Mies vanavond in 't „en scène ClinIa AMADEUS „Ach, wat is nou vijftig In de roos LEVEN KWEKEN IN GLAZEN SCHAAL 99 „Rits''' ten offer aan „weg-wezerT VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Heintje niet Alfio wèl door John Knittel CAROLINA YES Lappie Loep en de oude toren Smidje Verholen en de Knap-Mutator 13 VRIJDAG 17 JANUARI 196? De NCRV heeft gisteravond in de roos geschoten met het bejaarden- programma „Durf te leven" waarin ditmaal eigentijdse vraagstukken, teweeggebracht door taboe-doorbre king en herziening van oude geeste lijke waarden, aan de orde gesteld. De progressiviteit van vooral jonge ren werd aan een groep ouderen voorgelegd en deze konden nun me ningen zeggen. Duidelijk werd, dat de tolerantie slechts gedeeltelijk met de sex meegaat, maar vrijwel geheel af stuit op de nieuwe religieuze inzich ten, wanneer bijbelgedeelten in het geding komen. Omzichtige conclusies, onder meer getrokken door dr. J. J. Buskes, be sloten de waardevolle uitzending, die best iets ruimer had mogen zijn zo dat het tot meer discussie had kun nen komen. Hier en Nu had in een reportage uit Jordanië gesprekken met leider en leden van de aanslagen plegende verzetsgroep die in Athene het vlieg tuig vernielden. Uiteraard noemden zijn hun daden represailles, die niet dan na waarschuwingen worden uit gevoerd. Heel wat minder geslaagd was de bijdrage van Henk Mochel over kleu rentelevisie: hij kwam te weinig be slagen ten ijs om pittige vragen te kunnen stellen, laat staan te replice ren. Bijzonder veel viel te genieten van het spel „De grote kans", waarin Hans Tiemeyer geheel naar ver wachting schitterde als groot acteur. Veel waardering ook voor de voor treffelijke wijze waarop Péronne Ho- sang en Pleuni Touw het sterkst te genspel leverden. Het stuk op zich zelf was bovendien zeer de moeite waard. Diep indringend was de Britse film „Je moet er geweest zijn als blanke?)", door CVK/IKOR op Ne derland 2 vertoond. De geregistreerde apartheidssitua ties boden ruime stof tot nadenken, napraten en oordeelvorming in de huiskamer. Een tweede film, waarin de apartheid van de andere kant wordt bekeken, zal daartoe onge twijfeld nog meer bijdragen. HILVERSUM De aflevering van KRO's populair-wctcnschappelijke tv-programma Gamma zal op don derdag 23 januari a.s. geheel zijn ge wijd aan de experimenten van de Italiaanse geleerde prof. dr. D. Pe- trucci, die er in slaagde een menselijk «nbryo in een glazen schaaltje te kweken en dat gedurende 59 dagen in leven te houden. ,Het kweken van een menselijk em- fcryo buiten het moederlichaam is ïfiet nieuw meer: wij hebben er trou wens al enkele malen iets van gezien op de televisie. Prof. Petrucci begon zijn experimenten tien jaar geleden: toen waren zij wel opzienbarend. Een documentaire over zijn onder zoekingen. welke thans toepassing hebben gevonden in een kliniek, wórdt gevolgd door meningen van een aantal specialisten op dit terrein (o.w. prof. Plate en de bioloog prof. dr. C. H. M. A. Kuyper (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Ach, wat is nou vijftig? Als we nou op de honderdduizendste uitzending af gingen, zou ik zeggen: ja, daar valt wat over te zeggen. Goed, 't is goud, maar dat halen wel meer tv-programma's, als ze een beetje aanslaan". Mies Bouwman is niet zo dol op interviews, ze heeft lang zamerhand voor elke krant en elk tijdschrift al gepraat en dan wordt dat ook vervelend. Boven dien: in mei a.s. stopt ze voorgoed met „Mies-en-scène": „Ik schei er mee uit. Misschien heb ik het dan gehad voor de tv, maar er zijn nog genoeg andere leuke dingen in het leven". Natuurlijk is ze wel blij met de mijlpaal van 50. Een „levend" pro gramma zo'n vier seizoenen vol te houden is bovendien geen kleinig heid. 