\y
Archivaris maakt studie van
de doopsgezinde zending
CAO VERVANGEN DOOR
SOCIAAL STATUUT
Commentaren
DAALDEROP
Eerstejaars
medicijnen
bleef hoog
DISSERTATIE ONTR
Hoger tarief PTT
nog eens bezien
Vrijzinnige tendensen
in r.k. theologie
De poortploeggaat dinsdag
weer de (Kerst)nacht in
Een woord voor vandaag
Badkamerkachel
iiig2.a2s:£ssssss53»:s:sB:s
Kolonel Crok uit
actieve dienst
r>r>
Ds. Bos (Ameide)
leidt HGJB
Uniek akkoord
in Friesland
Werkgevers vragen regering:
Zangerscongres
Leger des Heils
Promotie aan VU
BEROEPWGSWERK
Vakmanschap
is
meesterschap
at
MET ,HART
VOOR DE
WERELD'
VRIJDAG 20 DECEMBER 1968
Psalm 8 is wel eens een messiaanse psalm genoemd. Dat is
juist, want in het Nieuwe Testament wordt de belofte die
daarin uitgesproken is betrokken op Christus. Maar toch is
het ook weer niet helemaal juist.
„Wat is de mens dat gij zijner gedenkt", zingt de psalmist en
hij voegt er aan toe: Toch hebt Gij hem bijna goddelijk ge
maakt." Even later zegt hij bovendien nog: Gij doet hem
heersen over de werken Uwer handen."
Hier wordt gesproken over de nieuwe Adam. Maar hier
wordt ook gesproken over u en mij. God denkt hoog van ons.
God heeft een geweldige toekomst voor ons.
We hebben de neiging om veel te veel aandacht te schenken
aan de gevallen mens. We blijven dan tobben over onze schuld
en zonden. Dan zijn we maar een druppel aan de emmer, zo
als een profeet zegt.
Ook dat is een bijbels woord, maar dat wordt in evenwicht
gehouden door Psalm 8. Hoe laag gezonken ook, de mens
wordt door God weer tot de hemel toe verheven. Niet alleen
Christus zal heersen; wij zullen heersen met Hem. We hebben
koninklijk bloed in de aderen. Ook dat mogen we niet ver
geten.
'Ve lezen vandaag: Habakuk 3 1-19.
A Is u nog geen badkamerkachel hebt, is uw badruimte niet compleet.
Want hóe koud kan het zijn vóór en na het bad. vóór en né de douche.
Een Daalderop badkamerkachel straalt die rillerige momenten weg.
Met deze kwartsglasstraler is het heerlijk warm. Over een breed front;
maar liefst 80 cm. straalt hij behaaglijke warmte uit. Ziet u hoe mooi,
hoe modern deze gegarandeerd veilige kachel-met-beschermrooster is?
Dat is typisch Daalderop. Vraag een folder aan uw winkelier. Over deze
en andere Daalderop badkamerkachels met KEMA-keur èn water-
dichtheidsteken.Kooptu deze,dan heeft u voor/49,50 jarenlang plezier.
En als u 'm eenmaal hebt, din pas weet u wat u hebt gemist: gewoon een
mmmtrnrnm
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG De zeven medische
faculteiten hebben een capaciteit
voor 1435 eerstejaarsstudenten. Vol
gens gegevens van deze maand zijn
er nu echter 1914 ingeschreven. Dit
blijkt uit een verslag van de
plaatsingscommissie.
De medische faculteit in Groningen
kan eigenlijk maar 200 eerstejaars
hebben; er zijn er nu 292. In Leiden
is de maximum capaciteit eveneens
200; het aantal ingeschrevenen is hier
272. In Utrecht 250/342, Amsterdam
GU 225/257. Amsterdam VU 200 279.
Nijmegen 200/308 en Rotterdam
160/162.
De waarschuwingsbrieven van mi
nister Veringa en van de
plaatsingscommissie over de moei
lijkheden bij de medische studie heb
ben niet veel uitgehaald. Het aantal
afvallers werd in vergelijking met
andere jaren niet groter.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Per 1 januari
treedt kolonel M. E. Crok uit de ac
tieve dienst als heilsofficier.
