Pas dan echt het
feest van vrede
HOE ZAL KERST
IN 2000 ZIJN?
O'
Schoolvoorbeeld
van een feestdis
Het
loopt
ten
einde
De grote spiritist
REVEIL NODIG
ISLAM
REIKT
HAND
Techniek voorop
In latere eeuwen aal het de
kinderen op de scholen over de
gehele wereld worden geleerd:
„Van het jaar één tot het jaar
2000 was er geen zo belangrijk
als 2000. Want In dat jaar zal
voor het eerst het kerfstfeest
voor de christelijke wereld wer
kelijk een feest van vrede en
liefde worden, dat in het bijzon
der wordt gevierd in het aloude
Salem (vrede), de stad Jeru
zalem, die dan zal zijn uitge
groeid op zo een wijze, dat zo
wel Bethlehem als Nazareth er
deel van uitmaken.
De christelijke wereld is in
2000 een eenheid geworden en
heeft daarmee haar aanhang en
aanzien hersteld in overleg met
wereldkalifaat en wereldopper
rabbinaat, beide in Jeruzalem
zetelend, die er tijdens in stilte
gevoerde besprekingen op aan
drongen de vrede en liefde niet
langer met de mond te belijden,
maar ook werkelijk te tonen.
Als gevolg daarvan hebben de
christelijke kerken met kalifaat
en opperrabbinaat een concor
daat gesloten, waarin wordt ge
zegd, dat de kerken geen zen
ding meer zullen bedrijven on
der aanhangers van andere
godsdiensten, maar het liefde
werk verder in wat van ouds
her de christelijke wereld wordt
genoemd, zal propageren.
De Wereldraad v,an kerken
zal uit Genève naar Jeruzalem
worden overgebracht en ook de
paus een nog jonge, midden
in het leven staande man zal
zijn zetel naar Jeruzalem ver
plaatsen.
Door kalenderhervormingen
valt het kerstfeest in het ver
volg voor alle christelijke rich
tingen op één datum: 25 en 26
december. In kerken in de gehe
le wereld zijn grote televisie-
wanden en -zolderingen inge
bouwd, waardoor de vanuit Je
ruzalem via de maan gerelayeer-
de diensten geleid door voorgan
gers van velerlei christelijke
richtingen, kunnen worden ge
volgd alsof men zelf in Jeruza
lem is.
Voor net eerst sinds het
kerstfeest werd ingesteld heeft
het „Vrede op aarde" werkelijk
betekenis gekregen.
M. Kopuit, Amsterdam, joods
medewerker aan onze bladen.
Wat kan ik als buddhist <-*
als niet-christen voor „zin
nigs" zeggen over een
vaag-historische figuur als Je
sus van Nazareth, die eigenlijk
alleen bestaat in de ge
loofsvoorstelling van een steeds
kleiner wordende groep van
mensen, die er nog prijs op
stellen christenen te worden ge
noemd?
Kerstfeest is echter al of
niet terecht nog steeds in
zekere zin een confrontatie met
het christendom, ook al heeft
die godsdienst je misschien
weinig of niets mner te zegi«n.
Naar mijn mening zal echter
ook het kerstfeest binnen af
zienbare tijd helemaal ontdaan
kunnen worden van het christe
lijk omhulsel en zijn oudere be
tekenis weer volledig terug
krijgen. Want niet alleen het
conventionele christendom is
voltooid verleden tijd, ook het
christendom-zelf loopt ten ein
de.
Dat betekent echter niet. dat
het buddhisme als een meer
adequate godsdienst de plaats
van het christendom in Europa
zal innemen. Naar mijn mening
zal het buddhisme de functie
van godsdienst sociaal en
cultureel hier in het westen
nooit kunnen overnemen omdat
daartoe de noodzakelijke voor
waarde, een harmonische accul
turatie, zeer bepaaldelijk ont
breekt.
Gelukkig is dat ook aller
minst nodig. Er behoeft bij het
verdwijnen van het christen
dom als institutionele godsdienst
geen religieuze leemte te
ontstaan, omdat de werkelijk
religieuze mens van de toe
komst geen „particuliere"
godsdienst meer zal willen heb
ben.
