Ds. Landsman: tegen subsidie geen aan bezwaar kerken Lutheranen: geld welkom REGERING INEENS ERG PRINCIPIEEL Alleen aan hervormden Japanse vertelt over wolprojekt voor vluchtelingen in Z. Vietnam Voor de hand liggend in deze tijd Puzzelboek Verantwoordelijkheid leden niet uithollen Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... BEROEPINGSWERK DINSDAG 11 MAART19M Jezus Christus kondigt de discipelen Zijn aanstaand lijden aan. Maar hij spreekt niet alleen over dat lijden. Hij zegt, volgens Marcus 8 31, dat Hij moet gedood worden en na drie dagen opstaan". Als Christus gaat spreken over Zijn kruis, maakt Hij het niet los van de opstanding. Wij zijn te vaak geneigd om die twee van elkaar te scheiden. Dat deden de discipelen al. Die zagen alleen maar de uiteinde lijke en beloofde overwinning, maar niet de weg waarlangs die bevochten werd. In onze tijd zijn er duizenden die juist de opstanding niet kunnen plaatsen. Deze gaat tegen de natuurwet in en staat buiten hun gezichtskring. Zij zien alleen de weg en dat is een weg van het lijden. Daaraan worden dan vaak mooie woorden gewijd, maar ze overtuigen mij niet, als niet het einde van die weg gezien wordt. Lijden zonder opstanding eindigt in wan hoop. Paulus zegt: „Christus het die gestorven is, ja wat meer is, die ook opgewekt is". Dat meerdere van de opstanding moeten we niet vergeten. Het betekent dat God op de weg van het lijden een nieuw begin geeft. Slechts hij kan het lijden aan vaarden die de overwinning voor ogen houdt. Ook daarin is Christus ons voorgegaan. We lezen vandaag: Mattheus 20 17-34. 99 99 (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De eerste reacties uit de kerken op de publi- katie van het rapport van de commissie-Van Walsum en het rege ringsstandpunt inzake de subsidie aan de kerken z(jn nog ge reserveerd. Zeer duidelijk is de stem van de secretaris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk, ds. F. H. Landsman, die zich in het weekblad „Hervormd Nederland" onomwonden achter het standpunt van de commissie-Van Walsum gesteld heeft. Ieder is het er over eens, dat de huidige regeling van de financiële verhouding tussen kerk en staat zwaar verouderd is. Die kerken, die in 1815 reeds bestonden, krijgen een toelage in de traktementen, kindergelden en pensioenen. Het totaal bedrag van deze uitkeringen is ondanks de geld ontwaarding van ruim 150 jaar nog praktisch gelijk aan het niveau van 1815 (circa 3,5 miljoen). De commissie-Van Walsum wil, re- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adrei kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding la verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan poetze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat is het adres van Frank Sinatra? Antwoord: 4000 Warner Bros, Burbank. California, USA of 10051, Valley Spring Lane,North Holly wood, California, USA. Vraag: Wat is het adres van het Calvljn-mu.seum' Antwoord: Musée historique de la Reformation, Bibliothèque publique, Aux Bastions, Genève. Vraag: Een vader heeft twintig Jaar geleden een boerderij gebouwd en die tien jaar later aan een zoon verkocht. De prijs was geschat door één taxateur en was ongeveer de helft van de kosten van grond en bouwsom. De moeder is overleden en de vader is enkele jaren geleden eveneens gestorven. Is hier niet een kind bovenmate bevoordeeld? Antwoord: Als een kind bevoor deeld is boven andere kinderen, kunnen die anderen inbreng van de bevoordeling vorderen, tenzij de vader dit kind uitdrukkelijk van in breng heeft vrijgesteld. Is in dit laatste geval de bevoordeling van het ene kind zo groot, dat het mini mumerfdeel van de andere kinderen wordt aangetast, dan kunnen zij aanvulling van dit minimum erfdeel vorderen. In dit geval zal men kun nen aannemen dat beide mogelijk heden zich voordoen. Maar er is hier een grote moei lijkheid. Kennelijk is