„Verzamel-Annie" voelt zich gelukkig in haar „museum" n MUZIEKINSTRUMENTEN schaak *JWt i a® iV HHFbja mm Werken met de Dokatimer vereenvoudigt vergroten ■JsJlSo sua B_l d JB m 9 i m e L3' w 1' m m n T5 i 1 1 OP CHINESE POSTZEGELS UITKOMST Torens (1) 'mm m a a a a a a i s an üi m El! itljl» aj "TB 1 U 2 ii 1 i a m irr r rs m liil m ZATERDAG 8 MAART 1969 4 Haar verzamelwoede kent geen grenzen. Postzegels, lucifers merken en sigarenbandjes? Annie van Dijk heeft ze bij tiendui zenden. Klokken, pijpen, prentbriefkaarten, koffiemolens en olielampen? Annie heeft ze in vele soorten. Haar kleine huisje aan de Keizerstraat, hartje Gouda, is van onder tot boven vol- gestampt met alle mogelijke voorwerpen. Van eau-de-cologne- flesjes tot orgeltjes, van horloges tot kachels. Antiquariaat of museum? Geen van beide. Verkocht wordt er niets, bezoekers worden zelden toegelaten. Trots van de bonte verza meling vormen de muziek instrumenten: twee buik- orgeltjes, een speeldoos, twee stokoude grammo foons, een fonograaf en een meer dan overjarige trek- harmonica. Voor „verza- mel-Annie", zoals ze wel in de wandeling wordt ge noemd, hoeft het allemaal geen antiek te zijn, maar „iets uit grootmoeders tijd, weet u wel?" Uit grootmoe ders tijd stammen vele ge denkwaardige zaken. Van daar ook de nuancering van haar collectie. Druk gebarend gaat An nie van Dijk (59) voor: „Kijk, dat is origineel ge kleurd glas uit de oude Sint Jan. En dit ivoren domi nospel is van een of andere hofdame geweest. Ziet u dit horloge? Voor een prikkie gekocht. Dacht dat het goud was, maar een juwelier zag er platina in. Leuk hé?" Leuk ja, maar hoe krijg je het bij elkaar? De bronnen van herkomst zijn talrijk. Spulletjes van overleden fa milieleden, van antiquairs en van mensen, die haar verzameldrift kennen. En dat zijn er velen. „Half Gouda weet dat", zegt ze zelf. Enkele jaren geleden Zij weet hoe boeiend het verleden kan zijn. Onze lesserie over xelf vergroten en ontwikkelen zou niet compleet zijn zonder voorlichting over een von de nieuwste hulpmiddelen op dit gebied. U kunt nl. het hele werk von proef stroken overslaan, al moet u daarvoor in eerste instantie iets investeren. Er is een speciaal apparaat in de handel gebracht, dat wij kortheidshalve aanduiden als Dokatimer. Dit instrument stelt ons in staat het vergrotingswerk aanmerkelijk te vereen voudigen. HOE WERKT HET? Het apparaat Is een slim uitgedacht computertje met slechts een paar knoppen, een aansluiting voor hst llcbtnet en een gevoelige meetcel die door een snoer met het apparaat ver bonden Is, beweegbaar dus. Deze meetcel is de voelspriet van het toestel. Hiermee meet men nl. de hoeveelheid licht die ons negatief doorlaat. Hoe dunner het negatief, hoe meer licht de cel zal bereiken. Datgene, wat de cel waarneemt, geeft ze door aan het kastje. Via de aanwijzingen op een schaalver deling of een indicatielampje kunt u weten, hoe u verder moet werken om ten eerste de juiste papiergradatie voor uw vergroting van dit negatief te weten te ko men, en ten tweede de voor dat papier dan juiste belichtingstijd. HOE WERKT U? Er zijn twee typen, waarvan de werkwijze enigszins verschilt. Om te begin nen wordt bij belde apparaten, de steker van het vergrotingsapparaat In de contactdoos van de Dokati mer geplaatst. Aangezien er verschil is in het werken met de goedkopere Timer en de Super Ti mer zullen wij ook de werkwijze apart doornemen. Bij de gewone Timer beginnen wij knop 1 in te drukken. Dan gaat de lamp in het vergrotingsapparaat branden. de donkere-kamerver- lichtlng gaat automatisch uit De meetcel ook wel meetsonde ge noemd wordt nu op het lichtste deel van het geprojecteerde nega tief gelegd en de instelknop wordt gedraaid tot het groene indicatie lampje nog juist