Vier gewesten in plaats
van elf provincies
de echte \Sr ~e
griepbestrijder caches
Weinig weerklank op
Maldorors zangen
AMADEUS
Gina gewond bij
auto-ongeluk
Von Kara jan bij
Parijse Orkest
...als het tot de
dood ontroert...
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
11
MAANDAG 17 FEBRUARI 196»
Commissie bepleit in rapport:
- werkende
y /•/-, krachtig
CmuC/i//i/ime ««rekt
ook in voordelige gezinsverpakking
ROTTERDAM De Comte de
Lautréamont was in werkelijkheid
Isidore Lucien Ducasse, op 4 april
1846 te Montevideo (Uruguay) geboren
uit uit de Pyreneeën afkomstige ou
dera en in 1870 om acht uur 's mor
gens in rijn Parijse hotelkamer over
leden. Hij leefde zeer kort en schreef
al op 17-jarige leeftijd een boek. ge
naamd „De zangen van Maidoror",
dat aanvankelijk onder de toonbank
werd verkocht en pas twintig jaar na
zijn dood in de originele versie werd
herdrukt en In de handel gebracht.
Ook in Nederland ondervond deze
versie bij de eerste druk van de ver
taling van J. Starcke veel tegenweer.
Frederik van Eeden en vooral Willem
Kloos stimuleerden de waardering
voor de Lautréamont.
Het is begrijpelijk dat „De zangen
van Maidoror" het publiek destijds
shockeerden. Ze ontstonden uit een
'wanhopige, verziekte geest, wie de
glimlach vreemd was, die naast opge
roepen walging schoonheid neerzette
en uit afgrijzen poëzie puurde.
De zangen van Maidoror zijn inder
daad soms poëtisch, maar deze poëzie
lijkt lieflijker door het schrille con
trast met uit dagdromen ontstane
nachtmerries. Jules Croiset heeft ge
deelten uit het boek bewerkt voor
het toneel en daarmee zaterdagavond
het kleine publiek in de Lantaren
.een interessant toneelgebeuren voor
geschoteld.
Interessant, want dat wat onze
grootouders schokte, laat ons nauwe
lijks nog een rilling over de rug glij
den. Daarnaast werd de bombast die
hoe kan het anders soms uit het
werk spreekt nog versterkt door de
voordracht, zodat geen meeleven of
engagement werd opgeroepen. Bom
bast schiet immers altijd zijn doel
voorbij.
Interesse dus slechts en soms een
glimp van herkenning met de wan
hoop die uit de zangen spreekt. Ook
spreekt er orginaliteit uit de Lautré-
amonts uitspraken en zeker wanneer
men deze neerzet tegen het brave
décor van het fin du siècle toen een
roze waas alle lelijkheid moest ver
doezelen.
Maar nu, nu lelijkheid op toneel
enzovoort vaak wordt opgeroepen,
kan de originaliteit alleen nog maar
berusten op de ervaringen van het
enkele individu, dat ze met een grote
eerlijkheid neerwierp op het papier.
Een stilistische en creatieve zelfbe
heersing mag men van een aan schi
zofrenie lijdende kunstenaar als
Lautréamont natuurlijk niet ver
wachten en toch kan een zekere mate
van zelfbeheersing juist response op
roepen.
Jules Croiset heeft van zijn voor
dracht een zo afwisselend mogelijke
trachten te maken, daarbij geholpen
door het functionele en fraaie toneel
beeld van Sonja Brill, dat hem de
grootste mate van bewegingsvrijheid
verschafte. Toch deed de voordracht
door een overmaat van heen en weer
geloop, kruipen en liggen soms
enigszins rommelig aan. Dit werd
versterkt door de geluids- en licht
beelden waarvan de laatste niet al
tijd consequent werden doorgevoerd.
Een grotere eenvoud in de
voorstelling had „De zangen van
Maidoror'.', die van zichzelf al levend
genoeg zijn meer goed gedaan. Nog
maals, ondanks alle moeite die Jules
Croiset zich voor deze voorstelling
heeft gegeven, bleef het een oninteres
sant geheel, slechts waardevol voor
de verzamelaar van toneelsensaties.
