Tineke Treuzel AM ADEUS HOEVEEL JAAR IS DE BOOM? PUZZEL VAN DE WEEK c A R N A Met of zonder baard IATCTDAG 1 FEBRUARI 1969 Dag nichten en neven, Hoe maken jullie het alle maal? Zijn we weer beter van de griepaanvalletjes? Tante Jos hoopt van wel, hoor'. Jammer dat de zon maar steeds achter al die grote wolken blijft. Je zou bijna niet meer weten hoe ze er uit ziet. We zullen hopen dat ze nu eens gauw aan de andere kant komt kijken dan hebben wij er ook plezier van en zijn we gauw allemaal weer helemaal beter. De meesten van jullie hebben •en kleine hoop, van de winter nogeens de schaatsen te kunnen onderbinden. Nou, het zou nog heel goed kunnen dat jullie de gladde ijzers voor de dag moe ten halen. De winter is nog lang niet voorbij. Voor mij hoeft het niet. hoor! Brrrü! Tante Jos hoopt dat het gauw lente wordt. Ja, en nu nog wat over de tekeningen, nichten en neven. Heus, ze moeten niet zo groot worden. Tien centimeter is JARIGEN LANG ZULLEN ZE LEVEN Hendrik Gorseman, Annelies de Haan, Ankie v. d. Hout, Arie van Houwelingen, Liesje Im- thorn, Nellie Kok, Maarten de Korte, Hilda de Leeuw, Corrie Meijering, Klazina Meijering, Bea van Muijden, Mieke Plug- ge, Peter Sterk en Jeanette de Ruiter van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag van de nichten en neven. proof genoeg. Jullie moeten dan maar een klein beetje kleiner tekenen. Dat kan toch best? Marleen Loof wil graag een correspondentievriendin heb ben. Wie wil met haar schrij ven? Haar adres i» Hertekamp 10, Tholen. Deze week kwamen er weer een heleboel nieuwe nichten en neven bij. Hartelijk welkom, meisjes en jongens! Hoe gaat het op school? En met de verkeerslessen? Wan neer moeten jullie examen doen? Je schrijft het allemaal maar gauw. Tante Jos is ook erg benieuwd naar de uitslag. Daaag, veel sterkte op school en tot de volgende keer. Rita van de Wetering stuurde ons het volgende versje toe. Tineke Treuzel is nooit op tijd klaar. Niet met het wassen en niet met het haar. Niet met het drinken en niet met het eten, Tineke speelt altijd door moet je weten. Dan met een velletje en dan met een belletje, Dan met haar duim of haar pink of haar neus... Tineke is echt een treuzeltje, heus! Tineke Treuzel is altijd te laat. Thuis bij haar moeder, op school en op straat. En ja - dan geeft ze de schuld aan de klokken. Maar zeg nu zelf: dat is ei genlijk jokken. Zij draait haar bolletje net als een tolletje. Maar ze heeft nooit en te nimmer eens haast Tineke Treuzel, straks grijp je er naast! Meisjes en jongens, we hebben hier weer eens een gezellige puz zel. Het ziet er een beetje ingewikkeld uit, maar dat is hij hele maal niet. Om de hokjes tien jullie verschillende afbeeldingen staan. De bedoeling is dat jullie de namen wan de ze voorwerpen gaan in- nullen zoals de pijltjes aangeven. Je ziet dat het jullie erg gemakke lijk is gemaakt. De oplossing moet worden ingezonden voor dinsdag 4 februari. Hebben jullie weieens een om gehakte boom goed bekeken? Nee? Nou alt je daar de kans voor krijgt, moet je dat eens doen. Je kunt namelijk aan de binnenkant op de doorsnee zien hoe oud een boom Is. Op deze doorsnee van de stam Zie je verschillende ringen. Men noemt ze jaarringen. Als je de rin gen telt, weet je precies hoeveel jaren een boom oud ie. Flessengrap We zetten drie flessen of blikken op een rijtje. De spelers hebben allemaal goed kunnen zien waar en hoe ze staan en moeten proberen er over te stappen zonder ze te raken. De spelers worden naar de