Ook Genève teleurgesteld over reisplan van Nixon „Redt Jeruzalem van joden" G Kerk niet ongeloofwaardig maken Wereldraad streeft naar meer invloed VVD zoekt zondebok, en dat is Biesheuvel Kunnen we christelijke school nü waar maken? Een woord voor vandaag Activiteit van groep van 18 versnellen Uw probleem is het onze. A.r. fractieleider in Dokkum: Ds. Rijksen blijft jeugdbond leiden Doopsgezinden prefereren streekverband DS. OVERDUIN BEZWAAR TEGEN TV-KRUIS VERHOREN Josef Bernhart overleden beroepIngswerk B DINSDAG 25 FEBRUARI 196>e NIEUW Gisteren stonden we stil bij de spijziging van de 4000, zoals Marcus ons dat vertelt in hoofdstuk 8 vers 1 tot 10. Hij voedt die menigte met zeven broden en houdt zeven korven over. Dat is Gods genade. Hoe meer die uitgedeeld wordt hoe meer er van is. Genade is als een fontein. Het water dat op gevangen en gebruikt wordt vermindert de totale hoeveel heid niet. Het aftappen doet de fontein juist rijker stromen. Maar wat in dit verhaal in het bijzonder opvalt is het feit dat Marcus hier voor „korven" een totaal ander woord ge bruikt dan Marcus 6 30-44, waar we lezen van de eerste spijziging. Daar worden de brokken verzameld in manden. In geen van beide gevallen is de vertaling eigenlijk precies ge noeg. Bij de spijziging van de 4000 worden de overgeschoten brok ken als het ware in „bedelnappen" of „bedelaarszakken" ge daan. Er blijven 12 manden over, dat is één voor iedere disci pel. De les is: Christus zorgt voor Zijn dienstknechten. Mis schien was Marcus idee het beste overgekomen als er „rug zak" gestaan had. Hier in dit geval gaat het meer bij wijze van spreken om „aardappelmanden". De les hier is: Christus voedt de schare die de wet niet kent. En als Hij die menigte mensen voedt is er altijd meer dan genoeg. Hij heeft altijd meer te geven dan wij gebruiken kunnen. Zijn kinderen wor den niet alleen verzadigd, maar meer dan verzadigd. We lezen vandaag: Mattheüs 14 vers 121. We lezen vandaag: DELFT De voorzitter van de CHJO en de KVPJG, de jongerenor ganisaties van de CHU en de KVP, wensen dat de activiteiten in de groep van 18 worden versneld, zodat nog voor het einde van 1969 een con cept-programma klaar zal zijn, dit met het oog op de verkiezingen in 1971. Jac. Stienen en Jac. Huysen zeggen in een gemeenschappelijke verklaring te vrezen, dat door nog meer vertra ging de rapporten niet tijdig gereed zullen zijn. Volgens beide voorzitters is ook verandering nodig in de wijze waarop de groep van 18 zich naar buiten presenteert. Daarom komen zij tot de volgende wensen: de groep van 18 zal een ei gen secretariaat moeten hebben, los van de drie partijen, zodat het werk van de groep met de grootste spoed kan worden uitgevoerd. Men zal in tegenstelling tot de hui dige sfeer van geheimzinnigheid meer openheid moeten verschaffen over de activiteiten binnen de 18. Te denken valt over het publiceren van de interimrapporten. De groep van 18 zal behalve het definitieve program ma ook moeten aangeven hoe de partnerkeuze moet geschieden en hoe deze keus na de verkiezingen kan worden waargemaakt. Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan pottze- gels te worden Ingesloten. Vraag: Ons kind wordt reeds lang In e'en inrichting verpleegd en om het wat afleiding te bezorgen waaraan het behoefte heeft gaan wij er wekelijks geregeld heen. Mo gen de daaraan verbonden kosten van mijn belastbaar inkomen wor den afgetrokken? Antwoord: De vraag is of de door u gemaakte bezoekkosten redelijker wijze zijn verbonden aan ziekte of Invaliditeit van uw kind. Kosten van een duurdere school omdat een kind moeilijk opvoedbaar is, vallen bijvoorbeeld niet onder ziekte kosten. Daar u spreekt van verpleegd in een inrichting, nemen wij aan dat hier sprake is van een kind dat wer kelijk als ziek of gebrekkig is te beschouwen. Bezoekkosten behoren dan o.i. tot de rechtstreeks met ziek te verband houdende kosten (in rui me, wettelijke zin) en die kan u met uw overige ziektekosten tot de bui tengewone lasten rekenen, waarvoor u aftrek van belasting kan ontvan gen, als ze het daarvoor geldende minimum te boven gaan. Vraag: Bestaan de plaatsen Babel, Nineve, Zoar en Armageddon nog en kan u hierover bijzonderheden ge ven? Antwoord: Babel was in de tijd van de Sumeriërs (3000 voor Christus) een onbeduidende neder zetting met de naam Babila, maar plm. 1750 v.C. werd de stad omge ven met muren en toen zijn de eerste tempels opgericht. Koning Hammurabi /erhief Babel tot staat kundige hoofdstad. Sanherub ver woestte Babel, maar Nebukadnezar bouwde de stad groots weer op (604-562 v.C.). In 482 liet Xerxes de muren slechten en de stad verviel van lieverlede. Thans vindt men al leen de puinhopen aan de Euphraat dicht bij het tegenwoordige Hille in het centrum van Irak. Ook van Ni neve zijn alleen ruïnes over aan de Tigris, dicht bij Mosoel in Irak. Er zijn twee plaatsen geweest met de naam Zoar, namelijk de Egyp tische stad Tanis in het oosten van de Nijldelta (Genesis 13:10) en Zoar dicht bij Sodom en Gomorra, vroe ger ook Bela genoemd. Zoar bete kent kleinigheid, hetgeen in over eenstemming is met het verhaal waarin Lot God vraagt deze kleine stad te sparen (Gen. 19 22 en 30). Het is de zuidelijkste stad van het Beloofde Land, dat God aan Mozes laat zien (Deuteronomium 34 3). De juiste ligging ten zuidoosten van de Dode Zee is niet meer bekend. De Griekse vertaling van „Verbroken is Moab, zijn kleinen doen een geschreeuw horen", luidt „tot Zoar klinkt hun gejammer" (Jeremia 48 3). Armageddon (Openbaringen 16 16) is de plaats waar de goddelo ze wereldmacht, die Christus' kerk dreigt te overweldigen, zich zal ver zamelen en vernietigd worden. De naam betekent berg of stad van Me- giddo. Meglddo lag in de vlakte van Jizreel, waar nu Tell-el-Moptesellim ligt, waar men o.a. de stallen van Salomo heeft opgegraven. Daar werd vroeger Sisera door Barak en Debora verslagen. Daar sneuvelde koning Josia tegen farao Necho (2 Kronieken 35 22). Proces over verhaal in studentenblad NIJMEGEN Drie leden van de redactie van het Nijmeegs Universi teitsblad zullen on 4 maart voor de Arnhemse rechtbank moeten verschijnen, omdat het blad vorie jaar een aanstotelijk geacht verhaal publiceerde van de Franse dichter Apollirraire. Het betreffende nummer werd door de politie in beslag genomen. Naar aanleiding van vraeen van Kamerle den zeede de minister van justitie toe de zaak te zullen laten ondc-zoeken De drie redacteuren hebben "'tstel van behandeling van hun zaak ge vraagd om zich voldoende te kunnen voorbereiden en zich te kunnen ver- »keren van deskundige bijstand. DOKKUM „Ik begin me af te vragen of de WD iets te gen mij heeft". Dit zei mr. B. W. Biesheuvel, voorzitter van de a.r.-fractie in de Tweede Kamer, gisteravond op een vergadering van de kiesvereniging in Dok kum. Deze vraag stelde de heer Biesheu vel naar aanleiding van een artikel van de liberale Tweede-Kamerleden drs. Joekes en mr. Portheine in het jongste nummer van het partij-or gaan van de VVD, waarin hem werd verweten zich in het Kamerdebat over de regeringsmaatregelen tegen de verhitting vah de economie tegen over minister Witteveen een onno dig sarrende en gelijkhebberige aan pak te hebben veroorloofd. Dit zou vooral naar voren gekomen zijn in de discussie tussen de a.r.