VORM EN KLEUR Kan een leeuw scheel zijn? gids voor creatief werk Morgen: Hoffmann's vertellingen op tv Dvoraks folklore Het bij de Bee rommelt wel Gees EN TV Gees POOSHEID OVER DAKTARI Millers '69 VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN PROGRAMMA'S ZONDAG TE ZIEN ZONDAG TE HOREN ZATCTDA» 15 FEBRUARI 1969 Voor alle vakdocenten en studenten aan akademies en leiderscursussen schreef Ab de Brouwer, cursusleider Cen trum voor creatief werk en spel, het handboek Vorm en Kleur. Hij begint met het begrip ex pressie, wat een uiting is. die door anderen moet worden be grepen. Manuele expressie is een vormingsmiddel voor zelf bewuste cultuurdragers. De schrijver houdt daarom vol dat het op scholen een hoofdvak behoort te zijn. Schoonheid is geen ei genschap van de dingen zelf, maar het begrip, het gevoel dat de mensen, die waarnemen, er voor hebben. Vorm en Kleur met een voor woord van dr. Jan Vercammen (hoofdinspekteur van het Bel gisch Lager onderwijs) en Da vid Ruting (inspekteur te Haar lem), is ook bestemd voor be langstellenden van de vrije ex pressie en als zodanig geen vak literatuur. Aandacht wordt besteed aan kunsthistorische en didactische aspekten waarmee het onder wijs een grote dienst wordt be wezen. En aan diegenen, die be last zijn met het onderwijs in manuele expressie. Het boek behandelt veel handenarbeid en weinig tekentechnieken. Wat men van de titel niet zou ver wachten. De technieken worden, met toepassing, uitvoerig beschre ven. Uitgangspunt is het spe lend vormen en dat komt steeds terug. Al spelend komt het kind tot een vorm, waarbij de leraar op een afstand leiding geeft. Aan de hand van uitgebreid fotomateriaal (ook in kleur) worden talrijke technieken besproken. Het boek is bedoeld als praktische gids en Inspira tiebron voor hen, die ruimtelijk of vlak met lijn, vorm en kleur willen werken. Ab de Brouwer is erin geslaagd een veelzijdig heid van handenarbeid-materi- De verrukkelijke Ameri kaanse serie „Daktari", die de KRO op zaterdagmiddagen pleegt te vertonen, speelt zich goals u hopelijk weet (en als dat niet zo is moet u beslist eens kijken!) af in een natuurreservaat. Daktari heeft naar Amerikaanse trant na tuurlijk geen vrouw, maar Vanavond op Ned. 2 kunt u bij de NCRV nog eens kijken naar de Britse top-beatgroep de Bee Gees, genoemd naar leider I Barry Gib b. Nog is de groep bij elkaar, maar het rommelt wel, want Barry lonkt naar solo optreden, Vance Melouny wil ook zijns weegs gaan en wat doet broer Maurice Gibb zo meteen na zijn huwelijk me[ hel pop- sterretje Lulu? wel twee knappe al wat vol wassen kinderen: zoon en dochter, plus een paar flinke lielpers van wie er een van Indiaanse afkomst is, zodat aan alle voorwaarden is vol daan. Maar het verhaal gaat minder over de mensen dan over de dieren, die in het „ziekenhuis" worden verpleegd. In feite draait het voornamelijk om Ju dy, de hartveroverend-sHmme chimpansee en Clarence, de schele leeuw, die zo kostelijk dubbelbeelden kan zien. Een leuke vondst van Yvan Tors die de serie schrijft en leidt en ook de vader is van „Flipper" en van het beroemde feuilleton „Ben de beer", dat bij ons nog niet is vertoond, maar wel in onze buurlanden. Daktari loopt over heel de wereld op de beeldschermen en wordt in Duitsland uitgebracht door ZDF. Daar heeft de serie plotseling grote beroering ge bracht onder dierenbescher mers. ZDF werd overstroomd door brieven van verontwaar digde kijkers, die beweerden dat een kat-achtig dier nooit scheel is en men dus tamme leeuw Clarence (zo oud dat hij zo zoet 'als een grote poes is) voor elke uitzending kwelt. Dat was voor ZDF aanleiding om ijlings te informeren bij professoren, aan diverse dieren tuinen verbonden. Er kwamen geruststellende berichten bin nen: zoogdieren kunnen scheel zien. Wel had niemand nog ooit van een schele leeuw gehoord, wél van schele apen. Maar.... er is een gemakke lijke oplossing voor Clarence's scheelheid, verzekerden de zoölogen. Als men een camera heel langzaam voor zijn ogen oprijdt, blijft elk dier, ook een leeuw, ernaar staren en kijkt dan acuut scheel omdat hij bei de ogen gebiologeerd gericht houdt op het brandende rode lampje. Dit kwelt hem echter in 't geheel niet. Wat geen kijker zich rea liseert is verder, dat men zo'n opname maar éénmaal behoeft te maken. Die monteert men gewoon in alle afleveringen. De dubbelbeelden, die Clarence met zijn loense blik schijnt te zien, worden met twee camera's gemaakt. Toer er een flinke uitzending aan dit onderwerp was gewijd, kwamen de Duitse dierenlief hebbers tot rust en wij vermel den het alvast om mogelijke Nederlandse stormen te voorko men. Ten slotte nog een nieuwtje: Yvan Tors heeft in Amerika Daktari beëindigd, maar de KRO heeft nog een menigte af leveringen voorhanden. Nu is Tors bezig met de voor bereiding van een nieuw feuil leton, dat „Tiger, Tiger" zal he ten. Het verhaal speelt zich af in India, waar een blinde jon gen de tamme tijger Sultan als een soort geleidehond gebruikt. De tijger is hoofdfiguur in het verhaal en er speelt ook een orang-oetan in mee. Alvast een serie om naar uit te kijken, want Yvan Tors is er een meester in, dieren menselijke eigenschappen toe te dichten. Een plaat waarvan men zich af vraagt waar die nu eigenlijk thuishoort, bij de pop-muziek of de Jazz, ia Millers '69, een logisch vervolg op de Millers '68 de reusachtige come-back van Ab de Molenaar en zijn mensen. Er zijn gewoon fijne nummers bij, zoals die waarbij o.a. Herman Schoon- derwalt en Mat Methews spelen Het Is jazz en het klinkt lekker, maar het is allemaal al zo vaak gehoord. Laten we het daarom maar op de pop houden en daarin heeft Millers "69 inmiddels al be wezen helemaal mee te kunnen. (Artone MAM S-3240) Wie een ontdekkingsreis wil ma ken op het gebied van de eigen tijdse muriek, of wie zijn kennis wil verrijken, kan terecht bij Deutsche Grammophon. Deze maatschappij bracht een cassette met zes LPs (104.988 t.e.m. 104.993, stereo) op de markt onder de titel Avant Garde. De opnamen voldoen aan de hoogste eisen. Op de achterzijde van iedere hoes treft men een uit voerige toelichting aan betreffende de gespeelde werken, hun compo nisten en de executanten. De eerste plaat is gewijd aan het ook hier bekend geworden La SaHekwartet. dat uitstekende in terpretaties verzorgt van het in '64 geschreven kwartet van Lu- t08lawskl waarbij iedere speler zijn partij uitvoert alsof hij alleen was het door zijn felle ritmiek zo opvallende kwartet van Pende- recki en de Prelude voor strijk kwartet van de Japanner Toshiro Mayuzumi (1964), waarin de maker een poging doet oen „brug" te slaan tussen Europese en Oosterse muziek. Plaat no. 2 Is geheel gevuld met werk van Karlheinz Stockhausan, één der grootste pioniers van de „avant garde". Twee van zijn gro tere composities, te weten het in de jaren 1955/7 geschreven „Gruppen" voor drie orkesten en het in 1958/9 ontstane „Carré" voor vier orkesten en, vier koren, mogen wel als bijzonder represen tatief voor de maker gelden. Het beoogde ruimtelijke effect komt op de plaat uitstekend tot zijn recht. Voor orgelkennere is vooral de derde plaat van belang. Er bestaan immers betrekkelijk weinig eigen tijdse werken voor dit instrument en op deze plaat speelt de begaaf de organist Gerd Zacher een aan tal waaronder enkele Interes sante stukken van Mauriclo Ka- gel, Juan Allende-Blln en de Hon gaar György Llgeti. In het stuk van Kagel wordt ge bruik gemaakt van bandopnamen met weerberichten, klokken enz., om een impressie te