Hij zal het meest waardevol
le, d.w.z. het werkelijk bruikba
re dat in de gezamenlijke histo
rische godsdiensten in de loop
der eeuwen als het ware is uit
gekristalliseerd. trachten in
zichzelf vorm en gestalte te
doen geven.
Het buddhisme is van het be
gin af een uitermate praktische
en methodische heilsleer ge
weest. De kennelijke be
langstelling voor het buddhisme
als een .way of life" zal dan
ook naar mijn stellige overtui
ging in de komende jaren steeds
groter worden. De bud-
dhistische visie zal ongetwijfeld
direct of indirect, een belang
rijke, misschien zelfs wel een
dominerende „kleur" worden in
het religieuze mozaïek van het
westen.
Reverend P. v.d. Beek, a.m.m.
Groningen.
Ook spiritisten, hoewel z\|
Christus anders zien dan christe
nen, vieren het kerstgebeuren,
waarbij zij evenzeer aan zijn ge
boorte denken omdat voor hen
Christus de grootste spiritist
was, die ooit bestaan heeft.
Als spiritiste lees ik de bijbel,
maar ken er geen gezag aan toe,
zoals christenen ondanks de
discussies daarover toch nog
altijd doen. Met veel van het
geen erin staat, kunnen wij ons
niet verenigen. Ikzelf tracht
hem meer symbolisch dan letter
lijk op te vatten.
Ik acht mij zeer zeker reli
gieus. Ectyter bepaald niet
kerks, of met welke kerk ook
verbonden.
Kerkmensen zullen dacht ik,
altijd blijven bestaan. Maar ze
zullen veel zelfstandiger gaan
deniken en niet meer als kudde
dieren klakkeloos aannemen
wat hun door theologen en dog
matici voorgeschoteld wordt.
Ik verwacht, dat de mens van
de toekomst meer naar eigen
innerlijk zal gaan teruggrijpen;
deze mens zal zichzelf willen
leren interpreteren. In het jaar
2000 zal de kerk er nog zijn,
maar numeriek veel zwakker
dan nu. Dit houdt in dat de
buitenkerkelijkheid dan zeer zal
zijn toegenomen, waarmee ik
overigens niet wil zeggen, dat
die buitenkerkelijkheid ook niet
meer religieus zal zijn.
Waarom ik Christus als de
grote spiritist zie? Dat leid ik af
uit wat Hij gedaan moet hebben
tijdens zijn rondwandeling op
deze aarde Zijn genezingen en
wonderen beschouw ik volledig
spiritistisch. Hij beheerste de
magnetische kracht ten dele
reeds wetenschappelijk bewezen
zo, als niemand voor hem het
ooit vermocht en niemand na
hem het ooit vermag te doen.
-B-
Wij vroegen een Jood. een Buddhist, een
Christin, een Islamiet, een Spiritiste en
een Humanist naaihun gedachte over
de vraag:
Iedere echte christen zal het
Kerstfeest in 2000 met evenveel
dankbaarheid vieren als iedere
echte christen dat nu doet. Tijd
noch plaats maken daarbij veel
verschil. Voor mijn man, die
zendingsonderwijzer in Congo
is. en mij, zal het nu voor het
eerst sinds tien jaar zijn, dat
we het weer in Holland mee
maken. Maar of we nu op
West-Irian, in Amerika of Con
go kerst hadden, wezenlijk ver
anderde daardoor voor ons
niets.
Maar u wilt natuurlijk vooral
aansturen op de toekomstige
ontwikkeling van het christen
dom. Op het ogenblik hebben we
altijd nog een geflatteerd beeld
van de kerk (waaronder ik
versta de som van alle christe
lijke kerken) in ons land. Daar
is een vrij groot aantal gelovi
gen in, die persoonlijk deel
hebben aan Christus, maar ook
een zeer groot aantal meelo
pers, die er uit traditionele
overwegingen of anderszins in
bleven.