-fractievoorzit ter en de minister van financiën over de inflatiecorrectie op de inkomsten belasting. „Ik heb niets tegen de WD maar ik begin er over na te denken", zo zei de heer Biesheuvel. „De heer Joekes zag tijdens het debat af van repliek en nu schrijft hij zo'n artikel. Hij is verlaat kwaad geworden en de heer UTRECHT Ds. H. Rijksen blijft voorlopig aan ais voorzitter van de bond van jeugdverenigingen van de Gereformeerde Gemeenten. Om gezondheidsredenen had ds. Rijksen de wens te kennen gegeven, om op de komende bondsdag (zater dag 12 april in Tivoli, Utrecht) af te treden. Daarom koos de bondsverga dering ds. D. Hakkenberg te Dor drecht als zijn opvolger. Deze heeft echter bedankt wegens zijn vele werkzaamheden op ander terrein. Daarop is ds. Rijksen voor de aan drang gezwicht om aan te blijven. Wel zal op de bondsdag afscheid worden genomen van de penning meester, de heer E. Blom te Enkhui zen. Tot lid van het hoofdbestuur is de heer Z. de Graaf te Utrecht geko zen. Op de bondsvergadering is uitvoe rig gesproken over de vraag, of de aanstelling van een tweede jeugd werkleider niet noodzakelijk is, met name met het oog op het bereiken van de randkerkelijke jeugd. Het bondsbestuur zegde toe, deze zaak nader te zullen bezien. Toxopeus moet in de koffiekamer ook al zo kwaad geworden zijn. De vraag, hoe het komt dat men nü zo onvriendelijk oordeelt over de a.r.-fractie beantwoordde mr. Biesheuvel als vo'gt: „Ik heb her haalde malen verzekerd dat een cor rectie van de belastingtarieven een redelijke zaak is. Dit jaar zullen de belastineopbrenppten stellig zeer hoog zijn. In zijn woeste begeerte om oppositie te voeren gaat de heer Den Uvl veel te ver in zijn afwijzen van elke belastingverlaging, maar be lastingverlaging moet ook geen dog ma worden. Uitstellen Ook minister Witteveen heeft een verlaging moeten uitstellen, omdat het economisch toen niet paste en zo'n periode beleven we nu weer. De kachel wordt rood en we moeten minderen. Als we nu 900 miljoen gaan inpompen zou dat verkeerd werken. Onze fractie zil zeker medewerking verlenen aan een redelijke tariefcor rectie, maar dat moet goed bekeken worden wat tijdstip en omstandighe den betreft," aldus de heer Biesheu vel. Volgens hem is dat ook het rege ringsbeleid en dat irriteert de WD. Nu men ziet welke grote over heidsuitgaven er gedaan moeten wor den, zegt minister Witteveen: het kan nu eenmaal niet anders. „Ik verklaar de geïrriteerdheid van de WD eer der als een irritatie tegen de minister van financiën, maar men moet nu eenmaal een zondebok hobben en dat moet Biesheuvel dan maar zijn." Sprekend over de manier waarop de heer Schmelzer het bevriende ka- binet-Cals behandelde, zei mr. Biesheuvel zich zelf een soort poesje te vinden, dat het kabinet kopjes geeft. (Van onze kerkredactie) GENÈVE/WASHINGTON Niet alleen Den Haag is teleur gesteld over de route, die president Nixon voor zqn Europese reis heeft uitgestippeld. Genève heeft eveneens het gevoel gepasseerd te z(jn. In kringen van de Wereldraad van Kerken steekt men er zijn spijt niet over onder stoelen of banken, dat Nixon wel een bezoek aan paus Paulus gaat brengen, maar niet de minste interesse in Genève toont. Nu is men in Genève voldoende realist, om het de