God heeft het echt niet nodig, dat wij feiten verdonkeremanen RAI Bekering verlost ons van secularisatie Puzzelboek Een woord voor vandaag Jezuietenleider verwacht oplossing Prof. Kuitert tot ambtsdragers Uw probleem is het onze.... PERSONENAUTO'S Waarheid en Eenheid groeit Ds. Rienks Zuster Basilissa (107) overleden Dr. W. Aalders tot Waarheid en Eenheid Djakarta geeft 1000 Papoea's stemrecht Arme landen zien particulier geld als hulpverlening Kruisbanier wil naar 1,2 miljoen Nieuwe taak voor Paul Oestreicher BEPWPiNOSWERK MAANDAG 17 FEBRUARI 1969 Vanaf vandaag gaan we ons deze lijdensweken bezig houden met de woorden uit Marcus die ons voorbereiden op het sterven en de opstanding van de Here Jezus Christus. De eerste waarschuwing in die richting ts te vinden in Marcus 724 ,J£n Hij stond op en vertrok vandaar naar het gebied van Tyrus." Dat is de enige keer, dat Christus zich buiten de grenzen van Palestina begaf. Zocht Hij rust? Wilde Hij een ogenblik va kantie hebben? Ik geloof het niet. Deze tekst kan niet gelezen worden buiten het eerste deel van hoofdstuk 7 om. Daar wordt ons gezegd, hoe Hij de houding van de Farizeeën scherp afkeurt. „Dit volk eert Mij met de lippen", heeft Hij hun toegeroepen, „maar hun hart is verre van Mij. Tevergeefs eren zij Mij." Omdat hun hart verre van Christus is, trekt Hij ver van hen weg. Gods genade is niet oneindig. Wij kunnen Hem niet blijvend de rug toekeren. Het moment komt dat Hij ons de rug toekeert. Israël is volgens het begin van Marcus 7 blijven steken in de traditie, in het verleden. Maar Christus is de Heer van heden en toekomst. Hij gaat verder. Wie blijft steken in het verleden laat Hij achter zich. We lezen vandaag: Mattheüs 12 1 - 21. Studentenpastores HILVERSUM Pater J. Hermans, I de provinciaal van de jezuieten in Nederland, heeft goede hoop, dat er nog voor 1 maart een regeling tot i stand zal komen tussen de Amster damse studentenpastores (leden van zijn orde) en bisschop Zwartkruis van Haarlem. Hij zei dit gisteravond in het KRO-progran-.ma Kruispunt. Het gesprek over de regeling is volgens pater Hermans volop bezig en het resultaat hiervan meende hij met enige gerustheid af te kunnen wachten. „Zondag 2 maart hoeven we geen schokkende dingen te verwach ten". Pater Hermans wilde de oplossing, die in de maak is, geen compromis noemen. Als er inderdaad een regeling met de bisschop tot stand komt, dan is ei ook geen reden meer voor pater Ar- rupe, de generaal van de orde in Ro me, om in te grijpen. Zaterdag heeft pater Hermans in Rome gesproken met pater Schonenberger, assistent van pater Arrupe. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brler dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Aan ons huis is een achter uitgang van een meter breed, met golfplaten bedekt toen we het huis kochten en als schuurtje in gebruik bij de vorige eigenaar, nu 5'/t jaar geleden. Nu heeft mijn nieuwe buur man mij gedwongen dit schuurtje leeg te maken. Ik heb namelijk op het kadaster in mijn officiële stuk ken gelezen dat ik hem een looppad (voetpad) moet geven. Maar van een vroegere eigenaar van het huis van mijn buurman hoorde ik dat dit voet pad steeds sinds 21 jaar gesloten is geweest. Is het dan niet verjaard? Ook een andere getuige kan dit bevestigen. Ook heb ik de buurman gevraagd of ik een paar leggers (bin ten) onder het afdak mocht leggen om er mijn thans opgeborgen goede ren weer te plaatsen (hout e.d.), ter wijl hij dan toch een doorgang zou hebben, maar dat kan bij een hoogte van 2.20 m -in de lucht toch geen bezwaar zijn. Ook heb ik hem ge vraagd de deuren aan mijn erf te sluiten, maar dat wil hij niet doen. Antwoord: Erfdienstbaarheden kunnen slechts door verjaring