Veranderingen steeds weer toetsen aan het evangelie Chr. ger. synode over gezangen verdeeld Pastoraal concilie pleegde geen harakiri Studenten theologie wensen een uniform doctoraal examen Proost Asmussen en Sucker overleden DIAKONAAL WERK BLIJFT ACHTER Een ivoord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Nieuwe vrijgemaakte onderwijzersbond ICCAN breidt zich uit 8ER0EP1H8SWERK WOENSDAG 8 JANUARI 1969 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hun ner is het koninkrijk der hemelen." Dit is de op één na laat ste zaligspreking van de Here Jezus. Dit is weer zo'n vreemd ivoord als in het begin, toen de armen van geest" en die treuren" werden zalig gesproken. We willen helemaal niet graag vervolgd worden. We willen juist „in" zijn. getapt bij de mensen. Wij zouden zeggen: .Za lig de mens die gewaardeerd wordt." Maar dan vergeten we in wat voor wereld we leven. Onze wereld is in opstand tegen God. Wie de kant van God kiest, of zoals hier staat „de kant van de gerechtigheid", die moet er op rekenen dat anderen zich tegen hem zullen keren. Want gerechtigheid voor allen brengt de voorrechten van en kelen in gevaar. Zij zien hun voorrechten als onvreemdbare eigendommen. Zij zijn de „eersten" en willen de „eersten" blijven. Maar Christus zegt dat vele eersten de laatsten zul len zijn. Dat gaat niet zonder verzet gepaard. Daarom zalig wie vervolgd wordt, want hij staat aan Gods kant, als hij ten minste vervolgd wordt om der gerechtigheid wil. We lezen vandaag: Mattheus 6 1-15. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In alzonder- lljke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Iemand heeft 9 jaar Duitse rente ontvangen, die telkens is ver hoogd. Later kreeg hij bericht, dat zijn toeslag verviel omdat de AOW-uitkering zo hoog is opgetrok ken. Bij anderen werd niets afge trokken. Hoe kan dat? Antwoord: De normale gang van zaken is, dat bij verhoging van AOW-uitkering de Duitse rente toeslag met een evenredig bedrag wordt verminderd. Dit mag er ech ter niet toe leiden dat ten slotte uw inkomen minder wordt. Bespreek deze zaak eens persoonlijk met me- debrenging van bewijsstukken op de raad van arbeid. Vraag: Iemand ontvangt AOW en werkt halve dagen. Moet hij dan AO W-premie betalen? Antwoord: Aangezien hij reeds 65 jaar is, behoeft hij geen AOW-pre- Tnie meer te betalen. Vraag: Is „dominee" een beschermde titel? Antwoord: Een theologische studie is niet vereist om deze titel te dra gen. Maar dit hangt af van de func tie die men in de kerkgemeenschap uitoefent of heeft uitgeoefend. Het is dus geen wettelijk beschermde ti tel. maar als men zich voor dominee uitgeeft om zichzelf of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, is men strafbaar Vraag: Een chauffeur moest ge haaste mensen vervoeren en moest ƒ75 boete betalen wegens te hard rijden. Is dit aftrekbaar voor de be lasting? Antwoord: Als het een zakelijke rit was, behoort de boete tot de af trekbare kosten Was het een privé-rit. dan was de boete privé-zaak en niet-aftrekbaar Vraag: Hoe maakt men het beste foto's van de televisie-beeldbuis? Antwoord: Het toestel zeer con trastrijk instellen, scherper dan u zou doen bij gewone opnamen. Een zeer snelle film gebruiken. De ach tergrond van het toestel mag niet verlicht zijn. Ook geen lampen ach ter de camera, anders zou het licht daarvan op het scherm terugge kaatst worden. Afstand bij de meeste goede camera's ten minste 1.20 meter. Diafragma helemaal open. belichtingsduur l/60ste secon de. beter nog 1/100ste. Fototoestel op een statief zetten. Vraag: Hoe kan ik plastic smelten, bijvoorbeeld voor het dichten van pi natie zakken? Antwoord: Neem twee strookjes blik. of dun plaatwerk, klem hier- tur«»n de twee te verbinden plastic- delen en smelt deze samen door ze te verwarmen met bijvoorbeeld een kaarsvlam Hulp van leaers: Naar aanleiding van ons antwoord inzake drogisten- opleiding was de Bond van Christelijke