Nu zien we er al een begin
van dat de verhoudingen steeds
eerlijker worden. Die trend zet
door. Het gevolg zal zijn dat er
in de toekomst steeds meer van
deze categorie afvallen. Maar ik
geloof, dat het aantal over
tuigde christenen niet veel
zal afnemen.
Die overtuigde christenen
hebben het moeilijk in de kerk,
omdat de eenvoudige christe
lijke boodschap er steeds min
der wordt gehoord. Vandaar,
dat velen naast hun kerk be
hoefte hebben aan huisgemeen
ten, waarin de gemeenschap der
heiligen door hen veel duide
lijker wordt ervaren. Het aan
tal huisgemeenten neemt steeds
toe.
In de kerk is malaise. Haar
invloed taant, er wordt bijna
niet meer naar geluisterd, ze
loopt achteraan, velen vinden
er de Boodschap niet meer en
er komen steeds minder predi
kanten. Wordt Amerika, waar
de ene gemeente na de andere
herderloos werd en waar vijf
procent van de bevolking nog
maar tot de min of meer regel-'
matige kerkgangers behoort,
ons vóorland? Een geestelijk
réveil is dringend noodzakelijk.
Mevrouw Betsy Stringer -
Bijl, met verlof in Wassenaar.
Mevrouw J. MengerMollema,
Rotterdam Lid Nederlandse
Vereniging Harraonia.
O
Het kerstfeest is van grote
betekenis voor de christelijke
wereld en dit is begrijpelijk,
want dan wordt de geboorte
herdacht van een der grote fi
guren uit 'de geschiedenis der
mensheid, die van Jezus
Christus (vrede zij met hem).
Als moslims is het onze heili
ge plicht Jezus, de zoon van
Maria, als een der uitverkore
nen Gods te beschouwen. Een
mens, die er krachtig naar
streefde de mensheid te verlos
sen van boosheid en zonde, zo
als ook werd gedaan door ande
re grote boodschappers van
God.
Hoezeer Jezus geëerbiedigd
wordt door de Islam, blijkt uit
het feit, dat zijn naam meer
dan twintig maal in de Heilige
Qur'an wordt genoemd en zijn
moeder Maria zelfs nog meer
malen. Ook zij wordt daarin ge
noemd als een der uitverkore
nen.
De Heilige Qur'an zegt; „Toen
de engelen zeiden: O, Maria,
waarlijk, Allah geeft u blijde
tijding door Zijn woord: zijn
naam zal zijn de Messias, Jezus,
zoon van Maria, geëerd in deze
wereld en in de volgende en hij
zal tot hen behoren die in Gods
nabijheid zijn. En Hij zal hem
het Boek en de wijsheid en de
Torah en het Evangelie onder
wijzen. En hij zal een
boodschapper voor de kinderen
Israëls zijn".
Voor onze broeders. de
christenen, kan alleen dit ge
noeg zijn om de simpele waar
heid van het feit te erkennen
en te geloven dat de Islam zeer
verdraagzaam en openhartig is
tegenover het christendom.
Wij achten het goed om onze
gevoelens van eerbied en
respect uit te drukken over de
ze bijzondere gebeurtenis met
de wens, dat het verschil van
mening en de kloof die nu tus
sen ons bestaat, langzamerhand
kleiner zal worden en
misverstanden uit de weg zul
len worden geruimd.
De christelijke wereld van nu
is hard bezig toenadering te
zoeken met andersdenkenden,
maar de Islam heeft zijn hand
van goodwill" en vriendschap
al 1400 jaar geleden gestrekt.
In de Islam is plaats voor alle
boodschappers en voor alle
waarheden. Dit is een zeer be
langrijke boodschap van de
Islam, die de christelijke we
reld dan ook moge beseffen en
waarderen.
„Vrede rust op hem, die de
leiding volgt" (de Heilige
Qur'an).
Abdul Hakim Akmal. H. A.
Imam der Mobarak Moskee,
Den Haag.
0
Kerst is een oud midwinter
feest, dat later christelijke be
tekenis gekregen heeft. De
menselijke onderbouw werd
daarbij niet afg'broken, de
•feer van vuur en licht, van
Intimiteit en verbondenheid.
