Regering wil zilveren koorde definitief doorsnijden I I KARL JASPERSSTRIJD TEGEN DE DICTATUUR ADVIEZEN STAATSCOMMISSIE QNTRADM BESTAANDE RECHTEN AFKOPEN Verzorging godsdienstig leven behoort niet tot overheidstaak Zo zou de 50 miljoen verdeeld worden... Een woord voor vandaag A Uw probleem is het onze. Ds. Ten Bruggenkate (51) overleden giro 712.000 A.R. PARTIJFONDS In Duitsland wilde hij niet verblijven Zendelingen op Cuba vrij AAN VU 7000 STUDENTEN Bisschop van verboden kerk gearresteerd Dr. A. P. Cassee lector aan VU R.k. kerkbezoek binnen drie jaar 9 procent minder BEROEPÏNGSWERK DONDERDAG 27 FEBRUARI De farizeeën krijgen hun teken niet. Zij krijgen zelfs hele maal geen antwoord. Christus zucht (zie Marcus 8 12) en zegt voor Zich heen, alsof Hij een besluit neemt: „Voorwaar, Ik zeg u: Aan dit geslacht zal voorzeker geen teken gegeven worden". En dan lezen we: ,J2n Hij liet hen alleen." Dan waarschuwt Christus Zijn discipelen: ,£iet toe, wacht u voor de zuurdesem van de farizeeën en van Herodes." De twaalf begrijpen Hem helemaal niet. Hun geweten spreekt en het woord zuurdesem herinnert hen er aan dat ze verga ten brood in te slaan. Ze nemen de woorden van Jezus letter lijk op en daardoor verstaan ze Hem verkeerd. Er is wel eens gezegd dat we de bijbel veel letterlijker moe ten nemen. Maar dan duiken er ook gevaren op. Soms ge bruikt Christus een beeld. Letterlijk genomen is het een be straffing wegens hun vergeetachtigheid. Hij bedoelt hen ech ter te waarschuwen voor een valse leer. Begrijp je het niet, zegt Christus wat ongeduldig. Dat verge ten brood is niet erg, want Ik zorg wel voor jullie. Maar laat je leven niet vergiftigen door de leer van de farizeeën. Hun voedsel is gevaarlijk voor de ziel. We moeten en mogen ons zelf direct door Christus laten voeden uit Gods Woord. Blijf niet staan bij de overleveringen van de vaderen zegt Chris tus als het ware, maar blijf luisteren naar het Woord van de levende God. We lezen vandaag: Mattheüs 15 vers 120. mmi Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding li verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een werknemer in een me taalbedrijf is vorig jaar ziek ge weest van half februari tot 1 okto ber. Daama werkt hij halve dagen. Nu zegt de werkgever dat hij geen recht heeft op vakantietoeslag. Is dit waar? AntwoordNeen. De vakantie toeslag geldt ook voor de maanden, waarin men uitkering krachtens de ziektewet of WAO-uitkering ont vangt. Vraag: Vele jaren heb ik nu een vrijwillige ziekteverzekering, een zogenaamde doktersverzekering. Nu is enige maanden geleden mijn man overleden. Volgens de agent moet ik gewoon de volle premie blijven be talen tot een half jaar na de overlij- dendatum. Is dit waar? Antwoord: Betaal niet eerder dan wanneer men u uit de polis heeft aangetoond, dat u dit verplicht is. Jet-s dergelijks komt bij de ziekenr fondsen niet voor. Kan u er niet uit wijs worden, zend ons dan een foto kopie van de polis. Fotokopieën zijn gemakkelijk te krijgen bij een daar voor ingerichte zaak of bij een groot warenhuis. Vraag: Een onderwijzeres, stude rend voor Duits L.O.. wil deze zomer in West-Duitsland als leerling ver pleegster gaan .werken. Hoe verwe zenlijkt zij dit plan? Antwoord: Er is een werkvergun ning nodig. Meestal zorgt de werk gever daarvoor, maar het is nuttig te informeren of deze vergunning verkregen is. Inlichtingen omtrent werkgelegenheid, lonen en derge lijke bij de Westduitse ambassade in Den Haag. Vraag: Welke vacature-publicaties worden geregeld uitgegeven? Antwoord: Wij noemen: De Vaca ture (voor het onderwijs) W. J. Thieme Cie., Groenmarkt 19, Zut- phen, Onze vacatures (chr. onder wijs), Baarn; Vacaturegids voor huishoudelijke diensten en inrich tingen, De Tijdstroom, Lochem, Va demecum, wekelijkse vacature-gids in drie edities, uitg. Deba, postbus 30, Alphen aan den