te niet gaan, indien daarvan gedurende 30 achtereenvolgende jaren geen ge bruik is gemaakt. Deze erfdienstbaar heid bestaat dus nog. U dient zorg te dragen dat de buurman zonder enige hinder het voetpad kan gebruiken Andere verplichtingen heeft u niet Als u de houtvoorraad zo kan op stellen, dat deze buiten het voetpad blijft, heeft de buurman niets erte gen te zeggen. U kan de buurman dwingen alle deuren, die op uw erf uitkomen, op één na te sluiten. Vraag: Een weduwe van meer dan 60 jaar heeft twee kinderen. De dochter is getrouwd, de zoon is kostwinner. Deze moet dit jaar ge keurd worden voor de dienst. Zou hij om die reden vrijstelling kunnen krijgen? Of komt de weduwe in aanmerking voor kostwinnersver goeding? Antwoord: De minister kan vrijstelling verlenen wegens kost winnerschap, persoonlijke on misbaarheid. bekleding van een geestelijk of godsdienstig menslie vend ambt, broederdienst. aanwezig heid van een bijzonder geval. Van de ministeriële beslissing staat be roep open bii de Kroon. Wendt u in deze aangelegenheid ook met het oog op kostwinnersvergoeding tot de gemeentesecretarie, afdeling mi litaire zaken. Vraag: Kunt u me inlichtingen verschaffen inzake het houden van chinchilla's? Antwoord: Het beste is zich te wenden tot de Nederlandse vereni ging van fokkers van edelpelsdieren, administratieadres, Nieuwe Park- laan 127, Scheveningen. Vraag: Hoeveel bedroeg de AOW uitkering over 1967 en 1968? Antwoord: Over 1967 voor onge- huwden ƒ3207, gehuwden ƒ4560, 1968 3365,50 en 4785. Raad van lezer: Uw antwoord in zake de blauwe regen klopt niet. Hoe meer men snoeit, hoe meer het bloeit. Het beste is in de zomer de groei toppen in te toppen en niet in het voorjaar, want dan krijgt men geen bloemen. Het gaat goed met het blad „Waarheid en Eenheid", zei de voorzitter van de persvereniging die het blad uitgeeft, dr. J. Schel haas, zaterdag. De oplage groeit met de dag. Er zijn wel enkele abonnees die van tijd tot tijd bedanken, maar dan is het meest al, omdat zij het niet langer in de Gereformeerde Kerken kun nen uithouden. Dr. Schelhaas noemde dat een droevige zaak. In de redactie is de heer Strik- werda opgevolgd door drs. A. B. Meeder, predikant te Ooltgens- plaat Dr. Schelhaas deelde mede dat de persvereniging bezig is een brief op te stellen aan de synode. Daarin zal gewezen worden op het feit dat sommige gerefor meerde theologen zich niet hou den aan de laatste uitspraak van de gereformeerde synode, waarin de besluiten van de synode van Assen-1926 terzijde werden ge steld. VrijdagavondDe wekelijkse badbeurt. En dan gebeurt bet! Opeens is dafc zwakke plekje een heus gat gewon den. Help! Marie, de ISOPON Da.ISOPON.de pasta die ALLE gaten,scheuren en deuken opvulb. Even uitsmeren en een half uur laten bikkelgranietstaalhard In alle doe-het-zelf.ijzerzaken en grossiers in automaterialen, va. A.IO VOOR 1000 EN 1 KLUSJES VAN DER STRAATEN N.V. Gorinchem-Amsterdam - Eindhoven speciaal Trein-Toegang-biljet met 3x reductie verkrijgbaar op 140 N S -stations Ds. Th. Rienks uit Zeist heeft niet van 1951 tot 1957 in Sittard gestaan als gereformeerd predikant, zoals we in Ons Zondagsblad schreven, maar van 1957 tot 1967. 