Straatinterviews op de televisie NAT ASFALT, EEN SENSATIEFILM AMADEUS Vruchteloos Tonny Schifferstein naar de TROS „Je zegt maar wat...!" Alain in 2e TROS-show WOENSDAG 12 MAART 196» Het in Denk-beeld praten over de studentenproblemen zoals die zich in vele landen voordoen is, zoals was te verwachten, een vruchteloze aange legenheid geworden. Er ivas onder leiding van de journalist H. F. Hey- mans wel een gemêleerd gezelschap aanwezig dat nog werd versterkt door meesprekend publiek in de stu dio, maar verder dan de overbekende paarden van stal halen kwam het niet. De verwijten vlogen, eerst gema tigd, later wat scherper over en weer. De studenten menen dat het hun recht is op te komen voor maat schappijhervorming in democratische An en hun werd verweten, dat zij indien de overheid een hand toe steekt, weglopen voor de verant woordelijkheid. Zoals het in tv- discussies pleegt te gaan raakte men op het zijspoor van de woningnood, Vietnam en andere zaken en Ton Règtien zorgde voor enig vuurwerk door een traangasgranaat, demon strerende studenten in België door dé politie toegeworpen, op tafel te zqtten. Reactie van andere zijde: „Als de politie niet terugslaat zijn i jullie ook niet tevreden!" Kenmerk besteedde veel aandacht aan de oecumenische eucharistievie ring in de Utrechtse studentenparo- éhie, waar de hervormde dominee J. C. de Bruïne en de remonstrantse aoctor W. J. Overdiep de mis heb ben bediend, hetgeen door het r.k. episcopaat is afgewezen. Aangevoerd werd in een gesprek waaraan deze predikanten en de kapelaans Leene- man en Oostvogel deelnamen, dat het hier ging om voorzichtige pogingen tot daadwerkelijke oecumene, die beladen met kritiek onbedoeld in de publiciteit zijn gekomen. Prof. W. H. Vélema van de Theo logische Hogeschool in Apeldoorn (christelijk-gereformeerd) liet zich later onomioonden uit over de vrij zinnige tendenzen in de r.k. kerk die hij signaleert. Een goede uitzending van de kerkelijke informatierubriek. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Tonny Schif ferstein, op het ogenblik werkzaam bij de AVRO als producer, zal van 1 april a.s. af in dezelfde functie overstappen naar de TROS. Schifferstein heeft al een lange omroeploopbaan achter zich. Hij be gon bij Herrijzend Nederland in 1945 als pianist en samensteller van een platenprogramma. Daarna trad hij zes jaar lang op in een pianoduo sa men met Joop de Leur. In 1957 ging hij naar de KRO om het programma Tierelantijnen voor de zaterdag avond-radio te maken en in 1963 trad hij .bij de AVRO in dienst als tv-pro- duöer. Hij zorgde daar o.m. voor sa menstelling van de shows met Willy en Willeke Alberti, Gert en Hermien en A star is born, plus diverse spelle tjes en quizzes. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het bij de kijkers altijd populaire straat interview behoort in feite tot de hachelijkste ondernemingen die een omroep voor zijn tv-pro- gramma's kan kiezen. Niet altijd realiseren onder vraagden zich, dat zij straks te kijk staan voor miljoenen, onder wie familie, buren en vrienden, die dan allemaal commentaar leveren. Bovendien geeft lang niet iedereen serieus antwoord als er zo'n algemene rondvraag wordt gehouden, maar debiteert iets onder het motto: „Je zegt maar wat." Als het niet zo best is gelukt, krijgt de omroep de schuld. Dan komen er boze brieven van mensen, die zich „genomen" voélen, want eigenlijk is niets zo moeilijk als „eventjes" te antwoorden op een uitgekookte vraag. Bovendien wordt zo'n inter view gemonteerd en kan de helft van een antwoord vervallen zodat het net even anders wordt geïnterpreteerd, en daar behoeft geen kwaad opzet aan te pas te komen. Bij ons in Nederland gaat het nog al met de straatinterviews, er