gang of keuken gestuurd. De eerste speler mag binnen komen en wordt geblinddoekt Zo gauw hij geblinddoekt is worden de flessen of blikken heel zachtjes weggehaald. Zij of hij gaat nu proberen over de „weggehaalde" flessen of blikken te stappen en maakt daarbij de gekste kapriolen. Als de speler is uitgestapt en de blinddoek is weggehaald worden de flessen of blikken weer gauw neergezet en de vol gende speler mag binnenkomen. Veel plezier ermee! Iedere zomer groeit een boom in de hoogte, maar ook in de dikte. In de winter staat de groei stil. Aan het eind van elke groei periode (dat is dus aan het eind van de zomer) worden houtcellen gevormd. Ze zijn platter en dikker van wand. Ook zijn ze donkerder dan de cellen die In de lengte worden gevormd. Hierdoor ontstaat de afscheiding en Is de ringtekening heel goed te zien. Kijk maar eens goed en tel dan eens hoeveel jaar de boom is ge worden. En dan op school? Ja, dat is ook nog een verhaal! Raadt maar eens wat ze daar doet allemaal. Zij tekent poppetjes, huisjes en beestjes, En denkt alleen aan verjaar dagsfeestjes. Krabbelt vaak kringetjes en rare dingetjes. Bijt op haar nageltjes, werke lijk waar. Tineke kind, waarom doe je zo raar? Prijswinnaars Gert van Vliet, Capelle aan den IJssel en Hannie Zwart, Sprang-Capelle krijgen hun prijs thuisgestuurd. Puzzeloplossing De woorden die overblijven zijn: klepel, ploeg en klomp. RAADSELS In elk zinnetje hieronder is een plaatsnaam verborgen. Zoe ken jullie maar eens uit welke plaatsen dat zijn. 1. Het was erg dom, men vroeg zich af hoe dit mogelijk was. 2. 's Winters wijkt alles voor de kou. 3. Het is erg naar de nietjes in je vinger te krijgen. Ellie Doelman tekende deze kabouters en welpen voor ons. -V* 0 L 1 Dit is het ware verhaal van or ganist J. die zijn dominee vroeg wat voor soort muziek er uit een fagot komt. De predikant, die het rechte er ook niet van wist, be loofde het te zullen nazien. Voordat zondagmorgen de dienst begon, schoot hem te bin nen dat hij het verzoek van zijn organist had vergeten. Wacht, dacht de predikant, ik schrijf het even achterop het psalmenbriefje. Ter verduidelijking zette hij onder de laatste psalm „z.o.z.". De zaak toch nog aardig gered, dacht hij. De organist begreep er echter niets van. Wat zou dat betekenen? De hele morgen zat hij te pieke ren, totdat hem een licht opging. Hij wist het.... Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. vrucht, 6. los omhulsel, 8. iets dat lang en dun is, 13. bekende Spaanse vloot, 14. uit vroegere tijden afkomstig, 15. maan stand, 17. tevens, 18. cilindervormig voorwerp, 20. voorvoegsel, 21. mount (afk.), 22. mak, 24. kleur, 26. meisjesnaam, 27. onbep. voor- naamw., 28. in de regel, 30. verbond, 31. lus, 32. werkplaats (afk.), 33. masker, 35. vlies, 36. Spaans rijpaard, 38. krijgsgewoel, 40. omlig gende kant van de snede van mes of schaar, 42. rustbank, 44. dwin geland, 47. kledingstuk, 48. kippenloop, 49. ongevulde, 50. lans, 52. NederL schilder, 54. appel, 56. telwoord, 58. plaats in Gelderland, 60. ingewand van haring, 62. zot, 64. telwoord, 65. vaartuig, 67. zijtak Elbe, 68. ergens kamperen, 71. schijngestalte der maan, 72. gravure, 74. een nummer trekken, 76. voorzetsel, 77. scheik. element (afk.), 78. niet vast, 80. boom, 81. telwoord (Duits), 83. maanstand, 84. deel van een fiets, 85. plaats in Limburg, 87. verhaal, 88. vis, 89. teken gereedschap. Vertikaal: 1. kledingstuk, 2. welaan, 3. voor, 4. drietenige struis, 5. maling, 