RADIO
Een brief naar de omroep,
heeft dat wel zin?
Borkman, einde van een
familie-tragedie
AMADEUS
Programmablad - familieblad
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
DONDERDAG 23 JANUARI 1949 pffl;
Ministers
J-fET NTS-team dat Inburgeren
verzorgt heeft wel eens beter
werk geleverd dan gisteravond was
te zien in de reportage ..Een dagje
minister", waarvoor prof. dr. G. H.
Veringa gewillig poseerde. Er werd
geen „gemiddelde dag'' voorgesteld,
maar een aantal vriendelijke en over
't geheel bijkomstige verrichtingen
die een minister mede toevallen.
Te veel werd gesuggereerd, dat een
minister nimmer een seconde vrij
heeft: geen avond, nooit een week
end. en zelfs geen l unchuur om
even op adem te komen. Zeker
heeft een bewindsman een overbezet
leven en een drukke agenda, maar
iemand die nooit een uur vrij heeft,
kan zijn taak niet blijven volbren-
gen.
Prof. Veringa klaagde overigens
zelf nergens over: daarvoor is hij een
te rustige en beminnelijke man. die
kalm zijn weg gaat. Of de kijkers
door deze reportage nu werkelijk
dichter bij de vervulling van het mi
nistersambt zijn gekomen, valt te be
twijfelen. Maar in elk geval is de
indruk „dat een minister niets doet
dan plechtigheden bijwonen" wel
flink weggenomen.
Aan het eind van de avond bracht
de NTS mevrouw Gerda Brautigam
en minister De Block samen op het
scherm. Uit diens eigen mond kon
men vernemen, wat er eerder in de
Kamer was gezegd over prijsmaatre
gelen.
Contact met leden
vaak een fictie
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Minister
Klompé heeft een nieuwe zorg
aan 't veelgeplaagde hoofd: zij
is er van bepaalde zijde op attent
gemaakt, dat de programmabla
den van de omroepen zich niet
ontwikkelen volgens de voor
schriften in de nieuwe Omroep
wet, maar stilaaan allemaal fa
miliebladen worden. De eis dat
zij slechts „gids in etherland"
zullen zijn en daarbij toelichting
op programma's mogen geven,
wordt al te ruim genomen. Er
komt stiekum van alles bij en
(Advertentie)
cadeau?"
Een platenbon is altijd raak!
TOCH WEER IBSEN
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De toneelstukken
van de Noorse schrijver Ibsen hou
den wel steeds repertoire, maar zijn
dikwijls niet sterk genoeg om het
klassiek-eigentijdse dat psychologisch
onsterfelijk zou moeten zijn, nog
boelend aan een gemêleerd kijkpu-
bliek voor te zetten. Te veel uit-
gesponnenheid, te weinig frappante
milieuschildering geven de stukken
vaak meer een ouderwetse dan een
altijd-levende allure.
Toch waagt de KRO het er van
avond weer op en nu met een wel
sterk, maar vrij onbekend toneelstuk,
dat een familietragedie en de oplos
sing daarvan inhoudt
„John Gabriël Borkman" een
weinig zeggende titel, maar toch geen
vergeten spel. Het is zelfs door de
Haagse Comedie op het repertoire
genomen: in maart zal de première
(Advertentie)
„Ze houdt van muziek.
Dus?"
Een platenbon is altijd raak!
zijn. Niettemin brengt de KRO net
nu al voor de televisie, zulks tegen
de gewoonte in.
We kunnen dus zeggen, dat dit
stuk voor verreweg de meeste kijkers
onbekend zal zijn en daarmee nieuw.
Het duurt slechts vijf kwartier en
daarom wordt het niet zo'n lange zit
als kort geleden bij „De wilde eend",
het stuk dat door zijn verouderde
sociale impressies niet iedereen
aansprak.
Wilt u het vanavond nog eens pro
beren met Ibsen, dan ontmoet U Lo
van Hensbergen in de titelrol en Lies
de Wind als zijn echtgenote Gunhild.
Het paar woont in een huis van Gun-
hild's zuster Ella, maar elk in zijn
eigen kamer: sinds jaren hebben de
twee elkaar niet meer gezien of
gesproken. Ella komt eenmaal per
jaar naar het landgoed om, samen
met haar rentmeester, zaken te rege
len. In haar l.-erkent u Josephine van
Gasteren, die zelden op tv komt.