Voor velen in en buiten het Leger
des Hells is zij al jarenlang een be
grip. vooral doordat zij negentien
jaar het vrouwen maatschappelijk
werk van het Leger In ons land heeft
geleid.
Na haar opleiding in Londen begon
de officiersloopbaan van kolonel
Crok in 1930 in de Rotterdamse
BarmhartigheidsDOst. Daarna werkte
zij als korpsofficier in Bergen op
Zoom. Den Haag, Middelburg.
Utrecht en Amsterdam.
In 1946 werd zij secretaresse van
het vrouwelijk maatschappelijk
werk. Met grote bekwaamheid leidde
zij dit werk ruim negentien jaar.
Sinds 1965 was zij werkzaam als as
sistent chef-secretaris van het Leger.
Kolonel Crok is ridder in de orde
van Oranje-Nassau.
iiEir
JOURE De vakbonden
van werknemers in de kerf
tabakindustrie zijn met de di
rectie van de NV Douwe Eg
berts overeengekomen de cao
voor de ruim 2500 werknemers
in dit bedrijf te vervangen
door een sociaal statuut.
Dit statuut bevat een rege
ling van de arbeidsvoorwaar
den, maar ook een algemene
overeenkomst. Daarin is het
standpunt van de onderne
ming met betrekking tot haar
plaats in de maatschappij
neergelegd en wordt verklaard
ROTTERDAM Ds. P. J. Bos te
Ameide is gekozen tot voorzitter van
de hervormd-gercformeerde jeugd
bond.
Hij volgt ds. N. Kleermaker uit
Rotterdam ou. die zijn taak om ge
zondheidsredenen moest neerleggen.
Ds. Bos is 39 jaar. Sinds 1957 is hij
predikant. Voor Ameide stond hij in
Sprang.
Verder zijn tot nieuwe bestuursle
den gekozen mejuffrouw J. A. Jonge-
neel te Oud-Alblas, ir. Hazelaar te
Utrecht, de heer S. Kouwenhove te
Ameide en ds. T in 't Veld te Wad-
dinxveen.
Bij de hervormd-gereformeerde
jeugdbond zijn nu 210 verenigingen
aangesloten. In de classes Gouda en
Gorinchem probeert men een jeugd
werkleider te krijgen.
dat gestreefd zal worden naar
een evenwichtige behartiging
van de belangen der afnemers,
der werknemers en der kapi
taalverschaffers.
PRINCIPES
De plaats van het sociaal beleid
binnen het geheel van de onderne
mingsactiviteiten is principieel dui
delijk bepaald. Met een volledige er
kenning en inschakeling van de
werknemersorganisaties wil de nv
een goed sociaal beleid blijven voe
ren-
Dat moet onder meer gericht zyn
op een zinvolle inschakeling van alle
medewerkers overeenkomstig capa
citeiten en ambities, waarbij zij in
toenmende mate in de beleidsvor
ming en de beleidsvoering zullen
worden betrokken.
Op basis van deze principiële
overeenkomst zullen door middel
van periodieke besprekingen diverse
problemen in studie worden geno
men en nader worden geconcreti
seerd.
DRIEMAAL 5.5 PCT
Het gedeelte van het sociaal sta
tuut waarin de materiële zaken zijn
geregeld, voorziet in een driejarige
overeenkomst, dat de lonen telkens
op 1 januari van 1969, 1970 en 1971
met tenminste 5.5 procent zullen
worden verhoogd.
Daarbij is een zgn. bijsturinqsclait-
sule opgenomen, die het mogehj*
maakt een jaarlijks extra uitkering
te doen van maximaal 2 procent (to
taal dus maximaal 6 procent) ols de
stijging van de kosten der gezinscon-
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG „Al* het de rege
ring ernst is met haar prijsbeleid,
sal sU de eenheid in dat beleid moe
ten herstellen en de aangekondigde
tariefsverhogingen van de PTT nog
eens moeten bezien."
Dit schrijft mr. G. C. van Dam,
algemeen secretaris van de Federa
tie van protestantse en r.k. werk
geversverbonden, in het federatie-
orgaan De Werkgever.