6. honingbij, 7. verfbord van de kunstschilder, 8. gebod, 9. geweven band, 10. onbep. voornaamw., 11. maanstand, 12. geheel, ten volle, 16. wijze van doen, 19. tegenstelling van west, 21. een der drie furiën (Myth.), 23. verkeerd, 24. verheffing van de ziel'tot God, 25. plaats in België, 26. deel van de mond, 28. mens. 29. pret, '32. geesten der doden bij de Romeinen, 34. plaats in Gelderl., 36. ge sponnen draad, 37. dwingeland, 38. dwaze gewoonte, 39. vertrouwelijk, 40. vruchtje, 41. myth, figuur, 43. afgelegen, 45. kippenloop, 46. door weekt, 51. grassteppe in Hongarije, 52. vogel, 53. plaats in Drenthe, 55. plaats in N. Brab., 57. bitter vocht, 59. boom, 60. tuingereedschap, 61. onderricht, 63. vinnige klap, 65. bekend dier, 66. gevangenis, 69. suiker (Mal.), 70. vlaskam, 73. reinièingsmiddel, 75. opera van Verdi, 78. meisjesnaam, 79. sluiskolk, 81. boom, 82. landtong, 84. meervoud (afk. Lat), 86. staatsbedrijf (afk.). arend, 14. morel. 15. in, 16. Grave, 17. kip, 18. te, 19. kei, 21. aga, 22. das. 24. ten, 26. anker, 28. bod, 31. lok, 33. tak, 34. karet, 36. as, 38. rot 40. marter, 41. spa, 43. termiet 44. ale, 45. kaneel, 47. neg, 49. si, 50. enger, 51. bes, 53. rek, 55. ten, 56. geste, 58. lik, 61. ban, 62. adé, 64. not, 66. op, 68. oot 69. opeen, 70. pa, 71. eerst 73. beeld, 74. ben, 75. tres, 76. Oerle, 77. aard. Vert. 1. edik, 2. genet, 3. ei. 4. Braga, 5. Levant, 6. Ane, 7. A. D., 8. hop, 9. ar, 10. net, 11. slee, 13. ara, 14. mis, 17. kor. 20. iel, 22. dek, 23. aorta, 25. nor, 27. kalmoes, 28. bar, 29. deels, 30. maske, 32. koter. 34. kater, 35. trein, 37. spant, 39. tel, 40. men. 42. angel, 46. een, 48. gel, 51. ben, 52. stapel, 54. kin, 56. gat, 57. edele, 59. ko per, 60. poet, 61. bot 63. eed. 65. tand, 67. per, 68. Oss, 69. oer, 72. re, 73. Be, 74. ba, OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL OPLOSSING. Hor.: 1. egel, 4. blaas, 8. Hans, 12 Dei, 13. Dominee gaf de laatste psalm op. maar het orgel zweeg en bleef zwijgen. Een gemeentelld zette in en de rest volgde, zonder muziek. „De zaak nog juist op tijd gered dominee", glunderde de organist na afloop. „Wat bedoelt u?", vroeg de predikant verbaasd. „Wel, ik heb de hele morgen In de war gezeten met die letters z.o.z. Op het laatste moment had ik door dat u bedoelde: Zonder Orgel Zin gen..." (Ingezonden door P. in 't Veld, Ooltgensplaat). Wil de inzender van de vorige week geplaatste grap ons nog even zijn naam en adres melden? INZENDINGEN Inzendingen worden voor don derdag a.s. op ons bureau verwacht. Oplossingen mogen uit sluitend op een briefkaart worden geschreven. In de linkerboven hoek vermelden: „Puzzel-oplos sing". Er zijn drie prijzen: een van /*10,- en twee van 5,-. 64 Vol verbazing keek Jonas de stoffige zolder rond. „Ze zijn een beetje stoffig niet?" vond hij misprijzend. „Neen hoor, mij geen stoffig schilderij. Die beneden hin gen waren veel schoner." Lappie schudde het hoofd. „En wat denkt u van deze?" vroeg hij, een schilderij te voorschijn trekkend. „Ik zal eerst het stof er even afbla zen." En hij blies uit volle borst vlak langs het doek. Juist toen de verstoorde handelaar boven kwam. „Pfuts, proetsj... hahahaha... Tjie Hatsjie!" niesde de goede man, die ln een grote stofwolk gehuld werd. Smidje Verholen en de Knap-Mutator 1133: Janos de houthakker klom van de bok en ging eens achter de huifkar kijken om te zien wat die krakende slag eigenlijk te betekenen had. Ook smidje Verholen klauterde uit de wagen en beide