Baptisten leggen laatste hand aan Handelingen-69 DRIE MEN NAAR EENHEID VAN KERKEN Bavincks oratie in druk opnieuw beroepT^gswerk Klare Wijn Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Vakmanschap is meesterschap Wto&c/i Ds. IJ. S. Buruma overleden Egypte bezet ziekenhuis Agrariërs steunen bisschoppen Katholiciteit van de kerk Ds. Landsman antwoordt prof. Kuitert ZATERDAG 8 FEBRUARI 1969 Desondanks is er nog hoop voor Israël (Ezra 102). Ezra's schuldbelijdenis heeft gevolg. Een grote schare verza melt zich en het volk barst uit in luid geween. En dan is er hoop. De ziekte ontdekken, betekent soms al de halve genezing. Een zonde, waarover wij werkelijk bedroefd zijn en ons veroot moedigen voor God die zonde zal ons niet ten verderve brengen. Waar echt berouw is, daar is hoop. Daarvan zingt David in Psalm 32. Dat is het ook wat Hosea bedoelt, als hij zegt, dat God het dal Achor (het dal van de droefheid) maakt tot een deur der hoop. Er is nog hoop, niet op grond van dat berouw, maar op grond van Gods grenzeloze barmhartigheid. Maar de man, die deze opmerking maakte Sechanja heette hij zegt nog meer. Hij spoort Ezra aan, om nu ook konkreet met een hervorming te beginnen. Gods barmhartigheid mag geen vrijbrief zijn, om de dingen te laten zoals ze zijn. De hoop, waarvan Sechanja spreekt, is een oproep, om ons leven voor taan in te richten zoals God dat van ons vraagt. Wij lezen vandaag 1 Kronieken 22 1-19. Wij lezen morgen 1 Kronieken 28 1-10. Brieven die niet ri]n voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding la verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Waar kan ik lijsten van verzorgingstehuizen in Zuid-Holland en Utrecht aanvragen? Antwoord: Enkele adressen zijn: Protestantse vereniging van instel lingen voor bejaardenzorg, Heren gracht 20, Muiden, Landelijk orgaan van de gereformeerde gezindte voor de bejaardenzorg, Corn. Hout manstraat 19, Utrecht, Prot. Christe lijke ouderenbond, Dr. Hofstede de Grootkade 3, Groningen, Neder landse federatie voor bejaardenzorg, Stadhouderslaan 146, Den Haag; de ze laatste treedt op als coördinerend orgaan. Vraag: Vier weken lang zijn er rioleringswerken aan de gang voor een zuivelhandel, waaraan drie uit brengwij ken en een winkel verbon den zijn. De eerste dagen was het onmogelijk met auto's op het werk te komen. Noch de gemeente noch de rioleringsdienst gaven enigerlei medewerking om dit mogelijk te maken. Toen heeft het bedrijf zelf voor planken en rijplaten gezorgd, zodat het weer mogelijk was dit met auto's te bereiken. De leveranciers kunnen het be drijf niet bereiken en er staat voor 10.000 aan kratten, die niet wegge haald kunnen worden. Het personeel moet elke dag twee tot drie uren langer werken. Wie draagt de scha de? Antwoord: De gemeente heeft het recht en de plicht de werken uit te voeren en de burger moet ongemak en zelfs zekere mate van schade ge dogen. De gemeente moet zorgen dat de schade tot het minimum beperkt blijft. Het schijnt dat de gemeente in dit geval nalatig is geweest. Zij zal de door nalatigheid veroorzaakte scha de moeten vergoeden. Desnoods kan zij in een proces daartoe gedwongen worden. Misschien brengt overleg met de wethouder of een raadslid een minnelijke regeling. Vraag: Hollandse molens draaien tegen de klok in. Ik heb gelezen dat buitenlandse molens met de klok meedraaien. Waarom? Antwoord: In het boekje „Mo lens" van ir. F. Stokhuys staat de reden: Als de molenaar de wieken moet „opzeilen", houdt hij zich met de linkerhand aan het hekwerk vast en verricht met zijn rechterhand ziin werk. De constructie is geheel op rechtshandigheid berekend. Wij vermoeden dat dit in het buitenland ook het geval zal zijn. Vraag: Bij wie, wanneer en waar om