Er wordt met twee maten gemeten,
aldus mr. Van Dam. „De PTT mag
haar tarieven verhogen om 7,4 pro
cent rendement te halen over het ge-
invsteerde vermogen. Dat is dan ook
écht 7.4 procent, want vennoot
schapsbelasting is er niet bij. Het
bedrijfsleven mag over prijsverho
ging evenwel pas bij Economische
Zaken komen praten als het rende
ment beneden de 7 procent dreigt af
te zakken, maar dan gaat de ven
nootschapsbelasting er nog af. zodat
er tussen de 3 en 4 procent over
blijft."
Mr. Van Dam constateert een .spe
len met een ineenschrompeling van
de dienstverlening, dat wordt bege
leid door een stijging van de tarie
ven die er weer niet om liegt. Alle
zakagenda's 1989 zullen op dat punt
weer waardeloos zijn."
In dit verband signaleert hij de
visie van ex-minister dr. W. Drees,
die te kennen heeft gegeven dat naar
zijn mening het PTT-bedrijf als ge
heel zeer rendabel Is en dat op dit
ogenblik als het rijk een goed
voorbeeld van prijsbeheersing wil
geven nieuwe tariefsverhogingen
achterwege moeten blijven.
sumptie daartoe aanleding geeft.
Directie en vakbonden kwamen
voorts overeen de beloning van het
produktiepersoneel niet meer te ba
seren op gewerkte uren, maar op
vierwekelijkse perioden. Bovendien
zijn voor het eerst de arbeidsvoor
waarden voor de beambten vastge
legd. Er zal naar worden gestreefd
om uiterlijk op 1 januari 1972 tot
een volledige harmonisatie van de
arbeidsvoorwaarden voor hen en het
produktiepersoneel te komen.
TEVREDEN
De heer J. Anbeek, voorzitter van
de Christelijke bond van sigarenma
kers en tabakbewerkers, zei desge
vraagd zeer tevreden met de bereikte
overeenkomsten te zijn.
,JDit sociaal statuut is uniek in
Nderland, vooral omdat er geen
sprake meer is van een twee par
tijenstelsel. De vakbonden, die tot
dusver als het ware tegen de on
derneming aankeken, zullen na 1
januari binnen de onderneming het
sociale beleid medebepalen en daar
voor dus ook medeverantwoordelijk
2Vn"-
Een groot winstpunt noemae de
heer Anbeek ook dat afgezien van
de overeengekomen loonsverhoging
e.d. het sociaal statuut is vastge
steld voor onbepaalde duur. Dit
maakt het (in tegenstelling tot wal
b\j cao's gebruikelijk is) op elk ge
wenst moment nieuwe wijzigingen
voor te stellen.
AMSTERDAM Het Leger des
Heils organiseert zaterdag 8 februari
in het Concertgebouw een nationaal
zangerscongres.
Twee jaar geleden werd voor het
eerst een dergerjk congres gehouden
en de animo was zo groot, dat beslo
ten werd om de twee jaar een derge
lijk festijn te organiseren.
In verband hiermee vindt het mu-
zikantencongres van het Leger in
1969 niet nationaal, maar regionaal
1 plaats. Het congres voor de Centraal-
I en de Zuid-Nederland divisie wordt
zaterdag 1 maart in De Doelen te
Rotterdam gehouden.
Achtie kernproblemen
van VU gaat door
AMSTERDAM In het voorjaar
van 1969 van eind februari tot half
april zal de Vrije Universiteit op
tien verschillende plaatsen opnieuw
forum-biieenkomsten beleggen.
Er zullen, evenals bij soortgelijke
bijeenkomsten dit jaar. kernvragen
op het gebied van de theologie en de
natuurwetenschappen aan de orde
komen.
In Amsterdam. Leiden. Groningen.
Emmeloord en Sittard zal het onder
werp „Bijbel en natuurwetenschap"
zijn; in Rotterdam. Utrecht, Alkmaar.
Harderwijk en Hoogeveen zal wor
den gesproken over „Nieuwe inzich-
zijn; in Rotterdam, Utrecht, Alkmaar.