de verkoop geschied overeenkomstig de door de grondkamer als geoorloofd geoor deelde prijs. Berekening van een hogere prijs was strafbaar. De mo gelijkheid van beroep op de centrale grondkamer is reeds vele jaren verstreken. Nu zou er dus volgens de wet van bevoordeling geen spra ke zijn, want de wettige prijs voor de boerderij is betaald. Zelfs een proces gevoerd door een in deze ma terie grondig overlegd en bijzonder bekwaam advocaat biedt een groot risico. Intussen is de vordering niet ver jaard. Bovendien springt de werke lijke bevoordeling van het ene kind zo duidelijk in het oog, dat een klei ne kans niet is uitgesloten. Bo vendien kan er bij de taxatie een onregelmatigheid zijn geweest. Vraag: Onze voorkamer werd al tijd verwarmd door een kolenka- chel, maar na het verven en behan gen van de kamer in de zomer zijn wij overgegaan op gasstook. Sinds het begin van de winter is de kamer onbewoonbaar, doordat als er ver warming brandt, hetzij gas, hetzij kolen, zich in de kamer een lucht- mengsel gaat vormen, waarbij het niet uit te houden is. Voordien had den wij nooit enige moeite. Niemand kan ons raad geven. Antwoord: Het euvel kan verschillende oorzaken hebben: Slechte afvoer, lek in de schoorsteen, te grote capaciteit van de gaskachel voor de grootte van de kamer, ex treem koude plaats van de kachel (bijvoorbeeld tegen een buiten muur), een scherpe bocht in de schoorsteen, waardoor onderbre king van cfe afvoer ontstaat, zodat er afgewerkte gassen in de kamer komen. Destkundigenonderzoek is noodzakelijk. Is er in uw omgeving geen deskundige, dan kan Bouw- en woningtoezicht raad geven. NED. HERV. KERK Beroepen te Geldermalsen: E. F. Ver baas te Fijnaart (N.B.). Bedankt voor Rotterdam-Pernis (vac. L. Emmerzaal - toez.): C. W. Corts te Vianen; voor Oosterend (Fr.) - toez.: W. v. d. Wolk te Middelstum. Emeritaat verleend aan ds. J. N. Dansen te Austerlitz en aan ds. jhr. P. H. W. M. v. d. Meer de Walcheren, legerpredte Utrecht. Eervol ontslag verleend aan mej. ds. T. A. W. van 't Land te Leens. GEREF. KERKEN Beroepen te Goes (vac. E. Jansen): J. C. Seegers te Gouda. Emeritaat verleend (om gezondheids redenen» aan ds. A. J. Janssens te Rot- tvdam-Zuidwijk. Prof. Herman Ridderbos (Van onze kerkredactie) DEN HAAG In de Gerefor meerde Kerken zijn de meningen over de regeringsnota verdeeld. Stelt het „Centraal Weekblad" zich in een eerste commentaar achter het standpunt van minis ter Witteveen, in het „Gerefor meerd Weekblad" schrijft prof. dr. Herman Ridderbos, dat het niet eenvoudig is een welover wogen standpunt in te nemen. De zaken liggen volgens prof. Rid derbos voor de overheid en voor de kerk niet gelijk. „Enerzijds ben ik van mening, dat de regering, die links en rechts aan rijp en groen uitdeelt, plotseling wel érg principieel wordt, als het over de kerken gaat. Anderzijds moet ik erkennen, dat ik de kerken nog niet zo gaarne op een rijtje bij de schatkist zie staan om uitbetaald te worden al naar ge lang zij de aantallen van haar nomi nale leden hoger weten op te voeren! Men zal moeten vrezen, dat dit fi nanciële voordeel haar geestelijke spankracht niet zal vergroten." De Gereformeerde Kerken zullen in het zo krachtig door de regering verdedigde principiële bezwaar dui delijk het standpunt vertolkt* kunnen zien, dat zij zelf vanouds hebben in genomen. Water Maar, zo vervolgt prof. Ridderbos, „zij zullen tevens moeten erkennen, dat zij in de loop der jaren in dit opzicht al heel wat water in de prin cipiële wijn hebben gedaan, onder meer op grond van de overweging, dat de kerken maatschappelijk op al lerlei wi' bij het overheidsbeleid betrokken zijn. Zij zullen verder kunnen opmerken, dat deze overwe gingen in de regeringsverklaring in geen enkel opzicht in aanmerking zijn genomen. Prof. dr. H. RIDDERBOS aanslag op spankracht Ook zal voor velen in de kerk het wat opportunistische