R.K. Kerk verliest rooms' karakter Voor hetzelfde geld Een belijden zonder de bekende woorden Monniken op Athos tn 1.75 CAFÉ CFÈME Puzzelboek Een woord voor vandaag Biecht uit biechtstoel Weg met kathedralen Uw probleem is het onze.... Ds. Veltman breekt met kerkeraad rookt u 20 geurige Café Crème sigaartjes. HENRI WINTERMANS Papadopoulos erger dan Turkse sultans VRIJDAG 7 MAART 1969 Als Petrus zijn belijdenis uitspreekt: „Gij zijt de Christus", wordt hij volgens Mattheüs door Christus zalig gesproken. Marcus evenwel zegt daarvan niets. Het enige wat Christus zegt is, dat ze er niet over mogen spreken. Waarom moeten ze er over zwijgen? Ik dacht dat er twee redenen waren. De eerste is dat deze belijdenis in Israël ernstige misverstanden kan opwekken. In Israël zou die belijdenis betekenen: „Gij zijt de Messias." Dat wil zeggen: „Gij zijt de komende koning." Maar al heel gauw zou deze geloofsuitspraak verlaagd zijn tot een politieke uitspraak. Dat wil Christus voorkomen. De tweede reden is, dat de discipelen Christus wel kennen, maar toch ook weer niet kennen. Ze belijden met de juiste woorden, maar hun belijdenis heeft voor hen nog niet de juiste betekenis. Ze beseffen nog niet, wat het betekent dat Christus „de Christus" de Gezalfde is. Zij weten dat Hij gezalfd is om Koning te zijn. Ze beseffen niatj dat Hij gezalfd is om priester te zijndie Zichzelf als het Lam Gods zal moeten offeren. Ze beseffen niet dat Hij ge komen is om Zijn volgelingen te verlossen door Zelf hun lijden op zich te nemen. De discipelen hebben de juiste belijdenis maar begrijpen de betekenis er nog niet van. We lezen vandaag: Mattheüs 1815-35. (Door Jan J. van Capelleveen) ROTTERDAM Als het pastoraal concilie in april de zojuist verschenen rapporten over he dendaagse geloofsbeleving in grote lijnen aanvaardt, zullen protestanten ernstig moeten overwe gen of het niet tijd wordt het woord Rooms in de naam van de Rooms Katholieke Kerk te laten vervallen. De voorstellen in deze hedendaagse geloofsbelevenissen zijn beslist geen vormen van spe cifiek roomse geloofsbeleving. Hier zijn er enkele: Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar tn verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Moet men de rente van de Rijkspostspaarbank aangeven voor de inkomstenbelasting? Is de inspec teur gerechtigd bij spaarbanken op gave te vragen van het saldo en de rente? Houdt de belastingdienst re kening met de ouderdomsaftrek? Wij betalen reeds sinds 1962 in komstenbelasting. We kregen nooit een voorlopige aanslag, doch altijd twee jaar later een definitieve. Zo kregen wij de aanslag over 1966 be gin 1968. Maar in 1968 kwam opeens een voorlopige aanslag 1968. Een maand later kwam een definitieve aanslag over 1967. Dientengevolge moesten we in 15 maanden aansla gen betalen over drie jaren. Ik heb de inspecteur voorgesteld de aansla gen over 1967 en 1968 uit te smeren over heel 1969, doch deze weigerde. Antwoord: Ja. men moet de rente van de Rijkspostspaarbank aange ven. Hier heerst een wijdverbreid misverstand. Wellicht is dit ontstaan door de regelen, die gelden voor het al dan niet opleggen van een aanslag inkomstenbelasting aan loontrekkenden. Wettelijk ls de inspecteur gerechtigd bij spaarban ken opgave te vragen van inleg en rente. De inspecteur is gerechtigd maar niet verplicht een voorlopi ge aanslag op te leggen. De be lastingbetaler wordt geacht te weten dat er een aanslag komt en daarte gen te reserveren. In dergelijke ge vallen kan men geen uitstel vragen. Tot zoverre de strenge theorie. In de praktijk komt van reserve ring niet veel. Uw geval leent zich voor een mondelinge bespreking. Wij raden u aan een onderhoud te vragen bij de ontvanger en alle punten naar voren te brengen. Tenslotte zijn er problemen ontstaan doordat de fiscus zijn ge dragslijn veranderd heeft. De belastingdienst houdt rekening met de ouderdomsaftrek. Deze beïnvloedt niet het belastbaar inko men, doch bewerkt in feite een la ger belastingtatief. (Van onze kerkredactie) ZEIST