Harderwijk en Hoogeveen zal wor
den gesproken over „Nieuwe inzich
ten in de theologie." Gegevens over
data. sprekers en forumleden zijn op
genomen in het decembernummer
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT De doopsgezinde zendelingen hebben het aan
de stadsarchivaris van Dordrecht, Th. E. Jensma, overgelaten om de
geschiedenis van hun werk te boek te stellen. Over het algemeen
zijn zendelingen trouwens vaak slechte historici. Ze staan te vast
met hun voeten in het werkzame heden om zich al te zeer om het
verleden te bekommeren.
Jensma's dissertatie "Doopsgezinde
zending in Indonesië" is daarom een
waardevolle bijdrage. Het boek laat
zien hoe een kleine geloofsge
meenschap worstelde met haar zen
dingsopdracht. Het opmerkelijkste
uit die geschiedenis is wel dat in het
verleden vaak meer leiding dan Ne
derlands geld en mensen beschikbaar
werd gesteld.
Vele zendelingen, die onder ver
antwoordelijkheid van het bestuur
van de Doopsgezinde Zendingsvereni
ging - zoals de organisatie niet-offi-
cieel heette - in Indonesië gewerkt
hebben, kwamen uit het buitenland.
Vooral voor de Eerste Wereldoorlog
hebben de Russische mennonieten
veel geld en mensen geleverd.
Het werk begon in samenwerking
met de Britse baptisten, nog voor er
baptisten op het vasteland waren. In
1820 bezochten William Ward en Wil
liam Henry Angas ons land om dona
teurs op te sporen.
PARTICULIER
Kerkelijk wisten ze niet veel be
langstelling te wekken. De gemeente
van Amsterdam, maar ook de Alge
mene Doopsgezinde Sociëteit, spraken
uit dat ze zich niet geroepen voelden
om de zending te bevorderen. Het
moest een particuliere onderneming
blijven. Sommige predikanten wil
den wel helpen en zo ontstond er een
"Neederlandsche Afdeeling van het
Zendelinggenootschap der Baptisten
in Engeland." Toen er ook op het
vasteland baptistengemeenten
ontstonden, voelden de meeste
doopsgezinden zich een beetje opge
laten. Ze wilden beslist niet vereen
zelvigd worden met dergelijke fana
tici.
Het gevolg was dat er een breuk
kwam. De Nederlandse afdeling werd
de "Vereeniging van Doopsgezinden
tot Bevordering der Evangeliever
kondiging voornamelijk in de Neder-
landsche Overzeesche bezittingen.
Dat woord "voornamelijk" werd al
gauw weggelaten.
VERZET
Maar daarmee waren lang nog niet
alle doopsgezinden voor dit werk ge
wonnen, Een paar predikanten waren
lid van het hoofdbestuur van het Ne-
derlandsch Zendelinggenootschap cn
vonden het dwaasheid om een eigen
organisatie op te richten.
Andere predikanten meenden dat
men beter aandacht kon schenken
aan het lenigen van de materiële en
geestelijke noden van de Friese hei
debewoners. Weer andere en voorna
melijk vrijzinnige predikanten meen
den, dat er een zendingsveld lag on
der de doopsgezinden in de Palts,
Zwitserland en de Verenigde Staten
die "geestelijk waren achtergebleven
zeven overbodig
stuift niet
eenvoudig aan te maken
bespaart tijd
betere smaak
en nog steeds vasthielden aan denk
beelden als dienstweigering." Dit
boek laat zien met welke moeilijkhe
den het zendingswerk te kampen
had. Het ontmythologiseert en ont-
romantiseert het zendingswerk. Niet
alleen worstelden de eerste zendelin
gen met onverschilligheid van de
kant van de bevolking en tegenwer
king van de kant van het koloniaal
bewind, maar ook met elkaar en met
eigen karaktertrekken.
BEGIN
Van de eerste drie zendelingen,
Jansz, Klinkert en Doyer, was de
laatste de meest doopsgezinde. Hij
stond het dichtst bij de Javaanse be
volking, maar heeft uiteindelijk het
minste tot stand gebracht. Klinkert
werd later een vertaler van het Ne
derlandse Bijbelgenootschap, Jansz
zette door ondanks geweldige moei
lijkheden.
In 1870 begon het werk in de Batak-
landen. Het werd geheel bekostigd
door de Russische mennonieten en de
eerste zendeling Heinrich Dirks
kwam uit Zuid-Rusland. De hoop dat
zijn werk mede de opdringende islam
zou tegenhouden is niet in vervulling
gegaan.
