Advies: Huidige kerkorde is voor experimenten flexibel Jeugd pleit voor Mozambique Driemanschap zal Hydepark leiden Paus Paulus verdedigt priestercelibaat Een woord voor vandaag Vanavond hervormd debat over het ambt Uw probleem is het onze.... Meningsverschillen over teruggave bezette gebieden Classis laakt Culemborg D'66: Geen onzakelijk fusie' met PSP-ideaal Conferentie over rouwgebruiken CHU bezorgd over prijsontwikkeling na invoering BTW Fusie tussen Vettewinkel en Cindu? Prof. Muntendam: SCHRAP HET WOORD HOGESCHOOL Geref. Kerk Zambia zelfstandig Van Niftrik en Jonker voor confessionelen BEROEPINGSWERK DINSDAG 18 FEBRUARI 1969 Christus is vertrokken naar het buitenland. Dan lezen we in Marcus 724 „En toen Hij een huis was binnengegaan, wilde Hij niet, dat iemand het wist; maar Hij kon niet ver borgen blijven." Israël, dat bezig is Hem de rug toe te keren, gaat Hij de rug toe keren. Maar het is nog niet helemaal zo ver. Zijn reis naar het buitenland is als het ware een waarschuwing: ,Als U „neen" zegt tegen Mij", zegt Hij als het ware, „dan ga Ik ver der." Maar de tijd is nog niet gekomen, dat Hij Zich aan de heidenen gaat openbaren. Toch lezen we: Hij kon niet verborgen blijven. Christus kan zich niet verbergen. Hij kan zich terugtrekken van de een, die niet in Hem wil geloven, maar dan openbaart Hij zich aan de ander. In het westen zeggen theologen dat God dood is. Maar het wonder is dat in Indonesië meer mensen dan ooit Hem leren kennen als levende Heiland. Hij kan niet verborgen blijven. Daar hebben we ook het bewijs of wij christen zijn of niet. Openbaart Hij zich door ons? Christus zijn wil zeggen dat i-~. Christus in ons woont. Omdat Hij niet verborgen kan blijven, moet Hij door ons heen openbaren. Zien anderen Christus in ons? Neen, dan wordt het tijd dat we ons afvragen of Hij wel in ons w; of we ons niet ten onrechte met Zijn naam sieren. We lezen vandaag: Mattheüs 12 22-37. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik heb een grote fles met een halswijdte van 8 cm. Men ver telt, dat wariheer ik die half vol doe met tuingrond, ik daarin bloemen kan kweken. Hoe en welke bloe men? Antwoord: Leg onderin de fles een laagje poetskatoen om het overtol lige water op te vangen. Daarop een laagje rivierzand en daarop een flink laagje gewone bloemistengrond met wat scherp zand gemengd. Het grondlaagje 10-15 cm dik, het zand laagje 2 cm. Gebruik kleine plantjes of stek, daar ze anders niet door de opening kunnen. Gebruik voorts liefst blad planten, liever dan bloeiende. Ge schikte stekken zijn: fuchsia, gera nium, coleus (sterk gekleurde), cras- sula, cuphea (bonte) lucifersplantje. De fuchsia en cuphea kunnen ook upg. bloeien. Geschikte plantjes: Cyperus alter- nifolius (parapluplantje), de zilver- bonte chlorophytum variegutum, pe- pesornia arifolia (geelbont), adian- thum, kleine varens. De beplanting mag niet te dicht zjn. U moet de flesse-opening open laten. De beste tijd is van het voorjaar tot de nazomer, daar er dan licht genoeg is en dan kan u erop reke nen daarvan zes maanden plezier te hebben. U moet de planten en stek ken aandrukken en daarna begieten. Verder gieten als daaraan behoefte is. U mag niet mesten. Vraag: Ik maak wel eens kristal suiker fijn in de elektrische koffie molen om daarvan poedersuiker te krijgen. Nu zei een kennis dat dit gevaarlijk kan zijn. Is daarvan u iets bekend? Antwoord: Daar het hier niet om chemische reacties gaat, kan er o.i. niets gebeuren. Ook de motor van de molen is voldoende afgeschermd, zo dat de zeer fijne poedersuiker daar niet kan binnendringen en op die manier schade veroorzaken. Het eni ge wat zou kunnen gebeuren, is dat de