pa „IK BEN AL HONDERD JAAR BIJ DE OMROEP Netty Rosenfeld: AMADEUS Stil maar ,.Huck Finn" in Zweden gestopt 5? Lappie Loep en de Appelenberg CAROLINA YES VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Die goeie ouwe tijd door John Knittel Smidje Verholen en de Knap-Mutator r^v- hi jp? W Hf DINSDAG 11 MAART 196? T/ARA'S special van gisteravond tvas er op gericht verontrusten over de snelle verdwijning van taboes op het ge bied van sexualiteit „stil maartoe te roepen. Er is, aldus de tendens van de uitzending, niets bijzonders aan de hand. Wie schokkende onthullingen had ver wacht, werd al direct gerustgesteld door de klare uiteenzettingen van de Vlaamse geleerde dr. J. M. W. tan Ussel, die in zijn vaderland niet mocht promoveren op het onderwerp ,JDe geschiedenis van het sexuele probleem" en dat daarom in Ne derland deed. Hij toonde aan dat de sexuele taboes zich in de tweede helft van de 16e eeuw pas gingen ontwikkelen, niet werden be- invloed door de christelijke moraliteits- leer, maar een hoogtepunt bereikten in het Victoriaanse tijdperk, waarop nu een voudig een sterke reactie volgt. Geestig onderstreepte de redactie van Achter het Nieuws deze stelling, door het tonen van klassieke schilderijen en etsen en het voordragen van onbeschroomde gedichten, die zelfs aan de pen van Bil- derdijk ontsproten. Zonder enige provocatie werd de me ning gevraagd van o.a. de heer Jonge ling, die opmerkte wel verontrust maar niet verbaasd te zijn over de huidige ont wikkeling, waarin hij echter op bijbelse gronden een terugval naar het heidendom ontdekt, hoetvel hij zeer reëel toegaf „dal ook hierbij de ual het schip wel zal ke ren, zoals altijd in de geschiedenis is ge- beur<T\ In feite kwam de gehele VAR A-redene ring ook op deze veronderstelling neer. In min of meer waardevolle korte ge sprekken met wetenschappelijk gevorm- den en aan de hand van recente onder zoekingen werd geconstateerd dat slechts een bepaalde groep veelal jongeren zich vooruitstrevend gedragen ten opzichte van de zogenaamde „openheid" waartoe ook die in beeld en lectuur wordt gerekend), terwijl meer dan driekwart van het Ne derlandse volk zich nog gaarne houdt aan de waarden welke de vorige generatie huldigde. Intussen deelde dr. Van Ussel ook mede, dat het opheffen van de taboes in geen geval tot losbandigheid, a-moraliteit en vernietiging van de romantiek leidt. Bepaalde vormen van losbandigheid heb ben altijd bestaan, maar dit ziet hij ook nu niet gemeengoed van het volk wor den: wel kan zich een verschuiving voor doen in de beoordeling van de sexuali teit in de samenleving, maar excessen corrigeren zichzelf. Aangetoond werd nog dat de openheid en de vrijmoediger beleving van de sex niet hebben geleid tot toeneming van ze denmisdrijven: deze nemen integendeel af. HILVERSUM Uit Stockholm wordt gemeld, dat de Zweedse tele visie (staatsomroep) de uitzending van het jeugd-feuilleton „Huckleber ry Finn" heeft moeten stoppon, om dat er van kijkerszijde heftig tegen werd geprotesteerd. De eerste afleve ring leverde niet alleen een vloed van boze brieven op, maar er werd zelfs geklaagd bij de ombudsman: het verhaal was te ruw en werkte rassendiscriminatie in de hand. Tot een tweede uitzending kon het niet meer komen. HILVERSUM Een huisje aan de Kortenhoefsedijk nog net gemeente Hilversum en een waakse hond, die fel protes teert tegen iedereen die de voor deur durft te naderen. „Is het hier niet geweldig mooi met zo'n uitzicht over de weilan den?" vraagt Netty Rosenfeld die vanmorgen wel even tijd heeft omdat ze vanavond niet in Scala zit. „Anders vind je me hier na half tien niet meer, dan ben ik de hele dag weg. Maar het is enorm fijn werk". Sinds 1 februari is het voor Netty Rosenfeld NTS