Amerikaanse presi dent niet kwalijk te nemen dat hij zijn reis niet dienstbaar wil maken aan het subtiele vermijden van lange tenen in de interkerkelijke verhou dingen. Nixon is er zich van bewust, dat het Vaticaan weliswaar geen divisies commandeert, maar traditioneel en door zijn geestelijk gewicht nog al tijd een niet te onderschatten macht vormt in de grote wereldpolitiek. Hij weet, dat hij in Rome op zijn minst op actieve ondersteuning kan reke- ken van vredespogingen in het Na bije Oosten en in Vietnam. Daarentegen kan hij uit Genève op zijn best wat vrijblijvende adviezen mee naar huis nemen van een kerke lijk gespreksforum zonder hande lingsbevoegdheid. Daar zit het knel punt. Dat mag men de mensen in Genève niet kwalijk nemen. Zij zijn juist al geruime tijd ijverig bezig om het praktisch onmogelijke te verwezen lijken, namelijk te bereiken dat de gezamenlijke christenheid van de he le wereld in zaken van wereldbelang met één stem zal kunnen spreken. Juist daarom is men in Genève te leurgesteld. Alleen maar door een be leefdheidsbezoekje op doorreis zou Nixon de realisering van deze plan nen waarschijnlijk al hebben verge makkelijkt. Ambassadeur In Amerika maken bepaalde krin gen zich om een andere reden druk (Van onze kerkredactie) ALKMAAR De jaarlijkse win- terbestuurdersvergadering van de Al gemene Doopsgezinde Sociëteit heeft zich zaterdag vooral bezig gehouden met het probleem van de kleine ge meenten. Uit de bespreking kwam naar vo ren, dat men een soepele vorm van samenwerking in een streekverband prefereert boven een samenvoegen van gemeenten en ook boven een plaatselijk integreren met hervorm den en anderen. Een enquête, eerder door een Friese werkgroep gehouden, had al in dezelfde richting gewezen. Gewezen werd op het belang, dat op vele plaatsen regelmatig doopsge zinde bijeenkomsten worden gehou den, juist ook terwille van de oecu mene. Als voorbeeld werd Zeist ge noemd, waar de kleine Doopsgezinde groep een belangrijk aandeel heeft in het werk van de plaatselijke ge meenschap van kerken. (Van een onzer medewerkers) KAïRO Patriarch Cyrillus VI, het hoofd van de Koptischc Kerk, wil dat alle christelijke leiders in de wereld samenkomen, om „Jeruzalem te redden van de joden". In vredelievende pogingen ziet Cyrillus geen heil meer. „De hele christe lijke wereld zal als één man moeten opstaan, om de Israëlische agressie een halt toe te roepen en om Jeruzalem te redden van zijn overweldigers", zei hij in Kaïro. over Nixons bezoek aan de paus. Ge ruchten willen dat hij de diplomatie ke betrekkingen tussen Washington en het Vaticaan zou willen herstellen. Volgens de Washington Post zou het punt van bespreking alleen nog maar zijn, of de Amerikaanse re presentant bij de Heilige Stoel am bassadeur van de regering of alleen maar persoonlijk vertegenwoordiger van de president zal zijn. Een ander blad, Post-Dispatch, be richtte, dat Nixon bij zijn bezoek aan de paus, aanstaand weekend, „zijn man" al persoonlijk zal voorstellen. In ieder geval heeft de president nog niet om de noodzakelijke toestem ming van de senaat gevraagd. De invloedrijke organisatie „Pro testanten en Andere Amerikanen Verenigd voor de Scheiding van Kerk en Staat" is al in het geweer geko men. Secretaris-generaal Glenn Ar cher waarschuwde Nixon, dat een di plomatieke erkenning van het Vati caan in strijd zou zijn met zijn belof te tijdens de verkiezingsstrijd, om de innerlijke verscheurdheid van het Amerikaanse volk te overwinnen. Spanningen Officiële contacten