poedersuiker vochtig wordt en dan gaat aankoeken. Vraag: Wie was de componist of auteur van het stuk The Holy City? Antwoord: De tekstschrijver was de Engelsman F. E. Weatherly. De componist heette Stephen Michael Maybricks Adams (1844-1913), bari tonzanger en componist van „semi- klassieke" vocale nummers. Vraag: Een ongehuwde moeder is met haar kindje thuis in het gezin opgenomen. Zij werkt als kantoorbe diende. Wie moet nu de kinderbij slag aanvragen, zijzelf of haar vader (hoofd van het gezin). En wie moet het kind voor de loonbelasting op geven? Het staat op de ziekenfonds- kaart bij haar ingeschreven. Is dit juist? Antwoord: De moeder is in loon dienst, dus dient zij zelf kinderbij slag en kinderaftrek aan te vragen. Het is ook juist dat het kind op haar ziekenfondskaart is bijgeschreven. Dat de moeder bij haar ouders in woont, doet in dit geval niet ter zake. Vraag: Mag de pachter van een stuk aardappelland aansprakelijk gesteld worden voor de geleden scha de. ontstaan door wateroverlast ten gevolge van de vele regens van 1968 en een minder goede drainage van genoemd perceel, waarvan de pach ter echter op de hoogte was? Antwoord: De pachter kan de ver pachter niet aansprakelijk stellen voor de schade. In artikel 16 der pachtwet staat echter uitdrukkelijk dat de pachter aanspraak kan ma ken op vermindering van de pachtprijs indien tengevolge van bui tengewone omstandigheden (waaron der de watersnood wel gemeenlijk is te brengen) de opbrengst van het bedrijf aanzienlijk minder is dan bij het aangaan van de pachtovereen komst was te verwachten. De pachter dient een vordering ter zake binnen 6 maanden na het einde van het pachtjaar of van het sei zoen, waarover de pachtprijs ver schuldigd is, in te dienen. We veron derstellen bij dit alles dat de pachtprijs door de grondkamer was goedgekeurd en dat daarbij rekening was gehouden met de minder goede toestand van de drainage. JERUZALEM De Israëlische mi nister zonder portefeuille Pinhas Sa- pir, die tevens secretaris-generaal is van de Arbeiderspartij, heeft gisteren gezegd dat een meerderheid in het Israëlische kabinet zich in het kader van een vredesregeling met de Ara bische wereld bereid zou tonen alle bezette gebieden, met uitzondering van Jeruzalem en de heuvels van Golon, terug te geven. "Voel es hoe glad geweldige snelscheercrême, die Bartex!" CULEMBOPG De classis Dor- drecht-Gorinchem van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) heeft besloten, de kerkeraad van Culem borg niet langer in de classis te ont vangen. Zij bracht hierbij onder meer in rekening, dat de kerkeraad van Cu lemborg ds. W Borgdorff en kand. H. Kiezebrink h: d laten voorgaan, die buiten het kerkverband staan, en verder toelaat, dat haar emeri tus-predikant ds. J. A. de Vries voor gaat in gemeenten, die buiten het kerkverband zijn geplaatst. Indien op de volgende vergadering de bekering van de kerkeraad niet is gebleken, zal de classis het verzoek van vijftien afgescheiden gemeente leden inwilligen om hulp bij het op nieuw instellen van de ambten. Sekte verwacht wederkomst in Argentinië BUENOS AIRES Circa duizend Argentijnen zijn naar de provincie Mendoza gereisd. Zij verwachten dat Christus daar zal verschijnen. Zij behoren tot de sekte „De Heili ge Orde van Amerika". Hun leider noemt zich „Silo de Leermeester". Hij beweert dat hij de Silo is, van wie Jakob profeteerde in Genesis 49 10-12. Omdat daar gezegd wordt, dat Silo zijn ezel aan de wijnstok zal binden en het jong zijner ezelin aan de win gerd (hij zal zijn kleed in wijn was sen en in druivebloed zijn gewaad), meent men, dat Christus zal weder komen in Mendoza, het centrum van de Argentijnse