mannen zagen daar Theodora staan, die kennelijk een triomfantelijke overwinning had gehaald. Maar ze deed nog iets anders. Ze kleefde een klein metalen voorwerp ln de omslag van een der soldatenmutsen. „Ik vind jou een kranige meid. agente X-03". zei de smid vol bewondering. „Maar wat sta je daar nou met die bivakmuts te prutsen?" „Dat zal Sjeems Pond je t raks wel uitleggen, beste Verholen", antwoordde X-03. „Geef h«m meteen deze geheime zender en vertel hem nauwkeurig wat gebeurd is. En doe hem vooral de hartelijke groeten van agente X-03„Gaat U dan niet verder met ons mee?" vroeg Janos Spijtig, want hij bewaarde tere herinneringen aan de klapzoen, die hij nog maar zo kort geleden gekregen had. „Neezuchtte Theodora spijtig. „Mijn opdracht luidt: on middellijk terugkeren naar het hoofdkwartier. En orders zijn nu eenmaal orders, nietwaar? Ik neem dus nu afscheid en wens jullie alle succes. Maar maak asjeblief snel, dat je wegkomt, want de soldaten kunnen elk ogenblik weer bijkomenEn Theodora X-03 liep ongehinderd terug en dook onder in de straten van het oude Boecograd. Tjawie zou dèar nu acht geven op zo'n onopvallende juffrouw met een rugzak en een kampeertentje 99 ln antwoord hierop nam ze haar vork en bediende zich van een paar stukjes rauwe ui, die de sardientjes garneer den. Hij fronste zijn voorhoofd, toen hij haar die zag opeten. Hij kon niet tegen iemand, die uit zijn mond naar uien rook. Met een gemelijke uitdrukking op het gezicht begon hij te eten. Toen hij onder het diner merkte met hoe weinig lust ze at, zat hij er verslagen bij. Toen de juffrouw tenslotte de rekening bracht, haalde hij een zware leren portemonnaie uit zijn heupzak. peuterde daarin met zijn vingertoppen, nam er achter elkaar een aantal geldstukken uit, die hij eerst nog aandachtig bekeek, voor hij ze op tafel neerlegde. Pauline observeerde hem en dacht onwillekeurig aan Ama- deus, die zijn klein geld los in zijn zak droeg en 't neersmeet alsof 't vuil was geweest. Gusti stond nu van zijn stoel op en wachtte tot Pauline eveneens was opgestaan, waarna hij haar zachtjes bij haar arm nam en haar door de dicht aaneengesloten rijen tafeltjes geleidde. Zijn blik verried een idiote zelfvoldoening alsof de talrijke ogen, die zich op „Poulet" richtten, ook hem heimelijk bewonderden. Ze liepen naar hun auto en hij reed haar naar huis; een ritje, dat precies drie minuten duurde. Terwijl hij de auto naar de garage bracht, vloog zij naar boven. Wat zou ze graag hebben gezien, dat hij beneden tot aan het aanbreken van de dag vlinders bleef schilderen! Maar hij volgde haar spoedig. „Wat heb je toch?" vroeg hij en hij richtte zich naar de deur van haar boudoir. „Wat heb je gedaan?" „Niets", antwoordde ze, „maar doe me één plezier, laat me vanavond alleen". „Je bent heel onvriendelijk," riep hij uit. „Mag ik nu niet één enkele keer met mezelf alleen zijn?" vroeg ze bitter. „Ik ben er beu van!" vervolgde ze en wierp met een nijdig gebaar haar hoed weg. „Ja, ik ben 't beu!" „Poulet, ik heb je toch niets gedaan!" riep hij uit. Zijn stem klonk bijna gesmoord. „Ik weet heel goed, dat je me niets gedaan hebt, maar laat me nu om Gods wil alleen. Ik heb rust nodig." „Ik vind, dat je heel onredelijk bent." Hij liep naar de slaapkamer en sloeg de deur hard achter zich dicht. Ze draaide het licht uit en viel in een stoel neer. Ze had het gevoel, alsof ze opeens een gevangene was geworden. De kamer leek haar zo onnatuurlijk. Ieder voor werp liet zo'n vreemde