Slagerspatroons zo •vriendelijk erop te wijzen, dat men zich voor dit doel wenden kan tot de Ned. Chr. Drogistenbond, Laan van Meerdervoort 16 Den Haag. (Advertentie) Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen. verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en doorstraaltverlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. (1 an onze kerkredactie NOORDWIJKERHOUT De kerk moet de veranderingen van onze tijd niet alleen onder ogen zien, maar ze ook kritisch bekijken en steeds opnieuw toetsen aan het evangelie. Het pastoraal concilie nam gisteren geen genoegen met een tamelijk humanistische benadering van de zedelijke levenshouding van de christenen". De leden verwierpen een aantal aanbevelingen van de meerderheid voor uitspraken van de con servatieve pater dr. A. J. Simonis. Dat wil niet zeggen dat de conservatieven een overwinning behaalden. Opmer kelijk was dat de twee andere conservatieven, mevrouw E. M. Vos de Wael-Smul- ders en prof. dr. A. H. Maltha zelfs zijn vier aanbevelingen, die de principiële basis vormden van de andere voorstellen, verwierpen. Zij wilden op geen enkele manier de indruk wekken dat ze het oorspronkelijke rapport aanvaardbaar achtten. Pater Simonis trok een geheel andere lijn. Hij werkte zeer positief mee aan deze zitting, maar legde telkens als hij sprak de vinger bij bijbelse motieven of inzich ten. Zo won hij toch het vertrouwen van de vergadering. Mevrouw Vos de Wael en prof. Maltha vonden nauwelijks gehoor, naar pater Simonis werd geluisterd. Niet zijn oonservatieve, maar zijn evangelische benadering van de vraagstukken sprak aan. Geiveten Het gevolg was dat het concilie uiteindelijk niet uitsprak dat het geweten van de mens volkomen vrij is. maar dat het zich niet los kan maken van de wil en de openbaring van God. Een van de tien jeugdige afgevaardigden op het pastoraal concilie, Klaartje Froger. „Veranderingen," zo zei het conci lie, „moeten tot stand komen in sa menspraak met alle mensen van goe de wil, zodat de positieve inbreng van alle betrokkenen tot gelding kan komen." Maar toen pater Simonis in zijn minderheids-nota wilde spreken van „een zekere door God aan de mens verleende autonomie" schudde de vergadering van „neen". Die uitspraak was haar te eng. In plaats daarvan werd gezegd, dat „de auto nomie van de mens erkend (moet) (Van een medewerker) DRIEBERGEN De theologi sche opleidingen moeten worden gedeconfessionaliseerd. Aan het einde van de theologische studie dient een doctoraal examen ver plicht te worden gesteld, welk examen door alle bestaande kerkgenootschappen moet wor den erkend. Desgewenst kunnen de verschil lende kerken voor het bekleden van kerkelijke ambten nog een aanvul lende seminariumopleiding verplicht stellen die door de kerken afzonder lijk wordt verzorgd. Het uniforme doctoraal examen dient aan elke the ologische faculteit te kunnen worden afgelegd, ongeacht de confessie van de student en het karakter van de faculteit Tot deze conclusie kwamen zeven tig rooms-katholieke en protestantse theologische studenten tijdens het jaarlijkse congres van de VSTF, landelijke vereniging van theolo gische studenten, dat van 2 tot 4 ja nuari werd gehouden bij Kerk en Wereld in Driebergen. De theologie wil wetenschappelijk verwoorden en doordenken dat God tot de mensen komt, niet alleen voor de kerk, maar voor de gehele mensheid. Dat houdt een doorbreken van de grenzen van kerk en maatschappij in. De kerken en de maatschappij mogen dan ook geen dwingeland zijn voor de boven omschreven theologie, meenden de studenten. Humanisering Zij toonden zich voorts tegenstan ders van het onderbrengen van de theologische opleiding in een aparte faculteit. „De theologie pretendeert een functie te hebben in de huma nisering van de maatschappij: zij houdt zich bezig met het ethisch di lemma tussen wat wetenschappelijk mogelijk en ethisch verantwoord is", stelden zij. En daaruit werd de con