wijnbouw. (Van onze parlementsredactie) AMSTERDAM Zolang de Pacifistisch socialistische partij haar ideale, maar onzakelijke be ginsel van een socialistische, vre dige maatschappij niet opgeeft, zal D '66 aan geen enkel gesprek met die partij over de vorming van een progressief akkoord deelnemen. En dat niet omdat beide partijen het over veel zaken niet eens zouden z(jn. Integendeel, het debat gister avond in het Amsterdamse Krasna- polski tussen drs. Hans Gruyters en het PSP-Kamerlid A. G. van der Spek leverde zelfs een grote mate van overeenstemming op. De enige reden van de demokraten om nee te 21 11 01 6 8 L 9 9 2 El l £g£ Vul hor. in: 1 korter, 2 lans, 3 stad aan 't Nauw van Calais, 4 dwalen, 5 familienaam, 6 medeklinker, 7 mede klinker, 8 zeepwater, 9 kubieke me ter, 10 loods (ZN), 11 een soort van grove tarwe, 12 vreemde munt. Bij juiste oplossing leest men Vert 13 een zegswijze. Oplossing vorige puzzel: 1 melk-klem. 2 arme-mare. 3 klos-slok. 4 reep-peer. 5 even-veen. 6 E- pen-peen, 7 last-stal. MAKREEL (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Vanmiddag is de hervormde synode op de Blije Werelt voor de tweede maal begonnen aan een diepgaande bespreking over het ambt. De kans is echter buitengewoon gering, dat er werkelijk een consensus van gedachten uit het debat zal groeien. Besproken wordt een rapport van prof. dr. H. Berkhof, waar zijn eigen commissieleden al zo onderling verschillend over dachten, dat ze niet eens in staat waren een gezamenlijk commen taar op het werkstuk te geven. Het ziet ernaar uit dat dit rapport al getorpedeerd was, nog eer het in de synode kwam. Berkhof wijst een weg naar een totale structurele veran dering in de kerk. De reactie van de commissie die hem moest begeleiden is echter dat de huidige kerkorde vol doende mogelijkheid voor experimen ten biedt. Eigenlijk is met die uitspraak het rapport- Berkhof al on dergebracht bij de „church fiction", de kerkelijke component van „science fiction". Letterlijk zegt de „commissie van beraad over het ambt": „De sober heid van ons belijden en van onze kerkorde laat ruimte voor allerlei va riatie en experiment. De kerkorde is op dit gebied zeer flexibel. Allerlei initiatieven, waarop men zich mo menteel vooral in de grote steden be zint, kunnen zonder veel moeite in de kerkorde worden ingepast". Wel wordt aangeraden een „perma nente commissie voor vragen aan gaande het ambt" in te stellen, bij voorbeeld als subcommissie van de Raad van de Zaken van Kerk en Theologie bestaande uit vertegen woordigers van verschillende ambts opvattingen. Die moet dan alle expe rimenten begeleiden. Maar het is vol gens de commissie de vraag of er eenstemmige adviezen zullen komen. Rapport-Berkhof Het rapport-Berkhof kwam al eer der in de synode aan de orde. tijdens de zomerzitting. We hebben er toen een lang artikel aan gewijd. Het rap port moest herschreven worden, waar bij aandacht geschonken moest wor den aan de opmerkingen die in de synode werden gemaakt. In wezen is het echter weinig veranderd. Berkhof blijft ambten verstaan als „functies binnen de christelijke kerk- zeggen, is het beginsel, dat de paci- fisten in hun vaandel voeren. Drs. Gruyters: „De PSP wil haar programma verwezenlijken, neem ik aan. Echter alleen in een socialisti sche maatschappij. Eerst een nieuwe samenleving en dan komt de uitvoe ring van dat programma vanzelf. BUITENSPEL Maar de PSPer vergeet, dat het zich buitenspel zet. Haar beginsel is niet te realiseren langs demokrati- sche weg. .Er is geen meerderheid voor te krijgen. Dus blijft het bij het verkondigen. Het is een onzakelijk ideaal, dogmatisch". Die „beschuldiging" zat het Twee de-Kamerlid niet