met het Vati caan zouden de confessionele span ningen in eigen land verscherpen en in strijd zijn met het beginsel van gelijke behandeling van alle kerken. Nixon zou zich volgens Archer ver gissen, als hij zou denken, dat de publieke opinie nu anders zou reage ren, dan twintig jaar geleden. Destijds wilde president Truman generaal Clark tot ambassadeur bij het Vaticaan benoemen. Zijn plan stuitte af op verzet van de senaat in 1952. Wel ging de senaat er in 1939 mee akkoord dat president Roosevelt My ron C. Taylor tot zijn persoonlijk vertegenwoordiger bij het Vaticaan benoemde voor de duur van de oor log. De diplomatieke betrekkingen bestonden er in de vorige eeuw wel, maar werden in 1870 afgebroken, toen Italië de kerkelijke staat inlijf de. Hoofdkantoor Ook in Canada wordt gesproken over het aanknopen van betrekkin gen met het Vaticaan. De lutherse raad (waarin de Canadese lutherse kerken samenwerken) heeft zich in en resolutie uitgesproken tegen de diplomatieke erkenning van het „hoofdkantoor" van een religieuze organisatie, wanneer andere religieu ze organisaties niet op dezelfde wijze worden erkend. 452 arrestaties sinds uitzonderingstoestand MADRID Sedert een maand ge leden in heel Spanje de uitzonde ringstoestand van kracht werd zijn in totaal 452 personen gearresteerd, zo is gisteren in welingelichte kringen vernomen. Ongeveer de helft van hen wordt gevangen gehouden op grond van de uitzonderingstoestand, die het moge lijk maakt verdachten zonder vorm van proces te arresteren en vast te houden. De overigen wachten op be rechting door burgerlijke en militaire rechtbanken. Van de kant van de op positie is het aantal arrestaties op ongeveer duizend geschat. Met zijn bezoek aan paus Paulus hervat president Nixon een tra ditie, die door zijn voorganger was onderbroken. President Kennedy bracht in 1963 paus Paulus een bezoek en president Eisenhower werd in 1959 ont- MANIFESTATIE NA FUSIE: UTRECHT In Tivoli en, zo nodig, ook in de Domkerk wordt donderdag 13 maart een manifestatie gehouden die de eenheid van het christelijk onder wijs moet onderstrepen. Énkele themavragen zijn: Heeft het christelijk onderwijs in een tijd van ontkerkelijking, een tijd die het op rukken van het openbaar onderwijs ziet. nog iets te betekenen? En: Is het waar dat christenen hun kracht ver spillen in onderling krakeel en naar buiten treden als een machteloze groep die uit de tijd is? De manifestatie wordt gehouden on der auspiciën van de nieuwe Vereniging voor protestants-christelijk kleuter- en basisonderwijs (fusie van schoolraad. Volksonderwijs, CNS. Gereformeerd Schoolverband en Bond van verenigin gen voor chr. kleuteronderwijs). De feestelijke bijeenkomst begint om kwart over tien Sprekers zijn het Eerste-Kamerlid dr. mr. K. de Vries uit Leeuwarden en drs. T M. Gilhuis, rec tor aan het christelijk lyceum te Am sterdam-Zuid. MATRIJS 321 HONINGRAAT PUZ ZEL Om de cijfers, te beginnen bij en in de richting van de pijltjes, woorden invullen die betekenen: 1 plaats in de schouwburg, 1 insekt, 3 smakelijk, 4 rangtelwoord 5 verhaal, 6 plaats In Overijssel, 7 eetgerei (meerv), 8 hou ten hamer, 9 plooi OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1 hindernis, 10 door een, 12 A.B., 14 kiens, 15 ka, 16 rat, 18 ent. 19 Dan 20 kroon 22 eerst, 24 nier, 25 rite. 26 Etten 28 steel, 29 s.o.s., 30 iel, 32 Leo, 33 Sn, 34 tenor, 36 le. 37 oordeel. 3° marsepein. Verticaal: 2 id 3 nok 4 dolen. 5 eren. 6 rente 7 res. 8 in. 9 Marknes se, 21 kante:oep. 13 bariton. 