Drs. J. P. Versteeg volgt in
Apeldoorn prof. Kremer op
De mens stelt altijd verkeerde vragen
VOLLEDIGE TOELAGE
RECHTSTREEKS
AAN DE STUDENTEN
Geen gebedsdiensten
meer in Amersfoort
Een woord voor vandaag
Ministerie: plan
studenten onrijp
Pastor schildert portret van hoogleraar
Uw probleem
is het
onze....
Nederlanders,
doe iets tegen uw griep
Gesprek met prof. W. Kremer
GEROEPINGSWERK
Ds. Schroder
overleden
DONDERDAG 16 JANUARI 196»
De dichter van psalm 71 moet al oud geweest zijn. Dat blijkt
uit verschillende opmerkingen. Er is veel gebeurd in zijn le
ven. Wonderlijk heeft God hem vaak geholpen. De mensen
hebben het gezien. Ik ben voor velen als een wonder ge
weest", zegt hij. En toch heeft hij op zijn oude dag nog geen
rust. Nog loeren zijn vijanden op hem. Ze menen nu hun kans
schoon te zien, want zeggen zij „God heeft hem verlatenver
volg en grijp hem, want er is niemand die redt" (vers 11).
Het moet er wel de schijn van gehad hebben, dat God hem
verlaten had. Daar zullen ook wel redenen voor geweest zijn
in zijn leven. „Als Gij, Here, de ongerechtigheden in gedach
tenis houdt, Here, wie zal bestaan?"
„God heeft hem verlaten.... er is niemand die redt." Zijn om
standigheden schijnen het te bevestigen. Zijn ongerechtighe
den schijnen het te rechtvaardigen. Hoe zwaar komt dan het
geloof op de proef. Het geloof, dat op God heeft leren hopen,
niet om eigen waardigheid, maar op grond van het Woorddat
Hij gesproken heeft. Zoals in psalm 130: Ik verwacht de Here
mijn ziel verwacht en ik hoop op Zijn woord; mijn ziel wacht
op de Here, meer dan wachters op de morgen, at is genade.
Wij lezen vandaag: Mattheüs 9 14-26.
(Van onze redacteur onderwijs)
DEN HAAG De Nederlandse
Studentenraad meent dat het mi
nisterie van O. en VV. pogingen om
een werkelijk duidelijk inzicht te
krijgen in het studietoelagensysteem,
saboteert.
Al in mei van het vorig jaar
presenteerde het NSR-bestuur het
departement een plan voor een gron
dige analyse van het systeem met
behulp van een computer.
In het verleden had het ministerie
altijd kritiek op steekproeven van de
Studentenraad en de Studentenvak
beweging omdat ze niet representa
tief zouden zijn. Om dit bezwaar te
ondervangen ontwierp het
NSR-bestuur samen met een ambte
naar van de Rijksmechanische Admi
nistratie een voorstel waardoor het
mogelijk zou worden de effecten van
wijzigingen in de normen en van an
dere veranderingen zoals prijsverho
gingen. te voorzien.
Dit voorstel, gesteund en begeleid
door deskundigen, was al in juni '68
klaar om aan de minister voorgelegd
te worden. Daarna heeft de NSR her
haaldelijk aan de minister om
toestemming gevraagd, maar die
toestemming is nog steeds niet geko
men. Enkele dagen geleden nodigde
de chef van de afdeling Rijksstudie
toelagen de NSR uit nog eens op
nieuw te praten om tot een afgerond
plan te komen. „Wij zijn het wachten
nu beu", aldus het NSR-bestuur.
Commentaar van het ministerie:
Het voorstel van de NSR was nog
geen rijp plan; de details moeten nog
geregeld worden.
Blieven die niet ilJn voorzien
van naam eo adret kunnen niet In
behandeling worden «enomea. Ge
heimhouding la verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verhand «taan moeten In afzonder
lljke brieven worden getteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Als een man overlijdt, kan
dan de vrouw vrij beschikken over
diens spaarbankboekjes en spaarbrie-
ven en obligaties, ook als er kinde
ren zijn?
Antwoord: Als er geen kinderen
zijn, kan de vrouw een notariële ver
klaring van erfrecht laten opmaken
en dan zal de bank haar de vrije
beschikking toestaan. Zijn er minder
jarige kinderen, dan wordt de vrouw
voogdes en moet zorgen dat er een
toeziend voogd benoemd wordt. Er
zal dan tevens een regeling worden
getroffen betreffende de nalaten
schap. Als er haast is in verband
met begrafeniskosten, enz. kan zij
het beste even de spaarbank raadple
gen, waar men haar heus wel verder
zal helpen.
