D^Day deed eeuwfeest
jaar uitstellen
Vlaggenstrijd op Madagascar
Partij
in kerk
Bisschop van Columbia
kiest voor socialisme
YMCA-WERK GAAT JUBILEREN
K
jschenk^j^lill
Oostduitse christenen
werden het niet eens
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze..
Huur
Verzet tegen
Hieronymos
P. L. L'Huillier
wordt bisschop
LEDEN VREDESCONFERENTIE BIJEEN
Drie hoogleraren
tandheelkunde aan
VU benoemd
alles
goed/
en(
wer
Iedere psalm is eigenlijk een adventspsalm. Neem Psalm 7.
Die begint met de woorden: „Here, mijn God, bij U schuil ik,
verlos mij van al mijn vervolgers en red mij." In een vijande
lijke wereld keert David zich tot God en hij rekent op Zijn
hulp.
Het gaat in deze psalm niet om de persoonlijke verlossing
van schuld. David komt tot God als een door genade verge
ven mens, als een rechtvaardige. Hier gaat het om de ver
lossing uit nood, uit vijandschap.
De wereld is vol nood. Miljoenen wordt te kort gedaan, om
dat duizenden te veel hebben. Wij hebben deze zomer fruit
vernietigd, terwijl in Biafra miljoenen van honger omkwamen.
Er wordt in onze tijd veel geroepen om revolutie. Er leeft
een verlangen naar een nieuwe en betere wereld met nieuwe
en betere structuren. Dat is geen nieuw verlangen, dat is er
altijd, soms meer soms minder, geweest. De mens is er nooit
in geslaagd om dat verlangen te stillen. Geen enkele revolu
tie heeft dat verlangen gestild.
Slecht God kan dat verlangen werkelijk stillen. Pas als Gods
Rijk komt, zal er werkelijk gerechtigheid heersen op aarde.
En zo lang moeten christenen bidden „Verlos ons." Gelo
ven is blijven wachten op God.
We lezen vandaag: Habakuk 2 1-20.
DONDERDAG 19 DECEMBER
SP.
Brieven die niet xljn voorzien
van naam en adres Kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verhand staan moeten tn afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wanneer ik ga verhuizen
naar een woning met minder kamers
maar met veel meer huur, heb ik
dan recht op een vergoeding?
Antwoord: Verschillende plaatsen
hebben een algemene doorstro
mingsregeling, en andere geven in
enkele gevallen een tegemoetkoming
in de verhuizingskosten. Informeer
bij de dienst volkshuisvesting in uw
gemeente.
Vraag: Mijn zoon heeft zich bij de
Instelling X opgegeven voor een
schriftelijke cursus voor program
meur. Is dit een vertrouwd adres?
Antwoord: De inspectie voor
schriftelijk onderwijs heeft twee op
leidingen voor programmeur erkend:
Leidse onderwijsinstellingen en Ko
ninklijk technicum PBNA. Instelling
X heeft een aanvraag tot erkenning
Ingediend. Deze is nog in behande
ling. Het kan zijn dat de instelling
enige wenken tot verbetering van de
opleiding ontvangen heeft, maar het
kan ook zijn dat de erkenning bin
nenkort afkomt
Vraag: Is er ergens een beschrij
ving te vinden van Stenen Dorus?
Antwoord: Wij vermoeden dat u
het beeldje op het Doruspleintje te
Rotterdam bedoelt. Het is een beeld
van Koos (Jacobus Hendrikus)
Speenhof (1869-1945), schrijver en ca
baretier die in Rotterdam gewerkt
heeft De Rotterdamse Kunststich
ting heeft dit figuurtje door de beeld
houwer Adri Blok laten vervaardi
gen en het daar laten plaatsen.
Vraag: Onlangs overleed een 82-ja-
rige, Het bleek dat hij nooit AOW
ontvangen had. Op een brief aan de
Sociale verzekeringsbank is geant
woord, dat bij de raden van arbeid
in de plaatsen waar hij gewoond
heeft niets te vinden was, waaruit
iets op te maken viel over zijn
AOW. Hebben de nabestaanden
recht op het achterstallig bedrag?
Antwoord: Er bestaat generlei aan
spraak. het is niet na te gaan om
welke redenen de overledene nooit
AOW ontving. Het kan zijn dat hij
gemoedsbezwaren tegen de uitkering
had. Achterstallige AOW-gelden wor
den nog wel uitgekeerd aan de be
trokkene als hij 65 jaar geworden
geen aanvraag had ingediend en dit
binnen een jaar ontdekt.