In de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Zeist is een breuk gekomen. Ds. H. Velt- man heeft de gemeente opgeroe pen, om de kerkeraad niet langer te erkennen en te aanvaarden. Vanavond^ zal onder zijn leiding een gemeentevergadering wor den gehouden. Ds. Veltman voelt zich met name bezwaard over de wijze, waarop in de classis Utrecht, waartoe Zeist be hoort, de kerken van Bilthoven (ds. C. van Leeuwen) en Utrecht-Centrum (ds. W. G. Visser) buiten classicaal verband geplaatst zijn. De directe aanleiding tot zijn stap was het feit, dat verleden week een diaken, het enige kerkeraadslid, die aan de zijde van ds. Veltman stond, schorsingswaardig werd verklaard. Ds. Veltman verwacht, dat onge veer de helft van de gemeente aan zijn oproep gehoor zal geven. Er zal I dan een nieuwe kerkeraad worden j gekozen. Zondag zullen er diensten I worden gehouden in de kerk van de j Nederlandse Protestantenbond. Ds. Veltman is 64 jaar. In 1932 werd hij predikant in Bruchterveld. In 1935 ging hij naar Doornspijk en in 1939 naar 's-Hertogenbosch. Daar Een eerste grondgedachte is de noodzakelijke aanvaarding van de veel vormigheid van de geloofsbeleving. Aan de preek dient uiterste zorg besteed te worden. De biecht moet verlost worden uit de benauwenis van de biechtstoel en zjjn oorspronkelijke gemeenschapskarakter herkrijgen. De kerkleden moeten in hun eigen woorden leren bidden voor hun eigen behoeften, die van hun vrienden en die van de wereld. De preek dient niet uitsluitend een individuele aangelegenheid te zijn van de priester die uitdenkt wat hij zal gaan preken, maar het eindpunt van een dialoog. De mogelijkheden die in het algemene priesterschap der gelovigen zijn ge geven moeten opnieuw worden uitgewerkt in een verscheidenheid van functies, zowel als aanstellingswijzen: gewijden naast leken, gehuwden naast origehuwden, full-timers naast part-timers. In de voorbije honderd jaar heeft de kerk vooral haar geld gesloken in gebouwen. Het is nu tijd het te besteden aan mensen. T egenstellingen Maar er zullen nog wel heel wat woorden gesproken worden op de volgende zitting van het pastoraal concilie. Het is zelfs de vraag of de drie dagen van negen tot elf april voldoende tijd bieden voor een werke lijk grondige bespreking. Want tegen stellingen zullen ongetwijfeld open baar worden. Leden van de commis sies die de rapporten opstelden von den zelf elkaar lang niet in alle op zichten. Het eerste rapport, getiteld „He dendaagse geloofsbeleving" werd zelfs door twee van de commissiele den niet ondertekend „omdat wij er het geloof van de kerk niet genoeg in herkennen." Dat waren prof. dr. A. H. Maltha, die tijdens de vorige zit ting reeds liet blijken dat hij iedere stap die ook maar enigszins afwijkt van Rome betreurt. Het andere lid is dr. P. den Ottolander. Maar ook de andere leden van de commissie waren lang niet gelukkig met iedere uitspraak. Ze gaven slechts in grote lijnen hun stem aan het rapport. Keuzemogelijkheid j Een verhouding van elf tegen twee doet vermoeden dat er toch wel een grote mate van instemming is gevon- den. Maar dan blijkt dat het rapport ging hij in 1945 met de Vrijmaking mee. Sinds 1949 staat hij in Zeist. In het kerkverband is ds. Veltman een vooraanstaande figuur. Hij was assessor van de generale synode van Delfshaven ln 1964, maar brak dit werk af, toen hij met elf andere synodeleden de synode verliet tijdens de behandeling van de zaak-ds. Van der Ziel. Hij is secretaris van het college van curatoren van de Theologische Hogeschool. Deze functie heeft ds. Veltman ook deze week neergelegd. uiteindelijk twee volmaakt te genstrijdige conclusies aan het conci lie voorlegt. Er wordt gezegd dat sommige le den van de commissie de huidige kerkelijke conclusie volmaakt nega tief beoordelen. Zij willen dat het concilie „liefdevol en geduldig, maar ook duidelijk en ondubbelzinnig" de gevaren zal aanwijzen. De mensen die deze visie aanhangen menen dat „de dogma's de onveranderlijke uit- i drukkingen" zijn van de