Rijn, Vakatu- re-gids, personeelsblad voor fabrie ken. middenstand in 2 d., Maastricht en Rijnstreek, uitg. RP-de huis aan huis verspreiding, postbus 319, Maastricht, Het leven begint bij 40, Damrak 53, Amsterdam. Vraag: Wanneer zijn de examens van de huishoud- en nijverheids scholen? Mogen leraressen de exa mens afnemen en zijn de diploma's of rapporten rechtsgeldig? Kan een lerares huishoudschool voor zichzelf een school beginnen bij zich aan huis en ook weer examen afnemen met een collega? Antwoord: In mei en juni. De exa mens van de lagere scholen zijn zui vere schoolexamens, waarbij geen rijksgecommitteerden aanwezig zijn, maar de diploma's zijn wel rechtsgeldig. Het is de bedoeling het schriftelijke gedeelte voor het hele land uniform te maken. Als een le rares met een collega aan huis exa men afneemt, is het diploma niet rechtsgeldig. Inlichtingen bij de inspectrice, mejuffrouw mr. B. C. M. J. Twaalfhoven, Stationsplein löbis, Utrecht (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Gisteravond is op 51-jarige leeftijd overleden ds. M. J. ten Bruggenkate, hervormd predi kant Ds. Ten Bruggenkate had juist vo rige maand een benoeming aanvaard tot ziekenhuispredikant van het Ika- zia-ziekenhuis. In april zou hij in verband daarmee afscheid preken van zyn wijkgemeente de Dalenwijk in Vreewijk (Rotterdam-Zuid). Vrij dag werd hjj getroffen door een hart aanval. Twintig jaar heeft ds. Ten Brug genkate in deze wijk gewerkt. Voor zijn komst in Rotterdam was hij van 1944 tot 1949 predikant in Zegveld. Wilt U a.u.b. deze week Uw bijdrage storten op ten name van te DEN HAAG. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG In 1946 stelde de regering een commissie in, die onderzoeken moest „of, en zo ja, in hoeverre de bestaande praktijk met betrekking tot de financiële verhouding van de staat en de onderscheidene godsdienstige gezindheden bestendiging dan wel herziening behoeft". Meer dan twintig jaar later, in januari 1967, kwam deze commissie met haar werk gereed. Daarna heeft het nog eens twee jaar geduurd, voordat de regering het rapport van de com missie heeft doorgezonden naar de Tweede Kamer, vergezeld van een nota, waarin de regering de commissievoorstellen vierkant afwijst. 1. (Van onze kerkredactie) DEN' HAAG De commissie-Van Walsum stelt voor jaarlijks vÖfl miljoen te verdelen over de kerken aan de hand van hun ledental by de laatste volkstelling. Dat zou uitgaande van de volkstelling van 1960 het volgende beeld geven: De staatscommissie voor de zaken van de erediensten (in de wandeling de „commissie-Van Walsum" ge noemd) komt in haar thans gepubli ceerde rapport tot de conclusie, dat artikel 185 van de grondwet dient te vervallen. In de plaats van de huidi ge, sterk verouderde en alleen voor de in 1815 reeds bestaande kerkge nootschappen geldende regelingen dient een wet te komen, die alle ker ken op gelijke voet behandelt en voorziet in een jaarlijkse algemene uitkering aan de kerken. Bedraagt het gezamenlijke bedrag van de uitkeringen thans 3,5 miljoen, de commissie stelt 50 miljoen per jaar voor, periodiek te herzien in verband met fluctuaties in de waarde van het geld en in het totale aantal kerkleden. Als enige praktisch hanteerbare maatstaf voor de verdeling van deze uitkering beschouwt de commissie het aantal kerkleden volgens de volkstellingen. Volkskracht Het hoofdargument van de com missie is, dat de overheid er na de tweede wereldoorlog in toenemende mate toe overgegaan is, allerlei voor zieningen die hetzij de bevolking in haar geheel, hetzij groepen van de bevolking ten goede komen, te subsi diëren. Er is volgens de commissie geen reden, daarbij voor het godsdienstig le ven, dat immers voor brede lagen van de bevolking van grote waarde is en aan de volkskracht ten goede komt, een uitzondering te maken. De voorgestelde uitkering van 50 miljoen