en nog een beetje VARA, VPRO en NRU: „Dat wordt allemaal teveel. Aan het eind van het seizoen lopen mijn contracten bij de VPRO én de VARA af. Voor de NRU blijf ik incidenteel misschien nog wel wat doen, ik weet het nog niet". „Netty, hoe lang bèn je nu eigen lijk al bij de omroep?" „O, al wel honderd jaar! Nou nee, eerlijk gezegd van Herrijzend Neder land af. Daar ben ik begonnen als omroepster". Ze moet in haar geheugen scharre len om haar hele carrière in de ether chronologisch na te gaan. Omdat ze veel free lance heeft gewerkt, is ze overal wel geweest, behalve bij KRO en NCRV. Maar wie weet, wat de toekomst brengt: Netty houdt van verandering en beschikt over einde loze energie en toewijding voor het omroep werk. Van Herrijzend Nederland werd het AVRO: weer radio-omroepster. Uit die tijd ze was de enige vrouw in het team dateert nog het liedje, dat Benny Vreden op haar maakte voor een Bonte Dinsdagavondtrein, die toen nog korte tijd wekelijks reed: Netty, roep jij vanavond bij ons om? Netty, is 't goed als 'k strakjes even kom? Netty, hoe spreek je dat woord ook weer uit. Enzovoort. „Ach ja, dat is waar ook, dat is toch zeker eeuwen gele den? Dat je die tekst nog kent, ik ben hem zelf al lang vergeten! Ja, en toen kwam de televisie." „Jeanne Roos presenteerde de eer ste uitzending, ik, voor de AVRO, de tweede. Als ik daar nog aan denk! Het was een ontzettende toestand: meneer Portielje was er met een schildpad. Hij zei: die dieren zijn dol op menselijke warmte, kijk maar. En hij zette hem rustig op mijn hoofd. Misschien doet hij wel een plasje, dat is alles, zei hij erbij en ik stierf dui zend doden, maar ik moest doen alsof ik het enig vond, natuurlijk!" Ze bleef bij de AVRO op het scherm, tot ze overstapte naar de VARA en daar weer het radio-om- roepwerk ging doen. Maar al gauw was er ook televisiewerk bij, in het eerste actuele magazine dat op de buis verscheen: „Het eerste seizoen heette het Totebel, het tweede En passant. En toen heb ik met Pier Tania die reis door Australië ge maakt om emigranten te bezoeken." „Maar mijn kinderen waren in die NETTY ROSENFELD een mens is maar een mens tijd nog klein en daarom heb ik het omroepwerk er aan gegeven voor een poosje. Af en toe deed ik hier en daar wel eens iets als free lance. Drie jaar geleden ben ik bij de VPRO de serie „Een mens is maar een mens" begonnen." Heel fijn Die serie behoort tot het beste werk dat Netty ooit heeft gedaan en daarom is het bijzonder spijtig, dat de VPRO er in juni mee stopt. Nog vier uitzendingen en het is gedaan. De manier, waarop Netty allerlei mensen over zichzelf, hun belangen en hun denkwijze laat praten, met nauwelijks een enkele opmerking ze in een nieuwe richting stuurt, is rond uit meesterlijk. Lof daarover wuift ze weg: ze is veel te weinig zelfingenomen om daar prat op te gaan. „Het zijn de mensen, die praten, niet ik. Soms krijg ik wel eens een tip, maar meestal zoek ik ze zelf op. Ze willen niet altijd, sommigen kunnen ook niet goed onder woorden brengen wat ze denken en willen. Maar alle mensen zijn interessant en daar ga ik van uit." „Ja, bij de VARA ben ik opgehou den met de presentatie van Koning Klant. Ik kreeg teveel werk. Het sei zoen uit spreek ik de filmpjes bij de quiz „Per seconde wijzer" nog in. Eind mei stop ik ook met de NRU-se- rie „Meer over minder". Vergeet niet, dat ik twee of driemaal per week in Scala zit en verder ook bij de NTS beschikbaar ben voor ander presen tatiewerk en als verslaggeefster". „Daar gaat een hoop tijd in zitten. Het is daar enig werken, een heel fijn team. En nu Ageeth uitgevallen is, is het drukker dan anders. Weet je, dat ze verleden week een auto-on geluk gehad heeft? Ze ligt met een RADIO VANAVOND Hilversum 1402 m AVRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Licht .nstrumentaal sextet met zangsoliste. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussieru briek voor actuele zaken. 10.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: ge va rieerprogramma. 22.30 Nieuws. 22.33 Radiojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Muziek van deze eeuw (opn) 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m KRO: 18.30 Nieuws. 18.46 Ac tualiteiten. 19.05 Licht ensem ble en solisten (opn). 10.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Brabants Orkest. 20.59 Verzuiling - Ontzuiling?: beschouwing. 21.00 Kamermu ziek (opn). 21.30 Avondspelen, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlement. 22.45 Overweging. 22.50 De zingende kerk. 23.05 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. TKIIVIS1K V.VMVOMI Nederland 1 NTS: 16.50 In kleur: De Fa beltjeskrant STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.09 Reclame. CVK/I- KOR/RKK: 19.0? Kenmerk: In formatierubriek over kerk en samenleving. AVRO: 19.32-19.56 Sportpanorama. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.50 In kleur: High Chaparral, TV-feuiUeton. 21.40 In kleur: Tony Bennett Show. NTS: 22.30-22.35 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Noten en to nen (24). Nederland li NTS: 18.50 In kleur: De Fa beltjeskrant. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 JournaaL 19.03 Kapitein Zeppos, TV-feullleton voor de jeugd. 19.28 Scala: Informatief pro gramma. STER: 19.56 Reclame. 20.20 Kleine potjes hebben grote oren, TV-feuilleton. 20.50 Denk-Beeld discussie over de belangrijke verschijnselen in de Nederlandse Maatschappij. 21.40 Gevarieerd muziekpro gramma 22.10 Verbinding met ..Leeds: The Good Old Days: variété-programma. 22.40-22.45 Journaal. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Tienerkinken. 19.25 Alledag - Mr-»- v ;r het gezin. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57 Mededelingen. 20.00 Nieuws. 20.25 Terug uit Warschau, spel door Jan Staal (Overname KRO). 22.05 Au teurs te gast ln de studio. 22.40 Nieuws Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. (7.30-7.35 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. (8.30-8.35 Voor de hulsvrouw.) 9.00 Stereo: Klas sieke muziek 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuzlek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klaveclmbelreci- tal. 12.00 Licht orgelspel. 12.21 Voor het platteland. 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- én tuinbouw. 12.29 Stereo: Prome nade-orkest. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Vi ool en piano. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinde ren. 15.00 Stereo: Cello-duo. 15.10 Stereo: Omroeporkest. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Ro mantische operettemuziek. 16.50 Stereo: Tango-Rumba-or- kest en zangsollsten. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Medede lingen. Hilversum n. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord 7.15 Lichte muziek met nieuws en actualiteiten. TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Ver- zoekprogramma voor de mili tairen. (8.30-8.32 Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw.) 9.40 Voor de kleu ters. 9.55 Stereo: Klassieke or kestmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Plek-Uur: wedstrijdprogram ma. 11.45 Actualiteiten. KRO, 12.00 Gevarieerd programma. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...; 13.15 Ondernemend.) NCRV: 14.00 Stereo: Radio Ka merorkest. 14.45 Stereo: Mo derne orkestmuziek. 15.00 Ste reo: Sil de strandjutter, serie- hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Twien-Popradlo. 