Schrift, dat „paus en bisschoppen door de Heilige Geest zijn aangesteld als rechters van geloof." Deze visie, zo wordt gezegd, bete kent. dat het pastoraal concilie uitspreekt dat de kerkelijke dogma's uit het verleden voor de hedendaagse gelovige hun volle betekenis en waarde behouden; dat verscheiden heid in geloven alleen toelaatbaar is, voorzover deze betrekking heeft op vragen, „waarop het kerkelijk leer gezag geen bindende uitspraken heeft gedaan." Experimenten Er zijn er ook die de huidige crisis positief waarderen. Zij geloven dat die noodzakelijk is om te komen tot „een vernieuwde, actuele verkondi ging." Zij biedt ook de mogelijkheid „dat nieuwe vormen van geloofsex pressie worden gevonden, die op ver rassende wijze de betekenis van het evangelie naar voren brengen." Hun conclusie is dat een „gereser veerde of waarschuwende houding" in een geloofscrisis „pastoraal on vruchtbaar en gevaarlijk" is. Daarom is er meer dan ooit behoefte aan „herders die vertrouwen hebben in het geloof van hun kerk." Deze mensen dringen aan op experimen ten. opdat nieuwe vormen een kans krijgen. Vanuit deze sfeer wordt gezegd: „Het pastoraal concilie is zelf profe tisch in zijn optreden, wanneer het niet met al te grote voorzichtigheid alles bij het oude wil laten maar met I vertrouwen zich solidair verklaart met vele nieuwe tendensen en initia tieven in de Nederlandse kerk." Het is duidelijk welke weg de meerderheid van de commissie uit wil. Hoewel het concilie voor de keus j gesteld wordt om te kiezen tussen angst voor of vreugde over de crisis, blijkt dat de voorstellen vrijwel uitsluitend in de laatste mentaliteit geworteld zijn. (ware grootte Fijne geselecteerde tabak, verwerkt tot slanke, gave, geurige sigaartjes. Café Crème, van Henri Wintermans. Twintig van die geurige sigaartjes gaan er in een elegant aanbied-blikje. 't Is maar hoe u uw rook-geld besteden wilt PEKING Er zijn nog steeds an ti-Russische betogingen in Peking. Dit was gisteren voor de vierde dag. Radio-Peking uitte donderdag de beschuldiging dat een Russisch jour nalist op Formosa is geweest voor de aanbieding van een geheim plan te- j gen China. 20 voor KRUISWOORD-PUZZEL ZONDER ZWART (Door Jan J. van Capelleveen) ROTTERDAM In een moderne rooms-katholieke belijdenis is voor de paus geen plaats meer en is de institutionele kerk slechts één van de ruimten waar God ontmoet wordt, en worden de sacra menten niet genoemd. Deze moderne belijdenis is te vinden in het rapport „hedendaagse geloofsbeleving", dat zojuist aan de leden van het pastoraal concilie is aangeboden. Het zal in april worden be sproken. De monnikenstaat Athos 1 2 3 4 S 6 7 8 9 Horizontaal: 1. vogel - spil van een wiel. 2. niet gesloten - enkele. 3. meisjesnaam - sein. 4. stapel - droog oven (ZN) - nauw. 5. lijkvaas - Euro peaan - voorzetsel. 6. kleur - lans. 7. voegwoord - stuk stof - maal. 8. slot - meisjesnaam. 9. kan men op zitten - deel van het jaar (afk) - stoomschip (afk). Verticaal: 1. Europeaan. 2. vuur (Maleis) - palmboom - afkorting van item. 3. latwerk - vlug - ontkenning (Eng). 4. jongen - bergplaats. 5. on- bep. voomaamw. - dorp in Limburg. 6. een zekere - hoogste punt - toilet artikel. 7 niet harde slag - oude lengtemaat - zwemvogel. 8. vertegen woordiger - eenmaal. 9. vreemde munt - jongensnaam - soort. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. store. 2. nevel. 3. meent. 4. toren, 5. esp, 6. t. 7. u. 8. Rus, 9. morel, 10. gazet, 11. blijde, 12. kanon. Vert. 13: „Overstuur zijn". (Van een onzer verslaggeefsters) DE BERG ATHOS De beide abten, die de leiding hebben van de monnikenstaat op de Griekse berg Athos, hebben fel geprotesteerd tegen maatregelen van de Griekse regering, die hun zelfstandigheid aantasten. De re gering wil haar macht uitstrek ken in een gebied, dat meer dan duizend jaar door monniken wordt geregeerd. De berg Athos ligt op de punt van een schiereiland in de Egeïsche Zee Men kan er praktisch alleen per boot komen, omdat er geen echte weg naar toe is. Veel