15 kasteel. 17 toets. 19 Driel, 21 ore. 23 ert, 27 Niers, 28 sloep. 31 ende, 34 tor, 35 ree, 37 o.a., 38 li. (Van onze kerkredactie) UTRECHT In een artikel over ,£)e geloofwaardigheid van de kerk" in het Centraal Weekblad maakt hoofdredac teur ds. J. Overduin uit Vee- nendaal bezwaar tegen „aller lei goedbedoelde teach-in's, forums en kruisverhoren"die zijns inziens de kerk telkens weer een deuk geven en steeds meer ongeloofwaardig maken en het gezag van Gods Woord ondermijnen. Met name heeft hij kritiek op het IKOR en het CVK, die het visitekaartje van de kerk aan de wereld per tv moeten presenteren, maar het telkens op een wijze doen, dat de kerk weer zielig en hulpe loos voor de dag komt. Iemand, die toch al vol misverstanden over en weerstanden tegen de kerk zjt, wordt alleen maar versterkt in de juistheid van zijn stellingname, zo meent ds. Overduin. Hij vervolgt- Nu ben ik blij dat prof. Berkhof opgehouden is met het kruisverhoor, dat enkele malen op zondagavond werd uitgezonden. Ik was juist van plan hem dringend te verzoeken zich voor zulke experimenten niet te lenen. Ik hoop van harte dat IKOR en CVK andere wegen zullen zoe ken om de wereld te dienen met het Evangelie. Men wil een eerlijke dialoog tussen kerk en wereld, geloof en ongeloof Kans tot slagen is alleen aanwezig, wanneer aan enkele technische- en ethische voorwaarden voldaan wordt. De dialoog moet gesprekstechnisch mogelijk en ethisch van beide kanten ernstig gezocht worden. Deze voor waarden zijn niet of zeer onvoldoende aanwezig. Onvoorbereid le. Het is een onmogelijke zaak in een korte tijd, onvoorbereid, tot een wezenlijke dialoog te komen. 2e. Men krijgt ook meestal niet de indruk dat het van de kant van de „tegenstanders" om een dialoog te doen is. Dan zouden zij meer blijk moeten geven van een voorzichtiger en eerbiediger benadering van de problemen en meer eerbied voor de overtui ging van anderen. 3e. De voorzichtigheid en het begrip opbrengen komt meestal van één kant nl. van de vertegenwoor diger van de kerk. Van de andere kant is men direct klaar met beschuldigingen van arrogantie, hoogmoed, onverdraagzaamheid en bekrompenheid. Voeg daarbij de toon en de blik van agressiviteit Wie het te doen is om eei dialoog zal toch meer kritisch-informerend en minder agressief moeten spreken. Beschaving 4e. Wanneer ik aan teach-in's denk, dan gebruikt men menigmaal wapenen, die een christen niet kan en mag hanteren. Je kunt niet met gelijke munt terugbetalen. Ik zeg het maar hardop: Hier is ook te groot niveau-verschil in beschaving. 5e. Om nu een recent voorbeeld te nemen, waar om maakte prof. Berkhof soms een hulpeloze en weerloze indruk? Heus niet, omdat Berkhof niet bekwaam genoeg is. De vragen, die hem gesteld werden, heeft hij heel wat dieper, breder en inten ser doordacht dan zijn opponenten. En toch die we<feiende Indruk. Geen wonder. Achter elke vraag verbergen zich schuiten vol misverstanden. De verlegenheid ontstaat hierdoor, dat Berkhof in enkele minuten de zaak op z'n pootjes moet zetten, misverstanden weg moet nemen enz., hetgeen een onmogelijke zaak is. Je komt in een soort paniekstemming: „Waar moet ik beginnen? Ik heb wel een hele avond nodig om alles recht te zetten." En dan doe je maar een slag, want je moet toch wat zeggen. 