Raad van lezeres: Om te verhinde
ren dat een markies door vogels
bevuild wordt, heb ik een stuk ha
ringnet van 60 cm breed aan de over
kapping gespijkerd, over de hele
lengte en vrij laten hangen. Met het
optrekken van de markies gaat het
mee en vormt daardoor een beveili
ging. Ook aan de zijkanten vastma
ken. doch wat speling laten daar
het anders wel eens kan weigeren
mee te gaan. Ik heb dit vier jaar
gedaan en een heel gaaf en schoon
markies behouden.
Vraag: Wanneer verjaart een te
rugvordering toeslag „Eigen woning-
bezit"? De toeslag was verstrekt
door het ministerie.
Antwoord: Van het ministerie ver
namen wij, dat deze terugbetaling
nooit verjaren kan. De termijn van
terugvordering bedraagt drie jaar. is
daaraan niet voldaan, dan zorgt de
deurwaarder of de landsadvocaat
voor verdere behandeling, wat na
tuurlijk hoge kosten meebrengt.
Vraag: Hoe is de studie voor dro
gist?
Antwoord: De opleiding tot het
vakdiploma duurt twee jaar. Over
toelatingseisen, kosten, enz. inlichtin
gen bij de Algemene Nederlandse dro
gistenhond, afdeling onderwijs, Sar-
phatisstraat 77. Amsterdam.
Vraag: Is het waar dat een baby
behoort genoemd te worden naar
een familielid van vaders kant of is
dit alleen maar traditie en uit de
tijd?
Antwoord: De ouders zijn volko
men vrij in de keuze van de naam
Hulp van lezer: Plastic buizen lij
men is mogelijk. Een Nederlandse
fabriek brengt deze lijm in de han
del.
met recht van koop^^E a
v.a. hWi p.mnd.
zonder eerste storting
Demonstraties
van alle modellen te Rotterdam dagelijks
van 10-4 uur door onze Wurlltzei-organlst
JOOP WALVIS.
den met het normale notenschrift door mid
del van het-unieke -aanwllssvsteem op de
Wurlltzei-school vlot orgelspelen.
Enorme sortering
Piano'sPrijzen v.a. 675.-
HllUr met recht van koop
vanaf, 15.- p.mnd.
zonder eerste storting
Let wel
•hoge inruilwaarde.,
voor Uw oude PIANO, HARMO-
J NIUM of ELECTRONISCH ORGEL
2 Vraag folders en inlichtingen bij
de Wurlitzer-importeur:
''Westersingel 42-44 •R'dam
tel. 10101 13 50 25
(Van onze kerkredactie)
ATHENE Tegen het benoe
mingsbeleid van aartsbisschop
Hieronymos, de primaat van de
Griekse Orthodoxe Kerk, rijst
steeds meer verzet. Nu heeft ook
het dagblad „Estia" zich in een
hoofdartikel tegen Hieronymos
gekeerd.
Het blad wijst er op, dat sinds Hiero
nymos de leiding van de Griekse
Kerk heeft (zijn benoeming was een
van de eerste daden van het militaire
regime na de staatsgreep van april
vorig jaar), alleen nog maar militaire
geestelijken en leden van de Zoi-broe-
derschap.tot bisschop zijn gewijd.
Ervaren vicarissen-generaal van de
betrokken bisdommen worden stelsel
matig gepasseerd, zo klaagt deze
krant.
Inmiddels gaat Hieronymos voort
met het uitvaardigen van nieuwe wet
ten en bepalingen. Voor bisschoppen
heeft hij nu een maximum ambtster
mijn van dertig jaar vastgesteld. Dat
betekent voor drie bisschoppen, dat
zij automatisch uit hun ambt onthe
ven zijn.
En de nieuwste oekaze van de puri
teinse aartsbisschop is een verbod
aan alle geestelijken, om te jagen.
Hieronymos beriep zich daarbij op
een oeroude bepaling, die aan de cle
rus „gladiatorenspelen en dieren-
jacht" verbood.
Duits pleidooi
(Van onze kerkredactie)
HANNOVER In de Evange
lische Kerk in Duitsland gaan
stemmen op, die pleiten voor de
vorming van partijen in de kerk
en fracties in de synode en de
invoering van rechtstreekse ver
kiezingen voor de synode door
alle kerkleden.