Zijn opvolger Irle was eigenlijk
niet doopsgezind en zag zijn werk
meer als een mogelijkheid om over te
kunnen stappen naar de Rijnse Zen
ding. Een zoon van de eerste zende
ling, David Dirks, heeft doopsgezin
den voor veel moeilijkheden ge
plaatst. Hij is uiteindelijk islamiet
geworden.
In 1931 werd dit werk door de
Rijnse zending overgenomen. Slechts
een kleine groep christenen bleef
doopsgezind, de anderen sloten zich
aan bij de grote Batakkerk.
In 1949 heeft de Doopsgezinde zen
ding weer geprobeerd in een nieuw
gebied te beginnen. R. E. H. Marcus
nam het zendingsressort Ianwatan
over op West-Irian. In 1953 vertrok
ook ds. P. Messie.
Ook dit werk is niet over rozen
gegaan. Bovendien had Messie be- i
zwaar tegen samenwerking met de
hervormde zending, die volgens hem
weigerde de doopsgezinde zending als i
volwaardig deelgenoot te aanvaarden.
Marcus en Messie hebben zich ie-
der op eigen wijze buiten de samen- j
werking met de hervormde zending
geplaatst. Later moest ds. L. Koop-
mans de samenwerking voortzetten.
Door de politieke veranderingen
moest ook hij ten slotte vertrekken.
Op het ogenblik werkt nog een Ja
vaanse predikant, ds. I. Siswojo, in
dit gebied.
AMSTERDAM Aan de Vrije
Universiteit is vandaag gepromo
veerd tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen drs. A. de Beer
te Amsterdam. Promotor was prof.
dr. J. Blok. De titel van het
proefschrift is: Beta-gamma directio
nal correlation measurements on nu
clei decaving by positron emission.
Eveneens promoveerde tot doctor
in de wiskunde en natuurwe
tenschappen drs. P. Kuijper te Hil
versum op een proefschrift getiteld:
Neutron scattering from bismuth,
strontium and sodium at 14.8 MeV.
Promotor was prof. dr. C. C. Jonker.
Tot doctor in de letteren promo
veerde drs. J. A. Bouma te Alkmaar.
Promotor was prof. dr. J. J. Thierry.
De titel van het proefschrift: Het
epithalamium van Paulinus van Nola.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Baarn (vac. J. B. Os
kamp), W. van Waasbergen te Vaals.
Aangenomen naar Hall bij EerbeeK,
M. J. van den Berg te Oud-Loosdrecnt.
Bedankt voor Doornspijk, E. J.
Schimmel te Harderwijk; voor Kame-
rik en voor IJsselmuiden (vac. J. Jon-
gerden; toez.), C. Vos te Gouda.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te Noorscheschut, J. M.
Visser te Broeksterwoude.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Oostkapelle, J. C. West-
strate te Mellskerke, die bedankt voor
Clifton (V.S.).
Evang. Lutherse Kerk
Beroepen te Deventer, A. Kalis te
Woerden.
MOERIA
Eigenlijk zijn alleen in het Moeri-
a-gebied op Midden-Java dus
doopsgezinden gebleven. Oorspronke
lijk moet er wel wat contact geweest
zijn met de gereformeerde zen
ding. Jansz sr heeft in de vorige
eeuw tenminste de Heidelbergse Ca
techismus in het Javaans vertaald.
Toch is de Doopsgezinde Moeri-
a-kerk niet versmolten met de Ja
vaanse Kerk, die uit de gereformeer
de zending ontstaan is. Daar was wel
op aangedrongen, bijvoorbeeld door
ds. F. L. Bakker. De Javaanse
doopsgezinden voelden er niet voor,
al was de vraag of ze zich zelf wel
als echt doopsgezind beschouwden.
Jensma zegt dat het de vraag is of
de Moeria-kerk "zich de weelde van
zelfstandigheid wel kon veroorloven."
Maar tot een fusie met de Javaanse
Kerk is het (vooralsnog?) niet geko
men.
