Wat hangt zaterdag de
VPRO boven 't hoofd?
NeJÜDAMPO
Minstens 10 reportages
Apollo 8 op de buis
AMADEUS
CONSUL
Boze open brief
Bal gehakt
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
VRIJDAG 13 DECEMBER 19ót
In stijl
MIEMAND heeft te veel kunnen
verwachten van „Zeemansvrou
wen" op de televisie, want regisseur
Willy van Hemert heeft Buubers
meesterstuk in volledige stijl laten
opvoeren: met een lach en een traan,
geen kwaad woord voor de braven,
geen goed voor de twee lelijkerds,
onder wie ditmaal de aardige Cobo
Keiling als intrigrerende Tante Saar
viel. De kerstavondsneeuw daalde
keurig neer en van de bezorgde
brandweermannen achter de boom
met wankele kaarsjes kwam geen
spoor in beeld.
Het kostelijk brok onversneden
volkstoneel kwam zwaar van senti
ment en emoties tevoorschijn, mede
dank zij de grote ambitie waarmee
het werd gespeeld. Vooral de vrou
wenrollen waren uitstekend en de
jonge Hetty Verhoogt deed bepaald
niet onder voor de oudere actrices,
onder wie de in dit genre zo bekwa
me Beppie Nooy. Hetty speelde de in
de steek gelaten Leen voortreffelijk
en voor de tweelingen als baby en
kleuter moet elk kijkershart wel *yn
opengegaan.
Er waren wel feilen, maar ach,
daaraan hoeft niet zo zwaar te wor
den getild. De vechtscènes hadden
wat meer allure mogen hebben: de
kijvende vrouwen klitten bijvoor
beeld veel te omzichtig haar handen
in eikaars nette kapsels en ook de
mannen gingen elkaar niet „echt" ge
noeg te lijf. Maar wat hindert dat:
bij stukken als dit gaat het immers
in de eerste plaats om het boeiende
verhaal en dat was er wel
Politiek
„Achter het nieutos" bood een
gesprek met een uiterst voorzichtig
reagerende mr. Biesheuvel, die zei
dat de ARP niet tot elke prijs bereid
i« tot samenwerking en beslist nog
niet d.enkt aan éénwording van drie
partijen. Tot een breuk met de radi
calen wil de ARP het niet laten ko
men: „Deze mensen horen bij ons,"
aldus mr. Biesheuvel. AR-radicaal P.
J. D. Idenburg zei, dat hij en zijn
medestanders zeker niet uit de partij
sullen lopen, maar dat hij geschrok
ken was van het feit dat de brief niet
aan het convent is voorgelegd. Dit
overleg bij bijzondere stappen was
namelijk afspraak.
Verder had VARA's actualiteiten
rubriek weer ellendige beelden van
het Biafraanse front, ditmaal gecom
pleteerd met allernaarste uitspraken
van Europese vrijwilligers, die onder
v\eer lachend verklaarden „dat ze al
tijd wel werk zullen vinden in een of
mdere oorlog" en dat „de Biafraanse
vrouwen er wezen mogen".
VI I U
f 18.7S
bnp. N.V. ALVANA Oen Haag tel. 070-63 09 43
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Morgen is
het zaterdag 14 december, een
kritieke dag voor de VPRO, die
dan in Den Haag zijn buitenge
wone ledenvergadering houdt
ter vaststelling van nieuwe ver
enigingsstatuten, mede het om
roepbeleid betreffende, en ter
verkiezing van twee nieuwe be
stuursleden, voor welke functie
van bestuurszijde mede de he
ren prof. dr. J. Sperna Weiland
en F. de Smit worden aanbevo
len.
Zo te zien een rustige agenda,
maar in de zes oppositie-groepe
ringen broeit het van tegenstand
tegen diverse bestuursvoorstel
len.
Het is niet voor niets, dat de
VPRO, in herinnering aan de smade
lijke herrievergadering in juni j.l.
weer uiterst zorgvuldig te werk gaat
met de toelating tot de vergadering:
iedereen die wilde komen moest eerst
een toegangsbewijs op naam aanvra
gen en wie dit aan de zaal niet kan
tonen, komt niet binnen. Ook mag
men de vergadering niet verlaten om
later nog eens het gebouw te betre
den, anders dan om dringende en na
der te verklaren redenen.
