Bob Rooyens terug met 'n „verse" AVRO-tv-serie AMADEUS Moet dat? Bfonchïletten Nieuwe dimensie: kleur Inbrekers stalen in korte tijd 20 mille bijeen Geen eerste prijs in hoorspelkamp Oudejaarsavond: na negen uur geen treinen Pier Tania weer Achter 't Nieuws Lappie Loep en de oude toren WONDEN Drama Workshop' presenteert zich VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel CAROLINA YES Smidje Verholen en de Knap-Mutator WOENSDAG 11 DECEMBER 1968 TIET verbaasde ons niet dat het NTS-team dat een werkweek van een Amsterdamse school voor voort gezet onderwijs meemaakte, vraag tekens plaatste bij de opvoedings methode die in het kamp werd toe gepast. Het valt niet mee, zo'n grote troep jonge kinderen in 't gareel te houden, maar of het dan zo militair moet toegaan met fluitcommando's en op stellen in rijen van acht, is de vraag. De wel originele maar nogal ver nederende straf die een aantal herrie schoppers moest ondergaan, door een hele werkdag in het bos met de ge pakte koffer te sjouwen en daarbij een papier om de hals te dragen met een aanduiding voor een ontijdige terugreis naar de stad, leek ons uit pedagogisch oogpunt ook niet zo bar gewenst. De kinderen hadden over het ge heel echter wel pret. Normale kritiek was hen gelukkig ook niet vreemd. Overigens is het niet gek, zulk een impressie van een dergelijke week eens op het scherm te brengen, mede ter beoordeling door ouders thuis. Het programma ,Jk vind, dat haalt maar weinig uit. Als reportage blijft het een vervelend, statisch ge heel en het blijkt overal hetzelfde te Xijn: veel jongeren die een amuse mentslokaliteit willen hebben en een aantal ouderen, dat te lang doet over een vraag of mededeling en dan te vroeg wordt weggetoeterd door het orkestje, dat steeds dezelfde dreun speelt. De UNICEF-show was een steriele, keurig opgepoetste aangelegenheid, een petit-gala waarin alles erg mooi tot zijn recht kwam, maar waarin het aan meeslependheid te enenmale ontbrak. Hoestdrank in tabletvorm.95ct Niet Wim Kan op Oudejaarsavond (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Wie heeft uitgere kend, dat Wim Kan weer toe is aan zijn tweejaarlijkse radio-Oude jaarsconference, moet een teleurstel ling verstouwen: hij zal niet voor de microfoon komen. Oudejaarsavond valt op dinsdag en dan heeft de VARA geen zendtijd. Afgezien nog van het feit, dat de VARA het monopolie houdt voor het door de jaren heen beroemd gewor den Oudejaarsavonduur van Wim Kan. was de cabaretier toch niet be reid dit jaar op te treden, ook al had de VARA moeite gedaan voor zend- tij druiling. Wim Kan wordt èl spaar zamer in zijn optreden voor een on- tneetbaar publiek. Maar jammer is het wèl. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Bob Rooyens. de nu 28-jarige televisieregisseur heeft na het maken van zes pop-ma gazines in Hamburg zijn Duitse am bities opgegeven en is naar het va derland teruggekeerd: een illusie ar mer, maar een nieuwe opdracht rijker, want de AVRO engageerde hem opnieuw. Voor deze omroep maakt hij een serie van vier poëtisch-muzikale programma's waarvan vanavond het eerste ia te zien op Ned. 2. UTRECHT De officier van justi tie bij de rechtbank in Utrecht heeft gistermiddag tegen twee Italianen, de 24-jarige loodgieter M. R. en de '25-jarige M. A., en de 23-jarige Ma rokkaanse kleermaker M. L. A. we gens een groot aantal inbraken in Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Bode graven, Breda en Tilburg een jaar en acht maanden gevangenisstraf met aftrek geëist. Tegen een derde Italiaan, de 28-ja- rige beeldhouwer L. A., die de andere drie vreemdelingen in zijn auto van en naar hun woonplaats Utrecht ver voerde, die een enkele keer bij de inbraken betrokken raakte en een ra dio en een scheerapparaat zou heb ben geheeld, eiste de officier acht maanden gevangenisstraf. De drie belangrijkste verdachten hebben volgens mr. Pitlo in betrek kelijk korte tijd voor 10.000 tot 20.000 bljeengeroofd. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Hoewel er voor de hoorspelwedstrijd van NRU en BRT 119 manuscripten werden ingezonden, heeft de jury van letterkundigen uit Nederland en Vlaanderen, gepresi deerd door de schrijver Willem G. van Maanen, geen eerste prijs kun nen toekennen. Er zijn twee 2e prijzen toegekend (elk ƒ2000) en wel aan Peter van Gestel, Amsterdam, voor het spel Laura en aan Johan van der Woude, Velp, voor Toreneindspel. Manuel van Loggem, Amsterdam, kreeg voor Zeven miljoen molekulen de derde prijs, 1000). Alle bekroonde en nog enkele hoorspelen worden door NRU en BRT uitgezonden. Bob Rooyens is een man, die het zich ontwikkelende tv-gebeuren een paar stappen vooruit is. Dat heeft hem, in zijn reeks Hoofdstukken en zijn jeugdserie Moefgaga roem zowel als afwijzing bezorgd. Zelfs zijn tie- nerpubliek, waarvoor hij de dol-flitsende Moefgaga's maakte, was grotelijks verdeeld: hij had vurige aanhangers, maar velen jongeren vonden hem ,,te erg". Niettemin, en dat is bewijs van stijl, gaat Rooyens voort op zijn ei gen, hoogst-moderne pad en de AVRO gaf hem gelegenheid een nieu we dimensie aan zijn ingewikkelde beeld- en lichteffecten, zijn trucages en camerastreken toe te voegen: kleur. Rooyens introduceert vanavond op Ned. 2 de vierdelige reeks „:>Vers". De dubbele punt voor het woord UTRECHT De reizigersdienst van de Nederlandse spoorwegen zal op oudejaarsavond na 21 uur worden gestaakt Dan rijden uitsluitend nog D.-treinen en TEE-treinen en moge lijk een enkele trein, die vanwege de noodzakelijke omloop van het mate rieel op een bepaalde plaats moet eindigen. Het staken van de reizigersdienst op Oudejaarsavond na 21 uur is een gevolg van de in het verleden opge dane ervaringen. De reislust van het Nederlandse publiek op die familie avond bij uitstek is vrijwel nihil, zo is de indruk bij de NS. GRONINGEN De Vara heeft een van de tv-mannen van het eerste uur, Pier Tania, bereid gevonden naar een van haar produktieafdelingen aldaar terug te keren. Hij zal bij Achter het Nieuws belast worden met het maken van documentaires. Ruim twee jaar geleden verliet Tania Hilversum om bij de gemeente Gronin gen in dienst te treden. Hij is daar hoofd van het Bureau culturele zaken. ROERMOND De rechtbank te Roermond heeft gisteren de 58-jarige adjudant van de Rijkspolitie te Ven- ray, de heer P., veroordeeld tot 3 maanden gevangenisstraf voorwaar delijk wegens mishandeling meerma len gepleegd tegenover arrestanten. De officier van justitie had 14 da gen geleden een zelfde straf geëist. De adjudant was reeds eerder ont heven van zijn functie als groepscommandant der Rijkspolitie in Venray. Hilversum I 402 m. NCKV: 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcollege: Lelden en Boer- haave, lezing. 20.00 Grammo- foonmuziek. 20.15 Stereo: con certgebouworkest en zangso liste. (In de pauze: plm. 21.15-21.40 Op de rand van de tijd: poëzie en muziek). NVSH: 22.20 Sextant. NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong ln het duister. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. VARA: 18.00 Nieuws. 18.16 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. 18.30 Stereo: VARA'i Popshow. 19.00 Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zangsollst. 19.30 Nieuws. 19.35 Bultenl. week overzicht. 19.45 Gesprek over moderne muziek. 20.10 Rebelse liedjes van altijd en overal. 20.45 Beantwoording van vra gen van Jonge mensen door een bekende Nederlander. 21.05 Regionaal amusementspro gramma. 