't Is geen nieuws voor Mies. dat zij wel een heel groot fan-publiek heeft, maar dat ze evengoed anti-fans telt onder de kijkers. HILVERSUM „Waarom is het zondagavondse radioprogramma Rits, dat een groot gehoor had onder jon geren, vooral ook studenten, plotse ling geruisloos verdwenen?" vragen wij de AVRO En het simpele antwoord luidt: „Wij hebben er ineens geen mensen meer voor. sinds samensteller Ad 's-Gravesande naar de Vara-radioac- tualiteitenrubriek „Dingen van de dag" is gegaan". Zo is Rits ook een van de slachtof fers geworden van het driftig stui vertje-wisselen bij de omroep, dat nog steeds vlot aan de gang is. De afdeling radio-jeugduitzendingen van de AVRO kwam plotseling met twee vacatures te zitten: 's Gravesande vertrok op 1 januari naar de VARA en ex-onderwijzer René Indermaur zei naar het onderwijs terug te zullen gaan en dook weer op bij de school televisie. Eén opengevallen plaats is nu bezet door NCRV-omroeper G. A. van Drimmelen. die al ervaring heeft bij jeugduitzendinge, maar hij is nizt de man, die een programma als Rits zomaar kan overnemen, zegt de AVRO. „Wij hebben het vertrek van Ad 's-Gravesande natuurlijk zien aanko men en wij hoopten in november al nieuwe krachten voor Rits te kunnen aantrekken. Dat lukte niet. In decem ber hadden we echter zulke goede contacten gelegd, dat we dachten, al leen in januari met het programma te moeten stoppen Op het lataste ogen blik werd het toch weer niets en ja, nu moet Rits maar wegblijven." „Vraag me alsjeblieft niets over vrijdagavond"zegt Mies met wan- hoopsblik in de ogen. Dat is het risico van vaak en lang achtereen op de beeldbuis komen. Je zoudt er een filosofie over kunnen opbouwen: moet ie ja of moet je néé? Er zijn massa's kijkers, die nooit ge noeg krijgen van een favoriet en zijn of haar programma en altijd alles heerlijk en mooi vinden. Sommigen verliezen in hun adoratie voor de persoon zelfs hun kritiek bij het kij ken en zo kan voor honderdduizen den (om het voorzichtig uit te druk ken) Mies geen kwaad doen. Zo'n ste vig achterland is stimulerend voor een tv-favoriet, maar ook hachelijk en als er één is die dat weet, dan wel Miel. Bij een levend, acuteel programma is zelfkritiek absoluut geboden, an ders zou je het jezelf te gemakkelijk I gaan maken. Daarom is het veel sti- mulerender, te weten dat er ook een schare kijkers een stuk minder wel willend zit te kijken en er op uit is, fouten of zwakheden te betrappen. Dat houdt je scherp, en ook voor zichtig. Het beste moet niet goed ge noeg zijn, en het is uiterst moeilijk, dat door de jaren heen vol te hou den. Intussen heeft Mies-en-scène in de loop van de seizoenen wel een uit gesproken eigen karakter gekregen. Om te beginnen toont het programma dat Mies beslist niet alleen opzet, maar samen met haar echtgenoot/re gisseur Leen Timp en een team jour nalistieke en andere adviseurs al tijd sympatie voor de zgn. „under dog" en dan graag op racistisch, poli tiek of kunstzinnig gebied. Dat hier een sterk-Iinkse ondertoon in zit, kan niemand een VARA-pro- gramma verwijten, integendeel, dat verwacht men. Maar Mies probeert altijd „breed" te zijn en ook mensen van totaal andere richtingen en levensopvatting op gezette tijden te ontvangen. Het Bijbelgenootschap en de Drank bestrijding, Veilig Verkeer en uitge treden priesters kunnen net zo goed bij haar terecht als grote buiten landse artiesten die zij letterlijk vlie gend even bezoekt, en de kleine hob byist vindt gehoor naast de moe der-van-18-kinderen. Natuurlijk heeft Mies-en-scène