In brochurevorm is iedereen een
uitgebreide toelichting op de verga
dering toegezonden. Hieruit blijkt dat
er zeer veel oppositie bestaat tegen
de statutenwijziging, het regende
amendementen, vooral van de
groep-De Smit, die de voorgestelde
verenigingsvorm met districtenstelsel
niet wenst.
Niet voor niets heeft de VPRO zo'n
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De berichten ach
terhalen elkaar snel: de NTS deelt
ons nu reeds mee, dat zij rondom de
Kerstdagen minstens 10 reportages
zal wijden aan de Amerikaanse
vlucht naar de maan met de astronau
ten Borman, Lovell en Anders aan
boord van de Apollo 8.
Hoogtepunt blijft.zoa Is wij giste
ren reeds meedeelden, de directe re
portage (indien de plannen naar be
doeling verlopen) van de 9e omloop
om de maan in de Kerstnacht. Ande
re belangrijke fasen die rechtstreeks
zijn te volgen vormen de lancering
van de Satumusraket, de aankomst
bij de maan, de terugkeer in de
dampkring en de landing.
In de Bussumse studio's zullen des
kundigen gereed zijn om de reporta
ges toe te lichten. Dit zal vooral inte
ressant zijn bij de ontsnapping uit de
kringbaan om de aarde, een manoeu
vre die nog nooit met een bemand
ruimtevaartuig is uitgevoerd, de omlo
pen om de maan en het loskomen uit
de laatste daarvan, hetgeen achter de
maan en dus zonder contact met de
aarde dient te geschieden.
Ook het terugkeren in de aardse
dampkring en de landing in het nach
telijk duister op de Stille Oceaan zijn
kritieke momenten.
Rechtstreekse reportages worden
mogelijk gemaakt door samenwerking
tussen de Amerikaanse televisie en
de NASA, het Amerikaanse bureau
voor de ruimtevaart. Early Bird moet
voor de doorzending van beeld en
geluid zorgen.
Voorlopig kan de NTS de volgende
ze uit Vlaardingen geboortige jonge
man ook zal terugkeren naar zijn
oude stiel, maar de NCRV zegt ons
„nergens van af te weten".
tijdstippen van uitzending onder voor
behoud van wijziging aangeven.
Zaterdag 21 december Ned. 1, 1.45
uur start van de Satumusraket, recht
streeks en in kleur van Cape Kenne
dy; zondag 22 december Ned. 1, 21.20
uur berichtgeving over de reis naar
de maan; maandag 23 december Ned.
1, 21.35 uur idem, dinsdag 24 decem
ber Ned. 1, 11.15 of 13.15 uur aan
komst bij de maan, zo mogelijk
rechtstreekse beelden uit de capsule
en Ned. 2, 18.30 uur samenvatting van
de gegeven reportages plus omlopen
om de maan; woensdag 25 december
Ned. 1, 's nachts 3.15 uur reportage 9e
omloop op 100 km afstand van het
maanoppervlak, cn zelfde net 13 uur
samenvatting recente gebeurtenissen
tijdens de vlucht; donderdag 26 de
cember Ned. 1, 22.15 uur terugreis
naar de aarde en vrijdag 27 december
Ned. 2, 16.20 uur (na 17 uur verder op
Ned. 1) reportage terugkeer in de
dampkring en landing, in kleur.
Ter inleiding op de maanreis zendt
de NTS op zondag 15 december tus
sen 17.10 en 18 uur op Ned. 1 een
eigen programma uit waarin de kij
kers wordt duidelijk gemaakt, wat er
precies voor gaat gebeuren.
Een NTS-team heeft hiervoor op
belangrijke plaatsen in Amerika ge
filmd en maquettes verzameld. Diver
se Amerikaanse en Nederlandse des
kundigen geven toelichting.
De astronauten in de Apollo 8 heb
ben opdracht, een kleurenfilm te ma
ken van hun reis. Als zij daarin sla
gen en de kwaliteit van de film vol
doende is, vertoont de NTS haar op
Oudejaarsavond op Ned. 2 tussen
21.30 en 22 uur in het programma
„Operatie...."