geven van de dagelijkse achtergrond van de or ganist bij zijn werk. Ligeti maakt In zijn stukken veelvuldig gebruik van clusters, waarmee soms wonder lijke klankcombinaties worden be reikt. Zacher toont zich In el deze stukken een voorteffelijk vertolker. Plaat no. 4 bevat uitsluitend mo derne koormuziek. Dat er ook van daag de dag zeer expressieve mu ziek geschreven wordt, Is duidelijk te horen In „Two poems for Cho rus on Words of Kenneth Patchen" van David Bedford en In het pak kende „Matka" voor gemengd koor en solo-fluit van de Tsjech Marek Kopelent. De uitvoering van deze werken, die nog worden san- Pon Antoni Dvoraks composities mag men ongetwijfeld stellen, dat tij voor dp gemiddelde liefhebber nog steeds behoren lot de zeer ge liefde en boeiende impressio nistische muziek De kenmerken van zijn uerken zou men kunnen samenvatten in de sterk lyrische melodievoering, de ongecompliceerdheid die zijn werk verstaanbaar maakt, de innig heid enerzijds en de heftige bewo genheid anderzijds, waarin zijn diepe verbondenheid met zijn ge boortegrond, Tsjechoslowakije, een voortdurende bron van inspiratie is geweest. gevuld met composities van Ligeti en de Zweed Arne Mellnés, berust bij het voortreffelijke koor van de Noordduitse Radio-omroep, een ensemble, dat zijn sporen op dit gebied wel verdiend heeft (men denke slechts aan de destijds ge geven uitvoering van Schönbergs „Moses en Aëron"). De trombonist Vlnko Globokar laat op de vijfde plaat horen, wat een eminent beheerser van zijn instrument hij wel Is. Talloze on vermoede mogelijkheden van de trombone worden geëxploreerd In werk van de bespeler zelf, van Berio een ter nagedachtenis van de clown Grock geschreven stuk van Stockhausen en van de Argentijn Carlos Roqué Alsina. In het stuk van laatstgenoemde komt tegen het slot een dermate virtuoos gebruik van het instru ment voor, dat de bespeler ten slotte aan het eind van zijn Latijn isl De reeks wordt besloten met een plaat, die geheel gewijd is aan de in Buenos Aires geboren com ponist Mauricio Kagel. Twee on derling zeer contrasterende grote werken vullen deze plaat: het in 1964 geschreven „Match voor drie spelers", te weten twee cellisten en een als „scheidsrechter" funge rende slaqwerker en het In de ja ren 1965/6 gecomponeerde „Mu ziek voor Renaissance-lnstru- menten". aal op zeer deskundige manier uiteen te zetten en toe te lich ten. Zonder de persoonlijke vrij heid aan te tasten en dat is een groot pluspunt (Gebr. Zomer en Keuning, Wa- geningen, 232 blz., 39,50). Dvorak opgegroeid in een een voudig milieu leefde bij de boerse vrolijkheid, de gevoelige melo dieën en het ritme van de onver valste Tsjechische volksmuziek die later door zijn aangeboren zin voor klassieke orde gestalte kre in zijn liederen, symphonieën en in zijn opera's Dvorak 1841 -1901) uas een uaar natuurtalent en men kan nauwelijks spreken van invloe den, hoewel Brahms en later ook Tsjaikotvski tot zijn vrienden be hoorden. Brahms was in het bijzonder ge troffen door Dvoraks folklo ristische muziek, o.a de drie Sla vische rapsodieën en de Slavische dansen 1-8 (deze laatste aanvanke lijk geschreven voor vierhandige klavierstukken, later geor kestreerd) die de componist be roemd maakten tot ver over de vaderlandse grenzen t-n die hem een Oostenrijkse studiebeurs be zorgden. Acht jaar later breidde Dvorak de dansen nog uit me* ze ven componisites De eerste acht. Opus 46 (1878), zijn met het Scherzo Capriccioso uitgevoerd door het Concertgebouw, orkest o.l.v. Bernard -Haitink en vastgelegd op een stereo Phi- DVORAK lipsplaat Deze stukken zijn wel in het bijzonder representatief voor de kunstenaar. Het is een boeiende opname, rijk van klankkleur en met bezieling uitgevoerd met zorg voor de kleinste en fijnste