in 49 keren verschijnen ook fouten en zwakke steeën gekend. Te betreuren blijft het. dat de exclusiviteit van „de praatstoe!" aan betekenis heeft ingeboet na dat boeiende eerste sei zoen, maar 49 Nederlanders van verschillende en toch gelijkwaardige importantie te vinden is bepaald geen kleine opga\e. Na elk seizoen heeft Mies Bouw man over het volgende gezegd: „Ik weet nog niet, of het programma wel doorgaat" maar telkens is ze ervoor bezweken. Zelf z^looft ze in de for mule: die is goed, kan ze constate rend opmerken. Zo moet het ook zijn. Zij is tenslotte meer dan presentatri ce alleen, ze is nauw betrokken in de hele samenstelling van het program ma en dan moet je er totaal achter staan. Maar na vier seizoenen vindt ze het nu genoeg en dat is verstan dig, want een programma moet zich zelf niet overleven. Er zal vanavond wel iets zijn te merken van het goud, dat Mies-en-scène toevalt. Maar... het moet een verrassingsprogramma blij ven, zo is de opzet nu eenmaal. Daar om lopen we nergens op vooruit, u moet zelf maar eens zien als u zin hebt. Ned. 7.07 8.20 8.45 9.40 Ned. 7.30 8.20 8.50 9.05 9.40 10.30 1 VARA uur Uit Bellevue: Jan Cremer. uur Achter het Nieuws, uur aflevering Ironside (politieserie), uur 50ste Mies-en-scène. 2 KRO uur aflevering 2 De Sowjets. uur feuilleton Leven in de pastorie. uur Brandpunt. uur doe-het-zelf-rubriek. uur Bonanza: De belofte. uur (KRO/NCRV) 5e deel Volk in opstand. en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apothekers en droginen Hilversum 1 VARA 7.35 uur (VPRO) kritisch kunstprogramma, daarna jazz en pop-live. 9.00 uur Metropoleshow. 9.55 uur hoorspel Gastvoorstelling. 10.55 uur lichte platen in Prettig Weekend. Hilversum I NCRV en TROS 7.55 uur „In" actualiteiten en muziek. 9.00 uur hoorspel „Anna Laub". 10.00 uur (TROS) thriller-hoorspel. 10.30 uur gevarieerd programma met strip, conference en spotternijen. Alle Heintje-fans zullen zondag avond weer woedend opspringen, als zij tenminste naar Ritmeester Buat kijken, want dan verschijnt dit aar dige jongetje, Alfio Blaser, op het scherm en nog wel in een spel-rol. Mag dat nu maar, terwijl Heintje eindeloos wordt geweerd? Ja, dat mag, want Alfio is onder familietoezicht in de studio geweest., heeft zijn kinderrol gespeeld en een klein presentje als beloning ge kregen. Het was geen commerciële aangelegenheid en er is geen vol wassenen-honorarium uitgekeerd. Dus ziet u Alfio legaal als de straatjongen Joris, van wie de kwalijke heer Van Espenblad zich bedient óm de arme ritmeester een nieuwe val te zetten. Joris doet mee, maar is zich ge heel niet bewust van de rol die hij speelt iïi de hof-intriges. En wat Alfio zelf betreft: hij heeft van het grote-mensen-spel in deze aflevering helemaal niets begrepen en dat hoefde ook niet. (gen wereld in wording) 86 En als hij de mensen naar zich toetrok, gelijk een magneet stukjes ijzer naar zich toetrekt, dan kwam dit, omdat ze instinctief voelden, dat ze veilig in zijn handen waren. Velen van zijn vroegere kame raden hadden zich bij hem gevoegd. Alle mogelijke vreem delingen wilden in de Rossmer-vallei werken. Maar Amadeus onderzocht, voor hij hen aannam, hun gezicht met de onbewogen blik van de oosterling. De kunst van het luisteren was een tweede natuur voor hem geworden. Hij luisterde naar iedereen met eerbiedige aan dacht. Maar als de persoon in kwestie uitgesproken was, was zijn eerbied of vermeerderd of verminderd, of taal verdwe nen. Hij werd nooit zenuwachtig, legde nooit enige kwaad aardigheid aan den dag, hij beschikte over de kalme ernst van de man, die geleerd had boven de verschijningen der dingen heen te