per jaar maakt volgens een (Van een onzer verslaggevers) BAZEL Enkele dagen voor hij zijn 86-ste verjaardag zou be reiken is aan de gevolgen van een hersenbloeding de Duitse fi- lisoof Karl Jaspers overleden. Enkele maanden was de eme ritus-hoogleraar al ernstig ziek; hij had periode dat hij volledig buiten kennis was. Zijn echtge note, Gertrud, was aan zijn sterf bed. Vandaag is zij negentig ge worden. Jaspers, de man van de existentie filosofie, verkreeg wereldfaam door een groot aantal publikaties en door zijn onafhankelijke oordeel over na zisme en wat daarmee samenhing. Aanvankelijk praktizeerde hij als psychiater en psycholoog. In de wijs begeerte onderging hij de invloed van Kierkegaard, Nietsche en Weber. In 1920 werd hij hoogleraar in de filosofie aan de universiteit van Hei delberg. De nazi's ontsloegen hem in Figuur puzzel Vul horizontaal in: 1. medeklinker. 2. aanw. voomaamw, 3. bekende stad in Frankrijk, 4. pookijzer, 5. raam, 6. kweker, 7. monster, 8. gewicht, 9. me- Bij juiste oplossing leest men deklinker. verticaal de naam van een plaats in Z. Holland. Oplossing vorige puzzel. 1 odol, 2. open, 3. sier, 4. terp, 5. soms. 6. teer. 7. eend, 8. last. 9. lamp, 10. idee. 11. noot. 12. grot 13. wals. 14. enge, 15. room, 16. fort. Ooststel lingwerf. 1937. In 1949 werd hij hoogleraar in Bazel. Hij wordt als een der grondleggers van het existentialisme beschouwd. Als zodanig voelde hij zich geroe pen ook op het politieke leven zijn invloed te doen gelden. In Duitsland heeft hij zich daardoor tal van tegen standers gemaakt. Nog voor Hitier aan de macht kwam, keerde hij zich fel tegen de staatkundige ideeën van het natio- naal-socialisme. Onmiddellijk na de oorlog stelde hjj het probleem van de Duitse schuld aan alle onmense lijkheden die in naam van het Duitse volk bedreven waren. Ook protesteerde hij er met klem tegen, dat iemand die twaalf jaar lid van de nazipartij was geweest (hij bedoelde Kiesinger) bondskanselier van West-Duitsland kon worden. Verantiuoordelijkheid Men zou kunnen zeggen dat hij elke vorm van massificatie afwijst. Steeds deed hij een beroep op de persoonlijkheid van elk individu, die hij verantwoordelijk wilde stellen. Ook voor de daden die in naam van de groep verricht worden. Hij was de voorvechter van de persoonlijke vrijheid, die zich volledig van de eigen verantwoordelijkheid bewust is en die ook op zich durft te nemen. Zeer bewust heeft Jaspers het Duitsland van na 1945 verlaten. Waarom hij en zijn vrouw (een Jo din) niet wilden blijven heeft hij eens zo onder woorden gebracht: „Een staat en een volk, dat de Joden heeft aangedaan wat nooit had mo gen gebeuren, dit na de catastrofe niet begreep en dat niet de conse quenties trok, heeft ieder recht daar op verloren". Deze zelfbewuste uitlating is type rend voor de man die zich de eigen verantwoordelijkheid zozeer bewust was en die het politieke bestel van het naoorlogse (West)-Duitsland scherp veroordeelde. Na de coalitie tussen christen-democraten en so ciaal-democraten wees hij op de gro te gevaren daaraan inhaerent: „dit zijn tekenen van dictatuur, die zich maar al te gemakkpliik kunnen ont wikkelen tot pure dictatuur." Geen hereniging In dit licht moet men ook ziin af keer van een vereniging van West en Oost-Duitsland zien. Voor de tele visie verklaarde hij eens. dat dit ge lijk zou staan met het herstel van de staat van Bismarck. Deze behoort nu eenmaal absoluut tot het verle den. Prof. Jaspers, die in 1959 werd on derscheiden met de Erasmusprijs, welke door prins Bernhard werd uit gereikt is door prof dr. S. U. Zuide- ma eens in onze bladen als volgt ge typeerd. „Hij geeft een filosofie van de mens tussen het atheisme van Niet sche en het theïsme van Kierkegaard. Daarom zal hij bij de atheïst geen genade vinden en evenmin by de „theïst" met zijn wijsgerige gedach ten. Jaspers was typisch