Als zij deze keer haar huis bezoekt,
loopt alles anders. Borkman en zijn
vrouw zien en spreken elkaar na de
lange scheiding onder één dak en met
Ella, die doodziek is, komt het tot
een dramatische uiteenzetting waarin
de familietragedie aan het licht komt.
wat zegt de minister daarvan
wel?
Op het ogenblik nog niets, maar als
straks de omroepwet van kracht
wordt, zal zij wel tot een uitspraak
moeten komen. Inmiddels zijn dan
alle programmabladen, de TROS-poc-
ket incluis, op de familie-toer gegaan.
Zij hebben mede daartoe het abonne
mentsgeld moeten verhogen en
zullen zij dan weer terug kunnen
naar het zakelijk aspect van het
ether-spoorboekje? Nauwelijks te ge
loven. Maar doet de minister een
oogje toe. dan zal zij het desbetref
fende wetsartikel dienen te wijzigen.
U weet. hce de geschiedenis zich
heeft ontrold: ooit was Televizier, sa-
menvoegsel van het verboden Week
blad TV en het kwijnende familie
weekblad Vizier, een onafhankelijke
concurrent van de omroepbladen.
Televizier gaf ïoeskost, was dik en
kleurig, kortom, het was een genoeg
lijk tijdschrift met programmagids
en -toelichting. Nu echter springt Te
levizier op geen enkel punt meer uit
boven de andere, vernieuwde om
roepbladen, waarbij alleen VPRO's
Vrije Geluiden nog de eenvoud zelve
is.
Grabbelen
Komt het programmablad, van
welke omroep dan ook, in huis, dan
kan groot en klein er in grabbelen.
Er zijn feuilletons, beeldverhalen, in
terviews. zomaar aardige stukjes en
cursiefjes, pagina's voor kinderen en
jongeren, puzzels, verhalen, de TROS
houdt er zelfs een pagina voor de
vrouw met recepten en tips op na, en
zo heeft elk blad wat wils voor elck.
Natuurlijk zijn er wel haakjes
waaraan men een programma-indica
tie kan ophangen maar dat is altijd
te doen. Televizier deed destijds
trouwens niet anders.
Om deze vernieuwingen aan luiste
raars en kijkers duidelijk te maken,
voeren de meeste omroepen in hun
eigen zendtijd onverdroten reclame
voor hun blad en dan worden on
beschroomd al die bijdragen op
gesomd. Er wordt ook veel aandacht
gevraagd voor de mooie omslagpla
ten. Dat geelt een heel vertier in de
ether, terwijl het allemaal eigenlijk
niet mag.
Maar iedereen wil meekomen, ook
al omdat het accent van het lid
maatschap van een omroep is ver
legd: vroeger koos het publiek uit
principe een omroep, nu gaat menig
een op het programmablad af.
Hoezeer dit spreekt, bleek onlangs
nog op de buitengewone ledenverga
dering van de VPRO, waarin het
ging over het „zijn of niet zijn"
van deze omroeporganisatie. Er werd
toen uit de zaal aangedrongen op mo
dernisering van Vrije Geluiden, maar
de VPRO kan er het geld nog niet
voor op tafel brengen.
Toch ziet men wel pogingen tot
„moderniseren", want wat te zeggen
van VPRO's cultuurstreven bij het
bekijken van de gidsomslag voor de
komende week? Een fotomontage van
Brigitte Bardot als baby en zonder
pon met verwarde haren tussen de
lakens, met het onderschrift „Ais ba
by en als BB een engel in bed"...?
Tja, als je het van het programma
blad moet hebben, hoef je blijkbaar
niet kieskeurig te zijn.
Schrijven
Krachtig werd de VPRO in die
vergadering ook gevraagd om een
correspondentierubriek in Vrije Ge
luiden en ja. daarover wilde het
bestuur ook nadenken, wegens het
dan klaarblijkelijke contact met de
leden.
Die correspondentierubrieken vor
men in diverse programmabladen het
amusantje van de week. Mensen
schrijven boze of aardige briefjes en
vliegen elkaar in de haren over favo
riete of miskende programma's - en -
hun - artiesten of -presentatoren.
