bouwt vormen Dr. G.N. LAMMENS PROTESTEERT Lijntelevisie vergroot gehoor van dr. Graham BREUK IN ZWOLLE IS DEFINITIEF aan Een woord voor vandaag Kerkelijke maaltijden in plaats van avonddienst Fresco-expositie Voorkeur voor de Statenvertaling BELANGSTELLING IN NIEUW-ZEELAND GROOT BEROFPWf.SWERK; „Wie zeggen de mensen dat Ik ben?" vraagt de Here Jezus in Marcus 8 27 aan Zijn discipelen. Er komen allerlei ant woorden. En toch is dit de belangrijkste vraag die gesteld kan worden, want het antwoord is beslissend niet voor Christus, maar voor ons. We stellen deze vraag ook wel eens zelf. Het antwoord be paalt dan op welke sport van de sociale ladder we staan. Jour nalisten klagen dat ze niet voldoende erkend worden. Domi nees klagen dat hun gezag taant, zij zijn al lang geen nota belen meer. En in de moderne bedrijven kun je vaak al aan de stoel zien welke plaats iemand in het bedrijf bekleedt. Heeft hij een stoel met groen of rood pluche? Heeft hij een secretaresse, en zo ja, zit zij in zijn kamer of heeft zij een aparte voorkamer? Psychologen hebben ontdekt dat een stoel voor een mens uitzonderlijk belangrijk kan zijn. Het is het statussymbool dat hem zegt wie hij is. Maar Christus vraagt niet om een statussymbool. Zijn status symbool is het kruis. Christus wil weten waar wij staan, niet ten opzichte van de mensen om ons heen, maar ten opzichte van God. Het antwoord op die vraag bepaalt of we in het licht of in de duisternis leven, of we op weg zijn tiaar God of bezig zijn Hem de rug toe te keren. Daarom is het goed eens niet verder te lezen wat de discipelen zeggen, maar te pro beren zelf een antwoord op die vraag te formuleren. w lezen vandaag: Mattheüs 17 14-27. WOENSDAG 5 MAART 1969 (Van onze kerkredaktie) ZWOLLE De breuk in de gereformeerde kerk (vrijge maakt) te Zwolle is definitief geworden. Gisteravond is in de Plantagekerk een vergadering gehouden van de groep van ds. D. Vreugdenhil en ds. C. G. Bos. Maandagavond was er in dezelfde kerk een vergadering van het deel van de gemeente, dat ds. Z. G. van Oene volgt. Het conflict spitste zich vorige week donderdagavond toe, tijdens een speciaal aangevraagde kerke- raadsvergadering. Toen het betref fende agendapunt was afgehandeld en de vergadering zou worden geslo ten, stelde ds. Vreugdenhil de afvaar diging naar de classis aan de orde. De meerderheid van het moderamen was tegen de behandeling van dit punt Hierop weigerde ds. Vreugden hil het kort verslag te lezen. Ds. Z. G. van Oene sloot vervolgens de ver gadering. Na afloop (het liep tegen midder nacht) vergaderde een deel van de kerkeraad verder met de predikanten Vreugdenhil en Bos. Men benoemde afgevaardigden voor de classis, onder wie ds. Z. G. van Oene. Na deze kerkeraadsvergadering(en) Is het breed moderamen de volgende dag bijeen geweest en viel het besluit de komende zondag buiten de con flictsituatie te houden. Het deel van de kerkeraad onder leiding van ds. Van Oene liet naar aanleiding van dit besluit een brief uitgaan, waarin de gemeenteleden werden opgewekt, zondag zoals ge woonlijk naar het eigen kerkgebouw Horizontaal: 1. oprolbaar zon nescherm, 4. zijtak Douro, 7. schuif- bout, 10. monster, 12. traag, 14. baan voor balspel, 15. tovergodin, 17. opschik, 18. boom, 20. water in Z.-Holland, 21. slot, 22. visje, 24. biersoort, 26. telwoord, 27. kweekgras (ZN), 29. opening ener fuik, 31. kubie ke meter, 33. ommegang, 35. binnen kort, 36. slede, 37. teken. Verticaal: 1. getimmerde bewaar plaats, 2. gelijk, 3. tijdrekening, 4. telwoord, 5. glijvoertuig, 6. ge neesheer. 