clusie getrokken dat de theologie moet worden ingebouwd in andere faculteiten en wetenschappen en haar zelfstandige plaats moet opge ven. De noodzaak van interdisciplinair contact, tussen de theologie en ande re wetenschappen, zal er dan ook toe moeten leiden dat de theologische instituten die geen mogelijkheid bie den tot een interfacultaire docto raalstudie verdwijnen. Dat zou o.a. gelden voor de theologische opleidin gen in Kampen en Apeldoorn en voor de rooms-katholieke instituten in bv. Eindhoven en Heerlen. Ook de pastorale activiteiten van de kerken waren onderwerp van het congres. Als knelpunten in het goed functioneren van het pastoraat wer den genoemd: het niet toelaten van de vrouw tot het ambt. de celibaats- status van de priester, de autoritaire structuur van de kerken, de vereiste uniformiteit, het gebrek aan dialoog en aan kennis van de nieuwere theo logische stromingen en een dogma tisme dat veranderingen onmogelijk maakt. De sectie die zich met dit onderwerp bezighield, stelde een actieprogram ma op dat de studenten aan een aan tal theologische faculteiten en insti tuten de opdracht geeft de bestaande pastorale activiteiten te inventarise ren. In april zal daarover worden ge rapporteerd. waarna de bevindingen, voorzien van kritische kanttekenin gen, zullen worden doorgegeven aan de desbetreffende kerkelijke instan ties. worden, die besloten ligt in het plan van God." Als de kerk de wereld wil dienen, zo sprak het concilie uit, mag zij zich niet passief laten leiden door de fei telijke ontwikkeling, maar evenmin mag ze pretenderen dat ze de ont wikkeling kan bepalen. De kerk kan daarom pas richtlijnen geven na met alle beschikbare methodieken de ont wikkelingsgang van het leven te heb ben bestudeerd. Experimenten Toch kwam het pastoraal concilie niet helemaal klaar met de aanbeve lingen. „Waar de situatie niet rijp blijkt te zijn voor een duidelijke richtlijn dient men ruimte te laten voor het experiment," was de laatste uitspraak die gisteren door tijdge brek nog niet werd aangenomen of geamendeerd. Er werd wel uitvoerig over gespro ken. Een minderheid wilde veel ver der gaan. Monnik W. J. E. Vrolijks wilde zelfs experimenten zo ongeveer verplicht stellen. Ze moesten bevor derd worden, zei hij althans. Voor een dergelijke uitspraak voel de de voorzitter van de studiecom missie, prof. dr. R. C. Kwant uit Utrecht helemaal niets. „Dat voorstel komt volkomen voort uit de moei lijke situatie waarin de ordes en con gregaties verkeren", zei hij. Hij doelde op het feit dat or de-geestelijken. meer nog dan paro chiepriesters snakken naar vrijheid. Maar zo'n situatie moest niet de ach tergrond vormen van voorstellen die betrekking hebben op de gehele kerkelijke situatie. sie kreeg nog een nacht om zich te bezinnen op een nieuwe formule. Harakiri Jeugd Het rapport over de jeugd werd heel wat minder enthousiast ontvan gen dan de beide andere rapporten. Velen waren het met de jongeren eens, dat het eigenlijk een zinloos rapport was, dat te veel uitgaat van de vraag, hoe de jeugd behouden kan blijven voor de kerk. Die vraag riep niet alleen verzet op bij de meer vooruitstrevenden, maar ook bij pater Simonis. De vraag moet zijn. zei hij: „Hoe bind ik de jeugd aan Christus?" Het debat leek vaak nergens op. Over de aanbevelingen werd nauwe lijks gesproken. Waanzin werd soms beantwoord met waanzin, kreten met kreten. Eigenlijk kwam het debat nauwelijks uit boven de chaotische „hearing" van maandagavond. Vervallen Dit debat was nauwelijks begonnen toen de Groninger afgevaardigde J. F. A. GriepLnk een emotionele bom legde onder het hele concilie. Hij zei te spreken namens rapporteurs van de verschillende fracties die samen de plenaire vergadering vormen. Vol gens heim was er groot onbehagen. Hij stelde voor de besprekingen van de rapporten te stoppen om te praten over „reële problemen." Hij zei er niet bij wat die reële problemen dan wel waren. Wel