Spraakdomineehielp vele lotgenoten zijn Aanval nodig op prijsstijging r4 Bisschop Bluyssen: eenrichtingverkeer werkt niet meer Orthodoxen: contact met oud-katholieken on Ml i\ine" Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Roomsen slaags met protestanten G. Hoge weg (74) erelid GJ0 overleden Ex-patiënt werd helper Neo-marxisme wint veld in theologie Vaticaan niet, regering wel in Noordwijkerhout Zuivel vraagt 7 pet. meer huwelijken in Zweden Gemengde populairst OR KLANKEN VRIJDAG 3 JANUARI 1969 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden." Dit is de vierde zaligspreking en één die echt in ons moderne denken past. In geen jaren is er zoveel over gerechtigheid gesproken en geschreven als de laatste tijd. In de zestiende en zeventiende eeuw ontdekte men dat ge rechtigheid te maken heeft met het recht op zelfstandig le zen van de bijbel en geloven; in de vorige eeuw dat zij te ma ken heeft met een menswaardig inkomen voor iedereen. In deze eeuw wordt sterk de nadruk gelegd op het recht van jonge staten om werkelijk zelfstandig te kunnen bestaan en leven. Grote nadruk leggen wij op de rechten van de mens. Dat is juist, mits we beseffen dat God ook Zijn rechten heeft. Die twee mogen nimmer van elkaar losgemaakt worden. Juist in deze eeuw van anti-discriminatie wordt God gediscrimineerd. Hij wordt buiten het leven geplaatst, dood verklaard of tot een vaag principe gereduceerd. En daarom zijn we met al onze menselijke gerechtigheid nog niet toe aan de gerechtigheid waarover Christus spreekt. Pas als we God niet langer apart stellen, als we Hem niet langer in ons denken en doen discrimineren, komen we toe aan het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Pas dan zullen we werkelijk verzadigd worden, dat wil zeggen, vrede vin den, omdat we tevreden zijn. We lezen vandaag: Mattheüs 4 12-25. Brieven die niet xljn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Valt een AOW-echtpaar met klein pensioentje, totaal niet meer dan ƒ4900 inkomen, onder de inkomstenbelasting? Antweoord. De AOW-uitkeringen zijn onder de loonbelasting ge bracht Dit betekent dat men ƒ150 verwervingskosten mag aftrekken, op dezelfde wijze als bij pensioen. Het inkomen is dan gezien de ouderdomsaftrek onbelast. Waren reeds verwervingskosten afgetrok ken, dan wordt er toch geen aanslag opgelegd, wanneer het pensioen minder dan f400 bedraagt. Gezien het genoemde totaal, lijkt ons dat dit hit geval is Vraag: In het huurhuis, waar ik al 30 jaar woon, heb Ik met toestem ming van de eigenaar een douchecel laten bouwen voor ƒ680, waarvoor ik van de eigenaar generlei vergoe ding gekregen heb. Nu is dit huis verkocht en nu wordt er van ons verwacht dat we er zo spoedig mo gelijk uitgaan. Hoe lang mogen we er nog in blijven wonen? Kan ik proberen vergoeding voor de douchecel te krijgen en mogelijk van verhuiskosten? Of mag ik die douchecel er weer uit halen? Ook heb Ik gehoord, dat wanneer de hoofdbewoner boven de 75 jaar is. men er niet meer behoeft uit te gaan. Antwoord: De nieuwe eigenaar zal u niet uit het huis kunnen verwijde ren voordat er drie jaar verlopen zijn sinds de eigendomsverkrijging. tenzij hij een even goed huis kan aanbieden met redelijke prijs. Als de douchecel pas gebouwd is. is de handelwijze van de oude eigenaar in strijd met de goede trouw, dat zelfs een actie wegens onrechtmatige daad een kans heeft, tenminste als u bewijzen kan. dat de toestemming tot bouw van een douchecel verstrekt is, zo kort voor de ver koop. dat de bouw daarvan gediend kan hebben om de waarde van het huis te verhogen op kosten van de huurder. In elk geval zal de kantonrechter, die over een jaar of drie te beoorde len krijgt of ueruit