22.00 Jazzmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten. 22.55 Moderne kamermu ziek van Nederlandse compo nisten (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. SgBBBSBBSa TKI F.VIS1L V1MIOMI TELEVISIE VANAVOND Nederland I. NTS: 18 50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. NTS: 19.06 Scala, infor matief programma. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reolame. 20.20 Uitzending van de PvdA. NTS: 20.30 Inburgeren: Recla me voor democratie, discus sies. 20.55 De Humorist, speel film. (Rijkskeuring: 14 Jr). 22.30 Uitzending Stichting So- cutera. 22.45 Journaal. 22.50-23.05 Openbaar Kunstbe zit. (herh. van 10/11.) Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. AVRO: 19.03 Voor de kleuters. 19.08 In kleur: De Monkees, TV-feuil- leton. 19.33 Hier Parijs Hier Jan Brusse, maandelijks ren- iez-vous. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 In kleur: Vers 1. voor dracht en muziek. 21.00 Dag Nacht. TV-spel van Thera Coppens. 21.45 Info, advies- en informatierubriek. NTS: 22.20- 22.25 Journaal. België. Kanalen Nederlands: 2 en 10: 18-55 Zandmannetje. 19.00 Wereld zonder grenzen - Internationaal Jeugdmagazlne. 19.25 Arena. 19.50 Hier spreekt men Nederlands. 19.55 Medede lingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Cabaret nu. Tweede aflevering van een se rie overzichtsprogramma's van het nederlandstalig cabaret anno 1968. 21.00 Enquête of re portage. 21.45 Volksconcert. Pianoconcert van Llszt. 22.15 Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP vanavond van 18 - 20 uur Somebody else is taking my place. Narcissus. I wish I didn't love you so. Bewitched, The donkey serenade, Whate ver will be. will be. True love. It must be true. Tuxedo Junc tion. II n'y a plus d'amandes. La complalnte des indidèles. Deep purple. Y'avalt dlx ma- rins. Deux escargots s'en vont l'enterrement. Orchids ln the moonlight. Les blés, Le danseur de charleston. My blue heaven, Perfldia, Plove, A romper el coco. Sevllla mambo, Smoke gets ln your nell, Sunrise serenade, Chicata May, Krlmlnal Tango, Rondo, The prophet. Sonny boy. Doxy, Shiny silk stockings. Samba de orfeu, Israel, Elsa, Ruodn midnight. Love is here to stay. Hilversum I. 402 m. KRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke en mo derne muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedago gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: geva rieerd programma. (12.15 Boek bespreking; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.50-13.10 Advent 1968. godsdienstige uitzending). 14.00 Stereo: Latijns-Amerikaanse klanken (gr). 14.20 Stereo: Pla norecital. 15.00 Gereformeerde middagdlenst. NRU: 15.30 Meer informatie over mensen en dingen die minder op de voor grond treden. (16.00-16.02 Nieuws). NCRV: 17.45 Sportac- tualltelten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Mannen koor en accordeonsextet. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 7.54 VPRO: Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuw»- 8-11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Moderne or kestmuziek (gr.). 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (Om 11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Stere- o: Gewijde koorzang. 11.55 Beursberichten. 12.00 Johan Willem Friso Kapel. 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Modern platte land. 12.34 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. 13.30 Klassieke or kestmuziek en -liederen. 14.30 't Is historisch: over geschie denis en archeologie. 15.00 Voor de zieken. 16 00 Nieuws. 16.02 Een radioprogramma In een Notedop. 17.00 Stereo: De veelzijdigheid van Eddie Tho mas. muzikaal klankbeeld. 17.30 Voor de Jeugd. 17.55 Me dedelingen. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalcn. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de zieken. 9.40 The KlUma Hawaiians Show. 10.00 Nieuws. 