's-HERTOGENBOSCH In de leef tijd van 107 jaar is dit weekeinde in het Sint Ignatiusklooster te 's-Hertogen- bosch overleden zuster Basilissa Heister, de oudste religieuze van Nederland. Op 5 januari vierde zij nog in goede fzandheid haar laatste verjaardag. Op maart zou zij haar 85-jarig klooster- feest hebben gevierd. Zuster Basilissa heeft ruim zestig jaar in de missie op Noord-Celebes gewerkt. Drie jaar heeft zij daar in een jappen kamp gezeten. Op 96-jarige leeftijd dwongen de guerrilla's haar naar Ne derland terfjg te keren. Zij was ridder in de Orde van Oranje (Van onze kerkredactie) BARENDRECHT We zien allemaal wel, dat de oude wegen inzake Genesis doodgelopen zjjn. Maar waarom hebben zoveel chris tenen moeite, nieuwe wegen in te slaan? Omdat zjj oog hebben voor het vele mooie, dat in het oude lag. Dat mooie moeten we blijven zeggen. Alleen op een nieuwe manier. raar deze manier van bijbellezen niet toepaste op het Nieuwe Testament. Natuurlijk doe ik dat ook, aldus prof. Kuitert. Mattheus en Paulus spraken als kind van hun tijd (bij voorbeeld de „bezetenheid", die zij signaleren). Maar tegelijk pinnen zij het hele evangelie vast op de werke lijkheid van de verschijning van Christus, zijn kruis en opstanding. Daarom heb ik daar geen enkele moeite mee. Wat denkt prof. Kuitert van be grippen als zondeval en erfzonde? Adam dient in de Bijbel niet om ons te verontschuldigen, zei hij. Adam vat ons samen. Adam, dat zijn wij, ook in Romeinen 5. Erfzonde bete kent: wij zitten allemaal in de zonde gevangen en we komen er niet uit, tenzij Christus ons eruit haalt. Zon deval wil zeggen: die zonde komt niet van God, is niet in de schepping ingebakken. Moeten we de belijdenis verande ren? Natuurlijk niet, Aldus prof. Kuitert. De bijbel hebben we toch ook niet veranderd, omdat we de wetten van Leviticus en Deuterono- mium niet meer en acht nemen? In feite verandert er in ons belijden (Van onze kerkredactie) UTRECHT „Secularisatie is geen onontkoombaar lot, geen his torisch proces, maar schuld en oordeel. Daarom past ons maar één ding: bekering." Dit zei zaterdagmiddag de Njjmeegse lector dr. W. Aalders tot de leden van de persvereniging „Waarheid en Een heid", een blad dat vele verontrusten in de Gereformeerde Kerken samen heeft gebracht. Dr. Aalders was vorig jaar de stem van de verontruste predikanten in de Hervormde Kerk. De hervormde schrijver van „De theologie der verontrusting" zei, dat hij helemaal niet gelukkig was met de tegenstellingen „progressieven-re actionairen" en „horizonta- lisme-verticalisme." Zij peilen de diepte van de huidige crisis in de kerk niet. Maar al te vaak wordt vergeten, dat de huidige crisis een voorgeschiedenis heeft. Dr. Aalders citeerde verontruste gereformeerde stemmen uit 1916, die toen reeds waarschuwden tegen „ver- uitwendiging van het geloof". Wat toen gezien werd is nu veel sterker openbaar aan het worden. Het liefste wilde dr. Aalders de situatie beschrijven als „verachtering van de genade." De nood van het ogenblik wordt meestal omschreven met „secularisa tie." Gezegd wordt dat mens en kerk diepgaand zijn veranderd. Maar wat in werkelijkheid is gebeurd is dat zij verachterd zijn van de genade, zoals de brief aan de Hebreeën het in de bijbel noemt, zei dr. Aalders. Schuldig De hervormde predikant citeerde Paul van Buren, de Amerikaanse Handenen Lippen ruw?pm>oL theoloog, die gezegd heeft dat onze tijd gekenmerkt wordt door de ont binding van het absolute, die reeds begonnen is in de Franse revolutie. Maar, reageerde dr. Aalders. secula risatie is geen sociaal-psychologisch verschijnsel, maar een proces waar aan de kerk mede schuldig is. Secu larisatie is de vermomming, meende hij, van de verachtering van de gena de. Daarom is er bekering nodig. Dat is een versleten woord, gaf dr. Aal ders toe. Volgens de brief aan de Hebreeën wordt daarmee echter een terugkeer tot de eerste beginselen van de woorden Gods bedoeld, dat is terugkeer tot de oer-waarden, tot het elementaire onderricht van de bijbel. We moeten weer zuigeling worden. Dat wil zeggen dat we ten opzichte van God geen mondige mensen meer kunnen zijn. We moeten ons we tenschappelijk denken opgeven om innerlijk te luisteren naar de woor den van God. Dat