Bierkenners
vragen
Prof. Velema: Menselijke werd norm
PO
He
teel
|ke
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Men kan
niet zonder meer spreken van
vrijzinnigheid in de nieuwere
rooms-katholieke theologie,
maar er zijn wel duidelijk vrij
zinnige tendensen. Dit was de
teneur van de lezing, die prof.
dr. W. H. Velema van Apel
doorn gisteren hield op de
kerstvergadering van de Civi-
tas studiosorum in fundamen-
to reformato (CSFR).
Bij vrijzinnigheid denkt men
meestal aan het loochenen van de
godheid van Christus en zijn opstan
ding, maar men kan er ook een ver
menselijking van de theologie onder
verstaan. Dit laatste vond prof. Vele
ma bij rooms-katholieke theologen
als Fortman, Haarsma en Van de Pol.
Zo schreef Fortman eens, dat het
paasgebeuren niet de oorzaak, maar
het gevolg is van het geloof der
apostelen.
Centraal in dit moderne rooms-ka
tholieke denken staat het incarnatie-
motief. Omdat God in Christus mens
werd, is het menselijke geheiligd en
tot norm verheven. Kende de
rooms-katholieke theologie voorheen
het dualisme van natuur en genade,
nu wordt de genade in de natuur
verondersteld.
Bijbel
Inderdaad is in rooms-katholieke
kring de lafste tijd meer belangstel
ling voor de Bijbel. Maar vanwege de
gangbare hermeneutiek komt de Bij-
ZEIST De schrijfster van talloze
kinder- en meisjesboeken Sanne van
Havelte (haar echte naam is Suzanne
Alida Maria van Hamers velt), is
gisteren op 79-jarige leeftijd in het
algemeen ziekenhuis te Zeist overle
den. Geboren in Zoetermeer, waar
haar vader notaris was, heeft zij in
later tijd vele jaren gewoond in Huis
ter Heide.
ROTTERDAM Nuchtere Neder
landers '.ijn geen nachtbrakers. Alle
kerstnachtdiensten zijn dinsdag
avond voor twaalf uur afgelopen.
Als we thuis komen schieten we de
koffer in. De .heilige nacht" doet
ons niets.
Alle lichten worden dinsdagavond
gedoofd. Ze blijven alleen branden
waar de mensen al vast aan hun
kerstfeest zijn begonnen: hel
Leidseplein in Amsterdam en de
verspreid ^situeerde nachtkroeger
en vermaakgelegenheden in enkele
grote steden.
Ze blijven ook branden waar dt
economie geen nachtrust toestaat
Waar kerstrusi een catastrofale kink
in de kabel van het contlnu-produk-
tieproces zou inhouden. Of waar eer
uitstapje naar Bethlehem een bon-
onder onze bewaakte dijken zou be
tekenen.
Daarom dinsdagnacht geen kersl
nacht voor de nachtploegen.
Maar omdat (kerst) „Evangelie en
Industrie" ook nog wat anders is
dan rapporten van deputaatschap-
pen en brochures van weleerwaarde
specialisten gaat in de Kerstnacht
..de ooortploeg" van de interkerke-
lijke evangelisatiecommissie in
Hoogvliet weer een nchakeltje leg-»
gen tussen het Kerstkind en de
kraakinstallatie Het restant van de
lading Hart voor de wereld", hel
kerstnummer van „De Open
Deur'Onderweg" (verleden jaar wa
ren het er ruim 6300) dat al eerder
net als in zoveel andere plaatsen
huis-aan-huis in de woonwijk werd
aangeboden, gaat als de Kerstvier
Iers slapen naar de plaatsen waai
dan wordt gewerkt
De heer J. Steenbergen, voorzitter
ran deze commissie waarin de her
vormde. gereformeerde, rooms-ka-
"iholieke en baptistenkerken samen
werken, kent de bestemmingen uit
tijn hoofd: de poorten van Albatros.
Caltex en Shell het zeemanstehuis
van The Mission to Seamen aan de
VondeÜngonplaat de sluiswachter
bij het Hartelkanaal. de tolgaarders
in de Beneluxtunnel. de dienstdoen
de agenten in de politiepost Hoog
vliet en de pompbedienden van en
kele denzinestations De mensen die
in de Kerstnachi wakker moeten
blijven.