argument meespreken, dat wanneer de over heid dan toch eenmaal op zo grote schaal en naar alle zijden aan het uitdelen is (na daarvoor eerst op niet minder ruime schaal grote stukken van het inkomen van haar onderda nen te hebben opgeëist), de kerk haar „flinkheid" in deze situatie dan toch wel erg duur moet betalen." Tot zo ver prof. Ridderbos. Het „Centraal Weekblad" steunt de regering. „Het zou ook wat moeilijk te verwerken zijn. wanneer de godsdienst op één lijn gesteld zou worden met allerlei andere maatschappelijke verschijnselen die Immers ook gesusbidieerd worden. Een kerk kan maar beter haar han den vrij houden", schrijft dit blad. Beide bladen zijn eensgezind over de suggestie van commissie en rege ring, om de kerkelijke predikantsop leidingen te subsidiëren (onder de voorwaarde, dat het niveau gewaar borgd is). Daar zit muziek ln voor Kampen, virtdt het Centraal Week blad. Staf, outillage en gebouwen moeten nodig uitgebreid worden, maar de kerken hebben er op het moment doodeenvoudig geen geld voor. kening houdend met de devaluatie, dit totaal bedrag optrekken tot 50 miljoen per jaar. Alle kerken (met meer dan 10.000 leden) zouden hierin dan moeten kunnen delen. De uitkering zou in de centrale kassen van de kerken moeten geschieden. De regering wil daarentegen hele maal breken met deze vorm van subsidiering van de kerken. Omdat de bestaande uitkeringen gebaseerd zijn op oude verplichtingen (gevolg van onder meer de nationalisering van de kerkelijke goederen in de Franse tijd), wil de regering deze uit keringen afkopen door een bedrag in eens van 60 miljoen. Aanvechtbaar Ds. Landsman noemt de argumen ten van de regering tegen de voorstellen van de commissie-Van Walsum ondeugdelijk. Hij schrijft: „Het komt ons voor, dat minister Witteveen in zijn betoog, zonder na dere motivering, overstapt van de stelling dat de kerken vrij moeten zijn in hun eigen sfeer, op de stel ling, dat ze daarom geen staatstoela- gen moeten willen ontvangen. Alsof het één onvermijdelijk uit het ander zou moeten Volgen! Zijn literatuur, toneel, muziek, beeldende kunst afhankelijk van de overheid omdat ze worden gesubsi dieerd? Of de wetenschap; of het so ciaal-culturele werk? Behoort het juist niet tot het we zen van ons democratisch bestel dat de overheid, als vertegenwoordigster van het algemeen belang, het parti culier (en kerkelijk) initiatief steunt zonder het particuliere karakter daarvan aan te tasten? Bovendien zou men, zoals ook bij de subsidie voor de kerkbouw het geval was, ook andere geestelijke ge meenschappen in het toelagebeleid kunnen betrekken. Hebben dan misscieh uiteindelijk toch niet-genoemde financiële motie ven de doorslag gegeven? De wel bij zonder schriele „afkoopsom" met elk jaar meer devaluerende guldens doet zulks vermoeden. Toch Maar, zo moeten wij tenslotte vra gen, is er toch niet iets of misschien wel veel, voor zo'n afkoop (maar dan wel billijker berekend 0 te zeggen, op grond van andere overwegingen, dan die welke de regering aanvoert? Wij leven in een tijd waarin het ergste wat men de kerk schijnt te kunnen verwijten is, dat ze de „ge vestigde orde" is geworden. En dé rijksoverheid behoort ongetwijfeld tot die „gevestigde orde"! Dus...! Dat verwijt snijdt ons inziens hout als het waèr zou zijn te maken, dat de kerken met verzaking van hun eigen wezen en opdracht er op uit zijn, zichzelf het koste wat. het kost te handhaven, inplaats van het evan gelie uit kritiek, als het moet radicale kritiek te oefenen op alles wat in de huidige samenleving nationaal en Internationaal in strijd is met de geboden Gods. Dit verwijt is echter ondeugdelijk als en in zoverre het de kerken in de hoek zou willen duwen van die prin- cipieel-revolutionaire, in wezen nihi- listisch-anarchistische subcultuur, die zich in onze dagen zo breed maakt. De kerk mag, ja moet „revolutio nair" zijn als