een repre sentant van onze tijd, die als eeuw zonder God al meer aan God ont zinkt en een tragische, zo niet hope loze strijd heeft gevoerd om deson danks het gelaat van de mens onge schonden te bewaren". ATLANTA (VS) Herbert Caudill en David Fite, de twee gevangen Amerikaanse baptis tenzendelingen op Cuba. zijn vrijgelaten. Met hun gezinnen zijn zij naar de Verenigde Staten teruggekeerd. In 1965 werden zij met een groot aantal Cubaanse baptistenvoorgan gers gearresteerd en tot zware gevan genisstraffen veroordeeld op beschul diging van deviezensmokkel. Caudills straf werd twee jaar geleden wegens een oogziekte veranderd in huisar rest Zij vertelden, dat het werk van de baptisten op Cuba blijft groeien, niet meer zozeer in de breedte, als wel in de diepte. Er zijn op het westen van het eiland negentig gemeenten met zeven tot achtduizend baptisten. Meer dan de helft van de Cubaanse predikanten, die gelijk met hen gear resteerd werden, zijn Inmiddels weer op vrije voeten en velen van hen mogen alweer preken. Zaterdag 15 maart houdt de her vormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag in hotel Smits, Vredenburg, Utrecht zijn jaar lijkse algemene ledenvergadering. Tijdens de middagvergadering, die ook voor niet-leden toegankelijk is, zal ds. C. den Boer uit Zeist spreken over „Bewaar en vermeerder Uw kerk", geven om voor het belegerde West- globale schatting ruim vijftien pro cent van de uitgaven van de kerken uit. Daarom mag men volgens de commissie niet spreken van een ver lichting van betekenis van de lasten van de kerken. Minister Witteveen noemt in zijn begeleidende nota als voornaamste bezwaar tegen de argumentatie van de commissie-Van Walsum. dat deze bijna ongemerkt en zonder nadere motivering overstapt van de subsi diëring van maatschappelijke en cul turele voorzieningen ongeacht de geestelijke achtergronden van waar uit deze worden getroffen naar subsidiëring ten behoeve van de ver zorging van het godsdienstig leven zelf. Hier ligt volgens de regering een principiële scheidslijn. Gewetensvrijheid De geloofsovertuiging en geloofsbe leving liggen bij uitstek in de persoonlijke levenssfeer van de mens. De gewetensvrijheid, die wij als een grondbeginsel van onze samenleving erkennen, vraagt een volkomen vrije keuze van iedere burger op het ter rein van godsdienst en le vensbeschouwing. Het behoort niet tot de taak van de overheid het godsdienstig leven te verzorgen of enig oordeel hierover te geven, aldus minister Witteveen. De overheid moet zelfs de schijn vermijden, alsof zij door permanente subsidiëring van de kerken invloed zou moeten, willen of kunnen uitoe fenen in de eigen sfeer van deze ker ken, waarvan het wezenlijke karak ter als geloofsgemeenschappen alge hele vrijheid en zelfstandigheid vergt, uiteraard binnen de burger lijke rechtsorde. Die vrijheid berust op de vrijwillige deelneming en of fervaardigheid van de kerkleden. Minister Witteveen wijst er vervol gens op, dat een subsidiërende over heid verplicht is kriteria aan te leg gen voor een verantwoorde besteding van het subsidie en de controle daar op. Het is dan volgens hem duidelijk, dat een overheidssubsidie voor de verzorging van het godsdienstig le ven zelf een aan net karakter van de kerken wezensvreemd element is. Bo vendien is er dan nog het gevaar, dat daardoor de eigen verantwoordelijk heid van de kerkleden zou worden uitgehold. Vervolgens wijst de minister op praktische bezwaren. Hoe liggen de normen voor de bepaling van de behoeften? Wie zou kunnen zeggen of de voorgestelde tegemoetkoming noodzakelijk is en voldoende? Rooms-Katholieke Kerk Ned. Hervormde Kerk Gereformeerde Kerken Gereformeerde Kerken (vrijg.) Gereformeerde Gemeenten Chr. Gereformeerde Kerken Evang. Lutherse Kerk Doopsgezinde Broederschap Remonstrantse Broederschap Apostolisch Genootschap Vrije Evangelische