plaatst de waterleiding maatschappij een meter? Antwoord: De maatschappij in uw gemeente heeft het recht in panden, waarvan zij aanneemt dat het ver bruik uitgaat boven de norm (vast gesteld op grond van de oppervlakte der woning) een meter te plaatsen om zo nodig meer-verbruik in reke ning te brengen. Hiervan wordt niet van tevoren schriftelijk kennis ge geven, maar als de monteurs op een in hun werkschema passende maar voor u ongelegen tijd komen, kan u een afspraak maken voor een geschikter ogenblik. Vraag: Mijn overbuurman zet ie dere dag weer zijn volkswagenbus met ladders voor mijn deur, terwijl hij voor zijn eigen deur voldoende parkeerruimte heeft. Wat kan ik doen? Antwoord: Waarschijnlijk heeft uw gemeente een verordening om par- keerexcessen tegen te gaan. Zo niet, ga dan eens praten met een raadslid. Gezien het ergerlijk karak ter van vele excessen zou een gesprek met een Kamerlid ook raad zaam zijn. Raadpleeg voorts eens de ANWB. In elk geval lijkt een proces wegens onrechtmatige daad hier wel een kans op succes te hebben. Vraag: Als iemand een bewijs heeft om geld van een spaarbank boekje of beleggingsrekening van een ander te innen, geldt dit dan ook na het overlijden van die an der? Antwoord: Door overlijden van de lastgever vervalt de machtiging. Men heeft dan eei nieuwe machti ging door de erfgenamen nodig of als men zelf erfgenaam is, een ver klaring van erfrecht Denk er wel aan bij overlijden van de lastgever de bank te waarschuwen. Bierkenners vragen ARNHEM Er breekt een drukke maand aan voor de Nederlandse baptisten. Van 9 tot 23 maart zullen vrijwel alle ge meenten zich helemaal geven aan het evan gelisatiewerk. Dat laatste woord is misschien niet helemaal juist. Het is een beetje be last. De 9500 baptisten gaan niet alleei ouderwetse evangelisatiesamenkomsten of ganiseren met een prediker en een zange* en een heleboel ouderwetse liederen. Di» vorm zal niet ontbreken, maar ze zullei ook andere metboden gebruiken om de be volking van Nederland te confronteren met de eisen van het evangelie. In nieuwe wijken worden kindersamen komsten gehouden, sommige gemeenten beginnen met speciale bijeenkomsten voor bejaarden; er worden discussieavonden be legd en culturele avonden. (Door Jan J. van Capelleveen) De evangelisatie-actie van de baptisten kreeg de naam „Hande- Iingen-69". Ds. Th. van der Laan, de algemene secretaris van de Unie van Baptistengemeenten en tevens secretaris van de landelijke werk groep, vertelde me dat het woord in de eerste plaats herinnert aan het boek Handelingen, het enige boek van de hijhei dat niet af is. In dat boek zien we, hoe de gemeente het Woord van God de wereld indraagt. Die taak is nog lang niet afgelopen. Bovendien willen we juist mensen bereiken die we met onze normale diensten nooit bereiken." Opi (Van een medewerker) AMERSFOORT In de ouderdom van 85 jaar is te Amersfoort over leden ds. IJ. S. Buruma, emeritus doopsgezind predikant. Ds. Buruma werd 23 januari 1884 te Veenwouden (Fr.) geboren. Hy studeerde theologie aan de gemeen telijke universiteit te Amsterdam, waar hy in 1908 kandidaatsexamen deed. In 1912 deed hy intrede in Oost en West Graftdijk (N.H.) en in 1917 vertrok hij naar Nijmegen, waar hij bleef tot hy in 1950 met emeritaat ging. In beide wereldoorlogen is hij veldprediker geweest. De overledene heeft verschillende functies in en buiten de kerk be kleed. Zo was hij onder andere sec retaris van de afdeling volksdrank- misbruik, voorzitter van het comité voor huisvlijttentoonstellingen, vice- voorzitter van de bond voor staats pensioenen. Maandag half twee is de begrafe nis op Rusthof te Amersfoort. KAIRO Egyptische autori teiten hebben, naar eerst thans bekend wordt, zondag een zen