Humanisme op zijn beurt, be
hoeft da christelijke verdieping
niet af te breken. Het geloof,
dat God méns geworden is, was
een stap vooruit. Een stap, die
dringt tot verder gaan. Mens
worden betekent, dat ieder
zichzelf moet kunnen zijn, sa
men met alle anderen.
Dit streven is aan één geloof
en richting niet gebonden. On
der moslims en boeddhisten
onder communisten en libe Tien
vindt men degenen die opko
men voor de concrete mens. De
méns in ras of groep, in be
drijf, school of gezin.
En daar is onze toekomst van
afhankelijk. „Het jaar 2000" be
tekent in de eerste plaats; tech
niek, toenemende beheersing
der natuur, wellicht beïnvloe
ding van de erfelijkheid
Beïnvloeding door wie?
Waarheen? „Dat ieder zichzelf
mag zijn. samen met allen?"
Of binding aan één geloof, één
systeem, met discriminatie van
de anderen?
Van deze vraag hangt af, hoe
het in 2000 kerst jnl zijn. Wij
moeten verder gaan of: on
dergaan. Ook met ons feest.
P. N. Kruyswijk, Huma
nistisch Verbond. Geestelijk
raadsman in algemene dienst
Haarlem.
NZE kerstdis is het werk van de Vakschool voor
Bakkerij- en Hotelpersoneel te Rotterdam. Wij
zijn docenten en leerlingen zeer erkentelijk voor
hun appetijtelijke medewerking.
Wij informeerden naar een feestelijk menu,
waarvoor de gastvrouw toch niet. urenlang in de keuken
hoeft te vertoeven. Voorgeschoteld kregen wij: een cocktail
vooraf, daarna heldere bouillon, gevolgd door kalfstong die
bij de slager kant en klaar is te bestellenen gevulde sinaas
appel als dessert.
CRABCOCKTAIL: 200 g krab in blik, 2 dl mayonaise, 75 g tomaten
ketchup, 1 tomaat. 4 blaadjes sla, 1 citroen, '/2 wijnglas cognac, '/2 wijn
glas sherry, 1 gekookt ei; zout, peper. Cocktailglazen voorzien van fees
telijk randje d.m.v. een vermenging van paprikapoeder en suiker. Gla
zen koud wegzetten.
De krab plukken, glazen opwrijven, krab erin deponeren, aan de zij
kant van het glas een slablaadje. De mayonaise vermengen met de
ketchup, wat druppels citroen, de cognac en de sherry. Dit mengsel gie
ten we over de krab, de glazen voor driekwart gevuld. Garneren: een
schijfje citroen op de rand van elk glas, bovenop een plakje ei met toef
je peterselie, schijfje tomaat
CONSOMMÉ AUX JULIENNES: 200 g schenkelvlees, 1 mergpijp. 1 wor
tel. 1 prei. y2 knolselderij, 12 spruiten, bloemkool, '/2 wijnglas madeira.
Bouillon trekken met laurierblaadje, 1 kruidnagel en wat peperkorrels,
twee uur zachtjes doorkoken. Maak Julienne van groente, d.w.z. snijd ze
aan fijne reepjes van 4 cm lang, 2 mm dik. Laat de julienne in onge
veer vijf minuten gaar worden in de ontvette bouillon. Afmaken met pe
per, zout, aroma en een scheutje madeira.
LANGUE DE VEAU met kappertjessaus: 800 g kalfstong, gekookt;
aardappelpuree; 1 kg aardappels; 1 bl. doperwten fijn of extra fijn, 1 blik
céleri, 100 g lichtgerookt spek, 1 ui. peterselie.
Saus 4 eierdooiers, 1 dl. dragonazijn, 4 peperkorrels. uitje; laurier
blad, 50 g kappertjes. 200 g gesmolten boter, druppel citroen, worcester-
saus.
