ZWINGLI
Don Mazzi krijgt
nu meer steun
Studentengroepering is
naar links verschoven
Ds. Venema wil naar
Geref. Gemeenten
Pater Byrne
zoekt hulp
voor Biafra
Een woord voor vandaag
Gedenkteken voor
Schweitzer in
Oost-Duitsland
NVSH krijgt een
proces-verba al
AARTSBISSCHOP SCHRIJFT
Braziliaans
regiem ontneemt
twaalf politici
alle rechten
Onderscheid
tussen
docerenden
Franse patiënt met
nieuw hart overleden
Luther
Celibaat
Fresco's
VERTRAGING BIJ
UITBETALING
STUDIEBEURZEN?
Soms kan een ander de dingen veel beter zeggen, dan ik ze
stamelen kwam. Neem dit gebed van een Afrikaanse neger
over oudjaar:
Een jaar ligt achter ons.
Voorbijgegaan.
Als een weg kaarsrecht door de savannen,
in bochten over steile heuvels.
Kuilen, pannes,
gemiste aansluitingen en kansen
Heer, om deze gemiste kansen
zou ik kunnen wanhopen,
als u niet zou vergeven.
Heer, iedere dag is uw genade nieuw.
Sinds de regenboog,
en uw godheid
sinds Jezus Christus.
We lezen vandaag: Psalm 125 1-5.
We lezen morgen: Mattheus 3 1-17.
DINSDAG 31 DECEMBER 1968
Contact met classis-Dordrecht
(Van onze corresponden)
ZWIJNDRECHT Ds. E. Ve
nema, die zich enkele jaren ge
leden met een deel van zjjn
christelijk-gereformeerde kerk in
Zwijndrecht losmaakte van het
verband van zijn kerken wil zich
gaan aansluiten bij de Gerefor
meerde Gemeenten. Hij heeft
daartoe een verzoek gericht tot
de classis-Dordrecht van dit
kerkverband.
De clasis heeft niet onmiddellijk
met het verzoek ingestemd. Op de
jongste bijeenkomst is een commis
sie benoemd die de zaak verder
moet gaan uitzoeken.
Ds. Venema werd in 1922 in Leeu
warden geboren. Hij ontving zijn op
leiding aan de theologische (toen
nog) school van de Christelijk Ge
reformeerde Kerken te Apeldoorn,
waar hij in 1952 zijn kandidaats
examen aflegde.
In datzelfde jaar nam hij een be
roep aan naar Maassluis. In 1957
(Van onze kerkredactie)
SCHIPHOL Gisteren arri
veerde pater Anthony Byrne in
Nederland om hulp te zoeken
voor Biafra. Hij leidt op het
ogenblik het Caritas hulppro
ject, de rooms-katholieke orga
nisatie van voedselvluchten naar
Biafra verzorgd vanaf het eiland
Sao Tome.
Hij is naar Europa gekomen om
contact te leggen met de Caritas-or-
ganlsaties In vele landen om te pro
beren meer fondsen te krijgen voor
zijn werk.
„Ik heb de indruk." zei hij gisteren
na aankomst, „dat de bereidheid van
de mensen om geld te geven voor
voedselhulp in Biafra de laatste tijd
afneemt. Ik wil nu proberen de
mensen nog eens extra van de schrij
nende noodsituatie In Biafra te over
tuigen. Ik hoop dat ze doordoor over
hun zeer begrijpelijke Bi af ra-moeheid
heen zullen komen."
Pater Byrne vertelde dat voor de
eerste drie maanden van 1969 voor
Biafra een dodencijfer van minstens
een miljoen mensen wordt verwacht.
Byrne blijft enkele dagen in Neder
land en vertrekt dan naar Rome om
de fondsencampagne voor te berei
den.
WEIMAR In het Oostdultse
Weimar is opgericht wat genoemd
wordt het eerste gedenkteken voor
Albert Schweitzer in Europa. Bij de
plechtige inwijding sprak Gerald
Götting. voorzitter van de Oostduitse
CDU, die in de totstandkoming een
belangrijk aandeel had.