toeristen doen echter de monnikenstaat aan. tenminste als zij in het bezit zijn van een speciaal paspoort, dat de heilige synode hen heeft bezorgd. De heilige synode is de regering van Athos en is gevestigd in de hoofdstad Karves. Overigens vrouwe lijke toeristen doen er beter aan er niet naar toe te gaan. ze worden niet toegelaten op de berg Athos. Tweeduizend monniken wonen in kloosters, waarvan de oudste uit de middeleeuwen stammen. Het zijn luk raak tegen elkaar geplakte gebou wen, die als hoge arendsnesten de bewoners vroeger moesten verdedi gen tegen Turkse invallen. De foto bij dit artikel geeft een nogal geflat teerd beeld. De monniken, zijn voornamelijk af komstig uit Griekenland en Grieks-orthodox, maar er zijn er ook nog, die voor de revolutie in 1917 uit Rusland zijn gekomen of uit andere landen. In het verleden waren er bloeiende Russische kloosters (Russisch orthodox) op de berg. Dat is allemaal veranderd en de tijd, dat er 15.000 monniken in deze staat leefden, die alleen volgens god delijke wetten wordt bestuurd, is ook achter de rug. Voor de 2000, die er nog over zijn rest het kostbare onderhoud van de middeleeuwse gebouwen, die veel kunstschatten herbergen. Een andere kostbare aangelegenheid is het gast vrije onthaal, dat de Athos-bezoekers bij de monniken krijgen. Daarbij zeggen, deze mensen ook aan liefda digheid te doen. De beide abten sommen bo venstaande zaken op als zij steun zoeken bij de „hele christenheid". Zij spreken hun verontwaardiging uit te gen de Griekse regering. Deze heeft twee weken geleden ineens afgekon digd, dat ieder besluit van de monni kenregering schriftelijk bij de gou verneur moet worden ingediend, om te worden gecensureerd en goed- of afgekeurd te worden. Ook heeft de gouverneur het recht om de schatka mer, de relikwieën en de bibliothe ken te controleren. Dit gaat de monniken te ver en de beide abten hebben verklaard, dat Papadopoulos nog erger is dan de vroegere sultans van Turkije. Noch onder hen, noch onder de Byzantijnse keizer hebben ze zo iets meegemaakt. Van Athos is bekend, dat de tijd er stil is blijven staan, dus geen won der, dat beide abten een paar eeuwen in de geschiedenis teruggrijpen... Wie spreekt over vormen van ge loofsbeleving moet ook stilstaan bij de geloofsinhoud, zegt de commissie, waarin onder andere de bekende pa ter F. Haarsma, mevrouw drs. T. Go- vaart-Halkes, en drs. D. Braun zaten, maar ook de conservatieven, prof. dr. A. H. Maltha en dr. J. P. den Otto lander. De commissie heeft echter geen nieuwe geloofsbelijdenis opgesteld. De titel van dit hoofdstuk luidt heel voorzichtig: „Poging tot belijden." In een slotalinea wordt meegedeeld: ..Voor enkelen" bevat ze een teweinig aèn geloofsinhoud en zou ze bijvoor beeld een formulering van aanhanke lijkheid aan de paus moeten bevatten (We horen prof. Maltha in die woor den), voor de ander is ze teveel, niet bescheiden genoeg." De belijdenis is in vier grote pun ten te verdelen. Zij handelt over God de Vader die zich geopenbaard heeft, Jezus Christus die de nieuwe mens is, de Geest die verder reikt dan de kerk en de toekomst van Gods Rijk. OP WEG De belijdenis is te lang om in hadt- geheel te citeren. God heeft zich geo penbaard, niet in het Nieuwe Testa ment alleen, maar „daar waar God de mens een naam gaf. hem tot bestaan deed komen, waar Hij hem aansprak, gemeenschap en verbond met hem sloot, hem uit zijn tent lok te en hem op zijn woord op weg deed gaan naar een einder die altijd wijkt." Verder wordt gezegd: „Zijn woord is kracht tot leven. Wij geloven in een God die de komende is, die op ons toe-komt, die onze toekomst is, die de weg open laat en ruimte schept, nooit afsluit." Waar gesproken wordt over Jezus Christus, wordt tevens gesproken over de mens. Zo wordt gezegd: „De menselijke mogelijkheden zijn einde loos, maar het menselijk tekort, de on macht uit onszelf te treden en op weg te gaan, de gebrokenheid en de geslotenheid ervaren we even sterk. Deze kunnen slechts geheeld worden als we willen luisteren