Maar op de keper beschouwd,,, is
dit nu werkelijk contact met de le
den? Een omroep krijgt pakken brie
ven per week. Enkele worden er uit
geschrift, een paar regels schrift wor
den afgedrukt en al dan niet beant
woord.
Het opmerkelijke hierbij is echter,
dat tal van kijkers en/of luisteraars
dikwijls niet weten, welk programma
bij welke omroep hoort. Men tikt de
een op de vingers over een uitzen
ding van een ander. Men prijst een
NTS-programma bij de KRO en een
VARA-uitzending bij de AVRO.
Josephine van Gasteren en Lies de Wind spelen in
Ibsen's tragedie „John Gabriël Borkman" vanavond
resp. de rollen van Borkman's schoonzuster Ella en zijn
vrouw Gunhild.
Borkman, die in volstrekte onenigheid met zijn vrouw
leeft, acht zichzelf een groot-industrieel van apart for
maat. Hij is keihard en kent geen consideratie
hierdoor heeft hij mouw en zoon van zich vervreemd.
Maar wat is de oorzaak? Een verzwegen liefde, die in
de climax van dit fascinerende spel wordt uitgesproken.
En dan is het allang te laat.
(Advertentie)
Cadeau per post:
Een platenbon is altijd raak!
Lustit
(Advertentie)
„Morgen is hij jarig.
Wat moet ik geven?"
Soms wordt de een gedreigd met
directe opzegging van het lid
maatschap... als niet dadelijk een
programma van een ander naar een
vroeger of later uur wordt verplaatst,
i Sommige omroepen plaatsen zulke
I briefjes in hun correspondentieru-
i briek en laten ze voor wat ze zijn.
ofwel innen lustig een compliment
I dat een ander toekomt, bijv. met de
I woorden: „Fijn, dat U van die uit-
i zending zo geniet". Ach. daarmee
wordt niets misdaan, 't is ook alle-
maal zo erg niet, maar het toont wel
aan, hoe weinig zulke rubrieken met
programmakritiek en -lof eigenlijk
voorstellen.
Maar ja... tenslotte hebben kranten
en tijdschriften ook hun rubrieken
voor ingezonden stukken en -brieven,
en waarom zou een omroep die niet
in zijn verenigingsorgaan mogen heb
ben?
Trouwens... is een omroepblad nu
een verenigingsorgaan of een
etherspoorboekje - met - toelichting?
i Misschien is die optelsom van die twee
elementen wel.... een familieblad. De
minister moet het maar uitmaken.
Ned. I KRO
7.06 uur Piste.
8.20 uur Brandpunt.
8.45 uur spel van Ibsen: „John Gabriel Borkman".
10.00 uur Gamma: menselijk leven in een reageerbuisje.
Ned. 2 1 ARA
7.30 uur Coronation Street.
8.20 uur Lucy show in kleur.
8.45 uur HaarHem: opvoedingsproblemen.
9.20 uur David Frost-produktie: 1948-show.
9.45 uur Achter het Nieuws.
10.10 uur (CVK IKOR) tweede film „Je moet er geweest
zijnnu als neger.
Hilversum I AVRO
7.40 uur (IKOR) Radiocatechese.
8.05 uur concert Filharmonische orkest van Boekarest,
o.a. eerste pianoconcert van Liszt; solist Va
lentin Gheorghioe.
10.00 uur Gonk, satirisch programma.
10.55 uur hedendaagse muziek.
HU,ei
i II NCRV
i 8.00 uur vervolgspel Sil, de strandjutter
I 8.25 uur Steravond met veel amusement.
9.50 uur orgelconcert uit Hoorn door Willem Talsma.
110.45 uur Onvoorzien, actueel magazine.
{Een wereld in wording)
door
John Knittel
91
„Ik heb niets te doen", sprak hij, „mag ik een eindje met
je oplopen?"
„Neen liever niet. Laten we hier afscheid van elkaar
nemen."
„O!"
Hij sloeg de ogen neer.
„Ik begrijp 't," mompelde hij.
„Neen, dat begrijp je niet," antwoordde ze. „Jou mag 't
iets heel natuurlijks lijken om samen met me te lopen, maar
hier is nu eenmaal niets heel natuurlijk."