Zijn er meerderjarige kinderen,
dan moet de nalatenschap in volle
overeenstemming tussen de partijen
geregeld worden. De erfgenamen
kunnen dan een verklaring van erf
recht laten opmaken en zo nodig de
moeder machtigen de nodige uitga
ven te doen.
Vraag: Ik bezit een gouden munt
van Kjningin Victoria uit 1872. Wat
is de waarde?
Antwoord: De waarde hangt af
van de staat waarin de munten be
waard zijn. zeer fraaie tot perfecte
sovereigns 40 tot 100, halve so
vereigns f25 tot ƒ65. In- en ver
koopprijzen in de handel kunnen la
ger en hoger zijn.
Vraag: Wat betekent de eerste let
tergreep soe in Indonesische namen
als Soekarno, Soeharto. Soebandrio.
Soerabaja. enz.?
Antwoord: In gewone Indone
sische woorden als soeli of soeloeng
heeft dit geen betekenis. In de Ja
vaanse taal heeft soe dikwijls de
betekenis van meer, zoals in Soekar
no, Soeharto enz. In Soerabaja bete
kent de eerste helft soeara (-kreek)
en de tweede boeaja (-krokodil) vol
gens de gangbare lezing.
Versoek van lezeres: Wie weet
waar het kleutergedichtje te krijgen
is waarin de volgende regels voor
komen:
„Nu, laat mij uw tong zien,
O. verschrikkelijk wat een lange,
Zijn 't er soms geen twee mis
schien?"
Vraag: Wanneer iemand zich borg
heeft gesteld en aan zijn verplich
tingen niet kan voldoen, kunnen dan
zijn kinderen worden aangesproken?
Antwoord: Zo lang de borg leeft,
kunnen diens kinderen niet worden
aangesproken, tenzij zij ook zich
borg hebben gesteld en tenzij zij
iets schuldig zijn aan de borg. Als
de borg ove-lijdt en diens kinderen
de nalatenschap aanvaarden, zijn zij
voor hun erfdeel aansprakelijk voor
de schuld. Zij kunnen echter de na
latenschap verwerpen of deze onder
voorrecht van boedelbeschrijving
aanvaarden. In dit laatste geval zijn
zij alleen aansprakelijk voor zover
de erfenis de schuld dekt. en niet
voor zover de schuld de erfenis over
treft
Vraag: Niemand kan mij vertellen
hoe ik meubelen, bekleed met En
gels conolly-leer, moet onderhouden.
Anttroord: Gewoon afnemen met
=en flanellen doek. Vlekken vervwj-
ieren met een vochtige spons met
eepsop. met schoon water afnemen
-n goed droog wrijven. Vooral niet
«oenen of met vet of olie inwrijven.
Vraag: Beneden in de kamer sto-
en wij een kolenkachel. De
-boorsteen loopt boven over de
aapkamer. Nu wilden we op deze
ïmer een aardgaskachel plaatsen
i is het onze vraag of wij de af-
<?r van deze kachel kunnen laten
iken op het bovenste van deze
i oorsteen.
Antwoord: De voorschriften in uw
meente zijn ons onbekend, maar u
in er zeker van zijn dat het stoken
in een gashaard op hetzelfde ka-
aal als waarop een kolenkachel
gestookt wordt, niet is toegestaan.
(Van onze redacteur onderwijs)
DEN HAAG De toegenomen
zelfstandigheid en onafhanke
lijkheid van de student als jonge
volwassene maken het gewenst
bij de studiefinanciering uit te
gaan van een nieuw systeem:
volledige vergoeding van de
studiekosten. Het tot nu toe ge
bruikte uitgangspunt de toe
lage alleen als aanvulling op de
bijdrage uit het ouderlijk inko
men past niet meer bij de
emancipatie van de student. Al
dus een betoog van de gezamen
lijke studentendecanen die op
verzoek van de commissie-An-
driessen hun mening hebben ge
geven over het stelsel van de
rijksstudietoelagen.