KIRSTEN EMOUS
Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG De commissie
Provinciale Indeling IJsselmeer-
polders pleit in een vandaag ver
schenen rapport voor het op de
helling zetten van de provinciale
indeling van ons land. Zij wil
geen elf provincies, maar vier
grote landsdelen omdat de hui
dige provinciegrenzen te vaak
als remmende factoren worden
De commissie (ingesteld door het
genootschap Flevo), waarvan prof. ir.
Jac. P. Thijsse voorzitter is, conclu
deert, dat voor een rationele verde
ling van Nederland de grenzen van
deze landsdelen moeten worden ge
projecteerd in de groenzones tussen
de gebieden, die voor verstedelijking
zijn aangewezen in de Tweede Nota
Ruimtelijke Ordening.
Daarmee wordt een bezwaar van
de huidige provinciegrenzen onder
vangen, namelijk dat deze de verstc-
delijkingszones doorsnijden en daar
door een remmende invloed hebben
op de ontwikkeling daarvan (dub
belstad Deventer, het Gooi, de ha
venontwikkeling in Z.W.-Ncderland
enz.).
De vier landsdelen, die de commis
sie adviseert zijn:
1. Noord-Holland, IJsselmeerpolders I
Utrecht en Gelderland;
2. Zuid-Holland en Zeeland
3. Noord-Brabant en Limburg;
4. Friesland, Groningen, Drente en
Overijssel.
Eventueel zou, volgens de commis
sie, een verdeling in drie landsdelen
kunnen worden gemaakt door
Noord-Brabant en Limburg samen te
voegen met Zuid-Holland en Zeeland.
Een en ander indien de voorgenomen
haven- en industrie-ontwikkelingen
in het westen van Noord-Brabant
sterke banden met soortgelijke gebie
den in Zuid-Holland en Zeeland gaan
vormen.
IJsselmeer
De commissie hoopt, dat een herin
deling door de regering zal worden
bestudeerd en dat zij zal worden ge
realiseerd in een toekomst, waarmee
nu reeds rekening valt te houden.
Zij acht het niet gewenst in
afwachting daarvan voor de IJssel
meerpolders van tevoren al tot een
definitieve bestuursoplossing over te
gaan. Voor het tijdelijk bestuur van
de polders (zonder de Wieringermeer)
bepleit de commissie de instelling
van het openbaar lichaam, het Ge
west IJsselmeerpolders.
Zij vindt, dat het gewestelijk
bestuur de vrijheid moet hebben in
de praktijk te toetsen volgens welke
regels de provincie van de toekomst
zal moeten werken.
HILVERSUM I 402 m. A-
VRO: 18.00 Nws. 18.16 Radio
journaal. 18.25 Ik verbind u
door..., praatje. 18.30 Once
upon a mattress, musical
<opn.). 19.40 Nws. R.V.U.: De
stad van morgen, door prof,
dr. ir. H. G. van Beusekom.
NRU: 20.05 De studentenparo-
cliie In Amsterdam, discussie.
20.30 Muzikale reisindrukken
uit Japan (II). 21.10 Stereo:
HILVERSUM I 402 m. A-
12.30 Licht gevar. muz. progr.
22.00 Mensen - Kerk - Mensen
gesprek. 22.20 Progr. v. d.
blinden. 22.30 Nwd. AVRO:
22.40 Radlojourn. NRU: 22.55
Jazz ln aktle: Boy Eadgar's Big
and. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. NCRV:
18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten.
19.05 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en to
neel. 19.20 Informatie over
erklled en kerkmuz. In klank
en geschrift. 19.50 Stereo: Me-
tropole Orkest: amuse
mentsmuziek. 20.10 Volksmuz.
uit Normandlë (gr.). 20.25 Op
de man af, praatje. 20.30 Ste
reo: Radio Fllharmon. Ork.:
mod. muz. 21.10 Gewoon mee
doen: klankb. over voogdij
kinderen. 21.30 Stereo: Lichte
gram. muz. 22.20 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Te
kens bij de tijd: cultureel
progr. 23.55-24.00 Nws.