Ze keerde zich om, keek nog eens achter zich, knikte hem
toe en liep snel weg. Ze scheen weg te glijden en nog enige
tijd nadat ze achter de naastbijgelegen hoek verdwenen was,
bleef Amadeus roerloos staan. Opeens gaf hij een ruk met
zijn hoofd, als om zijn lichaam uit een stijve houding te
bevrijden, waarna hij zich in de andere richting verwijder
de.
Hij had bijna gewenst, dat hij haar maar niet ontmoet
had.
HOOFDSTUK VIII
Pauline sloeg de Amthausgasse in en liep snel over de
Kirchenfeldbrug. Ze scheen voor niets anders oog te hebben
dan voor het plaveisel voor haar. Het was, alsof ze door een
gevoel van vrees voortgedreven werd, waaraan ze poogde te I
ontsnappen.
Eindelijk sloeg ze een brede straat van de Engelse Wijk in
en eerst toen ze bij nummer vijftien was gekomen, bij een
huisje, dat er aardig uitzag en dat in ieder detail op nummer
zeventien er naast leek, aarzelde ze en keek ze om. Maar in
de hele straat was niemand te bespeuren. Ze opende het
hekje van de voortuin met een sleutel, liep over het met
stenen geplaveide pad n^ar de stoep van het huis en opende
met een andere sleutel dé huisdeur.
„Elsi," sprak ze tot een aardig uitziend dienstmeisje,
„gauw een beetje. Je hebt nog net de tijd, om naar de slager
te gaan."
Het meisje liep naar boven naar haar kamer en deed haar
schort uit. Pauline begaf zich onderwijl naar de keuken en
keek in de frigidaire. Daarin lagen ham, kaas, boter en een
glazen bowl met vruchtensalade, die van de vorige dg)ag wae
overgebleven. Op een schotel lag ook nog een koude Wiener
Schnitzel.
„Dat is voor Gusti voor vanavond," dacht ze.
Nummer vijftien was een goed gebouwd klein huisje. De
salon en de eetkamer waren van elkaar gescheiden door een
deur op rolletjes, die 's zondags weggeschoven werd. De
muren waren met schilderijen, tekeningen en etsen bedekt.
De tafels lagen vol biblots en een met een Spaanse sjaal
bedekte Steinway-vleugel stond in een hoek gedrukt.
Sommige van de voorwerpen in de kamer waren kostbaar,
andere waren echte rommeldingen, maar Gusti's smaak was
aan al die dingen zeer gehecht, speciaal aan die, welke hij
van zijn ouders had gekregen. Gusti had, behalve andere
nuttige voorwerpen ook een hele collectie torren en vlinders
in het huis gebracht, welke collectie hij van zijn oom, een
vrijgezel, had gekregen. Zonder haar baret af te zetten,
wierp Pauline een enigszins wezenloze blik door dat
museum. Naar welke kant ze maar haar ogen richtte, overal
zag ze glazen kastjes met vlinders en exotische torren,
sommige van de beestjes hadden enorme koppen en anten
nes, als miniatuurmonsters. Anderen waren klein, schier on
zichtbaar en blijkbaar heel zeldzaam.
Boven de Steinway hing tussen twee bekoorlijke etsen van
het oude Bern een grijze tarantula in een vierkant doosje.
Iets verder stond een boekenkast met boeken van reizen en
ontdekkingen, boeken over koppensnellers, pygmeeën en in
boorlingen uit Borneo en Australië, over slangenbezweerders
en vuureters, dansende derwisjen en Indische kluizenaars
die hun eigen vlees kastijden.
Gusti zei, altijd dat hij die voorwerpen nodig had, om zijn
exotische instincten, om zijn verlangens naar woeste oorden
te bevredigen. Maar Pauline wist heel goed, dat hij net zo
sterk naar avonturen verlangde als een brouwerspaard naar
een galop op naar een race verlangt. Gusti voelde zich beter
thuis bij de wiskunde en zijn statistiek dan onder kanniba
len in een denkbeeldige rimboe. Aan zijn kennis over de
wilden had hij 't waarachtig niet te danken, dat hij zich had
weten op te werken tot souschef in een regeringsbureau. „De
staat en de statistiek zijn man en vrouw" was een van
diepzinnige uitspraken.
(Wordt vervolgd)
Een platenbon is altijd raak! CAROLINA
TELEVISIE
VANAVOND
tv-feullleton 11.13 Debat.
22.00 Fragmenten uit de
nieuwste films voorgesteld
door Jo Röpcke. 22.40 Nieuws.