meende hij, dat het huidig onbehagen in de kerk veroorzaakt werd door de „moeilijke verhouding met Rome." de „problematische situatie van de Ne derlandse kerkprovincie", de „groei ende oppositie tegen de gevestigde orde" en de „consequenties uit de erkenning van andere kerken als wa re kerken." In wezen zei pater Griepink: „Laten we het pastoraal concilie opheffen om een pastoraal con cilie te organiseren." De vergade ring weigerde dan ook na enige bezinning deze structurele harakiri toe te passen. Wel werd besloten om vanmiddag tijd uit te trekken voor een gesprek over „reële problemen". Daar komen we morgen op terug. ZWOLLE In vrijgemaakte gere formeerde kring is een nieuwe ver eniging van onderwijzers en leraren opgericht. In de sinds 1950 bestaande Vereni ging van (vrijgemaakte) Gereformeer de Onderwijzers en leraren bestonden al enkele jaren ernstige meningsver schillen ten aanzien van artikel 2 van de statuten (handelend over doel en grondslag). Ondanks een ingestelde commissie van goede diensten werd geen herstel van de eenheid bereikt. Onder leiding van vier van de ze ven bestuursleden is onlangs in Zwolle een vergadering geweest. Daar werd een voorstel van deze vier bestuursleden aanvaard, om een nieu we organisatie op te richten, teneinde aan de oude doelstelling te kunnen vasthouden. Deze vier, de heren D. C. Haak. G. den Otter. S. J. Sietsma (Piet Hein- straat 3, Zuidhorn) en H. Westerink vormen voorlopig het bestuur van de nieuwe organisatie. Aalmoezenier A. W, T. Gijshers was de eerste om te zeggen: „We hebben helemaal geen behoefte aan een nadere bespreking. Eigenlijk bespreekt dit rapport geen echte jeugdproblemen. Het heet „Ruimte tot menswording voor de jeugd", maar de laatste vijf woorden kunnen best vervallen." Namens de tien jongeren stelde Klaartje Froger voor om ook alle aanbevelingen maar te laten verval len en de jongeren een plaats te ge ven in alle commissies van het conci lie. De voorzitter gaf dat voorstel niet Nog andere voorstellen kwamen in stemming en het debat deinde onder tafel terecht, bijvoorbeeld de gedachte om uit te spreken dat expe rimenten niet door allerlei sancties onmogelijk gemaakt mochten wor den. Toch was kardinaal Alfrink niet helemaal gelukkig met het voorstel van de commissie. Het was hem te vaag. Maar hij wist niet goed hoe het anders onder woorden gebracht kon worden. Inmiddels wees de klok het einde van het debat aan. De commis- door. Enkele delegaties deelden mee niets voor het rapport te voelen. De tijd uitgetrokken voor het debat werd vol gepraat, maar nieuwe in zichten kwamen niet naar voren. Hoewel gisteren nog geen officiële mededelingen werden verstrekt, werd in de wandelgangen aangenomen dat de redactie-commissie de meeste aan bevelingen naar de prullebak zal ver wijzen. Hooguit één of twee zullen morgen ter sprake komen. Duitse kerk verliest twee prominente theologen (Van onze kerkredactie) FRANKFORT De Evangeli sche Kerk in Duitsland heeft verleden week op een dag twee prominente kerkleiders verlo ren. dr. Hans Asmussen, de oud-proost van Kiel, en prof. Wolfgang Sucker, president van de kerk van Hessen-Nassau. Hans Asmussen is 70 jaar gewor den. In 1955 was hij om gezondheids redenen vervroegd met emeritaat ge gaan. om zich geheel aan de theologi sche studie te kunnen wijden. Reeds voordat Hitier aan de macht kwam, 'eefde Asmussen. toen predi kant in Hamburg, in heftig conflict met het nationaal-socialisme. Dit leid de tot zijn afzetting in 1934. Hij De putatenrapport Chr. Geref. Kerken (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De dienst der barmhartigheid functioneert in de Christelijke Gereformeerde Kerken niet op een w\jze, die thans en voor de toekomst min stens nodig en bereikbaar is. Aldus de conclusie van een onder zoek. dat is ingesteld door deputaten voor algemene diaconale en maat schappelijke aangelegenheden (AD- MA) van de Christelijke Gereformeer de