het er om gaat er toe bij te dragen, dat het maatschappe lijke en staatkundige bestel zo wordt herzien, dat er een samenleving komt, die een betere garantie biedt voor gerechtigheid, vrede en vrijheid dan de rechtsorde waar we nu onder leven. Maar het zal ook dan, willen we hopen, altijd een orde, een gevestigde orde, een rechtsorde zijn. Een „esta blishment", dat zoals iedere orde in deze wereld op zijn tijd wéér om her ziening zal vragen. Daarom kunnen we dan ook voor alsnog niet inzien, waarom kerken als de volksvertegenwoordiging daar voor zou voelen en als de vrijheid der kerken daardoor in geen enkel opzicht zou worden aangetast geen toelagen uit 's rijks kas zouden mo gen aanvaarden. Deze toelagen zijn in onze tijd des te meer voor de hand liggend nu de kerken, tengevolge van de ver voort gaande verstedelijking en de daar mee gepaard gaande binnenlandse migratie, zowel bestuurlijk en admi nistratief (ledenregistratie!) als pasto raal (oude stadskernen en ontvolkend platteland) als uit het oogpunt van materiële voorzieningen (onderhoud oude kerkmonumenten, nieuwbouw in satellietsteden) voor ongekend Ds. Vroegindewey (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het „Gereformeerd Weekblad" (uitgave Bout), veelgele zen blad in de Gereformeerde Bond, verheugt zich over de afwijzing van de voorstellen van de commissie-Van Walsum. „Het is eigenlijk het juiste stand punt dat de kerk nooit via een finan ciële regeling onder invloed van de burgerlijke overheid kan komen te staan en naar de wil van die over heid zou gaan prediken en onderwij zen. De kerk heeft maar één Koning en Hem alleen mag zij gehoorza men", aldus de „Kroniekschrijver" van»dit blad. Maar over de voorgestelde afkoop regeling is hoofdredacteur ds. A. Vroegindewey minder goed te spre ken. Hij noemt de zestig miljoen een minimaal bedrag, dat geen rekening houdt met de ontwaarding van de gulden in de looptder jaren. Verder vindt hij, dat de afkoopsom alleen mag worden uitgekeerd aan de wettige eigenares van de kerkelijke goederen, die in de Franse tijd aan de staat kwamen. Dat is de kerk der reformatie, die volgens de opvattin gen van onze gereformeerde vaderen geregeld ge-rcformeerd moet worden. In geen geval mag de afkoopsom worden besteed aan een bevordering vaq „afgoderij en valse godsdienst", aldus ds. Vroegindewey. Ds. F. H. LANDSMAN „hijzonder schriel" zware financiële lasten zijn komen te staan, die, althans in deze over- ganstijd, bezwaarlijk uit de gewone inkomsten kunnen worden bestre den," aldus ds. Landsman. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Prof. dr. C. H. Lindijer, eindredacteur van ELK, het orgaan van de Evange- lisch-LutherseKerk, noemt de houding van de regering teleur stellend. De Evangelisch-Lutherse Kerk zou volgens de voorstellen van de com missie-Van Walsum jaarlijks 364.500 gulden gaan krijgen (nu ongeveer 50.000). „"Voor onze kerk zou het een wel kome aanvulling geweest zijn van de financiën. Bij voorbeeld zou 200.000 gulden voor de tractementen ge bruikt kunnen worden, vijftigduizend gulden voor de pensioenen en hon derdduizend gulden voor allerlei tak ken van werk waar nu geen geld voor is. De aanneming van dit plan zou beslist nog geen Skandinavische situ atie scheppen, waarbij de overheid de gelden voor de kerk verschaft en ook invloed heeft. Het is niet in te zien dat een dergelijke subsidiëring de vrijheid van de kerk zou aan tasten (dit bezwaar wordt door de regering tegen het plan aangevoerd). Bovendien: er is ook nu subsidie voor kerkbouw, predikantsopleiding en kerkelijk jeugdwerk. Er waren verwachtingen gewekt. Velen wisten wat er in het geheime plan-Van Walsum stond. Nu is de houding van de regering wel te leurstellend. Wat de drijfveer was? Zuinigheid? Het politieke standpunt van bepaalde ministers?" Kleine gereformeerden achter regering (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De eerste reac ties van de kleinere gereformeer de denominaties zijn gekant te gen de voorstellen van de com missie-Van Walsum. - „De Wekker", het orgaan van de Christelijke Gereformeerde Kerken, noemt het terecht, dat de regering de voorstellen „vierkant afwijst". „Een subsidie van de kerken is in strijd met het wezen van de kerk. De eigen verantwoordelijkheid van de kerkle den zou daardoor worden uitgehold." Prof. J. Kamphuis spreekt er in „De Reformatie" zijn bijzondere dankbaarheid over uit. dat de rege ring de weg van de commissie niet op wil. Hij spreekt van haast onover komelijke praktische bezwaren. De resultaten van de volkstellingen kunnen volgens hem geen maatstaf zijn voor de vaststelling van het le dental van de verschillende kerken. De Nederlandse Hervormde Kerk ad viseert dan immers een totaal andere richtlijn, dan bijvoorbeeld de Gere formeerde Kerken. (Prof. Kamphuis zinspeelt op de hervormde „geboorte leden".) Moet de regering zich dan aan de hervormde of aan de gerefor meerde richtlijn houden? „Maar de praktische moeilijkheden hoe onoverkomelijk ook zijn niet de voornaamste. De regering heeft terecht gezien, dat hier het gro te goed van d e gewetens- en de godsdienstvrijheid in geding is. Daar om past hier de grootste voorzichtig heid en een uiterste terughoudend heid", aldus prof. Kamphuis. Dwangmacht „De Wachter Sions", het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, schrijft, dat de voorstel len van de commissie-Van Walsum niet uit de lucht komen vallen. ..Wij beleven een tijd, waarin steeds meer afkeer voor georganiseerde verban den aan de 'dag treedt. Jeugdverenigingen, politieke oartij- en, overal klaagt men steen en been, dat er geen belangstelling meer is voor lidmaatschap, bezoek vergader ingen en dergelijke. En omdat dat werk toch zo belangrijk wordt geacht en in stand moet worden gehouden, grijpt men naar het middel van de staatssubsidie. En nu zien we hetzelfde verschijnsel ook in de vele kerken. In de Hervormde Kerk en de vrijzinnige kerken al jarenlang, maar de laatste jaren ook in de Roomse Kerk en de Gereformeerde Kerken. Het kerkelijk leven loopt terug. De kerken worden leger. Steeds groter wordt het aantal „randkerkelijken", die totaal niet meer meeleven en dus ook niet geven aan de kerk. In dit beeld passen hoge staatssubsidies en de sector van cul tuur en maatschappelijk werk, om dergelijke genootschappen in stand te houden." De conclusie van dit blad is, dat de kerk er terwille van haar zelfstandig heid een eer in behoort te stellen, geheel en al zelf in haar noden te voorzien. „Vrijwillige bijdragen hou den haar in stand. Wel is de verzoe king, die van de versocialiseerde staat uitgaat, sterk, maar zij zal subsidieaanvraag toch hebben te beschouwen als een door de Koning der kerk niet toegestaan beroep op de dwangmacht van de overheid." KRUISWOORD-PUZZEL Horizontaal: 1. schrijver op een kantoor, 4. rivier in Italië, 5. voor zetsel, 7. onverschillig, 9. niet geslo ten, 11. meisjesnaam, 12. zijtak Do- nau, 14. tussenzetsel, 16. godsdienst (afk), 18. maanstand, 19. voornaamw, 20. voorzetsel, 21. muzieknoot, 22. sint(afk), 23. jongensnaam, 25. voor naamw, 27. kledingstuk, 29. boom, 31. telwoord, 33. vrucht, 35. korf, 37. mu zieknoot, 39. staat soms boven druk werk, 40. deel van een jas. Verticaal: 1. mannelijk beroep, 2. voedsel, 3. kan men uit drinken, 4. tweetal, 6. zuivelprodukt, 7. munt in China, 8. muzieknoot, 9. voorvoegsel, 10. voorzetsel, 11. wijnglas, 13. heden. 15. duivel, 17. kolenemmer, 18. plomp, 23. verfstof, 24. voedsel, 26. eenmaal, 28. voorzetsel, 29. bijwoord, 30. leng temaat (afk), 32. bekende afkorting, 34. eikenschors, 36. wiersoort, 38. uit roep. Oplossing vorige puzzel. 