8. telwoord, 9. aanw. voor- naamw., 11. blaasinstrument, 13. aan doenlijk, 16. oude vr. datief van een, 19. voorwerp om te snijden, 20. meisjesnaam, 23. schande, 25. water In Gelderland, 26. zijtak Douro, 27. voorzetsel, 28. tijdrekening, 30. kloof, 32. buitenhaven, 34. gewicht. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. kamer, 5. dok, 7. ares, 8. som, 10. net, 11. vol, 12. kr, 13. dn, 14. dam. 15. ara, 16. bok, 17. stam. 18. lias, 20. slot, 21. Ans. 22. Pool, 24. Aa, 25. Henk, 26. Ot, 27. beet, 28. Leo, 29. kast, 30. terp. Verticaal: 1. kandelaar, 2. aren, 3. met, 4. es. 5. dol, 6. om, 8. som, 9. tram, 11. vak, 12. krat, 14. dos, 15. atol, 16. bas, 17. slok, 19. Ina, 20. Sont, 22. Peet, 23. stop, 25. hes. 26 oer, 27. ba, 28. Ie. AMSTERDAM De tentoonstelling „Fresco's uit Florence" in het Rijks museum wordt met drie dagen ver lengd. Men kan dus nog tot en met 12 maart terecht De laatste drie da gen is de tentoonstelling ook 's-avonds ▼an half acht tot tien uur geopend. te gaan,zodat zich geen onordelijk heden zouden voordoen. Vervolgens ontvingen de leden van de Zwolse vrijgemaakte kerk een brief van de groep Bos-Vreugdenhil, waarin gevraagd werd 's morgens de Plantagekerk en 's middags de Opstandingskerk te bezoeken. Voor ganger in deze diensten was ds. Bos. In de andere diensten ging ds. Van Oene voor. De kerkelijke strijd zette zich maandagavond voort, toen een ge meentevergadering onder leiding van ds. Van Oene werd gehouden. Bij de kerk werd een stencil uitgedeeld met de uitnodiging, de gemeentevergade ring van dinsdagavond van ds. Bos en ds. Vreugdenhil te bezoeken. Krommenie Ook in Krommenie heeft zich een breuk voorgedaan. Een ouderling heeft zich afgescheiden en belegt ei gen kerkdiensten. De kritiek van de kerkeraad op de Open Brief giiig zijns inziens niet ver genoeg. Gereformeerde Bond: (Van onze kerkredactie) KATWIJK Het hoofdbe- stuur van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk heeft een voorkeur voor de Sta tenvertaling uitgesproken, en niet dat deze „voorlopig gehand haafd" zal blijven, zoals w(j maandag door een misverstand schreven. Ds. G. Boer van Katwijk zei ons gisteren, dat het hoofdbestuur niet met een wit/zwart-schema kan wer ken, als zou de Statenvertaling uit de hemel en de Nieuwe Vertaling uit de hel komen. Maar het heeft wel een voorkeur uitgesproken, ondanks de bezwaren tegen een verouderde taal, vanwege de klassieke, monumentale en gespierde taal. De Statenvertaling wordt gezien als een waarlijk gere formeerde vertaling. In zijn eigen gemeente, zo vertelde hij, adviseert hij bruidsparen die een Nieuwe Vertaling als huwelijksbijbel vragen de Statenvertaling te aan vaarden. Zij kunnen dan de Nieuwe Vertaling gebruiken als een eerste commentaar op de Statenvertaling. DEN HAAG Bij de Rijkspostspaarbank was er in februa ri een spaaroverschot van 23 miljoen gulden. In februari 1968 was dit overschot 42 miljoen gulden, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat dit spaarverschil in hoge mate werd beïnvloed door de in januari geïntroduceerde rente- en beleg gingsrekeningen via de postcheque- en girodienst. (Door dr. J. D. Douglas) AUCKLAND, NIEUW-ZEE- LAND De Amerikaanse evan gelist dr. Billy Graham heeft in Nieuw-Zeeland nog niets van zijn populariteit verloren. Dat bleek reeds tijdens zijn eerste korte campagne in het Western Spring stadion van Auckland. Hoewel de opkomsten in het stadion wat tegenvielen, bereik te hij meer mensen dan tien jaar geleden, omdat zalen in vijftig steden en dorpen via lijntelevisie met het stadion verbonden wa ren. Graham zou vorig jaar voor de tweede maal Nieuw-Zeeland bezoe ken. Hij moest dat bezoek echter we gens ziekte afzeggen Het werd toen een jaar uitgesteld. De