De Apollo-reportage op Eerste
Kerstdag wordt om 13.30 uur gevolgd
door een Canadese fantasiefilm over
een reis voorbij zon, maan en sterren
in het heelal.
Hilversum I. 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje;
18.46 Actualiteiten: 19.05 We
reldpanorama; 19.16 Stereo:
Lichte orkestmuziek met
zanKSOliste. 19.45 Internatio
nale oriëntatie in kerk. zen
ding en oecumene. 19.55 Licht
gevarieerd platenprogramma;
20.55 Wat zijn Gods werken?,
toespraak: 21.00 Auteurl Au
teur!. hoorspel: 21.30 Nationaal
Jeugdkorps (opn.); TROS: 22.00
Perspectief: gesprekken: 22.30
Nieuws, nieuwer, nieuwst: ge
varieerd programma: (22.30
Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. VPRO:
18.00 Nieuws: 18.16 Berichten:
DE VRIJE GEDACHTE: 18.20
Persconcentratie en Persvrij
heid. lezing: VPRO: 18.30 Voor
onvolwassenen19.10 Jazz-ron-
do: Dizzy GlUesple 1948-1968.
19.30 Nieuws; 19.35 Kunst na
der beschouwd: 20.00 Jazz en
popmuziek: 20.45 Marx of Je
zus, vraaggesprek: VARA:
21.00 Stereo: Omroepkamer-
koor en Instrumentaal trio;
22.05 Hedendaagse muziek
(opn.). 22.30 Nieuws; 22.40 Ac
tualiteiten: 22.55 Stereo: Licht
gevarieerd platenprogramma
23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIE
VANAIOVD
Reclame: NTS: 20.00 Journaal;
STER: 20.16 Reclame: AVRO:
20.20 AVRO's Televlzier20.45
In kleur: Run for your live,
tv-feuilleton; 21.35 Voor de
vuist weg: NTS: 22.45-22.50
Journaal; 23.00-23.30 Teleac: En
France avec Nicolas (les 6).
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant:
STER: 18.56 Reclame; NTS:
19.00 Journaal: 19.03 Scala, in
formatief programma: 20.00
Journaal; STER: 20.16 Recla
me; TROS: 20.20 Program
ma-overzicht. 20.24 In kleur:
Het spook en mevrouw Muir,
tv-feuilleton; 20.50 Wobbewaf,
cabaretprogramma; 21.05
Sprookje van mijn vrienden,
amusementsprogramma; 21.35
In kleur: De dief van
Washington. tv-feuilleton
NTS: 22.25-22.30 Journaal.
Beli"
Kan al
mannetje; 19.00 De forel, film:
19.30 Programma-overzicht tot
en met volgende donderdag;
19.50 Hier spreekt men Neder
lands; 19.55 Mededelingen e»
De weerman: 20.00 Nieuws.
20.26 Zondagen van het leven
psychologische speelfilm; 22.00
Nieuws; 22.05-22.55 Günther
Grass, of een loflied op de
demooratie. Documentair pro
gramma.
'RAMMOFOONPLATENPRON
RAMMA DRAADOMROEP
VANAVOND
Van 18 - 20 uur
Johann Strauss: „Die Fle-
dermaus", operette in drie be
drijven.
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant:
STER: 18.56 Reclame; NTS:
19.00 Journaal; STER: 19.03 Re
clame: AVRO: 19.06 Doebledoe,
tienerprogramma: STER: 19.56
RADIO
MORGEN
woord; 7.16 Op het eerste ge
hoor; (Om 7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten); 8.00 Nieuws; 8.11
Gewijde muziek (opn.): 8.30
Nieuws; 8.32 Voor de
huisvrouw: 9.00 Theologische
etherleergang; 9.35 Waterstan
den: 9.40 Gymnastiek voor de
huisvrouw; 9.50 Klassiek pla
tenprogramma. Aansluitend:
Weet U veel?, klisterwedstrijd;
10.55 Kunst- en vliegwerk, ten
toonstellingsagenda; li .00
Nieuws; 11.02 De zonde der
vertwijfeling, lezing; 17.15 So
listenkamer. muzikaal vraag
gesprek; 11.55 Mededelingen;
KRO: 12.00 Stereo: Lichte or
kestmuziek (gr.); 12.14 Markt
berichten: 12.16 Over
heidsvoorlichting; KRO: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41
Actualiteiten12.50 Zonder
grenzen: over missie en zen
ding; NRU13.00 Platenpro
gramma voor de militairen;
KRO: 14.00 P.M., een weekblad
met veel plaatjes: (16.00-16.02
Nieuws): NRU: 16.30 Bezig met
muziek, muzikale lezing: HI-
RO: 17.00 Vogelbescherming ln
vogelvlucht, lezing: 17.15 HI-
RO-Magazine; KRO: 17.30
6-8-6-9: Informatie en muziek
voor twleners; 18.19 Uitzending
van de PPR.