moet. bij het afwegen van belangen rekening houden met uw hoge leeftijd en de aanleg van een douchecel op eigen kosten kort voor het ogenblik van verkoop. Het is dus verre van zeker of u over drie jaar het huis zal moeten verlaten. In elk geval heeft de nieuwe eige naar er belang bij, huis en douche cel ter beschikking te krijgen en misschien wil hij die cel en de ver huiskosten (dit laatste onverplicht) aan u vergoeden, mits u maar ver trekt. U heeft overigens het recht de douchecel weg te nemen, mits u het huis in de oude toestand terug brengt. Het is niet zo. dat 75-jarigen niet uit het huis verwijderd kunnen worden, maar deze hoge leeftijd is in elk geval van belang MAGHERA In het Noordierse stadje Maghera zijn gisteravond rooms-katholieken en protestanten slaags geraakt. Daarbij werden ook auto's omvergeworpen, stenen ge gooid en ruiten vernield. Niemand werd echter bij de gevechten ge wond. De politie verrichtte drie arrestaties, maar zij werden nader hand vrijgelaten. De hartstochten laaiden op nadat 90 studenten uit Belfast een optocht hadden gehouden door deze plaats waarbij zij een beter lot eisen van de rk-minderheid in Noord-Ierland. De studentenoptocht geschiedde on der politie-escorte en de studenten zelf waren niet betrokken bij de ge vechten. (Van een onzer verslaggeefsters) AMERSFOORT Op oude jaarsavond is op 74-jarige leeftijd overleden de heer G. Hogeweg. erel'd van de Bond voor Gereformeerde Jeugd Organisaties (GJO). De heer Hogeweg. die te Goes woonde, is bestuurslid geweest van 1938 tot 1956. Hij was een van de pioniers van het kampwerk in het gereformeerde jeugdwerk. Zaterdag is de begrafenis. Engelsman: Kerst op eerste zondag na 25 december vieren LONDEN In Engeland heeft een conservatief Lagerhuislid. Gresham Cooke, voorgesteld Kerstmis voortaan te vieren op de eerste zondag na 25 december. Volgens hem zou dan wor den voorkomen dat de Kerstviering ontaardt in een .braspartij met een kater', waardoor de industriële pro- duktie wordt ontwricht door absen teïsme. Protestantse en rooms-katholieke woordvoerders zeiden geen religieuze bezwaren tegen een dergelijke veran dering te zien. iwsammssmssMBsmsR NED. HERV. KERK Beroepen te Ens (N.OJP.): J. L. Keij- zer te Niieuw-VennepAbbenes. Aangenomen naar Makkum (vac. A. J. de Bue): C. v. Wijngaarden te Zwaag- westeinde. Bedankt voor Scherpenzeel (Gld.)- toez.: J. Koele te Nijkerk: voor Lienden: I. Boot te Wijngaarden: voor Hoogeveen (vac. D. Noordmans)W. Vons te Kethel (Z.H.) GEREF. KERKEN Beroepen te Oostvoorne-Tinte en te Kollum: H. D. de Wit te Wijckel. Aangenomen naar Heemse (2e pred - j SI.): H. Makkinga te Koudekerk, a/d ijn. CULEMBORG De kerkeraad van I de geref. kerk te Culemborg deelt mee. i dat ds. T. L. H. Pieterse aan haar wens om in 1969 geen beroep in overweging te nemen gehoor heeft gegeven. De pre dikant staat vier jaar in Culemborg en zou dus beroep kunnen verwachten. GEREF GEMEENTEN Bedankt voor Sioux Center (V.S.): A. Vergunst te Rotterdam-centrum. GEREF GEM. IN NED. Beroepen te Bruinisse: J. Pannekoek (Van onze kerkredactie) HAREN (Gr.) Maandag, 6 januari, viert ds. J. A. Winter te Haren, voor wie het er 22 jaar geleden na een operatie uitzag dat hij nooit meer zou kunnen spreken en zijn ambt uitoefenen, een zeer zeldzaam jubileum. De thans 77-jarige predikant werd in 1929 bevestigd in de gereformeerde kerk van Kielwindeweer, een Gro nings plaatsje, waar hij bleef tot hij in 1946 om gezondheidsredenen met emeritaat ging. Het zag ernaar uit, dat een operatie aan zijn strottenhoofd en stembanden laryngectomie heet dat in me dische termen hem het spreken volkomen onmogelijk zou maken, zo dat hij als predikant wel een punt achter zijn werk kon