Amerikaanse evangelist werd met de nodige show ontvangen. Hij was nauwelijks in zijn hotel aange komen toen een Maori in traditionele klederdracht en gewapend met een speer twijgen voor zijn voeten gooi de. Vriendschap Graham was goed geïnstrueerd, dat dit het omgekeerde was van de ge worpen handschoen. Een tak opne men betekent vrede en vrienschap aanvaarden. Hij raapte dus een tak op om te bewijzen dat hij als vriend gekomen was. De opkomst op de eerste avond viel in het stadion wat tegen. Er kwamen 27.000 mensen, terwijl 25.000 mensen via de lijntelevisie de samenkomst volgden. De Bond van arbeiders in de diepvriesindustrie had kennelijk meer mensen verwacht want enige tientallen stakers stonden bij de in gang van het stadion om via strooi biljetten welwillende aandacht te vragen voor hun grieven. De volgende avonden kwamen er meer, zodat aan het eind Graham kon constateren dat in het stadion in totaal 128.000 en in de televisieza len 107.408 mensen hem hadden ge hoord. Zoals altijd nodigde hij ook nu weer de mensen uit om hun leven voor het eerst of bij vernieuwing aan Christus te wijden. In het' stadion kwamen in het totaal 5834 en in de andere zalen 1557 mensen naar voren. Meer dan 70 procent van hen was onder 1e dertig jaar. Zondag aanstaande houdt Graham met zijn team een bijeenkomst in Dunedin op het zuidelijk eiland. Op 14 maart start hij dan zijn grote campagne in Melbourne. Zijn mede-evangelisten zullen dan uitzwermen om overal in Australië gerichte samenkomsten te houden voor bepaalde bevolkingsgroepen. Zo zal de negerevangelist Ralph Bell in Noord-Australië de oorspronkelijke negroïde bevolking van dit continent toespreken. (Van een onzer redacteuren) HEEMSTEDE Afgelopen zondagavond is voor het eerst in zijn geschiedenis de kerkzaal van de gereformeerde Pinkster kerk dicht gebleven. De gemeen te begaf zich naar de beneden ruimte van de kerk, waar lange tafels stonden gedekt voor een eenvoudige maaltijd. Een maaltijd geen avondmaal met een liturgisch begin en slot, schriftlezingen, heel concreet schuld belijden en een goed gesprek over de vraag: Met welke bedoeling is de ge meente van Christus in de wereld? Het plan om bij wijze van proefne ming, in plaats van de avonddienst eens zo'n maaltijd te houden kwam van een jongerengespreksgroep. Zij bereidde met ds. J. H. Bavinck deze dienst voor, die alle aanwezigen, ook de ouderen, met vreugde hebben bij gewoond. Het mocht dan meer op een ge meente-avond lijken dan op een kerkdienst, men was opnieuw geacti veerd, had het samen gemeente-zijn, de gemeenschap der heiligen, heel nadrukkelijk beleefd. Over de vraag met welke bedoeling de gemeente van Christus in de wereld is werd aan tafel in gipsverband gespro ken. Daarbij bracht een aantal min of meer informele rapporteurs het gevoelen van de diverse groepen on der woorden. Logisch daarop aanslui tende vragen kwamen ook aan de orde, zoals: Is onderlinge ge meenschap essentieel voor het uit voeren van die bedoeling? Of mag ieder gemeentelid individueel die be doeling proberen waar te maken? En: Wat is de rol van de kerkdienst in dit verband? Is er misschien een an dere vorm van eredienst dan nu voor nodig? AL JAREN Die laatste vraag is overigens geen gloednieuwe in Heemstede. Daar wordt op rustige en evenwichtige wijze al jarenlang naar nieuwe vor men en structuren van gemeente-op- bouw gezocht, waarbij de inspraak van onderop maximaal te noemen is. De dominees trekken er allemaal flink aan. Zo ontstonden allerlei op zichzelf misschien niet opzienbarende activiteiten, d'e deze gemeente toch stap voor stap in de goede richting kunnen breneen. Het begon een