UTRECHT Het hoofd van het
arrondissementsparket in Utrecht,
mr. W. H. Overbeek, zal proces-ver
baal laten opmaken tegen de NVSH
of een ander die verantwoordelijk is.
wegens het uitstallen van enkele
prenten van erotische kunst op een
stand van de NVSH tijdens het za
terdag jongstleden gehouden
pop-festival Flight to Lowlands para
dise in de Margriethal in Utrecht.
Mr. Overbeek vindt enkele prenten
„schunnig" en aanstotelijk voor de
eerbaarheid De officier ziet echter
geen aanleiding tot directe inbeslagne
ming van de collectie De prenten
werden vrijblijvend aan de officier
afgestaan door de standhouder.
DEN HAAG Bij de Tweede
Kamer is een wijziging van de Wa
renwet ingediend. Voorgesteld wordt
het door bedrijven te betalen waren-
wetrecht zodanig te verhogen, dat
daaruit het rijksaandeel van vijftig
procent in de kosten van de keu
ringsdiensten kan worden gedekt.
FLORENCE Don Mazzi, de
Italiaanse priester der armen,
die dit najaar in het nieuws
kwam door een fel conflict met
zjjn aartsbisschop, heeft steun ge
kregen van een andere aarts
bisschop, Salvatore Baldarassar-
ri van Ravenna. Pogingen van
kardinaal Florit om in de kerk
van Isolotto, waar Mazzi pas
toor was, missen te laten lezen
stuiten op verzet van de de pa
rochie.
Bisschop Salvatore Baldarassarri is
de eerste kerkelijke functionaris die
Don Mazzi enige hulp geeft. Deze,
voor Italië progressieve kerkelijke lei
der, schreef hem een brief, waarin hij
zei: „Uw experiment is waardevol,
maar het heeft enkele anarchistische
trekken. Laat echter wie zonder zon
de is de eerste steen werpen. Het is
noodzakelijk dat u (en uw mensen)
die anarchistische trekken uitwissen".
De aartsbisschop van Ravenna voeg
de aan zijn brief toè dat Mazzi er
gebruik van mocht maken. Dit bete
kent dat hij ronduit par4,,-v"ïft rr*%Jb-
zen tegen kardinaal Fl^a^ng in e<*
geste'
Bariton
Ook de Italiaanse bariton G.'^teppe
Zechillo van de Opera van Milaan
heeft Mazzi steun toegezegd. Hij be
loofde vanavond het Ave Maria van
Schubert te komen zingen voor de
parochianen die Mazzi niet meer mag
leiden, maar die hem trouw bleven.
Intussen proberen de parochianen
nog steeds bepaalde priesters die in
opdracht de missen komen lezen in
de kerk, hun werk onmogelijk te ma
ken. Ze versperren de ingang, zodat
zij niet naar binnen kunnen komen.
Toen de afgelopen zondag een
priester er toch in slaagde om via een
zijdeur het altaar te bereiken keerde
de hele parochie hem de rug toe en
ging voort met de eigen gebedsdienst
Storen
Het bureau van de kardinaal ver
weet de parochianen de diensten te
verstoren. Hun antwoord: Dat is niet
waar. De priesters van de kardinaal
komen onze diensten verstolen.
Van de armenwijk Isolotto schijnt
het verzet tegen kardinaal Florit nu
over te slaan naar andere parochies.
In Vingone zei pastoor Fabio Masi
zondag van de kansel, dat hij en zijn
parochianen veel gemeen hebben met
Isolotto.
vertrok hij naar Zwijndrecht. In
1965 kwam het tot een conflict met
zjjn kerkverband.
Samen met het grootste deel van
de gemeente maakte hjj zich los om
een zelfstandige kerk te vormen die
zich Christelijk Gereformeerde Ker
ken in Hersteld Verband noemde.
De 'kerkeraad van deze zelfstandi
ge gemeente heeft nu besloten zich
weer bij een kerkverband aan te
sluiten.
RIO DE JANEIRO De Brazi
liaanse regering heeft bij decreet be
sloten de voormalige gouverneur
van de staat Guanabara, Carlos La-
cerda, en elf leden van het federale
parlement voor tien jaar alle poli
tieke rechten te ontnemen.