Zo meent men de toenemende
spanningen in de kerk nuttig te kun
nen maken door ze te organiseren.
Nog te veel geldt de opvatting, dat
verschil van mening een opgelegd
kruis is voor de kerk Een „eenstem
mig" genomen besluit geldt bij voor
baat als een beter, niet omdat het in
het concrete geval het juiste is, maar
omdat het beantwoordt aan het sen
timent van de .eendracht", zo zei dr.
Gottfried Mahrenholz. lid van het
presidium van de Kerkedag in een
uitzending van de Noordduitse radio,
die aan dit thema was gewijd.
Een andere spreker vond, dat con
flicten horen bii het leven in de
kerk, evengoed als in de wereld. Men
moet in de kerk niet voor nestwarm-
te verslijten, wat in werkelijkheid
stalgeur is, zei hij.
Als reeds bestaande groepen, die zo
„kerkpartijen" zouden kunnen wor
den, werden de belijdenisbeweging
„Geen ander evangelie" en de nieuwe
linkse „Actie Kerkhervorming" ge
noemd. De laatste heeft al laten we
ien, dat ze kandidaten gaat stellen
bij synodeverkiezingen
BOGOTA De conserva
tieve Rooms-Katholieke Kerk
van Columbia is opgeschrikt
door een uitspraak van 50
priesters waaronder een bis
schop, die om een socialisti
sche maatschappij vragen. In
het stuk wordt ook de kerk aan
gevallen die te hoge vergoe
dingen eist voor haar dien
sten.
De bisschop, die de kant heeft geko
zen van de 49 linkse rooms-katholie-
ke priesters is de 38-jarige Gerardo
Valencia. Hij is bisschop van Buena
ventura.
Zijn bisdom omvat hoofdzakelijk
Shell: vijf miljoen
voor onderzoek
onderwijssysteem
DEN HAAG De Koninklijke-
Shellgroep zal in de komende drie
jaar vijf miljoen gulden ter beschik
king stellen om bij te dragen tot de
oplossing van de vraagstukken waar
mee de onderwijssystemen in vele
Europese landen kampen.
Het grootste deel is bestemd voor
twee internationale organisaties: het
centrum voor onderwijsresearch van
de organisatie voor economische sa
menwerking en ontwikkeling, en de
Europese stichting voor de cultuur.
Er worden studies gemaakt en uit
gebreide experimentele onderzoekin
gen bevorderd in een groot aantal
landen.
BERÖEPINGSWERX
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lemmer, G. J. Rebel te
Waspik.
Bedankt voor Gouderak. P Kolijn te
Scherpenisse: voor Spijkenisse iwijk-
gem. Brabandl. W. W Verhoef te Hoen-
derloo
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Diemcn c.a. <vac
irs. C. P. T Rijper). J C Baumfalk te
Groningen-Nonrd.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Gorinchem, M. de Boer
te Amsterdam-Noord.
havenarbeiders, fabrieksarbeiders en
werkloze kleurlingen.
Het document kreeg de naam „Ma
nifest van Golconda", omdat in die
plaats de priesters bijeen kwamen om
het op te stellen. Die hiërarchie wei
gerde direct commentaar te geven.
Zij wil het stuk eerst verder bestude
ren.
De priesters willen dat er een einde
komt aan de verouderde structuren,
die niet passen bij de uitspraken van
het Tweede Vaticaanse concilie. Zij
zijn vooral gekant tegen de eenheid
van kerk en staat.
PARIJS Voor het eerst is een
geboren Fransman bisschop gewor
den van de Russisch-Orthodoxe Kerk
in Frankrijk.
Het is Paul-Lucien L'Huillier, be
kend theoloog en kanonist Hij maak
te deel uit van de delegatie van het
patriarchaat van Moskou in de as
semblee van Uppsala.
(Yan onze kerkredactie)
LONDEN Precies honderd jaar vóór D-Day, op 6 juni 1844, werd de eerste jongelingsver
eniging opgericht. Het is duidelijk, dat het eeuwfeest niet is doorgegaan. En daarom gaat de we
reldbond van christelijke jongemannen-verenigingen (YMCA) het 125-jarig jubileum volgend
jaar een bijzonder tintje geven. Want per slot van rekening is die Londense jongelingsvereniging
de bakermat geworden van deze grootste christelijke jeugdbeweging, die de wereld kent (vier
miljoen leden in tachtig nationale organisaties.