10 03 Er klopt iets niet (deel 2), detecti ve-hoorspel. (herhaling). 10.30 Klapstuk: steravondqulz. (her haling van donderdag Jl.) 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek bij de koffie. NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Ad 's-Gravesande en Fe lix Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Licht platenprogramma. 14.06 Nieuws. 14 03 Pop-in. 15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en country- muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18 oo ver- zoekplatenprogramma. TELEVISIE: MORGE> I 42. Na enige tijd gingen de soldaten een voor een onver- I richter zake het kasteel in. De ophaalbrug werd opgehaald en de stilte keerde weer. Voorzichtig kwam Lappie uit hel ere water tevoorschijn en keek om zich heen. Toen klom hij iaat °P dc gras wal cn slaakte een diepe zucht van verlichting L ..Wat een tijd," mompelde hij hijgend, „wat een tijd!" vei De zon neeg ter kimme en het werd langzaam duister. Na J «cn tijd van schemering kwam de maan achter de wolken "j vandaan en kon Lappie weer iets zien. „Kom," mompelde >rjJ, Wj, „Ik ga maar weer eens aan het werk. Ik heb nu lang M fenoeg zitten luieren." Hij stond op en liep behoedzaam ■ngs de muur, bang om weer geluid te maken, waardoor het kasteel gealarmeerd zou worden. Hij bekeek de hoge wand nauwkeurig, op zoek naar een opening, waardoor hij binnen zou kunnen komen. Plotseling werd zijn aandacht getrokken door snel hoefgetrappel. Vliegensvlug dook Lap pie in het hoge gras. Een ruiter hield stil bij de gracht. ..Laat mij erin!" schreeuwde hij, toen hij zag dat de hoorn verdwenen was. „Ik ben Drago, de bode van de Hertog!" Een stem vanuit het kasteel vroeg: „Wat is er?" „Ik breng slecht nieuws! Een enorm leger, aangevoerd door de zwar te ridder komt hierheen om ons te belegeren... we hebben geen tijd te verliezen." Vers is geboden: voor het magische in de titel, zegt hij. Dat is typisch Rooyens. Ook neemt hij geen gekleurde show op, maar „werpt" van de regie kamer uit kleuren in het beeld, juist waar hij ze wil hebben. Dat geeft een aparte, fascinerende sensatie aan de voorstelling. Hij laat Ann Burton en Shirley wel zingen tussen de dansgroep die voor bijzondere levendigheid zal zorgen, tnaar, en dat verwachten de kenners van Moefgaga al, niet met camera's voortdurend op hen gericht. Zij wor den opgenomen of weggewerkt ('t is maar zoals de kijker dat ervaart) in het drukke warrelende geheel. De Duitse televisie is voor Rooyens een teleurstelling geworden, ondanks alle lofuitingen op „het buitenland" die hier zoveel worden vernomen. Verdrietig zegt hij dat „ze daar tien jaar achterlopen en dat ze hem smartlapzangers wilden opdringen". Ook op het gebied van sex mag er in de Bondsrepubliek niet veel. Een kus bij de dans is al teveel. Daarom heeft Rooyens na zijn zes pop-programma's bedankt voor nog een serie van elf en is hij, zijn wonden likkend, in de schoot van de AVRO teruggekeerd. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Verleden jaar heeft de AVRO onder auspiciën van haar tv-afdeling Drama een „Drama Workshop" ingesteld. Dat betekent dat ongeveer 12 jonge dan wei op dit terrein nog onbekende Nederlandse en Vlaamse auteurs een proef-op- dracht kregen om een televisie-een akter te schrijven. Zij kregen daar bij begeleiding van genoemde afde ling. Vanavond zult U op Ned. 2 het eerste uit deze activiteit voortgeko men spel zien: „Dag, nacht", geschre ven door Thera Coppens, die toen 20 jaar was en nog niet had gedebuteerd als dichteres. Niet alle werkstukken, zegt de AVRO, zijn geschikt voor uitzending en het begrip „Drama Workshop", betekent ook, dat de kijkers geen meesterwerken mogen verwachten, al wordt er door bekende acteurs gespeeld. In „Dag, nacht", waarin de onaangepaste mens de dag van het leven