aantal jaren geleden al met diensten volgens het litur gie-rapport, zoals dat in 1967 door de synode werd aanvaard. Er werd een kantorij gevormd onder leiding van Jan Pasveer en er zijn nu ook kin- derzanggroepjes, die onder leiding van een organis4 de wisselzangen met de gemeente verzorgen. GELEIDELIJK Men volgt de weg van de geleide lijkheid. Vandaar dat deze liturgische morgendiensten fens per maand ge houden worden. De bedoeling is de frequentie langzaam uit te breiden. Liturgisch kan men ook noemen het regelmatig terugkerende avondgebed, in een avonddienst. De nadruk valt daarbij op het verstilde slot Wat de inspraak betreft, ook al weer enkele jaren geleden werd in de gemeente een goed voorbereide enquête over de tweede keritf.ienst gehouden. De grote meerderheid (bijna 60 procent) wilde daarbij zoeken naar nieuwe vormen. Paar interessante nevencon clusies: tot 50 :aar is er veel be langstelling voor vernieuwing: daar na neemt die belangstelling sterk af. En: met name zij, die eenmaal per zondag kerken willen vernieuwing in de tweede dienst. Welke vernieuwingen? Ge meenschappelijke diensten met ande- AMERSFOORT „Ergens in Nederland. Zaterdagavond. Gereformeerde meisjes en jongens trekken naar Amsterdam. Bezoeken regelmatig gelegenheden waar hun ouders ze liever niet zien. Hip of high komen ze 's nachts thuis. Daar volgt de kater. Er wordt een jeugdadviseur uit eigen kring ingeschakeld. Advies van de „vakman": open jeugdwerk met royale gelegenheid tot eigentijdse recreatie (heat en dans) en ontplooiing (ontmoe tingen, hobby's, discussies, etc.). Gevolg: bonje met de kerkeraad. Kerkeraads- leden beroepen zich op de synode. De bazuin geeft geen onzeker geluid: ..In het jeugdwerk dient het onderzoek van Schrift en belijdenis de centrale plaats te behouden." Op zaterdag dus in plaats van de Amsterdamse beatkelder een bespreking van Ezechiël 3 en artikel 25 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis? Tableau daarbij aangesloten Bond van Gereformeerde Jeugdverenigingen, maakt in het nummer van deze week van het weekblad Jong Gereformeerd. Dr. Lammens schrijft dit naar aanleiding van bepaalde passages in het rapport „Kerk en Jeugd", dat de gereformeerde synode naar alle kerkeraden heeft gezonden. Deputaten Kerk en Jeugd kregen van de synode de opdracht de kerken te verzoeken in het bij zonder aandacht te schenken aan vijf punten, waaronder „de werkzaamheden van verenigingen, aangesloten bij het landelijk gereformeerd jeugd werk, met name wat betreft de centrale plaats die onderzoek van Schrift en belijdenis dient te be houden". Onrust Vraag Slechts één vraag: hoe brengen de leden van diezelfde kerkeraad die zaterdagavond door? Hun vrije tijd? Achter de t.v. met Mies en Rijk en bij Dorus op schoot? Laat nu niemand zeggen dat ik chargeer, want dergelijke conflicten binnen kerke raden of tussen jeugdwerkers en (bepaalde, ge lukkig lang niet alle) kerkeraden komen nog steeds voor. Zoals ook aan tieners wel lasten wor den opgelegd, waarnaar men zelf geen vinger uit steekt." filT is één van de opmerkingen, die dr. G. N. Lammens, voorzitter van het Landelijk Cen- Itnxm voor Gereformeerd Jeugdwerk en van de Dr. Lammens schrijft verder, dat uit deze vraag een zekere onrust spreekt ten aanzien van de plaats van de bijbel en het christelijk belijden in het jeugdwerk. Hij ontkent ook allerminst dat de synode het volste recht heeft in dit opzicht vragen te stellen en eventueel haar bezorgdheid uit te spreken. Evenmin ontkent hij dat er voor een zekere onrust aanleidingen bestaan. Het bijbelse karakter van het jeugdwerk kan gemakkelijk een loze kreet worden, waarvan in de