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek: 7.23 Stereo: Lichte
grammofoon muziek; VPRO:
7.54 Deze dag: VARA: 8.00
Nieuws en Van de voorpagina;
8.15 Z.O. 135: gevarieerd pro
gramma; 10.30 Voor nu en la
ter, lezing: 10.45 Stereo: Draai-
orgelmuzlek (gr.): 10.50 Tips
voor trips en vakanties: 11.00
Nieuws; 11.02 B.M C.-Concert
Band: amusementsmuziek;
11.25 Oosteuropese kroniek;
11.45 Lichte grammofoonmu-
ziek; 12.15 Stereo: Accordeon-
muziek (gr.): 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.29 Actueel sportnieuws; 13.00
Nieuws; l«d VARA-Varla;
13.15 Stereo: Tijd voor teena
gers; 13.50 Uitlaat: voor twin
tigers; 14.25 Stereo: Popmu
ziek; 14.45 Radio Jazz Magazi
ne: NRU: 15.20 Frans - Duits -
Engels: een luisterprogramma:
VARA: 16.30 De Scala
1910-1918: operamuziek (gr.);
17.25 Radioweekjournaal; 17.55
Mededelingen.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. KRO: 9.00
Nieuws: 9.02 DJlnn: gevarieerd
programma; (10.00 en 11.00
Nieuws); NRU: 12.00 Nieuws:
12.03 Informatie over nieuwe
langspeelplaten; NCRV: 13.00
Nieuws; 13.03 Small Combo
date: programma rond de Mil
lers met solisten; 13.30 Zuid
zee-serenade; 14.00 Nieuws;
14.03 Voor tieners en twens:
15.00 Nieuws; 15.03 Licht mu
ziekprogramma; 16.00 Nieuws;
16.03 Country- en Westemmu-
zlek; 16.30 Pop Thtnk-ln. Tie-
nermuzlek kritisch beluisterd;
17.00 Nieuws; 17.02-18.00
Sportshow met lichte grammo-
foonmuzlek.
ÏTELEVISIÉi
«MORGEN
Nederland I. NTS: 9.30-U.30
Teleac: 9.30 Export (les 3):
10.00 Noten en tonen (les 13);
10.30 Kijk eens wat Ik zeg (les
13); 11.00 En France avec Nico
las (les 6 - herh.); NCRV:
van de gerestaureerde Grote
of St. Laurenskerk te Rotter
dam; NTS: 16.00 Journaal;
VPRO: 16.02 In kleur: Harlem
Impressies, fllmreportage; 16.27
In kleur: Drie tekenfilmpjes;
16.42 Russisch circus, fllmre
portage; 17.20-17.30 Tekenfilm.
België: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10. 16.00-18.00
Volksuniversiteit.
Lappie Loep en de oude toren
vijf uren uitgetrokken om te verga
deren. Als alle voor- en tegenstan
ders aan het woord komen, zal deze
tijd nog te kort zijn.
Vlak voor de vergadering hebben 5
leden (Zwinglibond) een zeer boze
open brief vol verwijten aan het
VPRO-bestuur gepubliceerd.
Hierin wordt o.m. gezegd, dat het
tragisch en beschamend is, maar dat
de VPRO zich in de laatste jaren
„koploper van het verwordingsproces
naar de barbarie", waartegen prof.
Huizinga ooit waarschuwde in zijn
boek „In de schaduwen van morgen"
heeft betoond.
Het bestuur wordt voorts verant
woordelijk gesteld voor het weglopen
van duizenden leden, tengevolge van
grove en extreme tv-uitzendingen.
Vurig scharen de briefschrijvers zich
achter de uitlatingen, destijds gedaan
door de vertrokken tv-directeur ds. J.