tracht te ontvluchten door in de nacht van de eenzame fantasie te verzinken, treden Sigrid Koetse en Ton Kuyl op onder regie van Jan Retèl. Blonde Thera Coppens herinnert U zich wellicht nog als presentatrice van NCRV's Twien. Ook zong zij ooit liedjes bij de gitaar. Het tweede stuk, „Autostrada" van de Vlaamse schrijver Jos Vandeloo wordt waarschijnlijk uitgezonden op 9 februari a.s. Een klein idee van de wijze, waarqp regisseur Bob Rooyens te werk gaat in de eerste aflevering van zijn nieuwe AVRO-serie: „Vers 1". Een danspaar in tricols, waarop hart en bloedsomloop zijn afgebeeld. Niet alle daags, maar deze produktie staat bol van artisticiteit. Er komen in dit poëtisch-bedoelde programma behalve optreden van de zingende Ann Burton en Shirley en het spelende Trio Louis van Dijk, zelfs teksten van Nietsche en muziek van Wagner te pas. Bij de dichterlijke onderbouw steunde Rooyens op de beproefde krachten van Hans Sleutelaar en Armando. Grote attractie zullen de licht- en kleur-effecten zijn. Ned. 1 NTS 7.06 uur Scala. 8.30 uur Inburgeren: reclame voor democratie. 8.55 uur Engelse speelfilm naar het toneelstuk van Osborne „De humorist" (14 jaar). Ned. 2 AVRO 7.08 uur aflevering „De Monkees", daarna Jan Brusse met nieuws uit Parijs. 8.20 uur nieuwe serie van Bob Rooyens: „Vers I". 9.00 uur eenakter van Thera Coppens „Dag, nacht". 9.45 uur Info, maandelijkse informatierubriek. Hilversum 1 NRU 8.15 uur Concertgebouworkest onder leiding van Ber nard Haitink in composities van Schubert, Mahler, Landré en Strawinski. 10.40 uur Iks, gevarieerd actueel programma met veel muziek. Hilversum 11 VARA 8.10 uur Rebelse liedjes van overal. 8.45 uur een bekende Nederlander onder vragenvuur van jongeren. 9.05 uur amusementsprogramma uit Kampen. 10.00 uur jazzmuziek. 10.55 uur eigentijdse muziek. (Een wereld in wording) 57 Ze zegt altijd, dat ze op haar gemak wordt gesteld door de onzichtbare golven, die gedurende onze slaap tussen ons heen en weer deinen. En zie je daar heeft ze volkomen gelijk aan. Een moeder is nooit klaar met haar kroost, vooral als ze maar één kind heeft, zoals dat bij mij het geval is." Amadeus was nu klaar met het koffiemalen. Pauljne hield het album open op haar schoot en volgde nieuwsgierig zijn bewegingen. „Ik zou graag kennis met je moeder willen maken", sprak ze, „ik weet zeker, dat ik haar zou..." Hij viel haar in de rede. „Ze kent je al", antwoordde hij impulsief. „Je dacht toch niet, dat ik voor haar enig geheim heb, wel?" En daarna op een lichte toon: „Ik heb mijn kinderplichten, ik vervul die met een angstvallige nauwkeurigheid." „Kent zij mij?" „Misschien beter dan ik", antwoordde hij glimlachend. „Ze is verstandig, heel, heel verstandig. Ruik die koffie eens, Pauline. Die komt uit Brazilië. Wil jij ze inschenken? Neen, je zou je vingers kunnen branden, ik mag niet vergeten, dat je pianiste bent." Pauline dacht helemaal niet aan de toekomst, behalve aan de dag, waarop het concert zou plaatsvinden. Dit was de 12e november, een datum, die in haar geest stond geschre ven. Ze ging helemaal in het heden op. Behalve aan haar muziek, dacht ze alleen maar aan Amadeus, ook hij was een deel van haar muziek. Voor haar was hij een afgod. Ze aanbad hem. Als hij tot haar gezegd zou hebben „kom", zou ze met hem tot het eind der aarde zijn gegaan. Ze verloor haar eetlust, maar scheen 't niet te merken. Haar slaap werd onderbroken door lange uren wakker lig gen. Ze kon rich dan honderden malen van de ene zij naar de andere omdraaien, waarbij ze overvallen werd door de vreemde zielepijn van het hartstochtelijk verlangen, soms lag ze ook wel als verstijfd van angst, alsof ze wachtte op een wonder. Iets in haar was wachtende, dat het uitschreeuwde van voldoening; een innerlijke geest, die diep verborgen lag