lekker. Maar wat hij en de oude revolutionair Dirk Schilp ook probeerden, ze bleven de hele discussie „getekend" door het dogmatisme. En zo was er nauwelijks sprake van een debat. Gruyters had daar van te voren voor gewaar schuwd. En kreeg Van der Spek de met overwegend PSP'ers gevulde zaal mee, Gruyters mocht de politieke punten binnenhalen: „Pragmatische politiek, een gematigd progressief program, uitvoerbaar na de verkie zingen in de aktuele politieke situ atie van vandaag." GELACH Het klonk erg aannemelijk, maar waardering oogstte het nauwelijks. Wel gelach: „Gruyters is een komiek en zijn politiek is nep" of: „hij voert de wil van de massa uit". Gruyters: „Je moet durven werken, niet alleen verkondigen. Zoals de PSP gedoemd is te doen. Als D'66 bij de volgende verkiezingen een groot mandaat van de kiezers krijgt, en dat zit er wel in, dan kunnen we gaan praten over een progressief ak koord met PvdA en PPR". Maar zonder PSP DEN HAAG „Nabestaan. Over de psycho-hygiëne van de rouw" is het thema van de jaarlijkse confe rentie van het nationaal protestants centrum voor de geestelijke volksge zondheid, die dinsdag 25 maart in „De Blije Werelt" te Lunteren wordt gehouden. Sprekers zijn de psychiater M. A. J. M. Nevejan, de pastoraal-psycho- loog dr. H. Faber en de socioloog drs. J. Matse. Uitgangspunt is een bespreking van wat zich tijdens het rouwproces in het innerlijk van de rouwdrager afspeelt, in de gevaren die een niet goed verwerken van het verdriet in zich bergt. Voorts zal worden nagegaan op welke wijze de levensbeschouwing enerzijds, de wijzigende rouwgebrui ken en vormen in onze samenleving anderzijds een goed verloop van het rouwproces bevorderen of verstoren. Inlichtingen bij het NPC. Duinweg 23, Den Haag. DEN HAAG Het dagelijks bestuur van de CHU heeft gisteren in een verklaring gezegd in hoge mate verontrust te zijn over de prijsont wikkeling na de invoering van de BTW. Het bestuur wil op de kortst moge lijke termijn deze prijsontwikkeling beteugeld zien. Het acht het noodza kelijk dat de minister van econo mische zaken daarvoor terstond con tact opneemt met het georganiseerde bedrijfsleven, teneinde te komen tot een snelle indamming en eventuele correctie van onverantwoorde prijs stijgingen. AMSTERDAM Hoewel daarop door belanghebbenden nog geen commentaar wordt gegeven, doen in financiële kringen geruchten de ronde over een op handen zijnde fusie tussen de verffabriek D. H. Vettewinkel in Amsterdam en het grote asfalt- en dakbedekkingsbe- drijf Cindu-Key Kramer uit Uit hoorn. Voor insiders moeten deze geruch ten geen bevreemding wekken, want het is geen geheim, dat de Neder landse verfindustrie zeer sterk beconcurreerd wordt door buiten landse ondernemingen. De heer D. Vettewinkel, die voor zitter is van de vereniging van verffabrikanten, meent zelfs, dat de verfexport ten dode is opgeschreven en dat alleen grote concentraties in staat zijn het hoofd te bieden aan de toenemende mededinging. gemeenschap, die zich van andere functies daardoor onderscheiden, dat zij het heil van Christus represente ren en vertolken en dus doende de kerk met gezag bij zijn genade en bedoelingen bepalen". Het ambt is voor hem een binnen kerkelijke zaak. „De ambtsdrager beoogt met zijn werk enerzijds de blik te openen voor de onbemiddelde toegang tot het heil, en anderzijds de gemeente mondig te helpen maken, een mond te helpen geven naar de wereld toe. Het bijzondere ambt tast het ambt van de gemeente niet aan, maar is er dienstbaar aan". De ge meenteleden zijn de priesters die in de wereld Christus vertegenwoordi gen, zegt Berkhof en de ambtsdragers moeten hen daarvoor klaar maken. Ambten gelijk