Onder de parlementsleden, die
door deze maatregel zijn getroffen,
is Hermano Alves, wiens kritiek op
de strijdkrachten aanleiding voor
president Costa e Silva was de dic
tatuur uit te roepen met steun van
het leger.
Carlos Lacerda is een van de fel
ste tegenstanders van de president.
Hij heeft altijd gepleit voor demo-
kratische verkiezingen en steunde
oud-president Goulart in zijn pogin
gen het land te demokratiseren.
Het regiem van Costa e Silva
heeft inmiddels twee journalisten
van gematigde bladen vrijgelaten.
Een onbekend aantal verslaggevers
is nog in hechtenis.
Congres meningsvorming
AMSTERDAM Het hoofdbestuur
van de Ned. Maatschappij voor Nijver
heid en Handel heeft een congres be
legd dat onder de titel „Meningsvor
ming in een probleemrijke samenle
ving" zal worden gehouden op woens
dag 22 januari in het Nederlands con
gresgebouw in Den Haag.
Minister Klompé zal het openings
woord spreken. Er zullen inleidingen
worden gehouden door prof. Zahn, prof.
mr. dr. M. Rooij en dr. E. Diemer. De
forumdiscussie zal onder leiding staan
van prof. dr. P. Kuin.
T)\ M PATRI*
INCRATO PATRTV.CAiSVS A6 CNSE. GAOO;
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG Buitengewone
hoogleraren en lectoren die niet wo
nen in de plaats waar hun universi
teit of hogeschool gevestigd is. krij
gen een vergoeding voor reiskosten
lste klas. Docenten die verbonden
zijn aan de erkende opleidlnaen voor
middelbare akten kriigen echter In
een soortgelijke situatie slechts een
vergoeding voor reiskosten 2de klas.
In antwoord op vragen hierover
heeft minister Veringa meegedeeld,
dat de vraag thans in studie is of er
voldoende redenen ziin om de bijzon
dere regeling voor buitengewone
hoogleraren en andere bekleders van
deelbetrekkingen te handhaven.
Over de kwestie lste klas-2de klas
bestookte het Tweede-Kamerlid Van
der Lek (PSP) de minister met zes
vragen, o.a.: „Acht de minister deze
gehele of gedeeltelijke discriminatie
van het hoger beroepsonderwijs in
overeenstemming met de betekenis
van deze vorm van onderwijs of
heeft zij ten doel de scheiding tussen
dit en het wetenschappelijk onder
wijs te vergroten door docenten van
het wetenschappelijk onderwijs er
van te weerhouden zich voor het ho
ger beroepsonderwijs beschikbaar te
stellen?"
In het ministeriële antwoord wordt
druk geschermd met het Ver-
plaatsingskostenbesluit. Het laatste
woord is dat het in de bedoeling ligt
te streven naar een zo uniform moge
lijke regeling, geconformeerd aan die
voor de rijksambtenaren.
Hel ww?r in Europa
weer min.temp neer
gisteren slag
Kopenhagen sneeuw -5 1
Londen «eh.bew -3
Amsterdam
Brussel
1 Luxemburg
Parijs
Nice
Frankfort geh bew
Münehen onbew
Zünch sneeuw
Geneve
Locarno
Wenon sneeuw
Innsbruck mist
Rome onbew
Madrid onbew.
Majorca zw.bew.
HULDRYCH ZW1NGLI
zoals hij in ons schoolboekje stond
(Van onze onderwijsredacteur)
GRONINGEN „Kritische Universiteit er wordt gezegd:
dat „kritische" is overbodig; een tautologie. Een univer
siteit die zich niet kritisch zou opstellen, is geen universiteit.
In de grond van de zaak is dat natuurlijk juist, maar in feite zit
het met die kritische houding niet goed. Het ontbreekt aan alle
kanten aan zelfkritiek. Merkwaardig dat mensen met een we-
tenschappelijk-kritische instelling daarvan zo weinig toepassen
op zichzelf, op hun onderwijs en op de maatschappij.