zetten. Papier en potlood zouden zijn onafscheide lijke hulpmiddelen worden. Slokdarm Toch heeft ds. Winter weer spre ken geleerd en door hem veel lotge noten ook. Nederland staat namelijk voorop met het ontwikkelen van een nieuwe vorm van spreken, de zogenaamde slokdarmspraak. Mede dankzij het vernuft en de volharding te Teroeuzen. „Vijand" werd „gesprekspartner" LONDEN De Australische uit gever Rupert Murdoch heeft gisteren het onafhankelijke Londense zon dagsblad News of the world opge kocht Hoeveel hij er voor betaald heeft is niet bekend. Het blad be hoort met een oplaag van 6,2 mil joen tot de grootste bladen ter wereld. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Op de toe nemende invloed van het neo- marxisme in de hedendaagse theologie wees gisteren VU- hoogleraar prof. dr. A. Troost in zijn referaat „Een theologie der samenleving" op de jaarver gadering van de vereniging voor calvinistische wijsbegeerte. De sympathie voor de Tsjechen noemde prof. Troost er een bewijs van. dat velen In het westen tegen woordig geneigd zijn te zeggen: com munisme ja. stalinisme nee. Ook in de kerken en in kringen, die deze gedachte voorheen verontwaar digd afwezen, hoort men nu, dat het marxisme bij uitstek de voorvechter is van sociale gerechtigheid. De drie grote christelijke partijen hebben al len een radikale linkervleugel. In het „spreken" van de kerken evolueerde het marxisme in vijftien jaar van vijand tot gesprekspartner en in tal van landen participeren christenen in guerrilla's en studentenopstanden. Prof. Troost zag verschillende con vergerende lijnen tussen het heden daagse theologische denken en de ge lijktijdige revisie van de marxistische ideologie. Zoals wanneer de theologie in naam van de menselijkheid aan dringt op actieve strijd tegen ongelijk heid, discriminatie, oorlogstoerusting e.d.. strijd tegen elke vorm van hiërar- chie en autokratische structuur, tegen het westers economisch stelsel. De ge dachte van vrede en gerechtigheid van het evangelie loopt parallel met de neo-marxistische maatschappijkri tiek. Verder de aandrang tot structu rele verandering van de samenleving in de zin van vermenselijking, na tionaal Internationaal en mondiaal, waarvoor gewelddadige revolutie geoorloofd geacht wordt. DOPERS Volgens prof. Troost tracht men in de theologie der samenleving de evan gelische boodschap en het gebod der liefde te verstaan zonder hun achter grond in Gods openbaring. Daardoor krijgt de theologie een do perse trek. waarbij zelfs de ambiva lentie van het zestlende-eeuwse do- pendom niet ontbreekt: pacifisme en uitbarstingen van geweld, nu dialec tisch bijeengehouden. De wijsbegeerte van de wetsidee kan waardevolle bijdragen leveren, onder meer doordat ze waarschuwt tegen onevenwichtig reactionaire posi tiekeuze. Aversie tegen het gezag heeft haar voedingsbodem in over schatting van het gezag. Zo is ook de afkeer van het principe van de econo mische concurrentie een reactie op de (door de calvinistische wijsgeren al tijd al gewraakte) verabsolutering van dit principe. Vanmorgen refereerde dr. P. G. Smelik over het psychisch functione ren van dier en mens. Prof. dr. M. C. Smit trad af als secretaris van de vereniging. In zijn plaats werd prof. Troost benoemd. NOORDWIJK Er zal geen afge vaardigde van het Vaticaan de derde zitting van het pastoraal concilie, die van zondag 5 tot en met woensdag 8 januari te Noordwijkerhout wordt gehouden, bijwonen. Wel worden er twee Nederlandse ministers ver wacht, namelijk dr. Marga Klompé van cultuur, recreatie en maatschap pelijk werk en dr. G. H. Veringa van onderwijs en wetenschappen. Het secretariaat van de paus heeft „na rijp beraad" laten weten het niet nodig