worden meer gemoedelijke dan listige vragen gesteld, maar in Engeland nemen zij vrij grote proporties aan. Hier zijn de tv-rondvragen aan de orde van de dag en om de populariteit op te voe ren worden er ook kinderen bij be trokken. Dit is zo hoog gelopen, dat de La- bour-afgevaardigde John Abse er vragen over heeft gesteld in het La gerhuis. Met name noemde hij een recent geval, waarin een 10-jarige jongen voor de camera had verteld dat zijn moeder aan drank is verslaafd, terwijl dit volstrekt on waar was. Abse voerde aan, dat kinderen steeds vaker door tv-teams worden ondervraagd over dingen die boven hun begrip liggen, en dat alleen om kijkers te amuseren, want informatie mag zoiets niet meer heten. Met dit voorval wilde hij aantonen, hoeveel schade iemand kan ondervin den van ongecontroleerde, fantasie rijke kinderpraat: hoe moet de moe der van deze jongen zich verdedigen tegen .zo'n leugenachtige mededeling die haar eigen kind in het publiek doet? Hij eiste daarom dat de BBC in het vervolg zal afzien van het onder vragen van kinderen op straat. Veel succes had John Abse niet met zijn protest, want hij werd ge antwoord door lord Hill, die tot het einde van deze maand president van de BBC is. „Straatinterviews zijn bekende en gewenste programma-onderdelen", verklaarde hij, „en het is niet moge lijk, antwoorden die daarbij worden gegeven nog eens afzonderlijk op waarheid te controleren. Bovendien moet men het resultaat van zo'n rondvraag onder het publiek in zijn totaliteit zien en niet in afzonderlijke gevallen". John Abse was met dit antwoord niet content en aangezien hij bijval geniet van een flink deel van de kij kers, zal deze muis nog wel een staart hebben. Moraal: wees voorzichtig wanneer U op straat een microfoon onder de neus wordt gehouden. Hebt U een mening die U goed onder woorden kunt en wilt brengen, doe dat dan tot heil van de kijkers. Weifelt U, loop dan gauw voorbij. En wat de bezwa ren van de heer Abse betreft, mis schien kan daarvoor een parodie op een oud anti-socialistenliedje gelden: „Moeder, ga voor je kinderen staan, daar komt de televisie aan....!" Alain en zijn Enfants Terribles zullen vrijdagavond in een 2e show van de TROS optreden. Dit is een nalatenschap van regisseur Jop Pannekoek, van wie niemand weet of hij nu wel echt weg is bij zijn omroep, of toch weer door de achter deur is binnengekomen Toen ,£.es Enfants Terribles" in januari in Nederland waren de Franse groep bestaat uit twee meisjes en drie jongens maakte Pannekoek een dubbele show. De eerste werd aan het eind van dezelfde maand vertoond. Alain leidt de groep, is voornaamste zanger én tekstschrijver: een veelbelovend artiest die naar wordt voorspeld aan het begin van een grote carrière staat, maar men weet het nooit in de grillige wereld van de showbiz. Wie hem mint, kijke vrijdagavond om 9.24 uur op Ned. 2. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Zoals u weet, neemt de VARA vanavond op Ned. 2 de speelfilm van de NTS over. Dat is „Nat asfalt", een sensationele rol prent van Frank Wisbar, gemaakt in 1958. De geschiedenis is gesitueerd in 1951, zes jaar na de nederlaag van Duitsland en draagt daar sporen van. Het verhaal speelt zich af in een wonderlijk soort krantenwereld en centrale figuur is de journalist Cesar Boyd, een nogal schurkachtig persoon, die voor ongeer 200 kran ten, over de hele wereld verspreid, boulevardberichten moet maken. Hij verzint ze vrijwel allemaal en dat zonder scrupules. Niettemin geeft hem dit twijfelach tige bedrijf veel werk en daarom voorziet hij zich van een assistent, Greg Bachmann, in wie de kijker de Landing Apollo-9 morgen te zien (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Morgenmiddag