Illlversum I. 402 m. AVRO:
11.00 Nieuws. 18.16 Radiojour
naal. 16.20 uitzending van de
A.K. 16 30 Stereo: Licht combo
met zang tol lit e. II. SO Gespro
ken brief. 16.55 Voor de kinde
ren. 16.00 Stereo: Licht combo
met tollaten. 10.30 Nieuws.
IKOR: 16.36 Kerk veraf en
dichtbij. 16.40 Mens en BUbel:
radiocatechese. AVRO: 10 05
Pnilharmonlsch orkest van
Boekarest en aollst. >2.00
Gonki: satirisch programma.
32.M Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 32.56 Venster op de he
dendaagse muziek. 23.30 Ka-
markoor met pianobegeleiding.
23.35-24.00 Nieuws
Hilversum II. 296 m. NCRV:
16.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 10.05 Spek-
trum: nieuws uit de pro
testants christelijke organisa
ties. 16.20 Nieuwe gewijde mu
ziek (opn.). 16.36 Stereo: Lichte
orkestmuziek (opn.). 20.00 Ste
reo: SU de Strandjutter, ver-
volg-hoorspel. 20 25 Stereo:
Steravondgevarieerd pro
gramma. 11.40 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 31.50 Kerk
orgelconcert. 22.20 Avondo
verdenking. 22.10 Nieuws. 22.38
Parlement. 22.45 Onvoorzien:
De sluit pont van de dag.
23 56-24.00 Nieuws.
Nederland L NTS: 10.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 16.56 Reclame. NTS:
16.00 Journaal. STER: 16.03 Re
clame. KRO: 16.06 Piste: va
riété-programma. 18.46 De
keerzllde van de medaille,
korte film STER: 10.56 Recla
me- NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. KRO:
20.20 Brardpunt. 20.45 John
Gsbrlei Borkman. spel van
Henrlk Ibsen. 22.00 Gamma:
Loven uit een reageerbuisje,
film. gevolgd door discussie.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
23 00-23.30 Teleac: Kijk eens
wat Ik zeg (les 17 herb.).
Nederland II. NTS: 16.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 16.56 Reclame. NTS:
19 00 Journaal. 18.03 Soa'a: In
formatief programma. VARA:
19.30 Coronation 8treet.
TV-feulUeton. STER: 18.56 Re-
crime. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA:
20.20 In kleur: De Lucy show.
20.45 HaarHem (3). 21.20 Ten
laige leste de 1846- show. (Een
David Frost produktlei. 21.45
Aohter het nieuws. CVK/I-
KOR: 22.10 Je moet er geweest
zijn (...als neger!), documen
taire over de apartheid ln
Zuld-Afrlka. NTS: 23 00-23.05
Journaal.
Belglé. Kanalen Nederlands:
2 en 10. 16.30 Guten Tag
herh. van de l«e Duitse les.
16.55 Zandmannetje. 19 00 Tie
nerklanken. 19.35 Politieke tri
bune: De Christelijke
Volkspartij C.V.P. 19.50
Keurig Frans 16.52 Zoeklicht
19 57 Mededelingen. 30.00
Nieuws. 20J5 De rorsyte Sage.
RADIO
MORGEN
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
N cuws 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. (6.30-8.33 De groente
man 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9 00 voor kleine bezet
ting: Orgelconcert. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor kleine
besetting: Pianorecital. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr).
(U.oo-ll.oe Nieuws). 11.30 Stere-
o: Alt-mezzo en plano. 11.55
Beursberichten. NRU12.00
Blik op de wereld: Vakonder
wijs, een kernprobleem. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12 29 Voor de land
bouw NRU: 12.38 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek.
12.49 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Ac
tualitelten. 13.20 Stereo: Se-
ml-klassieke kamermuziek
(gr). 14 00 Wikken en wegen:
consumentenrubriek. 14.10 Ste
reo: Licht Instrumentaal
ensemble. NRU: 14.30 Het pro
bleem van de meningsvor
ming, lezing. 15 00 Klein
chanson. VPRO: 16.00 Nleuwa.
