Wat is „wilsbeschikking
van het etherpubliek"?
desgelijks fn goede pertie vlees
r
AMADEUS
Waardering van eigen omroep
Sensationeel
Spit, Spierpijn
Opleidingscentrum
Wereldomroep
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John
Knittel
CAROLINA YES
15
V/OENSDAG 12 FEBRUARI 19&9
HOEWEL de mare van de vitzen-
ding die de commerciële Britse
televisie heeft gewijd aan de celi-
baatsproblemen binnen de Neder
landse R.K.-kerk de kranten al had
bereikt, heeft de AVRO gisteravond
in een extra editie van haar actuali-
teienrubriek er toch delen van laten
zien.
Iedereen kon horen en zien, hoe
boos de bisschop van Haarlem zich
maakte over de mededeling van de
Amsterdamse studentenpriester Jos
Vrijburg, dat een hoge geestelijke in
Rome hem de raad had gegeven
liever naar Italiaans voorbeeld met
zijn a.s. vrouw te gaan samenleven,
dan haar te huwen; hoe een dame
uit het oosten van het land vertelde
twee grote kinderen van een inmid
dels reeds overleden pastoor te heb
ben en hoe men in Delft tijdens de
jeugdmis met jazz meisjes in mini
rokjes de hostie uitdeelden. Allemaal
sensationele beelden en berichten,
die vast niet alleen de Britten met
de ogen hebben doen knipperen.
Eerder op de avond reikte de
AVRO aan de 19-jarige kleuter
leidster Marga Kool uit Zuiclwolde
de eerste prijs in de wedstrijd voor
het schrijven van een televisiespel
uit. De tweede prijs ging naar de
20-jarige Haagse journalist E. C. H.
Kerkvliet. Het winnende spel wordt
op 19 juni uitgezonden: nu was er al
een fragment van te zien.
Liesbeth
Regisseur Bob Rooyens had door
dat hem een auto-ongeluk is over
komen de show met Liesbeth List
niet helemaal kunnen afmaken. Toch
kregen we er een indrukwekkend
stuk van te zien. Veel pathetische
poëzie in eigen en andere talen, pre
cies het genre dat Liesbeth prefe
reert, werd met ballet, kleuren,
lichteffecten, cameratrucs en aparte
decorversieringen rijkelijk tot leven
gebracht.
Liesbeth kreeg de kans haar ta
lenten volop ten toon te spreiden.
Ramses Shaffy kwam haar bijstaan
in het Theatrale zonnelied, dat be
slist niet het beste van 't program
ma was.
Kenmerk liet vroeg op de avond
onder meer een van de gereformeer
de Amsterdamse studentenpredikan
ten aan het woord. Deze verklaarde
het gehel eens te zijn met zijn r.k.
collega's, die tegen de kerkelijke
wetten ingaan: „Zij zoeken naar
ruimte in de kerk die zij nodig heb
ben en dat is precies wat wij in de
gereformeerde kerken ook doen".
en reumatische pijnen
wrijft U eveneens %veg met
(Van onze radio-
HILVERSUM -
en tv-redactie)
Resoluties, op
vergaderingen aanvaard, munten
dikwijls uit door moeilijke zins
bouw en duistere woorden. Daar
om is het wel goed eens te be
studeren wat de groep veront
ruste omroepmedewerkers nu
precies bedoelt als zij o.m. wil
trachten te komen tot „een wils
beschikking" van het Neder
landse kijk- en luisterpubliek.
Dat wil in eenvoudige taal
zeggen: ieder moet zich uit
spreken of en waarom hij lid is
en wil blijven van een bepaalde
omroep en of hij/zij wel diverse
omroepen wenst of liever één
nationale omroep.
Dat is nogal wat, want met een
steekproef komt men dan nergens.
Iedereen, die zelfstandig of voor zijn
gezin optreedt, zou in feite een stem
biljet moeten invullen en daartoe nog
verplicht worden ook, want hoe
krijgt men anders het gewenste reële
inzicht aangaande een „wilsbeschik
king"?
De verontrusten wijzen het huidige
omroepbestel riet af, ten eerste om
dat het historsch is gegroeid uit het
volk, ten tweede omdat het een groot
deel van de voornaamste groeperin
gen van het volk weerspiegelt en ten
derde omdat alles beter is dan één
nationale omroep, die de Nederland
se burgerij in haar uitgesproken gees
telijke en maatschappelijke verschei
denheid toch met zou voldoen.