begint om 3 uur een uitzending van de NTS (Ned. 1) waarin volgens plan wordt opgenomen een rechtstreekse kleurenreportage van de landing van de Apollo-9, indien deze uit Amerika kan worden overgezonden. Moeilijk heden worUen mogelijk veroorzaakt doordat een andere plaats voor de aankomst moet worden aangege ven. Het inleidende programma van de NTS zal een half uur duren. Captain Clarke van de Amerikaanse vliegba sis Socsterberg zal evenals bij de landing van de Apollo-9 de nodige uitleg geven. TELEVISIE VANAVOND Hilversum I. 402 m. VARA: 18.00 Nieuws: 18.16 Actualitei ten; 18.20 Uitzending van de CPN: 18.30 Stereo: VAR A's Popshow19.05 Stereo: Kin derkoor met pianobegeleiding; 18.30 Nieuws; 19.35 Buitenlands weekoverzicht; 19.45 Stereo: Seml-klassieke kamermuziek (opn.); 20.15 Stereo: Ina en Ton, samen - alleen: voor dracht en muziek; 20.40 Stere- o: Lichte grammofoon muziek; 21.00 Bij Dorus op visite; 21.25 Country en Western muziek; 21.45 Gesprek: Uitkomst van vraag en antwoord (herh.); 22.15 Stereo: Nederlandse chansons; 22.30 Nieuws; 22.38 Mededelingen; 22.40 Actualitei ten; 22.55 Stereo: Symfonie-or kest van Rome en soliste (gr.); 23.20 Radio Jazz Magazine; 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje; 18.46 Actualiteiten; NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit; 19.10 Stereo: Lichte grammofoonmu- zlek; CVK: 19.30 Bidstond voor gewas en arbeid vanuit de Christelijk Gereforeerde kerk te Aal ten; NRU: 20.30 Stereo: Symfonie Orkest van de BRT en solist (opn.); (In de pauze: 21.25-21.35 Spelen met taal); 22.00 School èn huls, lezing; NVSH: 22.20 Sextant: NRU: 22.30 Nieuws; 22.38 Parlement; 22.45 Stereo: X, een sprong ln het duister; 23.55-24.00 Nieuws. Nederland L NTS; 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant; STER: 18.56 Reclame; NTS: 19.00 Journaal; STER: 19.03 Re clame; NTS: 19.07 Scala: Infor matief programma; STER: 19.56 Reportage voetbalwed strijd Celtic AC Milaan, in de pauze CHH; 21.15 Uitzen ding Stichting Socutera; 21.50 Inburgeren: Fluoride van drinkwater; 22.15 In kleur: Film rond het werk van Pablo Picasso; 22.45 Journaal; 22.55 Openbaar Kunstbezit. Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant; STER: 18.56 Reclame; NTS: 19.00 Journaal; VARA: 19.03 Coronation Street, tv-feullle- ton; 20.00 Nieuws; 20.20 Nasser As phalt (14 jr.) speelfilm; 21.45 Achter het nieuws; 22.10 Rood Wit Blauw: voor jonge men sen: STER: 22.45 Reclame; NTS: 22.45 Journaal. België. Nederlands progr. Kanalen 2 en 10. 18.00 School televisie; 18.55 Zandmannetje; 19.00 Wie weet. wint, Jeugd- qulz; 19.30 Horizon, magazine van wetenschap en techniek; 19.50 Hier spreekt men Neder lands: 19.55 Mededelingen en De Weerman; 20.00 Nieuws; 20.25 Magazine; 21.05 Panora ma; 22.10 G astpro gramma: Het vrije woord; 22.40 Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18 - 20 UUR Sel. „Monsieur Beaucaire"; Kiss me; Ballin' the Jack; Barcelona; Alexander's Ragti me Band; Strings of pearls - Adios Polnciana; Golden slippers; (Guatemala; Margie; American patrol - In the mood - Song of the Volgaboat- man - Sun Valley serenade; Stop and listen; At last; Worksong; Baia; Troubles of the world; My shining hour; Oh so blue; Speakin' my pie ce. it two HOIM.EN Hilversum II. 