Met een integrale studiekostenver
goeding wordt aan deze bevol
kingsgroep die geen inkomen uit ar
beid heeft, een vorm van sociale ze
kerheid gegeven. De studentendeca
nen menen, dat dit de gerichtheid op
de studie zal bevorderen en ook de
democratisering van het universitair
onderwijs zal bevorderen. Van
zelfsprekend moeten er zekere stu
dieprestaties geleverd worden.
De decanen zeggen dat zij de fi
nanciële consequenties van het nieu
we uitganespunt nog niet kunnen
overzien. „Deze consequenties vallen
binnen het kader van prioriteiten dat
voor de overheidsuitgaven In acht
moet woirien genomen". In een aan
vullende opmerking bij de brief
waarin de commissie-Andriesse-n de
decanen om hun mening vroeg, werd
gezegd dat een systeem van integrale
vergoeding de belastingbetaler in de
komende tien jaar met minstens 3
miljard gulden extra zou belasten. De
reactie van de studentendecanen is
dat de juistheid van dit bedrag zon
der enige nadere toelichting niet te
beoordelen valt.
Een volledig studiekostenvoorschot
al of niet rentedragend dat in
z'n geheel terugbetaald zou moeten
worden, verwerpen de decanen. Hier
door zouden de afgestudeerden een te
grote schuldenlast op hun schouders
1
2
3
L
5
6
7
Vul horizontaal in: 1. jaargetijde, 2.
muzikaal toneelspel, 3. gebod, 4. de
hoofdstroom van W. Voor-Indië, 5.
bijwoord, 6. verschil tussen bruto- en
netto gewicht, 7. afzonderlijk.
Bij juiste oplossing vormen de be
gin- en eindletters, beide van boven
naar beneden gelezen, een zegswijze.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. Almen. 5. log. 7. mier, 8.
gom, 10. sen, 11. dos, 12. kt, 13. tr. 14.
kan, 15. dra, 16 pil. 17. kaal. 18. roem,
20. raam, 21. Don, 22. paar, 24. ar. 25.
Genk. 26. ha, 27. leed, 28. ben. 29.
sein. 30. land.
Vert. 1. Amsterdam, 2. Lier, 3. men.
4. er, 5. los, 6. om. 8. Gon. 9. stal, 11.
dal. 12. kram. 14. kim, 15. daar, 16.
pen, 17. kaak, 19. oor, 20. rand, 22.
peen. 23. hand, 25. gei, 26. hen, 27. Ie,
28. ba.
krijgen en misschien zou dan Juist
uit de minder draagkrachtige milieus
de toeloop van studenten naar de
universiteiten verminderen.
Moeilijk te vatten
Aan het bestaande toelagenstelsel
kleven allerlei bezwaren. De normen
die de universiteiten en hogescholen
hanteren bij hun adviezen over de
studieprestaties, zijn in het algemeen
bij de studenten niet bekend. Van de
financiële normen kunnen de studen
ten en hun ouders wel kennis nemen,
maar daaraan heeft men niet veel
omdat het voor leken praktisch on
mogelijk is met die normen te wer
ken. Het samenspel tussen kinderaf
trek, kinderbijslag en rijksstudietoe
lage is bovendien moeilijk te vatten
steun verschillende peildata, termij-
omdat bij de diverse vormen van
nen, begunstigden, normen en manie
ren van uitbetaling horen.
De studentendecanen menen ook
dat door de dikwijls jaarlijks wisse
lende en vaak dalende bedragen voor
zowel studenten als ouders een bij
zonder vervelende en onzekere situa
tie ontstaat, die de onderlinge ver
houding ernstig kan schaden. Verder
blijkt elk jaar dat teveel studenten te
laat de beslissing op hun aanvrage
om een toelage ontvangen. Een ander
negatief punt is, dat de student niet
in beroep kan gaan bij een onafhan
kelijke instantie tegen een afwijzing
van zijn aanvraag of tegen toeken
ning van een bedrag dat hij te gering
acht
Herhaaldelijk blijkt dat studenten
met een gedeeltelijke toelage in een
conflictsituatie met hun ouders ko
men in verband met de bijdrage van
de ouders die het systeem veron
derstelt. Bij die gedeeltelijke toela
gen zijn vaak ouders uit de midden
groepen met inkomens van ruwweg
10.000 tot 19.000 betrokken. Deze
ouders vinden het dikwijls erg be
zwaarlijk dat ze zich allerlei beper
kingen moeten opleggen voor de
studie van hun kind Daarbij wegen
ook de geringere ontplooiingsmoge
lijkheden voor de- andere kinderen
(Van onze kerkredactie
APELDOORN Prof. W. Kremer heeft gisteren zijn ambt
al6 hoogleraar van de Theologische Hogeschool van de Chris
telijke Gereformeerde Kerken neergelegd. Hij werd vanmiddag
opgevolgd door drs. J. P. Versteeg.