Maar... hebben kij het daarbij volle
dig bij het rechte eind? Oppervlakkig
gezien moet het „ja" zijn en toch... er
is reden voor om in een andere rich
ting te denken.
Die reden is het feit, dat inderdaad
een behoorlijk aantal luisteraars/kij
kers zijn keus van een programma
blad laat prevaleren boven de inner
lijke gebondenheid aan een omroep.
Men verandert van programmablad
omdat men net ene of het andere
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op dinsdag 18 fe
bruari a.s. zal prins Bernhard in het
gebouw van de Wereldomroep het
Radio Nederland Opleidingscentrum
officieel openen. De minister zonder
portefeuille drs. B. J. Udink zal mede
aanwezig zijn.
In dit centrum zullen radio- en
tv-krachten uit ontwikkelingslanden
een opleiding van vier maanden ge
nieten, speciaal op het gebied van
informatieve en educatieve program
mavormen.
aantrekkelijker vindt. De „eigen" om
roep daarvooi in de steek te laten
doet geen pijn: die omroep blijft im
mers evengoed bestaan en men kan
aan programma's ook kiezen, wat
men wil. De grote zorg van de omroe
pen, het getalscriterium waarop de
nieuwe wet voor een deel is geba
seerd en waaruit de faciliteiten aan
zendtijd en dus manifestatiekansen
voor de omroepen voortvloeien, zet
bij het doorsnee-etherpubliek geen zo
den aan de dijk. Men leest er wel
over, maar ligt er niet van wakker.
Oud
en nieuw
Ook hier staan oude en nieuwe in
zichten tegenover elkaar. Vroeger
koos men zich een omroep naar eigen
geaardheid. Nog beter: de omroepor
ganisaties ontstonden uit behoefte
voor bepaalde bevolkingsgroepen.
Men kende zijn „eigen" radiomensen,
had ze via de luidspreker als vrien
den in huis, luisterde dikwijls naar
geen andere omroep.
Dat was niets bijzonders, zelfs min
of meer gewoonte. De groeperingen
stonden veel meer afgebakend naast
elkaar dan nu. Maar de tijd, de na
oorlogse tijd, heeft alles veranderd.
En de televisie heeft aan elke pro-
gramraavoorkeur een eind gemaakt.
Kijkers vragen niet: „wat geeft de
NCRV, de KRO, de VARA enz. deze
week?", maar: „wat is er op „de tele
visie"? Het is niets ongewoons, wan
neer men soms niet eens weet, welke
omroep uitzendt.
Ook dit is van grote invloed op de
strikte gebondenheid aan de eigen or
ganisatie, ook op de waardering er
van in de ruimste zin des woords.
Radioprogramma's schijnen veel meer
de oude gebondenheid te onderhou
den dan de. televisie ooit heeft ge
daan.
Ook dat is normaal gegroeid: in de
tijd dat er nog slechts een beperkt
aantal uren op één net werd uitgezon
den, gebruikte men zijn dure kijktoe-
stel zoveel mogelijk, en dat hele
avonden kijken is voor zeer velen tra
ditie geworden. In elk geval is het
dan al onmogelijk alleen naar pro
gramma's van „de eigen omroep" te
kijken: die zijn er niet avond aan
avond.
Bekentenis
Het aangeven van een wilsbeschik
king ten opzichte van de omroep zal
voor zeer velen een soort bekentenis
moeten worden. Want dan zal blijken,
dat men het programmablad van de
ene omroep 'eest en daardoor dus
lid-abonnee is terwijl men in feite
toch een andere in zijn hart aanhangt
en meer waardeert, of dat men om
een programmablad in huis te hebben
zich maar ergens op heeft geabon
neerd (en dus ook lid-abonnee is),
terwijl men het omroepstelsel afwijst
en liever een nationale omroep zou
zien.
Kon zo'n wilsbeschikking stipt wor
den doorgevoerd, dan zouden er waar
schijnlijk verrassende resultaten aan
het licht komen
Hilversum I. 402 m. VARA'.
18.00 Nieuws. 18.16 Actualitei
ten. 18.20 Uitzending van de
CPN. 18.30 Stereo: Dansorkest
mot solisten. 19.05 Stereo: Kin
derkoor met pianobegeleiding.
19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Stereo:
Fluit en piano. 10.10 Stereo:
Ina en Ton, samen - alleen:
voordracht en muziek. 20.40
Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 21.00 Bij Dorus op visite.