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek; 7.20 Stereo: Lichte grammof oonmuzlek; VPRO: 7.54 Deze dag; AVRO: 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek; (8.30-8.33 De groenteman); 8.50 Morgenwij ding; 9.00 Stereo: Kamermu ziek uit de 20e eeuw (gr.); 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolra dio: 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvitaminen, 11.00- 11.02 Nieuws): 11.30 Stcre- o: Pianorecital (opn.): 11.55 Beursberichten; 12.00 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble met zangsolist (opn.): 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.29 Liedjespro gramma; 13.00 Nieuws: 13.11 Radiojournaal; 13.30 't Muzi- kamtenuur: I. Mono: Blazers van de Koninklijke Militaire Kapel. II. Liederenreeital. III. Stereo: Viool en plano; 14.30 't Is historisch: over geschiede nis en archeologie: 15.00 Voor de zieken; 16.00 Nieuws: 16.02 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing; 16.02 Stereo: Seml-klassleke muziek (opn.); 17.00 Muziek voor de jeugd; 17.30 Voor de jeugd; 17.55 Me dedelingen. Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Het levende woord: 7.15 Oude, klassieke, seml-klassleke en moderne muziek (gr.); (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws); 8.30 Nieuws: 8.32 Voor de huisvrouw; (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw); NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing; 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.); KRO: 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de zieken; 11.55 Mededelingen: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd pro gramma; (12.15 Boekbespre king; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Aotualltelten); 14.00 Stereo: Lichte muziek (opn.); 14.25 Stereo: Klassieke pianomuziek (opn.); 15.00 Her vormde middagdlenst; NRU: 15.30 Meer informatie over ménsen en dingen die minder op de voorgrond treden; (16.00-16.02 Nieuws); NCRV. 17.45 Sportactualiteiten; 18.00 Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: koorliederen en harmo nie-orkest. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws: 9.02 Voor de zieken: 9.40 Instrumentaal programma; 10.00 Nieuws; 10.03 Muziek bij de koffie: (11,00 Nieuws): NRU: 12.00 Nieuws: 12.03 Felix Meurders: KRO: 13.00 Nieuws; 13.03 Actualiteiten; 13.08 Lichte platenprogramma: 14.00 Nieuws; 14.03 Pop-In; Nieuws; 15.03 Pop- en trymuziek; 16.00 Nieuws; Hitparade; 17.00 Nieuws; 17.02 Actualiteiten; 17.07-18.00 Ver zoekplaten. 14.00 :n; 15.00 n Coun- ws: 16.03 Nederland I. 10.35-11.50 en School-tv. België. Nederlands progr. Kan. 2 en 10. 14.05-15.15 School-tv. Lappie Loep en de Appelenberg 42. Teen Jonas buiten kwam, wachtte hem een andere verrassing. „Dat is hem!" riep iemand tegen een dikke politie-agent. Jonas keek verschrikt op. Bij de brom-bak-fiets stonden een lange magere man en een dikke agent, die automatisch een zakboekje begon te zoe ken toen Jonas naderbij kwam. „Wat moet dat!" riep Jonas geërgerd. „Heb ik nog niet genoeg zorgen aan mijn hoofd?" De agent haalde zijn schouders op. „Uw naam," zei hij nadrukkelijk, zonder op Jonas' woorden te letten., „Ik ben Jonas en ik woon op het eiland buiten de stad; 'k ben marskramer en ik wil weg," ratelde Jonas af. „Goed", zei de agent en klapte zijn boekje dicht. „Wil u mij maar volgen?" „Ik heb nog een boel te doen en ehe, eh.... wat doet die man met mijn bak-fiets!" protesteerde Jonas. De agent antwoordde: „U kunt praten met de commissaris." en gebood Jonas met hem mee te lopen. jonge acteur Horst Bucholz her kent. Het duo werkt goed samen, totdat Boyd's pupil Bettina van haar Zwitserse kostschool terugkomt. Dan ontstaat er rivaliteit tussen de twee mannen die naar haar gunst dingen. De jonge Bachmann past in leeftijd echter beter bij haar dan de oudere Boyd, en door zijn omgang met Bet tina raakt Bachmann tevens in gewe tensconflict over het werk dat hij voor Boyd doet. Alles is nu gereed voor een fikse rel, die de climax van de film vormt. Regisseur Frank Wisbar oogstte met deze film veel succes, maar maakte pas naam met de schokkende oorlogsfilm „Hunde, wollt ihr ewig leben", die daarna ontstond. TROS