te vinden dat „het Vaticaaan" zich laat vertegenwoordigen omdat er een nuntius van de paus in Den Haag i woont en dus in de nabijheid van het pastoraal concilie. O UTRECHT Voor de 28.000 werkne mers in de zuivelindustrie hebben de vakbonden zeven procent verhoging van functieionen gevraagd èn verwer king van een deel der prestatiebelo ningspremie in de functieionen. De cao loopt 31 maart af. Andere belangrijke wensen, volle dige doorvoering van de vijfdaagse ttid met een kwartier per dag en af- werkweek. verkorting van de werk- schaffing van de spreidingsregeling, waarbij het mogelijk was bepaalde we ken in het jaar langer te werken en andere korter wegens de aanvoertijden van de melk. In de zuivelindustrie wordt nu W* uur gewerkt. Voor werknemers ouder dan 23 jaar en kostgangers wordt een minimum va kantietoeslag gevraagd van 600. Het minimuminkomen zal moeten gelden voor alle werknemers vanaf 23 jaar. Voor een dienstverband van 25 tot 39 jaar vraaet men twee vakantieda gen extra en bij veertig of meer dienst jaren vier. De bonden vragen tenslotte de toe slag voor georganiseerden nog één jaar te verlengen. Hol n eer in Fur»|in van ds. Winter is deze methode steeds verbeterd. Onlangs heeft deze man „zonder stem" voor 150 medici en logope disten in Groningen een lezing ge houden, waarbij hij zonder microfoon tot in de uithoeken van de college zaal te verstaan was. Er is van hem een Röntgen-geluidsfilm gemaakt (de enige in Europa), waarop men de be wegingen van mondholte en slok darm kan zien en tegelijk de gepro duceerde klanken hoort. Zodoende is ds. Winter van ex-pa tiënt tot helper en je kunt wel zeg gen „paradepaardje" van de faculteit geworden. Toch maakt dat alleen zijn veertig jarig ambtsjubileum nog niet uniek als pastorale loopbaan. Belangrijker is, dat ds. Winter door heel Neder land en tot in België toe patiënten opzoekt, die voor een soortgelijke operatie staan of deze juist ondergin gen. Bemoediging Groter bemoediging voor zulke mensen is niet denkbaar dan het be zoek van iemand, die hetzelfde heeft meegemaakt en toch praktisch nor maal met hen kan spreken en zelfs telefoneren. Meermalen per week gaat de tele foon in de „pastorie": „Kunt u nog niet even naar de kliniek komen?" en dan stapt ds. Winter in welk jaarge tijde ook op zijn brommer om nieu we moed en hoop te brengen aan iemand, die al volledig uitgeschakeld dacht te zijn. Hij komt dan niet als dominee, maar als medemens, en toch beoefent hij zo om het eens heel modern te zeggen een stuk „pastoraat (en apostolaat) der aanwezigheid". Misdadig o Misdadig vindt ds. Winter het, dat er nog ziekenhuizen zijn, waar men patiënten na hun operatie zonder een begin van les in de slokdarmspraak naar huis laat gaan. Hij is voorzitter van de Neder landse Stichting voor Gelaryngecto- meerden, die nog niet lang bestaat en nu ruim een kwart van de achthon derd oud-patiënten in ons land om vat Velen van hen konden hun plaats in de maatschappij, zelfs als zakenman, kapper, notaris, medicus enz. nu behouden. De kerkpresident van de Evange lische Kerk van de Palts. prof. dr. Theo Schalier (68), gaat 30 juni met emeritaat. In maart zal zijn opvolger worden gekozen. 's-HERTOGENBOSCH „Ge- I Volgens de bisschop is samenwer- makkelijk gaan verscheidenen er- «gnSBjarfiS van uit, dat de bisschoppen in vacatures kunnen nog maar moeilijk weer min temp. neer gisteren slag Kopenhagen onbew. 