dingsziekenhuis in Assoean in beslag genomen. De directrice dr. Elfriede Schmitt, de Duitse zendeling Eberhard Troe- ger en zes verpleegsters werden ge dwongen het ziekenhuis te verlaten. Zij heoben een voorlopig onderko men gevonden in een kerkgebouw in de nabijheid. Volgens onbevestigde berichten zouden de twee Egyptische artsen, die onder dr. Schmitt werkten, de autoriteiten gevraagd hebben, een ja renoude vergeten wet tot nationalise ring van buitenlandse ziekenhuizen in Egypte toe te passen op het zen dingsziekenhuis in Assoean. He ziekenhuis ging uit van de Duitse „Evangelische Zending in Bo- ven-Egypte" en de Zwitserse „Nijl- land-zending"' NED. HERV. KERK Beroepen te Goudswaard: J. T. Door nenbal te Oene (Gld.i; te Mastenbroek en te Moerkapelle: kand. H. Smit te Gouda. Beroepbaarstelling: kand. H. Smit, Naaierstraat 15. Gouda en kand. J. Wil- lemsen. Van Maremstraat 4 bis, Utrecht en kand. A. A. v. d. Berg. Twijnstraat a. d. Werf 14. Utrecht (verb. ber.). Bedankt voor Ede: dr. H. Goedhart te Rotterdam-Delfshaven. Eervol ontslag verleend a. ds. P. Jan sen te Wormerveer en mej. ds. E. Vis ser, pred. v. buitengew. werkzaamh. (geestl. verzorg, gerepatrieerden) te Eindhoven. Beroepen te Scherpenisse: kand. A. Cjjsouw te Rijswijk (Z.H.). GEREF. KERKEN Beroepen te Assen (5e p.p.): A. C. v. Beek te Katwijk a. d. Rijn: te Boven- smilde: Tj. Doesburg te Leerdam. Aangenomen naar Makkum: A. J. Kampherbeek te Meeden (Gr.), die be dankte voor Zwartebroek. Emeritaat verleend per 1 maart aan ds. F. J. B. Schiebaan te De Krim (O.). Beroepbaarstelling: kand. L. Eringa, Wiecherlinkstraat 186. Zwolle. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Maassluis: B. Bijleveld te Bussum. Maar de naam herinnert ook aan een ander feit, vooral het getal 69. „Daarmee willen we zeggen, dat de 69 baptistengemeenten van ons land in het jaar 1969 handelend naar buiten DEN BOSCH Het lijkt er wel eens op, dat sommigen vinden dat het leergezag van paus en bisschop pen uit de tijd is en dat iedereen naar eigen goeddunken kan experi menteren in kwesties als liturgie, ce libaat, huwelijk en gezin, viering van de eucharistie. Aldus de heer C. G. A. Mertens, voorzitter van de katholieke Neder landse boeren- en tuindersbond, gistermiddag op de algemene verga dering van zijn bond. Een beetje meer bescheidenheid en wat meer kollegialiteit zou velen beter passen dan het aannemen van een houding alsof niet alleen de paus, maar de hele wereld zich moet schik ken naar de inzichten en opvattingen van een kleine groep hard hollende, ongetwijfeld goed willende, maar weinig evenwichtig denkende priesters en leken. Een pluriformiteit in denken en handelen in de kerk kan nuttig en nodig zijn, maar moet toch passen in een zeker kader en moet rekening houden met de grote groep van goed willende en goedgelovige rooms-ka- tholieken, die bereid zijn een persoonlijke verantwoordelijkheid te aanvaarden, maar zich bij de vor ming van hun persoonlijk geweten graag laten inspireren door de ge dachten van meer gezagvolle perso nen in de kerk, aldus de heer Mer tens. „Namens het overgrote deel van onze katholiek1! agrarische bt 'ol- kingsgroep" sprak de heer Mertens zijn vertrouwen uit in het beleid van de Nederlandse bisschoppen. Het weer in Enropa willen treden. Ze willen niet praten over evangelisatie, ze willen daad werkelijk handelen." Voorbereiding Al ruim anderhalf jaar wordt deze evangelisatieactie voorbereid. De werkgroep heeft brochures samen gesteld. die gebruikt werden voor bespreking in de plaatselijke ge meenten. Er werden gewestelijke voorbereidingsdagen georganiseerd. En vorig jaar gaven we op deze pagi na reeds een verslag over de lande lijke toogdag in Epe. die geheel in het teken van „Handelingen-69" stond en ruim 35000 mensen trok. Bo vendien was de predikantenconfe rentie van januari geheel aan evan gelisatie gewijd. In andere landen houden de bap tisten dergelijke acties vrij regelma tig. Eer allerlei plannen ontworpen werden, gingen de leden van de landelijke werkgroep bij hen raad inwinnen. Op diemanier ziin veel waardevolle tips ontvangen. Niet ie der advies was echter bruikbaar voor Nederland. Zo raadden de Amerikaanse bap tisten de Nederlandse aan tijdens het hoogtepunt van de actie 'edere avond bijeenkomsten te organiseren in de kerken. Dat gebeurt in Amerika veel. Een gemeente doet dan een beroep op een evangelist die avond aan avond spreekt. De Nederlandse baptisten zagen daar geen kans toe. „Onze mensen zijn veel te huiselijk," zeiden ze, „om iedere avond naar de kerk te komen. wazan&eres Het gevolg is dat tussen 9 en 23 maart niet alleen directe evangelisa tiesamenkomsten georganiseerd zul len worden, maar ook tal van andere bijeenkomsten als gesprekskringen, discussieavonden, een bejaardenso ciëteit kinderbijeenkomsten, terwijl in vele plaatsen jongeren een koffie bar inrichten om buitenkerkelijke jongeren te trekken. Nog voor de officiële actieweek be gint komt eerst de sopraan Irene Jor- dap naar ons 'and, een ster van de Metropolitan Opera in New York. In de Rotterdamse Dne'en (2 maart), het Amsterdamse Concertgebouw (9 maart) en in Groningen. Leeuwarden en Hengelo zal zii concerten geven Ze zal niet alleen aria's z»ngen. maar ook neero-snirituais er» de tvp'sche Amerikaanse Gospelsongs. de evan gelieliederen. Deze bantiste vraagt voor deze tournee geen honaririum, het is haar bijdrage aan „Handelin gen-69". Amerika zond ook een koor om in evangelisatiesamenkomsten te laten zingen. Het bestaat geheel uit ..direc tors of music", letterlijk muziekdirec teuren, maar wij zeggen: cantors, van baptistengemeenten in Texas. Hun gemeenten hebben hen samen met hun vrouwen deze reis aangeboden, als biidrage aan de Nederlandse ge meenten. Zij vormen een koor, maar ieder van hen heeft ook een bel, waardoor zij tevens een soort levend carillon Het Houston Baptist Choir nit Texas telt zeer begaafde zangers en zangeressen. Op de foto en kele van hen. Hun baptistenqe- meenten hebben hen naar Neder land gezonden om mederverhing te verlenen aan Handelingen-69. Zij zullen in ons land niet alleen zingen, maar vormen ook een levend klokkenspel. vormen. Dit bijzondere koor treedt op 15 maart in Rotterdam en op 16 maart in Den Haag op. Nazorg Reeds nu hebben de afgevaardig den van de gemeenten uitvoerig overlegd wat er na de actie zal ge beuren. Natuurlijk wil men via huisbezoek en misschien bijzondere catechisatieavonden de mensen ver der helpen met wie contacten zijn gelegd. Maar in iedere plaats zal de ge meente ook op de actie moeten inha ken. De gemeenten moeten zichzelf elementaire vragen stellen, zoals: Zijn onze diensten aantrekkelijk gef noeg voor buitenstaanders? Hoé wordt door hen de preek gewaar deerd? Hoe staat het met onze mu- (Van der Laan, hebben de gemeen- ziek? In andere landen, vertelde ds. ten na afloop ontdekt dat de - vaak piëtistische liederen die zij zelf zo graag zongen, door bui tenstaanders helemaal niet gewaar deerd werden. Ds. Van der Laan hoopt dat er tijdens die nazorg gespreksgroepen zullen ontstaan, die kunnen uitgroei en tot huisgemeenten. Tegelijkertijd stellen zij leden in staat contacten te leggen met mensen die nooit in de kerkdiensten zouden komen. „Het zal er wel op neer komen", zegt de algemene secre taris van de Unie van Baptisten gemeenten", dat de gemeente leden ontdekken dat wij als baptistengemeenten ook domi- neeskerken geworden zijn. Ik hoop dat vele gemeenteleden ontdekken dat zij zelf nog vor