In zijn afscheidscollege sprak prof. Kremer over de gemeente
in de ambtelijke theologie. Drs. Versteeg aanvaardde zijn ambt
met een oratie over het heden in de toekomst, waarbij hij aan
dacht schonk aan het feit, dat de Heilige Geest in de bijbel de
„eersteling" wordt genoemd.
Grote aandacht wordt op het ogen
blik in de ambtelijke theologie
geschonken aan de vraag naar het
wezen van de gemeente. Wat is haar
taak en haar functie? Opmerkelijk is,
als men de bijbel gaat lezen om op
die vraag een antwoord te vinden,
dat het Nieuwe Testament ons geen
omschrijving van de gemeente geeft.
Ze spreekt er niet over als een be
grip, maar brengt haar naar voren
als een levende werkelijkheid met
vele facetten.
Na een aantal uitspraken over de
gemeente gegeven te hebben van an
dere theologen, zei prof. Kremer met
nadruk: De gemeente is geen roman
tische grootheid, maar wil zich
plaatselijk openbaren. Haar zijn vele
voorrechten geschonken, maar die
zijn niet in volmaaktheid gegeven.
Zij bezit het begin van meer.
Spanningen
Daarom stoten we telkens weer op
spanningen. De gemeente is een be
lofte, maar ook een geloofsge
meenschap. Er is de spanning tussen
wat ze nu heeft en nog verwacht; er
is de spanning van strijd en groei,
van voorrecht en roeping en nog vele
andere.
Maar als er over de gemeente
gesproken wordt moet ook het ambt
aan de orde korren, want het is aan
de gemeente verbonden. We zullen
dat ambt niet mogen negeren, maar ook
niet grenzeloos mogen verheffen.
Evenals de gemeente wordt het ambt
gedragen door een trinitarische heils-
activiteit van God. Daarom is er een
uitzonderlijke verbondenheid tussen ge
meente en ambt. Gaat een bepaalde
psychologie het ambt beheersen, dan
zal het innerlijk verzwakken en zijn
doel missen.
Wending
Er is een Copernicaanse wending
in de huidige theologie, zei prof. Kre
mer, waardoor de schriftuurlijke pre
diking en visie op het ambt in ge
drang komen. Zo wordt er gezegd dat
we geen aandacht moeten schenken
aan het eeuwige leven, maar aan de
messiaanse tijd, niet aan de enkeling,
maar aan de samenleving, niet aan
de vergeving van zonden maar aan
de zin van het leven Daarom wil
men ook niet meer spreken over -
ambtelijke theologie.
uit het gezin zwaar. Eventuele wel
vaartsverhoging en bijverdiensten
van de echtgenote voor het gehele
gezin verdwijnen als bijdrage in de
studiekosten van het studerende
kind.
Bij hun pleidooi voor een nieuw
systeem dat uitgaat van volledige
studiekostenvergoeding, zeggen de
decanen dat voor de minderjarige
student in verband met zijn juridisch
afhankelijke positie van zijn ouders,
vanzelfsprekend maatregelen moeten
worden getroffen óm hem zonder de
bijstand van de ouders de vergoeding
te laten ontvangen.
Als deze visie zich doorzet zullen
een religieus getint humanisme en
een geseculariseerd christendom el
kaar vinden in de religie van de
mens, maar dat zal dan tevens de
religie van de anti-christ zijn.
Na dit college werd prof. Kremer
toegesproken door de president-cura
tor. ds. P. op den Velde en de rector
magnificus prof. dr. W. H. Velema.
Op den Velde overhandigde de
scheidende hoogleraar een portret
dat geschilderd werd door ds. C. den
Hertog uit Harderwijk.
In een persoonlijk afscheidswoord
zei prof. Kremer nog: „Ik heb het
gevoel het front te verlaten, waar
stellingen moeten worden ingenomen
en waarbij het gaat om de definitieve
beslissing. We zullen in deze tijd
krachtig positie moeten kiezen en
weloverwogen moeten handelen."