17.50 Over heidsvoorlichting. NCRV: 18.00 Geestelijke liederen. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vocale mu ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieuwe langspeelplaten met commentaar. 10.30 Big Band en Soft Swing uit de USA. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Inter nationaal nieuws op het ge bied van de lichte muziek. (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Platenprogramma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nieuws. 16.03 Licht gevarieerd platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Popmuziek. TELEVISIE MORGEN Nederland I. NTS/NOT: 17.00-17.35 Voor de Jeugd. België. Nederlands progr. kan. 2 en 10: 17.00 Jeugd-tv. gebroken been en twee gebroken rib ben in een ziekenhuis. Erg, hoor. Ageeth is een fijne collega". Kokhalzend „Hoe doe je dat nu met je gezin, als je zoveel weg bent?" „O, dat gaat best. Ik heb nog maar twee kinderen thuis, mijn dochter Margalith (Wat een mooie naam! Ja, dat is Israëlisch voor Magaretha) die in Amsterdam op de Toneelschool gaat ze heeft beslist talent en mijn zoon Martijn van 14, die is nog op school. Tja... dan sta ik 's morgens om half 9 al kokhalzend vlees te bra den en dan zet ik alles klaar voor het eten. Nou, als Scala halverwege is, steekt een van de kinderen de gassen aan en als ik dan na 8 uur aan kom snellen, kunnen we zo gaan eten. De kinderen zijn reusachtig daarin." „Ja, op zo'n uitzenddag kom ik moe thuis, dat is altijd ontzettend druk. En op het ogenblik heb ik er natuur lijk ook het andere omroepwerk bij, ik ben dus veel weg. (Maar ik sta altijd om 7 uur op!) Dat VPRO-pro- gramma kost ook veel tijd, ik maak het helemaal zelf. Eerst met de mensen spreken, dan samen met ca meraman Bob Alberts de opnamen maken welnee, geen regisseur, Bob en ik doen dat gewoon samen, al die tijd al en ik monteer het ook zelf". Netty Rosenfeld Is dol op haar werk: „Ik zou niet anders kunnen of willen". Vooral de actualiteit boeit haar en daarom voelt ze zich bij Scala heer lijk op haar plaats. En wie zou er iets op tegen hebben, haar dikwijls op het scherm te zien? Voor luiste raar en kijker Is zij allang een begrip geworden.... in die „honderd jaar"! PHÉ WIJNBEEK HILVERSUM Naar aanleiding van vele reacties welke de NTS ont ving op haar uitzending (25 februari j.l.) „Student '68", zal over de ont wikkelingen in de Nederlandse stu dentenwereld vanavond in Denk-beeld (8.50 uur, Ned. 2) worden gediscussieerd. De presentatie van het programma berust bij H. F. Heijmans. Ned. 1 AVRO 7.07 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Ken-merk. 7.32 uur sportrubriek. 8.20 uur actualiteiten 8.50 uur aflevering High Chaparral. 9.40 uur Tony Bennett show. Ned. 2 NTS 7.03 uur deel 2 jeugdfeuilleton Kapitein Zeppos, daar na Scala. 8.20 uur aflevering „Kleine potjes". 8.50 uur Denk-beeld: discussie over „Student '68". 9.40 uur amateurs met klarinetten, trommels en trompetten. 10.10 uur BBC-show „Die goeie ouwe tijd". Hilversum 1 AVRO 7.35 - 10.30 uur amusementsprogramma „Vanavond", met strip, detectivespel en quiz. 10.55 uur (NRU/NCRV) Muizke van deze eeuw. Hilversum II KRO 8.00 uur Brabants orkest speelt Frescobaldi en Beet hoven. 8.50 uur nieuwe reeks: Verzuiling-ontzuiling. 9.00 uur kamermuziek. 9.30 uur hoorspel van Jef Geeraerts „Avondspelen". 11.05 uur magazine Contekst. 