Kerken. Vorig jaar februari legden zij een vragenlijst voor aan de diakonieën. Van de 174 vragenlijsten kwamen er 106 terug Van deze waren er maar 29 waaruit een grote diakonale bewo genheid en een ruime kennis van dia konale zaken spreken. „De overige 77 antwoorden kenmer ken zich door gebrek aan kennis, ter wijl bovendien voor een aantal geval len een duidelijk gemis aan diakonale bewogenheid moet worden geconsta teerd. Als men ook in rekening brengt, dat 68 diakonieën niet hebben geantwoord, dan is er gerede aanlei ding om de diakonale arbeid in onze kerken niet al te positief te beoorde len". aldus net christelijke gerefor meerde weekblad „De Wekker" Op elke duizend christelijke gerefor meerden zijn er vijftien ouderlingen en tien diakenen. Het naar verhouding achterblijven van het aantal diakenen wijst er vol gens de deputaten op. dat men onvol doende onderkent, dat het diaken ambt in toenemende mate inzet van tijd en gespecialiseerde kennis vraagt, samen met een toenemend aantal huisbezoeken en vertegenwoordigin gen. (Van een onzer medewerkers) HILVERSUM De generale synode van de Christelijke Gere formeerde Kerken is gistferen haar laatste zittingsperiode in gegaan. Er werd vooral gespro ken over liturgische kwesties. De synode aanvaardde drie nieuwe liturgische formulieren en be gon de bespreking van de vraag, of in de eredienst ook andere lie deren dan psalmen kunnen wor den gezongen. Deputaten voor de liturgische ge schriften hadden conoeptformulieren opgesteld voor de bevestiging van het huwelijk, de bevestiging van ouderlingen en diakenen en de be vestiging van dienaren des Woords. Met de herziening van de formulie- missie van rapport stelde voor, niet in te gaan op het verzoek tot invoe ring van „geestelijke liederen, die wel geen directe berijming van schriftgedeelten zijn. maar die de heilsopenbaring beter dan de psal men kunnen brengen." Wel vond de commissie, dat er meer ..berijmde schriftgedeelten" konden komen (in de trant van de lofzangen van Maria. Zacharias en Simeon dus). Een te benoemen de- putaatschap zou zo'n lijst moeten opstellen. Verschillende synodeleden hadden bezwaar tegen de afwijzing van het vrije lied. Ds. A. Hilvers zei dat de psalmen altijd oud-testamentische liederen blijven; de naam van Chris tus vindt men er niet voluit in te rug. Ds. D. Biesma meende, dat er een grote behoefte was aan vrije geestelijke liederen. Vele gemeenten zingen die voor de dienst, maar na- ren voor de kinderdoop, de volwas- datshet votum is uitgesproken, mag s HERTOGENBOSCH Met de heer R. Metekohy is een tweede functionaris aangetrokken voor het werk van de stichting Interkerkelijk Contact Comité Ambon-Nederland (ICCAN). De andere is de heer Man- touw. Beiden zijn Ambonezen. De aanstelling van de heer Meteko hy getuigt van voorspoedige groei van het werk van de ICCAN. Hij is een ingewijde in de maatschappelijke en sociale problematiek van het ver blijf van de Ambonezen in Neder land. aldus het blad de ICCAN-brief. sendoop en het avondmaal zijn zjj nog bezig. In de discussie pleitte ouderling A. Terreehorst uit Vlaardingen voor handhaving van de schrijfwijze ..Heere" (met drie e's) in de formu lieren Ds M Baan uit Zeist viel hem bij. Hij achtte het gevaar niet denkbeeldig, dat men door de schrijf wijze „Here" het gebruik van „Heer" zou binnenhalen Maar met tien stemmen tegen besloot de synode toch de schrijfwijze „Here" in de liturgische formulieren aan te ne men. overeenkomstig het concept van de deputaten Gisteravond sprak de synode over het zingen in de eredienst. De com- dat niet meer. Er zijn principieel geen bezwaren tegen geestelijke lie deren aan te voeren, zei drs. T. Brie- nen. In Colossenzen 3 16 spoort Paulus aan tot het zingen van gees telijke liederen. Ds. M. C. Tanis was het echter met de commissie eens. God heeft ons een psalmboek gegeven, dat niet alleen voor Israël was. In het Nieu we Testament ontbreekt zulk een