brandt. Op de bijbehorende gradatie wordt nu het gevonden getal ingesteld. Dan wordt op dezelfde wijze de don kerste partij gemeten en... alles is klaar. Op de gradatieschijf kunt u nu de juiste papiergradatie aflezen en deze instellen op de Timer, de be lichtingstijd staat reeds exact in gesteld, dus nu knop 2 Indrukken, papier onderleggen en op de be- Hchtlngsknop drukken. Resultaat: snel en zeker een goede vergro ting. Bij de Super Timer is het groene Indicatielampje vervangen door een zeer nauwkeurig meetinstru ment Bovendien zijn de knoppen en het meetinstrument van binnen uit verlicht. Verder is de grada tieschijf. reeds ingebouwd en heeft het apparaat een z.g. karakter- knop", waarmede het meetresultaat aan b.v. afwijkende papiergevoe ligheden of werkomstandigheden kan worden aangepast. Het bepalen van de gradatie bij De jaarlijkse gids van N. Samsom NV is ook weer versch2nen: zoals gebruikelijk onder cle naam Samsoms mo derne belastingleidraad. Het boekje is samengesteld met be hulp van de geprogrammeerde instruktie, d.w.z. dat het be lastingbiljet nauwkeurig wordt gevolgd, et is een duidelijke manier van voorlichten, voor de niet te ingewikkelde aangifte. Het boekje kost 4,90. deze Timer Is zeer eenvoudig. Ook nu plaatst men eerst de sonde op het lichtste deel van het negatief en draait aan knop 2 tot de wijzer precies In het midden staat. Dit getal stelt men vervolgens ook In op knop 1. Nu wordt de donkerste partij gemeten. Daartoe wordt de sonde weer op het donkerste deel van het negatief, waarin nog teke ning voorkomt, gelegd en wordt weer aan koop 2 gedraaid tot de wijzer weer exact In het midden De Dokatimer In gebruik Vervolgens stelt men het bo venste deel van knop 1 in op de zelfde gevonden waarde en u bent klaar. De te gebruiken gradatie staat aangegeven. Met deze laatste meting is meteen de juiste belichtingstijd ingesteld, resteert dus het indrukken van knop 4, U kunt nu papier onderleggen en op de belichtingsknop drukken. Resultaat: makkelijk, snel en feil loos een goede vergroting. Het werken met deze beide Ti mers is bijzonder eenvoudig en doeltreffend. Het Is werkelijk voor iedereen mogelijk om snel en goed vergrotingen te maken. Dank zij de moderne meet- en schakeltechnieken kan men thans voor bijzonder redelijke prijzen ap paratuur verkrijgen die In het ver leden alleen tegen een veelvoud van de prijs voor de professionele wetker verkrijbaar w8s. had ze haar zinnen gezet op een buikorgeltje, dat ten bate van de restauratie van het draaiorgel „De Lekker- kerker" werd verloot. An nie nam geen risico en kocht alle lootjes op. „Gouda in oude ansich ten" is een van haar duide lijke specialiteiten. Ze haal de er deze week zelfs de (radio) microfoon mee. En passant gaf ze toen ook een demonstratie met het grootste van de twee buik orgels. „Heideroosje" werd gekozen uit de talrijke beschikbare nummers. Niet iedereen is het ver gund, een blik op haar ver zameling te werpen. In de toekomst zal daarin wel licht verandering komen. Mejuffrouw Van Dijk speelt met de gedachte, haar woning voor toeristen open te stellen. Dat zal echter pas gebeuren, als zij haar kapsalon onder de wo ning heeft opgegeven. Nu eist haar werk nog te veel tijd op. Ook in dat werk mani festeerde zich haar grootste hobby: in de loop der jaren werd een handvol diploma's bijeengegaard. De actieve kapster behaalde eind vorig jaar nog de diploma's pedi cure en cosmetologe na een „stoomcursus" van nog geen vijf maanden, onge veer de helft van de gebrui kelijke studieperiode. „M'n vader zei tegen me, dat dat allemaal niet meer hoefde. Je kunt nu, met al die papieren je brood heus „Verzamel-Annie" en de muziek wel verdienen, zei hij. Waarom verkoop je niet eens iets uit je museumpje en ga je er eens lekker