in een verwijderd centrum van haar lichaam, scheen aan het werk te zijn en haar zintuigen te verscher pen. Het gebeurde haar vaak, dat ze 's morgens de ogen opende in een vage herinnering aan de wellustige marteling en haar hart bonsde dan in een vaag verlangen naar de vervulling harer vurige wensen. Ze keek dan naar de kalen der en ze verwonderde zich ten zeerste over de natuur, die haar aan dezelfde wetten onderworpen had als aan die, welke planeten schenen voort te drijven. Haar lichamelijke gevoeligheid werd groter, haar bewustzijn levendiger. Maar dan overvielen haar, schier onverwachts, allerlei twijfelingen en vrees. Het scheen haar onmogelijk, dat ie mand zo intensief kon liefhebben als dit bij haar het geval was. Wat voelde hij? Met de zielstoestand van een werkelijk verliefde kleineerde rij zichzelf. Voelde hij eigenlijk wel iets voor dat onnozele niemendalletje, dat zij was? Waarom zou hij ook iets voor haar voelen? Misschien had hij zich al verbonden aan een ander, aan een die meer betekende dan rij, aan een volwassen vrouw, aan iemand met veel le venservaring, aan een met een groot talent, met gaven, die veel groter waren dan de hare. Die mogelijkheid alleen al martelde haar. De gedachte, dat er een vrouw kon rijn, in wier armen hij zijn geluk had gevonden dreef haar tot wanhoop, en maakte, dat het leven haar leeg en waardeloos leek. Ja zelfs het denkbeeld aan de dood kwam in haar op, aan haar eigen dood dan, want zij kon zich niet voorstellen, dat het leven zonder Amadeus enige waarde voor haar had. Het was daarom niet te verwonderen, dat ze hem bij iedere gelegenheid opzocht. Alleen in rijn tegenwoordigheid verdween die twijfel. Ze was menig uur in zijn stil atelier met hem samen en alles, wat hij deed, boezemde haar belangstelling in. Ze begon iets te begrijpen van zijn werk, van zijn ambities, van zijn idealen. Hij zette haar zijn gedachten uiteen omtrent de arbeiders, hun toekomst, hun lot. Hij ontvouwde haar zijn plannen betreffende de schepping van een werkende broe derschap, de schepping van een nieuw „proletariaat", da drager van een nieuwe beschaving. Hij sprak van mensen, die de missionarissen zouden zijn van een nieuwe wereld, die op komst was. (Wordt vervolgd) 1092: Even snel als KLANPOL's filmauto ge komen was, verdween de ze weer van de Kerkbrink. De gehuurde provo's be keken onthutst het bank biljet, dat ze gekregen hadden, en op 'hun gelaat was een trek van hevige afkeer te bespeuren. Hip pe Joost gTomde: „Het blijft tien gulden da's waar maar het kleeft als vuil aan mijn vingers, want ik heb het met wér ken verdiend Bah!" „Of je gelijk hebt, Joost", vond Blitse Niekie. „Een afschuwelijke gedachte. jawel! Dat is mij ook in een drie jaar gebeurd. )aarom moeten we het zo snel mogelijk uitgeven. Kom op. we gaan naar de joekboks-bar En terwijl achter hun rug KLANPÓL's film wagen het dorp uitraasde, maakten Hippe Joost en Blitse Niekie zich ook op om terug te gaan naar de grote stad. Op de Kerkbrink stonden enkele inwoners van het dorp Gravendrecht nog wat na te kletsen over de opwindende filmge beurtenissen. toen Eelco Eelkema er aan kwam. Hij was .op zijn ronde en vroeg: „Wat is hier an de 'hand, mens'n? Wat is dat voor vuile rook, die over de gronid dwarrelt?" „D'r is een film gemaakt van provo's, die rookbommen gooiden!" legde Gait Lamsbout uit „Een machtige spannende film, veldwach ter!" „Een provo-film...? Hier vlak bij de kerker, waar Sjeems Pond zit...? Róókbommen...?" peinsde Eelco. Toen drong de harde waarheid plotseling tot hem door. „Da's een truuk van de vijandige geheimzinnige dienst steunde hij. „O grutjes laat het asjeblieft niet waar weez'n..!" En vertwijfeld greep de geplaagde veldwachter naar zyn arme hoofd FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 7