met klassieke verzoekplaten (Van onze radio- en tv-retóactie) HILVERSUM „Concert a la car te" is de titel van een nieuw radio programma dat de TROS tussen 4 juni en 24 september a.s. als opluistering van haat zomeruitzendingen gaat aanbieden. Het is een verzoekplatenpro- gramma dat geheel op de klassieke toer draait en het zal te horen zijn op woensdagochtenden van 9.55 tot 11 uur. Oorspronkelijk wilde de TROS dit programma veel minder vaak laten horen, maar na één aankondiging kwamen er al zoveel verzoeken bin nen, dat er gemakkelijk een dik uur per week mee kan worden gevuld. De TROS heeft besloten iedereen schriftelijk te berichten op welk tijdstip zijn of haar gevraagde plaat wordt gedraaid. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NTS 7.07 uur Scala. 7.56 uur Reportage uit Glasgow: Cup-retumwedstrijd Celtic—AC Milan. 9.50 uur Inburgeren 10.15 uur Eigentijds: „Oorlog en vrede bij Picasso". Nederland 2 VARA 7.07 uur Coronation Street. 8.20 uur Speelfilm „Nat Asphalt". 9.45 uur Achter het Nieuws. 10.50 uur Rood Wit Blauw. VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA 8.10 uur Ina en Ton van Duinhoven in liedjes en conference. 9.00 uur Bij Dorus op visite. 9.45 uur Gesprek met prof. Pen. 11.20 uur Jazzmagazine. Hilversum II NRU 8.30 uur Belgische Radio Symfonieorkest speelt klas sieke en na de pauze moderne werken. 10.00 uur Rubriek School en thuis. 10.45 uur Iks, actueel magazine. „Stuif-es-in" uit België (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De AVRO heeft zoveel waarderende brieven over het zaterdagmiddagprogramma „Stuif-es- in" uit Vlaanderen gekregen, dat zij het deze week uitzendt uit het Belgi sche Sint Niklaas. Ria Bremer zal er zijn om een aan tal kinderen eigen verhaaltjes te la ten voorlezen en aardige kinder-bele- venissen bij de kijkers te introduce ren, aldus meldt ons de AVRO. (Een wereld in wording) door John Knittel 132 „We hebben in de gebouwen van gewapend beton daar beneden een nare stijging van de temperatuur meegemaakt", sprak Amadeus. „Er is niets aan te doen, niemand kan iets beginnen, tegen dergelijke fluctuaties. Maar je moet daar altijd heel goed op letten". Hij schudde Pauline de hand, vrij en vlot, zoals men een oude vriend de hand schudt. Daarop schudde hij Freddy eveneens hartelijk de hand, waarna hij zonder te wachten tot hij voorgesteld werd ook Gustis' hand schudde. „Aangenaam kennis te maken, dr. Elfenau". Zijn wangen werden langer en langer, zijn tanden glansden uit zijn donker tanig gezicht. „Neem me niet kwalijk", wendde hij zich tot Pauline, „maar ik wist niet, of ik nog Pauline mag zeggen. Maar daar in Lützikon was er vroeger tussen ons niets dan een haag vol met gaten". Gusti maakte een stijve buiging en glimlachte neerbui gend. Wat! Deze onbehouwen kerel met zijn smerige handen, zijn open boord en zijn oude jasje, dat uit een haardkleedje of iets dergelijks gemaakt was, zou zijn mededinger zijn? En al die maanden had hij hevig aan jaloezie geleden om die man! Gusti glimlachte spottend, maar toen hij opeens een staal harde blik uit Amadeus' ogen opving, voelde hij zich zelfs wat beangsd en hij dacht onwillekeurig aan de intrigerende praatjes omtrent Müller, die Freddy hem in de auto in het oor had gefluisterd. „Hij is de zoon van een boevenpaar, mijnheer, maar u houdt dat wel voor u, het is een strikt geheim". Hij had er met Pauline nog geen woord over gesproken. Hij moest die droeve wetenschap in reserve houden en er slechts op een geschikt ogenblik gebruik van maken. „Ik ben er vast van overtuigd, dat u allemaal heel ver moeid bent", sprak Amadeus. „Komt u met me mee, dan gaan we een kop thee, of een kop koffie drinken. Ik ben nu helemaal tot uw dienst. Kom, gaat