Dr. Barnard en Blaiberg in Duits tv-spel Zuinig met de Emmy's AMADEUS Vijf jaar groei schooltelevisie Antwoord in quiz was toch goed CVK/IKOR negeren Synode-kritiek Toe maar Sovjetreclame i Enig tv-spel MIA SMELT NAAR JERUZALEM VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel CAROLINA YES 13 WOENSDAG 18 DECEMBER 1968 HILVERSUM Deze maand is het B jaar geleden dat het eerste pro gramma schooltelevisie op het scherm kwam. Sinds die tijd is het aantal tv-lessen gegroeid van 22 naar 150 per jaar en het aantal kijkende scholen van 250 naar ruim 1000. Ge middeld melden zich nu per maand 20 nieuwe scholen aan. Hierbij is de belangstelling van lagere scholen •chter aanzienlijk groter dan die van ■cholen voor voortgezet onderwijs. Onderzoek van de NOT heeft uit gewezen, dat het voortgezet onder wijs teveel kampt met lesroosterpro blemen en lestijden. Vrijwel alle la gere scholen die kijken, zouden het betreuren als de onderwijstelevisie stopte, maar de helft van de scholen voor voortgezet onderwijs zou het wel goedvinden. In het komende jaar zal de NOT o.m. starten met nieuwe series, zoals 10 tekenlessen, 3 rekenlessen, 6 aard rijkskunde- en 8 natuurkundelessen uit de voor het lager onderwijs bestemde reeks Verkennen en Ont dekken. Voor de andere scholen ■taan er cursussen Engelse taal en -geschiedenis, geschiedenis Charitas en andere geschiedenislessen op het programma. Het „Beeldverhaal van de kerk" wordt voortgezet en nieuw is een zendings-reeks „Jonge kerken in Indonesië". HILVERSUM De 29-jarige reclame tekstschrijver Eelke Jager uit Eindho ven, die maandagavond in de vierde ronde van de Vara-quiz Per seconde wijzer .,af" ging, mag (begin januari) toch in de laatste ronde verschijnen, lijn afgekeurd antwoord, dat de EGKS momenteel in Brussel is gehuisvest, blijkt achteraf namelijk toch goed te zijn. MAASTRICHT De syndica ten-vakbonden In Luik hebben giste ren bekendgemaakt dat zij de staal fabrieken in het Luikse bekken zul len bezetten, wanneer de regering in Brussel blijft bij haar besluit, haar medewerking te verlenen aan de vestiging van een staalfabriek te Genk, in Belgisch Limburg. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Dit is actueel, dit is pas een tv-spel", heeft de 18-jarige student Christian Geissendorfer ge zegd, toen hij bij de Zuidduitse om roep binnenstapte. Titel van het stuk: „In vier generaties", hoofdrolspelers: de Zuidafrikaanse hartchirurg dr. Barnard en zijn parade-patiënt tand arts Blaiberg. „Dat krijgen we niet voor elkaar", was het antwoord van de afdeling drama. Maarze waagden een po ging en ziedaar, specialist en patiënt waren best bereid, op te treden. Dr. Barnard is er de man niet naar, publiciteit te schuwen en het puzzel de hem niet, dat hij werd uitgenodigd het debuut van een 18-jarige te de len: het zal ten slotte voor hemzelf zijn debuut als acteur betekenen. Wat Philip Blaiberg betreft: wat zijn le vensredder voorstelt, doet hij zonder tegenwerpingen. En dus komt deze omroep met een spectaculaire uitzen ding. Of de opvoering een bekroning waard zal zijn, wie zal het zeggen? Zeker is, dat er in de laatste jaren een overvloed aan bekroningen van film- en tv-produkties is geweest. In Amerika heeft daarom de Acade my of Television Arts besloten, wat zuiniger te gaan omspringen met (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Wij weten dat ons eerste programma „Liedjes aan de kerk" verleden jaar op Oude jaarsavond binnen sommige kerken nogal een schok-effect heeft teweeg gebracht en op de Synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland zelfs veel kritiek ontmoette. Toch willen wij deze dialoog met mensen buiten de kerk niet uit de weg gaan en daarom komt er op zondag 29 december een tweede uitzending in dit soort". Dit verklaren CVK en IKOR in het bericht, dat zij opnieuw een aantal Nederlandse cabaretschrijvers heb