ming nodig hebben. Misschien moet er na deze evangelisatie actie wel een actie komen die er op gericht is de gemeenteleden te leren, hoe ze als getuigende christenen in deze wereld kun nen staan." Amsterdam Brussel Frankfort Genève Innbruck Kopenhagen Locarno Londen Luxemburg Madrid Majorca München Nice Parijs Rome Wenen Zürich sneeuwbui geh. bew. mist geh. bew. sneeuwbui geh. bew. geh. bew. min temp. gisteren zw. bew. onbew. onbew. sneeuw onbew. zw bew. h. bew. sneeuw ROTTERDAM Naar aanleiding van het -eferaat van ds. C. Baten burg uit Vriezenveen over het syno dale geschrift „Klare Wijn" op een vergadering van het verband van hervormde (gereformeerde) ambts dragers en leden (zie onze krant van maandag) schrijft ds. Ph. Cornelder, hervormd predikant te Rotterdam Zuid. ons het volgende. Collega Batenburg heeft (volgens het verslag) gezegd, da* ..Klare Wijn" veel vergif bevat, dat het een vrucht is van theologisch denken, waarin het horizontale domineert en het ver- tikale verdoezeld wordt (Quod erat ademonstrandum!). Ik vind het een kwalijke zaak als een theoloog zo over dit geschrift spreekt. „Klare Wijn" ademt een gans andere geest dan Ds. B. erin meent te kunnen vinden. Het is maar dat is mijn mening een geschrift, dat kan hel pen om de Bijbel beter te verstaan, waarbii in het bijzonder hoofdstuk III ..De Bijbel en zijn sleutelgehei men" genoemd kan worden. De zaak wordt kwalijker als Ds B. gaat veronderstellen. dat „zijn mensen" iwie hij bedoelt is duidelijk) het boekje maar oppervlakkig had den bestudeerd voordat zii ter synode trokken, terwijl zij er toch hun stem aan gaven. Ik hoop. dat déze mensen Ds. B. op de nek springen! Nog kwalijker wordt de zaak als Ds. B. onthult, dat de verschijning van „Klare Wijn" de directe aanlei ding is geweest voor de „24" om hun getuigenis te geven. Daarmede heeft hij de positie van deze „24" stellig geen dienst bewezen. Integendeel! Al met al zou ik er voor willen pleiten, dat men nu eens ophoudt met dergelijk onzindelijk gepraat. Wat men onze hervormde synode ook zou willen verwijten, toch zéker niet. dat zii een theologisch denken, waarin het horizontale domineert en het vertikale verdoezeld wordt" on derhoudt. F.n als deze opmerking dan nog slaat op een geschrift als „Klare Wijn" dan raakt dit helemaal kant noch wal. De reden, dat ik hierover schrijf, ligt o.a. in het feit. dat een leerling op school het boek staat op de boekenlijst voor Bijbelkennis in de klas de opmprking maakte: „domi nee. in de krant stond, dat „Klare Wijn" een slecht boek is!" Toe dan maar! De synode mét „de mensen" van Ds. B.! dacht er anders over toen zij het geschrift met algemene stemmen aanvaardde BONN Een Westduitse christen democratische afgevaardigde Hein- rich Windelen, is vandaag Kai-Uwe von Hassel opgevolgd als minister van vluchtelingenzaken. Von Hassel werd woensdag gekozen tot voorzitter van de Westduitse bondsdag. (Van onze kerkredactie) KAMPEN De uitspraak „kerkscheuring is zonde" dateert niet van de laatste jaren en is geen brok overdreven oecume- nisme. Dat blykt opnieuw nu drs. G. Puchinger de eerste recto rale oratie van prof. dr. Herman (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Prof. dr. H. M. Kuitert van de Vrjje Universiteit hoeft over het al gemeen niet te klagen, dat zijn artikelen geen reacties oproepen. Dat gold ook weer voor zijn jongste artikel in het nieuwe blad „Voor lopig" over de Raad van Kerken. Ds. F. H. Landsman reageert erop in Hervormd Ne derland. Deze hoopt dat prof. Kuitert onge lijk heeft, als hjj weinig oecumenische initia tieven verwacht van officiële kerkelijke or ganen. Hij vervolgt: In de eerste plaats meen ik dat het een onjuiste probleemstelling is ervan uit te gaan dat de