GRAMMOFOONPLATENPRO-
GRAMMA DRAADOMROEP
VANAVOND
18.00-20.00 I. Wolfgang Ama-
deus Mozart. Symphonie nr. 31
In D gr.t. KV 297 („Parijse
Symphonie"). (16 min) II. Jo-
hann Nepomuk Hummel. Con
cert voor trompet en orkest ln
E gr.t. (20 min.). III. Ludwtg
van Beethoven 1. Romance
voor viool en orkest nr. 2 ln F
gr.t. op. 50 <8 min.). 2. Con
cert-aria „Ah perfldo" op. 65
(13 min.). Astrid Varnay, so
praan: 3. Fantasie voor plano,
koor en orkest ln c kl.t. op. 80
Andor Foldes. piano: (19 min.)
IV. Francis Poulenc. „Les ani-
maux modèles". orkestsuite (21
min.) V. Henri Tomasl. Concert
voor trompet en orkest (15
min.).
rii.iv ISII.
VANAVOND
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NCRV: 19.07 Twee
kamp. een quiz tussen studen
tenteams. 19.32 In kleur: Piek
Up: Presentatie nieuwe gram
mofoonplaten. STER: 19.56 Re
clame. NTS( 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. NCRV:
20.20 Aktuallteltenrubrlek. 20.45
21.35 In kleur: Documentaire
film over Ierland. 22.15 In
kleur: De GItaer by It boek:
Friese bijbelliederen. NTS:
22.20-22.25 Journ. 23.00-23.30 Te-
leac: Export (les 11 - herh.)
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: In
formatief progr. AVRO: 19.30
In kleur: Vaders tegen wil en
dank, TV-feullleton. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
AVRO: 20.20 AVRO's Regiovl-
zler. 20.45 Peyton Place.
TV-feullleton. 21.30 Nationaal
Allerlei (4): Nederlandse ml-
ni-fllmpjes en -amusement.
22.00 Avro's Tele vizier. NTS:
22.25-22.30 Journ.
België Nederlands. Kanalen
2 en 10. 18.30 Guten Tag,
Duitse les (20). 18.55 Zandman
netje. 19 00 Zorro, jeugdfeuil-
leton: 62: De borstspeld (The
brooch). 19.25 Vergrootglas op
de postzegel. 19.40 Openbaar
Kunstbezit: De Schelde en de
maagd van Antwerpen, van
Abraham Janssens. Adviezen:
Roger A. D'Hulst. 19.50 Hier
spreekt men Nederlands. 19.55
Mededelingen en De Weerman.
20.00 Nieuws. 20.25 High Cha
parral, Westernserie (15): De
dapperheldsproef (Ride the sa-
vage land). 21.15 Experiment
ln Siberië, documentaire van
de BBC over Academgorodsk,
stad van 2.000 Inwoners nabij
Novoslkbirsk. 22.05 Gastpro-
gramma: De Katholieke ge
dachte. 22.35 Nws.
ItADIO
MORGEN
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtengymn. 7.20
Stereo: Lichte grammofoon-
muzlek. VPRO: 7.54 Deze dag
AVRO: 8.00 Gelukwens. 8.03
Nws. 8.14 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte gram. muz.
(8 30-8.33 De groenteman». 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Uit
gebreide reportage of herha
ling NRU-programma. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit
de Middeleeuwen en Renais
sance (opn.). AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (Gr.) 11.00 Nws. R.V.U.:
11.02 Tussen engagement en
tendens, door de heer J. van
der Vegt. AVRO( 11.32 Stereo:
klassieke en moderne muziek
(oph.) 11.55 Beursberichten
12.00 Programma rondom het
volkslied. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Uitzending voor de landbouw.
Nws. 13.11 Radiojournaal
NRU: 13.30 Muziek en nieuws
Rostrum of Composers 1968:
van onze Zuiderburen. 14.00
moderne muziek uit Berlijn
en Oostenrijk (opn. - gedeelte
lijk stereo). 14.40 Jazz uit het
historisch archief (opn.)