6e. In een kruisverhoor wordt niets afgehandeld. Men vraagt bevredigende antwoorden, meestal cate gorische- inplaats van gecompliceerde antwoorden. Kan een ingenieur bevredigend antwoorden in en kele minuten op vragen over ruimtevaart, compu ters en biochemie? Prijsgeven 7e. Onhoudbare posities, verkeerde conclusies, on juiste denkschema's, beschamende zonden in daden en woorden, en niet het minst in nalatigheid en laffe aanpassing mag de kerk natuurlijk niet kramp achtig goed praten of er overheen praten. Daar is het mij zeker niet om te doen, want deze zelfhand having in onwaarachtigheid zou de geloofwaardig heid en het gezag van de kerk nog meer ondermij nen. Wij moeten wel prijsgeven elke onzuivere en on juiste beantwoording van het Evangelie, maar nooit het Evangelie zelf, waar kerk én wereld onder moeten komen Onder het oordeel en de cenade. Het Evangelie slaat wel alle zg. heilige huisjes zowel van traditionalisme als van hypermoderniteit neer, maar is veel te positief om ons alleen maar bij puinhopen te laten zitten. Dat leert Gods Woord ons wel. Als ik dat niet zeker wist, zou ik geen dag langer dienaar van het goddelijk Woord en daarin dienaar van die gebrekkige kerk willen zijn. 8e. Een kruisverhoor is we' geen dm'nog, maar de bedoeling is toch door zulk een uitdaging te ko men tot een dialoog. 9e. De kerken hebben de roeping de juiste wegen en middelen te zoeken om de geloofwaardigheid van het eVangciie te versterken en niet af te bre- ken. Waarvoor ben je anders kerk? Namens de deelnemende verenigingen spreken ds. W. de Graaf, mr. A. Even huis, E. Raams, prof. dr J. Schoneveld en prof. dr. B. J. Oosterhoff. Muzikale medewreking komt van het koor van de Marnix kweekschool voor kleuter leidsters en van het Rehoboth-koor. TÜRKHEIM (Duitsland) Vrijdag is overleden de rooms-katholieke fi losoof Josef Bernhart (87). Van zijn vele boeken zijn vooral De zin van de geschiedenis, Het Vaticaan als we reldmacht, De profundis, Het dui velse in de geschiedenis, Chaos en demonie en Het lijden van de dieren bekend geworden. MOORS TREKT ULTIMATUM IN ROERMOND Bisschop Moors heeft zijn ultimatum aan pastoor Miedema te Schaesberg ingetrokken Hij hoopt hiermee zo'n situatie te scheppen, dat zowel de commissie van goede diensten als de centrale beleidscommissie en de pastorale raad van het bisdom hun werk in het Schaesbergse conflict tot een goed einde kunnen brengen. NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam (vac. W. A Smit met nevenopdracht voorbereiding city-pastoraat), dr. J. H. van Beusekom te Amsterdam (Willem-de-Zwijgerkerk- gemeente A); te Ede, G. van Estrik te .Genemuiden; te Eist (Gld.) (vac. J. Ribbink; toez.), W. Vons te Kethel; te Oosterend (Fr.) (toez)W. van der Wolk te Middelstum; te Zaandam (vac. K. H. Reerds; toez.), C. H. Bijl te Wormer: te Zwammerdam (toez.), D. Goudswaard te Rotterdam-Zuid. Aangenomen naar Rh enen (vac. A Westra; toez.), P. L. J. Wapenaar te Leimuiden. Bedankt voor Lemmer. K. A. Cladder te Dongen: voor Randwijk, A. J. Wijn- maaien te Maartensdijk: voor Vriezen- veen (toez H. Koudstaal te Oudshooro. Emeritaat aangevraagd door J. W. van Swigchum te Rotterdam. Beroepbaar kand. J. H. Gorter, Va- leriusstraat 78 III. Amsterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Badhoevedorp (vac. W. Blanken) en te Emmen-Angelslo (2e pred pl.), B. E. Span te Zwaagwest- einde: te Delfzijl (vac. E. Nawljn) en te Zierikzee (vac J. H Nawijn), J. Vos te Lichtenvoorde: te Kampen, R. Akker man te Driebergen. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Gouda. H. W Ophoff te Leek. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veen, J. van Haaren te Amersfoort

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2