21.25 Country en Western mu
ziek. 21.45 Gesprek: Uitkomst
van vraag en antwoord. 22.15
Stereo: Nederlandse chansons.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelin
gen. 22.42 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Moderne koor- en or
gelwerken (gr.). 23.20 Radio
Jazz Magazine. 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
13.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10
Welke wang moeten we dan
nog toekeren?, gesprek. 19.45
Lichte orkestmuziek (gr). 20.10
Reportage voetbalwedstrijd
AJax Benfica. 22.05 School
en huls, lezing. NVSH: 20.20
Sextant. NRU: 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementair overzicht.
22.45 Stereo: X, een sprong in
het duister. 23.55 - 24.00
Nieuws.
TKI.E1 ISIR
V.VVtVO.M»
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal STER: 19.03 Re
clame. NTS: 19.07 Scala: Infor
matief programma. 19.51 Uit
zending Stichting Socutera.
STL'.l: 19.56 Reclame. NTS:
20.30 Journaal. STER: 20.10 Re
clame. NTS: 20.13 reportage
voetbalwedstrijd AJax Ben
fica te Amsterdam, (ca. 21.00 -
21.10 Uitzending van de ARP),
ca. 22.00 Zon en schaduw,
speelfilm. (Rijkskeuring: 14
Jaar). 23.10 Nabeschouwing
AJax Benfica. 23.25 Jour
naal 23.30 - 23.45 Openbaar
Kunstbezit.
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STEK: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. TROS: 19.03
Pr >gramma-overzlcht. 19.06 In
kleur: Het spook en Mevr.
Mulr. TV-feuilleton. 19.30
Sportlight: Voetbalspelregels.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.10 Re
clame TROS: 20.15 Licht mu
ziekprogramma. 20.28 Visie op
vuil. documentaire. 21.05 Lied
jes u;t verschillende landen.
21.20 In kleur: De dief van
Washington. TV-feullleton.
NTS: 22.10 Journaal 23.15
23.00 l'eleac- Universiteit en
Hogeschool (Theologie - herh.)
BELGIë
Kanalen Nederlands. 2 en 20:
18 00 Schooltelevisie. 18.55
Zandmannetje. 19.00 Atelier.
19.30 Horizon, magazine van
wetenschappen en techniek.
19.50 Hier spreekt men Neder
lands. 19.55 Mededelingen en
weerbericht 20.00 Journaal.
20 25 Mageslen, kritisch pro
gramma 21.05 Panorama. 22.10
Gastprogramma: Het vrije
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA DRAAD
OMROEP VANAVOND
van 18 - 20 uur
A swlngln' medley nr 2,
These foolish things. Ma he's
making eyes at me. Gunfire.
The lady's in lov? with you.
Comes love. Hoots mon.
Sci-varze Rose. Rosemarie -
Linda - Glnny, oh Glnny.
Where flamingos fly, Donkey
ride. Merci bon Dleu, Hava
negeela, Almendra, Moonglow,
Quando quando - Auf melner
Ranch bin lch König - Mexico
- Heisser Sand, Western waltz.
Don't get around much any-
m are, Oo - shoo - be - doo -
be, Yakety sax. Young at
heart, I'll see you In my dream
You can depend on me, This
year's kisses, Gigantic blues,
Take six, Autumn leaves.
Gypsy in my soul.
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon-
muzlek. (8.30 - 8.33 De groente
man) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Stereo: Moderne orkestwerken
(gr) 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr). (Om 11.00 - 11.02
Nieuws). 11.30 Stereo: Pianore
cital. 11.55 Beursberichten.
12.00 Stereo: Licht ensemble
met zangsolist. 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Liedjesprogramma.
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal 13.30 't Muzikantenuur: 1.
Blazers van de Koninklijke
Mllltalrp Kapel; II. Stereo:
Omroep Dubbelkwartet; III.
Stereo: Gitaa.recital. 14.30 't Is
historisch: over geschiedenis
en archeologie. 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 in
leiding tot muziekbegrip, mu
zikale lezing. 16.20 Stereo:
Meesters op de Cel (I): klas
sieke kamermuziek. 17.00 Licht
muziekprogramma voor de
Jeugd. 17.30 Voor de Jeugd.
17.55 Mededelingen.
Hilversum II. 298 m. KRO
7.00 X.euws 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke, seml-
klassieke en moderne muziek
(gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actuali
teiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.00 - 9.10
Gymnastiek voor de
hulsvrouw). NRU: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische
lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit
de Barok (opn). KRO: 11.00
Nieuws U.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Los-Vast: gevarieerd pro
gramma. (12.15 Boekbespre
king: 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten).