AVRO: 15.00 Stereo: Guillo
Cesare, opera van Handel, met
toelichting. 16.00 Nws. 16.02
Caribla: muz. uit Suriname en
de Nederlandse Antillen. 16.30
Land der Muzen. 17.00 Stereo:
Big Band Beat: The Sky-
masters met solist. 17.25 Jazz
Spectrum. 17.55 Mededelingen.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor: lichte muz. met nws. en
act. 8.00 Nws. 8.11 Oude gewij
de muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvr. (9.00-9.10
Gymn. v. d. huisvr.). 9.35
Schoolradio. 10.00 Kantteke
ningen bij het lijdensverhaal
naar Mattheüs lezing. 10.15
Stereo: Seml-klass. opera-
ragm. (gr.). 11.02 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen. KRO:
12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Act.: 13.00 Ra
den maar). 14.00 Conciliepost
bus. 14.05 Stereo: Musiësta: ge
var. muziekprogr. 14.30 Pizzi
cato! muz. middag-magazine.
(16.00-16.02 Nws.). 17.00 Toe
ristische reclame van de Ne
derlandse Antillen in de Vere
nigde Staten, klankb. van
Raymundo Debrot. KRO: 17.10
Voor de jeugd. 18.00 Stereo:
Volkslledjesprogr. 18.19 Uitzen
ding van D'66.
Hilversum III. 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 Plaatjes voor de pep (10.00
Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Licht
platenprogr. (12.00 Nws.). 13.00
Nws. 13.03 Ekspres- gevar. pla
tenprogr. (14.00 Nws.). 15.00
Nws. 15.03 Licht platenprogr.
16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht
platenprogr. (17.00-17.02 Nws.).
Lappie Loep en de Appelenberg
22-4 „Prachtig!" riep Jonas verrukt, toen hij de huiska-
mervloer zag. „Nu hoef ik dat schilderij tenminste niet
meer in. Dat bukken, elk ogenblik, kost me mijn rug."
Lappie schudde het hoofd bij de aanblik. De woonkamer-
vloer laj vol appels. Het schilderij was door de berg aan
het oog onttrokken. Reeds honderden appelen lagen over
en op elkaar over de vloer verspreid en steeds kwamen er
meer bij. „Is dat niet geweldig, Lappie!" kreet Jonas. „We
hebjen ze nu alleen maar voor het oprapen... Als jij nu
hier blijft en voor een heerlijk kopje feest-thee gaat
zorgen, dan ga ik naar de stad om een handwagen te
huren..." En voor Lappie daar iets tegenin had kunnen
brengen, was Jonas de voordeur uitgelopen en zat hij al in
het bootje om zich naar de overkant te roeien.
Hoofdschuddend liep Lappie naar de kleine keuken en
deed wat Jonas hem verzocht had. Het schilderij had nog
steeds te kampen met de geweldige storm...
ROME De Italiaanse filmster
Gina Lollobrigida en de film- en to
neel-regisseur Franco Zeffirelli zijn
gisteren bij een auto-ongeluk gewond
geraakt.
De Rolls Rovce die door Gina werd
bestuurd, was op de door regen glad
geworden weg tussen Rome en Flo
rence geslipt en tegen een vangrail
gebotst.
Gina brak een knieschijf en liep
nog andere lichte verwondingen ,op
terwijl Zeffirelli een schedelbreuk
kreeg. Bij Gina rekenen de artsen op
een genezingsduur van drie tot vier
weken, bij Zeffirelli op een duur van
tien dagen.
PARIJS Herbert von Kahajan is
benoemd tot muzikaal adviseur van
het Parijse Orkest en Sergo Baudo
werd herbenoemd tot permanent lei
der.
De benoeming van von Karajan,
die van de Berlijnse Philharmonie
directeur voor het leven is, geldt
voor twee jaar. In cïeze periode hoopt
men als opvolger van Charles
Munch een dirigent van groot
prestige te vinden.