A. van Nieuwenhuyzen, als zouden
tal van VPRO-programmamakers
Christendom noch humanisme zijn
toegedaan en de bezinning op nieuwe
doelstellingen van de VPRO moeten
worden bestempeld met „stichtelijk
gezemel".
Ander verwijt: dc VPRO-tv-staf
heeft zich ontwikkeld tot een pressie
groep die zeer sterk naar links wil
buigen; bovendien heeft het bestuur
alle personen, die bij andere omroe
pen geen etreme of stuntprogram
ma's voor de tv mochten maken,
maar aangetrokken zonder te vragen,
of zij wel instemden met de beginse
len van de VPRO, een toestand
waaruit de „Poolse landdag ln juni"
ls voortgekomen, aldus de open brief.
De briefschrijvers zien duidelijke
a-religieuze tendenzen in de VPRO:
niet alleen onder de voornaamste
medewerkers, ook in het bestuur
heeft men niet-godsdienstige perso
nen opgenomen. Hlemee wordt
voortgegaan door het kandidaatstel
len van de heer De Smit als hoofd
van de a-religieuze oppositie, die in
een persconferentie de nieuwe
doelstellingen „een bal gehakt"
noemde en van prof. Sperna Weiland,
die zich bij intern beraad ook onwil
lig toonde bij het vasthouden aan de
vrijzinnnig protestantse principes.
In de brief staat voorts, dat er ten
opzichte van de nieuwe statuten een
referendum onder de leden had moe
ten worden gehouden en dat een
tv-debat met opposant-De Smit werd
gewenst en vergeefs voorgesteld.
Besloten wordt met de waarschu
wing dat, indien de VPRO ter verga
dering de positieve vrijzinnige pro
testantse doelstellingen laat varen, er
een nieuwe vrijzinnige omroep zal
worden opgericht Het bestuur is dan
schuldig aan nog meer verdeeldheid
in de ether.
Het is voldoende duidelijk, dat de
VPRO morgen voor hete vuren komt
te staan, ook al vergadert men dit
maal op een niet zo gemakkelijk te
bereiken plaats, ver van het centraal
gelegen Hilversum.
Het jonge echtpaar Rikkert Zuider-
velt en Ellhy Nieman heeft een be
langrijk aandeel in het programma
Sprookje wan mijn vrienden", dat de
TROS vanavond op Ned. 2 vertoont.
Een paar jaar geleden maakten zij
als leden van de cabaretgroep Zwart
Zaad kennis met Jop Pannekoek, die
nu hun show regisseert. De vrienden
die zij voor deze avond om zich heen
hebben verzameld zijn over het ge
heel jonge artiesten, die bij de TROS
een kans krijgen. Onder hen zijn
Linda van Dijk, Joost Nuissl, de
groep Het Eksooties Kietsj Konserva-
torium en een aantal kinderen, die
van de Arbeidsinspectie naar de
sprookjes mochten luisteren, omdat
de opname overdag werd gemaakt en
zij als echte kinderen meededen en
niet als kleine grote mensen.
De liedjes worden aaneengepraat
met korte teksten en het geheel
doorschoten met filmimpressies. Van
Rikkert en Elly, het vooral bij talloze
tieners zo populaire echtpaar, hier
een foto, gemaakt tijdens de opname
van de show.
Ned. 1 AVRO
7.06 uur Doebiedoe, jongerenprogramma.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur aflevering Run for your life.
9.35 uur Voor de vuist weg.
Ned. 2 TROS
7.03 uur (NTS) Scala.
8.20 uur aflevering feuilleton „Het spook en mevrouw
Muir".
9.05 uur liedjesprogramma met Elly Nieman en Rik
kert Zuydervelt.
9.35 uur aflevering De dief van Washington.
Hilversum I NCRV en TROS
7.55 uur In, muziekallerlei.
9.00 uur hoorspel „Auteur! Auteur!"
9.30 uur reportage Vormingsdag Chr. Muziekbonden.
10.00 uur TROS met Perspectief, strip „Bij de Buyten"
Vrijdagavond komp-Lex, Happy Meursday en
actualiteiten,
Hilversum II VPRO en VARA
8-00 uur Jazz en pop-live.