QVVOvO PIK OÖOMATA tANfO
In de hele academische kring
zit een flink stuk zelfgenoeg
zaamheid. Bij de hoogleraren en
ook bij de studenten. De nieuwe
studentengroeperingen gaan
soms weer dezelfde kant op als
de traditionele. Je kunt ook
over wereldhervormingen met
heel wat zelfgenoegzaamheid
praten".
In de rede die hij hield bij de ope
ning van het academisch jaar zei
prof. dr. J. Th. Snijders: „We moeten
niet te zeer schrikken als de stem
van de studenten niet precies onze
toonhoogte en ons volume blijkt te
hebben. Men kan luidruchtige for
muleringen horen: de universiteit
als instituut van permanente
maatschappijkritiek, de universiteit
als broedplaats van de revolutie.
Maar dat mag ons niet doof maken
voor de ernst van de problematiek
die de studenten ter sprake bren
gen".
Hij voegt er nu aan toe: „Onze
maatschappij blijkt duidelijk niet in
staat een aantal fundamentele
vraagstukken op te lossen. Neem
bijvoorbeeld de verhouding tussen
oost en west, de verhouding tussen
arme en rijke landen. Het is een
belangrijke winst dat studenten nu
met deze zaken bezig zijn; dat ze uit
hun isolement zijn gekomen."
Verschuiving
Uit zijn rede: „Van een buiten-
maatschappelijke kaste schijnen de
studenten geworden tot het sterkst
maatschappelijke geëngageerde deel
van de jeugd niet alleen, maar van
de bevolking. Het proces is niet be
perkt tot een kleine minderheid, zo
als sommigen denken. Natuurlijk
zijn er min en meer actieve en radi
cale figuren maar het is de studen
tengroepering als geheel die
maatschappelijk in verschuiving is
geraakt".
Klopt dat wel: dat meer dan een
minderheid hierbij betrokken is? De
rector haalt een zojuist onvangen
almanak van Magna Pete, de Gro-
ningsche Vrouwelijke Studenten
Club, tevoorschijn. Het boek stelt
oorlogsfoto's tegenover vredesjaar
tallen. „Als je zo'n almanak van een
traditionele vereniging ziet... dat
was vroeger ondenkbaar. De
maatschappelijke distantie is weg.
Er is een toenemend probleembe-
wustzijn. Bij de een heviger dan bij
de ander, maar je merkt overal dat
de studentengroepering in haar
geheel naar links is verschoven".
Ideaal
Op de vraag hoe dan verklaard
moet worden dat tweederde van de
studenten bij hun eigen verkiezin
gen wegblijft, antwoordt prof. Snij
ders, dat men maatschappelijke be
langstelling niet moet verwarren
met interesse voor de studentenpoli-
tiek. Verder merkt hij op dat bij
elke stroming het werkelijke enga
gement een zaak is van een minder
heid.
„De minderheid moet duidelijk
een ideaal stellen. Zij speelt een
grote positieve rol: de gezapigheid
doorbreken, de meerderheid uit haar
inertie halen. Dat is de eigen waar
de van de minderheid die ik na
drukkelijk wil onderstrepen. Maar
ik moet hier wel aan toevoegen dat
het bezitten van die eigen waarde
de minderheid niet het recht geeft
beslissingen naar haar smaak af te
dwingen.
De minderheid moet proberen
meerderheid te worden, maar als
haar dat niet lukt, mag zij geen
beslissingen gaan forceren. Con
creet: het is de plicht van de min
derheid voor haar overtuiging op te
komen, maar als zij er niet in slaagt
voldoende anderen te winnen voor
bijvoorbeeld een collegestaking, dan
moet een meerderheid van studenten
die een college wèl wil bijwonen,
dat ook kunnen doen".
Het kan wèl
Sprekend over de medezeg
genschap van de studenten, geeft de
Groningse rector als zijn persoon
lijke mening dat men de reeks van
onderwerpen die in aanmerking ko
men voor inspraak, zo breed moge
lijk moet nemen, zowel naar de on-
derwijskant als naar de bestuurlijke
kant. Wie bedenkingen maakt in de
geest van „kan dat nou wel?", moet
maar eens zijn licht gaan opsteken in
Noorwegen waar al decennia wordt
bewezen wat er met de medezeg
genschap van studenten allemaal
kan.