van genieten? Dat zou ik niet kunnen. Ik geniet van m'n antiek en daar kan ik on mogelijk mee stoppen. Ik ga er helemaal in op." De waarde van de grootse verzameling is onmogelijk te schatten. Jaren geleden liet Annie van Dijk het ge heel voor 20.000 gulden ver zekeren, maar dat is weet ze zeker veel en veel te laag. Het taxeren van de waarde is echter ook voor haar een te grote op gave: „Een expert ben ik heus niet." Serviezen, snuifdozen, strijkijzers, oude Bijbels, beeldjes, stoelen, schilderij tjes, tegeltjes, borden, va zen, lepeltjes, kastjes en lampjes. Annie van Dijk is er weg van. Ze kan ieder een haar liefhebberij van harte aanbevelen. Alleen moet iedereen wel met 'haar willen ruilen: „Ik ken ver zamelaars, die alle dubbele stukken vasthouden omdat ze die de anderen niet gun nen. Zoiets vind ik ontstel lend kinderachtig." HENK J. DE KLEUNEN Op 16 maart komt een serie postzegels van de repu bliek China (Formosa) in omloop, waardoor de verza melaars van het onderwerp „muziek" ongetwijfeld be langstelling zullen hebben. De vier zegels dragen afbeeldin gen van muziekinstrumenten van vóór onze jaartelling. De muziek van China is de oudste in de wereld, waarvan nog geschreven documenten voorhanden zijn. De ontwikke ling op muzikaal gebied begon er circa 2698 voor Christus on der de zogenoemde „gele kei zer", en kwam tot volle bloei ten tijde van Confucius (vijfde eeuw voor Chr.). Confucius rangschikte de mu ziek onder de zes kunsten: de andere waren: het ritueel, boogschieten. wagenrijden, geschiedenis en wiskunde. Dank zij de hoge vlucht, die de mu ziekkunst in het land heeft ge nomen, is deze met de versprei ding van de Chinese beschaving tot de andere Oost-Aziatische landen doorgedrongen. Het speciale karakter van de ze muziek ligt in de afwisseling van melodie, pakkende, rit mische wendingen, eenvoud van harmonie en diep-wijsgerige in houd. In de laatste drie eeuwen was de muziekbeoefening in China wegens de slechte sociale omstandigheden, waarin de musici zich bevonden, in verval geraakt. Teneinde een soort wederge boorte te kunnen bewerkstelli gen is op 19 april 1953 de Chi nese klassieke muziek-associatie opgericht en sindsdien is er een verblijdende opbloei te consta teren geweest. U kunt heden ten dage typisch Chinese mu ziekuitvoeringen meemaken in grote hotels, voor radio en tele visie, via grammofoonplaten enz. Er zouden in de loop der eeu wen een 130 soorten muziek instrumenten in China bestaan hebben. Thans worden er prak tisch nog een dertigtal gebruikt, waarvan het merendeel blaas- en tokkelinstrumenten zijn. Het interessante van de serie postzegels is, dat niet alleen instrumenten worden afgebeeld, maar dat u tevens kunt zien hoe de musicus ze bespeelt. De volgende vier speeltuigen figu reren op de zegels. Een horizon tale fluit (ti genaamd) met een aantal openingen voor de vin gerzetting en een spleet bedekt met een dunne rieten mem braan, die bij het aanblazen een typische gonstoon produceert. Nummer twee is een soort blaasorgeltje met dertien bam boepijpjes, waarin de openingen ook mét de vingers bespeeld worden. Dit orgeltje wordt al in het boek der riten van Confuci us vermeld. Dan volgt de pi-pa, een nage noeg platte banjo, die vroeger door ruiters tijdens het paard rijden werd bespeeld. Het instrument, dat uit Centraal- Azië afkomstig is en tijdens de Han-dynastie (tweede eeuw voor Chr.) in China bekend werd, is thans het populairste in China. Als laatste een cheng, die nog al op onze citer lijkL Het instrument wordt horizontaal bespeeld door middel van zestien zijden snaren. Ik maak u nog attent op een filatelistische manifestatie, die dit weekeinde in het Kurhaus te Scheveningen wordt gehou den ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de Ne