1. aren, 2. amer, 3. noor, 4. dons, 5. ever, 6. bord, 7. aloë, 8. long, 9. idee, 10. eend, 11. hees. 12. ader, 13. neer, 14. gaar, 15. enge, 16. noot. De zegswijze luidt: „Aan de balie hangen". GEREF. KERKEN (vriJgem.) Aangenomen naar Gouda: H. W. Op- hoff te Leek. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zeist: A, Hoogerland te Werkendam. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Masako Yamanouchi is een 25-jarige Japanse, die sinds twee jaar bij het hulpwerk van de boeddhistische School of Youth for Social Service in Zuid-Vietnam werkt. Nu is ze even in ons land en gisteren in het gebouw van de (hervormde) Generale Diakonale Raad in Utrecht raakte ze niet uitgepraat over het werk van de school. De Raad steunt deze school financieel, ook stond het insti tuut op de lijst van Kom over de Brug. Als Japanse wordt Masako door de Vietnamezen volko men geaccepteerd in tegenstelling tot Amerikanen en ande re blanken. Ze is geboren in Shanghai in China, vertrok later met haar ouders naar Tokio en kwam op een meisjes school van de quakers. Daarna ging ze naar Amerika en studeerde aan het Bryn Mawr College tot 1966. De twee daarop volgende jaren was ze lid van een team van de American Friends Service Committee van de qua kers voor hulp in Zuid-Vietnam. Toen dit team echter het werk moest staken bleef zij haar werk voortzetten bij de School of Youth for Social Service (school voor maatschap pelijk werk). Derde weg Ze vertelt, dat de school, die in 1965 is opgericht door de boeddhistische monnik Thich Nhat Hahn, de zogenaamde derde weg bewandeld. Dat wil zeggen de school houdt zich niet bezig met politiek, is noch voor Amerika, noch voor de communisten, maar wil een eigen Vietnamees regiem met een eigen boeddhistische achtergrond. De meerderheid in Vietnam is boeddhist, namelijk tachtig procent, al is het in dit land op het ogenblik moeilijk juiste cijfers te geven. De instelling van de school veroorzaakl wel weerstanden bij de regering! Zo zijn er bijvoorbeeld in 1967 granaten gegooid, waarbij enkele vrijwilligsters wer den gedood. De regering denkt, dat de school de vijand in de kaart zal spelen. Het doel van de tweejarige opleiding, die de studenten krijgen is tweeledig. Allereerst moeten de jongelui worden getraind de bewoners van de dorpen bekend te maken met moderne methodes, bijvoorbeeld op agrarisch gebied om de gezondheidstoestand te verbeteren. Maar het kan niet uitblijven, dat de jongelui ook ander werk tegenkomen in gebombardeerde dorpen. Ze moeten dan direct hulp kunnen verlenen. Iets meer dan honderd vrijwilligers bezoeken de school in een buitenwijk van Saigon. Eerst vonden ze onderdak in enkele pagodes (tempels), maar nu hebben ze een eigen gebouw. Belangrijk is dat deze gedesillusioneerde jongeren, van wie veel al meer dan twintig jaar oorlog hebben meege maakt hoop wordt bijgebracht. Deze moeten ze ook overb rengen op de bevolking bij wie door de oorlog het begrip voor menselijke waarden en de persoonlijkheid ernstig schade hebben geleden. Breimachines Nieuw werk dat de school wil opzetten is een project voor wolverwerking in Ha Thanh aan de noordgrens van Zuid-Vietnam, waar permanente vluchtelingenkampen zijn. Het klinkt misschien een beetje vreemd in onze oren, wol in Vietnam, maar Masako vertelt, dat het in Zuid-Vietnam koud kan zijn. Wol is in dit land iets nieuws en daarom heeft het grote aftrek en kunnen de vluchtelingen er geld mee verdienen. Eerst leidt de school mensen op, die kunnen breien met de hand en op machines. Deze worden uitgezonden naar Ha Thanh om het de vrouwen daar .te leren. Deze moeten ook breimachines kunnen kopen, zodat ze met hun werk geld kunnen verdienen. Masako, die behalve Nederland ook andere landen aan doet om over de school van de boeddhistische monniken te vertellen en zo propaganda maakt, vertelt, dat de toestand de laatste twee maanden erg slecht is. Er zijn 200.000 politieke gevangenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2