11.30 uur jazz. De Saint stapt in huwelijksbootje (Van onze radio- en tv-redactie) LONDEN Roger Moore, een van de meest geliefde Engelse filmacteurs en wereldbekend geraakt door zijn creatie van De Saint, gaat op 23 maart trouwen. Zijn uitverkorene is Luisa Mattioli, een heel jong Italiaans meisje, dat weinig succesvol (maar wel heel mooi) een enkel filmrolletje heeft gespeeld. Roger is 41 en het (grote) idool van talloze jonge vrouwen. E Tessie O'Shea is de grote troef in het Engelse variétéprogramma stijl „Die goeie ouwe tijd", dat de NTS ons vanavond op Ned. 2 laat zien: een aflevering uit een zeer succesvol le BBC-serie. Onbeschroomd en zelf spottend met haar 200 pond gaat Tessie nog altijd opgewekt het leven door en daarvoor heeft zij een goede reden. Twintig jaar geleden maakte zij furore op de Engelse planken met haar ukelele en liedjes als „He said kiss me", maar in 1963 toen er niet zoveel meer aan haar werd gedacht, verraste zij plotseling iedereen doordat zij als co medienne de grote ster werd in Ame rikaanse opvoeringen van een van Noel Cowards blijspelen. Mede daaraan dankt zij de centrale positie die zij inneemt in de show die wij vanavond via BBC en NTS krij gen aangeboden. Tessie is nu weer helemaal „in". (Een wereld in wording! 131 „Maar nu ziet hij er als een echte atleet uit!" riep Pauline. „Dat is zo. Hij is ook een echte atleet geworden. Dat gebeurt met velen van hen, als ze zo'n jaartje hier zijn. De baas let daar op". „Wat deed Melchior vroeger? Was hij student?" „Ja, zoiets, hij was op een seminarium. Maar hij kon 't daar niet langer uithouden. Hij geloofde niet in de leringen der Farizeeën en Schriftgeleerden. En daarom ontvluchtte hij, voor ze hem helemaal geestelijk begraven hadden. Hij had zijn hoofd vol van Trotski, toen hij hier kwam. Maar ik meen te mogen zeggen, dat mijnheer Müller hem van al die onverteerde ballast bevrijd heeft, zoals hij dat met iedereen gedaan heeft die daarmee hier kwam". „Ik kan u niet zeggen, hoezeer me dat alles interesseert", sprak Pauline. „Als ik een man was, zou ik hier onverwijld komen werken. Maar een vrouween getrouwde vrouw". „Het huwelijk mag een vrouw niet beletten gehoor t# geven aan een geestelijke neiging". „Daar heeft u volkomen gelijk aan, het huwelijk mag dat niet doen. Maar van de vrouw verwacht men nu eenmaal, dat ze voor haar man zorgt. En dan doet 't er niets toe, of ze heel weinig gemeenschappelijks hebben. En voor sommige mannen is 't al genoeg, als ze hun vrouwen als een meu belstuk in hun huis hebben". Maar vindt u dat nu niet weerzinwekkend?" „Ja zeker. Maar het is niet gemakkelijk om met die eenmaal geaccepteerde regels te breken, vooral als je man een vaste betrekking heeft, die hij nu al jaar in jaar uit vervult. Een vrouw ziet zich dan genoodzaakt een eigen wereld te scheppen, waar ze belangstelling voor heeft. An ders wordt ze niets dan een gewone keukenmeid, of een gewone huishoudster". „Dat begrijp ik", antwoordde Mitzi peinzend. En, na een kort stilzwijgen voegde ze daaraan toe: „Ik veronderstel, dat onze opvoeding totaal verkeerd is. Onze opvoeding brengt ons niet bij, hoe we op de juiste manier sociaal moeten zijn. Iedereen tracht ten koste van anderen zelf vooruit te ko men". „Ik heb beslist niet zo'n sociale opvoeding gehad, waar u zonet over gesproken heeft. Mijn tehuis in Zürich was als een vesting en iedereen onze familieleden incluis werd als een spion of als vijand beschouwd. Men heeft me nooit geleerd, dat ik verplichtingen tegenover anderen had. Ar beiders werden als revolutionairen beschouwd. Ik heb altijd een afgesloten leven geleid. Maar..." en ze wierp Mitzi eerst een weifelende blik toe, alsof ze er niet zeker van was, dat ze haar vertrouwen aan een betrouwbaar iemand gaf, waar na zij zich weer vermande en vervolgde: „Ik hunker ernaar om eruit te komen. Ik wil iets nieuws beginnen, iets wat de moeite waard is, ik wil uit de sleur komen, waarin ik nu verkeer. U ziet zelf, dat ik heel veel in me omdraag wat ik gaarne volledig zou willen ontwikkelen. Ik verlang er naar om iets tot stand te brengen. Ik wil iets van mijn leven maken. Ik wil anderen