Gratie
Drs. Versteeg aanvaardde het ambt
van hoogleraar om ambtelijke theolo
gie te gaan doceren met een rede-
over de verhouding van heden en
toekomst.
Hij schonk daarbij vooral aandacht
aan de uitspraak van Paulus over
„de eersteling van de Heilige Geest."
Dat beeld is alleen goed te verstaan,
als we zien naar het offer, dat Israël
bracht van de eersteling van de
oogst. De eersteling representeert de
gehele oogst.
Door de Geest komt de toekomst
naar ons toe. maar dat geldt alleen
op een bepaalde wijze. We kunnen de
toekomst in het heden alleen beleven
in de vorm van de hoop.
In de Geest komt de volheid van
de verlossing, maar de Geest is die
volheid niet. De Geest is profetie en
belofte. Voor de gelovigen opent zich
het heden naar de toekomst.
In het tweede deel van zijn college
besprak de nieuwe hoogleraar, hoe
anderen over dit thema hebben
gesproken. Bultmann daar begon
hij mee wil van een handelen
Gods in de toekomst niets weten.
God heeft al gehandeld. Volgens
Bultmann is de toekomst wat in de
verkondiging r aar ons toe komt.
Moltmann
Daar tegenover stelde prof.
Versteeg de gedachte van Jürgen
Moltmann die de „Theologie van de
hoop" schreef Hii geeft aan het he
den een veel grotere plaats dan Bult
mann aan de toekomst geeft.
Toch is het heden weinig meer dan
een heenwijzing naar de toekomst.
Het heden van Gods verlossend han
delen in de opstanding van Christus
en de gave van de Geest zijn naar
zijn mening slechts te verstaan als
een belofte. Het heden is de voor
afschaduwing van wat in de toe
komst wacht.
Prof. Versteeg ging ook in op de
visies van prof. dr. A. A. van Ruler
en prof. dr. H. Berkhof, bij wie hij
veel te waarderen vond. maar die hij
toch niet geheel kon volgen. De visies
van Bultmann zowel als van Molt
mann wees hij met nadruk af.
Wie eenzijdig de lijn van de toe
komst naar het heden legt, of even
eenzijdig de l'jn van het heden naar
de toekomst trekt, gaat het heden of
relativeren of verabsoluteren. Er be
hoeft geen keuze gemaakt te worden.
Wat de gelovigen voor de toekomst
hopen is de volheid van wat zij in
het heden in de Geest reeds bezitten.
Omgekeerd geldt dat wat de gelovi
gen in het heden in de Geest bezitten
zijn betekenis alleen ontleent aan
wat zij voor de toekomst hopen.
Waar de Geest gekend wordt, wordt
het heden van de toekomst gekend.
griepbestrijding is mogelijk..
Het lijkt er soms op of Nederlanders
weinig actieve mensen zijn. Bij griep
gaan ze in bed liggen en zeggen: „Er is
toch niets aan te doen.". Maar dat hoeft
niet zo te zijn. U kunt actief iets tegen
uw griep doen. Neem bij iedere maaltijd
twee tabletten Togal. Daarmee bestrijdt
u griep en verkoudheid. Togal ls een
exact uitgewogen combinatie van enke
le belangrijke bestanddelen. Deze ver
sterken eikaars werking. Ook hoofdpijn,
reumatische pijnen, migraine en spit
bestrijdt Togal. Snel en langdurig. Haal
een flacon in huis vóórdat de griep u aan
bed kluistert.
TOGAL 1.00-2.50-8.88
Geestelijken weigeren medeiverking
AMERSFOORT In de
Amersfoortse binnenstad zullen
komende week geen gebedsdien
sten voor de eenheid der christe
nen worden gehouden. De tien
predikanten en pastoors van de
kerken, die elk jaar aan de ge
bedsdienst meedoen, hebben dit
jaar hun medewerking gewei
gerd.
„Wij menen, dat deze gebeds
diensten oneeerltjk en onheilig aan
het worden zijn", zeggen zjj in een
gezamenlijke verklaring. Zy vinden
het niet juist, om eenmaal per jaar
voor de eenheid te bidden en daarna
weer uit elkaar te gaan, zonder aan
die wens werkelijk gestalte te geven.