details Telkens weer wordt men bij het afspelen door deze elementen sterk geboeid. Het is een plaat waaraan men kostelijke tiren beleeft. (802 850 LY). Componist Jacques Offenbach schreef één opera, die hem meteen artistieke onsterfelijkheid bezorgde, want wie kent niet „Hoffmann's vertellingen"? Wie moeite heeft met die vrij saaie naam: het libretto werd geschreven naar vier van E. T. Hoff mann's destijds befaamde spookverhalen, waarin mensen worden belaagd door de duivel in allerlei gedaanten. Offenbach koos vier tragische liefdesgeschiedenissen en laat die tijdens een drink gelag „tot leven komen". De VARA geeft van deze opera, vooral beroemd om zijn prach tige Barcarolle (naar het gebruik van die tijd geschreven voor twee vrouwenstemmen en dus voor één travestirol) zondagavond een Nederlandse uitvoering in de oorspronkelijke taal. Op de foto Wilma Driessen als Antonia, Hoffmann's laatste ge liefde, gekweld door de duivel in de gedaante van dokter Mirakel. In hem herkent U Jan Derksen. MUZIKALE AVANT GARDE NED I AVRO 7.07 uur aflevering Julia, daarna volksfeesten in Spanje. 8.20 uur Keerkwis. 8.50 uur serie „De Saint": „De Russische gevan gene". 8.40 uur Voor de vuist weg (60ste aflevering). NED 2 NCRV 7.30 uur Twien bij de Bee-Gees. 8.20 uur NCRV's muzikaal aparitief voor de schaats- cracks, die zelf ook optreden. 8.45 uur speelfilm „Kinderlijke onschuld" (misdaad). 10.20 uur Gezond gezin: kind of volwassene? HILVERSUM I VARA 8.15 uur Italiaans operaconcert: Radio Symfonie orkest en solisten. 8.40 uur reis door de wereld van de lichte muziek. 9.15 uur teach-in: de machteloosheid van de burger. 10.42 uur Loco, magazine. HILVERSUM II KRO 8.00 uur verzoekplatenprogramma. 9.50 uur Vrijbuitelingen, muzikale en andere her inneringen. 10.00 uur liedjesprogramma. VL45 uur Goal, ditmaal uit Deventer. RADIO VANAVOND Hilversum I, 402 m. VARA 18.00 Nieuws. 18.16 Commen taar op het nieuws. 18.22 Ste reo: Melodieën Expres. 18.45 Planorecital. 19.30 Nieuws. 19.35 Artistieke Staalkaart. 20,15 Ita liaans Radio Symfonie Orkest en zangsoilsten (opn). 20.40 Stereo: Een wonderlijke reis door de wereld van de lichte muziek. 21.15 De machte loosheid van de burger. 22,00 Stereo: Metropoleshow 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Loco, een programma zonder motief. 23,15 Stereo: Licht gevarieerd platenpro- gramma 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. KRO: 18.30 Nieuws. 18.46 Actualitei ten. 19.05 Musicerende dilet tanten. koorzang. 19.30 SJook: Jongerenprogramma. 20.00 Ver zoekplatenprogramma. 21.50 Muzikale en andere herinne ringen. 22.00 Liedjesprogram ma (opn). 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 Stereo: Mu zikaal sportprogramma met commentaren en gekruide nieuwtjes. 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE VANAVOND Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. AVRO: 19.07 In kleur: Julia, TV-feullleton. 19.32 In kleur: Fiesta d'Espagna, film- reportage. STER: 19.56 Recla me. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 Keer Kwls. 20.50 In kleur: De Saint. TV-feullleton 21.40 Voor de Vuist weg. NTS: 22.40-22.45 Journaal. Nederland II. NTS: 16.00 Journaal. AVRO: 16.02-17.30, Gevarieerd programma voor de Jeugd. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.08 Scala: Informatief pro gramma. NCRV: 19.30 The Bee-Gees: Engelse Beatgroep STER: 18.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal STER: 20.16 Re clame. NCRV: 20.20 Muzikaal amusementsprogramma. 20.43 In kleur: Kinderlijke Onschuld, TV-feullleton uit de reeks Worldpremlère. 22.20 Ge zond Gezin: De ontdekking, filmreportage. 