Een Londense jongeman, die
naar de naam George Williams
luisterde, is de geestelijke vader
van het christelijk jongemannen-
werk.
Duizenden jongeren, in de greep van-
lange arbeidstijden, verdeden in
het Londen van de vorige eeuw
hun vrije tijd in dranklokalen en
niet altijd respectabel vermaak.
Goede geleide milieus waren er
voor hen niet.
Dat verdroot Willtams en enkele an
dere jongelui, die bij de grote tex
tielfirma Hitchcock en Rogers
werkten. Zij stichtten een jonge-
linesvereniging.
Dat was iets heel nieuws, wat door
velen in de kerken met argwaan
werd bekeken. „Wij willen onze
leeftijdgenoten er van doordrineen.
dat zij met God moeten leven. Wij
willen hen hel oen zich te vormen
tot mensen, die de grote verant
woordelijkheid van dit leven op
zich kunnen nemen", zei Williams.
Het idee sloeg aan, ook bulten En
geland. Zo kreeg ons land in 1851 zijn
eerste JV: het nog altijd bestaande
Excelsior in Amsterdam.
Vooral de figuur van John Molt
(1865-1955) is onafscheidelijk
met de geschiedenis van het
christelijk jongerenwerk ver
honden. Hij gaf het werk zijn
grote vlucht, zodat er nu in meer
dan tachtig landen wordt ge
werkt.
Dat is niet met de Parijzer basis in
strijd. YMCA-Engeland telt bij voor
beeld 90.000 „leden" (belijdende
christenen conform de Parijzer basis)
en daarnaast nog 300.000 „buitenge
wone leden".
Als buitengewoon lid is iedereen
welkom, behalve atheïsten. Het gevolg
is, dat in Manchester onder de vijf
duizend leden meer dan vijfhonderd
joden en driehonderd moslims zijn.
Het vraagstuk van de verhouding
tussen christenen en mensen van an
dere godsdiensten, dat op de vorige
assemblee in 1961 in New Delhi zo
sterk leefde, kreeg in Uppsala bijzon
der weinig aandacht. Hier liggen
voor de YMCA perspectieven.
Zo blijft de YMCA ook nu
nog een functie behouden als
pionier in de oecumene, oecu
mene in de oorspronkelijke be
tekenis van het woord, die im
mers te maken heeft met de
droom van de ene mensheid.
Basis
Vier jaar later stichtten honderd
mensen uit acht landen in Pariis een
wereldbond van YMCA's. Op 22 au
gustus 1855 tekenden zij het hand
vest, dat bekend is geworden als de
„Parijzer basis":
„De Young Men's Christian Associ
ation heeft ten doel jongemannen sa
men te brengen, die Jezus Christus
naar de Heilige Schrift aanvaarden
als hun God en Zaligmaker. Zijn
discipelen willen zijn in geloof en
leven en hun inspanningen willen
bundelen voor de uitbreiding van
Zijn Koninkrijk onder jongeman
nen."
Dit werd de richtlijn voor een
veelzijdig patroon van arbeid en nog
altijd staat deze Parijzer basis cen
traal voor het YMCA-werk.
En dan komt heel die stormachtige
ontwikkeling van het YMCA-werk.
In 1894 wordt een wereldbond met
hetzelfde doel opgericht voor jonge
vrouwen: de Young Women's
Christian Association (YWCA). Nauw
aan beide verwant wist zich de we
reldbond van christenstudenten Deze
drie oecumenische lekenorganisaties
zijn de pioniers van de oecumene ge
weest.
Vrijwel allen, die later in de We
reldraad van Kerken leidende posi
ties zouden innemen, kregen hun
vorming in deze bewegingen. En na
tuurlijk staat in deze ontwikkeling
centraal de reuzenfiguur van John
Mott Meer dan twintig iaar leidde
hii de wereldbond van YMCA's.
In ons land werd in 1853 het Ne-
derlandsch Jongelingsverbond
gesticht, sinds 1948 ChristelHk Jonge
Mannen Verbond sinds 1958 (na de
fusie met het meisiesverbond)
Christelijk Jongeren Verbond.
Daarnaast is ook de Algemene
Maatschappij voor Jongeren lid van
de YMCA. Het AMVJ-werk lijkt
meer op de YMCA-methodiek, zoals
die internationaal het meest wordt
toegepast: zich concentreren op de
grote steden en daarin een groot ge
bouw. annex hotel en ontspan
ningsgelegenheid. van waaruit sociaal
werk en allerlei service geboden
I wordt.