9.00 uur Omroepkamerkoor zingt religieuze werken.
10.05 uur uitvoering „On escalation" van Peter Schat.
10.55 uur lichte platen.
(Een wereld in wording)
V
59
En als ze die er niet
op nahouden, dan zullen ze je spel met dat van een andere
kunstenaar vergelijken, die voor hen als „standaard" geldt
Als het concert uit is, loopt de zaal opeens leeg en welke
vervoering de toehoorders ook doorleefd hebben de meesten
van hen komen dadelijk weer in hun oude sleur terecht,
terwijl het maar heel zelden gebeurt, dat ze de idee van
harmonie in de problemen van hun eigen huiselijk, nationaal
of internationaal leven binnendragen. En als de meningen
van die lui gunstig zijn, zul je min of meer bevredigd over
jezelf en je auditorium naar huis gaan en ingespannen
wachten op wat de kranten zullen schrijven.
Dat is de publieke opinie. En als je jaren gespeeld hebt,
zal die publieke opinie, om zo te zeggen, met je samen
groeien en een noodzakelijkheid voor je worden. Goed
beschouwd maakt het publiek en niet jezelf je succes in deze
reeds geheel en al vercommercieerde kunst. En hoe groot jij
ook moge worden: je wordt mettertijd een gemechaniseerde
pianiste, die muziek voor geld verkoopt Dat is het logisch
gevolg van de rentabiliteit van het talent, van het kapita
listisch systeem van exploitatie. Je zult altijd in strijd zijn
met je concurrenten. Tenslotte wordt de muziek in je geest
een affaire. Dat is dan ook de reden, waarom de grootste
spelers tenslotte hun krachten gaan concentreren op techni
sche bravourstukjes en de moeilijkste stukken het allerbeste
spelen. Dat komt,omdat zoiets geld in het laatje brengt. Ook
de beroemdste concertspelers spelen te vaak, ze zijn gedwon
gen hun kunst te mechaniseren, teneinde er altijd zeker van
te zijn. Ze moeten spelen, altijd, wanneer dat gevraagd
wordt, onverschillig hoe zij zich voelen en in wat voor een
gemoedstoestand zij zich bevinden. Ze moeten in staat zijn
om te spelen, als ze kiespijn hebben, als ze aan blindedarm
ontsteking lijden, als ze door de galstenen gekweld worden,
en ook onder die omstandigheden moeten ze op peil blijven.
Je kunt bijvoorbeeld vijf jaar lang in de Verenigde Staten
tachtig concerten per jaar geven, zonder ooit een stad twee
keer te bezoeken. Een groot aantal der beste kunstenaars
heeft dit gedaan. Die zwerven dan over de wereld en herha
len steeds maar een paar concerten en enige dozijnen onfeil
baar effectmakende stukken! Dat zijn je ware slachtoffers.
Slachtoffers van adverteren, van eenzijdigheid, van specia
lisatie en vaak ook van ijdelheid."
Pauline, wier hoofd by Amedeus' woordenstroom langza
merhand op haar borst was gezonken, ontwaakte nu als het
ware plotseling en Amadeus aankijkend, riep ze: O, jongen,
je hebt vandaag lets ln me vernietigd!"
Ze haalde haar zakdoek voor de dag en drukte die tegen
haar ogen. Maar opeens hield ze daarmee op, ze liep naar de
piano en opende die. „Ik ga spelen", riep ze met een harde
stem. „Ik moet spelen. Ik moet spelen, om onafhankelijk te
worden en niet alleen om er geld uit te slaan."
En ze begon de Polonaise van Chopin te spelen. Ze speelde
zoals ze waarschijnlijk vroeger nooit gespeeld had. En toen
ze de laatste akkoorden had doen weerklinken, liep ze
haastig door de kamer heen naar Amadeus toe. Haar ogen
brandden met een vreemde glans, ze zag doodsbleek.
„Je bent heel wreed, Amadeus."
Haar blik deed een vlam in zijn ogen ontbranden. Maar
hij omfloerste die blik en zij had de indruk, alsof hij al zijn
best deed, om zich voor haar te verbergen.
Hun gezichten raakten elkaar nu bijna aan. Haar lichaam
was verstijfd, alsof het door een kramp was aangetast, haar
armen hingen als loden gewichten langs haar heupen. Za
viel bijna tegen hem aan. Hij trok haar naar zijn lippen.