De ambtsdrager blijft daarom aan de gemeente onderworpen, niet in de zin dat hij de wil van de meerderheid heeft uit te voeren, maar wel zo, dat hij in haar opdracht en te haren be hoeve de taak der Christus-represen tatie (vertegenwoordiging van Christus) vervult.' „De amb elijke structuur in de kerk is", volgens prof. Berkhof, „geen feodale hiërarchie, geen aristocratie, geen oligarchie, ook geen democratie, als daaronder de uitvoering van de wil der meerderheid zou worden verstaan. Natuurlijk kan ze in ver schillende cultuurperioden meer in de ene of andere zin „gekleurd" zijn," voegt hij daar echter aan toe. Maar ook in onze democratische tijd geldt dat de gemeente geen democratie is, maar een „christocratische broeder schap". Praktisch komt de visie van Berkhof erop neer, dat naar zijn me ning administratieve figuren, als se cretarissen van de synode, niet in het ambt staan, terwijl niet-ambtsdra- gers als maatschappelijke Werkers, en jeugdwerkers dat wel doen. De ouder ling is beslist niet minder dan de predikant en moet ook het recht heb ben te preken en de sacramenten te bedienen. Berkhof ziet de ambten niet als hoger en lager, maar naast elkaar. Reacties De enige twee leden van de commis sie die samen een reactie konden op stellen naar aanleiding van dit rap port, waren de leden van de Gerefor meerde Bond drs. W. Balke en drs. S. Meijers. Beiden zien in Berkhofs schets gevaren, vooral in zijn laatste stelling die wij weergaven. Zij schrijven: „Met name geeft dit te wei nig eer aan het oudstenambt en'het predikantenambt." Dr. E. Emmen heeft een soortgelijk bezwaar. Hij vindt „Berkhofs amb- Wastafel verstopt. Is er nog Fifax?Nee! Haal het even bij de drogist. ROME Paus Paulus heeft gisteren weer eens krachtig neen gezegd tegen de ontkoppeling van priesterschap en celibaat. In zijn jaarlijkse toespraak tot de vastenpredikers van het bisdom Rome stond de paus langdurig stil bij de veranderde positie van de priester. De priester is in de moderne maatschappij een eenzame geworden. Hij voelt zich een vreemde, over bodige en zelfs lachwekkende figuur. Vandaar dat hij op de gedachte is gekomen, dat daar wat aan gedaan moet worden. Op zichzelf een uit stekende gedachte, aldus de paus, maar de uitwerking is niet zonder gevaren. Om te beginnen moet de priester bedenken, dat er ook nog altijd mensen zijn, die normale zielszorg verlangen. Verder mag zijn ambt niet verwereldlijken. In dit verband noemde de paus wereldse kleding, een werelds beroep, het bezoeken van bioscoop of schouwburg, sociale en politieke activiteiten, alsmede trouwen en een gezin stichten. Christus heeft zijn discipelen ge vraagd alles te verlaten om Hem te volgen. Hij eiste van hen totale overgave en een zich volkomen los maken van hun bindingen, zoals het huwelijk, aldus de paus. ten" te binnenkerkelijk en zou „wil len vasthouden aan het exemplarisch en publiek karakter in het midden van volk en wereld". Pleiten Balke en Meijers als het ware voor een kerk die sterk door dominees gedomi neerd wordt, dr. Emmen wil kenne lijk vasthouden aan de dominees als notabelen in de maatschappij. Prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker zegt: Berkhofs visie dat er eigenlijk slechts één ambt is zo legt hij althans Berkhofs gedachte uit dat de verschillende ambten op één lijn staan maakt een volslagen her structurering van de kerk nodig. De hele kerkorde moet dan op de helling. Hij vindt dat niet nodig, want naar zijn mening biedt het huidige artikel vier over de ambten voldoende ruim te voor experimenten. Dat is in we zen de visie die later door de commis sie is overgenomen. Vastgelopen De andere visies geven eigenlijk