zien, van de man, die geloof had in zijn evenmensen, zonder dat hij echter al te veel van hen ver wachtte. Op geen enkele wijze matigde hij zich enigerlei persoon lijke superioriteit aan, en evenmin deed hij ooit enige aanspraak gelden, als zou hij op een hoger sociaal peil willen staan dan de geringste onder zijn werklieden. „De kwaliteit van de mens ligt in zijn karakter en in zijn prestaties, maar nooit in zijn uiterlijke verschijning of in zijn omstandigheden", placht hij te zeggen. Het was deze natuurlijke eenvoud, die hem als leider bijzonder geschikt maakte, die hem toegewijde vrienden uit alle klassen, maar tevens de nodige vijanden bezorgde. Het feit, dat hij een breder blik had en dat hij dus verder kon zien dan de meeste mensen, beschouwde hij niet als een per soonlijke prestatie. Het leven en de natuur hadden hem die verschaft, hij had meer ervaring opgedaan dan de anderen, maar voor die fundamentele les in zelfcontrole had hij ook een dure prijs moeten betalen. Het in de Rossmer-vallei te verrichten werk was moeilijk. Het eiste mannen, die over de nodige energie, over de nodige kracht en over het nodige uithoudingsvermogen beschikten, waarbij ze lijf en leven moesten wagen voor een loon, dat per uur berekend werd en dat net genoeg was, om iemand in de gelegenheid te stellen zijn noodzakelijke levensbehoeften te bevredigen. Geen van degenen, die hier werfeten, werkte harder dan Amadeus. Dit werk eiste van hem, dat hij gedurig de vallei op en af moest. Vaak gebeurde het, dat hij tegen het vallen van de avond onverwachts een tent of hut moest betrekken en dat hij dan gebruik moest maken van de primitieve gastvrijheid, die de arbeiders hem konden schenken. Hij zat dan zwijgend in hun midden en luisterde naar hun klachten of naar hun meningen omtrent de grote gebeurtenissen, die zich in Europa aan het afspelen waren. Hij schrok vaak van hun onwetendheid betreffende de feiten, van hun lichtgelo vigheid en misplaatste sympathieën voor bepaalde naburen van Zwitserland. Met een kalme, doch overtuigende stem discussieerde hij dan over de problemen van het ogenblik en het gelukte hem dan iets van zijn eigen optimisme in te druppelen. Onderwijl hield hij zich in zijn vrije tijd bezig met zijn Atlantropaplan. Hij beschouwde 't als zijn nobelste plicht zijn landgenoten uit de poel van haatdragendheid en partij gangerschap te trekken, waarin ze door de „zakendemocT3- tie" van hun en zijn land waren geraakt, om hen te voeren naar een hoger plateau, om in de ware zin des woords, vrije mensen van hen te maken, wier ogen op een gemeenschap pelijk doel gericht waren, zodat ze niet enkel hun eigen land zagen, maar ook de brede cirkel, die volkerenfamilie, d<e Europa heette. Het voorgebergte, dat als een reusachtige romploze oli- fantskop uitstak en dat de dam in twee helften verdeelde, heette de Gandhi-rots. Hier was een plateau, waar Amadeus een grote kudde geiten had laten heenbrengen, wier melk zeer geliefd was bij de arbeiders om haar hoge voedingswaarde. En aangezien men wist, dat geitemelk het voornaamste voedingselement was, dat de mahatma tot zich nam, was die rots met geiten naar de Indische reformator-heilige genoemd. (Wordt vervolgd) RADIO VAWVOMI 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. VARA: 19.07 Uit Belle vue: kunstrevue. STER: Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20 20 Achter het nieuws. 20.45 In kleur: Ironside, TV-feuill. 21.35 Muzikaal intermezzo: pta- noduo. 21.40 Mies en scène (voor de vijftigste keer) NTS: 22.55 journaal. 23.00 - 23.30 Te- leac: En France avec N'lcola (les 10). Nederland n. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19 03 Scala: in form. progr. KRO: 19.30 In kleur: De Sovjets: 2. Ingenieur In Bakou. fllmrep. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 JVOUR- naal STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Leven in de pasto rie. TV-feuill. 20.45 Brandpunt. 21.05 Zelf doen: hobby rubriek. 21.40 In kleur: Bonanza, TV-feuill. 22.30 Volk ln opstand V: Geloof of poli tiek?: discussie. NTS: 23.00 - 23.05 journaal, België. Kanalen Ned. 2 en 10 18.55 Zandmannetje. 19.00 Lu- ceat: kath.-godsd. ultz. 19.30 Overzicht van de tv-program ma's voor de komende week. 19.50 Hier spreekt men Neder lands. 19.55 Meded. en weerbe richt. 20.00 NWS. 20.25 Luister liedjes door Zief Vanuytsel. Hugo Raspoet e.a. 21.20 Ballet op muziek van Daniël Sterne- fe'.d. 22 05 NWS. 22.10 - 23.25 Geen Vietnamees noemde me nikker: rep. van Davld Loeb Welss over de strijd voor pa cifisme en rassengelljkheid in de V.S. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP Nederland I. NTS: 18.50 In Engelbert Humperdlnck: kleur: De Fabeltjeskrant. „Hangel und Gretel", Sprook- STER: 18.56 Reclame. NTS: Jesopera ln drie bedrijven. RADIO MORGEN Hilversum I 402 m. VPRO: 18.00 Nws. 18.16 Berichten. 18.20 Ultz. v. d. PVDA. 18.30 Hee. voor onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35 Kunst nader beschouwd. 20.00 Jazz- en popmuz. VARA: 21.00 Stereo: Metrop. ork. en sol. 21.30 Stereo: Lichte ork.muz. 21.55 Gastvoorstelling, hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Me ded. 22.42 Act. 22.55 Stereo: Licht platenprogr. 23.55 - 24.00 Nws. Hilversum II 298 m. NCRV: 18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Wereldpanorama. 19.15 s Stereo: Lichte ork.muz. m. zangsol. 19.45 Intern, oriëntatie ln kerk, zending en oekumene. 19.55 Licht gevar. platenprogr. 21.00 ,Anna Laub. hoorspel. 21.40 Stereo: Lichte gr.muz. TROS: 22.00 Thriller theater, hoorspel. 22.30 Nieuws, Nieuwer. Nieuwst: gevar. progr. (Om 22.30 Nws). 23.55 - 24.00 NWS. TELEVISIE VANAVOND Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Meuws en ochtendgjm- nastlek. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd pro gramma. 10.30 Werkgeven en -nemen: over arbeid en ar beidsverhoudingen. 10.50 Tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Bij Doms op visite. 11.25 Afrikaanse kro niek. 11.45 Stereo: Salonorkest met zangsollst. 12.10 Ken nismaking met jonge artiesten. 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.29 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-Varla. 13.15 Stereo: Tijd voor teenagers. 13.50 Uitlaat: voor twintigers. 14.25 Ui lenspiegel studentenprogra- ma. NRU14.45 Radio Jazz Magazine. 15.20 Frans - Duits - Engels, een luisterprogramma. (16.00-16.02 Nieuws). VARA: 16.30 Koperorkest (opn). 16,50 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 17.25 Radioweekjour- naal. 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte muziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de hulsvrouw 9.45 Klas siek muziekprogramma met aansluitend lulsterwedstrljd. 10 55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Ik geloof wel in Jezus, maar niet tn God, lezing. 11.15 Solistenka mer: muzikaal vraaggesprek. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: Lichte orkestmuziek. 12.14 Marktberichten. 12.16 OVERHEIDSVOORLICHTING. KRO: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. CHRISTIAN SCIENCE: 13.00 Veiligheid komt van God. vraaggesprek. NRU: 13.15 Ver zoekplaten voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: een week blad met veel plaatjes. (16.00-6.02 Nieuws). NRU: 16.31 Bezig met muziek, muzikale lezing. HIRO: 17.00 HIRO-ma- gazlne. 