Prof. dr. J. Th. Snijders
Prof. Snijders maakt alleen een
uitzondering voor benoemingen.
Niet omdat de studenten daarmee
niets te maken zouden hebben (ze
zouden er toch eigenlijk op de een
of andere manier wèl bij gehaald
moeten worden), maar omdat de ge
wenste vertrouwelijkheid en
deskundigheid het onmogelijk ma
ken in een "grote volksvergadering"
te behandelen.
Wat vindt hij van dc formule die
in sommige publikaties van studen
ten voorkomt: dat de vertegen
woordigers van de studenten louter
het standpunt van degenen die hem
afgevaardigd hebben, kunnen verde
digen en dat ze om van standpunt te
veranderen eerst overleg zouden
moeten plegen met hun achterban?
"Als je werkelijk zo'n strikte last
en ruggespraak zou krijgen, heb je
geen overlegorgaan meer; dan breek
je het overleg in tweeën. Maar het
lijkt me dat die eis „mèt last en
ruggespraak" kan vervallen als er
werkelijk openheid en een goede de
mocratische controle is".
Prof. Snijders vindt het heel be
grijpelijk dat men In de kring der
studenten ijvert voor een meer di
recte democratie. Bestuursstructu
ren en geïnstitutionaliseerde
deskundigheid ontwikkelen zich ge
makkelijk tot machtsapparaten. Dat
is dan ook een reden om ze te con
troleren via openbaarheid. (Niet om
ze af te schaffen, want dat opent de
weg voor een nieuwe macht die
meestal minder controleerbaar is).
De Groningse rector gaat in menig
opzicht akkoord met wat uit studen
tenkringen naar voren komt, maar
hij plaatst er op diverse plaatsen
wel nuchtere kanttekeningen bij. Zo
bijvoorbeeld bij het projectonder
wijs in het plan voor de Radenuni
versiteit:
IrEr moet zeker een plaats zijn
voor dat werken aan projecten,
maar daarom is dit nog niet dè me
thode. Als het hele onderwijs zo zou
moeten worden ingericht, wordt dat
een onmogelijke opgave en een
energieverspilling van jewelste. De
fout bij het lanceren van die projec
tenidee is de mono-methodiek".
„Enig geweld"
In een discussie (met sudenten
van de KrU bij het Thijmge-
nootschap) zei prof. Snijders dat
men er de studenten dankbaar voor
moet zijn dat zij impasses trachten
te doorbreken. „Dat gaat altijd ge
paard met enig geweld", Vraag: wat
heeft U bedoeld met deze uitspraak?
Uit het antwoord blijkt dat prof.
Snijders een bepaalde betekenis van
het woord „geweld" voor ogen heeft
gehad die tot misverstanden kan lei
den. „Tussen praten en oorlog voe
ren ligt een hele scala van actiemid
delen Ik reken een staking ook tot
geweld. Een docentenstaking waar
bij geen examens meer zouden wor
den afgenomen, kan gewelddadiger
zijn dan dat er iemand wordt afge
ranseld. Geweld is geen simpele
term. De kracht van een maatregel
moet je beoordelen naar de aard
van het doel, de aard van het mid
del en het mogelijk effect van het
middel".
In de Nederlandse situatie is prof.
Snijders tegen verstorend ingrijpen.
„Wanneer de overheden vragen om
een gesprek, is geweld onzin. Ik heb
wel gemerkt dat je moet oppassen
met terminologie. Voor een discussie
met studenten zette ik als stelling
op: zeer weinig revolutiepogingen
realiseren een revolutie; zeer weinig
revoluties realiseren enigermate hun
ideaal. Maar de term „revolutie"
bleek erg dubbelzinnig: een radicale
snelle verandering en een geweldda
dig middel tot veranderingen".
We proberen bet in Nederland
vaak met de oplossing van geven en
nemen. Spreekt het compromis CJ
aan?
„Uiteindelijk wel. Maar je moet
niet te vroeg water in de wijn doen.