ben uitgenodigd om in hun liedjes de kerk te lijf te gaan. „Sterker nog", voegen zij er aan toe, „nadat wij ons een jaar lang namens de kerken naar buiten heb ben gericht is dit luisteren naar een weerwoord wel het minste, wat wij kunnen bieden. Zowel voor hen die binnen als buiten de kerk staan is dit contact zeer leerzaam, omdat er aan beide kanten veel misverstanden heersen en men wederzijds slecht is geïnformeerd over wat er bij de an der leeft en beweegt". In het programma ('s avonds om 7 uur Ned. 1) kunt u luisteren naar liedjes van Jan Blokker, Jules de Corte, Otto Dijk, Jaap van de Merwe, Lennaert Nijgh, Huub Oosterhuis en Tonny van Verre op muziek gezet door o.a. Harry Bannink en Henk van Dijk. Ze worden gezongen door Jenny Arean, Yoka Beretty, Jules de Corte en André van de Heuvel. tv-onderscheidingen, die Emmy's wor den genoemd. Tot dusver bestonden er 38 categorieën, waarin moest wor den bekroond. Om te beginnen zijn die tot 32 teruggebracht. Bovendien is de jury's voorgeschreven, dat zij zich ook van Emmy-toekenning mogen onthouden, indien er eigenlijk niets te onderscheiden valt: zij behoeven in zo'n geval niet meer „de beste van slechte" uit te kiezen. Over bekroningen gesproken: de Franse televisie heeft er weer een bij gekregen, nl. voor de beste tv-spot. het weekblad Télémagazine nam hier toe het initiatief, koos een reclame boodschap voor Prén a tal en vond mi- pen ze. Het spits wordt afgebeten door man Höcherl. Ministers zijn allang niet meer be zorgd om op het scherm te verschij nen, alles went. Maar de Duitse ministers spannen de kroon: zij hebben toegestemd in het meedoen aan een nieuw program ma, ook al van de Zuidduitse omroep, dat op 23 december in de ARD-uitzen- ding op Duitsland I van start gaat en Cartoon wordt genoemd. Hierin zullen de ministers twee aan twee hun lievelingsmoppen vertellen. En het kijkpubliek maar lachen... ho pen ze. De spits wordt afgebeten door Willy Brandt, die als minister van buitenlandse zaken misschien wel iets internationaals meebrengt, en Her man Höcherl. zender Radio Caroline wel de vlucht heeft moeten nemen van zee, maar het toch niet kan opgeven als eerste en oudste. Directeur Ronan O'Rahilly wil nu piraten-tv gaan bedrijven uit twee vliegtuigen, die beurt om beurt moe ten rondvliegen over Groot-Britannië en Ierland. Ook wordt er gedokterd aan plannen om reclamezenders te gaan oprichten in Oost-Duitsland en in Liechtenstein, anden die de west- europese piratenwet niet hebben on dertekend. De Sowjetunie heeft bij de Britse commerciële televisie ITA zendtijd aangekocht voor reclamespots ten gunste van toerisme in Rusland. Hier voor werd voorlopig een som van on geveer 50.000 gulden neergeteld, waar voor een tiental spots op het scherm kunnen komen. Dit bedrag vertegen woordigt een derde van het totale Russische reclamebudget in Enge land. Sinds de inval in Tsjechoslowakije is het Britse toerisme naar de Sowjet unie, dat vrij groot was, gehalveerd. Even de oceanen over naar Ameri ka, waar altijd wel tv-nieuws is te vangen. Hier brengen de diverse zen ders wel dagelijks, en 's nachts door, een groot aantal journaals, maar toe lichting op actualiteiten komt hoog stens veel later in een documentaire. Actualiteitenrubrieken met achter- grondnieuws of commentaren kent Hilversum I. 402 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje; 18.46 Actualiteiten; NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit; 19.10 Gastcollege: Is Boerhaave's faam gerechtvaardigd, lezing; 20.00 Radio Filharmonisch Or kest en solist; (In de pauze: plm. 20.45-20.35 Spelen met Taal); 22.00 WIJ blijven op school, ezing; NVSH: 22.20 Sextant: NRU: 22.30 Nieuws; 22.40 Stereo: X. een sprong ln het duister; 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum H. 298 m. VARA: 18.00 Nieuws; 18.16 Actualitei ten; 18.20 Uitzending van de CPN; 18.30 Stereo: Dansorkest met solisten; 19.05 Stereo: Kin derkoor; 19.30 Nieuws; 19.35 Buitenlands weekoverzicht; 19.45 Planorecital; 20 in Stereo: Ina en Ton, samen-alleen; 20.40 Dienstplicht.., waarom niet korter!?, reportage; 21.00 Bij Dorus op visite; 21.25 Country en Western muziek; 21.45 Over ontwikkelingen van maatschappij en wetenschap 22.15 Stereo: Nederlandse chansons; 22.30 Nieuws: 22.40 Actualiteiten; 22.55 Stereo: Mo derne grammof oonmuziek; 23.20 Radio Jazz Magazine; 23.55-24.00 Nieuws. Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant; STER: 18.56 Reclame; NTS: 19.00 Journaal; STER: 19.03 Re clame; NTS: 19.06 Scala: Infor matief programma: STER: 19.56 Reclame: NTS: 20.00 Journaal: STER: 20.16 Recla me: 20.20 Uitzending van de PSP; 20.30 Uitzending Stich ting Socutera; 20.35 Place to go. speelfilm (rijkskeuring: 14 Jaar); 22.00 Eigentijds: show - ballet - voordracht: 22.40 Re portage Finale Zesdaagse; 23.10 Journaal: 23.15-23.30 Openbaar Kunstbezit. Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant; STER: 18.56 Reclame: NTS: 19.00 Journaal; VARA: 19.03 Coronation Street, tv-feuille- ton; 19.52 De Jonge onderzoe kers, magazine voor we tenschap ln wedstrijdverband; NTS: 20.00 Journaal; STER: 20.16 Reclame; VARA: 20.20 Achter het nieuws; 20.45 New Christy Minstrels; 21.00 Jazz-prljs winnaars ln Para- dlso; 21.25 Uit Bellevue: maan delijkse kunstrevue; NTS: 22.05-22.10 Journaal. België. Nederlands progr. Kanaien 2 en 10. 18.55 Zand mannetje; 19.00 Atelier; 19.30 Horizon; magazine voor we tenschappen en techniek; 19.50 Hier spreekt men Nederlands; 19.55 Mededelingen en De weerman; 20.00 Nieuws: 20.25 TV-ganzespel: toeristische quiz; 21.00 Panorama; 22.10 Gastprogramma; Het vrije Woord: Het Vermeylenfonds; 22.40 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO-r GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18 - 20 UUR Koetsier, ontzie de paarden; Avondklokken; Poljanka: Middernacht in Moskou; Bu- blitschkl; Eentonig klinkt het klokje; Stenka Rasln; „Flower Drum Song"; Who can I turn to: Come rain or come shine; How my heart sings; The Whlffenpoof song; Soul bird; How high the moon; That's all: Soul motion: Reza; Tired blues; Prelude, fugue and trio on „Lullaby of Birdland". Hilversum I. 402 m. KRO; 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. en mod. muz. (gr.). (7.30 Nws; 7.32 Act.; 7.50 Overweging; 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw: 9.35 Waterst.). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagog. le zing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr.). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.15 Boek- bespr.; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 12.50 - 13.10 Ad- ventsdlenst). 14.00 Stereo: Lichte gr.muz. 14.30 Stereo: So praan en piano. 15.00 Herv. mlddagdienst. NRU: 15.30 Meer over minder: Meer inform, over mensen en dingen die minder op de voorgrond tre den. NCRV: 17,45 Sportact. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd; koorzang, met trompet en orgel. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nws en Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO' 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste reo: Lichte gr.muz. (8.30 - 8.33 De groenteman.) 8.50 Morgen wijding. 9.00 Stereo: Klass. en mod. ork.muz. van Zweedse componisten (gr.). 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb.vitaminen. (11.00 - 11.02 Nws.). 11.30 Stereo: Radio kamerorkest. 11.55 Beursbe richten. 12.00 Stereo: Licht instrum. ens. -aet zangsol. 12.26 Meded. t.Kv. land- en tuinbouw. 12.29 Lledjesprogr. met Instrum. kwart. en zangsol. 13.00 Nws. 13.11 Radio journ. 13.30 't Vuzlkantenuur: I. Kerkorgelconc., II. Klein ra diokoor; III. Viool, cello en plano. 14.30 't Is historisch: geschiedenis en archeologie. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Inleiding tot muz.begrip: muzik. lezing. 