Bezinning
Ter gelegenheid van het jubileum
komt de wereldraad van YMCA's
volgend jaar juli bijeen in de Engelse
industriestad Nottingham. Zeshon
derd mensen zullen zich daar tien
dagen bezinnen op de rol van de
YMCA in de toekomst.
Heeft deze wereldbond nog een ei
gen specifieke taak in het geheel van
de oecumenische beweging? Of is hij
al lang achterhaald en overvleugeld
door de Wereldraad van Kerken? Wij
menen, dat de YMCA een eigen
plaats blijft innemen.
Uppsala toonde dit jaar in sterke
mate. hoe log de Wereldraad gewor
den is, als gevolg van zijn geweldige
groei. Hoewel de actieradius van de
YMCA veel beperkter is, biedt deze
organisatie aan de andere kant moge
lijkheden voor een soepeler en
menselijker aanpak.
De YMCA concentreert de aan
dacht de laatste jaren vooral op het
weilk in landen, waar het christen
dom een kleine minderheid vormt. Een
geweldige groei beleeft het YM
CA-werk momenteel in Afrika. Daar
bij bijkt het nog goed mogelijk te
zijn de mens-mens-relatie te onder
houden in de activiteiten, zoals de
wederzijdse dienstverlening en het
ontwikkelingswerk.
Niet-christenen
En een ander punt, waardoor de
YMCA in de frontlinie kan staan,
zoals de kerken en de Wereldraad
dat niet kunnen: de YMCA is een
christelijke vereniging, niet een vere
niging van christenen.
(Van onze kerkredactie)
OOST-BERLIJN De leden
van de Oostduitse regionale or
ganisatie van de Praagse Vredes
beweging konden het onder el
kaar niet eens worden over de
vraag of ze de inval in Tsjecho-
slowakije moesten steunen of
veroordelen. Sinds augustus zijn
al vier vergaderingen over dit
probleem belegd. In de Oostduit
se pers is niets over de bijeen
komsten gepubliceerd.
Wel is in het Westen een verslag
ontvangen bestemd voor de leden
van de organisatie alleen. Daarin
wordt gezegd: „We moeten ontsteld
erkennen dat de Christelijke Vre
desconferentie er niet in is geslaagd
een eigen directe bijdrage te leveren
TANANARIVE Tussen de in augustus opge
richte verenigde kerk van Madagascar (officieel
geheten: Kerk van Jezus Christus op Madagascar)
en de regering van dit nu tien jaar onafhankelijke
land is een ernstig conflict gerezen.
Het gaat om de vraag of de kerken verplicht zijn, bij
officiële diensten, die worden bijgewoond door hoogwaar
digheidsbekleders, de binnenzijde van de kerkgebouwen
met de nationale vlag te versieren.
Een artikel van de op de oprichtingssynode goedge
keurde kerkorde stelt uitdrukkelijk, dat een kerkdienst,
waarbij officiële autoriteiten worden uitgenodigd, in niets
verschilt van een gewone dienst en dat daarom de natio
nale vlag. het volkslied en dergelijke binnen het kerkge
bouw verboden ziin. De regering eist echter de aanwezig
heid van de vlag
Dit probleem werd acuut, toen twee gemeenten in de
hoofdstad Tananarive in oktober hun eeuwfeest vierden
Voor de plechtiehpid hadden ze president Tsiranana uit
genodigd. werden dus door de regering onder druk gezet,
gaven toe en overtraden de kerkorde.
Kwam dit de eerste keer voor het moderamen van de
kerk geheel onverwacht, de tweede maal was het beter
voorbereid en de kerkelijke autoriteiten weigerden het
kerkgebouw vanwege de aanwezigheid van de vlag bin
nen te gaan. Gezien de aanwezigheid van de president
van de republiek was hier van niet minder sprake dan
een openlijke belediging.
Onder de protestanten op dit reuzen-eiland ten oosten
van Afrika heerst over deze zaak grote beroering. Velen
menen dat de kerken de regering moeten gehoorzamen.
Ook vinden zij dat elke gelegenheid aangegrepen moet
worden om het nationaal besef tot uitdrukking te bren
gen.