derlandse Vereniging van Post zegelhandelaren. De hoofdscho tel is een tentoonstelling van postzegelverzamelingen. Er is o.a. een gedeelte (50 kaders) van V 2 9 AVB6 O 983 A 8642 Corr«*pond«ntle d« heer B. I. Nuye, Jaereveltetraat 22, Rotterdam. Het vinden van de Juiste uitkomst is niet altijd een eenvoudige zaak. Maar al te vaak is dat een kwestie van aanvoelen, gewoon omdat concrete gegevens ontbreken. Met name Is dat het geval wanneer een contract moet worden tegengespeeld, waarbij alleen de tegenpartij heeft geboden. Dan behoort men zelf op eigen kracht de juiste uit komst te bepalen. Dat de uitkomst heel be langrijk Is. willen wij In twee voorbeelden toelichten. 104 97 O AV6 A HVB953 N A 5 H 5 4 3 2 O HB1052 A A HB98763 108 O 74 A 107 De bieding verliep normaal. Nadat West met 1 A had geopend en Oost met 2 een sterke kaart aangaf, raakten Oost en West verzeild in 6 waarbij Oost hoopte dat C A goed zat. Toch heeft hij nog een moeilijkheid te overwinnen, namelijk de verliezer in A. De uitkomst van Zuid deed echter alle pro blemen verdwijnen. Zuid speelde A B voor. waarna 6 gemakkelijk is te maken. Oost neemt met het aas. speelt A A na en vervolgt met drie keer troef, daarmee West aan slag brengend. Alle troeven zijn verwijderd, waar na West vijf keer A speelt, waarop Oost al zijn hartens legt. Oost verliest nu alleen A 5 en maakt met zijn twee overgebleven troeven inderdaad 6 O. Natuurlijk had Zulr met harten moeten ko men in de eerste slag, ook al wist hij niet dat Noord daarvan het aas bezat. Oost maakt het contract toch wel, maar Zuid liep In dit geval het extra risico dat Oost bijvoorbeeld A A en V had. waardoor de A-uitkomst de zaak wel heel gemakkelijk maakt en hij met die verdeling zelfs groot slem kan halen In het volgende voorbeeld deden Noord/ Zuid wél aan de bieding mee Zuid opende met A en Noord liet één keer A horen. West speelde ten slotte 6 C A 1098632 O - O B 3 A HVB32 A A 4 C> HB 10653 O A H V 10 8 N 972 9762 A 109764 A HVB75 V A V 8 4 O 54 A 85 Noord kwam uit met A H, waarna West het contract maakt. Hij vervolgt nu met twee keer troef en brengt_Oost met A A aan slag. Oost vervolgt met 92 en West maakt zijn contract omdat hij Oost zonodig nog met troef 9 aan stag kan brengen De beste uit komst voor Noord is uiteraard A 10. Oost komt dan weliswaar aan slag, maar kan geen C vervolgen, omdat Zuid dan duikt en Noord Introeft. West kan het contract dan onmogelijk ma ken. de verzamelingen van wijlen kardinaal Spellman. Voorts is er een doorlopende voorstelling van filatelistische films uit bin nen- en buitenland. Ook wor den de bezoekers uitgenodigd zonder enige kosten mee te doen aan een enquête, waarin zij de naar hun mening meest geslaagde serie Nederlandse postzegels van de laatste tien jaar uitkiezen. Daarvoor zijn zeer waardevolle prijzen beschikbaar gesteld. En natuur lijk is er een jubileum-envelop pe. een tijdelijk postkantoor met bijzonder stempel van de PTT, een veertigtal handela- renstands enz. Toegang en cata logus gratis. J. J. M. KIGGEN Nadat wij ons de vorige week een ogenblikje met de pionnen in het eindspel hebben bezig gehou den. zijn thans de torens aan de beurt. Men versta ons wèl. Wat wij in deze rubriek aanbieden zijn slechts fragmentarische contacten met de zeer uitgebreide literatuur die over dit onderwerp bestaat. Zowel over de pionnen-eindspelen als over die met torens zijn dikke boeken volgeschreven. Wij zouden de grenzen van het geoorloofde of wenselijke zeer ver overschrijden indien wij in deze rubriek aan een systematische behandeling van die theorieën zouden beginnen, zelfs indien wij ons tot summiere hoofd lijnen zouden beperken. Onze doelstellingen zijn dan ook veel simpeler van aard. Wij zijn al meer dan tevreden indien wij onze lezers