16.20 Stereo: Rad.phllharm. sextet. 16.45 Stereo: Mod. or- kestmuz. (gr.). 17.00 Licht muz.progr. voor de Jeugd. 17.30 Voor de Jeugd. 17.55 Me ded. Hilversum III. 240 m. en FM-kan. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Onder de hoogtezon: voor de zieken. 9.40 The Kilima Ha- wallans Show. 10.00 Nws. 10.03 Er klopt Iets ,nlet, de- tect.hoorspel (dl. 3). 10.30 Klapstuk: steravondqulz. (herh. van donderdag Jl.). 11.00 Nws. 11.03 Muziek bij de kof fie. NRU: 12.00 Nws. 12.03 Licht pl.progr. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 Licht pl.progr. 14.00 Nws. 14.03 Pop-ln: gezel lig roddeluurtje. 15.00 Nws. 15.03 Pop- en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 Hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07 - 18.00 Verz.pl.progr. Nederland I. NTS: 11.20 - plm. 12.30 Rep. opening Kanaal Terneuzen - Gent. Lappie Loep en de oude toren Ondertussen zat de oude professor in zijn cel onder het stadhuis van het kleine stadje. Hij kijkt vol interesse naar de bevolking en prentte alles, wat hij zag, goed in z'jn geheugen. „Wat is het toch allemaal interessant," •mompelde hij hoofdschuddend. „En dan nog te weten, dat We straks nog een belegering meemaken ooktenminste, 1 Lappie de machine niet stopzet. „Tja, Lappie", dacht mj, „Hoe zou het met (jat dappere kereltje zijn?" Dat wist rt^Pr°fessor niet' Die wist niet' dat Lappie, gehuld in zijn •jddervermomming, 20 snel hij kon, achter de soldaten Steeds, als de mannen een buitendeur controleerden, bleef hij stilstaan en hield zicih in een hoekje gedrukt, muisstil. Lappie bibberde van angst. Grote druppels liepen over zijn hoofd en af en toe moest Lappie de helm een klein stukje oplichten om een weinig frisse lucht te kun nen happen. „Allemensen," wat is het benauwd in dat ding," mompelde Lappie, „Ik hoop dat ik spoedig op de plaats van mijn bestemming aangekomen ben." Maar doordat hij zo nadacht, keek hij niet voldoende voor zich en liep hij met een bons tegen een muur. „Kllllèaèang!" klonk het door de gangen. De soldaten stonden verbaasd stil „Wat is dat!" riep de leider...» men er niet en de educatieve zenders, verenigd in het NET, geloven dat dit een lacune is en de kijkers recht heb ben op snelle informatie. Besloten werd daarom, dat het NET (dat uitsluitend opvoedkundige program ma's mag uitzenden, vooral cursus sen, en daarom als enige omrocpmaat- schappij vrij is van reclame) in de komende zomer met zo'n rubriek zal beginnen en deze zal elke avond om 8 uur uitgaan. Nu is het NET ijverig bezig, goede commentatoren aan te werven. Men zegt wel eens, dat Amerikaan se programmamakers in hun felle con currentie, die per etmaal 22 urn- duurt, van gekkigheid niet meer we ten, wat nu eens aan te bieden. Zijn de ochtenden ten bate van kij kende huisvrouwen volgestopt met spelletjes, in de middag moet de tv het hebben van bedaarde quizzes. Sommige daarvan zijn door Neder landse omroepen overgenomen, zoals bijv. „Wat doe ik voor de kost?" en het meisje, dat tussen drie jongens moet kiezen zonder ze te hebben ge zien (VARA in Zomaar een zomera vond"). Meester in het uitdenken van derge lijke ondervragingsspelen is Chuck Barris: hij is mede de uitvinder van het VARA-spel hierboven genoemd. Nu echter heeft hij het summum gevonden: „Drie is te veel". Hierin verschijnen telkens een man met zijn vrouw en zijn secretaresse. De man speelt niet mee. de beide dames moe ten door het beantwoorden van vra gen bewijzen, wie van haar de man het beste kent. Een echt enig spelletje, waarop de kijkers zich geweldig verheugen. Mis schien bestaat er bij Amerikanen geen kans dat uit zulke grappen na righeid voortkomt.... (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In de Kerstweek zullen de programma's „Moeders wil is wet" worden vervangen door pla- tenuitzendingen, omdat Mia Smelt die week in Jeruzalem