EXEGESE
In de pers verscheen een artikel, waarin gewezen werd
op Openbaring 21:26 „De heerlijkheid en de eer der
volken zullen in haar gebracht worden." Volgens de
schrijver gaat het daar om volksliederen, vlaggen en
nationale ordes. Als die volgens de Bijbel in het nieuwe
Jeruzalem zullen worden gebracht, is het toch zeker
geoorloofd ze nu de kerk binnen te dragen.
Een van 's lands beste theologen gaat in een serie
artikelen in het protestantse weekblad Fanasina de ach
tergronden van het bewuste kerkorde-artikel toelichten.
Het moderamen heeft president Tsiranana om een au
diëntie gevraagd.
om te voorkomen dat verkeerde ont
wikkelingen zich voltrekken..."
Er wordt aan toegevoegd: „Dat is
zeker een gevolg van gebrek aan het
vertrouwen waardoor we vroegere
tegenstellingen konden overwinnen
en een gemeenschappelijke houding
wisten in te nemen."
Wel wordt gezegd dat eenstemmig
is besloten om het werk voort te zet
ten, omdat „juist nu onze samenwer
king op de gemeenschappelijke basis
van de Christelijke Vredesbeweging
noodzakelijk is. Daardoor Allen we
binnen onze beweging met elkaar in
gesprek komen, opdat we weer een
daadwerkelijke bijdrage kunnen le
veren aan de vrede tussen de volke
ren."
Ook is men hel erover eens dat de
„politiek van vreedzame co-existentie
tussen Oost- en West-Europa moet
worden voortgezet."
AMSTERDAM Voor de in septem
ber gestarte tandheelkundige opleiding
aan de Vrije Universiteit zijn thans de
eerste drie hoogleraren benoemd, te
weten: dr. W. A. M. van der Kwast te
Haarlem voor mondheelkunde en kaak-
chirurgie, dr. C. O. Eggink te Doorn
voor de conserverende tandheelkunde
en dr. P. A. E. Sillevis Smitt te Haar
lem voor de protetische tandheelkunde.
,v- d- Kwarst vestigde zich in
1957 als specialist in het St. Elisabeth's
of Groote Gasthuis te Haarlem en
werd in 1967 buitengewoon lector aan
de VU Hij is voorzitter van de Neder
landse vereniging voor mondheelkun
de en hoofdbestuurslid van de Neder
landse maatschappij tot bevordering der
tandheelkunde.
Dr. Eggink is sinds 1954 verbonden
aan de universiteit te Utrecht. Dr. Sil
levis Smitt was van 1955 tot 1960 tand
arts bij de Koninklijke marine, waar-
na hij zich als tandarts vestigde in
Haarlem Hii is o.m voorzitter van de
Stichting wetenschappelijk tandhppl-
kundiee arbeid.
Dp VU bpnopmde voorts twee lecto
ren. nl dr R H Rozendal te Aalsmeei
(anatomie en embrvologjp In de facul
teit der voneeskundp) en dr H Loman
te Nieuwkoop (biofvsische chemie in
de faculteit der wiskunde en natuur
wetenschappen).
Klassendiscriminatie
De heer Dohmen van de r.k. mij
werkersbond heeft brutaalweg
weerd dat NKV-voorzitter Mertens
onrechte heeft gesteld dat ook de va
beweging „vuile handen" heeft. Mog
lijk heeft dhr. Dohmen niets in
gaten, maar gedurende de gehele n
oorlogse periode is er in ons land
beleid gevoerd met een duidelijk 1
rakter van klassendiscriminatie:
1. Bij de verdeling van het nationi
inkomen werden de werknemers ber
den de weistandsgrens op rantsoen
steld, terwijl de rest (vaak dank
overheidsbescherming) een grote mi
van vrijheid had bij het bepalen v
het eigen inkomen.
2. Gegadigden voor een woni
moesten op de wachtlijst, als zij tot
cao-groep oehoorden, maar voor
welgestelden was er een vrije sectJ
3. Eenzijdige selectie bij de toelatil
van het hoger onderwijs. De arbeidei§
kinderen worden (overigens zeer
recht) alleen bij bepaalde studieresullfe
ten in staat gesteld te studeren, m»
degenen die geen studietoelage no«
hebben worden niet geselecteerd, f
dat, terwijl de laatsten althans r
de B-faculteiten de gemeenschi
ook zo'n 80.000 per iaar kosten. D
is, omdat ze er gemiddeld langer o\f ~f
doen, dan de studenten met een toety j
ge. U
4. De medische verzorging, waarl
rheumapatiënten soms urenlang i
harde banken moeten wachten omd
ze behoren tot tweederangs patiënt! Tl
nl. fondspatiënten.