22.50 Evangelie. NTS: 22.55 Journaal. NCRV: 23.00-23.25 Actualiteitenrubriek. RADIO ZONDAG Hilversum I. 402 m, VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.15 Weer of geen weer: gevarieerd programma (9.00 Sportmededellngen). Hu manistisch Verbond: 9.45 Een lichtzinnig humanist? Een toespraak door de heer W. van der Lecq. IKOR: 10.00 On derweg: kerkelijke actualitei ten. 10.30 Hervormde kerk dienst. 11.30 Balans, gebeurte nissen en opinies, gewogen en getoetst. AVRO: 12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand In de wereld, lezing. Tussen 13.16-13.35 Reportage wereld kampioenschappen op d« schaats te Deventer. 13.16 Ra diojournaal. 13.25 Radar: radi o-periodiek. 14.00 Stereo: Licht combo met zangsoliste. NRU: 14.15 Stereo: Concertge bouw-orkest, Nederlands Ka merkoor en solisten: moderne muziek (opn.). (In de pauze: ca. 15.20-15.40 Tot beter begrip, een cursus muzleklulsteren). ca. 16.05 Radio Blazersensem- I seml-klassleke muziek (opn.). 16.30 Radiorama: veer tiendaags mlnl-magazlne. VA RA: 17.00 Stereo: Tango rum ba-orkest en zangsolisten. 17.30 Voor de Jeugd. 17.50 Nieuws. NRU: 18.05 Mededelingen. 18.10 Langs de lijn: sportreportages en -beschouwingen. VARA: •i kleur: 't Is Carnaval: gevari-i zing. 13.00 Nieuws. 13.11 Infor- eerd amusementsprogramma. I matie: Ontwikkelingswerk. NTS: 22.25-22.30 Journaal. 13.20 Pro memorie, praatje 13.25 Promenade orkest en so- Nedcrtand tl. NTS: 18 55 Int Itet: populMr klassieke mu- kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 üek. 14 25 Schoolradio. NRU: 'Journaal. VARA. 19 05 BIJ Do over en uit de kerk. IKOR: 18.30 Hei Geladen Schip: ru briek over kerk en cultuur. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07 Mo derne gewijde muziek (gr.). 19.30 Kerkewerk ln het geding, lezing. 19.45 Stereo: Klassieke orkestmuziek (gr.). 20.05 Ker kliederen. KRO: 20.30 Stereo: Stereoklub: muzikale en tech nische tip» voor stereofans. 22.00 Kruispunt: kerkelijk ma gazine. 22.30 Nieuws. 22.40 O- verweglng. 22.45 Audio: muzi kale Informatie voor kenners en liefhebbers. 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE ZONDAG Nederland I. KRO/RKK: 11.00-12.00 Eucharistieviering. NTS: 13.00 Wereldkampi oenschappen Schaatsen te De venter. Prijsuitreiking 5000 meter. 13.05 Wereldkampi oenschappen schaatsen te De venter ritten op de 1500 meter, ca. 14.15 Journaal, ca. 14.17 Weekjournaal (met titels gehoorgestoorden). ca. 14.40 te Deventer: ritten op de 10.000 meter. ca. 17.05 Prijsuitreiking 10.000 meter, ca. 17.15 Prtjsuit- rus op schoot, reportage van een kindervoorstelling. 19.30 In kleur: Bespied: Zuldzee-elland II, filmverslag. 20 00 Verken ning ln wetenschap: amateurs in de wetenschap. 20.35 In kleur: The Virginian, TV-western. 21.50 Simon Car- miggelt leest voor. 21.55 Les Contes d'Hoffmann. opera van Offenbach (verkorte uitvoe ring). door het Omroeporkest oJ.v. Leo Drlehuys, het Ne derlands Operakoor en so listen. NTS: 22.40-22.45 Jour naal. RADIO MAANDAG 18 30 Klatergoud: cabaretpro gramma. 19.00 Zin en tegenzin: discussie over een adtueel on derwerp. VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 Viool en plano: klassieke muziek. 20.00 Het recht van strafrecht, gesprek. AVRO: 20.30 Stereo: Superclean dreanm machine: licht platenpro- gramma. 21.30 VPRO/AVRO Stereo: Omroeporkest. Groot Omroepkoor en zangsoilsten: moderne cn seml-klassleke muziek. 22.30 Nieuws. 22.4< dlojournaal. 22.55 Stereo: elfder ure: licht platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum 11. 298 «n. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Stereo: Badl- nerie: oude en klassieke mu ziek (gr.). 9.00 Nieuws en wa terstanden. 9.15 Stereo: Lauda- te: klassieke gewijde muziek (gr.). 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Om roeporkest en solist: se ml-klassleke muziek. 11.47 Bui tenlands commentaar. 