is een „onmense lijke" eis, die regelrecht tegen ons wezen ingaat Maar de bijbel eist dat wij aan ons zelf, dat is ook aan'ons „mondig zijn" sterven, opdat alles zich hiërarchisch en harmonisch or dent aan de majesteitelijkheid van de Here God. tische zelfafsluiting is uit de boze. zei hij. De volgende opdracht gaf hij aan de aanwezigen mee: „We zullen ge tuigenis moeten afleggen van de ge nade die ons ten deel Is gevallen. Dat getuigenis moet een teer karakter hebben en ieder exhibitionistisch ka rakter van de publiciteit vermijden." Kennelijk maakt dr. Aalders zelf ernst met deze laatste woorden, want hij weigerde voor de radio-micro foon van het Convent van Kerken zijn gedachten uiteen te zetten. In Denemarken wordt erover gesproken, of het geen tijd wordi om het ambtsgewaad van de predikanten in de Lutherse Volkskerk te vernieuwen. Sinds de Reformatie is dit nooit ver anderd. Aldus prof. dr. H. M. Kuitert zater dag op «en conferentie van ambtsdragers van de Gereformeerde Kerken ln de classis Barendrecht. Hij kondigde van te voren aan, in zijn referaat over „schepping en evolutie" geen slag om de arm te zullen hou den. Dat deed hij ook niet. Maar tegelijk was hij niet negatief: de mensen alleen maar confronteren met de feiten van de natuurwe tenschap. Hij gaf er een proeve van, hoe de kennis van de evolutie im pulsen geeft tot een nieuw belijden van God. waarin het oude vertrouw de doorklinkt Onze vaderen wisten niets over het ontstaan van mens en wereld. Daar om zagen rij in Genesis 1-3 bron van informatie voor de natuurkunde en de geschiedenis. Nu weten we. dat de wereld viif miljard jaar bestaat, dat de soorten geleidelijk zijn ontstaan en dat de mens in deze evo lutie geen uitzondering is. De oude oplossing, dat dit maar „hypothesen" zijn, is niet langer houdbaar. God heeft het niet nodig, dat wij de feiten verdonkeremanen. Wij moe ten ok liet een denkbeeldige Bijbel verdedigen Het heeft Hem behaagd, Zich in déze Bijbel te openbaren. Déze Bijbel zullen we dus serieus moeten nemen Het is een boek uit een grijs verleden en we zullen dus moeten studeren, om dat verleden te leren "rennen. Prof. Kuitert distancieerde zich beslist van termen als „fabel" of „mythe". Genesis 1 - 3 is geïnspi reerd. Inspiratie wil zeggen: God neemt mensen in zijn dienst als ge tuigen van zijn werk. Maar Hij haalt ze niet uit l.un tijd Als kind van zijn tijd, in de taal en het denken en met de kennis van zijn tijd. heeft de bij belschrijver verkondigd, dgt de God van het verbond de Schepper is en men dus nooit angstig op de wereld hoeft te staan Niet „schrappen" Daarom moeten we Genesis 1-3 niet .schrappen" integendeel op- nieuw laten functioneren: wat hij toen op zijn manier zei, moeten wij met de kennis van onze Tijd, in de taal en de beelden van vandaag ver tolken: dat déze God, de Vader van Christus, de Schepper is. We zijn nu gaan zien, dat God de Schepper nog lang niet klaar is. De Schepping is nog nie» af. We staan er midden in Hpel de geschiedenis is schepping. De komst van de mens, begiftigd met verstand heeft deze geschiedenis een eenparig versnelde beweging ge geven. Maar door de mens is ook de zonde in de wereld gekomen. Er treedt een stremming op. Dan komt de Zoon om die stremming op te hef fen. God stuwt de geschiedenis naar de ontplooiing. Dat geeft geweldige moed. Hoe bet einde van de wereld zijn zal, erkende prof. Kuitert niet te we ten. „Wat bedoelden de apostelen met de wederkomst die als het ware morgen gebeuren kon? Ik weet er geen antwoord op Vroeger dachten we, dat we alles wisten. Nu weten we minder dan ons lief is." Nieuwe kansen Maar het loopt goed af. Het is de scheppingsgeschiedenis van God. Zo als Genesis 1-3 verkondigt: voor Hem hoef je niet bang te zijn. De hele manier van christenzijn krijgt in dc- ze visie nieuwe kansen. Het werk in j Pernis, in de Rotterdamse ha-ven heeft te maken met Gods schep pingsgeschiedenis. Het is werken in Gods wijngaard. In de discussie (er waren meer dan tweehonderd belangstellenden en het aantal vragen was zo groot, dat prof. Kuitert ze in acht stapels kon rangschikken) kwam uiteraard de vraag naar voren, waarom de hoogle- niets. Als er dan wat veranderd moét worden maar dat is en heel ande re zaak dan vond prof. Kuitert het erg moeilijk, wat de belijdenis over de verkiezing zegt. DJAKARTA -- De 800.000 Inwo ners van West-Irian zullen door 1.000 vertegenwoordigers over hun politie ke toekomst beslissen bij de uitoefe ning van de .daad van vrije keuze" dit jaar. Dit heeft de minister van voorlichting 3oediardjo. meegedeeld. Hij zei, dat de regering de wetge vende vergaderingen van de acht districten zou gebruiken als basis voor de benoeming van de 1.000 ver tegenwoordigers Een besluit over deze procedure is zaterdag gnomen op een bijeen komst van ministei Malik van bui tenlandse <.aken Minister Boediardjo zei, dat 800 inwoners door één stem zouden worden vertegenwordigd. Voorts deelde hij mee dat Westi- rianezen in het buitenland gelegen heid zouden krijgen deel te nemen aan de stemming Isolement Uit de woorden van de eerste rij moeten de woorden van de tweede rij worden gevormd. De beginletters van de woorden uit de eerste rij vor men de naam van een vis. 1. zuivelprodukt - nadruk, 2. be hoeftig persoon - tijding. 3. houtrolle tje - teug. 4. hoepel - vrucht. 5. door twee deelbaar - turfland. 6. plaats in Z. Limb. - wortel. 7. vracht - plaats voor dieren. Oplossing vorige puzzel: 1. hand. 2. aard, 3. anti, 4. noot, 5. tien, 6. jeep. 7. eten. 8. does, 9. eend, 10. vaal. 11. open, 12. oven, 13. roos, 14. ster, 15. tram, 16. eelt. De zegswijze luidt: „Haantje de voorste". „Maar we moeten goed beseffen", hield dr. Aalders de leden van de gereformeerde persvereniging voor. „dat we daardoor binnen de kerk in een isolement komen te staan." Dege nen die zo willen luisteren naar de bijbel zullen daardoor een aparte plaats innemen als geestelijke kern groep, als de gemeente van de uitver kiezing." Dat mag echter niet leiden tot geestelijke hoogmoed. Er mag geen hoogmoedige afsluiting komen van de schare die in de kerk de wet niet kent. Iedere neiging tot aristocra- AMSTERDAM „Het is een grote verbetering dat de rege ringen en de openbare mening in de ontwikkelingslanden meer dan voorheen bereid blijken te zijn om het particulier kapitaal te zien als een bron van dienst verlening, die zij moeilijk ergens anders kunnen krijgen en die in geen enkel opzicht de politieke zelfstandigheid van de achterge bleven gebieden behoeft aan te tasten." De olaatsvervangend secretaris-ge neraal voor economische en sociale aangelegenheden van de Verenigde Naties. Philippe de Seynes, zei dit vanmorgen op het tot donderdag du rende .Forum buitenlandse investe ringen in ontwikkelingslanden". De heer De Seynes voorzag dat het steeds waarschijnlijker wordt dat in de- komende laren de bijdragen van internationale officiële en openbare hulpverlening niet voldoende zal zijn en dat het in toenemende mate nood zakelijk wordt particulier kapitaal te betrekken bij de grote taak van de ontwikkeling van de nog achtergeble ven gebieden. Mogelijkheden „We moeten er vanuit gaan", meende de VN-vertegenwoordiger, „dat ~*er in de ontwikkelingslanden een aanzienlijke mogelijkheid is voor particuliere investering, die kan wor den verwezenlijkt zonder eerst fun damentele wijzigingen aan te bren gen in de internationale economische rechtsorde" Hij vond dat de