14.00 Stereo: Lichte orkestmu
ziek en koorzang (gr.) 14.30
Stereo: Klassieke kamermuziek
(opn.) 15.00 Gereformeerde
midd igdienst. NRU: 15.30 Meer
informatie over mensen en
dingen die minder op de voor
grond treden. (16.00 - 16.02
Nieuws). NCRV: 17.45 Sportac-
tualLellen. 18.00 Tijd vrij voor
mu/.ieK in vrije tijd: koorzang
en -anfare-orkest.
Hilversum III. 249 m en
FM-kanalei.. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Voor de zieken.
9.40 Zzzocf Instrumentaal
programma. 15811 nieuws. 10.03
MuzieK bij de koffie. (11.00
Nieuws- NRU 12.00 Nieuws.
12.03 Felix Meurders KRO:
'3.00 Nieuws. 13.03 Actualitei
ten 13.08 Licht platenprogram-
ma 14 00 Nieuws. 14.03 Pop-In.
15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en
eountrymuzlek. 16.00 Nieuws.
16.03 Hitparade. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07 - 18.00
vp -dekplaten
TELEVISIE
MORGEN
Nederland I NTS/NOT* (0.33
il .50 en 14.00 - 14.50
School-tv.
België: Nederlands, progi.
kan 2 en 10: 14*05 - 15.15
Sch« ol-tv.
Het merkwaardige is, dat de om
roeporganisaties deze verwarringen
niet alleen constateren, maar ook in
de hand werken. Zij maken nl. recla
me voor... hun programmablad en
niet voor hun programma's, hun
typische geaardheid. Zo gezien is
het geen onnodige verontrusting die de
groep omroepmedewerkers kwelt, als
zij zeggen dat uitgevers van program
mabladen mede een vinger in de pap
hebben bij de groei van een omroep
organisatie.
„Kom bij ons"
U zult nooit via radio of televisie
een omroeporganisatie horen zeggen:
„kom bij ons. word lid van onze ver
eniging. want wij geven u de pro
gramma's waarop u met uw instelling
zit te wachten."
Neen. zij tone.n hun programmablad
en maken daarvoor reclame omdat
het er zo mooi uitziet en er smakelij
ke verhalen en feuilletons instaan,
omdat het zo'n aardige naam heeft of
omdat het zo prettig van formaat is.
Als de zaken zo worden voorgedra
gen, zijn dan in werkelijkheid de om
roeporganisaties naar grootte nog wel
representatief voor de groeperingen
binnen het Nederlandse volk? Het
gaat er immers niet meer om, welke
omroep het etherpubliek volgens
eigen levensbeschouwing het meest
waardeert maar... welk programma
blad men het aardigste en het mooi
ste vindt.
Bovendien proberen de program
ma's allang niet meer een bepaald
volksdeel te voldoen, neen, men richt
zich meer en meer op de smaak van
het gehele luister- en vooral: kijkpu-
bliek. De radioprogramma's mo
gen nog iets van de geaardheid van
de omroep hebben bewaard, de tv-
programma's nauwelijks, zolang het
niet om de (weinige) uitgesproken
geestelijke of politieke uitzendingen
gaat.
Natuurlijk is het heel juist, dat de
omroepen zich niet uitsluitend in ge
richte programma's tot de eigen kring
richten, we leven gelukkig in een tijd,
waarin we naar elkaar kunnen luiste
ren en elkaar beter leren waarderen.
Maar wanneer alles op het vlak
van de algemeenheid moet worden
gebracht, waar blijft dan het nut van
de verscheidenheid? Waar de weer
spiegeling van de groeperingen bin
nen het Nederlandse volk?
Dan wordt het befaamde getalscrite
rium alleen een middel tot touwtrek
ken om de meeste zendtijd voor eigen
standje.... en ja, dan moeten de pro
grammabladen blijkbaar als trekpaar
den fungeren.
Het (TROS-)spook van mevrouw Muir is altijd weer
zo onverhoeds en snel van het scherm verdwenen, dat
het misschien wel aardig is, het eens rustig op de foto
te kunnen bekijken.
Wie bij spoken nog denkt aan witte gewaden, moet
wel opgefrist raken bij de aanblik van deze robuste
zeekapitein, te mooi om waar te zijn, ook voor de aar
dige Carolyn en haar kinderen.
Vanavond doet hij weer goed zijn best, als mevrouw
Muir in een toneelstuk optreedt. Het bevalt hem niet,
dat zij dan gekust zal worden en dus steekt hij daar
een stokje voor.