psalmbundel. Dat is niet zonder be tekenis. zei hij. Men moet geen scheiding maken tussen Oude en Nieuwe Testament. Christus Zelf wijst op de wet. de profeten en de psalmen. Ds. P. op den Velde had geen principiële bezwaren tegen het zin gen van het vrije lied. maar wel praktische. Er moet rekening mee worden gehouden, dat voor velen in de Christelijke Gereformeerde Kerken de invoering van vrije lie deren moeilijk te verteren is. Wij dienen het kerkelijk leven niet met het zingen van gezangen. Daarom stond ook hij achter het commissie voorstel. Ds. B. Bijleveld zou hel ook be treuren, als er ruzie over deze kwes tie zou ontstaan. Hij had er bezwaar tegen, dat het gebruik van alleen maar psalmen „vrijwillige armoede" genoemd werd. De synode zal vandaag of morgen deze discussie voortzetten. De synode stelde een' deputaat- schap in. dat de vraag gaat bestu deren. welke bijzondere arbeid een predikant kan verrichten met be houd van zijn amb' en wanneer ge zegd moet worden, dat hij is „over- gegaan tot een andere staat des levens". Een zaak. die vooral actueel is. nu een christelijk gereformeerd predikant (dr. M. Boertien) hoog leraar Hebreeuws wordt aan de uni versiteit van Amsterdam. Ook werd een deputaatschap inge steld, die de kerken verschillende mogelijke orden van dienst moet voorleggen ter voorlichting en ter overweging. De synode besloot verder de clas- sicale indeling niet te veranderen, het aantal synodeleden niet te be perken en geen actuarius aan te stel len (het werk van de beide scribae zal toch al wel worden verlicht door de instelling van het kerkelijk bu reau). speelde toen een leidende rol in de „Bekennende Kirche". Hij was een van de opstellers van de Barmer The sen en leidde vijf jaar een illegale theologische hogeschool in Berlijn. Toen na de oorlog de Duitse protes tantse kerkelijks leiders weer voor het eerst samen kwamen, was het Asmussen. die het ontwerp opstelde, dat later als de Stuttgarter schuldbe lijdenis van de Duitse Evangelische Kerk algemeen bekend zou worden. Asmussen stond bekend als een zelf standig theolog'sch denker Hij is ge storven in Spiers, waar hij de laatste twee jaar woonde. Katholicisme Prof. Sucker volgde vier jaar gele den Martin Niemöller op als presi dent van de kerk van Hessen-Nassau. Hij heeft zich vooral veel moeite ge geven voor een betere verstandhou ding tussen het protestantisme en het rooms-kathnlieisme en stond bekend als een van de beste kenners van het moderne rooms-katholicisme. Hij speelde een belangrijke rol in de Evangelische Bond (te vergelijken met de Evangelische Maatschappij in ons land) en was stichter van het wetenschappelijk instituut van deze bond in Bensheim dat hij ook jaren lang eeleid heeft Naast zijn activiteiten op het ge bied Rome-Reformatie was Sucker geinteresseerd in vragen van onder wijs en opvoeding Hij is 63 iaar geworden. NED. HF.RV KERK Beroepen te Oosterbeek: H. J. Pon steen te Borne. Bedankt voor Genderen: A. Tromp te Goudriaan-Ottoland. GEREF. KERKEN Beroepen te Araporti (Brazilië) W. E. Hoekstra te Oegstgeest; te Raams- donk en Drimmelen: kand. J. A. v. Hooidonk te Almelo. Bedankt voor Maasland (vac. F. de Jong): G. Haaksma te Nw.-Amster dam. GEREF. KERKEN Beroepen te Avereest-Dedemsvaart; te Houwerzijl en te Oldehove: kand. D. T. Vreugdenhil te Zwolle. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Gouda: W. v. Dijk, voorh. pred. te Jeruzalem. Bedankt voor Enschede-oostG. Bijkerk te Oud-Beijerland. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hellevoetsluis: K. de Gier te Den Haag-centrum. TRAINING VOOR KRUISTOCHTEN BRUSSEL De Belgische Evan- lische Zending organiseert dit voor jaar weer drie trainingsweekends voor de kruistochten in België. De eerste wordt 25 en 26 januari gehouden in het ontmoetingscentrum ..Onze Bliscap" in Amerongen. Opga ve bij de heer C. Rosies, Staatsbladstraat 7, Brussel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2