voort gang van deze beweging alléén afhangt van het al dan niet goed functioneren van de nieuwe raad. Deze raad zal m.i. zelfs niets kunnen uitrichten als „officiële kerkelijke organen" en „kudde" al van te voren tegenover elkaar opgesteld worden. Even als de Oecumenische Raad gaat ook de Raad van Kerken, naar ik meen te mogen concluderen uit de instelling van de sectie „oecumenische actie", ervan uit, dat samenwerking en eenheid zaken zijn die „van onderop" uit de „kudde", uit de christelijke gemeenten zelf zullen moeten opbloeien: plaatselijk en streekgewijze. Daar onstaan ook raden van kerken, vormen van kerkelijk beraad, gemeenschappen van kerken, enz. Daar wordt ook geëxperimenteerd. Met alle risi co's die dat meebrengt. Sommigen hebben al een complete chaos voorspeld. Dat gevaar, schreef ik al eerder, is niet denkbeeldig. Maar ook onvermijde lijk als vastgevroren situaties moeten worden door- j broken. VERTEGENWOORDIGD Ik schreef echter ook, dat ik het meeste meen te mogen verwachten van overleg en samenwerking ook in dit opzicht, van alle geledingen van de kerk. Synoden en episcopaten inbegrepen. Elke kerk heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid en ei gen problemen. Ze hebben ze ook te zamen. Wat de presbyteriaal-synodaal georganiseerde kerken betreft, zoals de hervormde en gereformeer de, zal het er in de komende jaren vooral op aankomen, dat de plaatselijke gemeenten er zorg voor dragen dat zij in de kerkelijke vergaderingen zó worden vertegenwoordigd dat de kansen op het ontstaan van kloven tussen „kudde" en „herders" zo gering mogelijk zijn. En dan zijn er nog altijd tientallen mogelijkhe den om door groepsvorming, door acties en bewe gingen de geestelijke vemieuweing te bevorderen waar we allemaal naar hunkeren en om bidden. Om ruimte te scheppen voor die verandering van gezindheid van christenen en kerken, die bekering en die reformatie, die het ook een raad van kerken mogelijk zal maken iets van zijn opdracht waar te maken. Dat is in de volgorde van mijn betoog de tweede weg naar de eenheid van kerken. Maar in feite is het de eerste weg: die van binnenuit en van onder op. HERENIGD Er is nog een derde weg naast de andere. Ook die derde weg is evenals de tweede, die van de Raad van Kerken, alléén begaanbaar als de feitelijk eerste ook als eerste wordt erkend en betreden! Het bestaan van een Raad van Kerken ontslaat m.i. de afzonderlijke kerken niet van de opdracht om zich als zich verenigende kerken te gedragen. Met andere woorden: als de hereniging van de ker ken van de Reformatie en die van Rome nog in een ver verschiet schijnt te liggen, ontheft dit de her vormde en gereformeerde kerken niet van de op dracht niets na te laten wat de hereniging van deze kerken op de kortst mogelijke termijn kan realiseren. De hervormde synode heeft haar ontwerp voor een „brede interkerkelijke samenwerking" op plaatselijk niveau, als een „eerste stap" aan de gereformeerde svnodp ter beoordeling toegezonden. Deze samenwerking is n.l. eerst dan volledig te verwerkelijken wat de Gereformeerde Kerken be treft, als deze ingaan op de hervormde bereidheid tot intercommunie (d.i. gemeenschappelijke avond maalsviering) en de erkenning van elkanders amb ten. Dit laatste betekent o.a. kanselruil en de z.g. intercelebratie, d.w.z. de mogelijkheid dat een gere formeerde predikant het avondmaal bedient in een Hervormde Kerk en omgekeerd. Ik hoop van harte, dat deze eerste, uiterst belangrijke stap in elk geval gedaan zal kunnen worden. UITDAGING Tenslotte: er zit nog een uitdaging in Kuiterts artikel, die de „officiële kerkelijke organen" niet naast zich neer zullen mogen leggen. Zij kunnen n.l. wel terdege het oecumenische proces dat in de gemeente