„Wij vragen ons af, of de gebruike
lijke orde van dienst, ieder jaar op
gesteld door de Wereldraad van
Kerken, en de formulering van de
teksten wel voldoende onze onder
linge gescheidenheid doet voelen en
of deze gebedsdiensten wel voldoen
de inspireren tot het samen eerlijk
en ernstig zoeken en pogen naar
eenheid. Wellicht is dit de reden,
HALSTEREN De 79-jarige C.
van der Meer uit Halsteren is
dinsdagavond om het leven gekomen,
toen hij op de provinciale weg
Halsteren-Steenbergen, waar hij
rechts van de weg liep. door een ach
teropkomende personenauto werd
aangereden.
(Door Jan J. van Capelleveen)
APELDOORN Er is in wezen niet zoveel
veranderd. De grondvragen z(jn dezelfde ge
bleven. Daarom geloof ik ook niet dat onze
t(jd een „eigen evangelie" nodig heeft. Boven
al is het in deze tijd nodig dat weer het volle
Woord Gods wordt gepredikt. Dit zei gister
morgen prof. dr. W. Kremer, hoogleraar aan
de Theologische Hogeschool van de Christe
lijke Gereformeerde Kerken die gisteren met
een welverdiend emeritaat ging.
Met het „volle Woord Gods" bedoelt prof. Kre
mer niet een bepaald accent in de verkondiging,
zoals het „volle evangelie" meestal alleen maar wil
zeggen, dat het gaat om de genezing van het li
chaam of het spreken in tongen. Prof. Kremer wil,
dat alle facetten van Gods Woord in de prediking
aan de orde komen.
Sinds 1954 heeft prof. Kremer in Apeldoorn gedo
ceerd. Als jongen dacht hij tuinder te worden.
Meer dan lagere school had hij dan ook niet toen
hij als twenner toch nog predikant wilde worden.
Hij moest dan ook veel inhalen. Pas op 30-jarige
leeftijd werd hij in Kornhorn in het amot be
vestigd. Later diende hij de gemeenten van Leeu
warden en Apeldoorn.
Iets van de tuinder bleef hem bij. Zowel op de
kansel als achter de katheder trokken zijn pa Mora
le kwaliteiten de aandacht. Hij heeft veel betekent
voor de prediking in de Christelijke Gereformeerde
Kerken.
De synode gaf hem een volle opdracht. Hij moest
zowel den Nieuw-Testamentische vakken doceren
als ambtelijke theologie. Eigenlijk zou hij drie jaar
geleden al met emeritaat gaan, maar toen vroeg de
synode hem nog een aantal jaren ambtelijke vak
ken te blijven doceren. Het eerste deel van zijn
opdracht werd overgenomen door prof. dr. W. H.
Velema; het tweede deel nam vandaag drs. J. F.
Versteeg over (Zie elders op deze pagina).
COPERNICAANSE WENDING
Prof. Kremer is niet gelukkig met de ontwikke
ling in de theologie van de laatste Jaren. In zijn
afscheidscollege sprak hij zelfs van een Coperni
caanse wending. In ons gesprek zei hij. dat naar
zijn mening de huidige theologie zich veel te veel
vastbijt in wetenschappelijke problemen in plaats
van dat zij gericht is op een verdieping van de
prediking.
Men beseft onvoldoende, zei hij me, dat een theo
logie die voor de prediking niet vruchtbaar is op de
duur haar zin verliest. In onze tijd weten jonge
predikanten antwoorden op tal van moderne we
tenschappelijke vragen, maar zij durven de kansel
niet op, omdat zij de gemeente niets te zeggen
hebben.
De theologische studie is veel te veel bezig met
de vragen die de mens vandaag stelt. Maar verge
ten wordt dat de mens altijd de verkeerde vragen
stelt. Het zou veel vruchtbaarder zijn om bezig te
zijn met de vragen die God de mens stelt. Dan
krijgt de prediking ook weer zin en blijft zij niet
steken in algemeenheden.
Daarom is prof. Kremer ook niet erg gelukkig
met vele moderne commentaren op bijbelboeken.
Te veel commentaren houden zich bezig met taal
kundige en tekstkritische problemen. Maar daar
door raakt vaak de boodschap van het gedeelte op
de achtergrond. Er is grote behoefte aan materiaal
om preken te maken, die de gemeente iets te zeg
gen hebben, zei prof. Kremer me.