Onder regie van John Houston wordt de roman van
Hans Koningsberger verfilmd onder de titel „A walk
with love and death". Het verhaal speelt in de 14e eeuw,
waarin toen ook reeds de studenten in de oppositie
waren. Heron (Assaf Day an), zoon van de Israëlische
minister van Defensie en Claudia (Anjelica Houston,
dochter van de regisseur) spelen er de hoofdrol in. Zij
zijn op zoek naar een land waar zij in vrijheid kunnen
leven en zonder gevaren hun stem kunnen laten horen.
Een boeiend verhaal voor alle tijden.
NED. 1 NCRV
Tweekamp, studentenquiz, daarna Pick Up.
Hier en Nu.
aflevering Bureau Bristol, politieserie,
programma over Ierland: verleden, geloof en
toekomst.
NED. 2 AVRO
feuilleton Vaders tegen wil en dank.
regionaal nieuws,
delen 90 en 91 van Peyton Place.
Nationaal allerlei; minifilmpjes.
HILVERSUM I NRU
8.05 uur discussie over de Amsterdamse studenten-
parochie.
8.30 uur muzikale reisindrukken uit Japan.
9.30 uur laatste Musonetfe met Hetty Blok.
10.00 uur rubriek Mensen-kerk.
10.55 uur jazz.
HILVERSUM II NCRV
8 30 uur Radio Filharmonisch orkest in moderne wer
ken.
10.20 uur avondoverdenking in passietijd.
10.40 uur programma over culturele verschijnselen: Te
kens bij de tyd.
(Een wereld in wording)
112
„Zou jij niet jaloers zijn, als je tot de ontdekking kwam,
dat ik een krantenartikel met zo'n opmerking stuurde aan
een vrouw, die jij helemaal niet kende. Je moet intiem met
die man zijn geweest, anders zou je niet enkel met je
initialen ondertekend hebben."
„In de eerste plaats zou ik nooit een brief van jou hebben
opengemaakt, zonder eerst je toestemming gevraagd te heb
ben. En als ik zoiets zou gedaan hebben, zou ik niet jaloer*
zijn geweest."
Een ogenblikje overlegde zij bij zichzelf, of t met het
beste was, om hem de waarheid te zeggen. Maar ze kon dat
niet doen.
„Ik geloof, dat alle getrouwde paren deze fases passeren,
merkte ze kalm op. En na een kort stilzwijgen vervolgde ze:
„Het wil me voorkomen, dat twee personen, als wij, die aan
eikaar gekoppeld zijn, af en toe een beetje rust van elkaar
moeten hebben."
„Ik wil weten, wie die Amadeus Müller is," insisteerde hij.
De ruwe intonatie van zijn stem irriteerde haar. Die leek
snijdend door te dringen tot haar intiemste leven, tot het
geheime centrum van een gebied, waar niemand toegang
had.
„Hoe je 't ook beschouwt, ik ben je man en ik moet t
weten. Ik heb het recht om alles over jou te weten."
„Werkelijk?" sprak ze, met een zichtbare verbazing, „je
matigt je wel heel wat aan."
Hij nam haar bij haar armen en trok haar dicht naar z;ch
toe. Ze doorstond zijn geweld op een zuiver passieve wijze.
„Hoe kom je erbij, dat je, omdat je me 's nachts lichame
lijk naakt ziet, ook het reoht hebt, om mijn ziel naakt voor
je te zien?" vroeg ze. Ze rukte zich los en liep naar de
aangrenzende kamer.
Gusti voelde zich hopeloos. Wat zouden zijn ouders wel
gezegd hebben, als ze getuige van deze scène waren ge
weest? Die gedachte alleen al verpletterde hem. Maar aan de
andere kant ontwaakte er een schrik in hem. Misschien was
hij wel te ver gegaan. Ze zou misschien nu nog koeler dan
vroeger worden. Ze zouden misschien nog verder van elkaar
vervreemden.
Het was heel stil in huis. Het was al laat in de nacht. Al
over één. Hij was een lange tijd niet zo laat op geweest en
morgen had hij weer zijn gewone werk te verrichten. Over
zeven uur moest hij er alweer uit. Nog maar zeven uur
slaap! Maar Gusti kon niet aan slapen denken. Hij zat in
een soort van verstarring heel stil op de sofa en luisterde
naar de geluiden uit de andere kamer. Hij hoorde niets.