Ik wil eerst graag kijken hoever het
elastiek kan rekken in de situatie
die er nu is. Daarom vind ik het ook
prettig nu rector te zijn".
Geen karikatuur
Willen alle agerende studenten
ook tot oplossingen komen? In
Duitsland kan men deze redenering
horen: de opstandigen zijn niet zo
onnozel dat ze niet zouden beseffen
dat hun wijze van ageren extreem
rechts in de kaart speelt waarom
gaan ze dan door? is het er mis
schien om begonnen martelaar te
worden van een reactionair ingrij
pen? Wat vindt V van die gedachte?
„Ik zie dit probleem ook wel.
Extreme acties kunnen kwalij
ke reacties uitlokken. Er kan
ook een bedenkelijk spelletje ge
speeld worden met de „Verelen-
dung", niet gebruikt als theorie,
maar gehanteerd als een mecha
nisme. Niemand heeft het recht
het eerst slechter te maken om
dat het dan wel beter zal wor
den. Maar we moeten met de
voeten op de grond blijven.
Ik geloof dat we zeker hier
in Nederland, te maken hebben
met studenten die oprecht zijn
in hun kritiek op de maat
schappij. Als iets niet precies
in ons eigen straatje past, hoe
ven we er nog niet meteen een
karikatuur van te maken".
(Van een onzer verslaggeefsters)
ZLIRICH Morgen 1 januari 1969 herdenken de Zwit
serse kerken hun reformator Zwingli. Het is dan 450 jaar
geleden dat hij werd aangesteld tot pastoor van de domkerk in
Zurich waar zijn belangrijkste werk als hervormer tot stand kwam.
Zijn functie werd 450 jaar geleden
In 1519 die van „Leutpriester" niet
zozeer een gemoedelijke Zwitserse
benaming als wel een aanduiding in
de middeleeuwer van een geestelijke,
die speciaal met de zielszorg was be
last. In Nederlandse termen komt het
neer op ..wereldheer".
Op school leerden we, dat Zwingli
voor de reformatie in ons land veel
en veel minder van betekenis is ge
weest dan Calvijn en Luther. Je keek
dan wat meewarig ln het boek naar
het plaatje van de man met de
hoed-pet. die bij ons de top niet had
bereikt.
sneeuw
l.bcw.
mist
PARIJS Jacques Nemon de
vijfde patiënt die ir. Frankrijk een
nieuw hart kreeg, is in een zieken-
j huls te Suresnes overleden. Zijn
toestand ging snel achteruit toen zich
afstotingsverschijnselen hadden voor-
l gedaan.
In Zwitserland is zijn invloed ech
ter des te groter geweest en zelfs op
een breder terrein dan alleen dat van
de theologie Bij de herdenkingen
wordt dezer dagen namelijk ook aan
dacht besteed aari zijr. sociale en po
litieke activiteiten, waarmee hij
evenals met riin bijbeluitleg baan-
Zürich.
Als pastoor van de domkerk in die
brekend werk heeft verricht.
Toch heeft Zwingli zelf niet meer
gewild dan alleen de Bijbel voor de
mensen verstaanbaar te maken. Hij
begon hiermee in Zurich. In plaats
van over perikopen door de kerk
uitgezochte gedeelten besprak hij
de Bijbel deel voor deel. Hij maakte
we kenn-s met he' werk van Luther
voor wie hij veel bewondering had.
maar hij gin? '-«tl» eigen weg
Dat was ai begonnen toen hij stu
deer Je order Wvttenbach Deze raad
de hem aan dc Bijbel te gaan lezen
iets dn' rnor üp *iv' onTebrul,<'eMjk
was.
Toen hij pastoor werd In zijn
eerste plaats Glarus ging hij Grieks
studeren om de Bijbel in de grond
taal te kunnen lezen. Enige jaren was
hij veldprediker, waarna hij naar Ein-
siedeln ging en ten slotte naar
stad fungeerde hij eigenlijk niet al
leen als geestelijke, maar ook als
burgemeester, schrijver en ad
viseur.