Hun harten bonsden tegen elkaar.
Buiten adem maakte zij zich uit zijn omarming los.
„Amadeus, je moet op mijn concert komen", sprak ze. Ze
keerde zich om, daar zij zich. niet in staat voelde naar hem,
te kijken en zelf nauwelijks wist, wat ze zei. „Ik zou me
heel ongelukkig voelen, als je niet kwam."
En zich plotseling weer omdraaiend, sloeg ze met een
onbeheerste hartstocht haar armen om hem heen, om ander
maal zijn lippen te voelen.
De dag voor het concert ging Pauline naar haar tailleur,
om een eenvoudige witte japon in Griekse stijl, die ze voor
die gelegenheid had gekozen, te gaan passen. Ze staarde met
een bescheiden blik van voldoening naar de tengere, flink
opgeschoten sylfide in de spiegel.
(Wordt vervo ig<0
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1094: Burgemeester van
Muizenis zette grote ogen
op, toen hij hoorde wat
ijplco hem allemaal te ver
tellen had. „Ma maar
dat is afschuwelijk, Eel-
co!" zei hij. „Dus jij bent
van oordeel, dat er een
vuiligheidje in het spel is?
Zou het niet kunnen zijn,
dat Sjeems Pond zélf ont
vlucht is, onder dekking
van die filmery met die
rookbommen?" „Beslist
niet, burgemeester." zei
Eelco ferm. „Hij kon die
boei'n nooit zelf losmaak'n!
Die filmerderij was juust
de bedoeling om hem on
gemerkt weg te kunn'n
haal'n! Als je hier wilt
film'n, mot je toch eerst een vergunning in drieplooi anvraag'n bie de pliesie
en de burgemeester? En heb U van zo'n vergunning iets gemerkt? Nee toch
zeker! Belt U nou maar de baas van de Geheimzinnige Dienst op en vertel
hem maar gauw wat zich hier heeft afgespeeld!" Met een zeer bezorgd
gelaat nam de burgemeester de telefoon en draaide hij het speciale nummer
van kolonel Plimmp. „Tja kolonel zei hij. „Eelco heeft de guitaar
opgehaald en dat is allemaal heel goed verlopen. Maar nu is Sjeems Pond
verdwenen, en ik dacht dat hij misschien zélf „Niks daarvan!"
donderde kolonel Plimmp. „Uw veldwachter heeft volkomen gelijk en hij
stijgt daarmee een stuk in mijn achting. Natuurlyk is Sjeems Pond door de
vijand ontvoerd! Ik ga onmiddellijk maatregelen nemen!" En smidje Ver
holen was de eerste, die daar iets van merkte. Hij had een heerlijke wande
ling gemaakt en het was al donker toen hij terugkwam bij het stralend ver
lichte hotel. Zenuwachtig kwam de hotelhouder hem tegemoetlopen met een
papiertje in de hand. „Gelukkig, dat U daar bent, meneer Verholen," zei hij.
„Ik heb een dringende boodschap voor U. U moest onmiddellijk uw koffer
gaan pakken, want aan uw verblijf hier is een eind gekomen. Over een hall
uur wordt U gehaald
♦4. Voorzichtig liet Lappie zich door het kleine raam
binnen zakken. Zijn handen klemde hij stevig vast
aan de grote stenen van de buitenmuur, terwijl zijn voeten
naar de vloer zochten. „Hé, wat is dat diep!" schrok
Lappie, ik kan wel in een put terecht komen?" Plotseling
werd hij echter moedig en liet zich in de donkere ruimte
fallen. Met een plof kwam hij op de stenen vloer terecht,
«rff," mompelde Lappie, zich in de handen wrijvend, „wat
is het hier donker...." Op dat moment klonken er stemmen
uit een nevenvertrek. Lappie vloog overeind en drukte
zich tegen de muur, vlak naast de deur. De stemmen
naderden snel en Lappie vroeg zich af, wat er nu verder
zou gebeuren. Hij was nu in het kasteel, maar zou dat iets
helpen? Ondertussen, heel ver van het kasteel vandaan, in
een groot legerkamp, was de zwarte ridder bezig zijn
krijgers strijdvaardig te maken....