Boor en kook de aardappeltjes. Bereid aardappelpuree uit het pak.
spuit deze met rozetten op een pyrex-schaal, dan de schaal In de hete
oven, zo hoog mogelijk om een mooi bruin korstje op de puree te krijgen.
Haal de selderij uit blik, snij ze eventueel in de lengte door, omwikkel
de stronkjes met plakjes gerookt spek, verwarmen in selderijvocht waar
in wat schijven ul zijn die zorgen voor de smaakstof. De verwarmde
stronkjes uit het vocht halen. We gaan de schaal met de rand puree nu
verder opmaken. De verwarmde tong. in plakjes gesneden en weer In
>/orm gevoegd, de selderij, de warme doperwtjes die afgemaakt zijn met
een klontje boter en wat fijngesneden peterselie. Aardappeltjes en dop
erwtjes kunnen op de grote schaal of apart worden opgediend (zie foto)
Saus: De azijn met iets water en kruiden aan de kook brengen, laten
indampen tot J/a van de hoeveelheid. Kruiden uitzeven. Het kookvocht
toevoegen aan de eierdooiers, deze massa au bain marie al kloppende
laten stremmen, zó dat de dooiers niet gaan schiften. Al kloppende de
hete gesmolten boter toevoegen, op smaak brengen met zout, citroen.
Deper, worcestersaus. Tenslotte de kappertjes toevoegen. De warme
saus over de kalfstong, die al op de schaal ligt. De rest van de saus
serveren in sauskom.
Een kapje van de sinaasappels snijden, uithollen en de schillen
vuldig ontdoen van witte velletjes, uittanden met mesje of schaar,
een sla van de in kleine stukjes gesneden vruchten, het mengsel
sap in de sinaasappelschillen, opspuiten met slagroom, of dunne
apart serveren. Bekroon de gevulde sinaasappel met een
of gekonfijte kers (zie foto).
Met eenvoudige middelen maakt u een feestelijke tafel. De servetten
gezellig gevouwen, daarin een menu gestoken. Een menu tekenen is een
fijn feestwerkje voor de kinderen.
Breng de fles zo dicht mogelijk bij het glas en schenk rustig en
zaam. Heel gezellig om de prachtige kleur van de wijn
de wijn in een karaf op tafel.
Rode wijnen die erg veel depot hebben, worden gedécanteerd, dat wil
zeggen de wijn wordt van het depot afgeschonken. De karaf is goed
schoon en tevoren met warm water en wat wijn omgespoeld. Laat de
wijn tegen de rand van de karaf stromen en niet met een straal. Stop
het inschenken zodra u het laagje bezinksel ziet aankomen.- een kristal
heldere wijn in de karaf Is het resultaat.
NAGERECHT: Evenals de cocktail kunt u de gevulde
tevoren klaarmaken. Nodig: 4 sinaasappels, 1 appel, 1 peer,
schijfjes ananas, perziken, mandarijntjes of wat maar voorhanden is.
WIJNEN: Bij deze feestdis adviseren wij een Rieslinger. Hebt u Vin
Rosé in huis of Beaujolais, dat kan ook heel goed.
Omgang met wijn vereist toewijding. Vervoer oude wijn in
houding. Zorg dat het bezinksel, het „depot", onderin de fles
snijden de capsule even onder de kop rondom af, vegen bovenkant
kurk en fles goed af, trekken voorzichtig met kurketrekker nooit
kenl de kurk bijna uit de fles. We halen de kurk met de hand uit de
fles en vegen de fles schoon met een servet.
Wijn inschenken is het werk van de gastheer. Hij schenkt een
scheutje In zijn eigen glas en keurt de wijn; zó voorkomt hij ook dat
stukjes kurk in het glas van de gasten komen. De gastheer schenkt de
wijn „over de hand" (zie foto), zodat het etiket zichtbaar is voor
gasten.
We serveren wijn vóór het betreffende gerecht Rode tafelwijn op
kamertemperatuur, witte tafelwijnen koel serveren, dus niet ijskoud. Kou
doet afbreuk aan rode wijnen; bij een hogere temperatuur verschijnt de
helderheid weer.
JEANNE DE VLIEGER