En als de poortploeg haar werk
heeft gedaan, dan daagt het nog wel
niet in het Oosten, maar de
RET-bussen <taan dan wel al aan de
beeinpunten klaar voor hun eerste
ritten: een .Hart voor de wereld"
voor elke chauffeur En voordat de
vroegste vroegmis begint is de
'aatste stapel afgeleverd. Bestem
ming: Oeltaziekenhuis.
Nuchtere Nederlanders zijn geen
aachtbrakers Ze staan met het
Kerstfeest op maai ze gaan er ook
graag mee naar bed
Maar waar de lichten -blijven
branden, daar worden in de Kerst
nacht de schakels gelegd: de poort-
nloeg gaat aan het werk bij de por
ders en de pompbed'enden.
Met het Hari voor de wereld.
Zoals de meisjes van het Leger
des Heils met hun Strijdkreet op
het Leidseoleln
J. C. D
belse boodschap niet tot zijn recht.
Zo stelt Schillebceckx, dat wij onze[/
vragen aan de Schrift moeten voor-I"
leggen, terwijl het veeleer zo Is, dat
wij ons moeten buigen voor deVo
vraagstelling van de Schrift. In we-tud
zen vindt men deze hermeneutiek
ook bij iemand als Kuitcrt, aldus
prof. Velema. |y
Waar de huidige confrontatie vaikj
moderne en traditionele theologische^
stromingen binnen de Rooms-Katho-,^
lieke Kerk op uit zal lopen, kon prof. ff
Velema niet zeggen, maar een crisisM
achtte hij niet uitgesloten. W,
Vietnam
QPNIEUW dreigt verscherping vai
het Vietnamese conflict. Werke
lijke onderhandelingen blijven uit
Intussen zouden Xoordvietnamest
troepen en Vietcongeenheden eeé
groot offensief in het Zuiden bera
men, met name tegen Saigon.
Amerika heeft gewaarschuwd voorf*
'ernstige gevolgen van zo'n aanval*?
Volgens een woordvoerder van Hano^
betekent dit beëindiging van onderU]
handelingen en hervatting van dl -
bombardementen op Noord-Vietnan^i
Dat het zover zal komen Is aller
minst waarschijnlijk. De Amerikaan
se mededeling is slechts onderdeel
van de te Parijs aan de gang zijnd»
zenuwcnoorlog. Zij is bedoeld preM
ventief te werken.
Ook is zij in tegenspraak met waL
minister van defensie Clifford no|
maar enkele dagen geleden heeft gc
zegd, nl., dat een aanval op Salgor'
geen invloed zou hebben op de oir®
derhandelingen te Parijs.
Aangenomen wordt dat de Amer^
kaansc waarschuwing ook vcrbaittv
houdt met de weigerachtige houdiit i
van Saigon, dat volgens vicc-presl*r
dent Ky 'niet alleen zijn vijandeiM
maar ook zijn zogenaamde vriendei
moet bestrijden'.
Hoop
TJET is een hoopgevend verschijn
sel, dat Rusland aan Israël edf
vredesregeling heeft voorgclegt
Daaruit kan blijken, dat Moskd^
heeft ingezien, buiten Israël om geji
akkoord voor het Nabije Oosten
kunnen bereiken.
De Russen hebben veel belang bl
een snelle oplossing van het Arr-
bisch-Israëlische conflict, omdU
nieuwe gevechtshandelingen kunncf
leiden tot een oorlog op groter scha^\
waarbij zij zelf betrokken raken.
Afgezien daarvan is het de Russtfi
al heel lang een doorn in het oo
dat het Suezkanaal nog steeds ni
gebruikt kan worden. Hun schept 'ee
moeten een reis om de wereld makt ei
om in Vietnam te komen.
De Russische 'toenadering' betckeio.
echter niet, dat gemakkelijker et-J
oplossing wordt gevonden. Want o«i
nu verlangt Moskou blijkbaar, d#°
eerst de Israëlische troepen uit 1
bezette gebieden worden teruggetrol81
ken. a
Er is echter een uitgangspunt en 8 t
er een wil is is er ook een weg. Dla
Arabische landen zullen Israël opd
weg halverwege tegemoet moeten k<