0 Londen mist 3 0.4 Amsterdam zw. bew. 4 Brussel geh.bew. 4 Luxemburg zw bew 1 1 0.4 Parijs motregen 3 Nice onbew 0 Frankfort geh. bew 2 0.1 ZOrich geh.bew. -t 15 Genève zw. bew. -3 0 1 Locarno onbew. -3 0 Wenen sneeuw -fi 11 Innsbruck sneeuw -1 20 Rome zw. bew. 5 0 Madrid onbew. -S 0 Majorca onbew. -2 0 deze tijd van groeiende veran dering nog als eenlingen zouden kunnen fungeren als bases van zekerheden en duidelijkheden, die men elders kwijtraakt. Van hen worden uitspraken ver wacht, terwijl ze zelf menen geen uitspraak te kunnen doen als deze niet mede voorkomt uit de groep van gelovigen zelf. Al leen samen komen wij verder." Dit schryft bisschop J. Bluyssen van 's-Hertogenbosch in een nieuw jaarsbrief aan de priesters van het bisdom en aan de leden van de dio cesane pastorale raad. De brief is onder andere een reactie op persoonlijke brieven en adverten ties in een aantal kranten, waarin de verwachting wordt uitgesproken, dat de bisschoppen zich zullen uitspreken over vragen, die de gelovigen bezig- j houden. Samenwerking binnen het bisdom vormt de kern van de bisschoppelijke brief. Die samenwerking is noodzake lijk geworden omdat de oude, goed functionerende gezagskaders zijn weg gevallen. Dit vacuüm moet worden opgevuld met andere kaders, die uit eindelijk ook weer gezagskaders zijn. 2oals het vroeger ging kan het niet meer, aldus bisschop Bluyssen. Men kan daarover de bisschoppen een ver wijt maken, in feite verwijt men hun ook, dat zij te weinig klare taal spre ken. niet doortastend genoeg zijn, te veel op zijn beloop laten. „Ik sluit niet uit dat de bisschop pen duidelijker zouden kunnen op treden, maar meen wel dat het ge woon een utopie is te menen dat het nog precies zo zou kunnen of weer zou moeten zoals dat vroeger was. Het eenrichtingverkeer werkt eenvoudig weg niet (het tweerichtingverkeer ook nog maar amper)." Alles is in beweging, heel de kerk, heel de geloofsbeleving. „Pak dat maar eens in pakjes die simpel kun nen worden aangereikt en voor de j doorsnee-man acceptabel zijn. Dat gaat zo maar niet." worden aangevuld, terwijl er nu nog van een priestertekort geen sprake is. Verwachting De eigenlijke moeilijkheid ligt vol gens hem in het feit, dat de aard van de vacatures niet parallel loopt met de verwachtingen van de zielzorgers. Er is een overtollig aanbod van priesters voor kleinere pastoraten (priesters van 4045 jaar) en voor teamverband in grotere pastorale een heden (jonge priesters), maar het is moeilijk iemand te vinden voor een groot pastoraat in de traditionele zin of voor een kapelaansfunctie oude stijl. Hierom is een andere verdeling van functies noodzakelijk en samenwer king op plaatselijk niveau, aldus een gedeelte van de brief van bisschop Bluyssen van 's-Hertogenbosch. Ds. Toornvliet (10) De heer G. H. de Winter heeft het j conflict zeer juist gezien: machtsver toon, waardoor er geen ruimte is voor iets '.anders". Nooit en te nimmer was en is het de bedoeling van ds. Toorn vliet geweest een los-van-de- kerk-be- weging van zijn radiogemeente te ma ken. Wel: een springplank en opvang centrum binnen de georganiseerde kerken. Steeds zijn alle bemidde lingspogingen in dezen afgestuit op onwil van de synode, nooit heeft een deputaat van de synode de uitnodiging aangenomen voor een avond waar ds. Toornvliet voorlichting gaf over de achtergronden van het conflict. Van die kant werd een debat vermeden, een stuk praktische oecumene getorpe deerd. De Geref. Kerken zijn niet al leen op dood spoor, maar ook zo rot als een mispel. Men kan in hoog kerkelijke kringen niet eens tegen zijn verlies. Dèt is de aanleiding geweest tot het (nog eens) spelen van dit machtsspel. Wel een wat hoge inzet! Haarlem Mej. G. Dood Huurbelasting (7) Uw commentaren over de huurbe lasting waren voor mij teleurstellend, evenals de houding van de a.r voorstemmers. Waarom moet toch steeds de groep even boven de loon grens in de hoek gedrukt worden? De ze mensen, die dikwijls door ijver en studie bereikt hebben dat