Gedurende dit wachten overdacht hij zijn leven. Vanaf de
tijd, dat hij Pauline ontmoet had, toen ze een nauwsluitende
japon met grote koperen knopen aan had, waarin ze de
grillroom van dat hotel in Zürich was binnengetreden. Haar
wangen waren toen vuurrood, haar wijdopengespalkte ogen
sprankelen vuur uit van de champagne, ze had die ogen op
hem gericht en ze had hem weggetrokken van die eenzame
Byronesque comtemplatie, ze had hem getrokken naar een
dans in die binnenzaal, naar het leven, naar de essentie van
een leven, dat hij zelfs gedurende de meest optimistische
momenten van zijn jeugd nooit had durven dromen. Wat
jong had hij zich weer gevoeld! Wat heel jong! Hij herinner
de zich, hoe hij bij de Inwaldfamilie was geïntroduceerd. Hij
herinnerde zich die maanden, waarin zij samen hun huis
hadden ingericht en waarin zij zo goed voor hem was
geweest. Hij herinnerde zich zijn vreugde over de geboorte
van zijn zoon. Deze geboorte viel samen met een promotie
op zijn bureau. Hij dankte die hogere plaats aan de invloed
van Poulets vader. En nu stond hij op de drempel van nog
grotere gebeurtenissen. Een zijner superieuren had hem kort
geleden een hint gegeven, dat de regering van plan was een
commissie te benoemen om nieuwe handelsverdragen met
buitenlandse mogendheden af te sluiten en dat hij wellicht
in die commissie zou worden benoemd. Alles liep uitstekend.
En nu op het ogenblik, dat hij op het punt stond de vruch
ten te vergaren van al die jaren trouwe plichtsbetrachting,
nu kwam die onverkwikkelijke geschiedenis. Neen, dat was
te erg.
En langzamerhand keerde zijn kalmte wat terug.
„Als ze nu maar één vriendelijk woord tegen me zou willen
spreken, zou ik haar om excuus willen vragen!"
(Wordt vervo lgd)
oe HMOJ VM AiOu y'OXK-... V1£R uur 'shoJiee..u£. fj? 1
I'D ai- een mlrtvtretT.I
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1146- „Uw land heeft
niet veel aan zijn ingemet
selde Koning", merkte
Sjeems Pond nuchter op.
„Daar heeft 009 gelijk
in", zei smidje Verholen.
„Wij gaan u bevrijden,
Majesteit. En let op mijn
woorden: het zal niet meer
lang duren, of u zit weer
lekker op uw troon. Kijk
eens, ik heb een paar van
die Plimmpse „knekelsleu
teltjes" bij me. Dat slotje
hebben we open in een
wip." „Bijlol", riep de
Koning getroffen uit. „Gij
zyt waarlijk mannen, die
van aanpakken weet! Maar
mogen wij er dan toch
even op wijzen, dat wij er
geen steek om geven uit deze cel bevrijd te worden? Bevrijding heeft alleen
zin, als wij weer naar boven kunnen in ons eigen paleis om weer Koning te
zijn over ons eigen volk!" „Daarvoor zullen we ons uiterste best doen,
Majesteit", zei Sjeems Pond en met het knekelsleuteltje opende 'hij het oude
slot. Even later schreed Antonyc II met waardige tred de cel uit, de gang
in „Deze dappere geheime-dienst-jongens hebben vast allerlei moderne
springstoffen bij zich!", sprak nu de geestdriftige Graaf van Lmborg Strom.
„Laten we de dichtgemetselde toegang opblazen en het paleis veroveren!"
„Een idee, dat een ridderorde verdient voor zijn sprankelende onnadenkend
heid!", zei Sjeems Pond smalend. „Opblazen geeft meestal een knal, meneer
de Graaf. En op een knal komen meestal gewapende soldaten af. Nee jongens,
het zal allemaal héél stilletjes moeten gebeuren!" „En wat is dat dan
vroeg smidje Verholen peinzend. Hij wees op een ijzeren rooster, dat in een
der wanden was aangebracht. „Het lijkt wel
/ERDNAND