17.10 Praktische hulp lezing. 17.20 Gasten van de week. KRO: 17.30 Informatie en muziek voor twieners. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 DJinn: gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws) NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Informatie over nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Big Band Speci al. 13.30 Zuidzee-Serenade. 14.00 Nieuws. 14.03 T(w)ien voor tieners en twens, 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek bij de thee. 16.00 Nieuws. 16.03 Coun try- en westernmuzlek. 16.30 Pop Thlnk-In: een programma waarin tienermuzlek crltisch beluisterd wordt. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow met lich te grammofoonmuzlek. Nederland I. NTS: 09 30 - 11.30 Teleac: 09.30 Export (les 7): 10.00 Noten en tonen (les 17): 10.30 Kijk eens wat lk zeg (les 17): 11.00-11 30 En France avec Nicolas (les 10 - herh.) NTS: 16.00 Journaal. 16.02-17.30 AVRO: Teleskoop: gevarieerd Jeugdprogramma. België: Nederlands progr. Kan. 2 en in. 12.55-14.00: Skiën: afdaling heren te Kitzbühel (Eurovisie). 16.00 Volksuni versiteit. DE AMh/AVC,£££.VMFAMTOM D' J?0<£/O l B££//VA/£M ££/f VELDSLAG, VKntl/trr'X REACTOR IS MET MEER OUDER CONTROLE. WE WOEDEN STRAKS OPGEBLAZEN- 1120. De oude Graaf van Lmborg Strom had de za ken dus beter door dan hij op dat ogenblik zelf be sefte. „Ja ja zuchtte Sjeems Pond. „U heeft open kaart met mij ge speeld, meneer de Graaf. Nu zal ik ook open kaart met spelen. Mijn naam is Sjeems Pond, beter be kend als geheim agent 009 van de B.G.D. Uw doctor Polnyck heeft mij gevan gen genomen en per on derzeeër naar Boecograd ontvoerd. Maar dank zij het ingrijpen van een ze kere smidje Verholen wis: ik te ontsnappen. Ik sprong over boord en zwom naar land. Hoe het met smidje Verholen verder is afgelopen, ik weet het niet I Maar ik kan U wél heel wat vertellen over doctor Polnyck en zijn kleffe plannetjes. En dat is niet veel goeds luistert U maar „Nee maar j wie had dat nu ooit voor mogelijk gehouden mompelde de Graaf, toen hij alles gehoord had. j Intussen was doctor Polnyck zélf thuisgebracht door zijn handlangers Kille Klansky en Pjotr Nogrottr. En nog steeds scheen niemand te beseffen, dat I achter Pjotr's identiteit de nieuwbakken geheim agent smidje Verholen schuilging Hoe het ook zij, doctor Polnyck had zich zo goed en zo kwaad als het ging opgeknapt en zijn builen en andere kwetsuren waren voorzien van genezende pleisters. Bezorgd zat hij aantekeningen te maken en er was één gedachte, die hem maar niet losliet. „Er MOET een verrader aan boord zijn geweest mompelde hij. „Sjeems Pond heeft hulp gehad van binnen uit. anders had hij nóóit kunnen ontsnappen Maar wie is die verrader WIE 70-3 Natuurlijk had Lappie Jonas een heleboel te ver tellen. Jonas stond er maar bij en schudde af en toe zijn hoofd. Toen Lappie uitverteld was zei Jonas: „Zozo. dus we zijn op bezoek geweest in een andere tijd, ik dacht ook al... tja, hoe is het mogelijk!" Hij stond even beduust te kijken. Toen schrok hij op: „Hé Lappie, waar ga jij naar toe''!'' „We moeten de oude professor toch vrij gaan maken, Jonas", antwoordde Lappie. Jonas zwaaide met zijn hand. „Die is natuurlijk allang weer op weg naai huis, wat ik je brom. Ik ben toch ook zonder hulp uit het kasteel gekomen, toen het verdween! Welnu, de profes sor komt ook uit de cel onder het stadhuis, want dal ver...." „Dat is niet waar Jonas," viel Lappie zijn vriend in de rede. „Hei gemeentehuis zal niet verdwijnen, het staat er nog...!" FERDNAND 9630 IIII, -UliL ©UB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 13