achtergebleven ge bieden zich nog altijd in een betrek kelijk geïsoleerde positie bevindpn tegenover het internationale netwerk van technische en financiële hulp bronnen. De gehele structuur bij de bemiddeling in de hulpverlening moet aandachtig worden bestudeerd, zei de heer I)e Seynes. Minister üdink van ontwikke lingshulp opende de conferentie waarop „representatieve personen voor internationaal en nationaal bestuur, bedrijfsleven en geldwezen op het hoogste niveau" zijn bijeenge bracht door de VN. De Nederlandse regering had de deelnemers uitgeno digd. „Niet miskennen" De minister vindt dat de tijd dat men het jarticuliere geldwezen over één man kon scheren met woeker en uitbuiting, ver achter ons ligt. „De werkelijkheid is da» de invloed die van particuliere investeringen uitgaat op het proces van ontwikkeling zo overtuigend blijkt dal ze niel kan worden miskend" De bewindsman meent dat particu liere investeringen dan ook een es sentiële stimulans tot groei en een bijdrage tot een minimum aan verspilling gn een maximum aan doelmatigheid zijn. „Wat we nodig hebben zijn groeikernen die de stag natie doorbreken, die zich uitbreiden, die het leven van de bevolking op een hoger plan brengen, die zich verspreiden over het omringende ge bied en die tenslotte opgaan in elkaar en in soortgeliike bewegingen die el ders op gang zijn gebracht". Hij hoopte dat het forum het in het le ven roepen van zulke kernen zal kunnen oevorderen (Van onze kerkredactie) ANTWERPEN Het bekende Vlaamse evangelisatieblad De Kruisbanier wil zijn zomerevan- gelisatienummer dit jaar druk ken in een oplaag van 1,2 mil joen exemplaren. Dan zal het voor het eerst mogelijk zjjn, werkelijk geheel Vlaanderen te bereiken. LONDEN Paul Oestreicher heeft zijn werk als secretaris voor interna tionale zaken van de Britse raad van kerken neergelegd. Hij wordt direc teur van het vormingscentrum van het anglicaanse bisdom Southwark (Zuid-Londen). Deze van huis uit Nieuwzeelandse predikant heeft internationale be kendheid als stimulator van het gesprek tussen christenen en marx isten. Hij geldt als een van de expo nenten van de Praagse vredesconfe rentie in de Engelssprekende wereld. Verleden iaar was de oplaag een half miljoen. Honderdtachtig mensen hebben gereageerd op de in dit blad afgedrukte bon en hebben zich laten inschrijven op de schriftelijke bijbel cursus. Onder hen Is ook een priester, die inmiddels uit zijn ambt getreden is. Op een tiental na komen alle cur sisten Jit niet-protestants milieu. De Kruisbanier onderneemt deze ac tie in samenwerking met verschil lende protestantse kerken en met Ope ratie Mobilisatie Het zijn vooral ion- geren die net goede nieuws rondbren gen. Zij worden geholpen door een groot jantal ïongens en meisjes uit Nederland. Als het blad erin slaagt de oplaag meer dan te verdubbelen, zal er uiter aard veel meer hulp uit Nederland nodig -zijn voor de verspreiding. Ook zoekt De Kruisbanier nog vrijwilli gers. die in april willen helpen bij de verspreiding van het bijbeldagnum mer in ie Antwerpse agglomeratie. (Het adres /an het blad is Elisabeth- laan 71, Berchem - Antwerpen.) NED. HERV. KERK Beroepen te Noordwijk-Binnen: dr. J. G. B. Jansen, vic. te Noordviik aan Zee: te Lemmer: K. A. Cladder te Dongen (N.B.); te Spiikenisse: H. W. de Kniiff te Gent (België) - (prot. evang. kerk): te IJsselmuiden: T. Lan- gerak te Veenendaal; te Reilen (toez.): J. L. Keijzer te Nieuw Vennep. Bedankt voor Tholen: B. J. Zaal te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Delft (als Dred. voor buitengew. werkzaamh. - studenten- pred.): J. C. v. Loon te Lee'warden; te Bolsward: G. Sinia te Ee (Fr.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2