Hoe dat op den duur moet aflopen misschien
komt er wel eens een kleinzoon die sprekend op liem
lijkt, opdagen, want de verhouding van Carolyn en
kapitein Gregg is niet meer ver van een romance af.
Voor wie iets tegen heeft op tv-spoken: Sneeuwwitjes
dwergen hebben ook nooit bestaan en we zijn er groot
mee geworden.
Ned. 1 NTS
7.07 uur Scala met o.a. gewestelijk nieuws.
8.13 uur AjaxBenfica, directe reportage van de ont
moeting in de kwartfinale Europacup landskam
pioenen in Amsterdam.
10.00 uur „Zon en schaduw" .Bulgaarse vredesfilm, in
Amerika bekroond.
11.10 uur nabeschouwing in het stadion over de gespeelde
wedstrijd.
Ned. 2 TROS
7.06 uur aflevering Het spook en mevrouw Muir.
7.30 uur dames vragen over voetbalregels.
8.20 uur reportage Zuidafrikaanse jeugdgroep op wereld-
toernee.
8.28 uur documentaire over toekomstige vuilverwerking.
9-20 uur aflevering „De dief van Washington".
Hilversum I VARA
8.10 uur Ina en Ton van Duinhoven-Faassen treden op.
9.00 uur Dorus-show.
9.45 uur gesprek met prof. dr. J. Pen.
11.20 uur jazzmagazine.
Hilversum II NRU
8.10 uur rechtstreekse reportage wedstrijd Ajax—Benfica
in Amsterdam.
10.05 uur rubriek School en huis.
10.45 uur Iks, actueel magazine.
(Een wereld in wording)
108
„Och, laten we daar nu maar niet verder over spreken,"
sprak ze. Ze legde de bloemen op de tafel neer en ging een
vaas halen.
„Ik weet niet, wat 't is," vervolgde hij, terwijl zij hem van
terzijde opnam, „maar de kerk schijnt een nieuwe geest in
me gegoten te hebben. Wie zou er niet een beter men*
worden na een preek van professor Wagner gehoord te
hebben?"
„Waar preekte hij over?"
„Juist over een onderwerp, dat op ons van toepassing is.
Poulet. Hij preekte over de verdraagzaamheid, over de eer
bied en over de verantwoordelijkheid van getrouwde paar
tjes."
„Ik heb door de radio naar zijn preek geluisterd," sprak ze
droogjes.
Hij bloosde diep.
„Maar hoor dan eens," hij zweeg even, „waarom vroeg je
me dan over die preek?"
„Och Gusti, ik heb niet geluisterd," antwoordde ze.
„Je had toch wel moeten luisteren," (hij struikelde bijna
over zijn woorden), „natuurlijk kan men zo'n preek in ver
band brengen met alle mogelijke omstandigheden. Ik dacht...
ja... ik heb heel lang bij mezelf nagedacht... Maar wat heb je
eigenlijk, Poulet, waarom zie je er zo ontdaan uit?"
„Ik heb ook zitten denken," antwoordde ze.
„Aan mij?"
„Neen, niet alleen aan jou. Ik heb over Geeny zitten
nadenken. Ze is aan de beterende hand. Ik denkt erover om
naar Leysin te gaan, om haar deze week eens op te zoeken."
„Maar ik heb geen vrije dag."
„Dat weet ik wel. Maar ik zou zelf kunnen sturen, tenzij
je de wagen voor jezelf nodig hebt."
Hij bleef stilstaan en keek haar met een peinzende blik
aan.
Eugenie had ruim een jaar bij hen gewoond. Dit lange
verblijf was voor Gusti een ware marteling geweest. Eugenie
was invalide. Haar tegenwoordigheid betekende een lastige
inmenging in zijn particuliere leven en nu werd hij plotse
ling door de vrees overvallen, dat Pauline misschien haar
zuster weer moe naar huis zou brengen.
„Ik weet niet, wat we met die arme lieveling moeten
beginnen," vervolgde Pauline. „Het zou heel goed voor haar
zijn, als ze weer naar Zürich terugkwam."
„Maar Poulet," protesteerde hij, „ons huis is immers geen
sanatorium."
Ze liet een roos vallen, die ze juist in de vaas wilde
steken. Ze nam haar weer op en keek Gusti misnoegd aan.
„Kan je 't ooit over je verkrijgen, om iets voor een ander
menselijk wezen te doen?"