zij iets meer verdienen dan de grote en machtige groep arbeiders, zitten veelal bij be drijven en overheid op verantwoorde lijke posten, waar zij met veel animo en verantwoordelijkheidsgevoel hun weilk doen, iets wat lang niet van alle groepen gezegd kan worden. Met hun salaris behoren zij eigenlijk bij de la ger, met hun verplichtingen bij de ho ger betaalden. Evenzo was het met de huurbelasting: er kon nl. niet meer belasting dan de basi9huur geheven worden, zodat ook hierdoor dezelfde groep getroffen zou worden. Ten slotte hebben de hooegesalarieerden altiid nog de mogelijkheid een huis te ko pen... Het is mij nog nooit gelukt vol doende geld bijeen te krijgen om een huis te kopen, zoals zovelen van ml in leeftijd (45 jaar) en het ziet er niet naar uit dat het ooit lukt. gezien de steeds hoger wordende prijzen waar je achteraan blijft hollen of kruipen, be ter gezegd. En als je dan ten slotte maar je slecht afgewerkte huurwoning wat opknapt (niet, zoals bij een eigen huis. aftrekbaar van de belasting!), dan komt er een zoals hijzelf zegt sociaal bewogen minister, die zelf nog geen ƒ200 per maand huur be taalt, om deze rustige groep nog eens extra uit te knijpen. Met bezorgdheid wachten wii op de volgende (wellicht wederom discriminerende) maatrege len van deze stijfkoppige minister. Rotterdam I. Visser Huurbelasting (slot) Wat wel weinig burgers met norma le opvattingen omtrent billijkheid en redeliikheid zullen hebben verwacht is toch gebeurd: de Eerste Kamer heeft de wet op de zgn. huurbelasting verworpen. En daarmee het bewonen van woningwethulzen, waar de staat ten laste van de belastingbetalers jaarlijks belangrijke bedragen oo toe legt. ook door huurders met hoge in komens pesanctioneerd. Maar mocht men van de meerderheid van de leden van dit behoudende collepe wel ver wachten dat ze van dezelfde weAce- lb'kheids7i'n pri activiteit zonden doen bliiken als de meerderheid van de Tweede Kamer, nadat ze jarenlang hebben goedgekeurd dat huiseigenaren ger'wons'en werden hun woningen bp- neden de kosthuurpriis te verhuren zonder dat b'«n rechtsgevoel er door "escbokt werd'' Den Haag H, VTaardingerbrock Drs. Brouwers: fusies zijn nuttig (Van onze kerkredactie) PRINCETON Een Amerikaans opinie-instituut heeft meer dan 15.000 mensen In dertien verschillende landen gevraagd naar hun opvattingen over ge^e*sferk"?/'te«enstand tegen huwelijken tussen blanken en niet-blanken werd in de Verenigde Staten gevonden (72 procent). Griekenland was het land. waar men het felst tegen „oecumenische" huwelijken en tegen huwelijken tus sen joden en christenen was. De voorstanders van deze drie soorten van huwelijken waren steeds het talrijkst in Zweden. (Van onze kerkredactie) ATHENE De „volle bereid heid" van de orthodoxen tot in tensieve samenwerking met de oud-katholieken beklemtoonde metropoliet Emilianos Timiadis in een interview met de oud- katholieke internationale infor matiedienst in Athene. De metropoliet, die de permanente vertegenwoordiger van het oecume nisch patriarchaat van Konstantino- pel bij de Wereldraad in Geneve is. treedt op als de officiële spreekbuis van zijn patriarchaat in interkerke lijke zaken. Hij betreurde het, dat de contacten tussen oud-katholieken en ortho doxen tot nu toe tot de theologen beperkt zijn gebleven. Slechts hier en daar. zoals in Nederland en Zwitser land. waar de oud-katholieken hun kerken aan de orthodoxen ter beschikking stellen, is het tot prak tische contacten gekomen. Dat de toenadering nog moeilijk is, I kon de metropoliet constateren bij het gesprek tussen oud-katholieken en orthodoxen in september 1966 in Belgrado. Van orthodoxe zijde werd toen de vrees uitgesproken, dat de oud-katholieke