is om daar en van daar uit reportages te maken o.a. in Palestijnse vluchtelingenkampen. Zij zal op haar snelle rondreis door Israël o.a. als Edelvrouw in de Orde van het Heilig Graf een bezoek bren gen aan een tehuis voor dubbelge- handicapte (dove én blinde) kinderen in Nazareth. Dit is een van de pro jecten waarvoor de edelvrouwen ge zamenlijk werken: het tehuis kan nu met Nederlands geld hoognodige ap paratuur aanschaffen om deze kinde ren tot enige contact met de wereld om hen heen te brengen. Mia Smelt hoopt enkele van haar reportages direct van Israël uit te kunnen uitzenden, andere hoort men later in haar programma's. Dit is Victor Korjhan, wiens moderne ballet ,.Wat heeft een man lief?" vanavond onder regie van Bob Rooyens door de NTS op Ned. 1 wordt vertoond. Kor jhan heeft hiermee de elementen dans, show en tekst (te zeggen door Ton van Duinhoven) verwerkt, hij be paalde de choreografie en danst zelf soló. Een veélbe- gaafd man alzo. In dit ballet treden zeven mannen aan, die in een decor van glas en projectie worden geplaatst, zodat men ze goed kan bestuderen. Het zijn een geheim-agent een playboy, een Spanjaard, een Rus, een gevangen- zittende auteur, een zeekapitein en een entertainer. Zij hebben sterk-uiteenlopende naturen, maar niettemin één ding gemeen: een sterke liefde die bij ieder anders is gericht. Waarop, dat maakt het ballet duide lijk. Hie ziet u Victoi- Korjhan als de Rus in een solodans. Ned 1 NTS 7.06 uur Scala. 8.35 uur speelfilm „A place to go", jeugdcriminaliteit (14 jaar). 10.00 uur eigentijds ballet m»t tekst en show „Wat lieeft een man lief?" Ned. 2 VARA 7.03 uur Coronation Street. 8.20 uur Achter het Nieuws. 9.00 uur optreden van jazz-prijswinnaars in een speciaal daarvoor gevormd ensemble. 9.25 uur kunstrevue uit Bellevue. Hilversum I NRU 8.00 uur concert door het Radio Filharmonisch orkest en de violist Dick de Reus. 10.00 uur programma School en Huis. 10.40 uur iks. gevarieerd actueel programma. Hilversum II VARA 8.10 uur optreden Ina van Faassen en Ton van Duinhoven. 9.00 uur Bij Dorus op visite. 10.15 uur Nederlandse chansons. 11.30 uur jazzmagazine. (Een wereld in wording) 63 Tegen vijf uur betraden ze de Tonhalle door een achterin gang door dat poortje, waarvoor ze na afloop der voorstelling zo dikwijls te midden van een opgewonden menigte concertfanatiekelingen had gestaan, om op deze of gene geliefde kunstenaar te wachten. Om nog een glimp op te vangen, misschien zelfs een autogram machtig te worden. Deze ingang was nu niet langer een mysterie voor haar. Professor Hewald, die haar vergezelde, nam haar mee naar boven. Door gesloten deuren en langs sombere gangen kwa men de gedempte klanken van de profetische passages van de finale van Brahms' Eerste Symfonie. Het klonk als het bazuingeschal van de Jongste Dag, het koper vulde de lucht met het triomfantelijke pathos. Spitzler was aan het werk. Professor Hewald liet zijn groot hoofd met de lange grijze haren wiegelen op het ritme van de finale. Er verscheen een glimlach om zijn grote mond, en hij knipoogde met zijn grote grijze ogen in de richting van Pauline. „Hij doet 't altijd uitstekend", sprak hij. „De zoldering valt er om zo te zeggen door naar beneden. Ja, de Eerste van Brahms. De apotheosis van iedere dirigent". Met deze woorden duwde hij Pauline naar de groene kamer. „En hoe voelt u zich nu? Zenuwachtig? Kom, kom, kom". t j Hij streek met zijn mollige expressieve handen met de gerimpelde handpalmen als een mesmerist over *->ar rug. Pauline liep heen en weer. Ze hield haar man jf om haar lichaam. Ze had nu nog maar één verlangen, um dade lijk te mogen zitten en met haar spel te mogen beginnen. „Ik heb daar nog helemaal geen ervaring in", sprak ze met een smartelijke blik. „Och kom", gromde hij kalm. „U kent uw vak en al spelende doet u die ervaring op. Kunstenaars vallen nu eenmaal