Had hij reeds eerder van zich doen
spreken toen hij het vechten in
vreemde krijgsdienst van de Zwitsers
ook om de gevolgen voor het land
veroordeelde, nu kantte hij zich te
gen de misstanden onder de priesters,
in de kloosters en in de curie.
Met andere priesters pleitte hij
voor afschaffing van het verplicht
celibaat. In het geheim trad hij in
1522 in het huwelijk met Anna
Reinhart.
Zwingli kon zich als pastoor van de
domkerk niet aan alle opgeworpen
vragen ln die ''oerlge tijd onttrekken
Tot tweemaal toe organiseerde een
raad In Zürich "en dlsouut, waaraar
zeshonderd mensen deelnamen
Zwingli stono in het middelpunt. Hi
stelde ln 67 stPllinger het programnv
van hervorming op. waarin hij oj
grond van de Bijbel nieuwe bezlnninr
op de christelijk* boodschap, he» we
zen van de kerk en opheffte<? van d.
misstanden wensti
Het kwam niet tot een vergelijk
ook bij de tweede keer niet. Maar de
raad gaf te kennen, dat Zwingli ge
woon met zijn verklaring van het
Evangelie moest doorgaan.
In 1524 brak de reformatie door.
De raad verbood processies, over
fresco's werd witkalk gesmeerd, het
altaartafel werd opgeruimd en de re
likwieën op het kerkhof begraven.
Op aanraden van Zwingli werden de
missen afgeschaft
Hij maakte daarna een proeve voor
een evangelische avondmaalsviering,
die voor het eerst op groene donder
dag in 1525 werd gebruikt,
DEN HAAG - De Tweede-Kamer
leden Engelbertink en Boot (beiden
kath.) vragen de ministei van onder
wijs en wetenschappen of het juist is
dat een aantal studenten in financiële
moeilijkheden verkeert als gevolg
van vertraaedp uitbetaling van stu
diebeurzen
Zij 'nformeren naai de oorzaak
an die vertraging en naar het aanta'
studenten .1at hiervan nadeügp ge
volgen ondervindt Terslnfte wilier
de Kamerleden wten welke maatre
gelen dp ninister denkt te nemen om
aan de vertraagde uitbetaling een
eind te maken.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zoetermeer (vac. H. K.
v. Wingerden): J. Koele te Nijkerk; te
Nunspeet; J. H. Vlijm te Krimpen a. d.
IJssel; te Rotterdam-Zuid (wijkgem.-
Slotboom): D. Bouman te Garijp; te Zie-
rikzee (toez.): J. v. d. Schee te Hooge-
veen.
Beroepen te Rotterdam als jeugdpred.
(vac. W. R, v. d. Zee): B. J. Blaauwen-
draad te Etten-Leur (N.B.).
Bedankt voor Velp (as. vac. W. de
Jong - toez.): J. F. M. v. Malssen te
Schingen; voor Ede (vac. J. v. d. Heu
vel) C. J. P. Lam te Pqtten; voor Voor
burg: Joh. Dijkstra te' Kampen; voor
Emmastad (Curacao): L. Wieringa te
Eefde.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Haamstede: kand. W. v.
de Kooij te Den Haag; te Westerveld-
Zevenaar: J. J. Nijen te Lemele, die dit
aannam.
Aangenomen naar Zweeloo: kand. W.
F. Fokkema te Groningen, die bedankte
voor Twijzel en voor Warffum.
EVANG. LUTH. KERK
Aangenomen naar Deventer: A. Kalis
te Woerden.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt voor Brampton (Can. Ref.
Church): A. P. v. Dijk te Nieuw Leusen
(O.): voor Utrecht-centrum: J. M. Goed
hart te Drachten.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Amsterdam-Nieuw-
West: H Biesma te Stadskanaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Franklin Lakes (N.Y. -
V.S.): H. Rijksen te Gouda.
SCHIPHOL Met een order van
Air Congo voor acht F-27 Friendship!
lebben de Fokker vliegtuigfabrieken
en Fokkers Amerikaanse licentiehou
der Fairchiid-Hiller thans 500 exem
plaren van dit succesvolle tweemoto*
rige turboprop vllogtuig verfcooht.