tot nut zijn. Ik ikMaar waarom vertel ik dat alles? Ik ken u nauwelijks. Ik ver veel u natuurlijk." „Het is heel makkelijk om nuttig voor anderen te zijn, vooral als men wat geld heeft", sprak de praktische Mitzi. „Dat bedoel ik niet". Pauline keerde zich om en liep naar een kleine, uitsteken de bergrand, waarvoor men een laag stenen muurtje had gebouwd. Daar hing een losse stalen kabel van een kraan. Ze zag kleine groepen mannen in de diepte. Van beneden hoor de ze het ping - ping - ping van de steenhouwers. En tenslotte vonden haar ogen een man, die tot drie mannen scheen te spreken die vlakbij hem stonden en tegenover wie hij met gebaren van arm en hand de bedoeling van zijn woorden verduidelijkte. Dadelijk daarop was haar aandacht op de kabel gevestigd. Boven haar begon een machine te ratelen en de kabel gleed als een vettig gesmeerde slang naar beneden. Eindelijk kwam die tot stilstand, waarna hij zich in opwaartse rich ting bewoog. Een man, die op een stalen enterdreg stond en die de kabel stevig vasthield, zwaaide over het muurtje heen en landde op een plaats in haar onmiddellijke nabijheid. „Goedendag", sprak hij. Pauline kon aan zijn blik merken, dat de anderen achter haar stonden. (Wordt vervolgd) Doctor Polnyck barstte uit in een aandoenlijke huilpartij, die het midden hield tussen een klagelijk geween en een wenend ge klaag. „Ik zal het nóóit meer doen, majesteit!" jammerde hij. „Die kans zult ge ook niet krijgen, schurk!" sprak de koning streng. „In uw koffertje hebt ge twee miljoen dnycs, die ge stal uit de schatkist. Mijnheer Brav- hencky zal nu zo goed zijn dit geld weer in de schat kist te doen. Dan hebben we tenminste een klein aanvangskapitaaltje, als we morgen beginnen te regeren." Toen verhief de vorst zich van zijn troon en sprak: „Wij zullen u voor het gerecht dagen, Polnyck. En dan zult ge een eerlijke en redelijke straf krijgen voor alle mis daden, die ge pleegde tegen de wetten en de bevolking van dit land. En wildet ge niet graag de Koninklijke Standaard hijsen? Welaan dan, vriend! Dat moogt ge doen! Gij zult degene zijn, die onze standaard weer fier laut wapperen van de koepel, zodat ons volk zal weten dat zijn koning is terug gekeerd!" „Heb meelij, majesteit, heb meelij!!" jammerde doctor Polnyck, maar zijn geweeklaag haalde niets uit. Hy moest de Koninklijke Standaard naar boven hijsen en zo duurde het niet lang of een blij gerucht raasde door de opgewonden stad. Niemand wist helemaal precies wat er aan de hand was, doch wel kwamen er plotseling uit allerlei hoeken en gaten feestmutsen en papieren toeters tevoorschijn. Twee vrolijke feestgangers bijvoorbeeld stoven jubelend het kleine havenkroegje binnen, waar het nieuws nog niet was doorgedrongen, en waar dus nog steeds een sombere stilte hing. Een bejaar de zeekapitein, die dagelijks aan de toog zijn bittere gal stond uit te spuwen, keek de feestgangers verwijtend aan 41. „Dat schilderij doet gek, meneer!" schreeuwde Jonas de verkoper toe. „Er vallen allemaal appelen uit en ik weet er geen raad meer mee!" De verkoper kneep zijn ogen dicht en drukte zijn handen tegen de oren. „Dat hoeft u niet zo tegen mij te schreeuwen, meneer? Net of ik er wat aan kan doen. Neen, meneer, nu weet ik het leker.... zulke rare schilderijen verkoop ik niet..." Zuch tend liep Jonas naar de trap en spoedde zich naar bene den, waarna hij zonder groeten de winkel uitliep. Het mannetje, dat op zolder alles geïnteresseerd had gevolgd, kwam achter het grote schilderij vandaan en ging voort met zijn werk. Hij greep zijn palet met kwasten en smeer de vervolgens met vaardige hand de kleuren op een half voltooid doek.... FERDNAND 991? £j. ©P«B «e»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 11