u nu alstublieft mee. U moet ook mee, mevrouw Somers". Hij maakte een waardig uitnodigend gebaar, glimlachte op aanmoedigende wijze tegen hen en ze gingen daarop allen over de talloze treden met hem mee. Amadeus liep expres heel langzaam om hun gelegenheid te geven wat op adem te komen. Pauline voelde haar hart zinken. Dit was het ogenblik, dat ze zo vurig had verbeid, waar ze zo naar gehunkerd had. Voor die man had ze geweend, voor die man had ze gestreden. Dat was de man, die haar ziel, haar bloed, alles en allés van haar bezat. Maar ze ontdekte geen flikkering van een heime lijk wederzijds begrijpen in zijn ogen, in hem was geen golfje te bespeuren van die stroom die haar zulk een vreug de zou hebben verschaft. Neen, op zakelijke wijze geleidde hij haar naar de plek, waar ze samen een kopje thee zouden drinken. Zwijgend en terneergeslagen volgde zij de anderen langs de treden. Ze hoorde haar naam noemen. Ze spitste de oren. Daar was die ellendige dwaas, die Gusti, die nu over gebeurtenis sen sprak, waar ze niets van wist. Hij probeerde nu Ama deus uit te horen over de dagen van Lützikon. Hij vroeg of Amadeus Paulines ouders gekend had en hij stak zijn nieuwsgierige neus in haar intiemste herinneringen. Haar blikken hingen wanhopig aan Amadeus' scherp uitgesneden profiel, maar ze kon geen enkele gedachte op zijn nobel gezicht lezen. Met een vriendelijke glimlach, met beleefde knikjes beantwoordde hij de puffende grote vleesmassa, die zichzelf de treden opwerkte. Gusti's ogen staarden met de nieuwsgierigheid van een lomp beest en zijn tong gaf een vals getuigenis aan de hoofdingenieur. „Mijnheer Müller, heeft u eigenlijk wel dat krantenartikel gelezen, dat ik u verleden jaar gestuurd heb?" vroeg Pauli ne. Amadeus hield stil en keek om. „Krantenartikel? Welk krantenartikel?" „Dat van die dwaas die zichzelf de 'zondagsreizigcr' noem de." „O ja, nu herinner ik 't me. Dus was u dat, die me dat zond?" „Ja, maar hoe zou u dat hebben kunnen weten", ant woordde ze. „Ik ondertekende 't niet met mijn naam. Ik zette alleen maar mijn initialen eronder". „Och, we krijgen alle mogelijke mensen boven en ieder heeft zo zijn eigen idee". „Nu als u die zondagsreiziger weer bij u boven krijgt, geef ik u verlof hem zo de vallei in te trappen. (Wordt vervolgd) CAROLINA YES wat ets EROS? Smidje Verholen en de Knap-Mutator 1166: „Haal die muts en die toeter van je gezichten, walkneutei^, want anders slé ik ze eraf!" sprak de stoere zeebonk. „Het is nog al een tijd om feest te vie ren." „En zo is het toe vallig óók nog 'es een keer!" gierden de twee feestvier ders. „De Koninklijke Stan daard waait weer van het paleis, man! En de straten zijn vol opgetogen mensen!" „Wel sakkerloot, als dót waar is, dan allemaal een dubbele op mijn rekening!" riep de zeekapitein. Nu, we kunnen wél verklappen dat deze belofte hem die dag héél wat geld kostte, want de straten waren inderdaad vol mensen. De eeuwenoude binnenstad van Boecograd schudde op zijn grond vesten want de bewoners waren dol van vreugde. In geen jaren hadden ze zó blij gedanst en gesprongen, gehost en gezongen En ook in het Koninklijk Paleis heerste vreugde. Dankbaar keek Zijne Majesteit de heren Verholen en Pond aan. „Wij willen U verzoeken met ons aan tafel te gaan," zei hij blij. „En dan moet ge ons toch eens precies uitleggen hoe alles precies in zijn werk is gegaan." „Maar U wéét toch al hoe de hele geschiedenis zich heeft afgespeeld?" merkte Sjeems Pond verbaasd op „Integendeelantwoordde Koning Antonyc. „Wij hoorden dikwijls plannen I®?#? °ver 1en?.en-,M aar wat 1S dia KNAP-mutator nu precies? En wat had GIJ er als buitenlanders mee te maken?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 9