indruk achter. Langzamerhand bij het aansluipen van de nacht werd haar geest koortsachtig wakker. Ze begon te peinzen, ze tastte in het donker naar iets waaraan ze een houvast had, iets, dat haar kon redden. Maar er was niets, geen hulp en geen vertroosting. Het leven scheen zich voor haar op te lossen in de drie elementaire bestanddelen van het menselijk bestaan; eten, drinken en slapen. Ze had geen geldzorgen, ze had veel vrienden en de muziek als tijdverdrijf. Ze had rust en veiligheid en stond in aanzien. Dit was haar leven. Ze begon zich erover te verwonderen, hoe ze al die jaren dit leven had kunnen dragen, hoe ze in staat vyas geweest, om het passief te aanvaarden. Amadeus had maar even hoeven te verschijnen, om haar te doen inzien, hoe weinig ze eigenlijk om Gusti gaf. Ze wist al jarenlang, dat haar huwelijk, dat voor Gusti een sociale instelling was, welke haar doel in zichzelf had, dat dit huwelijk voor haar een ononderbroken tijdsverbeuzeling was, een wegvreten van die tijd, die ze in zulk een intensieve blijdschap had willen (Een wei eld in wording) door John Knittel doorbrengen. Haar huwelijk was voor haar een nooit eindi gende reeks van steeds terugkomende fysiologische potserij- en geworden, die haar steeds meer onbevredigd en verne derd achterlieten, zodat ze nu het gevoel had, alsof ze geen eigen persoonlijkheid bezat, alsof er geen trots en geen kracht in haar geest en lichaam waren achtergebleven, die haar tot iets beters hadden kunnen opwerken. Ze herinnerde zich een Waadtlands schilder, een cynisch would-be Parisien, die haar eens gezegd had, dat de meeste Zwitserse vrouwen op zekere leeftijd verkoeien. Hij had gesproken van „la vachification de la femme Suisse." Ilaar leven met Gusti had haar in de onmiddellijke nabij heid gebracht van het ontzettende stadium, waarin een jonge vrouw, die de wil niet meer heeft, om in opstand te komen tegen morele vooroordelen en onrechtvaardigheden langza merhand in haar onvermijdelijk noodlot gaat berusten. Nog één kind van Gusti en ze was voor altijd .getekend. Ze kon bijna huiveren bij de gedachte daaraan. Voor haar geestesoog bewogen zich alle naaste familiele den van haar man in een optocht voorwaarts, een zurige, poezelige familie van kleinburgertjes, allemaal angstwek kend correct en steeds hunkerend en pogend, om hun we reldse goederen te vermeerderen; Gusti liep aan de spits, hij, hun kampioen die door het een of andere geheimzinnig natuurproces als een kerel met een knap uiterlijk was uitge vallen. Maar er was geen spoor van een mysterie in hem, geen zweem van het onverwachte, dat verrassingen met zich mee kan brengen. Zijn compleet karakter lag, als een boek voor haar, waarvan ze iedere pagina uit het hoofd kende. Met een verrassende duidelijkheid realiseerde zij zich nu dat er een halte in haar bestaan was gekomen. Als ze een donkere blik wierp over de jaren, die verlopen waren, sedert Amadeus haar terzijde had gesteld, had ze het gevoel, dat haar voetsporen achter haar doorliepen tot de ver verwij derde horizont, waarvandaan ze haar leven besonnen was. Voor haar gaapte een afgrond. Die deed haar schrikken. Zou ze erin springen, of zou zij trachten haar stappen re richten naar de plaats, waar ze tien jaar geleden had gestaan, om een nieuw pad, een nieuwe richting te zoeken? Missch'en een avontuurlijker een gevaarlijker pad? De klok sloeg elf „Waarom ga je niet naar bed?" riep Gusti. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 18