nauwelijks tegenover Berkhof een werkelijk alternatief. Prof. Bronk- horst, die Berkhof steunt, blijft het betreuren dat het overleg in de com missie min of meer is vastgelopen in de veelheid van mogelijke gezichts punten. Dit belooft dus weinig goeds voor de bespreking op de synode. Als de commissie al in een veel heid van gezichtspunten blijft steken, wat kan er dan van de synode verwacht worden. Waar schijnlijk zal die zich vanavond neerleggen bij de resignatie van prof. Bronkhorst die schrijft: Misschien moeten wij inderdaad toegeven, dat het in de huidige overgangssituatie binnen onze cultuur niet wel doenlijk is om tot bevredigende concepties in zake het ambt te komen, die het bestaande en wordende tezamen kunnen omvatten." Brief om steun aan synode (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Dezelfde jon geren die op de vorige zitting de hervormde synode vroegen de aanbevelingen van de assemblee van Uppsala niet naast zich neer te leggen, hebben haar nu ge vraagd het Mozambique-insti- tuut daadwerkelijk te steunen. Op die wijze zou de synode met de daad kunnen tonen, dat het haar ernst is, de aanbevelingen van Uppsala uit te voeren. Dit verzoek werd aan de synode gericht door jongeren van De Horst, van Nieuw Ruimzicht en door twee studenten uit Leiden, die zich „ak- tie-groep Uppsaia-Nederland" noe men. Het Mozambique-instituut is in 1963 opgericht als een kostschool met middelbaar onderwijs in Dar es Sa laam voor jongeren die Mozambique ontvlucht waren. Op het ogenblik zijn de drie noordelijke provincies, waarvan er twee grenzen aan Tanza nia en één aan Zambia, bevrijd. Het instituut helpt het onderwijs in deze provincies weer op te bouwen. De Nederlandse joneeren, die de brief aan de synode richten, vragen haar een beroep te doen op de rege ring en volksvertegenwoordiging om dit instituut te helpen. Bovend'en willen zij dat de synode gelden beschikbaar stelt en het instituut mo reel en politiek steunt. Dit instituut is één van die revolutionaire bewegin gen, die volgens de assemble van Uppsala door de kerk gesteund moe ten worden, zeggen de jongeren. Napalm Mozambique, zeggen zij. dreint een nieuw Vietnam te woeden. de jongeren maakt Portugal gebruik van napalm. Het inst'tuut wordt reeds geholpen door dr regeringen van Zweden en Denemar'-on. de We reldraad van Kerken, de Ronms-Ka- tholieke Kerk en het Amerikaanse Ford-fonds. De synode heeft de jongeren van de Uppsala-Nederland-groen uitgeno digd om de zittingen bij te komen wonen. Hoewel het punt niet op de agenda staat, hebben zij gevap"d een bespreking over het Mozambi que-instituut er alsnog aan toe te voegen. Het secretariaat van de groep is gevestigd Gooijerdijk 16 in Drieber- 1 gen. ENSCHEDE Professor dr. P. Muntendam ziet het begrip ho geschool liever gisteren dan vandaag uit de terminologie van de wet op het wetenschappelijk onderwijs ver dwijnen. Het is duidelijk een ana chronisme. Prof. Muntendam sprak gister avond voor hel Academisch Ge nootschap Oost-Nederland. De bij eenkomst was belegd omdat de stich ting van de achtste med'sche facul teit nog altijd speelt. De hoogleraar in de sociale ge neeskunde in Leiden betoogde dat in de geneeskundige opleiding een psy choloog zeker niet gemist kan wor den. evenmin als de socioloog. Prof. Muntendam benadrukte de noodzaak tot samengaan van geneeskunde met sociale wetenschappen, zowel in het speurwerk als 'n de toepassing ervan. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Een drieman schap gaat het hervormd semi narie Hydepark te Driebergen leiden. De synode benoemde gis teren dr. F. O. van Gennep te Leidschendam en ds. M. J. G. van der Velden te Renkum tot recto ren. Met dr. E. J. Beker, die tijdens het rectoraat van dr. J. M. de Jong con rector was en na diens overlijden het rectoraat waarneemt, zullen zij samen het rectorium vormen. De drie rectoren zijn gelijk in rang. De eerste twee jaar zal dr. Beker het LOESAKA Dr. Kaoenda, de pre sident van Zambia, was een van de sprekers op de eerste synode van de gereformeerde Kerk van Zambia. Deze kerk, vrucht van de zending van de Nederduitse Gereformeerde Kerk van de Oran;e-Vrijstaat, is pas zelfstandig geworden De synode koos in het moderamen maar één Zuidafri- kaanse zendeling, dr W A. Krige. De anderen zijn jonge Zambiaanse pre dikanten. Een van de eerste beslissingen was de verplaatsing van de theologische hogeschool naar de hoofdstad Loe- saka, dichtbij de nieuwe universiteit. De oude school in het binnenland wordt vormingscentrum. JOHANNESBURG Tegelijk is in Zuid-Afrika een Indiase Gereformeer de kerk gesticht eveneens een loot van de Nederduits-gereformeerde Kerkfamilie. VIANEN De jaarvergadering en de daarop aansluitende conferentie van de Confessionele vereniging zul len dit jaar in de pinksterweck plaats vinden: op dinsdag 27 en woensdag 28 mei op Woudschoten. Op de conferentie spreekt dinsdag avond prof. dr G. C. van Niftrik over „Het toekomstig heil van de enke ling". Woensdagmorgen spreekt prof. dr. H. Jonker over „Wat mag de ge meente van de prediking verwach ten?" presidiaat van het rectorium bekle den. Dr. Van Gennep wordt speciaal belast met de leiding van de nascho- lings- en predikantencursussen en ds. Van der Velden met de leiding van de studentensemesters. Dr. Van Gennep is 42 jaar. In 1951 werd hy als hulpprediker aan de Haagse Duinoordkerk verbonden. Vervolgens was hij voorganger van de evangelisatie te Maarssen. Sinds 1962 is hij predikant te Leidschen dam. Ds. Van der Velden is 40 jaar. In 1957 werd hij predikant in Nieuw- poort. Sinds 1961 staat hij in Renkum Met zijn benoeming is het verlangen vervuld van de Gereformeerde Bond. Dr. G. de Ru is nog voor één jaar herbenoemd als praeses van de syno de. Tot assessor werd benoemd ds. G. Wursten (39) te Sprang. Hij volgt ds. J. H. van de Bank op. Tot assessor secundus en assessor tertius werden benoemd ds. J. A. G. van Zanten (47) uit Wassenaar en ouderling W. R. van der Heyden uit Nijmegen. De synode besloot, dat de tweede en de derde assessor de wekelijkse ver gaderingen van het moderamen op dinsdag zullen bijwonen als advise rende leden. Dit was tot nog toe niet het geval. NED. HERV. KERK Beroepen te Deventer, A. de Leeuw te Kolderveen; te Nieuw-Beijerland, kand. H. Smit te Gouda; te Westerlee, D. R. Jonker te Buurse. Aangenomen naar Amersfoort (vac. A C. Smits). E. H Kalkman te Maas sluis; naar Asperen (toez.), K. Pot te Beusichem; naar Boyl (toez.), mevr. M. M. C van der Weide-Douwes, kand. te Engelbert. Bedankt voor Akkerwoude, J. ter Steege te Vrouwenparochie: voor Brui- nisse' en voor Wissenkerke. H. S. J. Kalf te Bennebroek; voor Hendrik Ido Ambacht (vac. M. J. Kalvenhaar: toez.), W. de Bruiin te Ermelo; voor Zoeter- meer (vac. H. K. van Wingerden), J. den Besten te Huizen. GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek, J. Nieuwsma te Apeldoorn. Bedankt voor Steenwijk (vac. W. B. van Halsema), A. C. van Beek te Kat wijk aan den Riin. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West, M. Baan te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Bodegraven. A. Hoo- gerland te Werkendam. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Aangenomen naar Goes, B. Sijl te Winschoten. Die regenjas kan ik zelf wel waterdicht maken. Met Harmisol van mijn drogist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2