Gemeenten Oud-Gereformeerde Gemeenten Baptistengemeenten Ned. Israëlisch Kerkgenootschap Oud-Katholieke Kerk Port Israëlische Kerkgenootschap De commissie-Van Walsum wil al leen kerkgenootschappen met minstens 10.000 leden in aanmerking doen ko men voor een uitkering. Daarbij wordt een uitzondering gemaakt voor het Portugees-Israëlitisch Kerkgenoot schap, omdat dat nu al onder de toe passing van artikel 185 van de grond wet valt. Naast bovenstaande kerkgenoot schappen worden in de gegevens van de laatste volkstelling tientallen an deren genoemd met een totaal van circa 150.000 leden. NIET Onder hen zyn er drie met meer dan tienduizend leden, te weten de Nederlandse Protestantenbond (26.210), het Leger des Heils (18.497) en de Jehova's Getuigen (12.978). De com missie wil dezen echter niet in aanmer king doen komen, omdat zjj naar de leden 4.634.478 3.243.539 785.278 96.241 93.481 73.751 67.112 62.928 38.609 32.657 20.155 19.849 17.591 13.349 10.584 446 uitkering 25.160.000 17.609.000 4.263.000 522.000 507.500 400.500 364.500 341.500 209.500 177.500 109.500 107.500 95.500 72.500 57.500 2.500 Maatstaven Verder zou het vaststellen van de kring van subsidiabelen onoverko melijke moeilijkheden geven, ook van principiële aard. De vraag wan neer een bepaalde groeoering als kerk moet worden beschouwd en wanneer iemand als lid daarvan moet worden aangemerkt, werpt princi piële en praktische moeilijkheden op. De commissie stelt een minimum omvang van tienduizend leden voor. Dit lijkt niet gemakkelijk te verdedi gen. Van het geven van advies over de niet-kerkelijke organisaties ter be vordering van het geestelijk leven ziet de commissie af. Ook op dit punt liggen volgens de regeringsnota de voetangels en klemmen, die voort vloeien uit de aanbeveling tot alge mene subsidiëring, rijk gezaaid. Handhaving van de bestaande re geling beschouwt de regering echter ook ongewenst. Als enige aanvaard bare oplossing ziet zij een regeling tot afkoop van de bestaande rechten. Als basis zouden daarvoor de huidige bedragen van de traktementen, pensioenen en andere uitkeringen moeten worden genomen (totaal be drag 3.5 miljoen per jaar). Uitgaande van een rente van zes procent zou het afkoopbedrag dan zestig miljoen bedragen. De regering wil ook een afkoopre geling voor de portvrijdommen, die een aantal kerkgenootschappen ge nieten. Daarmee zou een bedrag van anderhalf miljoen zijn gemoeid. Hogescholen Ten slotte is de regering bereid ge volg te geven aan de suggestie van de commissie, de kerkelijke predi kantsopleidingen te subsidiëren on der de voorwaarde dat deze onder de onderwijs-wetgeving (willen) vallen en hun niveau gewaarborgd is. Met name denkt de regering hier bij aan de theologische hogescholen te Kampen en te Apeldoorn en de katholieke instellingen voor we tenschappelijk theologisch onderwijs. Nieuw rekord: AMSTERDAM Het aantal stu denten aan de Vrije Universiteit heeft dezer dagen het rekord van 7000 bereikt met de inschrijving van mejuffrouw Marjan Steven hagen uit Amsterdam, die pedago gie zal studeren in de faculteit der sociale wetenschappen. Mejuffrouw Stevenhagen werd feestelijk ontvangen in de kamer van de rector magnificus, prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, die haar een boeket bloemen met linten in de faculteitskleuren (groen en paars), alsmede een drietal boeken op het terrein van de opvoedkunde aanbood. De 7000ste student(e) kreeg als inschrijvingsnummer het getal 17.628, waarmee tevens het totale aantal studenten is aangegeven dat sinds de oprichting in 1880 aan de V.U. werd ingeschreven Hoewel de Vrije Universiteit, wat het aantal studenten betreft, de kleinste universiteit in Nederland is, is zij wel de snelst groeiende. De grootste faculteit is die der sociale wetenschappen met 1.350 studeren den. WENEN De Russische geheime dienst heeft in Iwof (Oekraïne) een bisschop van een verboden kerk ge arresteerd, toen hij een kamer in ging om een zieke de biecht af te nemen. Dit wordt vernomen in kringen van ballingen uit de Oekraïne. De naam van de bisschop is Basil Welyczkofski. Hij behoort tot de Oekraïens-Katholieke Kerk. Deze met Rome geünieerde kerk werd in 1946 in Rusland verboden en met geweld ingelijfd in de Russische Or thodoxe Kerk. AMSTERDAM Dr. A. Cassee, we tenschappelijk hoofdmedewerker op de afdeling conflictuologie aan de Vrije Universiteit is benoemd tot lector in de klinische psychologie (faculteit der sociale wetenschappen) aan deze uni versiteit. Dr. Cassee. die in 1924 in Haarlem werd geboren, was ook enige tijd (nl. van 1949 tot 1953> verbonden aan het Medisch Pedagogisch Bureau te Den Haag. gangbare opvatting niet als kerk genootschap worden beschouwd. De commissie verwacht, dat er ook kerken zullen zijn, die om principiële redenen niet in aanmerking willen komen voor een uitkering. Hun be drag zal naar evenredigheid over andere kerken omgeslagen worden. (De commissie heeft zich niet bezig gehouden met de vraag, in hoeverre de gegevens van de volkstellingen be trouwbaar zijn. Zo telden de Gereformeerde Kerken volgens hun eigen statistiek in maar liefst 30.000 leden minder, dan de volkstelling aangaf (775.000). Nog sterker was het verschil bij d« Gereformeerde Gemeenten, die in I960 volgens hun eigen statistiek omstreek! 60.000 léden hadden en bij de volks telling rüirti anderhalf maal zovéél (93.000). Voor een deel kan dit laatste ver klaard worden uit het feit, dat de volkstellers blijkbaar niet op de hoog te waren van het bestaan van de Ge reformeerde Gemeenten in Nederland (13.000 leden) als afzonderlijk kerk genootschap. Overigens staat vast, dat duizenden leden van de Gereformeerde Kerken zich vergisten en op hun formulier „Gereformeerde Gemeente" invulden, waardoor het verschil ten aanzien van de Gereformeerde Kerken nog merk waardiger wordt; red.) DEN HAAG In de periode van januari 1966 tot oktober 1968, dus in nog geen drie jaar tijd is het kerk bezoek op zondag en zaterdagavond van de Nederlandse rooms-katholie- ken met ruim negen procent ge daald. Dit blijkt uit een onderzoek van het katholiek sociaal kerkelijk in stituut (KASKI) naar het kerkbe zoek in ons land. In januari 1966 ging nog 64,4 proc. van de Nederlandse rooms-katholie- ken in het weekend naar de kerk diensten. In januari 1967 was dit percentage teruggelopen tot 63,2 januari 1968 tot 58,4 proc. en in okto ber vorig jaar tot 55 proc. Het KASKI tekent bij deze cijfers aan, dat de teruggang algemeen is en zich manifesteert in elk bisdom en in vrijwel elke stad en streek. Het kerkbezoek toont al langere tijd een geleidelijke daling, maar de snelle teruggang in de afgelopen ja ren is een nieuw verschijnsel. Prof. De Gaay Fortman opnieuw rector VU AMSTERDAM De rector mag nificus van de Vrije Universiteit, prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, heeft er in toegestemd in september een derde ambtstermijn (van vier jaar) aan te gaan Hij bekleedde het rectoraat ook gedurende het cursusjaar 19621963. In 1965, toen de VU het vierjarig rec toraat in te voeren, werd hij op nieuw met dit ambt belast. Als zijn derde ambtstermijn ten einde is, in 1973, is prof. De Gaay Fortman niet meer als rector magnificus herkies baar. NED. HERV. KERK Beroepen te Anjum, kand. J. H. Gor ter te Amsterdam; te Dinteloord en te Nunspeet ivac. J. Wieman), G. C. Post te Giessendam: te 's-Grevelduin Capelle, B. J. Zaal te IJsselmuiden. Aangenomen naar Streefkerk, kand. W. J. C. van Rennes te Utrecht, die bedankt voor Langerak. Oud-Alblas, Besoyen en Waspik (toez GEREF. KERKEN Bedankt te Vriezenveen. Kand. R. Hassefras te Lobith. Bedankt voor Assen '5e pred.pl A. C. van Beek te Katwijk aan den Rijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2