16 02 Voor thuiszittenden. 16.45
Concert: A. Nederlands Stu
dentenorkest met solist; B. Pl-
anorec'tal (gr). 17.40 Informa
tie: Achtergronden en com-
mentaar
woord. 7.15 Klassieke en mo
derne muziek (gr) (7.30
Nieuws: 7.33 Actualiteiten: 7.50
Overweging: 8.00 Nieuwi). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
hulsvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de hulsvrouw).
9 )0 Schoolradio. 10.00 Stereo:
Klassieke en moderne orkest
werken (gr). 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen 12.00 Gevarieerd pro
gramma. <12.22 WIJ van het
land; 12.36 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten:
13.00 Raden maar...) 14.05
Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht
gevarieerd muziekprogramma.
TROS: 15.00 Profiel van een
volk. 15.30 Spotlight op Nana
Mouskoun (opn). 16.00 Nieuws.
16.02 Filmkroniek. 16.30
Popshow. 17.15 Sportkompas.
17.45 Actualiteiten. NCRV:
18.00 Stereo: Koorzang (opn).
18.19 Uitzending van de C.H.U.
Hilversum III, 246 m. en
FU-kanalen. VARA: 9.00
Nieuw», 9.02 Klink klaar, zon
der nonsens. (10.00 Nieuws).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Ml-
cro-notltles. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Agent ÓOO. 13.00
Nieuws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 Help TROS: 14.00
Nieuws. M 03 Lynx (of Los).
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu
ziek Boetiek. (16.00 Nieuws).
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour
naal. 17.05-16.00 Voor tieners.
TELEVISIE
MORGEN
progr.
i 18.25
NE.WyoAK—MeT2iM &ëêoê eu
SLSCHTS e/OSMSCMAfPSMj 2'W
DAUKKSj Ve/tUW7S uoan>srjeA7rw
1125: Theodora Dubbel-
snuf had goed geoefende
B.G.D.-oortjes en daarom
was haar niet verborgen
gebleven, dat Kille Klansky
een waardevolle aanwijzing
'gegeven had. De Kille hing
j namelijk opgewonden uit
:de geschutskoepel en gaf
|de chauffeur allerlei ner-
1 veuze aanwijzingen over
'hoe hij rijden moest „Dat
ellendige éénrichtingsver
keer!" brulde hij. „Eerst
helemaal om het plein en
dan terug, hier het poortje
'onderdoor, naar Ganzengas
7!" „Dank je wel, Klans
ky", mompelde Theodora.
„Even daar poolshoogte ne
men. Misschien ben ik er
eerder dan jijEn op haar gespierde B.G.D.-beentjes schoot ze de straat
over en links af onder het bedoelde poortje door, waarachter zich een warnet
I van steegjes en slopjes uitstrekte. Een daarvan was de Ganzengas en het
I perceel nummer 7 was gauw gevonden. Zoals alle geheime agenten be-
schikte natuurlijk ook X-03 over zo'n handzaam „knekelsleuteltje" en het
mag dan ook niemand verbazen, dat Theodora snel binnen was. Pijlnsel vloog
I ze de keuken in en het valt niet ie ontkennen dat haar komst enige ontstel -
14 Op een prachtige zomermorgen kwam Jonas met
een stralend gezicht de kamer van het logement het
Rustende Paard binnen, waar Lappie, met een ernstig
gezicht, bezig was een brief te schrijven. „Lappie! Ik hèb
het... ik heb het kunnen krijgen!" Verstoord keek Lappie
van zijn werk op. „Wat heb je Jonas?" vroeg hij. „Ach,
wvet je dat niet meer.... dat huis natuurlijk! Weet je wel.
die aanbieding in de krant?" „O ja, natuurlijk," mompelde j
Lappie. „En, kunnen we het huren? Fijn". Jonas ging op
het bed zitten en zette zijn hoed af. „Maar ik moet je wat
vertellen, Lappie..." begon hij aarzelend. Verwonderd keek
Lappie Jonas aan. „Is er dan iets mee Jonas?" Jonas
knikte.
tenis teweegbracht „Ik ben agente X-03 en werd gestuurd door kolonel
Plimmp!" riep ze gejaagd. „Kille Klansky is met een pantserwagen op weg
om u te arresteren, meneer Verholen. Hij kan elk ogenblik hier zijn!"
„Gomperdepip!" riep de smid uit. „Dan heeft Polnyck alles ten slotte tóch
nog doorzien!" „Dan wordt het vechten voor ons leven, Verholen", zei de
Graaf grimmig