niet pasklaar uit de hemel". „U weet, wat ik bedoel". „Dat is een kwestie van tijd! Dat is een kwestie van tijd", sprak hij langzaam, terwijl zijn stem onwillekeurig de hoog te in ging. „U zult zien, dat 't veel gemakkelijker is om met het orkest te spelen dan die bewerking voor twee piano's, die u zo vaak met mij hebt gespeeld. Ik ben er vast van overtuigd, dat u me niet zult teleurstellen. Spitzler weet precies, hoe hij zich aan de uitvoerende kunstenaar moet aanpassen. Hij heeft daarvoor een schier vrouwelijke gave. Na de repetitie zult u zich helemaal op uw gemak voelen. En als die repetitie afgelopen is, moet u mijn raad volgen: u moet dan dadelijk naar huis gaan, een kleine versnapering gebruiken en tot halfacht een detectiveverhaal gaan lezen". „Had ik maar wat meer ervaring", hield ze aan. „Ik verbied u dat woord nog eens te gebruiken. U heeft een jaar les van me gehad en voor die ervaring voldoende betaald". „Is de pianiste daar?" vroeg een man, die plotseling het vertrek binnenstapte. Hij was lang en -'ank met een kroon van grijze haren. Zijn ogen met de e, donkere wenkbrauwen hadden de uitdrukking van di a een treurspelspeler op een feestdag. „Ben je daar, Spitzler?" riep professor Hewald en hij greep de beide handen van de dirigent. „Daar is ze!" Spitzler wendde zijn gezicht naar Pauline en keek niet zonder een bijzondere belangstelling naar de buitengewoon jonge kunstenares. Hij had eenvoudige manieren, maar de manieren verrieden toch de man, die zich van zijn positie bewust was. Hij werd beschouwd als een hogepriester onder de dirigenten, een opinie, die ook hij over zichzelf had en die hem steeds bezielde, als hij tegenover andere kunstenaars kwam te staan. „Zo, zo, zo!" riep hij uit. „Dus u bent het slachtoffer!" Pauline schudde de hand van de grote man. Hij hield die hand enige ogenblikken in de zijne. „Ik heb alle concerten bezocht, die u hier gedirigeerd hebt", sprak ze met een uitdrukking van de allergrootste bescheidenheid. „Ik heb een gevoel, alsof vandaag de heer lijkste droom van mijn leven werkelijkheid gaat worden". Hij imiteerde het pianospel met zijn vingers in de lucht, terwijl hij vanuit zijn olympische hoogte haar een welwil lende glimlach schonk. „Ik heb u op Hewald's aanbeveling genomen. Ik heb vertrouwen in zijn oordeel". „Ik ben klaar", sprak ze. „Laten we dan gaan". (Wordt vervolgd) Smidje Verholen en de Knap-Mutator 1098: „Het ziet ernaar uit, dat hier al bezoek is...", fluisterde kolonel Plimmp en hij reed de hoek om van het Bloemkoolpad. „Kom mee, Verholen. Hier gaan we d'r uit om even pools hoogte te nemen.En samen stelden de twee mannen zich op in de scha duw van het kleine muur tje, dat tegen de zijwand van smidje Verholen's eigen woning was gebouwd. „Ssstt!", siste Plimmp plot seling. „Blijf daar staan en verroer je niet. Het licht in de smidse is aangegaan. Ze beginnen allerlei spullen in de auto te dragen. Ze bre ken de boel dus op, Verho len. Ze gaan er vandoor. Het is NU.of NOOIT.Een gevoel winding maakte zich meester van smidje Verholen en eerlijk gezegd een tikje draaierig in de maagstreek. Zouden kolonel Plimmp's sluwe gelukken „Nou alleen de kist met de KNAP-mutator nog, Kille", hoorden Nogrottr duidelijk zeggen, want deze kwam net met een koffertje en te map naar buiten. „Dan is dit het juiste moment", zei kolonel „Heel verstandig, dat ik mijn speciale B.G.D.-parapluutje heb meegebracht...." Hij draaide er handvat en onderstuk af en hield toen een soort blaaspijp over, die hij als een klarinet aan zijn mond zette. Vervolgens pompte hü zijn longen vol lucht en blies met grote kracht en bolle wangen een wesp-vormige '"Capsule naar Pjotr Nogrottr toe. „Au!", riep deze, toen de scherpe angel diep in zijn nek drong. Hij hief zijn hand op en bracht het namaak-diertje een hevige slag toe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15