praktijk niets blijkt. Het zelfde geldt van de evangelische inspiratie, waar van men momenteel overal hoort, maar die even formalistisch kan zijn als een bepaalde bijbelbe schouwing. ALS dan navraag wordt gedaan naar de inhoud /-1 van die inspiratie komen er in het beste geval een paar matig-linkse politieke denkbeelden uit of alleen maar wat eigen ideeën, die dan op rekening van de evangelische inspiratie worden gesteld. Zijn bezwaren gelden niet de diepste intenties van de vraag, maar de formulering, die talloze mis verstanden in het leven zal roepen. Verzet Dr. Lammens' verzet tegen de bovengenoemde vraag van het rapport komt hierop neer. dat de centrale plaats van bijbel en belijdenis in het jeugdwerk niet betekent, dat het onderzoek van Schrift en belijdenis de centrale plaats in het jeugdwerk dient te hebben. In het jeugdwerk hoeft men niet mét de bijbel bezig te zijn om toch vanuit de bijbel bezig te zijn. Dr. Lammens schrijft tot slot: „Wat het jeugd werk doet, beweegt zich tussen de polen van ont spanning en ontplooiing. Het evangelie van de Heer is daarbij de grondslag, wat wil zeggen: een kolossale uitdaging. In dat evangelie wil het jeugd werk in ontspanning en ontplooiing vorm en in houd geven. Dit is van de allergrootste betekenis voor de wijze waarop we met elkaar omgaan, elkaar opvangen en voor de stijl van ons jeugd werk. Het is tevens bepalend voor de aard van de activiteiten zelf. Vandaar dat zich in allerlei nieu we jeugdyormen jongerengroepen beginnen te vormen, die zich op hun christen-zijn bezinnen of die zich inzetten voor apostolaat, oecumene, ere dienst, diakonaal project e.d. Vandaar ook dat de ouderen onder hen weigeren in een jeugdghetto opgesloten te zitten en zoeken naar een zinvolle communicatie met de kerkelijke, politieke, maatschappelijke, culturele en sociale samenlevingsverbanden. Want het evangelie is nog altijd een kracht, springlevend, die dynamiek brengt in de wereld van oud en jong." re kerken (50 procent), leerdiensten over allerlei onderwerpen (50), jeugd diensten (40), themadiensten (36), tekst of onderwerp tevoren bekend (31), nagesprek over de preek (21). Welke onderwerpen op de preekstoel? Hoe lees ik de bijbel (39 procent), praktisch christendom (35), Catechismus (32), oecumene (25), bid den (25), kerk en maatschappij (21), geloof en natuurwetenschap (20). IN „RETRAITE" Tweemaal per Jaar gaan nu op ver zoek van de kerkeraad de predikan ten in „retraite" ze trekken zich sa men „ergens" terug om zonder door telefoontjes e.d lastig gevallen te worden de werkzaamheden voor de komende periode te bespreken en tot een „programma" te komen. In de twee kerken van Heemstede worden nu afwisselend elke zondagmiddag een catechismusdienst en een thema- dienst gehouden. Eigenlijk zijn de cate chismusdiensten al themadiensten. Het zijn leei dienster in moderne vorm, waarin de predikant een grote mate van vrijheid heeft. Voorbeel den: Heeft de moderne mens nog troost nodig? (HC Zondag 1); Hoe leren we onszelf kennen? (HC Zon dag 2); Hoe lezen we Genesis 3? (HC Zondag 3); Zo ben ik nu eenmaal (HC Zondag 4). En zo vervolgens. Napraten wordt niet in de dienst gedaan, wel achteraf. Ter voorberei ding van de diensten ontvangen alle leden, naast het gewone kerkblad, een speciaal 'gestencild blad, „Twee-' takt". Intensiever contact met de gemeen te ontstaat door het kringenwerk, dat enkele jaren geleden van start is ge gaan. Het ziin ten dele bijbel- en gesprekskringen waarvan er nu 18 bestaan. Er is geen ..huiswerk" voor nodig. Men werkt gelijk op aan de hand van een aantal exegetische richtvragen en file kringen worden in dezelfde periode