naar het Woord en als we ons in Christus met God willen laten verzoenen." MODEL Even later wordt gezegd: „We kun nen zelf slechts de door God bedoel de mensen worden en we kunnen de wereld alleen dan vermenselijken, in zover we de oude mens in ons willen begraven en in Jezus Christus herbo ren willen worden, toegewend naar de anderen. Het model daarvoor is ons gegeven in Christus' kruisdood en opstanding. We kunnen slechts structuren heilzaam veranderen, als we heilzaam zijn ten opzichte van elkaar. We kunnen de aarde be heersen en manipuleren, maar we kunnen onszelf geen vrije mensen maken, tenzij in die vrijheid waar mee Christus ons vrijgemaakt heeft. De kerk wordt omschreven als de gemeenschap waarin het heil en de heilsgeschiedenis ter sprake worden gebracht, waarin we ons onze her komst en toekomst steeds weer be wust worden, waarin Gods daden dankbaar worden herdacht en ge vierd, zodat ze daarmee opnieuw tot leven komen. Heel merkwaardig wordt van die gedachte direct over gesprongen op gebed en van gebed op de daad voor de ander. Het kenmerkende van deze belijde nis is dat woorden uit andere belijde nissen hier niet viorkomen. Verme den zijn onder meer eeuwenoude be grippen als drie-eenheid, gerechtig heid, zonde en schuld. Er is een naar mijn gevoel krampachtige po ging gedaan om zo modern mogelijk te spreken. BONHOEFFER De opstellers van deze belijdenis zijn heel duidelijk meer geïnspireerd door Bonhoeffer dan door de roomse heiligen. De Duitse dominee, die door Hitier werd vermoord, schreef eens: „Christendom kan vandaag nog slechts zijn: bidden en het doen van gerechtigheid onder de mensen." Die uitspraak wordt in dit belijden ver der uitgewerkt. Het woord bidden" is eigenlijk het enige bijbelse woord dat in deze belijdenis is gebruikt. Volgens sommige commissieleden schoot dit belijden te kort, omdat er geen woord werd gezegd over de paus. Vele protestanten zullen klagen dat er te weinig gezegd wordt over het heil. De mens moet begraven worden en in Jezus Christus herbo ren worden. „Het model daarvoor is ons gegeven in Christus' kruisdood en opstanding." Is dat voldoende? We kunnen Christus niet letterlijk navolgen, om dat wij wel kunnen sterven aan een kruis maar niet kunnen opstaan uit ccn graf. Maar dan is volgens dit belijden wat Christus deed slechts symbolisch voor ons. Dat is zeker minder dan de reformatorische belij denissen uitspreken. Vergelijken we dit belijden met de oude reformatorische belijdenissen dan is deze erg beknopt. Alleen de kernpunten worden aangeraakt. Dat is misschien een voordeel. De Neder landse Geloofsbelijdenis is erg uitge breid. Maar tegelijkertijd is die in taal hoewel nu ouderwets heel wat natuurlijker dan deze. Deze belijdenis herinnert me aan een preek uit de vorige eeuw van ds. Jan Carp. Hij preekte zonder één woord te gebruiken waar de letter „r" in voorkwam. Hier wordt beleden zonder een „kerkelijk" woord te ge bruiken door mensen die altijd de tale Kanaans spreken. Daarvoor moe ten heel veel, naar mijn gevoel te veel, woorden gebruikt worden om te weinig te zeggen. NED. HERV. KERK Beroepen te Utrecht: J. A. Poelman te Terneuzen; te Windesheim (O.) toez.: G. A. Zuidam te Nieuweroord; te Tholen: G. C. Post te Giessendam. Aangenomen naar Rekken (Gld.) toez.: kand. A. A. v. d. Berg te Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Werkendam: G. Oppe- dijk te Delft. Aangenomen naar Hengelo (O.) geestel. verzorg, bejaardencentrum Ten Anker: A. de Korte, em. Drcd., tij del. te Loenen a. d. Vecht. CHRIST.- GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede-west: H. v. d. Schaaf te Dordrecht-Zuid. Bedankt voor Lutten a. d. Dedems- vaart: D. J. Klein Onstenk te Siegerj- woude-De Wilp. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ntfkerk: A. Hoogerland te Werkendam. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Vlaardingen: C. v. d. Woestijne te Barneveld en voor Ermelo a. d. Beek: J. Pannekoek te Jerneu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2