5. De grote groep werknemers,
(buiten hun schuld) door invalidit/
uitgeschakeld werd voor 1 juli 19671»^
nog steeds een uitkering „geniet" v» l
om en nabij het bijstandsniveau.
Dit alles gaat gewoon door, mi
schien niet met medewerking van I
vakbeweging maar dan toch zonpEG
merkbare tegenwerking, wat even fnlan
is. Dhr. Dohmen zou daarom maar L
toontje lager moeten zingen want r
zijn ook zijn leden die als tweederatf*7""1'
burgers worden behandeld. fd
Rotterdam W. mrkfrnkt
Fatsoen (slot)
Ik vind honden heus wel lieve bel
ten en heb echt geen hekel aan
maar je zou er wel een afkeer
krijgen, vooral als de kinderen n
klonters van de op straat gedeponefrchit
de behoeften aan hun schoenen ipleek
huis binnenlopen. Op een gegeven m C.
ment lagen er drie hopen voor mp (§e
raam en dat is, met kleine kinderfrojec
die in en uit lopen, iets verschriklf wa
lijks. ide I
Een idee om hiervan af te konf ont
heeft mijn schoonzus in praktijk sch<
bracht. Zij heeft haar hond geleé car
zijn hoopje op een krant op het balwlinge:
te doen, waarna het gemakkelijk inkonde
vuilnisemmer kan worden gedefie u;
neerd. Een plasje spoelt ze weg. Hals
Zo doe je anderen geen overlast Biepin
een echte dierenliefhebber moet
toch ook wat voor over hebben om||U
straten schoon te houden, terwijl lvJF(
beest dan kan gaan als het moet i
niet behoeft te wachten tot het baaf
mee naar buiten gaat. J ?nde:
Nu ziin de trottoirs in onze plaatsrindei
het donker haast niet te belopen vi6ebo'
wege de hondehopen. Zou meer vo(Beluk
lichting van de overheid, bijv. via a 'eiP
plakbiljetfen of tv-uitzendingen chille
taald van de hondenbelasting) hie dka;
geen verbetering kunnen brengen? 'en 1
Maassluis Mevrouw A. J. de P
nscha
Hand in eigen fco«eii£h™|
In een hoofdartikel in uw blad w j0thee
onlangs eenvoudigweg neergeschhet
ven dat de PvdA voor de anti-revon d
onaire partij geen geschikte regeri e j
partner zou zijn vanwege de _in lede
biolc
partij heersende verdeeldheid. Een
ander leek me nogal een hovaard. L
conclusie. Laat nu een week later hi
voor al weer het bewijs gelev !f>eno^
worden. n Z'.H
Ik doel uiteraard op de berudk
brief van woensdag 11 december, wal' D«z'
over de a.r.-radicalen zich m.i. f' wei
recht nogal boos maakten. Hiel Pen,
blijkt toch wel dat de verdeeldheid"**
de ARP er niet om liegt. Mr. Biesh nenka
vel heeft het zelfs over een felle pa#nten i
Opvallend was dat uw blad zater ..stern
14 december nog niet gereageerd I als rs
op de brief. Men wilde blijkbaar ei zendir
de felle discussies van het a.r.-conv js V(
afwachten. Dat maakt geen sterke elijkhi
druk. het
Overigens moet het toch voor sdichtt
ieder duidelijk zijn, dat de standp r 75 ie(
ten in de ARP veel verder van elk t
verwijderd zijn dan in een partij
de PvdA. waarin men zich stoelt
het socialisme, een maatschappij
schouwing. De ARP heeft als basis
confessie, met als gevolg hemelsbr
afwijkende standpunten, nl.
uiterst conservatief tot radicaal
gressief.
Laat men de hand eerst in
boezem steken alvorens kritiek uitl
oefenen op verdeeldheid in andere»
een i
Voorschoten
J. Rotm
AMSTERDAM Tegen de zoifl
in zijn vaderland als in het buit£
land wegens schilderijendiefstal!
veroordeelde 50-jarige Duitse kot
man Karl H B uil Keulen heeft 1
officier van justitie bij de Amstfl
damse rechtbank gisteren wegel
diefstal van twee schilderijtjes
een Amsterdamse antiquair andi
half jaar gevangenisstraf met aftrl
van het voorarrest geëist.