van veertien da gen gehouden D!e arbeid wordt af gesloten met een preek over de stof in de kerk. GOED EN DEGELIJK Zo'n kring wordt eens in de drie maanden gehouden an komt als daar behoefte aan bestaat soms tweemaal bijeen. Een matige frequentie dus (Geleidelijkheid), maar het werk wordt goed =n degeliik gedaan. Deze kringen zijn "ok nuttig om meningen te polsen, zoals pas nog over het meer vieren ven -iet Avondmaal. Gedachten van de gemeente wor den ook geped<5 dank zij het groot-huisbezoek, dat doorgaans acht tot negen gezinnen tegelijk omvat, en de predikant gelegenheid geeft een redelijk contact met al zijn parochia nen te houden Mede hierdoor ontstaan nieuwe spontane initiatieven, zoals de in het begin gesignaleerde gezamenlijke maaltijd en pas ook nog de Zieken zorg Eenzamen, vanuit Zusterhulp. Een aantal dames is gemobiliseerd om in twee ziekenhuizen alle eenza me zieken, ongeacht hun al of niet kerkelijke vei bnndenheid, eens per week op te zoeken. EVANGELISATIE Het evangelisatiewerk kent vele vertakkingen. Om te beginnen is er een bloeiend ieogdzorgwerk. Verder zijn er drie kringen, waarin een aan- Een deel van de disgenoten, zoals die zondagavond in de gerefor meerde kerk van Heemslede verenigd waren. tal kerkleden regelmatig een nlet- kerkelijke partner vragen. Geslaagd lijkt het al enkele malen ondernomen experiment om gespreksgroepen met buitenkerkelij ken te vormen op onderwerpen, die in brede kring de belangstelling heb ben en van waaruit ook evangelische notities naar voren kunnen worden gebracht. Zo is als thema „Belastin gen" behandeld en komt straks het onderwerp „Gezagsverhoudingen" aan de orde. Gesprekken hierover nemen vier zaterdagmiddagen in beslag en ver gen van de gespreksleider uiteraard veel voorbereiding Na afloop van het gesprek volgt ook hier een preek over het onderworp, die door de bui tenkerkelijke contacten met be langstelling gevolgd blijkt te worden. Het hoopgevende bij dit soort werk is, dat bij niet-kerkelijken bereidheid tot luisteren bestaat als geprobeerd wordt onder woorden te brengen wat de evangelische noties zijn. Ds. J. H. Bavinck, die deze gespreksgroepen leidde, is ervan overtuigd dat deze methodiek Dersi.ectieven biedt. De (afsluitende) pre^k is wel degelijk, mede het werk van de gesprekspart-a ners, die suggesties konden geven' over wat huns inziens in de preek* naar voren diende te komen. a INTERKERKELIJK Interkerkelijk ten slotte: de plaatse- lijke Raad van Kerken zal proberen B aan meer oecumenische diensten gestalte te geven In Heemstede wor- 1 den nieuwelingen, ook die onkerke- v lijk zijn. altijd verwelkomd. Voor dit t visitekaartje zijn rooms-katholieken, hervormden, gereformeerden en vrije evangelischen samen verantwoorde- tt lijk. Ten slotte is er een Rome-Refor- matiekring. die zes groepen omvat en onder leiding van predikanten en geestelijken staat. Per groep onge- «a veer 20 man Dit iaar staat daar B. Uppsala in het centrum van de be- langstelling. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Schipluiden:'kand. G. v Asselt te Nuverdel, die bedankte voor Beesd. voor De Kaag en voor Op- hemert. GEREF. KERKEN Beroepen te Dinxperlo, te IJselstein J en te Benschop: kand. R. Hassefras te Lobith; te Harderwijk: W. de Vires te Bedum: te Schipluiden: kand. J. P. Bos 11 te Harderwijk. Bel weer in Fnrmna weer min temp. Amsterdam onbew. Brussel onbew. Frankfort onbew. Genève geh. bew. Innsbruck geh. bew. Kopenhagen zw. bew. Locarno geh bew. Londen half bew. Luxemburg onbew. MÜnchen neer slag Nice ParUs Rome Wenen ZUrich geh.bew. regen reRen onbew. geh bew.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2