sacramentsge meenschap met de anglicanen een ernstige hinderpaal betekende voor de intercommunie tussen oud-katho lieken en orthodoxen. Verwijten Op deze conferentie werd de oud-katholieken zelfs „dogmatisch syncretisme" en „ethisch minima- j lisme" verweten. Des te meer hopen de orthodoxen, dat de oud-katholieken zullen komen tot een duidelijke uiteenzetting van hun geloof, die ook voor orthodox begrip helder is. Tot nu toe heeft de oud-katholieke dogmatiek zich be perkt tot de confrontatie met het rooms-katholicisme en het protestan tisme. wat de orthodoxe lezers liet bevredigen kan, aldus metropoliet Emilianos. W nieuwe Elektronisch instrument te bespelen als orgel, piano, spinet en klavecimbel. Demonstratie iedere dag van 9-12 en van 2-6 uur behalve donderdags. NEONVOX Wilp Gld. Tel. 05716-415 b.g.g. 05761-5711 BON ZENDEN AAN NEONVOX, Wilp. Gld. Naam Adres Plaats Verzoekt toezending uitgebreide gegevens AMSTERDAM Geen enkele inkomenspolitiek deugt als strijdmiddel tegen de inflatie, wanneer niet allereerst de prijs stijging op minstens de helft wordt teruggebracht. Een afwij kende ontwikkeling in het bui tenland hoeft ons daarbij niet te hinderen. Dit schrijft de secretaris-generaal j van het ministerie van economische zaken, drs G. Brouwers, in Econo- misch-Statistische Berichten van de- ze week. Van drie kanten wil drs. Brou- wers de prijsstijging tegen gaan. Allereerst door de overheid. Met j name om internationale redenen is i een structuurwijziging in het belas- j tingstelsel nodig, eri het prijs- en looneffect van indirecte en directe j belastingen verschilt uiteindelijk slechts weinig, maar om uit de prijs- en loonspiraal te komen moeten we toch behoedzaam te werk gaan. Een betere beheersing van de uitgaven is dan ook onontbeerlijk. Automatisme Er kan ook iets gedaan worden op het gebied van de prijsvorming zelf. OEMOEAHIA De Biafraanse lei der kolonel Oejoekwoe heeft in een nieuwjaarsrede een beperkt bestand zonder enige voorwaarden vooraf, I voorgesteld. Een dergelijk bestand. aldus Oejoekwoe. zou uiteindelijk 1 kunnen leiden tot vrede in de nu al anderhalf iaar durende oorlog met Nigeria. Dit is de eerste keer dat Biafra een dergelijk voorstel doet. Het automatisme in de prijsstijging op de binnenlandse markt moet recht streeks worden bestreden, niet door ingrijpen van de overheid maar door bevordering van de concurrentie. „Juist in een maatschappij met volledige werkgelegenheid moeten distributie ruim baan krijgen. Over heidsmaatregelen zijn nodig waar nieuwe vormen van produktie en het automatisme van de prijsverho ging zich hardnekkig handhaaft." Lonen In de derde plaats de lonen De vrije loonpolitiek is geen succes. Maar ook de geleide loonpolitiek van de jaren vijftig had op de duur bezwa ren. De inkomenspolitiek zou op twee pijlers moeten rusten: nationale pro ductiviteit (zoals vroeger) en winst deling De loonkosten zouden dan de macro-economische grens niet hoe ven te overschrijden. De inkomens zouden mede worden bepaald door het resultaat van de onderneming. Ver schillende grote bedrijven zijn deze weg al een eind weegs opgegaan. Fusies nuttig Drs. Brouwers vindt ook dat men nog te bang is voor fusies.. Die noemt hij voor produktiviteit en sociaal- economische evenwichtigheid nut tig en onvermijdelijk. De grote ondernemingen van deze tijd noemt hy de kernen van de wel vaart. Dit betekent niet. dat men er in stille aanbidding naar behoeft op te zien. Hun gedrag moet aan het algemeen belang worden getoetst door een overheidsapparaat, dat van gelijk gewicht is Het grootste bedrijf van Nederland blijft op dit punt ech ter bij zijn tijd achter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2