11.57 Mededelingen. NCRV: 12.00 Tot ziens In Jeruzalem, bij belse quiz. 12.40 NCRV-Vocaal Ensemble. Amsterdams Ka merorkest en orgel: oude ge wijde muziek. 13.00 Nieuws. 13.07 Voor de Jeugd. 13.20 Ste reo: De psalmen ln de nieuwe berijming, muzikale lezing. NRU: 13.35 Langs de lijn: sportreportages en -uitslagen 1- gedeeltelijk in kleur). en lichte grammofoonmuziek.I In kleur: De FabeltJesL.-..- n m panorama van oeroemac, voor met o.a. het wereldkampl-1 CVK/IKOR/RKK: 19.00 Bijbel- symfonie-orkestenDe Cnpella leugd. 18.00 Stereo: r? e kinderen c0loniens!s (opn. VPRO: 12.00 Meisjeskoor met Instrumentaal J? £en, Jï Deven* CVK/IKOR: 19.05 Krulsver Biauwe maandag: cevarieerd sextet (opn). 18 19 Uitzending ter. CVK: 17.00 Kerkdienst van, hoor: discussieprogramma, programma. 12.26 Mededelin- van de Katholieke Volkspartij de Christelijke Gereformeerde NTS: 19 30 Spert. 20 30 Jour- gen t.b.v. land- cn tuinbouw.Kaarten op tafel, een ultzen- Kerk te Zwljndrecht 18.00 naai. KRO: 20.35 Ritmeetsler 12.29 Stereo: Muzikale aan- <Mng over politieke zaken die Convent: wekelijks halfuur Buat, TV-feullleton. 21.25 In winsten. 12.52 Opspraak. Ie- de aandacht verdienen. Hilversum 1. 402 m. VARA: ..DO Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Nieuws en ochtendgymnastiek. 7:20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoon muziek en reportages. (7.30-7.35 Van de Voorpagina). Vpro: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws reiking wereldkampioenschap en art^iteltem ca. 17.30 Sluitingsceremonie 1 Llcht® ^am™,00™"'lfllI (Onderbreking voor de vaste. mii,o?iü,nisch ork«t" !""'e'"N '"Jv;"'"'' 7ondnemirid#*T»roi'ramma,< on dens Filharmonisch orkest. in Suriname en de Neder- daarvMTMMhlkte ^Smenten moderTle muziek (gr>. (9-35-9.40 Antillen. Vraaggesprek waterstanden). 10.00 Voor del van Cees van Maasdam met A. 18.55 vrouw. NRU: 11.00 Nieuws. j van Bestoren. NCRV: 17.30 beroemde, voor de kleuters. 17 45 voor de 14.45 Stereo: De Blazers van het Promenade-orkest: amuse mentsmuziek. AVRO: 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Dixietl- me (gr): Jazzmuziek ln oude stijl. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Scala: Pianorecital: klassieke en moderne muziek (opn). 16.30 Voor de Jeugd- 17.30 Bra bant Journaal. 17.55 Mededelin gen. Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerie: se- mi-klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws: 7.32 Actualiteiten: 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). NRU: 10.00 De komende week ln het Nederlandse muziekle ven. KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Bejaar denprogramma. 11.55 Medede lingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.21 voor boer en tuinder: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Stereo: Pianorecital: klassieke en moderne muziek iagdlenst NRU: 15.30 Zoek licht op Nederland: informa tie over Limburg afgewisseld met muziek (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoor lichting: 17.20 Bouwnijverheid NED I KRO 7.05 uur (CVK/IKOR) Kruisverhoor, discussiepro gramma. 8.35 uur Ritmeester Buat, deel 9. 9.25 uur carnavalsprogramma. NED 2 VARA 7.05 uur Bij Dorus op schoot, daarna 2e film Zuid- zee-eiland. 8.00 uur de amateur-archeoloog Tjerk Vermaning. 8.35 uur aflevering The Virginian, wild-west 9.55 uur verkorte uitvoering opera „Hoffmann'# vertellingen" van Jacques Offenbach. HILVERSUM I AVRO 8.00 uur (VPRO) gesprek over strafrecht 8.30 uur licht platenprogramma. 9.30 uur Omroeporkest en solisten. 10.55 uur stereofonisch programma Te elfder ure. HILVERSUM II NCRV EN KRO 8.05 uur Zondagavondzang. 3.30 uur Stereoclub. 10.00 uur magazine Kruispunt 10.45 uur Audio, muzikale informatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 19