boeiende stellingen kunnen aanbieden, waarin zij met eigen specifieke talenten iets kunnen be reiken, of in elk geval enige ogen blikken van genoeglijke ontspan ning kunnen beleven. Het is dan niet uitgesloten dat hier en daar de lezer geïntrigeerd wordt door wat hij leest, ziet, ont dekt. Dat is dan een extra winst, waarover wij ons slechts kunnen verheugen. Voor deze keer dus: eindspelen met torens, eerste serie. OPLOSSINGEN Hieronder volgen dan de oplossingen der opgaven uit onze rubriek van 1 maart jl. (Pionnen). (1) Studie van Herberg. Oplossing: 1. f61 gxf6 (Wit geeft zijn pion onder de minst ongunstige omstandigheden op. Slechter ware 1. Kf2? Kg5 2. e4 Kf4 of 1. e4? Kg5 2. Kf2 Kf4) 2. Kf2l (Niet 2. Ket? KgS 3. Kd2 Kf4 of 2. Kg2? KgS 3. Kf3 f51) 2. Kg5 3. Ke3 f51 4. Kf3l (Na 4. Kd4 Kf4 zou wit In zetdwang zl|n) 4. Kg6 5. Kf4l Kf6 6. e3l (Opnieuw zetdwang) 6. Ke6 7. e4 en wint (Met 6. e4 zou wit gestruikeld zijn door 6. fxeS 7. Ke4 c3! 8. bxc3 Ke6 en zwart ontsnapt). (2) Studie van Grlgorlev. Na I. b6? volgt I. Kc8 2. Kg2 Kd7 3. b5 Kc6 en daarop Is de Juiste oplossing: 1. Kg2! Kc7 2. Kf3 Kd7 (2. ...Kb6 3. Ke4) 3. Kf4l 4. Ke4l b6 5. Kd4 d5 6. Ke3 Kc5 7. Kd3 d4 8. Kc4! Ke4 pat. Of 4. d5 5. Kd4 (3) Studie van Kasparjan. Wil kan de zwarte h-pion niet tegenhouden en zet daarom zichzelf pat. Een welbekend mo tief! Oplossing: 1. Kd7 h5 2. Kc7 h4 3. Kb6 h3 4. Ka5 h2 5. b6 h1D 6. b5 Dal 7. a4 pat. Of 4. b6t 5. Ka4! h2 6. a3 hID 7 b3 pat. Slecht zou zijn 2. Ke7 Wegens 3. b6t Ka8 4. a4 en wit wint. (1) Studie van dr. A. Wotawa (DSZ 1956) m 3 A BBBB J.J., i&W -jr mm am m m .-.ht. Ssw «wr b c d e f g h Wit aan zet wint. (2) Studie van A. Romanowsky (Schachmaty 1938) Tm w m a m' m m b c d e f g h Wit aan zet wint. (3) Studie van S. Gorgiev („64" 1936) ■IB BB i b c d e f g h Wit aan zet: Remise. Correspondentie aan de heer A. J. Ivens, Frankenslag 69, Den Haag. De komende strijd voor de pro vinciale clubcompetitie verdient wel enige aandacht. In 1959 besloot het toenmalig bestuur plannen aan de Zuidhollandse vergadering voor te leggen om de sterk8ten uit de zes districten ge legenheid te geven het niveau te verbeteren. Dat werkte naar twee zijden. De sterken, voortaan geselecteerd in de provinciale competitie, moesten veel meer strijd leveren onder huns gelijken, terwijl de clubs die overbleven in de districtscompeti ties, ook aantrekkelijker wedstrij denreeksen in het verschiet zagen. Het moet gezegd dat Zuid-Hol land een goed inzicht had. waar door de initiatiefnemer, de Rotter dammer K. de Haan, zich heel te vreden mocht voelen. De competi tie heeft direct aangeslagen en is nu niet meer weg te denken. De beoogde doorstroming begint te komen. Het zijn niet altijd meer de oude gerenommeerde clubs die de hoogste ogen gooien. De vrij straffe automatische degradatie van de nrs. 9 en 10 maakt een selectiewedstrijd tussen de zes districtskampioenen noodzakelijk. Dit jaar gooien de Damverg. Al- blasserdam de club van co- mlng-man Cees Bakker en districts secretaris Slem Boer en het Voorburgse Den Burcht waar P Veen en diverse leden van de fa milie De Koning steunpilaren zijn alsmede de nieuws provinciale se cretaris H. L. Simons heel hoge ogen. In deze rubriek schenken wij weer eens aandacht aan de pro blematiek. nog altijd het propagan damiddel bij uitstek B. Fermin ti. zwart: 5, 7, 8, 11, 12, 17, 20, 26. 27, 35, 40! wit 15, 16, 23, 24, 30, 33 37 30, 34, 41, 49 dam op 35 m i i m H p ijn i-*>. i j sg zwart: 2, 7. 10, 12, 14, 15, 24, 33, 42, dammen op 38 en 46 wit: 13. 19. 21, 23, 25, 26, 27 30 34, 4149, darr op 35 Voor alle opgeven geldt wit speelt en wint. Veel plezierl ui j ii zwart: 5. 7. 14, 17. 20. 25. 30 wit: 23. 28, 32, 33, 34. 41

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 16