aan de gang is. afremmen of in sommige opzichten tegengaan. Met de beste bedoelingen en onder de last van hun taak herders van de gehele kudde te zijn en van hun opdracht deze bijeen te houden. r Hoe zwaar, bijna ondraaglijk zwaar, deze last kan zijn, blijkt uit de rede van kardinaal Alfrink voor de Utrechtse studentenparochie over het priestercelibaat. Het episcopaat van de Nederlandse kerkprovincie staat telkens weer voor de keuze: vernieuwing of schisma. Op de een of andere ma nier, zij het met minder zwaar wegende konse- kwenties staan alle „officiële kerkelijke organen" telkens weer voor soortgelijke beslissingen. Ik hoop dat de „kudde" prof. Kuitert inbegre pen ook voor deze verantwoordelijkheden al thans begrip kan opbrengen en zal proberen ze te delen. Als ze dan toch tegen de draad in meent te moeten gaan, op het gevaar af nieuwe kerksplijtin- gen teweeg te brengen mogen we in elk geval ervan uitgaan dat ze wist wat ze deed. Maar ik heb nog hoop dat het zover niet zal komen en dat datgene wat „bedisseld wordt in officiële toporganen" en dat wat gebeurt in „plaatselijke en persoonlijke acties van kerken en gemeenteleden" elkaar niet zal doorkruisen, maar dat integendeel het ene het andere zal aanvullen, aanmoedigen en versterken. Bavinck opnieuw heeft uitgege ven. Al tachtig jaar geleden klaagde deze gereformeerde dog maticus: „Dat scheiding van de kerk zonde is, wordt byna door niemand meer erkend." Nog in ander opzicht is deze rede van 18 december 1888 actueel. Hij vervolgde Men verlaat een kerk even gerust. als men er zich bijvoegt. Indien net een of ander in de kerk niet meer bevalt zoekt men zonder enige eewetenswroeging een andere. Het is de smaak die ten slotte beslist. Oefening Ier ..ucht wordt op die ma nier onmogelijk, zijzelf verliest geheel haar karakter." Zelfs de titel van de oratie, gehqu- den twee >aar na de Doleantie is ac tueel: „De katholiciteit van christen dom en kerk." Het onderwerp duikt pas de laatste aren weer opnieuw op. Jezuïeten Dit was het thema van de eerste sectie van de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken in Uppsala. Het houdt de mensen in de oecumeni sche beweging eigenlijk al sedert de assemblee van New Delhi bezig. In Nederland schreef prof. dr. H. Berkhof er in 1962 een boek over. Natuurlijk is ook vee. uit de oratie van Bavinck /ernurterd Hii zet zich fel af tegen de Rooms Katholieke kerk iriteindelbk mrak hr ook maar een kleine 'wintig iaar na het eerste Vaticaans «'oncilie Hat de pauselijke onfeilbaarheid predikte. Minstens "iprmaa' waarschuwt hij tegen de jezuïeten, die overal bezig zijn .tot '-«constructie van de theolo gie en de oolitiek In onze tijd zijn juist de jezuïeten in Amsterdam bezig te strijden voor de reformatie van de kerk door zich te verzetten tegen het celibaat. Kerkisme Tegelijkertijd waarschuwt hij tegen een protestants kerkisme dat drijft naar steeds weer kleinere verbanden. Hij zei tachtig iaar geleden: „Evenmin als één enkele kerk, hoe zuiver ook. met de algemene kerk samenvalt, mag één belijdenis hoe ook naar Gods Woord gezuiverd, met de chistelnke waarhei i zch vereen zelvigen Elke sekte die eigen kring voor de enige kerk van Chistus houdt en uitsluitend in het bezit der waarheid zich acht. kwijnt en sterft weg. als een tak de van zijn stam ls gescheurd." In zijn inleiding deelt drs. Puchinger mee. dat binnenkort in de serie Dog matische studiën van prof dr. G. C. Berkouwer twee delen over de kerk zullen /erschiinen Titel van het eer ste deel wordt .Eenheid en katholici teit." De katholiciteit van christendom en kerk, door dr H. Bavinck. tweede Jruk Uitgav> J. H. K«k NV *e Kampen. Prijs ƒ4,95, 60 pagina s.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2