„Heus, Poulet, je bent niet redelijk. Ik breng immers ook
geen leden van mijn familie in ons huis."
„Dat komt, omdat ze zelf een home hebben. Maar Geeny
heeft nergens een home."
„Goede God!" riep hij uit, „daar is immers dat enorme
Inwald-paleis in Zürich. Zou je willen zeggen, dat er daar
geen kamer voor haar is?"
„Zou jij daar graag willen wonen?"
„Ik zou 't daar verdraaid aardig vinden, als ik al dat geld
had."
Er trad een stilte In, waarin men niets anders kon horen,
dan zijn hijgende ademhaling.
„Dus je hebt er bezwaar tegen, dat ik Geeny hier naar toe
breng?" vroeg ze op een zachte, bijna milde toon, als stelde
zij zichzelf die vraag.
„Het spijt me erg, dat ik die vraag met een ja moet
beantwoorden," antwoordde hij. „Geeny is geen normaal
meisje. Ze heeft veel te veel verlangens en eisen. Ze is een
echte kleine tiran. En ze heeft ons nog nooit een centime
aangeboden voor alle onkosten, die we voor haar hebben
gemaakt."
(Wordt vervolgd)
PRÉDÊ5' HP OMTDEKTE PAAI? icts'
dat "ZI7N ü~\i£h kostte
6W HU &AAAJ JULLlS £TS I
Lappie Loep en de Appelenberg
184 Na een poosje wandelen in het schilderij had
Jonas de eerste appelbomen bereikt. Hij schudde met zijn
hoofd van waardering over het mooie fruit en begon te
plukken. De vruchten waren zo rijp, dat ze los lieten zodra
ze aangeraakt werden. Jonas had zijn nachthemd maar
voor het ophouden, terwijl hij met zijn vrije hand de
vruchten een voor een aantikte. Hij genoot. De geur van
dt rijpe appels bedwelmde hem bijna. „Het is toch gewel
dig, zoalr nou ja, ik zal ér nog eens over moeten naden-
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1142: „Kom ons maar ha
len, Klansky!" brulde
Sjeems Pond, toen de eer
ste rook opgetrokken was.
„We zitten veilig in de kel
der en het interesseert ons
geen klap of je de boel bo
ven ons in de puin schiet!'
Daarna verdween ook hi.i
schielijk in de geheimt
gang, waarin de oude
Graaf en smidje Verholen
hem al waren voorgegaan
Ze hadden daar trouwen:
goed werk verricht, dit
twee, want op allerlei
plaatsen waren kaarsen
ontstoken, zodat het niei
moeilijk is de nu volgende
werkzaamheden op de voet
te volgen. Om te beginnen
rolde 009 de klos electrisch snoer een heel eind de onderaardse gang in en
natuurlijk vergat hij daarbij het grote drukcontact niet. „We zitten hier wel
op een veilige afstand", mompelde hij. „Als de Graaf zijn draadverbindingen
goed heeft gelegd, dan gaan er direct héél aardige dingen gebeuren
Kille Klansky was intussen tot de voorbarige conclusie gekomen, dat hij
ditmaal van de vijand weinig te duchten had. „Waarschijnlijk ligt de KNAP-
mutator al in de prak", grinnikte hij. „Jammer voor doctor Polnyckmaar
in elk geval rijdt mijn tank nog als de beste. Daarom zal ik die eerst eens in
zetten als bulldozer en de bouwvallige hut vernietigen." En zo reeds de niets
vermoedende Klansky met volle kracht op Janos' reeds half-vernielde wo
ning af. Stenen vergruisden, balken versplinterden, kortom, binnen enkele
seconden was van de schilderachtige hut slechts een hoopje armoedig puin
overgeblevenEn dat was nu juist, waar Sjeems Pond op gewacht had,
want de tank en de soldaten bevonden zich nu vlak boven de kelder met
kruit en dynamiet. „Goeie reis, jongens", grinnikte 009, en hij gaf een forse
duw op het contact.
ken." Binnen geen tijd kon Jonas geen appel meer dragen
en liep hij terug naar de lijst. Even bukte hij diep, nam
een sprongetje en stond even later weer in de half-donke-
re huiskamer. De kaars flakkerde door de lichte wind,
veroorzaakt door Jonas' verschijnen. Jonas liep naar de
tafel en legde zijn vangst voorzichtig neer. Achter hem
betrok de lucht van het schilderij en het scheen, dat het
niet lang droog zou blijven...
FERDNAND
9690