EENHEID LIJKT VER
Deze hoogleraar is dankbaar voor veel wat hij
heeft kunnen doen. Over één ding is hij teleur
gesteld. Hij is betrokken geweest in tal van bespre
kingen met andere kerken over eenheid, maar de
vooruitzichten zijn niet gunstig. Het lijkt wel of
hereniging nog ver af is.
Ten opzichte van de Gereformeerde Kerken staat
de theologische ontwikkeling in die kerk de een
heid in de weg. Ten opzichte van de vrijgemaakte
Gereformeerde Kerken heeft de kerkelijke ontwik
keling daar een hoge muur opgeworpen.
Er is voor de christelijk-gereformeerde deputaten
op het ogenblik niet veel meer te praten. Maar
prof. Kremer wil niet dat de hoop op de eenheid zo
maar wordt opgegeven. Daarom wil hij van narte
blijven meedoen in het Contactorgaan voor de ge
reformeerde gezindte, waar men elkaar individueel
dat de oecumenische gebedsdiensten
zo'n zwak appèl doen op de christe
nen van onze stad met als gevolg,
dat er jaarlijks zo weinig leden van
de diverse kerken in Amersfoort
deelnemen."
De tien geestelijken zien meer in
het organiseren van praatavondjes,
om het ijs te breken. Dan ontstaat
wellicht de behoefte om samen te
bidden om de eenheid, die thuis al
doorleefd is.
De in oprichting zijnde raad van
kerken in Amersfoort is met de ver
klaring van de tien wat ongelukkig.
In de buitenwijken zullen wel oecu
menische gebedsdiensten worden ge
houden.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Op 79-jarige
leeftijd is dinsdag overleden de
lutherse oud-zendeling ds. W. F.
Schroder.
Ds. Schroder, geboren in Amster
dam, kreeg zijn opleiding als zen
deling aan het seminarie van het
Rijns zendingsgenootschap te Bar
men. In 1918 werd hij door de
Evangelisch-Lutherse Kerk afge
vaardigd als eerste zendeling naar
de Batoe-eilanden ten westen van
Sumatra.
Daar en ook op Nias heeft ds.
Schroder 23 jaar pionierswerk ver
richt. Hij bouwde er verschillende
kerkjes en een ziekenhuis. Van
1942 tot 1945 was hij geïnterneerd
bij Medan op Sumatra.
Na de oorlog werd hij tijdelijk
ter beschikking gesteld van de Pro
testantse Kerk van Nederlands-In-
dië voor arbeid in Medan en andere
delen van Sumatra. In 1947 re
patrieerde hij.
In ons land was ds. Schroder
toen achtereenvolgens hulpprediker
bij de Lutherse gemeente van
Utrecht, predikant in Gouda en na
zijn emeritaat in 1955 nog enkele
jaren hulpprediker in Baarn.
De begrafenis is zaterdag om 12
uur op „Rustoord" te Diemen na
een uitvaartdienst in het Maarten
Lutherhuis te Amsterdam, waar hij
het laatste jaar woonde.
PROF. DR. VV. KREMER
ontmoet. Er moet over muren heen verder gepraat
worden, ook als de vooruitzichten op eenheid slecht
zijn.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vlaardingen: A. v. Eijk
te Bergschenhoek; te Asperen (toez.):
K. Pot te Beusichem; te Dinteloord:
C Vos te Gouda; te Kamerik: C Treu-
re te Hasselt (O.); te Doornspijk: J. T.
Doornenbal te Oene (Gld.)
GEREF. KERKEN
Beroepen te Broeksterwoude: te
Schoonoord: te Witmarsum, c.a. (Fr.);
te Scharaegoutum; te Paesens; te Lol-
lum; te Suawoude; te Grijpskerke <Z1.);
te Tholen: te Zuid-Beijerland-Klaas-
waal: kand. W A. v. d Berg te Sassen-
heim. die geen verdere beroepen in
overweging kan nemen.
Aangenomen naar Westervoort-Ze
venaar: J J. van 'Nijen te Lemele
Lemelerveld
Beroepbaarstelling: kand. L. J. G.
Ijkel, Waverstraat 58 te Amsterdam.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar Groningen-Tehuis-
pemeente: J Kranenburg te IJsselmui-
d en -Grafhorst.
Bedankt voor Enschede-zuidwest: G.
Zomer te Groningen-zuid
GEREF. GEMEENTEN
Beroepbaarstelling: kand L. Blok,
Prinses Marijkelaan 13. Zeist, die een
beroep ontving van Beekbergen.