 99 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld nadat hy dc moord
had bekend, volgens sommige inlichtingen niet alleen had gehandeld.
HU wees er op dal de Senaatscommissie voor binnenlandse veiligheid geen
Inzage had in de dossiers van de FBI of ministerie van justitie en voor het
onderzoek geheel afhankelyk was van haar eigen staf. zy zou nu allereerst i WflKgemeeiIten
alle mogeiyke getuigenverklaringen verzamelen. (plaatselijke hervormde
I (Van onze kerkredactie)
ELBURG Volgend
jaar zal de hervormde
synode zich opnieuw moe
ten uitspreken over de
toekomst van de „bijzon
dere wijkgemeenten". In
het Hervormd Weekblad
van de Confessionele Ver
eniging doet ds. C. Jonge
boer enkele voorstellen
om te komen tot integra
tie van deze zelfstandige
dc
gemeente.
In verschillende plaatsen
van ons land hebben her
vormden, die zich niet thuis
voelen onder de prediking in
de plaatselijke hervormde
kerk „bijzondere wijkge
meenten" gesticht, die een
geheel zelfstandig bestaan
voeren naasl de plaatselijke
gemeente. Ds. Jongeboer
meent dat nog niet voldoendr
is geprobeerd om tot Integra
Me te komen.
Hij steil voor dat daar
waar een wijkgemeente is
gesticht iedere zes iaar een
verkiezing wordt gehouden
waaraan alle hervormde le
den deelnemen, dus ook de
leden van de wijkgemeente.
Aanvullen
De hervormden zeggen dan
hoe de kerkeraad moet wor
den samengesteld. In vele
plaatsen waar een bijzondere
wijkgemeente is vult de
plaatselijke hervormde
kerkeraad zichzelf aan.
waardoor hervormden van
een andere modaliteit geen
kans krijgen om kerke-
raadslid te worden Iedere
zes laar kunnen de hervorm
den zich echter uitspreken of
daarin verandering moet
worden aangebracht.
Ds. Jongeboer zegt dat hij
telkens weer merkt dat er in
zo'n plaatselijke hervormde
gemeente velen zijn die heel
anders denken dan de
plaatselijke kerkeraad.
Daar de leden die tot de
bijzondere wijkgemeente be
horen niet met de andere
hervormden meestemmen is
het vrijwel nooit mogelijk
een kerkeraad „om" te krij
gen. Zou dat wei gebeuren
dan Is dat in sommige
plaatsen wel mogelijk.
Ontmoeten
Tevens wil ds. Jongeboer
dat de kerkeraden van de
plaatselijke hervormde ge
meente en van de wijkge
meente elkaar vaker ontmoe
ten. Volgens de huidige
richtlijnen moet er elke twee
jaar een gesprek zijn onder
leiding van de visitatoren-ge
neraal. Ds. Jongeboer zegt in
zijn artikel niet. hoe vaak de
beide kerkeraden met elkaar
moeten spreken.
Ds. Jongeboer vraagt zich
ook af of de svnode geen ter-1
mijn kan stellen, waarin de
integratie van de wijkge
meente in de plaatselijke ge
meente een feit moet zijn.
Voor iedere plaats zou de sy
node dan een eigen datum
moeten vaststellen.
DEN HAAG De Haagse afdeling
van de Vereniging van verontrusten
heeft een beroep gedaan op de ko
mende synode var de Gereformeerde
I Kerken om niet tot de Wereldraad
van Kerken toe te treden.
„Indien u toch tot aansluiting
overgaat, achten wy u verantwoor-
delijk voor het feit, dat de verontrus
ting in onze kerken alleen maar gro-
ter wordt. De kloof die er in onze
kerken dreigt te ontstaan zou u door
j zulk een handelen alleen maar groter
maken", luidt het slot van de brief.
Aansluiting bij de Wereldraad
wordt afgewezen, hoewel erkend
wordt dat de grondslagformule aan-
t vaardbaar is. Hel grote struikelblok
voor de /ereniging is.dat de Wereld
raad zich naar haar inzicht niet
houdt aan die formule Zo wordt ge
klaagd over een paaspreek van dr.
Eugene Carson Blake, sinds 1967 se
cretaris-generaal, uit 1957 waarin
„verborgen vrijzinnigheid" wordt ge
constateerd.
Een mder bezwaar is, dat de Gere
formeerde Kerken toch geen invloed
zullen <unnen uitoefenen want met
hun 900.000 leden maken ze maar net
een half procent uit van het totaal.
Ook zijn struikelblokken: het feit dat
kerken achter hel ijzeren gordijn lid
zijn; uitspraken van Uppsala die de
revolutie steunen en communistische
sympathieën die de Wereldraad aan
de dag zou 'eggen
ACADEMISCHE EXAMENS
UTRECHT - RU - kand. psych mej.
w A Vervoorn icum laudei. Helloinv;
kand oedag.: rnel H P-lor (cum laudei.
Gorkum: kand. nlet-westerse socio!.: F.'
Staudt. Gouda: doet. Engelse taal- en let-
terk.: mej. S. C Leenhoudts. Rlervllet;
kand socio], p Edelman. Reeuwljk
LEIDEN' RU doet. geneesk. dia:
mej. F. J. v. Assen, mej. M. V. Deursen.